POSLOVNIK
O RADU PRIVREMENOG ORGANA GRADA PIROTA

("Sl. list grada Niša", br. 104/2023)

 

OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim Poslovnikom uređuje se organizacija, način rada i odlučivanja Privremenog organa grada Pirota (u daljem tekstu: Privremeni organ), prava i dužnosti i odgovornosti članova Privremenog organa i druga pitanja od značaja za rad Privremenog organa. Ako neko pitanje u vezi sa organizacijom i radom Privremenog organa nije uređeno ovim Poslovnikom, Privremeni organ uređuje to pitanje posebnom odlukom.

Član 2

Privremeni organ koristi pečat Skupštine grada Pirota, u skladu sa Zakonom i ovlašćenjima. Sekretar Privremenog organa stara se o čuvanju pečata i odgovoran je za njegovu upotrebu.

Član 3

Rad Privremenog organa je dostupan javnosti. Privremeni organ obaveštava javnost o svom radu davanjem informacija sredstvima javnog informisanja. Informacije o radu Privremenog organa za javnost daje predsednik Privremenog organa ili član Privremenog organa koga ovlasti predsednik.

Javnost u radu može se ograničiti i isključiti u slučajevima predviđenim zakonom, Statutom i ovim Poslovnikom, a na predlog predsednika Privremenog organa.

Predstavnicima sredstava javnog informisanja stavljaju se na raspolaganje predlozi odluka, drugih akata, kao i informativni i dokumentacioni materijal o pitanjima iz rada Privremenog organa.

Član 4

Privremeni organ obavlja poslove iz nadležnosti Skupštine grada Pirota, Gradonačelnika i Gradskog veća grada Pirota utvrđene Zakonom i Statutom grada Pirota, do konstituisanja Skupštine grada Pirota i izbora izvršnih organa grada Pirota.

SASTAV PRIVREMENOG ORGANA

Član 5

Privremeni organ ima predsednika i 4 (četiri) člana, koje je imenovala Vlada RS. Privremeni organ predstavlja predsednik Privremenog organa (u daljem tekstu: predsednik), koji se stara o pravilnoj primeni odredaba ovog Poslovnika.

Član 6

Predsednik organizuje rad Privremenog organa, predsedava njegovim sednicama, obavlja i druge poslove koje mu poveri Privremeni organ.

Član 7

Privremeni organ ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Privremenog organa i rukovodi administrativno pravnim poslovima vezanih za njihov rad. Sekretara imenuje Privremeni organ, na obrazložen predlog predsednika, većinom glasova od ukupnog broja članova Privremenog organa.

Privremeni organ može na obrazložen predlog predsednika razrešiti sekretara, na isti način na koji je imenovan.

Član 8

Za sekretara Privremenog organa može biti imenovano lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, sa položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.

SEDNICA PRIVREMENOG ORGANA

Član 9

O pripremi sednice Privremenog organa stara se predsednik uz pomoć sekretara. Pripremanje materijala za sednicu Privremenog organa vrši Odsek za skupštinske poslove grada Pirota.

Nacrte akata Gradska uprava grada Pirota dostavlja predsedniku u cilju sačinjavanja predloga dnevnog reda. Nacrti opštih i pojedinačnih akata treba da sadrže obrazloženje. Predlozi analiza, izveštaja i drugih dokumenata treba pored objašnjenja da sadrže i zaključak koji se predlaže Privremenom organu.

Organizaciona jedinica Gradske uprave, koja u upravnom postupku rešava o pravima i obavezama iz izvornog delokruga grada u prvom stepenu, blagovremeno Privremenom organu dostavlja žalbu ili zaključak sa svim spisima koji se odnose na predmet i predlaže rešenja po ovim žalbama.

Član 10

Predlog dnevnog reda sednice utvrđuje predsednik, koji u predlog dnevnog reda unosi pitanja iz nadležnosti Skupštine grada, Gradskog veća i gradonačelnika.

Član 11

Privremeni organ radi i odlučuje na sednicama.

Sednice Privremenog organa saziva predsednik, po potrebi, a najmanje jednom mesečno.

