ODLUKA

O UREĐENJU I ODRŽAVANJU JAVNIH ZELENIH POVRŠINA NA TERITORIJI GRADA POŽAREVCA

("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 7/2023)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom uređuju se način i uslovi obavljanja komunalne delatnosti uređenja i održavanja javnih zelenih površina na teritoriji Grada Požarevca (u daljem tekstu: teritorija Grada), prava i obaveze javnog komunalnog preduzeća koje obavlja komunalnu delatnost održavanja javnih zelenih površina i korisnika, finansiranje obavljanja ove komunalne delatnosti, način vršenja nadzora nad obavljanjem predmetne komunalne delatnosti i druga pitanja od značaja za obavljanje ove delatnosti.

Član 2

Obavljanje komunalne delatnosti u oblasti javnih zelenih površina, u smislu ove odluke podrazumeva: uređenje, tekuće i investiciono održavanje, sanaciju i rekonstrukciju javnih zelenih površina.

Uređenje javnih zelenih površina u smislu ove odluke podrazumeva planiranje, projektovanje i podizanje novih i rekonstrukciju postojećih zelenih površina i opremanje urbanim mobilijarom u skladu sa urbanističkim planom.

Tekuće održavanje javnih zelenih površina podrazumeva:

• košenje trave,

• održavanje higijene parkova, staza i inventara koji joj pripadaju, održavanje skverova i drugih javnih površina (pored i oko stambenih zgrada - otvoreni stambeni blokovi),

• negu i obnovu biljnog materijala (održavanje ružičnjaka, perena ili sezonskog cveća),

• zalivanje,

• orezivanje živih ograda,

• negu i orezivanje drveća, seču suvih i dotrajalih stabala,

• uklanjanje jednog broja primeraka drveća, ukrasnog šiblja i drugog rastinja u interesu održavanja ostalog vrednog drveća (mere nege),

• radove usled nepredviđenih okolnosti (posle elementarnih nepogoda, saobraćajnih udesa i sl.).

Pod zaštitom javnih zelenih površina podrazumeva se:

• zaštita od biljnih bolesti i štetočina,

• zaštita javnog zdravlja i životne sredine u slučaju ptica (čije je stanište javna zelena površina) ili drugih razloga od preovlađujućeg javnog interesa,

• zaštita od mehaničkih oštećenja koja mogu nastati od strane životinja i ljudi,

• zaštita od elementarnih nepogoda, havarija,

• zaštita od nenamenskog korišćenja i sl.

Investiciono održavanje i sanacija javnih zelenih površina, u smislu ove odluke predstavlja izvođenje radova na ozelenjavanju tj. izgradnji zelene površine, odnosno drugih radova u cilju poboljšanja uslova korišćenja već izgrađenih površina u toku eksploatacije zelenih površina (podrazumeva obnovu i zamenu dotrajalih, oštećenih drvoreda, zamena sistema za navodnjavanje, zamena mobilijara i sl...)

Član 3

Javne zelene površine, u smislu ove odluke, su sve zelene površine na teritoriji Grada na kojima je izvršeno ozelenjavanje, sadnja sadnica, podizanje travnjaka, cvetnjaka, ružičnjaka i drugog zelenila, i na kojima su po pravilu izgrađene pešačke komunikacije, dečja igrališta i drugi elementi koji služe upotrebi tih površina, zemljišta koja su u skladu sa planskom dokumentacijom namenjena za podizanje javnih zelenih površina, kao i neuređene javne zelene površine u javnoj svojini Grada Požarevca.

1. Zelene površine na osnovu namene mogu se podeliti na sledeće kategorije:

• Zelene površine javne namene su:

• parkovi,

• skverovi,

• zelene površine duž saobraćajnica (drvored, žive ograde i sl.),

• zelene površine oko otvorenih stambenih blokova,

• spomen parkovi, etno parkovi,

• park - šume (otvorenog i zatvorenog tipa),

• zaštitno zelenilo.

2. Zelene površine ograničene namene su:

• zelenilo škola,

• zelenilo dečijih vrtića,

• zelenilo bolnica i drugih zdravstvenih ustanova,

• zelenilo prosvetnih, kulturnih i naučnih ustanova,

• zelenilo turističko - ugostiteljskih i sportskih rekreativnih centara.

3. Zelene površine specijalne namene su:

• zelenilo kruga fabrika i drugih poslovnih objekata,

• zelenilo na gradskim grobljima,

• zelenilo oko objekata javnih institucija,

• privatne zelene površine.

II USLOVI I NAČIN OBAVLJANJA DELATNOSTI ODRŽAVANJA ZELENILA NA POVRŠINAMA JAVNE NAMENE

Član 4

Poslove na tekućem održavanju i zaštiti zelenila na površinama javne namene Grad Požarevac poverava javnom komunalnom preduzeću "Komunalne službe" Požarevac (u daljem tekstu: Preduzeće), koje je i osnovano za obavljanje ove vrste komunalne delatnosti od opšteg interesa, u skladu sa godišnjim Programom radova na tekućem održavanju javnih zelenih površina koji donosi Preduzeće.

Poslove tekućeg, a po potrebi i investicionog održavanja i sanacije javnih zelenih površina Preduzeće obavlja u skladu sa programom tekućeg i investicionog održavanja i sanacije javnih zelenih površina.

Poslove zaštite javnog zdravlja i životne sredine u slučaju ptica ili drugih razloga od preovlađujućeg javnog interesa Preduzeće može obavljati u skladu za Zakonom o zaštiti prirode.

