UREDBAO KRITERIJUMIMA ZA KATEGORIZACIJU JAVNIH PUTEVA("Sl. glasnik RS", br. 38/2019 i 97/2023) |
Ovom uredbom utvrđuju se kriterijumi za kategorizaciju javnih puteva Republike Srbije.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi imaju sledeće značenje:
1) makroregionalna saobraćajna težišta su naselja sa više od 100.000 stanovnika u kontinualno izgrađenom području sa vremenskim radijusom svakodnevne gravitacije stanovništva iz šireg područja 45-60 minuta, a koja su administrativni, kulturni, obrazovni, privredni, snabdevački, zdravstveni i sl. centri više regiona i/ili Republike Srbije sa brojnim funkcijama međunarodnog značaja;
2) regionalna saobraćajna težišta su naselja sa 50.000 do 100.000 stanovnika u gravitacionom području sa vremenskim radijusom svakodnevne gravitacije stanovništva 30-45 minuta, a koja su administrativni, kulturni, obrazovni, privredni, snabdevački, zdravstveni i sl. centri regiona i/ili više opština;
3) područna saobraćajna težišta su naselja sa 10.000 do 50.000 stanovnika koja svojim sadržajima pokrivaju uvećani nivo svakodnevnih potreba stanovništva, kao i ograničeni broj i obim povremenih potreba sa vremenskim radijusom svakodnevne gravitacije stanovništva 15-30 minuta, a koja su manji centri proizvodnje, zanatstva i delatnosti usluga sa ograničenim nivoom administrativnih, kulturnih, obrazovnih, zdravstvenih funkcija;
4) lokalna (opštinska) saobraćajna težišta su naselja sa 500 do 10.000 stanovnika, koja svojim sadržajima pokrivaju svakodnevne i ograničene povremene potrebe stanovništva sa vremenskim radijusom svakodnevne gravitacije manjim od 15 minuta;
5) stepen opsluživanja teritorije i stanovništva uz državni put I reda je neposredna gravitaciona zona putnog poteza državnog puta I reda koja obuhvata veći broj saobraćajnih težišta višeg reda (makroregionalna i regionalna);
6) stepen opsluživanja teritorije i stanovništva uz državni put II reda je neposredna gravitaciona zona putnog poteza državnog puta II reda koja obuhvata veći broj saobraćajnih težišta nižeg reda (regionalna, područna, opštinska);
7) stepen direktnosti međusobnog povezivanja saobraćajnih težišta je faktor odstupanja (obilazni faktor) dužine putnog poteza u odnosu na idealnu dužinu između dva saobraćajna težišta (prednost ima potez sa manjim faktorom);
8) urbanistički sadržaj predstavlja lokacije različitih namena (privredni centri, saobraćajni terminali, turistički centri, područja za odmor i rekreaciju, parkirališta i sl.).
II KRITERIJUMI ZA KATEGORIZACIJU DRŽAVNIH PUTEVA IA REDA
Putevi se kategorišu kao državni putevi IA reda ako:
1) su deo mreže međunarodnih evropskih puteva (E - putevi) na teritoriji Republike Srbije, shodno Evropskom sporazumu o glavnim međunarodnim saobraćajnim arterijama (AGR);
2) su saobraćajno povezani sa putevima na teritorijama susednih država;
3) povezuju makroregionalna saobraćajna težišta;
4) obezbeđuju stepen opsluživanja teritorije i stanovništva uz državni put I reda;
5) ispunjavaju tehničke karakteristike za autoput.
IIA KRITERIJUMI ZA KATEGORIZACIJU DRŽAVNIH PUTEVA IM REDA (MOTOPUT)
Putevi se kategorišu kao državni putevi IM reda (motoput) ako:
1) saobraćajno povezuju privredno značajna naselja na teritoriji države;
2) su namenjeni isključivo za motorni saobraćaj;
3) sadrže fizički razdvojene kolovoze po smerovima, sa najmanje dve saobraćajne trake za svaki smer.
III KRITERIJUMI ZA KATEGORIZACIJU DRŽAVNIH PUTEVA IB REDA
Putevi se kategorišu kao državni putevi IB reda ako kumulativno ispunjavaju jedan od primarnih i jedan od sekundarnih kriterijuma.
Primarni kriterijumi:
1) da povezuju makroregionalna, odnosno makroregionalna i regionalna saobraćajna težišta;
2) da su deo mreže međunarodnih evropskih puteva (E - putevi) na teritoriji Republike Srbije, shodno Evropskom sporazumu o glavnim međunarodnim saobraćajnim arterijama (AGR);
3) da su saobraćajno povezani sa putevima na teritorijama susednih država koji odgovaraju kategoriji državnog puta I reda.
Sekundarni kriterijumi:
1) da obezbeđuju stepen opsluživanja teritorije i stanovništva uz državni put I reda;
2) da obezbeđuju prosečan godišnji dnevni saobraćaj (PGDS) za 2017. godinu veći od 5.000 vozila na dan, na osnovu podataka o brojanju saobraćaja JP "Putevi Srbije";
3) da obezbeđuju stepen direktnosti međusobnog povezivanja makroregionalnih i regionalnih saobraćajnih težišta.
