AKCIONI PLAN

ZA PERIOD OD 2023. DO 2026. GODINE ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE RAZVOJA OBRAZOVANJA I VASPITANJA U REPUBLICI SRBIJI DO 2030. GODINE

("Sl. glasnik RS", br. 96/2023)

 

I UVOD

Strategija razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine (u daljem tekstu: Strategija) usvojena je od strane Vlade 3. juna 2021. godine, sa pratećim Akcionim planom za sprovođenje ove strategije za period 2021-2023. godine. Na ovakav način, postavljena je višegodišnja strateška osnova za ostvarivanje sistemskog unapređivanja u oblasti planiranja i sprovođenja javne politike obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji.

Postojeći Akcioni plan na sveobuhvatan način predstavlja konkretne mere i aktivnosti koje treba da dovedu do ostvarenja opštih i posebnih ciljeva definisanih Strategijom, tokom trogodišnjeg perioda na koji se ovaj akcioni plan odnosi. Akcioni plan, kao dokument javne politike koji je sastavni deo Strategije, operacionalizuje opšte i posebne ciljeve postavljene Strategijom, definiše prioritete u pogledu vremena ostvarivanja konkretnih mera i aktivnosti, te precizira neophodna finansijska sredstava za njihovo sprovođenje i izvore finansiranja. Stoga, ostvarivanje opštih i posebnih ciljeva koji su definisani Strategijom u velikoj meri je zavisilo od postojećeg Akcionog plana, odnosno od uspešnosti primene i koordinacije sprovođenja mera i aktivnosti koje su planirane postojećim Akcionim planom.

II KRATAK PREGLED POSTIGNUTIH UČINAKA NA OSNOVU SPROVOĐENJA POSTOJEĆEG AKCIONOG PLANA U PERIODU JUN 2021. - DECEMBAR 2022. GODINE

Do sada su izrađena dva izveštaja o sprovođenju postojećeg Akcionog plana - jedan polugodišnji - pokrivajući period od juna 2021. godine kada je Strategija zvanično usvojena, do kraja 2021. godine, i drugi godišnji - pokrivajući period od juna 2021. godine do kraja juna 2022. godine. Praćenje sprovođenja mera i aktivnosti, služilo je i za praćenje i ocenu ostvarenosti posebnih i opštih ciljeva, i to na osnovu praćenja ostvarenosti pokazatelja efekata (na nivou opštih ciljeva) i pokazatelja ishoda (na nivou posebnih ciljeva) koji su sadržani u Strategiji, i ostvarenosti pokazatelja rezultata (na nivou mera) koji su sadržani u Akcionom planu. Napominjemo da će potpuni uvid u stepen ostvarenosti pokazatelja efekata na nivou opštih ciljeva Strategije - biti moguć tek po isteku važenja Strategije, odnosno 2030. godine.

Treba napomenuti, takođe, da je godišnje izveštavanje do sada, predstavljalo izazov s obzirom na to da je obuhvatalo period od juna jedne do juna druge godine, a ne kalendarsku godinu za koje su u Akcionom planu planirane mere i aktivnosti. Ovo je dovelo do toga da se o jednom delu pokazatelja do sada izveštavalo kao neispunjenim ili delimično ispunjenim ali to ne znači da do kraja 2022. godine, kada je i rok za ispunjenje pokazatelja, ti pokazatelji nisu ispunjeni. Stoga će Ministarstvo prosvete (u daljem tekstu: Ministarstvo) u narednom periodu pristupiti izveštavanju po kalendarskim godinama. Takođe, procena ostvarenosti pokazatelja (ostvaren, delimično ostvaren i neostvaren) zavisila je i od procenta koji su nadležne institucije odlučile da predstavljaju parametar za ostvarenost/neostvarenost (npr. u pojedinim slučajevima se pokazatelj smatra ostvarenim ukoliko postignuta vrednost ne odstupa više od 20%, dok je u drugim slučajevima ta vrednost odstupanja drugačija).