Preduzeće donosi program iz stava 1. ovog člana najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu i isti dostavlja na saglasnost Gradskom veću Grada Požarevca (u daljem tekstu: Gradsko veće).

Član 5

Preduzeće je dužno da svoj rad i poslovanje organizuje tako da kroz realizaciju Programa radova na održavanju javnih zelenih površina, obezbede propisani obim, vrstu i kvalitet radova i usluga.

Preduzeće kao vršilac komunalne delatnosti održavanja javnih zelenih površina mora ispunjavati uslove za obavljanje komunalne delatnosti propisane aktom Vlade RS kojim se uređuju sadržina, način i uslovi za otpočinjanje obavljanja ovih komunalnih delatnosti, a naročito u pogledu kadrovskih i tehničkih kapaciteta.

III PRAVA I OBAVEZE PREDUZEĆA I KORISNIKA JAVNE ZELENE POVRŠINE

Član 6

Uređenje javnih zelenih površina vrši se prema investiciono tehničkoj dokumentaciji u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji, uz odobrenje Odeljenja za urbanizam i građevinske poslove.

Projekat uređenja zelenila sadrži: biološku osnovu, tehnički opis radova, predmer i predračun, grafičke priloge i detalje i druge podatke o elementima koji utiču na podizanje i racionalno održavanje javnih zelenih površina.

Nakon završetka svih radova na uređenju javne zelene površine nadležno Odeljenje za urbanizam i građevinske poslove nakon izdate upotrebne dozvole za korišćenje objekta, jedan primerak iste sa pratećom dokumentacijom, a u cilju obezbeđivanja unošenja u GIS bazu, dostavlja Odeljenju nadležnom za poslove iz oblasti komunalnih delatnosti.

Nakon izgradnje ili rekonstrukcije javne zelene površine Preduzeće istu uvodi u Program održavanja za narednu kalendarsku godinu.

Član 7

Uređivanje i održavanje zelene površine ograničene i specijalne namene iz ove odluke obezbeđuju pravna i fizička lica koja te površine koriste ili koje pripadaju objektu ili prostoru koji im je poveren na upravljanje i korišćenje.

Korisnici zelenih površina iz stava 1. ovog člana dužni su da obezbede:

• trajnost odnosno kontinuitet pri redovnom održavanju zelenih površina (košenje, orezivanje, uklanjanje trulih i bolesnih delova, i dr.)

• određeni kvalitet obavljenih poslova,

• stalno unapređenje zelenih površina u pogledu funkcionalnosti, estetskih, higijenskih i drugih kvaliteta,

• održavanje objekata ili parcela u sklopu kojih se površina nalazi sve do trotoara

• mere na zaštiti zelenih površina.

Član 8

Vlasnici ili korisnici stambenih zgrada, stambeno-poslovnih zgrada ili prostorija i uređaja postavljenih na javnoj zelenoj površini koje nisu obuhvaćene Programom održavanja, obavezni su da zelenu površinu u okolini objekta - uređaja održavaju u urednom stanju pri čemu je zabranjena sadnja bilja, drveća i drugog sadnog materijala bez odobrenja Odeljenja nadležnog za poslove urbanizma, a po prethodno pribavljenom mišljenju Odeljenja nadležnog za komunalne delatnosti.

O uređenju dvorišta između zgrada za kolektivno stanovanje i sličnih delova površine javne namene koje nisu obuhvaćene programom održavanja, dužni su da se staraju vlasnici stanova i poslovnih prostorija, a preko imenovanog upravnika stambene zajednice.

Upravnici stambenih zgrada u vršenju svojih dužnosti oko uređenja dvorišta između zgrada imaju pravo samo na tekuće održavanje tih površina, bez prava na izdavanje u zakup tih površina.

Ukoliko postoji mogućnost pretvaranja otvorene blokovske površine u zatvorenu stambena zajednica ima pravo da podnese zahtev za uređenje i kasnije održavanje prostora oko stambenog objekta o svom trošku, a na osnovu urbanističko tehničke dokumentacije i pribavljenih dozvola i odobrenja u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji.

O uređenju i održavanju privatnih dvorišta pravnih i fizičkih lica kao i zatvorenih blokovskih površina, staraju se njihovi vlasnici, odnosno korisnici.

U dvorištu stambenih i poslovnih zgrada ne mogu se saditi voće, povrće i biljke koje na bilo koji način mogu prouzrokovati oštećenja na objektima komunalne infrastrukture i ugroziti nesmetano odvijanje saobraćaja, ne smeju se postavljati ograde od bodljikave žice, ruža puzavica, rastinja sa trnjem i sl..

Ograde od šiblja moraju se uredno održavati tako da ne prelaze regulacionu liniju i ne ometaju javni saobraćaj i opštu preglednost putne infrastrukture. Sav otpad koji potiče od biljke koja se nalazi u dvorištu ali se grana ka javnoj površini dužan je da ukloni vlasnik odnosno korisnik parcele unutar koje se biljka nalazi.

Pod održavanjem prostora i dela površine javne namene ispred zgrade i oko dvorišnih ograda sve do trotoara, smatra se košenje trave, osnovna nega ukrasnog žbunja i cveća, uklanjanje korova, čišćenje i sabiranje nanetog otpadnog materijala i sl.

Vlasnik, odnosno korisnik iz stava 1. ovog člana očišćeni otpadni materijal deponuje na odgovarajući način i obaveštava nadležno komunalno preduzeće radi odvoženja.

