PRAVILNIK
O STANDARDIMA KOMPETENCIJA SEKRETARA USTANOVE OBRAZOVANJA I VASPITANJA

("Sl. glasnik RS", br. 96/2023)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se standardi kompetencija sekretara ustanove obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: sekretar ustanove).

Član 2

Standardi kompetencija sekretara ustanove predstavljaju skup potrebnih znanja, veština i stavova sekretara ustanove koji vode postizanju očekivane uspešnosti na radnom mestu sekretara ustanove.

Član 3

Standardi kompetencija sekretara predstavljaju osnovu za donošenje programa obuke i programa ispita za licencu za sekretara ustanove.

Član 4

Standardi kompetencija sekretara ustanove odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.

Član 5

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

STANDARDI KOMPETENCIJA SEKRETARA USTANOVE

Standardi kompetencija sekretara utvrđeni su za:

1. Ponašajne kompetencije

2. Funkcionalne kompetencije - opšte i posebne

1. Ponašajne kompetencije

Ponašajne kompetencije predstavljaju skup radnih ponašanja potrebnih za obavljanje poslova sekretara ustanove. Za ponašajne kompetencije utvrđuju se sledeći standardi:

1.1 Upravljanje informacijama;

1.2 Orijentacija ka učenju i promenama;

1.3 Izgradnja i održavanje profesionalnih odnosa;

1.4 Savesnost, posvećenost i integritet.

1.1. Upravljanje informacijama

Opis standarda: Sekretar ustanove prikuplja, razume, organizuje, obrađuje, čuva, razmenjuje i koristi informacije i podatke u vezi sa obavljanjem poslova sekretara ustanove.

Pokazatelji:

- blagovremeno prikuplja i koristi relevantne informacije iz više različitih izvora;

- pravilno razume i objektivno sagledava informacije;

- uspešno organizuje informacije, baze podataka i druge dokumente;

- brine o bezbednosti i poverljivosti poslovnih informacija;

- informacije prenosi na jasan i koncizan način.

1.2. Orijentacija ka učenju i promenama

Opis standarda: Sekretar ustanove ima aktivan i pozitivan odnos prema učenju radi blagovremenog i konstruktivnog reagovanja na promene iz internog i eksternog okruženja.

Pokazatelji:

- stalno unapređuje svoja znanja i veštine;

- uočava oblasti u kojima bi trebalo dodatno da uči i razvija se

- svojim ponašanjem daje primer drugima;

- aktivno razmenjuje znanja sa drugima;

- inicira unapređivanje rada.

1.3. Izgradnja i održavanje profesionalnih odnosa

Opis standarda: Sekretar ustanove ima uspešnu komunikaciju i saradnju sa zaposlenima i zainteresovanim stranama u cilju razvoja dugoročnih profesionalnih odnosa.

Pokazatelji:

- aktivno i pažljivo sluša druge;

- pokazuje razumevanje za tuđu poziciju i mišljenje;

- poštuje i uvažava druge;

- uključuje druge u diskusiju, prihvata i razvija ideje drugih;

- efikasno radi u timu;

- spremno pruža pomoć i podršku drugima;

- sarađuje sa drugima i podstiče timsku saradnju.

1.4. Savesnost, posvećenost i integritet

Opis standarda: Sekretar ustanove je posvećen ostvarenju ciljeva ustanove i identifikovanja sa vrednostima ustanove uz zadržavanje integriteta.

Pokazatelji:

- posvećen je i lojalan ustanovi;

- ekonomično koristi resurse kojima raspolaže;

- savestan je i pouzdan u radu;

- ima pozitivan pristup radu i izazovima;

- otvoren je da čuje i razmotri povratnu informaciju;

- priznaje propuste i preuzima odgovornost za njih;

- ima poverenje direktora i zaposlenih;

- dosledno poštuje etičke, profesionalne i pravne norme u radu.

2. Funkcionalne kompetencije

Funkcionalne kompetencije - opšte i posebne, predstavljaju skup znanja, veština i stavova potrebnih za uspešno obavljanje poslova sekretara ustanove.

2.1. Opšte funkcionalne kompetencije sekretara

Za opšte funkcionalne kompetencije sekretara ustanove utvrđuju se sledeći standardi i pokazatelji:

2.1.1. Digitalna pismenost

Opis standarda: Sekretar ustanove poseduje znanje, veštinu i sposobnost pronalaženja, analize i prenosa informacija u digitalnom formatu.

Pokazatelji:

- poseduje znanja, veštine i sposobnosti za upotrebu digitalnih uređaja i aplikacija;

- zna da koristi Microsoft Office softverski paket;

- obezbeđuje potrebne podatke iz delokruga rada sekretara radi unosa u propisane registre;

- razume značaj čuvanja i bezbednosti podataka koji se uneti u propisane registre i značaj sprečavanja njihove zloupotrebe.

2.1.2. Poslovna komunikacija

Opis standarda: Sekretar ustanove poznaje i primenjuje principe poslovne komunikacije i sarađuje sa svim akterima važnim za obavljanje delatnosti ustanove.

Pokazatelji:

- poznaje način poslovnog komuniciranja;

- sarađuje sa direktorom i zaposlenima ustanove;

- prati i informiše zaposlene o novim propisima;

- sarađuje sa decom, učenicima, roditeljima, odnosno drugim zakonskim zastupnicima;

- neguje odnose međusobnog razumevanja i uvažavanja ličnosti dece, učenika, zaposlenih, roditelja, odnosno drugih zakonskih zastupnika;

- sarađuje sa ministarstvom, školskom upravom, ustanovama, jedinicom lokalne samouprave, organima, organizacijama, stručnim službama i drugim fizičkim i pravnim licima.