Inicijativu za sazivanje sednice mogu podneti tri člana Privremenog organa.

Inicijativa za sazivanje sednice Privremenog organa mora sadržati predlog dnevnog reda sednice u kojem mogu biti predložene samo tačke dnevnog reda iz nadležnosti Privremenog organa utvrđene zakonom i Statutom grada Pirota.

Predsednik pisanim putem obaveštava podnosioce inicijative u slučaju kada ne prihvati njihovu inicijativu.

Član 12

Sednice Privremenog organa saziva predsednik, po pravilu, pisanim putem.

Poziv za sednicu sadrži mesto i vreme održavanja sednice i predlog dnevnog reda.

Pisani poziv za sednicu dostavlja se svim članovima Privremenog organa, po pravilu, najkasnije 2 dana pre dana određenog za održavanje sednice. Uz poziv za sednicu se dostavlja predlog dnevnog reda, zapisnik sa prethodne sednice i materijal za predloženi dnevni red, uvek kada je to moguće u formi koju je pripremio obrađivač akta, sa obrazloženjima, izveštajima, kao i druga dokumentacija.

Sednica se može sazvati u kraćem roku, kao i telefonskim putem, kada predsednik proceni da za to postoje posebni razlozi i u tom slučaju materijal za sednicu se dostavlja neposredno pred samu sednicu Privremenog organa.

Predsednik određuje kome se pored članova Privremenog organa upućuje poziv za sednicu Privremenog organa.

Otvaranje sednice

Član 13

Predsednik otvara sednicu i po izveštaju sekretara Privremenog organa utvrđuje da li postoji kvorum potreban za rad. Sednicama predsedava predsednik, a u slučaju njegove sprečenosti ili odsutnosti, sednicama predsedava član Privremenog organa koga predsednik ovlasti.

Privremeni organ radi i odlučuje na sednici kojoj prisustvuje većina od ukupnog broja članova Privremenog organa. Ako se na sednici konstatuje da ne postoji većina za odlučivanje, predsednik odlaže sednicu za određen dan i čas sa istim dnevnim redom.

Na obrazložen predlog za prekid sednice jednog ili više članova Privremenog organa, predsednik može prekinuti sednicu. O nastavku prekinute sednice, predsednik će naknadno, pisanim putem, obavestiti članove Privremenog organa.

Član 14

Na sednice Privremenog organa pozivaju se predstavnici nadležnih organizacionih jedinica Gradske uprave, čiji se predlozi akata i materijala razmatraju. Na sednice Privremenog organa, pored članova mogu da se pozovu i druga lica koja odredi predsednik Privremenog organa.

Licima iz stava 1. i 2. ovog člana dostavljaju se materijali samo za tačke iz predloženog dnevnog reda za koje su pozvani.

Tok sednice

Član 15

Dnevni red se utvrđuje na početku svake sednice Privremenog organa.

Predsednik ili članovi Privremenog organa mogu predlagati izmene i dopune predloženog dnevnog reda. Predlagač je dužan da obrazloži razloge zbog kojih predlaže izmene i dopune dnevnog reda.

Ako se predlaže dopuna dnevnog reda, članovima Privremenog organa, se uz predlog za dopunu dnevnog reda obavezno daje i materijal po predloženoj dopuni. Obrazloženje predlagača za sve predloge za izmenu i dopunu dnevnog reda sednice može da traje najduže 10 minuta.

O predlozima za izmene i dopune predloženog dnevnog reda odlučuje se bez rasprave.

Član 16

Članovi Privremenog organa se posebno izjašnjavaju, prvo o svakom predlogu za izmenu i dopunu predloženog dnevnog reda, a zatim o predloženom dnevnom redu u celini. Privremeni organ može u toku sednice, bez rasprave izvršiti izmene u redosledu razmatranja pojedinih tačaka dnevnog reda, na predlog predsedavajućeg i svakog člana Privremenog organa.

Član 17

Posle usvajanja dnevnog reda prelazi se na raspravu po pojedinim tačkama dnevnog reda po utvrđenom redosledu. Na početku i u toku rasprave svake tačke dnevnog reda predlagač, odnosno predstavnik predlagača može obrazložiti predlog ili dati dopunska objašnjenja.