Ukoliko se subjekti iz stava 1. ovog člana ne pridržavaju date obaveze organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije naložiće ispunjenje iste.

Ukoliko je reč o neuređenim dvorištima koja zbog neuređenosti ugrožavaju susedna dvorišta, imovinu i zdravlje ljudi, čiji vlasnici ili korisnici nisu dostupni ili su nepoznati, organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije može naložiti Preduzeću izvršenje mera na dovođenju parcele u uredno stanje, a u skladu sa raspoloživim kapacitetima i finansijskim sredstvima.

O održavanju javnih zelenih površina ispred objekata čiji vlasnici ili korisnici nisu dostupni ili su nepoznati i zbog toga ne postoji mogućnost da održavaju javnu zelenu površinu u urednom stanju u skladu sa članom 7. stav 2. ove odluke, nadležni inspekcijski organ je dužan da obezbedi uredno održavanje ovih površina i u tom cilju izdaje nalog Preduzeću.

Član 9

Kod izgradnje, sanacije i rekonstrukcije komunalnih i drugih objekata investitor je dužan da u roku od 30 dana od dana završetka radova, a pre izdavanja upotrebne dozvole, uredi okolinu objekta koja je predviđena kao javna zelena površina.

Na javnim zelenim površinama mogu se graditi/ postavljati samo oni objekti, uređaji i izvoditi drugi radovi koji su predviđeni urbanističkim planom, uz odobrenje nadležnog odeljenja Gradske uprave Grada Požarevaca za poslove urbanizma.

Izvođač građevinskih i drugih radova je dužan da preduzme mere zaštite i obezbeđenja javnih zelenih površina od oštećenja.

Izvođač radova je dužan da na gradilištu i oko njega sačuva humusni sloj zemljišta određen za zelenu površinu.

Ako je radi nivelacije terena određenog za zelenu površinu potrebno izvršiti nasipanje zemljišta, izvođač radova je dužan da za gornji sloj upotrebi isključivo humusno zemljište, u dubini najmanje 30 cm.

Izvođač radova je obavezan da odmah po završetku radova sav građevinski šut i otpadni materijal ukloni sa terena koji je predviđen za zelenilo.

Ako se na javnim zelenim površinama izvode radovi većeg obima, rok za čišćenje javne zelene površine i uklanjanje preostalog materijala, uređaja i privremenih objekata iznosi 15 dana od dana završetka radova.

Ukoliko izvođač radova ne izvrši poslove u predviđenom roku iz stava 6. i 7. ovog člana, komunalni inspektor naložiće da se ovi poslovi izvrše preko trećeg lica na teret izvođača radova.

Investitor iz stava 1. ovog člana dužan je da u roku od 30 dana od završetka radova istu i ozeleni.

Član 10

Preduzeće je dužno da:

1. vodi posebnu evidenciju javnih zelenih površina, koja sadrži podatke i informacije:

• o površini, lokaciji (ulica, katastarska parcela), tipologiji, stanju zelenih površina, biljnog materijala, komunalnih i drugih objekata i uređaja na javnim zelenim površinama, njihovom kvalitetu i kvantitetu i ekonomskoj proceni koja uključuje kartografski prikaz i statističke informacije - katastar zelenih površina

• o drveću, sa odvojenim podacima za drveće duž saobraćajnica i na drugim javnim površinama (njihovoj lokaciji, vrsti i broju, starosti, dimenziji, vitalnosti drveća, o lokaciji, sa odvojenim podacima za drveće duž saobraćajnice, na javnim zelenim površinama i za drveće na parcelama koje se u celini štite u skladu sa zakonom i dr.) - katastar drveća

2. sačinjava i dostavlja Gradskoj upravi informaciju o stanju javnih zelenih površina (posebno nakon svake promene postojećeg stanja) radi usklađivanja podataka sa GIS bazom koju vodi nadležno Odeljenje za komunalne delatnosti, kao i da redovno daje predloge mera iz svoje nadležnosti radi otklanjanja opasnosti ako drvo ili drugo zelenilo predstavlja opasnost po život, zdravlje ili imovinu korisnika javne zelene površine. Ako se drvo ili drugo zelenilo nalazi na zelenoj površini koju održavaju i uređuju lica (korisnici/vlasnici), da preduzme odgovarajuće mere po nalogu inspekcije.

3. javne zelene površine dovodi u ispravno stanje po nalogu nadležnog inspekcijskog organa kada kao posledice prekršajne ili druge radnje nastupi promena ili oštećenje na javnoj zelenoj površini.

Preduzeće će uspostaviti posebnu evidenciju javnih zelenih površina sa podacima i informacijama iz tačke 1. ovog člana u roku od 12 meseci od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Informacija o stanju javnih zelenih površina (biljnog materijala i urbane opreme postavljene na javnim zelenim površinama) se dostavlja uz godišnji izveštaj o radu na osnovu koga se vrši izrada Programa poslovanja i Programa održavanja preduzeća.

Član 11

Orezivanje stabala ili uklanjanje oštećenih, suvih ili dotrajalih stabala sa površine javne namene Preduzeće vrši u skladu sa Programom.

Orezivanje stabala ili uklanjanje oštećenih, suvih ili dotrajalih stabala sa površine javne namene koje nisu obuhvaćene Programom, Preduzeće vrši po nalogu člana Gradskog veća i Odeljenja nadležnog za inspekcijske poslove, a po prethodno pribavljenom mišljenju Odeljenja nadležnog za komunalne delatnosti.