Imajući sve navedeno u vidu, kao i informacije sadržane u godišnjem izveštaju, koji sadrži i tabelarni prikaz koji u okviru svakog posebnog cilja i mere prikazuje pokazatelje, predviđene i ostvarene vrednosti kao i procene ostvarenosti pokazatelja za period jun 2021 - jun 2022. godine1, izvedeni su sledeći zaključci:

- Ostvarenost rezultata na nivou mera je na zadovoljavajućem nivou, imajući u vidu da je u toku sprovođenja Akcionog plana formirana nova Vlada, kao i da je došlo do kadrovskih i organizacionih promena unutar Ministarstva;

- Ukupan broj pokazatelja na nivou mera koji su ostvareni iznosi 106, što je oko 70% od ukupnog broja pokazatelja na nivou mera iz predmetnog izveštaja;

- Ukupan broj neostvarenih pokazatelja na nivou mera je 14, što iznosi oko 9% od ukupnog broja pokazatelja na nivou mera iz navedenog izveštaja.

Preostali pokazatelji se odnose na one koji su delimično ostvareni i pokazatelje čija je realizacija bila očekivana u drugoj polovini 2022. godine.

____________
1 https://prosveta.gov.rs/wp-content/uploads/2023/02/Prvi-godisnji-izvestaj-o-implemantaciji-Akcionog-plana-za-SROVRS-722023.pdf.

III METODOLOGIJA IZRADE AKCIONOG PLANA

Ministarstvo je donelo odluku da ranije izradi i usvoji novi akcioni plan za sprovođenje Strategije. Razlozi za ovakvu odluku su trostruki. Naime, na osnovu analize postojećeg Akcionog plana, utvrđeno je da, iako pokriva i 2023. godinu, nivo planiranja za ovu godinu, u periodu njegove izrade, nije mogao biti tako detaljan kao za prve dve godine važenja Akcionog plana. Takođe, dosadašnji izveštaji o realizaciji postojećeg Akcionog plana ukazuju na to da je potrebno predvideti dodatne aktivnosti u 2023. godini, kao i da neke od prethodno planiranih aktivnosti nisu više relevantne za postizanje posebnih i opštih ciljeva Strategije. Konačno, još jedan razlog za nešto raniju izradu novog Akcionog plana jeste i mogućnost koju Republika Srbija očekuje da dobije kada je u pitanju korišćenje donatorskih sredstava za sprovođenje javne politike obrazovanja i vaspitanja u narednom periodu, ako bude imala kredibilni strateški okvir, koji podrazumeva i koherentan i pravilno budžetiran Akcioni plan koji će važiti u periodu do 2026. godine.2

Imajući u vidu sve navedeno, pristupilo se izradi novog Akcionog plana za period od 2023. do 2026. godine za sprovođenje Strategije. Priprema i usvajanje novog Akcionog plana za period od 2023. do 2026. godine će omogućiti efektivno, koherentno i svrsishodno planiranje resursa (ljudskih, materijalnih, finansijskih (uključujući finansijska sredstva iz budžeta, sredstva donatora i kreditora) i drugih) za sprovođenje mera i aktivnosti planiranih novim Akcionim planom, i time doprineti postizanju opštih i posebnih ciljeva zacrtanih Strategijom u posmatranom periodu. Poseban akcenat u novom Akcionom planu stavljen je na konkretizaciju svih mera i aktivnosti kojima će se unaprediti delovanje odgovornih institucija u oblasti planiranja i sprovođenja javne politike obrazovanja i vaspitanja, te omogućiti praćenje postignutih učinaka i kvalitetno izveštavanje, kao i blagovremenu reviziju mera i aktivnosti u slučaju potrebe, a u cilju boljeg i efikasnijeg planiranja u budućnosti, naročito do isteka perioda na koji glasi Strategija, što je 2030. godina.

Predlog akcionog plana koji sledi rezultat je posvećenog rada Radne grupe za izradu Predloga akcionog plana koju je u julu mesecu 2022. godine osnovalo tadašnje Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Radna grupa je sastavljena od predstavnika svih organizacionih delova ovog ministarstva i drugih stručnih institucija u oblasti obrazovanja (uključujući i Agenciju za kvalifikacije, Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja, kao i naknadno osnovanu Kancelariju za dualno obrazovanje i nacionalni okvir kvalifikacija).

Već na početku rada Radne grupe, procenjeno je da bi bilo celishodnije da se, umesto revizije mera i aktivnosti planiranih postojećim Akcionim planom za 2023. godinu, a imajući u vidu i to da je 2023. godina - trenutak isteka postojećeg Akcionog plana, blagovremeno počne sa izradom i usvoji novi Akcioni plan za sprovođenje Strategije, i to za period od 2023. do 2026. godine. Na ovaj način je obezbeđeno da budu obuhvaćene i 2023. godina i novi planski period od tri godine tokom kojeg se očekuju značajna donatorska sredstva u oblasti obrazovanja, zaključno sa 2026. godinom. Nakon ovog planskog perioda, Ministarstvo planira da izradi i sprovede još jedan Akcioni plan koji bi važio za period od 2027. do 2030. godine, pokrivajući preostali period važenja Strategije.

