ODLUKAO KOMUNALNOM UREĐENJU("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 12/2010, 6/2011, 2/2012, 3/2014, 3/2017, 6/2017 i 7/2023 - dr. odluke) |
Ovom odlukom utvrđuju se opšti uslovi komunalnog uređenja na teritoriji Grada Požarevca (u daljem tekstu: Grad), uređuju prava i obaveze među učesnicima u opštem i komunalnom uređenju gradova Požarevca i Kostolca, kao i seoskih naselja u korišćenju i održavanju dobara od opšteg interesa u oblasti komunalnih delatnosti.
Pod komunalnim delatnostima, u smislu ove odluke, podrazumevaju se:
- održavanje čistoće u Požarevcu, Kostolcu i seoskim naseljima;
- iznošenje i deponovanje kućnog smeća i smeća sa površina javne namene;
- održavanje komunalnih objekata i urbanog mobilijara;
- privremeno zauzeće javnih površina;
- uređenje i održavanje parkova, zelenih i rekreacionih površina kao i drugih javnih površina posebne namene;
- raskopavanje ulica, puteva i drugih javnih površina;
- održavanje i korišćenje javne rasvete;
- uklanjanje snega sa površina javne namene i
- održavanje gradskih i seoskih deponija.
Pod komunalnim objektima i površinama javne namene u smislu ove odluke, su one površine i objekti na njima, koji su dostupni pristupu i korišćenju svim građanima, mesnim zajednicama, preduzećima, pravnim licima i drugim organima i organizacijama i to:
1. ulice, trotoari, trgovi, mostovi, putevi, rečna korita i obale, staze i prolazi, pešačke i biciklističke staze i trake;
2. javne zelene površine između i oko zgrada, ulični travnjaci, parkovi, skverovi, park-šume, uređene zelene površine, drvoredi, žive ograde i sl.;
3. tereni za sport, rekreaciju i zabavu i objekti na njima;
4. javne plaže, obale, prolazi, dečija igrališta;
5. bazeni;
6. fontane, javne česme, bunari;
7. saobraćajna signalizacija;
8. poklopci i rešetke na šahtovima;
9. objekti javne rasvete;
10. javni toaleti;
11. boksovi za smeštaj posuda za smeće, posude za smeće, korpe za otpatke;
12. table sa nazivom firme, izlozi, reklame, natpisi, panoi, javna dekoracija;
13. ulični otvori;
14. spomenici i spomen obeležja:
15. table sa nazivima ulica i kućnih brojeva;
16. objekti za izvođenje zabavnih programa (zabavni park i dr.);
17. druge uređene površine javne namene i
18. neizgrađeno građevinsko zemljište na kome pravo javne svojine ima Grad.
Pod komunalnim uređenjem gradova i seoskih naselja na teritoriji Grada podrazumeva se održavanje i uređenje: ulica, trotoara, trgova, skverova i drugih delova površina javne namene, komunalnih i drugih javnih objekata, terena za sport; zabavu i rekreaciju, javne rasvete, dvorišta, vrtova, ograda, zelenih površina i drugih javnih objekata na teritoriji Grada.
Pod urbanim mobilijarom u smislu ove odluke, smatraju se:
1. klupe, korpe za otpatke;
2. poštanski sandučići i javne telefonske govornice;
3. ukrasne žardinjere;
4. stubovi, kugle, suncobrani, tende, ograde i druge vrste zapreka na površinama javne namene;
5. javni časovnici i
6. drugi urbani mobilijar utvrđen aktima donetim na osnovu ove odluke.
O uređenju i održavanju površina javne namene i objekata na njima u urednom, čistom, ispravnom i funkcionalnom stanju, načinu i uslovima njihovog korišćenja, staraju se nadležni organi Grada i Gradske opštine Kostolac, mesne zajednice, organi Gradske uprave, javna preduzeća i druga preduzeća i preduzetnici kojima su ti poslovi povereni, vlasnici i korisnici objekata, uređaja i instalacija koji su postavljeni na površinama javne namene i vlasnici ili korisnici građevinskih objekata i građevinskih parcela, saglasno ovoj odluci.
Površine javne namene mogu se koristiti isključivo u skladu sa utvrđenom namenom.
U slučajevima predviđenim ovom odlukom, površine javne namene se mogu koristiti i u druge svrhe, a na osnovu odluka Gradskog veća grada Požarevca.
Izgradnja, rekonstrukcija, uređenje i održavanje površina javne namene i komunalnih objekata, uređaja i instalacija vrši se u skladu sa zakonskim propisima, prostornim, urbanističko-planskom i projektnom dokumentacijom, posebnim propisima i aktima nadležnih organa Grada, na način kojim se obezbeđuje njihova ispravnost, funkcionalnost i bezbedno korišćenje.
II ODRŽAVANJE I ZAŠTITA ČISTOĆE NA POVRŠINAMA JAVNE NAMENE
Održavanje čistoće na površinama javne namene
Održavanje čistoće na površinama javne namene vrši Javno komunalno preduzeće "Komunalne službe" Požarevac, kome Grad Požarevac obavljanje ovih poslova poverava kao isključivo pravo, kao i vlasnici i korisnici poslovnih objekata na površinama javne namene oko svojih objekata.
U održavanje čistoće na površinama javne namene spada:
- čišćenje površine javne namene;
- pranje;
- pražnjenje korpi za otpatke i posuda za odlaganje otpadaka i smeća;
- sakupljanje, sabiranje i uklanjanje otpada;
- iznošenje i deponovanje smeća i otpada;
- poslovi na prevenciji nastanka "divljih deponija";
- održavanje gradskih i čišćenje divljih deponija;
- čišćenje divljih seoskih deponija;
- čišćenje i uklanjanje snega i drugih nanosa od atmosferskih padavina;
- košenje trave, orezivanje krošnji drveća, ograda, šiblja i korova sa površina javne namene i sl.
- poslovi na održavanju čistoće po nalogu organa uprave nadležnog za inspekcijske poslove u okviru usvojenog godišnjeg programa, ili po nalogu Gradskog veća grada Požarevca ukoliko nije obuhvaćeno programom.
Poslove čišćenje površina javnog saobraćaja, osim ulica i puteva bez zastora (asfalta, betona, kocke i slično), obavlja Javno komunalno preduzeće "Komunalne službe" Požarevac, kome Grad Požarevac obavljanje istih poverava kao isključivo pravo.
Prevoz ogrevnog, građevinskog i drugog rastresitog materijala, njegov utovar i istovar, prevoz fekalnog otpada i drugih otpadnih, hemijskih, nagrizajućih ili otrovnih tečnosti se može vršiti isključivo specijalizovanim vozilima, uz zakonom propisane mere fizičko-tehničke zaštite i opreza, na način kojim je sprečeno rasturanje ili izlivanje sadržaja na puteve i druge delove površina javne namene.
Ako pri prevozu tereta dođe do rasipanja materijala ili izlivanja tečnosti, prevoznik je dužan da o svom trošku ugroženu površinu javne namene odmah obezbedi, zaštiti, očisti i vrati u pređašnje stanje.
Ukoliko prevoznik ne izvrši dati nalog, organ uprave nadležan za poslove komunalne ili saobraćajne inspekcije ukoliko je ugrožena javna saobraćajna površina, sprovešće izvršenje radova preko drugog lica na teret izvršenika.
Vlasnici i korisnici poslovnih i drugih objekata su dužni da se o svom trošku u vremenu od 8-20 časova staraju o čišćenju površine javne namene (trotoara, platoa, stepeništa, javnih zelenih površina i sl.) oko svojih objekata, sve do ivice trotoara sa putem.
Korisnici iz stava 1. ovog člana dužni su da zaključe ugovor sa Javnim komunalnim preduzećem "Komunalne službe" Požarevac o deponovanju prikupljenog otpada.
O čišćenju površina posebne namene u javnoj upotrebi i površina kulturnih dobara i njihove zaštićene okoline dužni su da se staraju subjekti na koje je preneto pravo upravljanja ili korišćenja i odgovorni su za održavanje čistoće na tim površinama.
O čišćenju prostora i dela površine javne namene ispred zgrade i dvorišnih ograda dužni su da se staraju:
- vlasnik, odnosno korisnik porodične stambene zgrade odnosno stana;
- vlasnik, odnosno korisnik stambene zgrade odnosno preduzeće ili organ koji upravlja zgradom;
- vlasnik, odnosno korisnik poslovne zgrade ili prostorije.
Pod čišćenjem prostora i dela površine javne namene ispred zgrada i dvorišnih ograda smatra se košenje trave, čišćenje i sabiranje nanetog otpadnog materijala i sl.
Vlasnik, odnosno korisnik iz stava 1. ovog člana očišćeni otpadni materijal deponuje na odgovarajući način i obaveštava nadležno komunalno preduzeće radi odvoženja.
Nadležno komunalno preduzeće je dužno da očišćeni materijal s dela površine javne namene ispred zgrada i dvorišnih ograda odvozi odmah po prijemu obaveštenja ili najkasnije u roku od 24 časa.
Ukoliko se subjekti iz stava 1. ovog člana ne pridržavaju date obaveze organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije naložiće rešenjem ispunjenje iste.
O čišćenju javnih površina posebne namene, uklanjanju otpada, smeća, nanosa, snega, blata, vode i druge nečistoće, dužni su da se staraju subjekti koji njima upravljaju, vlasnici ili korisnici:
1. privremenih objekata na javnoj površini u širini od 4 m oko objekata;
2. javnih parkirališta, na unutrašnjem prostoru i neposredno oko njega;
3. benzinskih pumpi, na platou ispred objekata, na prilaznim putevima do ivice glavnog puta, oko objekta i na zelenim površinama koje okružuju objekat;
4. autobuskih i železničkih stanica, na platoima unutar stanica i oko njih, kao i na prilazima putevima do ivice glavnog puta;
5. pijaca, groblja, unutar, na ulazima, izlazima i oko njih;
6. sportskih i zabavno-rekreativnih terena, bazena, unutar i oko ovih terena, kao i ulaza i izlaza;
7. Javne površine za postavljanje promotivnih akcija;
8. javne površine na kojima se organizuju pozorišne predstave, prikazivanje filmova, koncerti, zabave i slični događaji;
9. javne površine za izvođenje građevinskih i komunalnih radova, na površinama gde izvode ove radove i neposredno oko njih;
10. javne površine oko trgovinskih, ugostiteljskih, zanatskih objekata, letnjih bašti uz objekte i sl.;
11. javne površine oko stovarišta, otpada i deponija, od ograde do ivice puta;
12. pozorišnih i filmskih sala i sličnih objekata, na ulazima i izlazima;
13. sportskih hala i dvorana, na ulazima i izlazima.
Korisniku površine javne namene iz stava 1. tačke 7. ovog člana organ uprave nadležan za poslove komunalnog uređenja odobriće privremeno korišćenje površine javne namene ukoliko uz podneti zahtev dostavi i pismeni dokaz o posedovanju posude za smeće i dokaz o plaćenoj naknadi za njeno iznošenje i pražnjenje.
Površine javne namene u gradskim naseljima se čiste svakodnevno izuzev površina čije je čišćenje povereno nadležnom komunalnom preduzeću na osnovu ugovora.
Ugovorom iz prethodnog stava utvrđuju se područja gradova Požarevca i Kostolca gde se vrši svakodnevno čišćenje i područja gde se vrši čišćenje u utvrđenim vremenskim razmacima.
Na površinama javne namene postavljaju se nove korpe za otpatke i posude za sakupljanje smeća, u dovoljnom broju na osnovu rešenja organa uprave nadležnog za poslove komunalnog uređenja i elaborata o postavljanju urbanog mobilijara iz člana 90. ove odluke.