U slučaju nepredviđenih situacija na javnim zelenim površinama (elementarne nepogode, saobraćajni udesi, lomovi i dr.) nadležni inspekcijski organ ili komunalna milicija dužan je da izađe na teren i sačini zapisnik o nastalom štetnom događaju. Inspekcijski organ ili komunalna milicija primerak zapisnika o nastalom štetnom događaju dostavlja Odeljenju nadležnom za komunalne delatnosti i Preduzeću.

Na zahtev pravnih ili fizičkih lica Odeljenje za komunalne delatnosti može odobriti orezivanje stabala ili uklanjanje oštećenih, suvih ili dotrajalih stabala sa površine javne namene ako ugrožavaju život ljudi, individualne stambene i poslovne objekte i normalno odvijanje saobraćaja.

Uklanjanje zdravih stabala sa javne zelene površine, osim kada se zemljište uređuje radi privođenja nameni prema urbanističkom planu, može se vršiti uz saglasnost Gradskog veća, a po prethodno pribavljenom mišljenju nadležnog odeljenja.

Član 12

Prilikom izgradnje i dogradnje porodičnih stambenih objekata, stambenih objekata za kolektivno stanovanje, komercijalnih, poslovnih, ugostiteljskih, proizvodnih objekata, magacina i skladišnih objekata BRGP (bruto razvijene građevinske površine) veće od 200m2, investitor je dužan da na ime izgrađenih svakih 100m2 BRGP, zasadi 1 stablo na parceli predmetnog objekta.

Za objekte preko 2000m2 BGRP još po jedno stablo na svakih dodatnih 500m2 na parceli objekta.

U slučaju da investitor nije u mogućnosti da ispuni uslov iz stava 1. i 2. ovog člana, propisana je novčana naknada u korist budžeta Grada Požarevca, a sredstva obezbeđena na ovaj način koristiće se za pribavljanje i uređenje javnih zelenih površina.

Na parcelama na kojima nije moguće zasaditi propisani broj stabala, investitor je u obavezi da obezbedi 50% od propisanog broja stabala, a da za nedostajući broj stabala izvrši uplatu naknade u korist budžeta Grada Požarevca.

Na parcelama u užoj centralnoj zoni, koje su u postojećem stanju izgrađene preko 60%, a koje po izgrađenim strukturama, instalacijama i drugim uslovima na lokaciji, nemaju uslova za sadnju stabala, moguće je za nedostajući broj stabala izvršiti uplatu naknade u korist budžeta Grada Požarevca.

Naknada iz stava 3.,4. i 5. ovog člana iznosi 100.000 dinara po stablu.

Član 12a

Ispunjenost uslova iz člana 12. kontrolisaće se u postupku dobijanja upotrebne dozvole:

1. Za objekte iz A kategorije, shodno Pravilniku o klasifikaciji objekata, prilikom podnošenja zahteva za dobijanje upotrebne dozvole, pored dokumentacije propisane Zakonom o planiranju i izgradnji, investitor je dužan da pribavi Potvrdu o ispunjenosti uslova iz člana 12. od nadležnog Odeljenja za komunalne delatnosti i dokaz o uplati naknade za nedostajuća stabla, ukoliko podleže plaćanju te naknade.

2. Za objekte B, V i G kategorije, shodno Pravilniku o klasifikaciji objekata, namene navedene u stavu 1. člana 12., prilikom podnošenja zahteva za dobijanje upotrebne dozvole, dokumentacija koja se prilaže sadrži i Projekat spoljnog uređenja - pejzažnoarhitektonski projekat-sveska br. 9, propisan Zakonom o planiranju i izgradnji i Pravilnikom o sadržini, načinu i postupku izrade i načinu vršenja kontrole tehničke dokumentacije prema klasi i nameni objekata, Izveštaj komisije o tehničkom pregledu o ispunjenosti uslova iz člana 12. ove Odluke kao i dokaz o uplati naknade za nedostajuća stabla, ukoliko podleže plaćanju te naknade.

Član 13

Javna zelena površina koja je u uređenom ili u neuređenom stanju može se koristiti samo u svrhu za koju je namenjena.

Izuzetno, može se dozvoliti da se na javnim zelenim površinama na teritoriji Grada Požarevca mogu održavati sportske priredbe, vežbe, izložbe i slično uz saglasnost Gradskog veća.

Po završetku priredbe ili druge manifestacije, organizator je dužan da dovede javnu zelenu površinu u prvobitno stanje.

Ako se javna zelena površina koristi protivno odobrenju, komunalni inspektor zabraniće korišćenje te površine.

Javne zelene površine ili druge površine predviđene za tu svrhu zabranjeno je koristiti za skladištenje ili smeštaj građevinskog i drugog materijala i predmeta.

Komunalni inspektor naložiće licu, koje površinu iz prethodnog stava koristi za skladištenje i smeštaj građevinskog i drugog materijala i predmeta, da isti ukloni o svom trošku i površinu vrati u prvobitno stanje.

Član 14

Zelenu površinu ispred svojih dvorišta ili poslovnog prostora mogu urediti vlasnici objekata, odnosno stanari stambenih zgrada, uz odobrenje nadležnog Odeljenja za urbanizam, u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji.

Uređenjem i održavanjem javne površine se ne stiče pravo isključivog korišćenja odnosno pravo svojine tog prostora.