Na sastancima Radne grupe koji su bili održavani do početka februara 2023. godine, razmatrale su se i diskutovale sve dileme, i pripremljena je prva verzija novog Akcionog plana za period od 2023. do 2026. godine, na osnovu nacrta aktivnosti sektora Ministarstva i drugih institucija nadležnih za različite segmente obrazovanja i vaspitanja, kao što su Agencija za kvalifikacije, Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja, te Kancelarija za dualno obrazovanje i nacionalni okvir kvalifikacija. Pravci u kojima je Radna grupa razmišljala kako bi napravila što bolji novi Akcioni plan za period od 2023. do 2026. godine, obuhvatili su sledeće:

- U metodološkom smislu, polazište za izradu novog Akcionog plana za period od 2023. do 2026. godine bili su Zakon o planskom sistemu Republike Srbije3 i prateći podzakonski propisi: Uredba o metodologiji upravljanja javnim politikama, analizi efekata javnih politika i propisa i sadržaju pojedinačnih dokumenata javnih politika4 i Uredba o metodologiji za izradu srednjoročnih planova5. Primena ovih propisa osigurala je kvalitet novog Akcionog plana u metodološkom i sadržinskom smislu, te njegovu usaglašenost sa Strategijom kao krovnim dokumentom javne politike obrazovanja i vaspitanja. Konkretno, u izradu novog Akcionog plana krenulo se od elemenata koji su već zacrtani Strategijom - opšti ciljevi i pripadajući pokazatelji, posebni ciljevi i pripadajući pokazatelji, i mere;

- Polazna tačka bila je i opis postojećeg stanja u Strategiji, kako bi se identifikovale sve moguće potrebe (uključujući i one koje nisu bile pokrivene aktivnostima u postojećem Akcionom planu);

- Prilikom planiranja aktivnosti u novom Akcionom planu, uzeti su u obzir i postignuti rezultati u periodu od juna 2021. do kraja 2022. godine;

- Aktivnosti i mere su osmišljavane tako da budu svrsishodnije, delotvornije i da, u što većoj meri, na direktan način doprinose ostvarenju mera zacrtanih Strategijom, a time i opštih ciljeva i posebnih ciljeva (kroz postizanje pokazatelja na nivou opštih i posebnih ciljeva koje treba ostvariti do 2030. godine). Ovaj korak podrazumevao je prioritizaciju aktivnosti i gde je moguće - "ukrupnjavanje" aktivnosti. U ovom kontekstu, a naročito kada su u pitanju aktivnosti koje su već bile započele i njihovo ostvarivanje je jasno vodilo ka ostvarivanju posebnih i opštih ciljeva (naročito u 2023. godini), ostavljene su u novom Akcionom planu. Sa druge strane, ukazala se i potreba za osmišljavanjem novih aktivnosti tamo gde je to bilo potrebno. Mere zacrtane Strategijom i razrađene u postojećem Akcionom planu, bile su formulisane dovoljno široko, što je omogućilo da se u okviru njih, aktivnosti u novom Akcionom planu definišu na bolji način. U svakom slučaju, razmišljalo se u pravcu formulisanja što više razvojnih, a što manje tekućih aktivnosti, i ovo upravo predstavlja prednost novog Akcionog plana u odnosu na postojeći Akcioni plan. U tom smislu, i u pogledu sadržaja - nastojalo se da se aktivnosti formulišu tako da doprinose povećanju zapošljivosti posle svakog stepena obrazovanja;

- Ustrojen je jednostavniji okvir za praćenje i izveštavanje, između ostalog, kroz značajno smanjenje broja pokazatelja na nivou mera (u postojećem Akcionom planu, predviđeno je 183 pokazatelja na nivou mera, dok je u novom Akcionom planu taj broj smanjen na 122).

Pored Radne grupe, Predlogu akcionog plana, u metodološkom i sadržinskom pogledu, doprineo je i niz stručnjaka i praktičara iz obrazovnih i vaspitnih institucija, međunarodnih organizacija i organizacija civilnog društva.