Korpe za otpatke obezbeđuje Javno preduzeće Direkcija za izgradnju grada Požarevca ili drugo pravno ili fizičko lice koje odredi nadležni organ.
Posude za sakupljanje smeća moraju biti snabdevene poklopcima i podešene da se mogu lako prazniti, prati, a moraju se održavati uvek u čistom i ispravnom stanju.
Korpe za otpatke i posude za smeće, moraju se svakodnevno prazniti i uredno održavati.
Zamenu dotrajalih i polomljenih korpi vrši Javno preduzeće Direkcija za izgradnju grada Požarevca ili Javno komunalno preduzeće "Komunalne službe" Požarevac.
Prostor oko posuda za smeće mora biti uvek očišćen, a prostor na kome stoje posude, mora biti izbetoniran.
Obezbeđenje i zamenu dotrajalih i oštećenih posuda za smeće (kontejneri i kante) vrši preduzeće kome su povereni poslovi čišćenja i iznošenja smeća.
Čišćenje površina javnog saobraćaja, vrši se u vremenu od 7-22 sata.
Čišćenje površina javne namene (ulica, trotoara, trgova, i sl.) odnosno sakupljanje papira i drugog krupnijeg materijala koji stvaraju prolaznici, vrši se u toku dana ili u toku noći kada za to budu stvoreni uslovi.
Pranje ulica vrši se po pravilu noću, a samo u izuzetnim slučajevima i u toku dana, na zahtev ili uz saglasnost odeljenja za inspekcijske poslove.
Prilikom pranja ulica moraju se prethodno očistiti svi slivnici i rešetke za prikupljanje atmosferskih i drugih voda, da bi se omogućilo njeno nesmetano oticanje.
Zabranjeno je pri pranju ulica polivati i prskati pešake, izloge, ulaze u objekte, letnje bašte, parkirana vozila, izloženu robu ograde i sl.
Zaštita čistoće na površinama javne namene
Zabranjeno je na površinama javne namene:
1. stvarati nečistoću, bacati hartije i druge otpatke van korpi za otpatke i posuda za smeće;
2. ostavljati razne predmete, objekte i stvari, parkirati vozila van obeleženih mesta na način kojim se ometa pešački i drugi saobraćaj, zaprečavaju ulazi u poslovne i druge objekte, prolazi, prilazi, protivpožarni putevi i sl.;
3. sa terasa i prozora stambenih i drugih objekata izlivati vodu bacati smeće i druge predmete;
4. bacati u korpe za otpatke kućno smeće, zapaljiv i drugi nepripadajući sadržaj, kao i smeće iz trgovinskih, ugostiteljskih, zanatskih i drugih objekata;
5. smeštati i skladištiti ambalažu, robu i kartonske kutije;
6. izbacivati kamenje, zemlju, smeće, ostatke građevinskog materijala i slično u kanale, šahtove i slivnike;
7. bacati i razbijati staklo i staklenu ambalažu;
8. puštati pse i druge domaće životinje da se slobodno kreću i prljaju je izmetom;
9. opravljati i prati motorna vozila osim u slučaju iznenadnog kvara na putu;
10. obavljati zanatske i slične radove;
11. cepati i testerisati drva, razbijati ugalj i skladištiti ga duže od 24 časa;
12. vršiti istovar ili utovar ili parkirati vozila na mestima na kojima se nalaze ulični hidranti ili slivnici, posude za smeće i slični komunalni objekti;
13. pljuvati po ulici i trotoaru vršiti nuždu i druge fiziološke potrebe;
14. izlivati ili odvoziti sadržaje septičkih jama, otpadne i druge tečnosti, pomije u kanalizacione i druge ulične otvore u vodotokove i izlivati sadržaje neprijatnog mirisa;
15. prati posude za smeće;
16. prebirati i rasturiti otpatke iz posuda za smeće, sipati u njih pepeo i drugi zapaljiv sadržaj, kao i spaljivati smeće u njima;
17. istezati i ispravljati građevinsku armaturu;
18. držati havarisana, neispravna i neregistrovana vozila, ili ostavljati vozila koja su registrovana, ali neupotrebljiva za saobraćaj;
19. vršiti bespravno zauzeće radi izlaganja robe prodaji;
20. ugrožavanje zaštićenih prirodnih dobara;
21. izbacivati otpatke koji imaju svojstva opasnih materija;
22. stvaranje divljih deponija;
23. na javnim površinama vršiti prodaju poljoprivrednih i drugih proizvoda, izuzev, ako prodavac poseduje odobrenje nadležnog organa uprave;
24. lepiti plakate i nalepnice, isticati objave i ispisivati natpise i grafite, van mesta koja su predviđena za te namene;
25. zauzimati bez odobrenja javne površine postavljanjem objekata, stubova, rampi, ograda i sl.;
26. preduzimanje drugih neimenovanih radnji kojima se ta površina ugrožava i
27. vršiti oštećenja, uništavanja i uklanjanja urbanog mobilijara.
Vlasnici, odnosno lice koje upravlja vozilom je obavezno da pre ulaska na površinu javnog saobraćaja vozilo očisti od blata, snega, nanosa i druge nečistoće.
U slučaju prljanja površine javnog saobraćaja postupanjem suprotno odredbama stava 1. ovog člana, organ uprave nadležan za poslove komunalne ili saobraćane inspekcije sprovešće uklanjanje nečistoće preko drugog lica, na teret izvršenika.
U slučaju zaustavljanja i parkiranja vozila van površine javnog saobraćaja, a na javnim zelenim površinama, komunalni inspektor ili komunalni policajac će naložiti licu koje upravlja vozilom ili vlasniku vozila da isto ukloni.
Ukoliko izvršenik iz stava 1. ovog člana ne postupi po datom nalogu, uklanjanje vozila će se izvršiti preko Javnog komunalnog preduzeća "Parking servis" Požarevac ili drugog lica, na teret izvršenika.
Ako vlasnik havarisanog, neispravnog i neregistrovanog vozila, ili registrovanog ali neupotrebljivog za saobraćaj, ne ukloni isto sa površine javne namene u ostavljenom roku organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije naložiće rešenjem uklanjanje vozila.
Ukoliko vlasnik navedenog vozila ne postupi po datom rešenju nadležni inspektor naložiće uklanjanje istog preko Javnog komunalnog preduzeća "Parking servis" ili drugog lica, a na teret izvršenika na lokaciju utvrđene aktom Gradskog veća grada Požarevca.
Ukoliko vlasnik ne preuzme vozilo u roku od 30 dana od dana dostavljanja pismenog obaveštenja gde se vozilo nalazi, isto će po isteku toga roka biti izloženo prodaji putem licitacije.
Posle namirenja troškova postupka, preostali iznos novca biće uplaćen na račun budžeta Gradske uprave grada Požarevca.
Školjke dotrajalih putničkih, teretnih i sličnih vozila, havarisane prikolice i slično se neće smatrati vozilom i biće izložene prodaji odmah posle uklanjanja.
Prilikom sečenja i orezivanja drvoreda, pojedinog drveća, oblikovanja kruna drveća, uređenja travnjaka i sličnih radova, kao i prilikom čišćenja slivnika, rešetki i sličnog od atmosferskih i drugih taloga, sabiranja uklonjenog nanosa snega i smeća prikupljenog na gomile čišćenjem grada, izvođač ovih radova je dužan da materijal i otpatke odmah ukloni i očisti a površinu javne namene dovede u ispravno stanje.
Ukoliko subjekat iz stava 1. ovog člana ne izvrši svoju obavezu organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije doneće rešenje o izvršenju obaveze.
Ukoliko odgovorno lice ne postupi po datom rešenju nadležni inspektor naložiće uklanjanje petog preko drugog lica na teret izvršenika.
Lica koja su usled iznenadnog kvara motornog vozila prinuđena da ga popravljaju na površini javne namene, dužna su da popravku obave u najkraćem roku bez ugrožavanja saobraćaja i pešaka, a sve tragove popravke vozila očiste odmah po uklanjanju vozila.
Ukoliko subjekat iz stava 1. ovog člana ne izvrši svoju obavezu organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije naložiće rešenjem ispunjenje obaveze.
Ukoliko lice ne postupi po datom rešenju, nadležni inspektor izdaće nalog nadležnom komunalnom preduzeću da ukloni prljavštinu na teret izvršenika.
Preduzeća i taksisti koji obavljaju gradski saobraćaj, vlasnici benzinskih pumpi, dužni su da odstrane mrlje od ulja i sličnog sa podloge kolovoza, stajališta i platoa benzinskih pumpi.
Ukoliko subjekat iz stava 1. ovog člana ne izvrši svoju obavezu organ uprave nadležan za poslove komunalne ili saobraćajne inspekcije naložiće rešenjem ispunjenje obaveze.
Ukoliko subjekti iz stava 1. ovog člana ne postupe po datom rešenju nadležni inspektor izdaće nalog nadležnom komunalnom preduzeću da ukloni prljavštinu na teret izvršenika.
Izvođač građevinskih i komunalnih radova dužan je da se stara:
1. čišćenju javnih površina ispred i oko gradilišta;
2. polivanju trošnog materijala za vreme rušenja, da bi se sprečilo podizanje prašine;
3. održavanju čistoće u olucima i rešetkama slivnika u neposrednoj blizini gradilišta;
4. čišćenju vozila pre njihovog izlaska sa gradilišta;
5. o deponovanju i obezbeđenju materijala od rasturanja sa površine javne namene.
Ako se izvođač radova ne pridržava obaveza iz prethodnog člana, organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije, naložiće rešenjem ispunjenje obaveze.
Ukoliko subjekti iz prethodnog člana na postupe po rešenju, nadležni inspektor izdaće nalog nadležnom komunalnom preduzeću da izvrši obaveze na teret izvršenika.
Investitor, odnosno izvođač radova na izgradnji, rekonstrukciji, adaptaciji ili investicionom održavanju objekta, dužan je da po završetku radova na objektu izvrši uređenje terena prema projektu, a sve oštećene površine javne namene dovede u prvobitno stanje.
Ako se izvođač radova ne pridržava obaveza iz stava 1. ovog člana, nadležni organ uprave za poslove komunalne inspekcije, naložiće rešenjem ispunjenje obaveze.
Ukoliko subjekti iz stava 1. ovog člana ne postupe po rešenju, nadležni inspektor izdaće nalog nadležnom komunalnom preduzeću da izvrši obaveze na teret izvršenika.
Održavanje javnih površina, koje nisu obuhvaćene programom održavanja, obaveza je vlasnika, ili korisnika objekta ili građevinske parcele ispred koje se javna površina nalazi, ili po odluci Gradskog veća grada Požarevca nadležno javno preduzeće.
Vlasnici ili korisnici objekata i uređaja postavljenih na javnoj površini obavezni su da javnu površinu u okolini objekta-uređaja održavaju u urednom, čistom i ispravnom stanju.
O održavanju javnih površina ispred objekata čiji vlasnici ili korisnici iz objektivnih razloga nisu u mogućnosti da održavaju javnu površinu (nepoznati vlasnici, bolesna, hendikepirana lica i dr.) stara se Javno preduzeće Direkcija za izgradnju grada Požarevca, odnosno nadležni organ mesne zajednice u selima, po rešenju komunalne inspekcije.
III IZNOŠENJE I DEPONOVANJE KUĆNOG SMEĆA I SMEĆA SA POVRŠINA JAVNE NAMENE
U kućno smeće spadaju svi otpaci iz stambenih, pomoćnih i sličnih objekata, nastali u procesu svakodnevnih životnih aktivnosti građana i stanovnika naseljenih mesta na teritoriji Grada Požarevca, kao i sitnije smeće iz poslovnih i privremenih objekata, koje se, prema svojoj veličini, može odlagati u posude za kućno smeće.