Pod uređenjem i održavanjem površine ispred dvorišta ili poslovnog prostora podrazumeva se betoniranje, popločavanje ili ozelenjavanje, ali je zabranjeno postavljanje barijera na zelenoj površini do kolovoza ispred dvorišta ili poslovnog prostora.

Član 15

Vlasniku odnosno korisniku registrovanog vozila u voznom stanju koje je zatečeno na javnoj zelenoj površini komunalni inspektor naložiće rešenjem da isto ukloni u ostavljenom roku.

Ukoliko vlasnik odnosno korisnik vozila iz stava 1. ovog člana ne postupi po rešenju komunalnog inspektora, komunalni inspektor će dati nalog Javnom komunalnom preduzeću "Parking servis" Požarevac (u daljem tekstu: Parking servis) da vozilo ukloni sa javne zelene površine.

Parking servis je dužan da po nalogu komunalnog inspektora odnese vozilo zatečeno na javnoj zelenoj površini, čuva ga na za to određenom mestu najduže do 120 dana i o tome sačini zapisnik.

Postupak iz stava 1. ovog člana komunalni inspektor pokreće po službenoj dužnosti, ili nakon dostavljene pisane prijave ovlašćenog radnika Parking servisa ili po prijavi građana, koji je dužan da uz prijavu, kao dokaz priloži i fotografski snimak vozila i mesta, odnosno javne zelene površine na kojoj je vozilo zatečeno.

Za zaustavljanje, odnosno ostavljanje vozila na javnoj zelenoj površini odgovorno je lice koje je vozilo zaustavilo, odnosno ostavilo na javnoj zelenoj površini.

Ukoliko je vozilo zatečeno na javnoj zelenoj površini, a nije poznato lice koje je vozilo ostavilo, odgovoran je vlasnik vozila.

Vlasnikom vozila iz stava 2. ovog člana smatra se i primalac lizinga, odnosno zakupac čiji su podaci upisani u saobraćajnoj dozvoli u skladu sa zakonom kojim se uređuje bezbednost na putevima.

Član 16

Prilikom preuzimanja uklonjenog vozila, vlasnik vozila je dužan da pruži dokaze o svom identitetu i vlasništvu vozila, i plati troškove uklanjanja i čuvanja vozila, kao i troškove za dovođenje javne zelene površine u prvobitno stanje i njenu zaštitu o čemu prilaže potvrdu JKP "Komunalne službe" Požarevac.

Član 17

JKP "Komunalne službe" Požarevac svojim cenovnicima utvrđuje iznos troškova za dovođenje javne zelene površine u prvobitno stanje iz članova 13. i 15. ove Odluke.

Skupština Grada Požarevca daje saglasnost na cene iz stava 1. ovog člana.

Član 18

Komunalni inspektor je u obavezi da dostavi JKP "Komunalne službe" Požarevac nalog za vraćanje zelene površine u prvobitno odnosno uređeno stanje na teret lica iz članova 13. i 15. ove Odluke.

Član 19

Izvođenje građevinskih radova koji obuhvataju raskopavanje javnih zelenih površina, može se izvoditi samo na osnovu saglasnosti Gradskog veća, a uz prethodno pribavljeno mišljenje Odeljenja nadležnog za komunalne delatnosti, osim kada se zelene površine nalaze u sklopu puta, kada saglasnost daje upravljač puta.

Investitor odnosno izvođač radova je dužan da oštećene javne zelene površine dovede u prvobitno stanje u roku koji je određen u datom odobrenju.

Ukoliko Investitor odnosno izvođač radova ne postupi u skladu sa stavom 2. ovog člana ili to ne učini na način kojim je to određeno u odobrenju, vraćanje javne zelene površine u prvobitno stanje će se izvršiti preko drugog lica, o njegovom trošku.

Član 20

Izgradnja novih ili rekonstrukcija trotoara sa postojećem drvoredom (u smislu zaštite i obnove) ili mogućnošću sadnje novog drvoreda izvodi se u skladu sa usvojenom urbanističko-planskom dokumentacijom, a na osnovu akta odeljenja nadležnog za poslove urbanizma.

Član 21

Na trotoarima na kojima postoji drvored ili se planira novi, potrebno je ostaviti zemljani prostor prečnika najmanje 1,2 m radi aeracije i zalivanja drvorednih sadnica.

Ista površina se može prekriti metalnim rešetkama ili rizlom, tako da omogućava zalivanje i aeraciju korenovog sistema sadnica.

Član 22

Podzemne instalacije na javnim zelenim površinama postavljaju se po pravilu na udaljenosti najmanje na dva metra od drveća.

Iznad postojećeg drvoreda ne sme se postavljati elektro, TT instalacija i ostale instalacije telekomunikacije (Dsee i sl.).

Iznad postojećih podzemnih instalacija ne sme se saditi drveće.

Drveće i rastinje u blizini i ispod vazdušnih vodova mora se održavati tako da ne ometa eksploataciju istih.

Član 23

JKP "Komunalne službe" Požarevac je dužno da jednom godišnje sprovedu postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga iz člana 1. ove odluke, u trajanju od najmanje 15 dana.

Rezultat izjašnjavanja se dostavlja uz godišnji izveštaj o radu preduzeća.

Poziv za izjašnjavanje iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Grada i JKP "Komunalne službe" Požarevac, a dostavlja se sredstvima javnog informisanja radi saopštenja.

Preduzeće je dužno da u roku od 15 dana od dana završetka izjašnjavanja iz stava 1. ovog člana dostavi Gradskoj upravi izveštaj o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga.

Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika komunalnih usluga iz stava 1. ovog člana takvi da većina korisnika nije zadovoljna pruženom komunalnom uslugom preduzeća iz stava 1. ovog člana, Odeljenje nadležno za poslove iz oblasti komunalnih delatnosti sačinjava analizu sa predlogom mera za otklanjanje nedostataka navedenih u izjašnjavanju korisnika i dostavlja je Gradskom veću.

Gradsko veće, nakon razmatranja analize i predloženih mera iz stava 4. ovog člana, donosi akt kojim nalaže preduzeću iz stava 4. ovog člana, da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika, u roku koji ne može biti duži od 90 dana.

Preduzeće je dužno da obezbedi korisnicima usluga zakonom propisane uslove koji omogućavaju brz i efikasan kontakt u vezi kvaliteta i korišćenja usluga.

Korisnici usluga obavljanja delatnosti održavanja javnih zelenih površina mogu kontinuirano u toku godine dostavljati pitanja, primedbe i predloge preko internet stranici Preduzeća, a isti su dužni da na dostavljena pitanja, primedbe i predloge odgovore u roku od 2 dana.

Finansiranje obavljanja delatnosti održavanje javnih zelenih površina

Član 24

Sredstava za obavljanje i razvoj delatnosti održavanje javnih zelenih površina obezbeđuju se iz sledećih izvora:

- prihoda budžeta Grada,

- prihoda od pružanja usluga,

- namenskih sredstava drugih nivoa vlasti, i

- drugih izvora, u skladu sa zakonom.

Sredstva iz budžeta Grada namenjena za obavljanje i razvoj komunalne delatnosti održavanja javnih zelenih površina koriste se za ostvarivanje ciljeva i zadataka propisanih ovom odlukom, u skladu sa donetim Planovima na koji je data saglasnost od strane Gradskog veća, a prema donetom finansijskom planu, putem nadležnog Odeljenja Gradske uprave Grada Požarevca.

Način obezbeđivanja kontinuiteta u obavljanju delatnosti održavanja javnih zelenih površina

Član 25

Preduzeće je dužno da svoj rad i poslovanje organizuje tako da kroz realizaciju plana iz člana 4. ove Odluke obavlja delatnost održavanja javnih zelenih površina u skladu sa ovom odlukom, kao i da obezbede odgovarajući obim, vrstu i kvalitet usluga.

Član 26

Ako dođe do poremećaja ili prekida u radu preduzeća iz člana 4. ove Odluke usled vanredne situacije ili drugih razloga koji nisu mogli da se predvide, odnosno spreče, predmetno preduzeće je obavezno da odmah preduzme mere na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno prekida, i to:

1. radno angažuje zaposlene u predmetnom preduzeću na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida, kao i da angažuje treća lica za obavljanje delatnosti održavanje javnih zelenih površina,

2. organizuje hitne popravke uređaja kojima se obezbeđuje obavljanje delatnosti održavanje javnih zelenih površina i

3. preduzme i druge mere koje utvrde nadležni organi Grada.

Kada preduzeće iz člana 4. ove Odluke ne preduzme mere iz stava 1. ovog člana, Gradsko veće može da angažuje drugo pravno lice ili preduzetnika za vreme trajanja nastalog poremećaja ili prekida u radu.

Član 27

U slučaju poremećaja u poslovanju, više sile, prekida u obavljanju delatnosti i u slučaju štrajka zaposlenih u Preduzeću, Gradsko veće preduzima operativne i druge neophodne mere kojima će se obezbediti uslovi za nesmetano obavljanje komunalne delatnosti, u skladu sa zakonom i odlukom Skupštine Grada Požarevca.

Način postupanja i ovlašćenja organa grada u slučaju prekida u obavljanju delatnosti održavanja javnih zelenih površina

Član 28

JKP "Komunalne službe" Požarevac dužno je da, u slučaju poremećaja ili prekida u obavljanju delatnosti održavanje javnih zelenih površina nastalog usled vanredne situacije ili drugih razloga koji nisu mogli da se predvide ili spreče, obavesti Gradsko veće o razlozima poremećaja ili prekida, kao i o preduzetim merama.

Preduzeće je dužno da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način izda obaveštenje o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima, koji će nastati ili mogu nastati u održavanju javnih zelenih površina, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u pružanju tih usluga.

Član 29

Gradsko veće ima obavezu da:

1. odredi red prvenstva i način obavljanja delatnosti održavanje javnih zelenih površina,

2. naredi mere za zaštitu komunalnih i drugih objekata i uređaja i imovine preduzeća iz člana 25. stav 1., koja služi za obavljanje delatnosti održavanje javnih zelenih površina,

3. utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid u obavljanju delatnosti održavanje javnih zelenih površina, kao i odgovornost za naknadu učinjene štete.