Tokom procesa izrade Predloga akcionog plana, sproveden je niz konsultativnih sastanaka sa relevantnim institucijama i telima u oblasti obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji, kako na nivou douniverzitetskog, tako i na nivou visokog obrazovanja, uključujući i predstavnike privatnog i civilnog sektora. Sve informacije o datumima stručnih konsultativnih sastanaka i mestu održavanja, temama o kojima se diskutovalo i spiskom organa, organizacija i institucija iz kojih su došli učesnici konsultacija, predstavljene su u Izveštaju o sprovedenim konsultacijama. Ukratko, održano je 17 konsultativnih sastanaka, u vidu okruglih stolova, na kojima je prisustvovalo više od 200 učesnika iz 115 organa, organizacija i institucija.

Stručnu pomoć u radu Radne grupe pružio je i Projekat REDIS 2030 - EU za reformu obrazovanja u Srbiji, čiji su konsultanti dali značajan doprinos ukupnom radu na izradi ovog dokumenta javne politike. Konsultanti su doprineli kako u sadržinskom smislu, tako i u metodološkom pogledu kako bi Ministarstvo iznedrilo što kvalitetniji Akcioni plan za period od 2023. do 2026. godine.

Usvajanju Akcionog plana prethodio je i proces sprovođenja javne rasprave u skladu sa članom 36. stav 1. Zakona o planskom sistemu Republike Srbije i članom 41. stav 3. Poslovnika Vlade6. Javna rasprava o Predlogu Akcionog plana sprovedena je tokom decembra meseca 2022. godine, onlajn, putem prikupljanja predloga i sugestija preko platforme e-Konsultacije. Po okončanju postupka javne rasprave, Ministarstvo prosvete je analiziralo sve prikupljene predloge i sugestije učesnika u javnoj raspravi i na osnovu toga sačinilo Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi, kako je i predviđeno Zakonom o planskom sistemu Republike Srbije. Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi objavljen je na internet stranici Ministarstva prosvete i portalu e-Konsultacije, a takođe je i dostavljen svim učesnicima javne rasprave. Predlog akcionog plana je, nakon završetka javne rasprave, obogaćen predlozima i sugestijama koje su pristigle tokom javne rasprave, a za koje je Ministarstvo procenilo da doprinose kvalitetu novog Akcionog plana. Unapređena verzija novog Akcionog plana zatim je razmatrana i na radnom sastanku Radne grupe, kako bi novi Akcioni plan bio završen i spreman za prosleđivanje svim nadležnim organima i organizacijama, radi davanja mišljenja i usvajanja od strane Vlade.

_____________
2 U pitanju su bespovratna donatorska sredstva Evropske unije (IPA) koja će u periodu do 2026. godine biti na raspolaganju obrazovnom sistemu u Republici Srbiji, i podrazumevaju vrlo visoke maksimalne iznose za Sektorsku budžetsku podršku i za novi Operativni program u kojem će Republika Srbija učestvovati.
3 "Službeni glasnik RS", broj 30/18.
4 "Službeni glasnik RS", broj 8/19.
5 "Službeni glasnik RS", broj 8/19.
6 "Službeni glasnik RS", br. 61/06 - prečišćen tekst, 69/08, 88/09, 33/10, 69/10, 20/11, 37/11, 30/13, 76/14 i 8/19 - dr. uredba.

IV STRUKTURA AKCIONOG PLANA

Akcioni plan, po strukturi, prati dva postavljena opšta cilja iz Strategije, i to:

- Opšti cilj 1: Povećani kvalitet nastave i učenja, pravednost i dostupnost douniverzitetskog obrazovanja i vaspitanja i ojačana vaspitna funkcija obrazovno-vaspitnih ustanova, koji treba da se ostvari kroz devet posebnih ciljeva, i to:

- Posebni cilj 1.1: Unapređeni nastava i učenje u douniverzitetskom obrazovanju i vaspitanju;

- Posebni cilj 1.2: Unapređen sistem za osiguranje kvaliteta u douniverzitetskom obrazovanju i vaspitanju;

- Posebni cilj 1.3: Uspostavljeni temelji za razvoj digitalnog obrazovanja na douniverzitetskom nivou;

- Posebni cilj 1.4: Unapređeni dostupnost, pravednost i otvorenost preduniverzitetskog obrazovanja i vaspitanja;

- Posebni cilj 1.5: Unapređen kvalitet inicijalnog obrazovanja nastavnika i vaspitača;

- Posebni cilj 1.6: Unapređen kvalitet sistema stalnog stručnog usavršavanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika;

- Posebni cilj 1.7: Unapređen odnos prema srpskom jeziku i književnosti kao osnovnim elementima nacionalnog i kulturnog identiteta i unapređivanje školovanja na srpskom jeziku u dijaspori i regionu;

- Posebni cilj 1.8: Unapređeni uslovi za celoživotno učenje, i

- Posebni cilj 1.9. Unapređena infrastruktura i mreža ustanova u douniverzitetskom obrazovanju i vaspitanju, visokom obrazovanju i ustanova učeničkog i studentskog standarda.