O predlogu akta na sednici Privremenog organa vodi se jedinstvena rasprava. Svako pitanje se raspravlja dok o njemu ima prijavljenih govornika. Kada se zaključi rasprava o pojedinom pitanju, ne može se ponovo otvarati.

Član 18

Privremeni organ može odlučiti da po određenim pitanjima sasluša predstavnike preduzeća, organa, organizacija i građana.

Član 19

Prijava za reč podnosi se predsedniku po otvaranju rasprave i može se podnositi sve do zaključenja rasprave. Predsednik daje reč govornicima po redu prijave. Govornik može da dobije reč po drugi put po istom pitanju, samo ako to pitanje koje je na dnevnom redu, po oceni predsednika Privremenog organa, nije dovoljno raspravljeno.

Predsednik može i preko reda dati reč predstavniku predlagača.

Član 20

Na sednici Privremenog organa svaki član ima pravo da govori.

Niko ne može da govori na sednici Privremenog organa pre nego što dobije reč od predsednika.

Kada predsednik oceni da će pretres pojedinih pitanja trajati duže, može predložiti Privremenom organu da se ograniči trajanje govora svakog učesnika u raspravi i da svaki učesnik u raspravi po istom pitanju govori samo jedanput.

Ograničenje trajanja govora može predložiti i svaki član Privremenog organa.

O predlozima iz stava 3. i 4. ovog člana Privremeni organ odlučuje bez rasprave.

Ograničenje trajanja govora je pet minuta.

Ukoliko govornik prekorači predviđeno vreme za diskusiju, predsednik će ga opomenuti, a ako govornik ne završi govor u narednom minutu, predsednik mu oduzima reč.

Član 21

Govornik može da govori samo o pitanju koje je na dnevnom redu.

Ako se govornik udalji od dnevnog reda, predsednik će ga opomenuti i pozvati ga da se drži dnevnog reda. Ukoliko nastavi da govori predsednik će mu oduzeti reč.

Niko ne može prekidati govornika, niti ga opominjati, osim predsednika u slučajevima predviđenim ovim Poslovnikom.

Član 22

Članu Privremenog organa koji želi da govori o povredi ovog Poslovnika, predsednik daje reč odmah po završenom izlaganju prethodnog govornika. Član Privremenog organa je dužan da navede, koja je odredba Poslovnika, po njegovom mišljenju povređena i da obrazloži u čemu se sastoji povreda.

Trajanje govora o povredi Poslovnika je dva minuta.

Predsednik je dužan da da objašnjenje u pogledu stavljene primedbe.

Ako i posle objašnjenja predsednika, član Privremenog organa ostaje pri tome da je Poslovnik povređen, predsednik poziva Privremeni organ da bez rasprave odluči o izrečenoj povredi navedenog člana ovog Poslovnika.

Član 23

Ukoliko se član Privremenog organa u svom izlaganju na sednici uvredljivo izrazi o drugom članu Privremenog organa ili pogrešno protumači njegovo izlaganje, član Privremenog organa na koga se izlaganje odnosi ima pravo da zatraži reč - pravo na repliku.

Postojanje osnova za repliku ceni predsednik.

Ukoliko predsednik proceni postojanje osnova za repliku, licima iz stava 1. ovog člana daje reč čim je zatraže.

Replika može trajati najduže do 2 minuta.

Nije dozvoljena replika na repliku.

Odlučivanje

Član 24

Privremeni organ o svakom predlogu, koji je stavljen na dnevni red sednice odlučuje posle rasprave, osim u slučajevima u kojima je ovim Poslovnikom određeno da se odlučuje bez rasprave.

Pre i posle rasprave Privremeni organ može da odluči da se pojedino pitanje skine sa dnevnog reda.

Član 25

Posle zaključenja rasprave prelazi se na glasanje o predlogu.

Prilikom odlučivanja, glasa se prvo o predlozima za izmenu i dopunu predloženog akta amandmanima, a zatim za predlog akta u celini.