Član 30

MERE ZABRANE

Na javnim zelenim površinama zabranjeno je:

• kretanje van staze i po cvetnjacima, sedenje i ležanje na travnjacima, sem u park - šumama i spomen -parkovima,

• klizanje, smučanje, sankanje, igranje fudbala i sl. sem u park - šumama i spomen - parkovima,

• kretanje i parkiranje vozila,

• pranje i servisiranje vozila,

• loženje vatre i paljenje stabala,

• stajanje i ležanje na klupama, stolicama i stolovima, premeštanje klupa, stolica, korpi za otpatke i dečijih rekvizita sa mesta na koja su postavljeni,

• oštećenje zelenih površina (kidanje cveća, lišća, lomljenje grana, šiblja, oštećenje inventara, ograda, staza, instalacija i rekvizita, ukucavanje oglasa na deblo i sl..),

• penjanje na drveće, ograde i dr,

• istovar materijala, robe, ambalaže, otpadaka i sl.,

• kopanje zemlje,

• postavljanje barijere radi zaštite zelene površine,

• uništavanje gnezda i hranilica za ptice i divljači,

• puštanje kućnih ljubimaca da se slobodno bez povodca kreću i prljaju zelene površine koje nisu predviđene za te namene,

• postavljanje košnica, panoa, kamp - kućica i sl. bez rešenja nadležnog organa,

• seča stabala.

Odredbe o štrajku

Član 31

U slučaju prekida u obavljanju delatnosti održavanja javnih zelenih površina usled štrajka, Preduzeće je dužno da obezbedi sledeći minimum procesa rada:

1. obavljanje poslova i zadataka na održavanju javnih zelenih površina koji se odnose na interventno uklanjanje ili orezivanje stabala, zalivanje i hemijsku zaštitu zelenila,

2. rad čuvarske službe na obezbeđenju mehanizacije,

3. rad zimske službe u cilju zaštite zelenila i obezbeđivanja bezbednosti građana.

IV NADZOR

Član 32

Poslove stručnog nadzora nad obavljanjem poslova održavanja javnih zelenih površina, u skladu sa odredbama ove odluke, obavlja Odeljenje za poslove iz oblasti komunalnih delatnosti Gradske uprave Grada Požarevca.

Poslove inspekcijskog nadzora nad sprovođenjem ove odluke, obavlja Odeljenje za inspekcijske poslove preko komunalne inspekcije (komunalna inspekcija u Požarevcu i komunalna inspekcija u Kostolcu).

Poslove komunalno-milicijskog nadzora nad sprovođenjem ove odluke, obavlja komunalna milicija.

Član 33

U vršenju inspekcijskog nadzora, komunalni inspektor je ovlašćen da rešenjem naloži preduzimanje, u određenom roku, neophodnih mera i radnji, radi otklanjanja nepravilnosti kojima je došlo do povrede odredaba ove odluke, pod pretnjom prinudnog izvršenja.

Ako se lice kome se mere nalažu ne nalazi na licu mesta, rešenje iz stava 1. ovog člana može se doneti i bez njegovog saslušanja.

Ukoliko lice kome se nalažu mere ne postupi po nalogu iz rešenja u ostavljenom roku, komunalni inspektor će izvršno rešenje proslediti Službi za zajedničke poslove - Poslovi izvršenja, radi sprovođenja prinudnog izvršenja, putem drugog lica, na teret izvršenika.

Nadležni inspektor je ovlašćen da rešenjem naloži uklanjanje predmeta i stvari koji su postavljeni ili ostavljeni na javnoj zelenoj površini suprotno odredbama ove odluke, odnosno bez odobrenja, ili ako se ne koristi u skladu sa odobrenjem. Kada se vlasnik, odnosno korisnik ne nalazi na licu mesta, inspektor će, bez saslušanja, doneti rešenje kojim nalaže da se objekat ili predmet, uklone u određenom roku koji se može odrediti na časove, a za uklanjanje vozila i na minute, pod pretnjom prinudnog izvršenja. Rešenje se nalepljuje ili ostavlja na objekat ili predmet, uz naznačenje dana i vremena kada je nalepljeno ili ostavljeno, čime se smatra da je dostavljanje izvršeno, a kasnije oštećenje, uništenje ili uklanjanje ovog rešenja ne utiče na valjanost dostavljanja. Kada korisnik, odnosno vlasnik ne postupi po rešenju, nadležni inspektor će izvršno rešenje proslediti Službi za zajedničke poslove - Poslovi izvršenja, radi sprovođenja prinudnog izvršenja, putem drugog lica, na teret izvršenika.

Prinudno uklanjanje u slučaju iz stava 3. ovog člana sprovodi JKP "Komunalne službe" Požarevac preko preduzeća odnosno drugog lica sa kojim je zaključila ugovor o izvođenju radova na uklanjanju, osim za uklanjanje vozila koje sprovodi JKP "Parking servis" Požarevac. Smeštaj i čuvanje prinudno uklonjenih stvari i predmeta obezbeđuje preduzeće odnosno drugo lice sa kojim je JKP "Komunalne službe" zaključilo ugovor.

Smeštaj i čuvanje prinudno uklonjenih vozila obezbeđuje JKP "Parking servis" Požarevac. Preuzimanje stvari i predmeta uklonjenih sa javne površine vrši se o trošku vlasnika, odnosno korisnika. Ako vlasnik, odnosno korisnik ne preuzme prinudno uklonjen objekat u roku od 60 dana od dana prinudnog uklanjanja, preduzeće odnosno drugo lice će ga prodati na javnoj licitaciji, a sredstva ostvarena od takve prodaje koriste se za podmirenje troškova uklanjanja i čuvanja, a ukoliko nisu dovoljna, razlika se naplaćuje od vlasnika, odnosno korisnika po postupku propisanom za prinudnu naplatu javnih prihoda.

JKP "Komunalne službe" Požarevac ne snosi odgovornost za oštećenje robe i drugih predmeta koji se nalaze na ili u objektu, odnosno uređaju koji se uklanja, kao ni rizik od njihove eventualne propasti.

