PRAVILNIKO STANDARDIMA KOMPETENCIJA SEKRETARA USTANOVE OBRAZOVANJA I VASPITANJA("Sl. glasnik RS", br. 96/2023) |
Ovim pravilnikom utvrđuju se standardi kompetencija sekretara ustanove obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: sekretar ustanove).
Standardi kompetencija sekretara ustanove predstavljaju skup potrebnih znanja, veština i stavova sekretara ustanove koji vode postizanju očekivane uspešnosti na radnom mestu sekretara ustanove.
Standardi kompetencija sekretara predstavljaju osnovu za donošenje programa obuke i programa ispita za licencu za sekretara ustanove.
Standardi kompetencija sekretara ustanove odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
STANDARDI KOMPETENCIJA SEKRETARA USTANOVE
Standardi kompetencija sekretara utvrđeni su za:
1. Ponašajne kompetencije
2. Funkcionalne kompetencije - opšte i posebne
Ponašajne kompetencije predstavljaju skup radnih ponašanja potrebnih za obavljanje poslova sekretara ustanove. Za ponašajne kompetencije utvrđuju se sledeći standardi:
1.1 Upravljanje informacijama;
1.2 Orijentacija ka učenju i promenama;
1.3 Izgradnja i održavanje profesionalnih odnosa;
1.4 Savesnost, posvećenost i integritet.
1.1. Upravljanje informacijama
Opis standarda: Sekretar ustanove prikuplja, razume, organizuje, obrađuje, čuva, razmenjuje i koristi informacije i podatke u vezi sa obavljanjem poslova sekretara ustanove.
Pokazatelji:
- blagovremeno prikuplja i koristi relevantne informacije iz više različitih izvora;
- pravilno razume i objektivno sagledava informacije;
- uspešno organizuje informacije, baze podataka i druge dokumente;
- brine o bezbednosti i poverljivosti poslovnih informacija;
- informacije prenosi na jasan i koncizan način.
1.2. Orijentacija ka učenju i promenama
Opis standarda: Sekretar ustanove ima aktivan i pozitivan odnos prema učenju radi blagovremenog i konstruktivnog reagovanja na promene iz internog i eksternog okruženja.
Pokazatelji:
- stalno unapređuje svoja znanja i veštine;
- uočava oblasti u kojima bi trebalo dodatno da uči i razvija se
- svojim ponašanjem daje primer drugima;
- aktivno razmenjuje znanja sa drugima;
- inicira unapređivanje rada.
1.3. Izgradnja i održavanje profesionalnih odnosa
Opis standarda: Sekretar ustanove ima uspešnu komunikaciju i saradnju sa zaposlenima i zainteresovanim stranama u cilju razvoja dugoročnih profesionalnih odnosa.
Pokazatelji:
- aktivno i pažljivo sluša druge;
- pokazuje razumevanje za tuđu poziciju i mišljenje;
- poštuje i uvažava druge;
- uključuje druge u diskusiju, prihvata i razvija ideje drugih;
- efikasno radi u timu;
- spremno pruža pomoć i podršku drugima;
- sarađuje sa drugima i podstiče timsku saradnju.
1.4. Savesnost, posvećenost i integritet
Opis standarda: Sekretar ustanove je posvećen ostvarenju ciljeva ustanove i identifikovanja sa vrednostima ustanove uz zadržavanje integriteta.
Pokazatelji:
- posvećen je i lojalan ustanovi;
- ekonomično koristi resurse kojima raspolaže;
- savestan je i pouzdan u radu;
- ima pozitivan pristup radu i izazovima;
- otvoren je da čuje i razmotri povratnu informaciju;
- priznaje propuste i preuzima odgovornost za njih;
- ima poverenje direktora i zaposlenih;
- dosledno poštuje etičke, profesionalne i pravne norme u radu.
Funkcionalne kompetencije - opšte i posebne, predstavljaju skup znanja, veština i stavova potrebnih za uspešno obavljanje poslova sekretara ustanove.
2.1. Opšte funkcionalne kompetencije sekretara
Za opšte funkcionalne kompetencije sekretara ustanove utvrđuju se sledeći standardi i pokazatelji:
2.1.1. Digitalna pismenost
Opis standarda: Sekretar ustanove poseduje znanje, veštinu i sposobnost pronalaženja, analize i prenosa informacija u digitalnom formatu.
Pokazatelji:
- poseduje znanja, veštine i sposobnosti za upotrebu digitalnih uređaja i aplikacija;
- zna da koristi Microsoft Office softverski paket;
- obezbeđuje potrebne podatke iz delokruga rada sekretara radi unosa u propisane registre;
- razume značaj čuvanja i bezbednosti podataka koji se uneti u propisane registre i značaj sprečavanja njihove zloupotrebe.
2.1.2. Poslovna komunikacija
Opis standarda: Sekretar ustanove poznaje i primenjuje principe poslovne komunikacije i sarađuje sa svim akterima važnim za obavljanje delatnosti ustanove.
Pokazatelji:
- poznaje način poslovnog komuniciranja;
- sarađuje sa direktorom i zaposlenima ustanove;
- prati i informiše zaposlene o novim propisima;
- sarađuje sa decom, učenicima, roditeljima, odnosno drugim zakonskim zastupnicima;
- neguje odnose međusobnog razumevanja i uvažavanja ličnosti dece, učenika, zaposlenih, roditelja, odnosno drugih zakonskih zastupnika;
- sarađuje sa ministarstvom, školskom upravom, ustanovama, jedinicom lokalne samouprave, organima, organizacijama, stručnim službama i drugim fizičkim i pravnim licima.