Član 26

Privremeni organ može da odlučuje, ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja članova Privremenog organa.

Privremeni organ odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova Privremenog organa.

Član 27

Glasanje na sednici Privremenog organa je javno.

Glasanje se vrši dizanjem ruke.

Predsednik prvo poziva da se izjasne podizanjem ruke članovi koji glasaju "za", zatim oni koji glasaju "protiv" i najzad članovi koji se "uzdržavaju" od glasanja.

Nakon obavljenog glasanja, predsednik utvrđuje rezultate glasanja i na osnovu rezultata glasanja objavljuje da li je predlog o kome se glasa usvojen ili odbijen.

Član 28

Predsednik može da odredi pauzu u toku sednice Privremenog organa radi obavljanja potrebnih konsultacija ili pribavljanja mišljenja za sprovođenje rasprave i zaključivanja ili zbog drugog opravdanog razloga.

Kad usled obimnosti dnevnog reda ili iz drugih razloga ne može da se završi rasprava po svim tačkama dnevnog reda, Privremeni organ može odlučiti da se sednica prekine i da se zakaže nastavak u određeni dan o čemu se pisanim putem obaveštavaju samo odsutni članovi.

Održavanje reda na sednici

Član 29

O redu na sednici Privremenog organa stara se predsednik.

Za povredu reda na sednici predsednik može da izrekne meru opomene ili oduzimanja reči.

Privremeni organ, na predlog predsednika, može da izrekne meru udaljenja sa sednice.

Član 30

Mera opomene izriče se članu Privremenog organa koji svojim ponašanjem, uzimanjem reči kada mu je predsednik nije dao, koji i pored upozorenja predsednika govori o pitanju koje nije na dnevnom redu, ako prekida govornika u izlaganju ili dobacuje, odnosno ometa govornika ili na drugi način ugrožava slobodu govora i ako drugim postupcima narušava red na sednici ili postupa protivno odredbama ovog Poslovnika.

Član 31

Mera oduzimanja reči izriče se članu Privremenog organa kome su prethodno izrečene dve mere opomene.

Član 32

Mera udaljenja sa sednice izriče se članu Privremenog organa koji i pored izrečene mere opomene, odnosno mere oduzimanja reči, ometa ili sprečava rad na sednici.

Član kome je izrečena mera udaljenja sa sednice dužan je da se odmah udalji iz prostorije u kojoj se sednica održava.

Ako predsednik redovnim merama ne može da održi red na sednici, određuje kratak prekid sednice.

Član 33

Odredbe o održavanju reda na sednici Privremenog organa primenjuju se i na sve druge učesnike na sednici Privremenog organa.

Zapisnik

Član 34

O radu na sednici Privremenog organa vodi se zapisnik. O vođenju zapisnika stara se sekretar Privremenog organa.

Zapisnik sadrži: vreme i mesto održavanja sednice, ime predsedavajućeg i zapisničara, imena prisutnih članova Privremenog organa, imena opravdano i neopravdano odsutnih članova Privremenog organa, imena lica koja su prisustvovala sednici po pozivu i kao gosti, kratak tok sednice sa naznakom pitanja o kojima se raspravljalo i odlučivalo i imenima učesnika govornika, rezultati glasanja po pojedinim pitanjima (broj glasova "za" ili "protiv", broj "uzdržanih"), naziv svih akata koje je Privremeni organ doneo po svakoj tački dnevnog reda i podatak o vremenu završetka sednice.

Na zahtev člana Privremenog organa koji je na sednici izdvojio mišljenje, bitni delovi njegove diskusije se unose u zapisnik.

Predsednik formuliše zaključke koji se unose u zapisnik. Isto to pravo ima i svaki govornik u pogledu formulacije svojih predloga i mišljenja.

Član 35

Zapisnik sa prethodne sednice Privremenog organa se usvaja pre prelaska na dnevni red. O primedbama na zapisnik, Privremeni organ odlučuje bez rasprave. Ako se primedba prihvati, izvršiće se u zapisniku odgovarajuća izmena.

Usvojeni zapisnik potpisuju predsednik, sekretar Privremenog organa i lice koje je vodilo zapisnik.