U kabasto smeće spada:
- otpad industrijskih, zanatskih i drugih delatnosti neorganskog sastava;
- zemlja, šut, šljunak, granje, piljevina,
- trava i slično;
- pepeo i šljaka iz kotlarnica;
- staro pokućstvo, ostaci havarisanog vozila, raznih uređaja i bele tehnike, ostaci ogrevnog, građevinskog i drugog sličnog materijala;
- karton i druga ambalaža;
- stajsko đubrivo, ostaci stočne hrane i slično i
- drugo krupno smeće koje se, prema svojoj veličini, ne može odlagati u posude za kućno smeće.
Kabasto smeće se ne sme odlagati u posude za kućno smeće, izbacivati i smeštati na površinu javne namene, već se mora čuvati u svom posedu sve do odnošenja na odgovarajuću deponiju, na teret vlasnika.
Kartonsku ambalažu do odnošenja, korisnik usluga je dužan da čuva u svom posedu.
Zabranjeno je skladištenje kartonske ambalaže na površinama javne namene i njeno odlaganje u posude za kućno smeće.
Posebne vrste otpada (medicinski, hemijski i slični otpad), nakon neutralizacije odlažu se u posebne posude nedostupne i zaštićene od drugih lica, prikupljaju se i odnose na za to posebno izdvojena i zaštićena mesta na dalji postupak u skladu sa zakonom.
Pod otpadom organskog i životinjskog porekla podrazumevaju se uginule životinje i njihovi ostaci.
Zabranjeno je odlaganje otpada iz stava 1. ovog člana na površine javne namene, u posude za kućno i drugo smeće, kanalizaciju, odvode, vodotokove i deponije.
Životinje uginule od zaraznih bolesti pokopavaju se isključivo po uputstvima sanitarne i veterinarske inspekcije.
Lokacija za odlaganje ove vrste otpada i njeno obezbeđenje utvrđuje se planskim aktima ili odlukom Gradskog veća grada Požarevca.
Iznošenje i deponovanje kućnog smeća, kao i drugog smeća sa površine javne namene u gradovima Požarevcu i Kostolcu vrši Javno komunalno preduzeće "Komunalne službe" Požarevac kome Grad Požarevac obavljanje ovih poslova poverava kao isključivo pravo (u daljem tekstu: davalac usluga) i to:
- iznosi smeće u skladu sa programom iznošenja smeća i odlaže ga na deponiju;
- održava posude;
- redovno prazni korpe za otpatke i posude za smeće i čisti prostor oko njih;
- uklanja kabasto smeće u skladu sa planom, programom, nalozima nadležnog organa uprave kao i po pozivu korisnika usluga uz naknadu koja je utvrđena odlukom nadležnog organa i dobijene saglasnosti Skupštine grada Požarevca.
Iznošenje i deponovanje kućnog smeća, kao i drugog smeća na teritoriji seoskih naselja organizuju sami žitelji preko svojih mesnih zajednica.
Svi vlasnici i korisnici poslovnog prostora (otvorenog ili zatvorenog) pravna lica, preduzetnici, organizacije i ustanove na teritoriji gradova Požarevca i Kostolca (u daljem tekstu: korisnici usluga), dužni su da sakupljaju i odlažu smeće u posude za odlaganje smeća i podležu obavezi organizovanog iznošenja smeća, uz plaćanje novčane naknade za izvršene usluge.
Korisnici usluga iz stava 1. ovog člana dužni su da zaključe ugovor o iznošenju smeća sa davaocem usluga.
Korisnici usluga su obavezni da pribave tipske posude za odlaganje smeća.
Vlasnici i korisnici stambenog prostora dužni su da zaključe ugovor o iznošenju smeća sa davaocem usluga i da plaćaju naknadu za izvršene usluge iznošenja smeća, ako je na području gde žive organizovano iznošenje istog.
Kućno smeće se ne sme spaljivati, uništavati, zakopavati, iznositi, razbacivati i odlagati, osim na načine predviđene ovom odlukom.
Svi korisnici usluga obavezni su da davaocu usluga prijave pismenim putem sve promene koje se odnose na prebivalište ili sedište, kao i eventualne promene podataka koji se odnose na obavezu plaćanja naknade za izvršenu uslugu iznošenja smeća.
Davalac usluga je dužan da na početku kalendarske godine donese godišnji program koji predviđa da najmanje dva puta godišnje u saradnji sa gradskim mesnim zajednicama i na njihov zahtev organizuje periodične akcije iznošenja kabastog smeća, u skladu sa tehničkim i materijalnim mogućnostima davaoca usluga.
Skupštine grada Požarevca daje saglasnost na program iz stava 1. ovog člana i kojim se utvrđuje visina naknade za obavljanje pomenutih poslova.
Posude za kućno smeće su tipizirane i moraju biti podešene specijalnim vozilima za iznošenje smeća.
U tipizirane posude za smeće spadaju: kante i kontejneri.
Tip i broj posuda za smeće određuje nadležno komunalno preduzeće u skladu sa važećim normativima.
Za novoizgrađene objekte kao i kod postavljanja privremenih objekata, nabavku tipiziranih posuda za odlaganje smeća vrši investitor.
Ukoliko organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije na licu mesta utvrdi da vlasnici objekta u funkciji nisu postavili posude za odlaganje smeća, ili nisu postavljeni na odgovarajućoj lokaciji, naložiće postavljanje istih na teret investitora, odnosno vlasnika ili korisnika objekta, na mesto koje je za to predviđeno projektnom dokumentacijom na osnovu koje je izdato odobrenje za gradnju ili aktom komisije iz člana 39. ove odluke.
Lokaciju i uređenje mesta za postavljanje kontejnera za deponovanje smeća na površinama javne namene određuje komisija imenovana rešenjem nadležnog odeljenja za komunalne poslove u čiji sastav su predstavnici nadležnog komunalnog preduzeća, komunalne i saobraćajne inspekcije i nadležnog organa za komunalne poslove.
Odobrenje za postavljanje kontejnera izdaje nadležni organ za komunalne poslove na lokaciji prema predlogu komisije iz prethodnog stava (lokacija, uređenje i slično).
Zabranjeno je pomeranje i premeštanje kontejnera i posuda za smeće sa lokacija određenih od strane nadležnog organa uprave iz prethodnog stava.
Novi korisnici usluga kao vlasnici, odnosno investitori kolektivnih stambenih, poslovno-stambenih, poslovnih i drugih objekata dužni su da nabave odgovarajuće posude za odlaganje smeća.
Korisnici iz stava 1. ovog člana su dužni da zaključe ugovor o iznošenju smeća sa davaocem usluga.
Ukoliko korisnici iz stava 1. ovog člana, ne postupe u skladu sa stavom 1. ovog člana komunalna inspekcija će rešenjem naložiti ispunjenje iste.
Zamenu i opravku dotrajalih i oštećenih posuda za odlaganje smeća vrši davalac usluga u skladu sa investicionim godišnjim planom ili po rešenju komunalnog inspektora, a sredstva se obezbeđuju iz budžeta Grada Požarevca.
Prilikom formiranja gradilišta investitor je dužan da zaključi ugovor sa davaocem usluga na ime iznošenja smeća u toku izgradnje.
Iznošenje kućnog smeća, smeća sa površine javne namene, otpada i fekalnog sadržaja može se vršiti samo specijalizovanim vozilima, tako da materijal prilikom odvoženja bude obezbeđen i zaštićen od rasipanja.
Davalac usluga je dužan da smeće iznosi prema utvrđenom programu koji sadrži redosled, dinamiku, učestalost i druge elemente.
Davalac usluga iz stava 1. ovog člana je dužan da program dostavi organu uprave nadležnom za poslove komunalne inspekcije.
Kućno smeće se iznosi i to u periodu od 06,00-14,00 sati i od 22,00-6,00 sati u centru gradova svakodnevno, a u ostalim delovima gradova jednom nedeljno.
U slučaju spora između korisnika usluga i davaoca usluga u vezi sa pružanjem komunalne usluge i njenim plaćanjem nadležan je Osnovni sud u Požarevcu.
Prilikom iznošenja kućnog smeća davalac usluga je dužan da vodi računa da se u zgradi i pred zgradom, kao i u dvorištu, na trotoaru i kolovozu kućno smeće i otpaci ne rasipaju, da se ne podiže prašina, nepotrebno ne šire neprijatni mirisi, da se ne prljaju i ne oštećuju površine na kojima su smeštene posude za odlaganje smeća.
Iznošenje i deponovanje smeća i otpadaka, vrši se isključivo na mestima koja su za tu namenu određena.
Fekalne otpadne vode izručuju se u gradsku kanalizaciju i to samo na mestima koje odredi organ uprave nadležan za poslove urbanizma odgovarajućim aktom, a u skladu sa vodoprivrednim uslovima i uslovima zaštite životne sredine.
Zabranjeno je spaljivanje smeća na teritoriji gradskih mesnih zajednica i u naseljenim mestima.
U seoskim naseljima iznošenje i deponovanje smeća reguliše se na taj način što se vrši sanacija i rekultivacija postojećih divljih seoskih deponija i pretvaranje u tačke sakupljanja-reciklažna dvorišta, otvaranjem reciklažnih dvorišta za prikupljanje i sortiranje otpada koji po vrsti, sastavu ili opasni ne može biti prikupljen kretanjima predviđenim, organizovanim sakupljanjem mešanog komunalnog otpada.
Prevoznik smeća dužan je da sadržaj obezbedi od rasipanja.
Zabranjeno je spaljivanje, razbacivanje i zakopavanje smeća u privatnim posedima, kao i na površinama javne namene (pored puteva, u šumama, koritima stalnih i povremenih vodotokova i dr.).
Vlasnici vozila koji izvrše usluge pražnjenja septičkih jama i prevoza drugog fekalnog sadržaja na teritoriji naseljenih mesta dužni su da za ove namene koriste propisane cisterne, obezbeđene od rasipanja tečnosti.
Zabranjeno je izlivanje fekalnih sadržaja u privatne posede, na površine javne namene i vodotokove.
IV KOMUNALNI OBJEKTI, URBANI MOBILIJAR I PRIVREMENO ZAUZEĆE POVRŠINA JAVNE NAMENE
Komunalni objekti u smislu odredaba ove odluke (saobraćajni znaci i putokazi, fontane, javne česme i bunari, spomenici, tereni za sport i zabavu, javni WC-i, table sa nazivima ulica i kućnih brojeva, ulični i drugi otvori i drugi slični objekti) postavljaju se u skladu sa zakonom, ovom odlukom, drugim odlukama Skupštine grada Požarevca, usvojenim standardima i aktima na Gradskog veća grada Požarevca.
Održavanje objekata iz stava 1. ovog člana vrše pravna ili fizička lica koja upravljaju istim.
1. Saobraćajni znaci i putokazi
Saobraćajni znaci i putokazi na teritoriji gradova i naseljenih mesta na teritoriji Grada Požarevca postavljaju se u skladu sa propisima o bezbednosti saobraćaja.
Rešenje o postavljanju saobraćajnih znakova i putokaza donosi organ za tehničko regulisanje saobraćaja.
O postavljanju i održavanju saobraćajnih znakova i putokaza stara se upravljač puta.
2. Table sa nazivom ulica i kućni brojevi
Sve ulice i trgovi moraju imati vidno istaknute table sa nazivom ulica i trgova, a zgrade moraju biti obeležene jasno uočljivim kućnim brojevima.