IV KRITERIJUMI ZA KATEGORIZACIJU DRŽAVNIH PUTEVA IIA REDA
Putevi se kategorišu kao državni putevi IIA reda ako kumulativno ispunjavaju jedan od primarnih i jedan od sekundarnih kriterijuma.
Primarni kriterijumi:
1) da međusobno povezuju regionalna saobraćajna težišta, regionalna saobraćajna
težišta i područna saobraćajna težišta, odnosno da međusobno povezuju područna saobraćajna težišta;
2) da povezuju regionalna saobraćajna težišta područna saobraćajna težišta sa mrežom državnih puteva I reda;
3) da su saobraćajno povezani sa putevima na teritorijama susednih država koji odgovaraju kategoriji državnog puta II reda.
Sekundarni kriterijumi:
1) da je prosečan godišnji dnevni saobraćaj (PGDS) za 2017. godinu veći od 2.000 vozila na dan, na osnovu podataka o brojanju saobraćaja JP "Putevi Srbije";
2) da obezbeđuje stepen opsluživanja teritorije i stanovništva uz državni put II reda;
3) da obezbeđuje stepen direktnosti međusobnog povezivanja regionalnih saobraćajnih težišta, odnosno područnih saobraćajnih težišta međusobno ili sa mrežom državnih puteva I reda.
V KRITERIJUMI ZA KATEGORIZACIJU DRŽAVNIH PUTEVA IIB REDA
Putevi se kategorišu kao državni putevi IIB reda ako kumulativno ispunjavaju jedan od primarnih i jedan od sekundarnih kriterijuma.
Primarni kriterijumi:
1) da međusobno povezuju područna saobraćajna težišta, odnosno područna saobraćajna težišta i lokalna saobraćajna težišta;
2) da povezuju područna saobraćajna težišta, odnosno lokalna saobraćajna težišta sa mrežom državnih puteva I reda ili IIA reda.
Sekundarni kriterijumi:
1) da je prosečan godišnji dnevni saobraćaj (PGDS) za 2017. godinu veći od 1.000 vozila na dan, na osnovu podataka o brojanju saobraćaja JP "Putevi Srbije";
2) da obezbeđuje stepen opsluživanja teritorije i stanovništva uz državni put II reda.
VI KRITERIJUMI ZA KATEGORIZACIJU OPŠTINSKIH PUTEVA
Putevi se kategorišu kao opštinski putevi ako ispunjavaju jedan od sledećih kriterijuma:
1) da povezuju teritoriju opštine, odnosno grada sa državnim putevima;
2) da povezuju lokalna saobraćajna težišta;
3) da povezuju urbanističke sadržaje sa državnim putevima.
VII KRITERIJUMI ZA KATEGORIZACIJU ULICA
Ulice u gradu se kategorišu kao primarne I reda ako ispunjavaju jedan od sledećih kriterijuma:
1) da su istovremeno trase državnih puteva koje prolaze kroz grad;
2) da su istovremeno trase državnih puteva koji počinju, odnosno završavaju se u gradu;
3) da povezuju državne puteve u gradu.
Ulice u gradu se kategorišu kao primarne II reda ako ispunjavaju jedan od sledećih kriterijuma:
1) da povezuju primarne ulice I reda;
2) da povezuju delove grada sa primarnim ulicama I reda;
3) da povezuju međusobno delove grada.
Ulice u gradu se kategorišu kao sekundarne ako ispunjavaju jedan od sledećih kriterijuma:
1) da povezuju primarne ulice II reda;
2) da povezuju urbanističke sadržaje sa primarnim ulicama.
Ulice u gradu se kategorišu kao tercijarne ako ispunjavaju jedan od sledećih kriterijuma:
1) da povezuju sekundarne ulice;
2) da povezuju međusobno urbanističke sadržaje;
3) da povezuju urbanističke sadržaje sa sekundarnim ulicama.
Ulice u opštinama se kategorišu kao primarne ako ispunjavaju jedan od sledećih kriterijuma:
1) da su istovremeno trase državnih puteva;
2) da su istovremeno trase državnih puteva koji počinju, odnosno završavaju se na teritoriji opštine;
3) da povezuju državne puteve.
Ulice u opštinama se kategorišu kao sekundarne ako ispunjavaju jedan od sledećih kriterijuma:
1) da povezuju primarne ulice;
2) da povezuju urbanističke sadržaje sa primarnim ulicama.
Ulice u opštinama se kategorišu kao tercijarne ako ispunjavaju jedan od sledećih kriterijuma:
1) da povezuju sekundarne ulice;
2) da povezuju međusobno urbanističke sadržaje;
3) da povezuju urbanističke sadržaje sa sekundarnim ulicama.
Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Uredba o kriterijumima za kategorizaciju državnih puteva ("Službeni glasnik RS", broj 37/09).
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".