Član 36

Na sednici Privremenog organa može se vršiti elektronsko snimanje. Tonski zapis koriste predsednik i članovi Privremenog organa, kao i Služba.

O čuvanju zapisnika sa sednice, donetih akata i drugih materijala stara se sekretar Privremenog organa.

DRUGIH AKATA PRIVREMENOG ORGANA

Član 37

Privremeni organ donosi: poslovnik, odluke, rešenja, zaključke, preporuke, pravilnike, naredbe, uputstva i druga akta i daje autentična tumačenja akata koje donosi.

Član 38

Predlog odluke i drugih akata može da podnese predsednik i svaki član Privremenog organa, radno telo Privremenog organa, kao i predlagači ovlašćeni zakonom, u skladu sa Statutom grada i ovim Poslovnikom.

Predlog odluke i drugih akata podnosi se u obliku u kome se donosi i mora biti obrazložen. Obrazloženje mora da sadrži pravni osnov, razloge za donošenje i sadržinu, a ako se predlogom akta stvaraju finansijske obaveze za budžet grada, obrazloženje sadrži i procenu iznosa finansijskih sredstava za njegovo sprovođenje.

Član 39

Predlog odluke i drugih akata koji je upućen Privremenom organu predsednik dostavlja članovima Privremenog organa. Ako predlog odluke i drugih akata nije u skladu sa ovim Poslovnikom, predsednik ga može odbaciti i zatražiti od predlagača da predlog odluke i drugih akata uskladi sa odredbama ovog Poslovnika.

Član 40

Predlagač odluke i drugih akata ima pravo da povuče predlog odluke i drugih akata sve do završetka pretresa predloga odluke i drugih akata na sednici Privremenog organa.

Član 41

Po hitnom postupku može da se donese akt kojim se regulišu pitanja i odnosi za čije uređivanje postoji neodložna potreba, odnosno ako bi donošenje takvog akta u redovnom postupku moglo da izazove štetne posledice.

Predsednik ili član Privremenog organa mogu podneti predlog da se o određenom pitanju odluči po hitnom postupku.

Predlog da se akt donese po hitnom postupku mora biti obrazložen.

Ako Privremeni organ usvoji predlog da se akt donese po hitnom postupku, predlog akta se unosi u dnevni red iste sednice kao prva tačka dnevnog reda.

Predlog akta koji se donosi po hitnom postupku, mora se dostaviti Privremenom organu najkasnije do početka sednice.

AMANDMANI

Član 42

Predlog za izmenu i dopunu predloga akta podnosi se u obliku amandmana predsedniku u pismenom obliku i isti mora biti obrazložen.

Amandman sadrži: naziv predloga akta na koji se amandman odnosi, tekst izmena odnosno dopuna predloga koji se predlažu amandmanom, obrazloženje sa razlozima za podnošenje amandmana i naziv podnosioca amandmana.

Amandman može podneti predsednik, član Privremenog organa i radno telo Privremenog organa.

Predlagač akta može da podnese amandman sve do zaključenja rasprave o tom aktu.

Amandman se podnosi najkasnije dan pre sednice Privremenog organa.

Izuzetno, amandman može da se podnese na samoj sednici Privremenog organa ukoliko se podnosi na akt koji se donosi po hitnom postupku.

O amandmanu se obavezno izjašnjava predstavnik predlagača i predsednik, kada on nije predlagač.

Član 43

Privremeni organ odlučuje o podnetim amandmanima po redosledu članova predloga odluke. Ako je podneto više amandmana na isti član akta, prvo se odlučuje o amandmanu kojim se predlaže brisanje odredbe toga člana, a zatim o amandmanu kojim se predlaže izmena celog člana.

Amandman koji podnese predlagač akta, kao i amandman koji je prihvatio predlagač akta, postaje sastavni deo predloga akta i o njemu se ne glasa.

Predlog za promenu člana predloga akta kojim se ispravljaju očigledne, odnosno štamparske greške na koje u toku sednice ukaže predsednik ili član Privremenog organa, ne podnosi se u formi amandmana i predlagač akta ga može odmah prihvatiti u kom slučaju postaje sastavni deo opšteg akta.