Table sa nazivom ulica i trgova u gradskim naseljima postavlja upravljač puta.
Kućne brojeve na teritoriji Grada utvrđuje Služba za katastar nepokretnosti Požarevac, a nabavlja ih upravljač puta.
Postavljanje kućnih broja na teritoriji gradova Požarevca i Kostolca vrši upravljač puta, a na teritoriji seoskih naselja postavljanje vrše mesne zajednice.
U slučajevima oštećenja ili nestanka table sa nazivom ulica, nadležan organ uprave za poslove komunalne inspekcije naložiće upravljaču puta da nabavi i postavi nove table na teret lica koje je otuđilo ili oštetilo, a ukoliko to nije moguće na teret upravljača puta.
Zamena oštećenih i nedostajućih kućnih brojeva se vrši na teret vlasnika ili korisnika objekta.
Uličnim i drugim otvorima smatraju se:
1. Šahte i okna vodovodne i kanalizacione mreže;
2. Šahte i okna podzemnih instalacija (PTT, električne, kablovske, toplovodne i sl.);
3. Otvori za ubacivanje ogreva i drugog materijala, podrumski prozori, okna, otvori za osvetljenje i ventilaciju prostora i sl.
O održavanju i uređenju šahti, okana i otvora iz stava 1. tačka 1. i 2. ovog člana staraju se subjekti koji upravljaju tim instalacijama, a o otvorima iz stava 1. tačka 3. ovog člana njihovi vlasnici, odnosno korisnici.
4. Poklopci šahti, okana i drugih otvora
Radi bezbednosti pešaka i sigurnosti saobraćaja sve šahte, okna i otvori na površinama javne namene moraju imati propisano postavljene i neoštećene zatvarače, odnosno poklopce.
Zatvarači, odnosno poklopci iz stava 1. ovog člana se izrađuju od rebrastog (hrapavog) materijala, a polja pojedinih vrsta zatvarača se nalivaju asfaltom, kako bi bili postavljeni u istu ravan sa okolnom podlogom.
Sve šahte okna i drugi otvori, na površinama javne namene moraju se održavati u ispravnom stanju, a poklopci kojima se zatvaraju ovi otvori moraju biti postavljeni u istu ravan sa delom javne površine u koju se ugrađuje.
Dotrajali i oštećeni zatvarači i poklopci se moraju zameniti.
O postavljanju poklopca staraju se subjekti koji upravljaju podzemnim instalacijama.
Za vreme obavljanja radova na instalacijama, šahte, okna i otvori se moraju ograditi i obeležiti jasno vidljivim znacima iz razloga očuvanja bezbednosti prolaznika i saobraćaja.
Organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije i saobraćajne inspekcije ovlašćen je da vlasnicima odnosno korisnicima otvora rešenjem naloži otklanjanje nedostataka u roku od 8 dana od dana dostavljanja rešenja na njihov teret.
5. Tekuće i građevinsko održavanje šahti, okana i otvora
O čišćenju i tekućem održavanju vodovodne mreže, fekalne kanalizacije, toplovodne mreže na površinama javne namene stara se o svom trošku preduzeće ili preduzetnik kome su ti poslovi povereni.
O građevinskom održavanju šahti, slivnih rešetki, slivnika, poklopaca i dr. kao i čišćenju i tekućem održavanju atmosferske kanalizacije na površinama javne namene do priključka korisnika staraju se subjekti iz stava 1. ovog člana o svom trošku.
Zabranjeno je prilikom izvođenja građevinskih radova postavljati građevinske mašine (mešalice za beton i građevinski materijal i sl.) neposredno uz ulične otvore na način koji bi mogao da dovede do izlivanja njihovog sadržaja u ulične otvore ili bi se time sprečavalo njihovo normalno funkcionisanje.
1. Postavljanje i održavanje javnih WC-a
Javni WC je sanitarni objekat koji se postavlja na javnoj površini ili se nalazi u okviru poslovnog objekta (sportski i rekreativni tereni, sportski i poslovni centri i dr.).
Javni WC može da bude trajan ili privremen.
Trajni javni WC može biti zidan ili montažni i mora da bude priključen na javni vodovod i kanalizaciju, a montažni javni WC mora biti automatizovan.
Privremeni javni WC je montažni objekat koji se postavlja na zahtev organizatora javnih manifestacija ili drugih skupova, a na osnovu nadležnog deljenja za komunalne poslove.
Pravno ili fizičko lice kome je povereno održavanja javnih WC-a, kao organizator javne manifestacije ili drugog skupa, dužni su da obezbede:
1. stalnu sanitarnu, tehničku i higijensku ispravnost javnih WC-a,
2. redovno održavanje i funkcionisanje javnih WC-a,
3. sanitarno-tehničko uputstvo o korišćenju, istaknuto na vidnom mestu za korisnike, i
4. stalno prisustvo radnika na održavanju higijene u radno vreme.
O održavanju, opremanju i korišćenju trajnih javnih WC-a stara se preduzeće kome su ti poslovi povereni.
Pravno ili fizičko lice kome je povereno održavanje javnih WC-a, donosi cenovnik usluga, uz saglasnost Gradskog veća grada Požarevca.
O održavanju javnih WC-a koji se nalaze u poslovnim objektima namenjenim za javno korišćenje (sportski i rekreativni tereni, sportski i poslovni centri i dr.), dužni su da se staraju vlasnici, odnosno zakupci tih objekata.
7. Održavanje javnih česmi i bunara
Javno komunalno preduzeće "Vodovod i kanalizacija" koje upravlja izvorima, bunarima, javnim česmama i drugim objektima za snabdevanje pijaćim vodom, kao i njihovi korisnici, dužno je da ih održava u funkcionalnom i higijenski ispravnom stanju i da ih čuva od oštećenja.
Zabranjeno je na izvorima, bunarima, česmama na površini javne namene i u njihovoj neposrednoj blizini izlivati pesticide i druge štetne materije otpadne i fekalne sadržaje, čistiti i prati vozila, tepihe i druge predmete.
U slučaju utvrđene hemijske ili bakteriološke neispravnosti vode za piće sa javnih bunara i česmi, organ uprave nadležan za poslove zaštite životne sredine će po dostavljenom izveštaju o neispravnosti vode za ljudsku upotrebu, naložiti Javnom komunalnom preduzeću. Vodovod i kanalizacija" da na kritična mesta odmah postavi table sa upozorenjem o neispravnosti vode i obavesti javnost putem medija.
Javni sanitarni i higijenski objekti (javni WC-i i slično) moraju biti tehnički ispravni, u funkciji i u njima moraju biti vidno istaknuta uputstva o njihovoj upotrebi, a o njihovom održavanju brine preduzeće ili preduzetnik kome su ti poslovi povereni posebnim aktom osnivača.
Spomenici, spomen obeležja, spomen ploče i druga skulpturalna dela na javnim mestima, postavljaju se na osnovu rešenja nadležnog odeljenja za komunalne poslove na lokaciji utvrđenoj odlukom Gradskog veća grada Požarevca.
O održavanju objekata iz stava 1. ovog člana stara se Javno preduzeće Direkcija za izgradnju grada Požarevca.
Tereni za sport i zabavu (stadioni, igrališta, strelišta, izletišta i sl.), moraju se održavati uredno i čisto, o čemu su dužni da se staraju organi, organizacije, druga pravna lica i pojedinci koji te objekte i terene koriste i održavaju.
Na prostorima i objektima iz stava 1. ovog člana, moraju se na vidnom mestu istaći higijenska i tehnička uputstva o radu na svim prostorima i objektima. Posetioci su dužni da se pridržavaju tih uputstava.
Organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije će odgovornima za održavanje čistoće na terenima iz stava 1. ovog člana rešenjem naložiti da nedostatke otklone u određenom roku.
Ukoliko odgovorni za održavanje čistoće ne postupe po rešenju, nadležna komunalna inspekcija će izdati pismeni nalog drugom preduzeću da te poslove izvrši na teret korisnika.
U danima državnih praznika, gradskih i opštinskih manifestacija i danima nacionalne žalosti zastave sa odgovarajućim obeležjima moraju biti istaknute na koplju, jedan dan ranije, na način utvrđen zakonom i to sa ulične strane na fasadama zgrada državnih organa i organizacija, javnih ustanova kao i poslovnih objekata, a uklanjaju se prvog, narednog dana po isteku razloga isticanja.
U danima proglašenja nacionalne žalosti, zastave se ističu na pola koplja na način predviđen stavom 1. ovog člana.
Na glavnom ulazu sedišta organa lokalne samouprave državna zastava vije se na državni praznik Republike Srbije i biračkim mestima na dan izbora za državne organe.
Narodna zastava stalno se vije na glavnom ulazu sedišta organa lokalne samouprave.
Zastave prilikom isticanja moraju biti neoštećene, čiste, ispeglane i u boji koja nije isprana, najmanje dimenzije 1 x 2 metara.
Isticanje zastava je obaveza vlasnika, odnosno korisnika poslovnih objekata.
Dvorišni prostori na teritoriji Grada se moraju održavati u čistom i urednom stanju, a ako su okrenuti prema površini javne namene, moraju biti uređeni.
O uređenju privatnih dvorišta i dvorišta u službenoj upotrebi staraju se njihovi vlasnici, odnosno korisnici.
U dvorištima se ne smeju postavljati zasadi koji mogu prouzrokovati oštećenja na zgradama, instalacijama, narušavati vidik ili zaklanjati svetlo.
Bašte i drugi zatvoreni prostori ugostiteljskih objekata koji nisu na površini javne namene moraju biti uređeni i ozelenjeni.
Zabranjeno je narušavati opšti izgled Grada zapuštanjem dvorišnog prostora držanjem oštećenih i prljavih ograda, gomilanjem otpada, smeća, postavljanjem neuslovnih objekata za držanje domaćih životinja (živine, golubova, pasa i sl.), havarisanih vozila, izlivanjem fekalnih i drugih sadržaja koji svojim izgledom i širenjem neprijatnih mirisa ugrožavaju susedna dvorišta i narušavaju opšti i estetski izgled grada.
O uređenju dvorišta između zgrada za kolektivno stanovanje i sličnih delova površine javne namene stara se preduzeće ili preduzetnik kome je povereno obavljanje tih poslova.
Ukoliko u postupku inspekcijskog nadzora organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije i inspekcije za zaštitu životne sredine utvrdi postupanja suprotno odredbama člana 67. 68. i 69. ove odluke, naložiće vlasnicima odnosno korisnicima tih površina da ih o svom trošku urede.
Ukoliko subjekti iz stava 1. ovog člana ne izvrše dati nalog, te radnje će se izvršiti preko drugog lica na teret izvršenika.
Sve vrste ograda se moraju održavati u stanju kojim se ne narušava opšti estetski izgled i uređenost zgrade.
Ograde se mogu postavljati na osnovu odgovarajućeg akta u skladu sa zakonom.
Ograde od šiblja moraju se uredno održavati tako da ne prelaze regulacionu liniju i ne ometaju javni saobraćaj.
Nadzor nad sprovođenjem odredaba stava 2. ovog člana vrši građevinski inspektor Gradske uprave grada Požarevca.
Ukoliko investitor ne postupi u skladu sa stavom 2. građevinski inspektor naložiće rešenjem rušenje iste u određenom roku.
Ukoliko investitor ne postupi u određenom roku, izvršenje će se izvršiti preko drugog lica na teret investitora.
Na teritoriji Grada i naseljenih mesta, prema površini javne namene zabranjeno je postavljanje ograda od bodljikave žice, ruža puzavica, rastinja sa trnjem i slično, na način koji može dovesti do povređivanja prolaznika ili nastanka materijalne štete.