Žalba na rešenje iz st. 1. i 4. ovog člana ne odlaže njegovo izvršenje.

Ukoliko je javna zelena površina oštećena prekršajnom radnjom komunalni inspektor može da naloži Preduzeću da javnu zelenu površinu dovede u prvobitno stanje na teret počinioca prekršaja.

Za prekršaje propisane ovom odlukom komunalni inspektor je ovlašćen da izda prekršajni nalog. Za prekršaj iz člana 15. prekršajni nalog se izdaje vlasniku vozila ili licu koje je vozilom upravljalo i učinilo prekršaj.

Ako komunalni inspektor u vršenju inspekcijskog nadzora uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, dužan je da bez odlaganja o tome obavesti nadležni organ.

Član 34

Komunalno-milicijske poslove obavlja komunalni milicionar.

Komunalni milicionar u obavljanju komunalno-milicijskih poslova, pored zakonom utvrđenih ovlašćenja, ovlašćen je da izda nalog za prekršaje propisane ovom odlukom.

Ukoliko komunalni milicionar, u obavljanju komunalno-milicijskih poslova, uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.

KAZNENE ODREDBE

Član 35

Novčanom kaznom u iznosu od 150.000,00 dinara kazniće se za prekršaj Preduzeće ako:

1. ne postupi u skladu sa članom 4. ove odluke,

2. ne postupi u skladu sa članom 5. ove odluke

3. ne uspostavi i ne vodi posebnu evidenciju u skladu sa članom 10. ove odluke,

4. ne postupi u skladu sa članom 23. ove odluke,

5. ne postupi u skladu sa članom 25. ove odluke,

6. ne preduzme odmah mere na otklanjanju poremećaja ili prekida u radu usled više sile ili drugih razloga koji nisu mogli da se predvide, odnosno spreče (član 28.) i

7. ne postupi u skladu sa odredbama člana 31. ove odluke

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 dinara odgovorno lice u Preduzeću.

Član 36

Novčanom kaznom u iznosu od 150.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:

1. postupa suprotno odredbama iz člana 7. ove odluke,

2. ne održavaju zelenu površinu iz člana 8. ove odluke u urednom stanju,

3. postupa suprotno odredbama iz člana 9. ove odluke,

4. ne izvrši obavezu predviđenu članom. 12. ove odluke,

5. ne pribavi prethodnu saglasnost nadležnog odeljenja iz člana 14. ove Odluke, a pre uređenja zelene površine ispred svog dvorišta,

6. postupa suprotno odredbama iz člana 19. ove odluke,

7. se po javnim zelenim površinama kreće i parkira vozila (član. 30. stav 1. tačka 3),

8. na javnim zelenim površinama pere i servisira vozila (član. 30. stav 1. tačka 4),

9. na javnim zelenim površinama vrši istovar materijala, robe, ambalaže, otpadaka i sl. (član. 30. stav 1. tačka 9),

10. na javnim zelenim površinama vrši kopanje zemlje (član 30. stav 1. tač. 10),

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 75.000,00 dinara.

Član 37

Novčanom kaznom u iznosu od 12.000,00 dinara, kazniće se za prekršaj fizičko lice ako:

1. ne održava zelenu površinu iz člana 8. ove odluke u urednom stanju,

2. ne izvrši obavezu predviđenu članom. 12. ove odluke,

3. ne pribavi prethodnu saglasnost nadležnog odeljenja iz člana 14. ove odluke, a pre uređenja zelena površine ispred svog dvorišta,

4. postupa suprotno odredbama iz člana 19. ove odluke.

Član 38

1) Fizičko lice kazniće se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 6.000,00 dinara, za:

• kretanje van staze i po cvetnjacima, sedenje i ležanje na travnjacima, sem u park - šumama i spomen -parkovima,

• klizanje, skijanje, sankanje, igranje fudbala i sl. sem u park - šumama i spomen parkovima,

• kretanje i parkiranje vozila,

• pranje i servisiranje vozila,

• loženje vatre i paljenje stabala,

• stajanje i ležanje na klupama, stolicama i stolovima, premeštanje klupa, stolica, korpi za otpatke i dečijih rekvizita sa mesta na koja su postavljeni,

• oštećenje zelenih površina (kidanje cveća, lišća, lomljenje grana, šiblja, oštećenje inventara, ograda, staza, instalacija i rekvizita, ukucavanje oglasa na deblo i sl..),

• penjanje na drveće, ograde i dr,

• istovar materijala, robe, ambalaže, otpadaka i sl.,

• kopanje zemlje,

• postavljanje barijere radi zaštite zelene površine,

• uništavanje gnezda i hranilica za ptice i divljači,

• puštanje kućnih ljubimaca da se slobodno bez povodca kreću i prljaju zelene površine koje nisu predviđene za te namene,

• postavljanje košnica, panoa, kamp - kućica i sl. bez rešenja nadležnog organa,

• seču stabala, a sve iz člana 30. stav 1. tačke 1-15 ove odluke.

2) Fizičko lice kazniće se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 dinara, za:

• seču ili oštećenje drvorednog stabla odnosno stabla na javnoj površini.

3) Fizičko lice kazniće se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 dinara za:

• neplansku samovlasnu sadnju bez odobrenja nadležnog odeljenja na javnoj površini.

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 39

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaju da važe članovi 121. do 138. Odluke o komunalnom uređenju ("Službeni glasnik Grada Požarevca", broj 12/10, 6/11, 2/12, 3/14, 3/17 i 6/17).

Član 40

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Požarevca".