- Opšti cilj 2: Unapređeni dostupnost, kvalitet, relevantnost i pravednost visokog obrazovanja, koji treba da se ostvari kroz četiri posebna cilja, i to:

- Posebni cilj 2.1. Unapređeni kvalitet ponude, ljudskih resursa i ishoda visokog obrazovanja;

- Posebni cilj 2.2: Unapređena relevantnost visokog obrazovanja na nacionalnom i međunarodnom nivou;

- Posebni cilj 2.3: Unapređeni obuhvat i pravednost visokog obrazovanja, i

- Posebni cilj 2.4: Digitalizacija visokog obrazovanja.

Novi Akcioni plan, u okviru svakog od posebnih ciljeva, sadrži niz mera i aktivnosti koje doprinose dostizanju posebnih i opštih ciljeva zacrtanih Strategijom.

Treba imati u vidu sledeće:

- Uvedeno je nekoliko novih pokazatelja na nivou posebnih ciljeva, izmenjeno nekoliko postojećih, i odustalo se od nekoliko postojećih pokazatelja, radi omogućavanja adekvatnijeg praćenja;

- Izmenjene su formulacije dve mere, u cilju postizanja veće jezičke preciznosti, i jedna mera je izostavljena, zbog toga što je u međuvremenu utvrđeno da ne postoje uslovi za sprovođenje iste.

V PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA

Procena finansijskih sredstava neophodnih za realizaciju posebnih ciljeva, mera i aktivnosti vršena je od strane Ministarstva kao predlagača novog Akcionog plana i nosilaca pojedinačnih aktivnosti iz Akcionog plana, a u skladu sa plansko-budžetskim procedurama. U tom smislu su svi nosioci pojedinačnih aktivnosti iz ovog akcionog plana izvršili okvirnu preliminarnu procenu troškova angažovanja ljudskih i drugih resursa potrebnih za realizaciju planiranih aktivnosti, a koja su planirana Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2023. godinu7, i u skladu sa limitima Ministarstva prosvete za period 2024-2026. godina, kao i Pravilnikom o načinu iskazivanja i izveštavanja o procenjenim finansijskim efektima zakona, drugog propisa ili drugog akta na budžet, odnosno finansijske planove organizacija za obavezno socijalno osiguranje8.

Za pojedine aktivnosti predviđeno je finansiranje iz donatorskih sredstava. S tim u vezi, a u skladu sa odredbama člana 58. stav 1. tačka 4 alineja 3 Uredbe o metodologiji upravljanja javnim politikama, analizi efekata javnih politika i propisa i sadržaju pojedinačnih dokumenata javnih politika9, te aktivnosti se uslovno izvršavaju jer se finansiraju iz donatorskih izvora.

____________
7 "Službeni glasnik RS", broj 138 od 12. decembra 2023. godine.
8 "Službeni glasnik RS", broj 32/15.
9 "Službeni glasnik RS", broj 8/19.

VI PRAĆENJE SPROVOĐENJA AKCIONOG PLANA

Za praćenje sprovođenja Akcionog plana zaduženo je Ministarstvo prosvete.

Takođe, praćenje sprovođenja Akcionog plana će omogućiti i Jedinstveni informacioni sistem za planiranje, praćenje sprovođenja, koordinaciju javnih politika, u koji će biti unet sadržaj Akcionog plana i kroz koji će se pratiti sprovođenje istog, te izveštavati o učincima sprovođenja Akcionog plana, shodno članu 47. Zakona o planskom sistemu Republike Srbije. O rezultatima sprovođenja Akcionog plana izveštavaće se u roku od 120 dana po isteku svake kalendarske godine od dana usvajanja. Godišnji izveštaji o sprovođenju novog Akcionog plana će i nadalje, kao i do sada, imati cilj da omoguće sagledavanje svega što je urađeno, onog što nije urađeno i zbog čega, dakle - dokle se stiglo sa sprovođenjem svake aktivnosti i u kojoj meri je sprovođenje postojećih aktivnosti doprinelo ostvarenju planiranih mera, te time i - u kojoj meri je to doprinelo ostvarenju posebnih i opštih ciljeva Strategije kroz ostvarenje pokazatelja na nivou posebnih i opštih ciljeva.