Nalog o uređenju, opravci i čišćenju ograda, u zavisnosti od vrste materijala od kojeg su sačinjene ograde donosi organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije, a ukoliko ograda ometa odvijanje saobraćaja organ uprave nadležan za poslove saobraćajne Inspekcije.
Ako vlasnik ograde ne postupi po datom nalogu u ostavljenom roku nadležni inspektor naložiće izvršenje te radnje preko drugog lica, na teret izvršenika.
Uređenje trotoara i zelene površine duž dvorišta na površini javne namene mogu urediti i vlasnici, odnosno korisnici parcela na osnovu dobijenog rešenja nadležnog odeljenja za komunalne poslove. Za izdavanje rešenja neophodna je saglasnost Javnog preduzeća Direkcija za izgradnju grada Požarevca.
Uređenje površina u smislu prethodnog stava ovog člana podrazumeva betoniranje, popločavanje ili na drugi način uređenje (ozelenjavanje, sadnja drvoreda i sl.) između ograde i kolovoza.
Uređenjem javne površine na ovaj način, investitor ne stiče pravo korišćenja tog zemljišta.
12. Postavljanje i održavanje firmi
Svi korisnici poslovnih prostorija, koji su po zakonu obavezni da istaknu firmu na poslovnim prostorijama, dužni su da istu postave na način određen zakonom.
Firme mogu biti na odgovarajućoj tabli ili svetleće.
Firme se postavljaju isključivo na fasadi poslovnog objekta gde podnosilac obavlja delatnost.
Firme moraju biti u urednom i ispravnom stanju.
Vlasnici, odnosno korisnici firmi dužni su da u slučaju nastanka oštećenja i kvarove iste otklone u roku od 15 dana od dana nastalog kvara, odnosno oštećenja.
U suprotnom, organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije izdaće nalog za otklanjanje kvara ili oštećenja preko drugog lica na teret izvršenika.
U slučaju trajnog prestanka rada ili preseljenja, vlasnici, odnosno korisnici poslovnih prostorija dužni su da firme uklone.
Vlasnici, odnosno korisnici poslovnih zgrada i poslovnih prostorija koji obavljaju trgovinsku, ugostiteljsku, uslužnu i zanatsku delatnost, na poslovnim prostorijama moraju imati svetleće firme.
Ukoliko organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije utvrdi da firma nije postavljena u skladu sa odredbama ove odluke, doneće rešenje kojim će obavezati vlasnika, odnosno korisnika poslovne prostorije da firmu postavi.
13. Uređenje i održavanje izloga
Vlasnici, odnosno korisnici poslovnih i drugih prostorija čiji su izlozi postavljeni prema površini javne namene, dužni su da iste održavaju u urednom i čistom stanju, a ukoliko ih ne koriste u svrhu obavljanja registrovane delatnosti, dužni su da ih održavaju u urednom stanju.
Izlozi moraju biti aranžirani stručno u skladu sa važećim estetskim standardima. Staklene površine i otvori izloga moraju biti čisti i neoštećeni.
Natpisi na izlozima moraju biti jasno ispisani i uredno održavani, što se odnosi i na istaknuto radno vreme.
Zabranjeno je isticati u izlogu natpise, objave ili obaveštenja koja nisu u vezi sa delatnošću objekta.
Izlozi i vitrine za izlaganje robe moraju biti osvetljeni i držati se u urednom stanju.
Vlasnici poslovnih zgrada i poslovnih prostorija dužni su da dotrajale izloge koji narušavaju izgled grada dovedu u ispravno stanje
Organ uprave nadležan za poslove građevinske inspekcije utvrđuje dotrajalost izloga i o tome obaveštava vlasnika.
U slučaju da se vrši adaptacija ili rekonstrukcija poslovne zgrade ili poslovne prostorije, ili preseljenja i slično, izlozi moraju biti zaštićeni na odgovarajući estetski način.
U urbani mobilijar u smislu ove odredbe spada: klupe za sedenje i sprave za dečju igru, stubovi, kugle, ograde, rampe i druge vrste zapreka, žardinjere, poštanski sandučići telefonske govornice, časovnici i drugo.
Uslovi za privremeno postavljanje urbanog mobilijara utvrđuju se rešenjem nadležnog odeljenja za komunalne poslove.
Elaborat urbanog mobilijara sadrži:
1. urbani mobilijar koji se može postavljati na površinama javne namene i površinama vidljivim sa površina javne namene u I i II zoni gradova i to: klupe za sedenje, žardinjere, korpe za otpatke, stubići, kugle i druge zapreke na površinama javne namene
2. uslove za postavljanje, korišćenje i održavanje urbanog mobilijara,
3. lokaciju, tehničko rešenje, tip i izgled i
4. druge podatke značajne za izradu i postavljanje urbanog mobilijara.
Stručne poslove na pripremi Elaborata obavlja Javno preduzeće Direkcija za izgradnju grada Požarevca.
Zone iz stava 1. tačke 1. ovog člana utvrđene su Odlukom o utvrđivanju naknade za uređenje građevinskog zemljišta na teritoriji Grada Požarevca ("Službeni glasnik grada Požarevca" br. 3/09 i 10/09).
Radi obezbeđivanja ujednačenih urbanih, estetskih i tehničkih rešenja u pogledu postavljanja urbanog mobilijara, Gradsko veće grada Požarevca:
1. razmatra nacrt Elaborata urbanog mobilijara i daje sugestije u pogledu pojedinih rešenja;
2. predlaže uvođenje novih elemenata urbanog mobilijara i razmatra njihova tehnička, estetska i druga rešenja i
3. donosi odluku o urbanom mobilijaru koja se postavlja u skladu sa programskim i drugim aktima javnih komunalnih preduzeća.
Klupe za sedenja i sprave za dečiju igru postavljaju se u parkovima, na trotoarima, trgovima i drugim javnim mestima, ako se time ne ometa kretanje pešaka i druge komunikacije na osnovu rešenja nadležnog odeljenja za komunalne poslove, a za I i II zonu u skladu sa članom 84. ove odluke.
Klupe se postavljaju na površini javne namene u skladu sa programom nadležnog javnog preduzeća, koje se stara o njihovom održavanju.
Preduzeće koje postavlja klupe dužno je da ih održava u ispravnom i urednom stanju.
Stubove, korpe za otpatke, kugle, ograde, rampe i druge vrste zapreka na javnim površinama se postavljaju se na osnovu rešenja nadležnog odeljenja za komunalne poslove, a za I i II zonu u skladu sa članom 84. ove odluke.
Stubove, kugle, ograde, rampe i druge vrste zapreka na javnim površinama postavlja Javno preduzeće Direkcija za izgradnju grada Požarevca u čijoj je nadležnosti njihovo održavanje.
Mobilijar iz stava 1. ovog člana može da postavi i drugo javno preduzeće ukoliko isto ovlasti Gradsko veće grada Požarevca.
Ukrasne žardinjere se postavljaju na osnovu rešenja nadležnog odeljenja za komunalne poslove, a za I i II zonu u skladu sa članom 84. ove odluke.
Ukrasne žardinjere mogu da se postavljaju i na predlog pravnog ili fizičkog lica, a u skladu sa rešenjem nadležnog odeljenja za komunalne poslove.
Ukrasne žardinjere iz stava 2. ovog člana postavlja Javno preduzeće Direkcija za izgradnju grada Požarevca, a lice iz stava 2. ovog člana dužno je da ih održava u urednom stanju i neguje biljne zasade u njima.
Poštanski sandučići i javne telefonske govornice se postavljaju na površinama javne namene u skladu sa rasporedom mesta koji predlaže preduzeće u čijoj je nadležnosti njihovo postavljanje, uz rešenje nadležnog odeljenja za komunalne poslove.
Preduzeće iz stava 1. ovog člana, dužno je da poštanske sandučiće i javne telefonske govornice održava u ispravnom i urednom stanju.
Javni časovnici se postavljaju na objektima, javnim površinama ili površinama vidljivim sa javnih površina, a na osnovu rešenja nadležnog odeljenja za komunalne poslove.
Javni časovnik mogu da postavljaju pravna i fizička lica koja su obavezna da ih održavaju u ispravnom i urednom stanju.
Drugi urbani mobilijar postavlja se na osnovu rešenja nadležnog odeljenja za komunalne poslove a u skladu sa načinom postavljanja urbanog mobilijara iz ove odluke.
Privremeno zauzeće površina javne namene
Privremeno zauzeće javnih površina može se odobriti u svrhu:
1. oglasne table;
2. Postavljanja zabavnih parkova i uređaja, cirkusa, sprava za dečiju igru, promotivnih akcija i sl.;
3. Istovara i smeštaja građevinskog i ogrevnog materijala;
4. Privremenog smeštaja pokretnih objekata (kamp kućica, auto prikolica, vozila, čamaca, manji pokretni objekti za prodaju brze hrane, pecivo i slično);
5. Privremeno kretanje pokretnih kolica za prodaju hot-dog i sličnih proizvoda, maksimalne površine 2 m2;
6. Organizovanja i održavanja priredbi, sportskih, kulturnih i sličnih manifestacija.
Rešenje za privremeno zauzeće površine javne namene donosi nadležno odeljenje za komunalne poslove, po zahtevu stranke i uplaćenoj propisanoj lokalnoj komunalnoj taksi.
Rešenjem iz stava 1. ovog člana se određuje površina koja se koristi, mesto, vreme i način korišćenja zauzetog dela površine javne namene, posebni uslovi u pogledu obezbeđenja pešačkog i drugog saobraćaja, očuvanja urednog izgleda površine javne namene, mira i spokojstva građana kao i održavanja površine koja se privremeno koristi i okolnog prostora.
Korisnik privremeno zauzete površine javne namene je obavezan da se u svemu pridržava uslova utvrđenih rešenjem i da za sve vreme zauzeća održava čistoću na javnoj površini koju koristi.
Korisnik iz stava jedan ovog člana je dužan da zaključi ugovor o održavanju čistoće na zauzetoj javnoj površini sa Javnim komunalnim preduzećem "Komunalne službe" Požarevac.
Korisnik je dužan da privremeno zauzetu površinu javne namene po prestanku korišćenja uredi i vrati u pređašnje stanje.
Ukoliko se prostor koristi bez rešenja nadležnog organa i protivno uslovima iz rešenja komunalni inspektor doneće rešenje da se stvari i predmeti sa zauzetog prostora uklone na teret korisnika.
Rešenje za privremeno korišćenje javnih površina doneto od strane nadležnog odeljenja dostavlja se komunalnoj inspekciji Gradske uprave grada Požarevca.
Na oglasnim tablama i stubovima za oglašavanje se ističu oglasi, objave, naredbe, upozorenja, obaveštenja, lični oglasi, smrtovnice, plakati, reklame za predstave i sl. i ne smeju se postavljati na druga mesta.
O održavanju postojećih i postavljanju novih oglasnih tabli i stubova stara se Javno preduzeće Direkcija za izgradnju grada Požarevca.
Zabranjeno je na površinama javne namene:
1. Isticanje svih vrsta oglasa, obaveštenja, plakata, crtanje i pisanje po zidovima, fasadama, ogradama, stubovima, poslovnih i stambenih zgrada, električnim i telefonskim stubovima, transformatorima, saobraćajnim znakovima, mostovima i slično;
2. U vreme kampanja i promocija postavljati reklamni materijal van oglasnih tabli i stubova;
3. Postavljanje i izrada grafičkih prikaza, slika i sl. bez odobrenja;
4. Postavljanje smrtovnica na stabla drveća, izloge i druga mesta osim na table koje su postavljene za tu namenu.
Ukoliko u postupku inspekcijskog nadzora bude utvrđeno postupanje suprotno odredbama navedenim u članu 97. i 98. ove odluke, organ uprave nadležan za inspekcijske poslove će naložiti nosiocu obaveze otklanjanje uočenih nedostataka i vraćanje oštećenih objekata u pređašnje stanje.