POTPISIVANJE I OBJAVLJIVANJE AKATA

Član 44

Akta doneta na sednici potpisuje predsednik ili član Privremenog organa koga ovlasti predsednik, u slučaju odsutnosti ili sprečenosti predsednika.

Izvornik akta potpisan od strane predsednika ili člana Privremenog organa koga ovlasti predsednik da predsedava sednicom, overen pečatom čuva se u dokumentaciji Privremenog organa.

Pod izvornikom akta podrazumeva se tekst akta koji je usvojen na sednici Privremenog organa.

O izradi izvornih akata i njihovih otpravaka, čuvanju, evidenciji, objavljivanju i dostavljanju nadležnim organima i organizacijama stara se Odsek za skupštinske poslove grada.

Član 45

Akta koja donese Privremeni organ, za koja je to određeno, objavljuju se u "Službenom listu grada Niša".

O objavljivanju akata koje je doneo Privremeni organ stara se sekretar Privremenog organa.

Član 46

Radi efikasnijeg rada u izvršavanju zakona, drugih propisa i opštih akata i za razmatranje pojedinih pitanja iz nadležnosti Privremenog organa i radi rešavanja određenih pitanja iz svojih nadležnosti, Privremeni organ može da obrazuje komisije i druga radna tela.

Aktom o osnivanju radnog tela iz stava 1. ovog člana, određuje se: zadatak, sastav i broj članova, vreme na koje osniva ili rok za završetak zadatka i uređuje obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova za to radno telo.

Član 47

Organizacione, administrativne i stručne poslove za potrebe radnih tela vrši Gradska uprava grada Pirota.

PRAVA I DUŽNOSTI PREDSEDNIKA I ČLANOVA PRIVREMENOG ORGANA

Član 48

Član Privremenog organa ima prava i dužnosti u Privremenom organu određene zakonom, Statutom grada i ovim Poslovnikom.

Član Privremenog organa stiče prava i dužnosti danom imenovanja od strane Vlade Republike Srbije.

Predsednik i članovi Privremenog organa su dužni da prisustvuju sednicama Privremenog organa i učestvuju u njihovom radu i odlučivanju.

Član Privremenog organa koji je sprečen da prisustvuje sednici ili iz određenog razloga treba da napusti sednicu, dužan je da o tome obavesti predsednika, o čemu predsednik obaveštava Privremeni organ.

Član 49

Privremeni organ posebnim aktom uređuje radnopravni status predsednika i članova Privremenog organa i sekretara Privremenog organa.

Predsednik, članovi Privremenog organa i sekretar Privremenog organa imaju pravo na platu, odnosno naknadu za vreme obavljanja dužnosti, što će se urediti posebnim aktom Privremenog organa.

Član 50

Član Privremenog organa ima pravo da bude redovno, blagovremeno i tačno obaveštavan o pitanjima koja se razmatraju i o kojima se odlučuje na sednici Privremenog organa i o drugim pitanjima čije mu je poznavanje potrebno radi vršenja dužnosti.

OBAVLJANJE STRUČNIH I DRUGIH POSLOVA ZA POTREBE PRIVREMENOG ORGANA

Član 51

Stručne, administrativne i druge poslove za potrebe Privremenog organa vrši Gradska uprava grada Pirota.

FINANSIRANJE POSLOVA PRIVREMENOG ORGANA

Član 52

Finansiranje poslova Privremenog organa vrši se iz budžeta grada Pirota.

Naredbodavac za izvršenje budžeta, do konstituisanja Skupštine grada Pirota i izbora izvršnih organa, na osnovu odluka Privremenog organa, je predsednik, odnosno član Privremenog organa koga ovlasti predsednik.

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 53

Privremeni organ donosi, odnosno vrši promenu Poslovnika većinom glasova od ukupnog broja članova Privremenog organa.

Član 54

Izmene i dopune Poslovnika vrše se na isti način na koji se Poslovnik donosi.

Član 55

Ovaj Poslovnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu grada Niša".