Sadržaj novog Akcionog plana će takođe biti unet u Jedinstveni informacioni sistem, kako bi se moglo na efikasan i svrsishodan način izveštavati o njegovom sprovođenju i postignutim učincima.

VII ZNAČENJE IZRAZA SADRŽANIH U AKCIONOM PLANU

U Akcionom planu koriste se sledeći akronimi:

- AP - Akcioni plan

- APR - Agencija za privredne registre

- AZK - Agencija za kvalifikacije

- VŠU - Visokoškolske ustanove

- GIZ - (Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH) - Nemačka organizacija za međunarodnu saradnju

- GPOO - Godišnje praćenje obrazovanja odraslih

- DEU - Delegacija Evropske unije

- ZOSOV - Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja

- EU - Evropska unija

- ZVKOV - Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja

- ZUOV - Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja

- IPA - Instrument za pretpristupnu pomoć EU

- JP - Javne politike

- JISP - Jedinstveni informacioni sistem prosvete

- JLS - Jedinica lokalne samouprave

- JPOA - Javno priznati organizatori obrazovanja odraslih

- KONUS - Konferencija univerziteta Srbije

- KASSS - Konferencija akademija i visokih škola Srbije

- MIKS - Istraživanje Multiple Indicator Cluster Surveys koje sprovodi UNICEF

- MP - Ministarstvo prosvete

- MJU - Ministarstvo za javna ulaganja

- MRZBSP - Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

- MZ - Ministarstvo zdravlja

- MF - Ministarstvo finansija

- MK - Ministarstvo kulture

- MUP - Ministarstvo unutrašnjih poslova

- MTO - Ministarstvo turizma i omladine

- MS - Ministarstvo sporta

- MSP - Ministarstvo spoljnih poslova

- NAT - Nacionalno telo za akreditaciju i obezbeđenje kvaliteta u visokom obrazovanju

- NPS - Nacionalni prosvetni savet

- NSZ - Nacionalna služba za zapošljavanje

- NSNM - Nacionalni saveti nacionalnih manjina

- NSVO - Nacionalni savet za visoko obrazovanje

- OCD - Organizacije civilnog društva

- OŠ - Osnovna škola

- OVU - obrazovno-vaspitne ustanove

- PU - predškolska ustanova

- PPU - priznavanje prethodnog učenja

- PKS - Privredna komora Srbije

- PZV - Pedagoški zavod Vojvodine

- RTC - Regionalni trening centri

- RZS - Republički zavod za statistiku

- RS - Republika Srbija

- SANU - Srpska akademija nauka i umetnosti

- SKASSS - Studentska konferencija akademija i visokih škola Srbije

- SKONUS - Studentska konferencija univerziteta Srbije

- SSOOO - Savet za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih

- SNOKS - Savet za Nacionalni okvir kvalifikacija

- SŠ - Srednja škola

- FOOO - Funkcionalno obrazovanje odraslih

- CROSO - Centralni registar obaveznog socijalnog osiguranja

- ŠOOO - Škola za osnovno obrazovanje odraslih

- ŠU - Školska uprava

U Akcionom planu mere su označene s obzirom na aktivnosti koje pretežno upućuju na konkretnu vrstu mere.

Akronimi i skraćenice za oznake programskog budžeta su:

- PG - Budžetski program

- PA - Programska aktivnost

- Ek. klasif. - Ekonomska klasifikacija

- 01 - Opšti prihodi i primanja budžeta

- 06 - Donacije od međunarodnih organizacija

- 11 - Primanja od inostranih zaduživanja

- 56 - Finansijska pomoć EU

- DOP EU - Donatorska pomoć EU.

Mere u Akcionom planu podeljene su na:

- Regulatorne (R)

- Podsticajne (PO)

- Informativno-edukativne (IE)

- Mere institucionalno-upravljačko-organizacione (IUO)

- Mere obezbeđenja dobara i pružanja usluga (ODU).

VIII TABELA AKCIONOG PLANA

Tabelu Akcionog plana možete pogledati OVDE

IX ZAVRŠNA ODREDBA

Ovaj akcioni plan objaviti na internet stranici Vlade, internet stranici Ministarstva prosvete i portalu e-Uprava, u roku od sedam radnih dana od dana usvajanja.

Ovaj akcioni plan objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".