Ukoliko nosilac obaveze ne postupi po datom nalogu, ta radnja će se izvršiti preko drugog lica na teret izvršenika.
2. Zabavni parkovi i uređaji, cirkusi i drugo
Objekti za izvođenje zabavnih programa su cirkus, zabavni park, aparati i uređaji za zabavu i igru dece i bine.
Zauzeće površina javne namene za postavljanje cirkusa, zabavnih parkova i uređaja, sprava za dečiju igru, promotivnih akcija i slično može se odobriti na osnovu zahteva stranke, dokaza o uplati lokalne komunalne takse i priloženog rešenja za obavljanje ove vrste delatnosti. Rešenje donosi nadležno odeljenje za komunalne poslove.
Podnosilac zahteva za izdavanje odobrenja za postavljanje objekta za izvođenje zabavnih programa na površini javne namene na kojoj se postavlja pozornica ili drugi montažno-demontažni objekat privremenog karaktera, dužan je da priloži tehničku skicu.
Podnosioci zahteva dužni su da prilikom podnošenja zahteva za postavljanje objekata za izvođenje zabavnih programa prilože ugovor o održavanju čistoće na površini javne namene zaključen sa Javnim komunalnim preduzećem "Komunalne službe" Požarevac.
Objekti iz stava 1. ovog člana, mogu da se postave na javnoj zelenoj površini pod uslovom da se prethodno zaključi ugovor o obnovi površine oštećene zauzećem, sa preduzećem kome je povereno održavanje Javnih zelenih površina.
Za održavanje sedmojulskog vašara i cirkusa koristiće se prostor koji je određen za te namene od strane Gradskog veća grada Požarevca.
Rešenja se dostavljaju komunalnoj inspekciji Gradske uprave grada Požarevca.
3. Istovar i smeštaj građevinskog, ogrevnog i drugog materijala
Istovar ili utovar ogreva može se obavljati na trotoaru ili drugoj površini javne namene ako za to ne postoji druga mogućnost.
Ogrev se mora ukloniti sa kolovoza u roku od 12 sati od momenta istovara ili utovara, a u roku od 48 sati površina javne namene mora se oprati, očistiti i dovesti u prvobitno stanje.
Za istovar, ili utovar ogreva, koji traje duže od 12 sati, odnosno 48 sati mora se pribaviti odobrenje nadležnog odeljenja za komunalne poslove o privremenom zauzeću površine javne namene.
Ukoliko se radi o javnim saobraćajnim površinama mesto istovara ogreva mora se obezbediti postavljanjem neophodne saobraćajne signalizacije prema zakonskim propisima.
Na javnim površinama može se privremeno deponovati građevinski materijal i postaviti građevinska skela u cilju izvođenja građevinskih radova, radi izgradnje, rekonstrukcije ili održavanja objekta, ako za to ne postoji mogućnost na građevinskoj parceli, nakon dobijanja rešenja o zauzeću površine javne namene izdatog od strane nadležnog odeljenja za komunalne poslove.
Korisnici su dužni da materijal uredno smeste i obezbede ga od rasipanja na način kojim se omogućava potpuna zaštita uličnih kanala, otvora i odvoda od zapušenja, kao i da javnu površinu čuvaju od oštećenja.
Podnosilac zahteva za izdavanje odobrenja za deponovanje građevinskog materijala i postavljanje građevinske skele na površinama javne namene dužan je da uz zahtev priloži:
- odobrenje, odnosno drugi akt u skladu sa zakonom, kojim mu je odobrena izgradnja objekta, odnosno izvođenje radova na objektu;
- dokaz da je obezbedio postavljanje saobraćajne signalizacije u skladu sa saobraćajno-tehničkim rešenjem.
Ukoliko preduzeće ili pojedinac postupi suprotno odredbi iz prethodnog stava, nadležni organ Uprave za poslove komunalne inspekcije naložiće rešenjem ispunjenje obaveze. Ukoliko preduzeće ili pojedinac ne postupi po rešenju, nadležni organ Uprave za poslove komunalne inspekcije, izdaće nalog drugom preduzeću da materijal ukloni na njihov teret.
Po isteku odobrenog roka korisnik je dužan da građevinski, ogrevni ili drugi materijal ukloni, a površinu javne namene uredi i vrati u prvobitno stanje.
Po isteku roka utvrđenog rešenjem iz stava 5. ovog člana ove odluke ili ako se istovar i smeštaj materijala vrši bez rešenja, nadležnog organa korisnici su dužni da u potpunosti uklone ostatke materijala a javnu površinu da očiste, operu, urede i vrate je u pređašnje stanje u protivnom isti će biti uklonjeni po nalogu komunalnog inspektora na teret vlasnika.
Iskopana zemlja, otpadi, građevinski materijal, industrijski i zanatski otpaci, šljaka, šut, ambalaža i drugi otpadni materijal moraju se deponovati na mesta koja odredi Gradsko veće grada Požarevca.
Ukoliko preduzeće ili pojedinac postupi suprotno odredbi iz prethodnog stava, komunalni inspektor naložiće rešenjem ispunjenje obaveze.
Ukoliko preduzeće ili pojedinac ne postupi po rešenju, organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije, izdaće nalog drugom preduzeću da materijal ukloni na njihov teret.
Vlasnik uklonjenog materijala (izuzev smeća, šuta i sl.) biće obavešten gde i u kom roku može preuzeti materijal uz prethodno plaćanje svih troškova.
Ukoliko vlasnik materijala isti ne preuzme u ostavljenom roku, materijal će biti prodat na licitaciji.
Iz iznosa dobijenog na licitaciji prethodno će se namiriti svi troškovi uklanjanja i skladištenja, ostali prihod pripada budžetu Grada Požarevca.
Na površinama javne namene se u skladu sa ovom odlukom u vreme trajanja gradskih i opštinskih manifestacija, a na zahtev stranke, mogu smestiti pokretni objekti i stvari kao što su: privremene bine, pokretne kamp kućice, auto prikolice, manji pokretni objekti za prodaju brze hrane i sl. objekti, na osnovu rešenja nadležnog odeljenja za komunalne poslove.
5. Zauzeće površina javne namene za organizovanje i održavanje priredbi, sportskih, kulturnih i sličnih manifestacija
Organizovanje i održavanje priredbi, sportskih, kulturnih i sličnih manifestacija na površinama javne namene regulisano je Zakonom o okupljanju građana, a po uslovima o zauzeću površina javne namene po odredbama ove odluke.
Ukoliko se u postupku inspekcijskog nadzora utvrdi da je površina javne namene zauzeta suprotno uslovima utvrđenim aktom organa iz člana 105. ove odluke, komunalni inspektor će naložiti korisniku prinudno uklanjanje stvari i predmeta sa zauzete površine javne namene.
Ukoliko korisnik ne postupi po datom nalogu uklanjanje će se izvršiti preko drugog lica na teret izvršenika, na mesto koje za to unapred određeno.
Organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije vratiće uklonjene pokretne objekte i stvari (izuzev smeća, šuta, otpada i drugog materijala bez ekonomske vrednosti) njihovom vlasniku po plaćanju rešenjem utvrđene, a neisplaćene naknade na ime komunalne takse i troškove prinudnog izvršenja, odnosno po okončanju prekršajnog postupka ukoliko rešenjem sudije za prekršaje nije izrečena zaštitna mera oduzimanja predmeta prekršaja.
Ukoliko vlasnik po uručenom pismenom pozivu ne preuzme svoje predmete i stvari u roku od 15 dana od dana dostavljanja obaveštenja gde se predmeti nalaze i kada se mogu preuzeti, iste mogu posle ovog roka biti izložene prodaji na javnoj licitaciji.
Nakon namirenja troškova postupka, preostali iznos novčanih sredstava predstavlja prihod budžeta grada Požarevca.
RASKOPAVANJE JAVNIH SAOBRAĆAJNIH POVRŠINA
Pod raskopavanjem javnih saobraćajnih površina (kolovozi i trotoari) podrazumevaju se svi radovi prilikom izgradnje i rekonstrukcije: vodovoda, kanalizacije, električnih, telefonskih, telegrafskih, gasnih, toplovodnih i sličnih objekata na površinama javne namene, kao i radovi koji su neophodni da se otklone posledice nastale dejstvom više sile ili u slučaju kvara, čijim hitnim neotklanjanjem može biti ugroženo javno dobro, zdravlje i imovina ljudi.
Raskopavanje javnih saobraćajnih površina i promena režima saobraćaja dozvoljeno je obavljati po pribavljenom odobrenju nadležnog organa za tehničko regulisanje saobraćaja.
Odobrenjem za raskopavanje javnih saobraćajnih površina određuje se početak i završetak radova, mere koje se moraju preduzeti radi bezbednosti ljudi, imovine i saobraćaja, kao i način i vreme dovođenja raskopanih javnih saobraćajnih površina u ispravno stanje.
Nadležni organ će o izdatom odobrenju za raskopavanje javne saobraćajne površine obavestiti preduzeće u čijoj je nadležnosti održavanje te javne površine i saobraćajnog inspektora.
Podnosilac zahteva za izdavanje rešenja za raskopavanje javne saobraćajne površine dužan je da pre otpočinjanja radova u zahtevu navede mesto i vreme trajanja radova i podnese sledeću dokumentaciju:
- trasu instalacija ili priključka zbog koga se obavlja raskopavanje;
- saglasnost upravljača puta i drugih javnih i distributivnih preduzeća i organizacija koje upravljaju pojedinim instalacijama i uređajima (vodovod, kanalizacija, elektrovod, gasovod, toplovod, TT vodovi i sl.) ispod i iznad dela javne saobraćajne površine čije se raskopavanje planira;
- kod izgradnje i rekonstrukcije instalacija i odgovarajuće odobrenje za izgradnju ili rekonstrukciju;
- plan, odnosno projekat privremenog regulisanja saobraćaja dok traju radovi;
- saglasnost Zavoda za zaštitu spomenika kulture ukoliko se raskopava površina koja predstavlja kulturno dobro i njegovu zaštićenu okolinu;
- druge posebne saglasnosti, koje po službenoj dužnosti zatraži organ nadležan za izdavanje rešenja;
Radove na dovođenju u tehnički ispravno stanje raskopane javne saobraćajne površine sa savremenim zastorom (asfalt, beton, kocka i sl.) i njihovo dovođenje u prvobitno stanje vrši upravljač puta, a na teret investitora, a ostale javne površine podnosilac zahteva.
Investitor je u obavezi da u roku od 3 dana po završetku radova obavesti nadležno preduzeće za vraćanje raskopane javne saobraćajne površine u prvobitno stanje.
Izuzetno, radovi na raskopavanju mogu da otpočnu i bez prethodno pribavljenog rešenja, kada je neophodno da se otklone posledice nastale dejstvom više sile ili u slučaju kvara, koji ukoliko se hitno ne otkloni može da ugrozi javno dobro, zdravlje i imovinu ljudi.
U slučajevima iz stava 1. ovog člana investitor radova je dužan da o započetom raskopavanju odmah obavesti saobraćajnog inspektora i upravljača puta.
Ukoliko radovi traju duže od 12 sati od nastanka više sile, odnosno saznanja za kvar dužan je da podnese zahtev za izdavanje rešenja za raskopavanje sa obrazloženjem o opravdanosti započetog raskopavanja kao i o roku do kog će završiti radove.