2.2. Posebne funkcionalne kompetencije sekretara
Za posebne funkcionalne kompetencije sekretara ustanove utvrđuju se sledeći standardi i pokazatelji:
2.2.1. Poznavanje, razumevanje, praćenje i primena relevantnih propisa
Opis standarda: Sekretar ustanove poznaje, razume, prati i primenjuje relevantne propise.
Pokazatelji:
- poznaje i prati primenu zakona, podzakonskih i drugih akata iz oblasti obrazovanja i vaspitanja, zakona iz oblasti rada koji se primenjuju u javnim službama i posebnog kolektivnog ugovora, zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak i upravni spor;
- poznaje i prati primenu propisa kojima se uređuju prava deteta i učenika;
- poznaje i prati i druge propise potrebne za ostvarivanje delatnosti ustanove.
2.2.2. Poznavanje, razumevanje i praćenje propisa u oblasti obrazovanja i vaspitanja
Opis standarda: Sekretar ustanove poznaje, razume i prati propise u oblasti obrazovanja i vaspitanja.
Pokazatelji:
- poznaje postupak ocenjivanja učenika;
- poznaje i prati propise kojima se uređuje ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti učenika;
- poznaje nadležnosti ustanova i drugih organizacija koje obavljaju delatnost obrazovanja i vaspitanja;
- poznaje nadležnost organa ustanove;
- poznaje prava, obaveze i odgovornost zaposlenih u ustanovi;
- poznaje i prati propise koji se odnose na odgovornost zaposlenog u ustanovi;
- poznaje i prati propise koji se odnose na pravnu zaštitu i prestanak radnog odnosa u ustanovi;
- poznaje poslove državne uprave koji su povereni autonomnoj pokrajini.
2.2.3 Poznavanje i primena upravnog postupka
Opis standarda: U obavljanju poslova sekretar ustanove poznaje i primenjuje upravni postupak.
Pokazatelji:
- obavlja pravne poslove vezane za statusne promene u ustanovi;
- izrađuje predlog prvostepene i drugostepene odluke;
- izrađuje predloge ugovora koje zaključuje ustanova;
- obavlja pravne poslove vezane za upis dece, učenika i odraslih;
- obavlja pravne poslove vezane za prava, obaveze i odgovornosti dece i učenika i odraslih;
- obavlja pravne poslove vezane za javne nabavke u saradnji sa finansijskom službom ustanove;
- obavlja pravne poslove i pruža stručnu pomoć u vezi sa izborom, odnosno radom organa ustanove;
- obavlja i druge upravne i pravne poslove.
2.2.4. Poznavanje, praćenje i primena propisa iz oblasti rada (Zakon o radu i posebni kolektivni ugovori)
Opis standarda: Sekretar ustanove poznaje, prati i primenjuje propise iz oblasti rada (Zakon o radu i posebni kolektivni ugovori).
Pokazatelji:
- poznaje i primenjuje propise iz oblasti radnih odnosa;
- pruža stručnu pomoć konkursnoj komisiji i obavlja pravne poslove u vezi sa prijemom u radni odnos u ustanovi;
- poznaje uslove za rad zaposlenih u ustanovi;
- izrađuje sporazume o preuzimanju zaposlenih;
- izrađuje ugovore i izmene ugovora o radu;
- izrađuje ugovore i izmene ugovora o privremenim, povremenim poslovima;
- pruža stručnu pomoć u vezi sa izborom organa upravljanja u ustanovi;
- pruža stručnu podršku i koordinira rad komisije za izbor direktora ustanove;
- u skladu sa odlukom direktora izrađuje predlog rešenja kojim se utvrđuje status zaposlenog u pogledu rada sa punim ili nepunim radnim vremenom;
- izrađuje predlog rešenja za rad preko pune norme;
- u skladu sa odlukom direktora izrađuje predlog rešenja o strukturi radnog vremena (četrdesetočasovna radna nedelja);
- u skladu sa odlukom direktora izrađuje predlog rešenja o korišćenju godišnjeg odmora i drugih prava na odsustvo zaposlenog u ustanovi;
- izrađuje rešenja za realizaciju završnog ispita i opšte, umetničke i stručne mature;
- izrađuje predlog rešenja za isplatu jubilarne nagrade, solidarne pomoći i otpremnine za zaposlene;
- poznaje i prati propise o plati, naknadi plate i drugim primanjima zaposlenih;
- poznaje i prati propise kojima se uređuje proglašavanje lica za čijim je radom delimično ili potpuno prestala potreba u ustanovi;
- obavlja pravne poslove u vezi sa disciplinskom i materijalnom odgovornošću zaposlenog;
- poznaje i primenjuje propise i obavlja pravne poslove u vezi sa prestankom radnog odnosa zaposlenog;
- poznaje i primenjuje propise kojima se ostvaruje zaštita prava zaposlenog;
- vodi personalni dosije (aktivu i pasivu) zaposlenih;
- izrađuje predloge drugih rešenja u vezi sa statusom zaposlenih.
2.2.5. Normativni poslovi
Opis standarda: Sekretar ustanove ima znanje, sposobnost i veštinu za izradu predloga statuta i drugih opštih i pojedinačnih akata u ustanovi radi obezbeđivanja zakonitog obavljanja delatnosti ustanove.
Pokazatelji:
- izrađuje predloge opštih i pojedinačnih akata ustanove;
- prati donošenje, izmene i dopune zakona i podzakonskih akata i sačinjava predloge za usaglašavanje opštih (pravnih) akata ustanove sa istim;
- izrađuje predloge rešenja i ugovore;
- prati objavljivanje opštih akata i obaveštava zainteresovane strane o odlukama organa ustanove u skladu sa zakonom.