2.2. Posebne funkcionalne kompetencije sekretara

Za posebne funkcionalne kompetencije sekretara ustanove utvrđuju se sledeći standardi i pokazatelji:

2.2.1. Poznavanje, razumevanje, praćenje i primena relevantnih propisa

Opis standarda: Sekretar ustanove poznaje, razume, prati i primenjuje relevantne propise.

Pokazatelji:

- poznaje i prati primenu zakona, podzakonskih i drugih akata iz oblasti obrazovanja i vaspitanja, zakona iz oblasti rada koji se primenjuju u javnim službama i posebnog kolektivnog ugovora, zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak i upravni spor;

- poznaje i prati primenu propisa kojima se uređuju prava deteta i učenika;

- poznaje i prati i druge propise potrebne za ostvarivanje delatnosti ustanove.

2.2.2. Poznavanje, razumevanje i praćenje propisa u oblasti obrazovanja i vaspitanja

Opis standarda: Sekretar ustanove poznaje, razume i prati propise u oblasti obrazovanja i vaspitanja.

Pokazatelji:

- poznaje postupak ocenjivanja učenika;

- poznaje i prati propise kojima se uređuje ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti učenika;

- poznaje nadležnosti ustanova i drugih organizacija koje obavljaju delatnost obrazovanja i vaspitanja;

- poznaje nadležnost organa ustanove;

- poznaje prava, obaveze i odgovornost zaposlenih u ustanovi;

- poznaje i prati propise koji se odnose na odgovornost zaposlenog u ustanovi;

- poznaje i prati propise koji se odnose na pravnu zaštitu i prestanak radnog odnosa u ustanovi;

- poznaje poslove državne uprave koji su povereni autonomnoj pokrajini.

2.2.3 Poznavanje i primena upravnog postupka

Opis standarda: U obavljanju poslova sekretar ustanove poznaje i primenjuje upravni postupak.

Pokazatelji:

- obavlja pravne poslove vezane za statusne promene u ustanovi;

- izrađuje predlog prvostepene i drugostepene odluke;

- izrađuje predloge ugovora koje zaključuje ustanova;

- obavlja pravne poslove vezane za upis dece, učenika i odraslih;

- obavlja pravne poslove vezane za prava, obaveze i odgovornosti dece i učenika i odraslih;

- obavlja pravne poslove vezane za javne nabavke u saradnji sa finansijskom službom ustanove;

- obavlja pravne poslove i pruža stručnu pomoć u vezi sa izborom, odnosno radom organa ustanove;

- obavlja i druge upravne i pravne poslove.

2.2.4. Poznavanje, praćenje i primena propisa iz oblasti rada (Zakon o radu i posebni kolektivni ugovori)

Opis standarda: Sekretar ustanove poznaje, prati i primenjuje propise iz oblasti rada (Zakon o radu i posebni kolektivni ugovori).

Pokazatelji:

- poznaje i primenjuje propise iz oblasti radnih odnosa;

- pruža stručnu pomoć konkursnoj komisiji i obavlja pravne poslove u vezi sa prijemom u radni odnos u ustanovi;

- poznaje uslove za rad zaposlenih u ustanovi;

- izrađuje sporazume o preuzimanju zaposlenih;

- izrađuje ugovore i izmene ugovora o radu;

- izrađuje ugovore i izmene ugovora o privremenim, povremenim poslovima;

- pruža stručnu pomoć u vezi sa izborom organa upravljanja u ustanovi;

- pruža stručnu podršku i koordinira rad komisije za izbor direktora ustanove;

- u skladu sa odlukom direktora izrađuje predlog rešenja kojim se utvrđuje status zaposlenog u pogledu rada sa punim ili nepunim radnim vremenom;

- izrađuje predlog rešenja za rad preko pune norme;

- u skladu sa odlukom direktora izrađuje predlog rešenja o strukturi radnog vremena (četrdesetočasovna radna nedelja);

- u skladu sa odlukom direktora izrađuje predlog rešenja o korišćenju godišnjeg odmora i drugih prava na odsustvo zaposlenog u ustanovi;

- izrađuje rešenja za realizaciju završnog ispita i opšte, umetničke i stručne mature;

- izrađuje predlog rešenja za isplatu jubilarne nagrade, solidarne pomoći i otpremnine za zaposlene;

- poznaje i prati propise o plati, naknadi plate i drugim primanjima zaposlenih;

- poznaje i prati propise kojima se uređuje proglašavanje lica za čijim je radom delimično ili potpuno prestala potreba u ustanovi;

- obavlja pravne poslove u vezi sa disciplinskom i materijalnom odgovornošću zaposlenog;

- poznaje i primenjuje propise i obavlja pravne poslove u vezi sa prestankom radnog odnosa zaposlenog;

- poznaje i primenjuje propise kojima se ostvaruje zaštita prava zaposlenog;

- vodi personalni dosije (aktivu i pasivu) zaposlenih;

- izrađuje predloge drugih rešenja u vezi sa statusom zaposlenih.

2.2.5. Normativni poslovi

Opis standarda: Sekretar ustanove ima znanje, sposobnost i veštinu za izradu predloga statuta i drugih opštih i pojedinačnih akata u ustanovi radi obezbeđivanja zakonitog obavljanja delatnosti ustanove.

Pokazatelji:

- izrađuje predloge opštih i pojedinačnih akata ustanove;

- prati donošenje, izmene i dopune zakona i podzakonskih akata i sačinjava predloge za usaglašavanje opštih (pravnih) akata ustanove sa istim;

- izrađuje predloge rešenja i ugovore;

- prati objavljivanje opštih akata i obaveštava zainteresovane strane o odlukama organa ustanove u skladu sa zakonom.