U slučajevima raskopavanja iz stava 1. ovog člana, izvođač radova je dužan da postavi saobraćajnu signalizaciju, a prema propisima o postavljanju privremene saobraćajne signalizacije pri izvođenju radova.
Kada usled raskopavanja ili radova vezanih za raskopavanje nastanu oštećenja na stambenim, komunalnim i drugim objektima, kao i podzemnim instalacijama na površinama, javne namene izvođač radova je dužan da o tome, odmah a najkasnije narednog dana obavesti nadležnu inspekciju, investitora, organizaciju koja se stara o održavanju objekta kao i vlasnika objekta.
Troškove prouzrokovane oštećenjem iz stava 1. ovog člana snosi investitor.
Kada se kao posledica raskopavanja ošteti javna površina koja nije raskopana, njeno dovođenje u ispravno stanje ima isti tretman kao i površina koja se raskopava.
Ukoliko pojedinac, preduzeće ili preduzetnik postupi suprotno odredbi iz stava 3. ovog člana nadležni organ za poslove saobraćajne inspekcije naložiće drugom licu da izvrši dovođenje raskopane površine javne namene u tehnički ispravno stanje na teret izvršenika.
Raskopavanje javnih saobraćajnih površina ne može se vršiti u periodu od 15.11. u tekućoj do 01.03. u narednoj godini.
Izuzetno raskopavanje javnih površina može se vršiti u periodu navedenom u stavu 1. ovog člana iz razloga navedenih u članu 110. i iz opravdanih razloga kada su povoljni vremenski uslovi, odnosno samo kad započeti radovi nisu završeni uz saglasnost Gradskog veća grada Požarevca.
Raskopane površine moraju se privremeno dovesti u ispravno stanje upotrebom adekvatne mase, a nakon 01. marta u prvobitno stanje upotrebom odgovarajućeg materijala.
Raskopavanje izgrađenih, uređenih ili rekonstruisanih kolovoza i trotoara ne može da se vrši pre isteka perioda od tri godine od dana završetka ovih radova, osim u slučajevima iz člana 110. ove odluke.
Ukoliko preduzeće, pojedinac ili preduzetnik postupi suprotno odredbi ovog člana nadležni organ za poslove saobraćajne inspekcije doneće rešenje o obustavi radova i vraćanje raskopane javne saobraćajne površine u prvobitno stanje i obavestiti upravljača puta, radi naplate štete.
Za izvedene radove na dovođenju raskopane javne saobraćajne površine u pređašnje stanje, izvođač radova garantuje dve godine.
Pre zatrpavanja iskopanog rova izvođač je dužan da najkasnije tri dana pre završetka radova obavesti upravljača puta radi određivanja termina o primopredaji radova uz prisustvo nadzornog organa upravljača puta.
Pri primopredaji moraju se predati atesti ispitivanja materijala s kojim je izvršeno zatrpavanje iskopanog rova i posteljice, s tim da kontrolu ispitivanja vrši ovlašćena organizacija.
O otklanjanju nedostataka u garantnom roku stara se upravljač puta.
Izvođač radova može da pristupi raskopavanju nakon pribavljenog rešenja za raskopavanje i postavljanja gradilišne i saobraćajne signalizacije prema propisima, planu i projektu tehničkog regulisanja saobraćaja, koju održava u ispravnom stanju do završetka radova, kada je obavezan da istu ukloni.
Gradilište mora biti obeleženo saobraćajnim znakovima i obezbeđeno branicima, noću mora biti osvetljeno potrebnim svetlosnim signalima, a ako se raskopavanje vrši na trotoaru ili na pešačkom prelazu na kolovozu, osvetljenje mora biti pojačano da bi kretanje pešaka bilo bezbedno.
Izvođač radova je dužan da iskop obezbedi odgovarajućom sigurnosnom ogradom. Materijal iz iskopa mora se odnositi sa gradilišta, izuzetno ako je iskopan materijal pesak i isti je pogodan za zatrpavanje iskopanog rova i ne ugrožava saobraćaj.
Ukoliko izvođač radova postupi suprotno odredbama ovog člana nadležni organ za poslove saobraćajne inspekcije naložiće obustavu radova do ispunjenja uslova.
Kada se podužno raskopava kolovoz i trotoar, a raskopana širina je veća od jedne polovine njegove širine, investitor je dužan da izvede zastor u ukupnoj širini kolovoza i trotoara.
Kada investitor ili izvođač radova započne raskopavanje bez rešenja, saobraćajni inspektor naložiće rešenjem investitoru da obustavi radove na raskopavanju i vraćanju raskopane Javne površine u pređašnje stanje u roku od 48 sati i odrediće rok za naknadno pribavljanje rešenja za raskopavanje.
Kada investitor ne obustavi radove na raskopavanju ili ne pribavi rešenje za raskopavanje javne saobraćajne površine, saobraćajni inspektor naložiće rešenjem vraćanje raskopane javne saobraćajne površine u prvobitno stanje uz prethodno vađenje postavljenih instalacija zbog kojih se vrši raskopavanje kao i postupak za nadoknadu nastale štete, koju sprovodi Javno preduzeće Direkcija za izgradnju grada Požarevca.
Kada nastane oštećenje javne saobraćajne površine, a ne može da se utvrdi uzrok nastanka oštećenja, saobraćajni inspektor naložiće upravljaču puta da izvrši sanaciju.
Troškovi kompletnog raskopavanja i dovođenje u prvobitno stanje javne saobraćajnice padaju na teret onog korisnika instalacije čiji je kvar utvrđen kao uzrok nastanka oštećenja javne saobraćajne površine i to u visini stvarnih troškova.
Ukoliko investitor odnosno korisnik ne postupi u skladu sa rešenjem iz člana 115. i 116. ove odluke, saobraćajni inspektor će naložiti izvršenje rešenja putem drugog preduzeća, na njihov teret.
Izgradnja novih ulica, trgova, trotoara i rekonstrukcija istih, vršiće se prema usvojenom Programu koji je prethodno usklađen sa investicionim programima svih javnih preduzeća.
Kod izgradnje nove ulice ili rekonstrukcije postojeće, ili raskopavanja radi postavljanja instalacija, investitor je dužan da u roku od mesec dana pre početka radova pismeno obavesti:
- preduzeća koja se staraju o održavanju ili upravljanju komunalnim uređajima,
- građane i preduzeća koja u toj ulici imaju objekte, da bi obezbedili postavljanje komunalnih uređaja i priključivanje svojih objekata na iste.
Preduzeća i građani na koje se odnosi odredba stava 2. ovog člana dužni su da o planovima izvođenja radova na svojim komunalnim objektima i instalacijama i uređajima obaveste upravljača puta pre usvajanja investicionog programa, ili neposredno pre izvođenja radova.
Čl. 121-138*
(Prestalo da važi)
VI UKLANJANJE SNEGA SA POVRŠINA JAVNE NAMENE
Sneg i led sa saobraćajnih površina (trotoar i kolovoz) čisti, uklanja i poledicu posipa industrijskom solju ili peskom preduzeće kome te poslove poveri upravljač puta, a u skladu sa programom rada zimske službe.
Program iz stava 1. ovog člana, donosi upravljač puta, koja isti dostavlja Odeljenju za inspekcijske poslove Gradske uprave grada Požarevca.
Gradsko veće grada Požarevca daje saglasnost na program iz stava 2. ovog člana.
Svi vlasnici ili korisnici stambenog, poslovnog i drugog prostora su dužni da redovno čiste sneg sa površina neposredno oko svojih objekata do ivice trotoara sa kolovozom ili javnim parkiralištem i da ga gomilaju na ovu liniju do odnošenja koje će obaviti preduzeće kome upravljač puta poveri te poslove.
U slučaju ne pridržavanja propisane obaveze, uklanjanje će sprovesti organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije preko drugog lica, na teret izvršenika.
Zabranjeno je prilikom čišćenja javne površine izbacivati sneg i led na kolovoz.
Zabranjeno je razbijanje leda mehaničkim putem.
Kada sneg i led na krovovima zgrada, usled otapanja ili većeg nagomilavanja, počne da predstavlja očiglednu pretnju po život i imovinu ljudi, komunalnih objekata, uređaja, vodovoda i instalacija, vlasnik ili korisnik objekta poslovnog prostora kao i predstavnik vlasnika stambenog i poslovnog prostora je dužan da o svom trošku organizuje, uz primenu svih mera bezbednosti uklanjanje ovih nanosa.
Kada nije moguće uklanjanje snega i leda sa krovova zgrada, lica iz stava 1. ovog člana dužna su da blagovremeno postave odgovarajuće oznake upozorenja o opasnosti od obrušavanja snega i leda sa krovova.
U slučaju ne pridržavanja propisanih mera uklanjanje će sprovesti organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije preko drugog lica, na teret izvršenika.
Subjekti koji upravljaju ili trajno koriste javne površine posebne namene ili posebne površine u javnoj upotrebi (železničke, autobuske stanice, stajališta, javna parkirališta, pijace, groblja, školska dvorišta, dvorišta predškolskih, bolničkih, ustanova i sl.) su obavezni da uklanjaju sneg i da prikupljeni sneg odnosi zimska služba kojoj poslove poveri upravljač puta.
Za uklanjanje snega i leda ispred objekata u izgradnji i gradilišta, odgovoran je izvođač radova.
U slučaju ne pridržavanja propisane obaveze, uklanjanje će sprovesti organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije preko drugog lica, na teret izvršenika.
VII JAVNA RASVETA I PRIVREMENI PRIKLJUČCI NA ELEKTRIČNU MREŽU
Sve ulice na teritoriji gradskih naselja noću moraju biti osvetljene. Sijalična mesta za javnu rasvetu moraju biti raspoređena tako da omogućavaju potpuno osvetljavanje ulica.
Rasveta ne sme biti postavljena na način kojim se ometa bezbedno odvijanje saobraćaja.
O osvetljavanju ulica i održavanju mreže javne rasvete u ispravnom i funkcionalnom stanju stara se Javno preduzeće Direkcija za izgradnju grada Požarevca u okviru utvrđenog programa.
Radovi na postavljanju osvetljenja u vreme državnih praznika, gradskih i opštinskih manifestacija izvode se prema programu koji donosi nadležni organ Skupštine grada Požarevca.
Inspekcijski nadzor u vezi sa primenom odredbi sadržani u stavu 1. ovog člana vrši organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije.
U vreme održavanja državnih i verskih praznika, gradskih i opštinskih manifestacija, organizator je dužan da, preko Javnog preduzeća Direkcije za izgradnju grada Požarevca i PD za distribuciju električne energije, korisnicima privremeno zauzete površine javne namene po rešenjima nadležnog organa uprave, omogući propisan i bezbedan privremeni priključak na izvor električne energije za vreme trajanja odobrenja.
Zabranjeno je samovoljno otvaranje poklopaca stubova javne rasvete, kandelabera, razvodnih ormara i sličnih uređaja i priključenje na njih, kao i razvlačenje oštećenih razvodnih kablova i utičnica iz bilo kog izvora električne energije do mesta privremenog zauzeća dela površine javne namene.
VIII NAKNADA ZA USLUGE PREDUZEĆA ZA ODRŽAVANJE ČISTOĆE
Javnom komunalnom preduzeću "Komunalne službe" Požarevac kome su povereni poslovi, pripada naknada za usluge čišćenja površina javne namene, za iznošenje i deponovanje kućnog smeća i fekalija i smeća sa površina javne namene.
Naknada za čišćenje površina javnog saobraćaja i za iznošenje smeća i snega sa ovih površina plaća se po ugovoru sa Javnim preduzećem Direkcijom za izgradnju grada Požarevca.
Za iznošenje smeća sa javnih površina koje ne spadaju u površine iz stava 2. ovog člana naknadu plaćaju preduzeća i druga pravna lica, odnosno pojedinci koji te površine koriste, odnosno održavaju.
Naknadu za iznošenje smeća iz poslovnih zgrada i prostorija koje se koriste za obavljanje privredne delatnosti snose preduzeća, druga pravna lica i pojedinci koji ove zgrade i prostorije koriste.
Vlasnici, odnosno zakupci stanarskog prava, vlasnici privatnih stambenih zgrada i stanova, korisnici i zakupci, odnosno korisnici poslovnih zgrada i prostorija, sa područja gradova Požarevca i Kostolca, obavezni su da plaćaju naknadu za iznošenje smeća, registrovanom komunalnom preduzeću.
Registrovano komunalno preduzeće je obavezno da uklanja sve divlje deponije sa područja gradova Požarevca i Kostolca, uz posebnu naknadu koju obezbeđuje osnivač.
Osnovica za utvrđivanje naknade za čišćenje i iznošenje smeća sa površina javne namene je metar kvadratni površine javne namene i cena usluge po metru kvadratnom.
Osnovica za utvrđivanje naknade za izvršenu uslugu iznošenja i deponovanja smeća pravnim i fizičkim licima je metar kvadratni neto površine stambenih objekata, pomoćnih i privremenih objekata, garaža, ostava, letnjih kuhinja, prostorija za smeštaj ogreva, prostorija za smeštaj kućnih ljubimaca u delovima grada gde je to dozvoljeno (golubovi i sl.), trotoara oko istih objekat i prostorija, poslovnih zgrada i poslovnih prostorija i trotoara i betoniranih - asfaltnih (uređenih) površina poslovnog kruga pravnog lica.
Pod površinom koja čini osnovicu za obračun naknade za izvršenu uslugu, iznošenja smeća pravnim i fizičkim licima, koja se bave privrednom delatnošću, podrazumeva se i neuređena ili delimično uređena površina u sastavu poslovnog kruga, ako se trajno, privremeno ili povremeno koristi za obavljanje privredne delatnosti.
Kod stambenih i poslovnih objekata sa više etaža, svaka etaža se evidentira posebno, a osnovicu za obračun čini zbirna površina.
Površine iz stava 1, 2. i 3. ovog člana utvrđuju se ugovorom o iznošenju i deponovanju smeća između korisnika i davaoca usluga, tj. registrovanog komunalnog preduzeća.
Davalac usluga može da na teritoriji seoskih naselja sa mesnom zajednicom i žiteljima naselja ugovori da se na ime mesečne novčane naknade po domaćinstvu za iznošenje smeća plaća fiksni - paušalni iznos.
Cena naknade po metru kvadratnom površine utvrđuje se na način propisan članom 149. ove odluke, formira se i utvrđuje na način propisan zakonom, opštim aktima preduzeća koje vrši uslugu iznošenja smeća, uz pribavljenu saglasnost Skupštine grada Požarevca.
Obavezi plaćanja naknade za iznošenje i deponovanje smeća podležu sva pravna i fizička lica koja poseduju ili koriste stambene i poslovne objekte na području gradova Požarevca i Kostolca i za koje je obuhvaćen bilo koji vid iznošenja i deponovanja smeća ili samo deponovanje smeća.
Korisnik komunalne usluge dužan je da plaća utvrđenu cenu usluge.
U slučaju spora između korisnika usluge i registrovanog komunalnog preduzeća u vezi sa pružanjem komunalne usluge i načinom plaćanja, nadležan je redovni sud.
Vlasnicima, odnosno korisnicima stambenih i poslovnih zgrada i prostorija na teritoriji gradova Požarevca i Kostolca, koji imaju priključene instalacije na gradski vodovod i kanalizaciju, zabranjuje se izgradnja poljskih WC-a.
Izgrađene objekte iz stava 1. ovog člana, bez dozvole nadležnog organa uprave, ruši odnosno uklanja vlasnik odnosno korisnik o svom trošku, na osnovu rešenja građevinskog inspektora u roku od 8 dana.
Izgradnja septičkih jama, poljskih WC-a, đubrišta, objekata za držanje životinja, vrši se na osnovu posebnih propisa za izgradnju i postavljanje objekata.
Nadzor nad sprovođenjem ove odluke vrši Odeljenje za inspekcijske poslove preko komunalne, građevinske, saobraćajne i inspekcije za zaštitu životne sredine i Odeljenje za poslove komunalne policije.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 60.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako ne postupi ili postupi suprotno odredbama člana 11, člana 18. tačka 21), 22), 25) i 27), člana 19, člana 20, člana 37, člana 69, člana 70, člana 86, člana 89, člana 100. stav 2, člana 101. stav 6. i 8, člana 102, člana 106. st. 1, člana 107, člana 111. stav 4. i člana 134.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 5.000,00 dinara kazniće se fizičko lice i odgovorno lice za prekršaj iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 15.000,00 dinara kazniće se preduzetnik za prekršaj iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 55.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako ne postupi ili postupi suprotno odredbama člana 7, čl. 14, čl. 17. čl. 18. st. 5. 6. 17. 18. i 20, čl. 23, čl. 24, čl. 27, čl. 28, čl. 35, čl. 55, čl. 62, čl. 70, čl 74, čl. 87, čl. 94, čl. 95, čl. 97, čl. 101, st. 2.3.4 i 5, čl. 105. čl. 109. stav 4, čl. 124. čl. 125, čl. 128, čl. 129, čl. 130, čl. 131, čl. 132, čl. 133, čl. 134. čl. 135, i čl. 138.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 5.000,00 dinara kazniće se fizičko lice i odgovorno lice za prekršaj iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 12.000,00 dinara kazniće se preduzetnik za prekršaj iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 50.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako ne postupi ili postupi suprotno odredbama člana 9, čl. 10, čl. 11, čl. 12, čl. 13, čl. 15. čl. 18. stav 1. 2. 3. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 15. 16. 19. 23. 24 i 26, čl. 22, čl. 25, čl. 26, čl. 30. st. 2. 3. i 4, čl. 31. čl. 32, st. 2. 3, čl. 33, čl. 34. čl. 36. čl. 38, čl. 40. s. 2, čl. 41. čl. 42, čl. 43, čl. 44, čl. 45, čl. 46, čl. 47, čl. 48, čl. 49, čl. 50. st. 2., čl. 51. st. 3, čl. 52, čl. 54. st. 2, čl. 56, čl. 57, čl. 58. st. 5. i 6, čl. 59. st. 2, čl. 60, čl. 61, čl. 62, čl. 63. čl. 64. čl. 65. čl. 66, čl. 67, čl. 68, čl. 69, čl. 71, čl. 72. čl. 73, čl. 75, čl. 76, čl. 78, čl. 79, čl. 80, čl. 81, čl. 88, čl. 90, čl. 91. čl. 97, čl. 98, čl. 102, čl. 104, čl. 108, čl. 110. čl. 112, čl. 113, čl. 115, čl. 117, čl. 118, čl. 120, čl. 127, čl. 136, čl. 137. čl. 138. čl. 140, čl. 141, čl. 142, čl. 143, čl. 145, čl. 147. čl. 148, čl. 152. i čl. 153.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 5.000,00 dinara kazniće se fizičko lice i odgovorno lice za prekršaj iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000,00 dinara kazniće se preduzetnik za prekršaj iz stava 1. ovog člana.
(Brisan)
Inspektor Gradske uprave Grada Požarevca ili komunalni policajac u okviru svoje nadležnosti izdaje u pisanoj formi prekršajni nalog u skladu sa zakonom kojim je propisana sadržina prekršajnog naloga, za prekršaje za koje su propisane novčane kazne u fiksnom iznosu u članovima 156, 157 i 158. ove odluke.
Inspektor Gradske uprave Grada Požarevca ili komunalni policajac prekršajni nalog ukoliko je prekršaj otkriven na jedan od sledećih načina:
1. neposrednim opažanjem prilikom kontrole, nadzora ili pregleda, kao i uvidom u službenoj evidenciji nadležnog organa;
1. uvidom u podatke koji su dobijeni uz pomoć uređaja za nadzor ili merenje;
2. prilikom inspekcijskog ili drugog nadzora pregledom dokumentacije, prostorija i robe ili na drugi zakonom propisani način.
Prekršajni nalog se sastoji od originala i dve kopije. Original se uručuje licu protiv koga se izdaje prekršajni nalog, a kopiju zadržava organ koji je prekršajni nalog izdao.
Prekršajni nalog se uručuje prisutnom licu za koga se smatra da je učinilo prekršaj u momentu otkrivanja prekršaja.
Lice protiv koga je izdat prekršajni nalog svojim potpisom na odgovarajućem mestu u nalogu potvrđuje njegov prijem.
Ako je lice za koga se smatra je učinilo prekršaj odsutno i kada okolnosti otkrivanja ili priroda prekršaja to zahtevaju, dostavljanje prekršajnog naloga će se izvršiti putem pošte ili dostavne službe, u skladu sa odredbama zakona o prekršajima.
Ako prisutno lice protiv koga se izdaje prekršajni nalog odbije da primi nalog, inspektor Gradske uprave Grada Požarevca ili komunalni policajac upozoriće ga na posledice odbijanja prijema, uneti u prekršajni nalog zabelešku o odbijanju prijema, dan i čas kada je prijem odbijen čime se smatra da je prekršajni nalog uručen.
Lice protiv koga je izdat prekršajni nalog u roku od osam dana od dana prijema prekršajnog naloga ne plati izrečenu kaznu ili ne podnese zahtev za sudsko odlučivanje o izdatom sudskom nalogu, smatraće se da je prihvatio odgovornost propuštanjem, a prekršajni nalog će postati konačan i izvršan.
Prekršajni nalog sa konstatacijom konačnosti i zabeležbom da novčana kazna nije plaćena, inspektor Gradske uprave Grada Požarevca ili komunalni policajac dostavlja nadležnom prekršajnom sudu radi sprovođenja izvršenja u skladu sa zakonom.
Lice protiv koga je izdat prekršajni nalog može prihvatiti odgovornost za prekršaj i nakon isteka roka od osam dana od dana prijema prekršajnog nalog ako pre postupka izvršenja dobrovoljno plati celokupni iznos izrečene novčane kazne.
Stupanjem na snagu ove odluke, prestaje da važi Odluka o komunalnom uređenju ("Službeni glasnik grada Požarevca", br. 4/2009 i 6/2009).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Požarevca".
Redakcija je zadržala numeraciju tačaka u okviru pojedinih odeljaka kako je objavljeno u "Sl. glasniku grada Požarevca", br. 12/2010 i u "Sl. glasniku grada Požarevca", br. 3/2017.
Danom stupanja na snagu Odluke o održavanju javne higijene na površinama javne namene u Požarevcu i Kostolcu ("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 7/2023), odnosno 7. jula 2023. godine, prestale su da važe odredbe Odluke o komunalnom uređenju ("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 12/2010, 6/2011, 2/2012, 3/2014, 3/2017 i 6/2017 - dalje: Odluka), koje se odnose na održavanje javne higijene i iznošenje i deponovanje kućnog smeća i smeća sa površina javne namene.
* Istog dana, odnosno danom stupanja na snagu Odluke o uređenju i održavanju javnih zelenih površina na teritoriji Grada Požarevca ("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 7/2023), prestali su da važe i čl. 121. do 138. Odluke.