PRAVILNIK
O PRAĆENJU REALIZACIJE I RACIONALIZACIJI KAPITALNIH PROJEKATA

("Sl. glasnik RS", br. 103/2023)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet uređivanja

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuje način i režim praćenja realizacije kapitalnog projekta, vrsta i referentne vrednosti pokazatelja učinka kapitalnog projekta, kao i racionalizacija kapitalnog projekta.

Svrha praćenja realizacije i racionalizacije kapitalnih projekata

Član 2

Praćenje realizacije kapitalnih projekata se sprovodi u svrhu identifikacije i otklanjanja prepreka u realizaciji kapitalnih projekata da bi se obezbedilo efikasno i pravovremeno ostvarivanje ciljeva kapitalnih projekata i realizovale predviđene društveno-ekonomske koristi.

Racionalizacija kapitalnog projekta se pokreće ukoliko izmenjeni plan realizacije kapitalnog projekta iz člana 6. ovog pravilnika ne daje rezultat.

II PRAĆENJE REALIZACIJE KAPITALNIH PROJEKATA

Plan realizacije kapitalnog projekta

Član 3

Plan realizacije kapitalnog projekta je dokument koji ovlašćeni predlagač priprema za kapitalne projekte, koji se nalaze na Listi pripremljenih projekata, i na Obrascu 5 propisanom pravilnikom koji propisuje projektnu dokumentaciju (u daljem tekstu: Obrazac 5) podnosi u centralizovanu bazu kapitalnih projekata (Public Investment Management Information System - u daljem tekstu: PIMIS) do kraja kalendarske godine u kojoj je kapitalni projekat uvršten na Listu pripremljenih projekata.

Ovlašćeni predlagač je odgovoran za tačnost i verodostojnost podataka koji su sadržani u planu iz stava 1. ovog člana.

Izveštaj o napretku realizacije kapitalnog projekta

Član 4

Izveštaj o napretku realizacije kapitalnog projekta je dokument koji ovlašćeni predlagač tromesečno priprema, na Obrascu 6 propisanom pravilnikom koji propisuje projektnu dokumentaciju podnosi u PIMIS i na taj način dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove finansija (u daljem tekstu: Ministarstvo finansija).

Izveštaj iz stava 1. ovog člana dostavlja se najkasnije 15 dana od dana završetka tromesečja za koji se izveštaj podnosi.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži podatke o realizovanim aktivnostima u pogledu finansijske i fizičke realizacije kapitalnog projekta.

Ovlašćeni predlagač je odgovoran za tačnost i verodostojnost podataka koji su sadržani u izveštaju iz stava 1. ovog člana.

Postupak praćenja realizacije kapitalnog projekta

Član 5

Ministarstvo finansija prati realizaciju kapitalnog projekta na osnovu plana iz člana 3. ovog pravilnika i izveštaja iz člana 4. ovog pravilnika.

U svrhu praćenja realizacije kapitalnog projekta iz stava 1. ovog člana, Ministarstvo finansija utvrđuje režim praćenja vrednosti pokazatelja učinka.

Analizom i upoređivanjem podataka i informacija iz dokumenata iz stava 1. ovog člana i analizom ključnih pokazatelja učinka, Ministarstvo finansija utvrđuje da li se kapitalni projekat sprovodi u skladu sa planom realizacije iz člana 3. ovog pravilnika.

Ministarstvo finansija, na osnovu dostavljenih izveštaja iz člana 4. ovog pravilnika, u roku od 30 dana od dana završetka tromesečja za koji se izveštaj podnosi izračunava vrednosti osnovnih i pomoćnih pokazatelja učinka za sve kapitalne projekte u realizaciji.

Ovlašćeni predlagač je dužan da, nezavisno od obaveza iz člana 4. st. 1. i 2. ovog pravilnika, neposredno po saznanju za moguće nastupanje izuzetnih i opravdanih okolnosti koje mogu dovesti ili su dovele do značajnog odstupanja od plana realizacije iz člana 3. ovog pravilnika, o tome bez odlaganja obavesti Ministarstvo finansija.

Izmena plana realizacije

Član 6

Ukoliko Ministarstvo finansija, sprovedenim postupkom u skladu sa članom 5. stav 3. ovog pravilnika, utvrdi da kapitalni projekat značajno odstupa od utvrđenih graničnih vrednosti, odnosno utvrdi, na osnovu podataka iz izveštaja iz člana 4. ovog pravilnika, značajno odstupanje od plana realizacije kapitalnog projekta, ovlašćenom predlagaču se upućuje zahtev da u roku od 15 dana od dana prijema zahteva dostavi sledeće:

- obrazloženje razloga odstupanja (zbog čega se kapitalni projekat ne sprovodi u skladu sa planom realizacije iz člana 3. ovog pravilnika);

- dokaze za svoje navode u obrazloženju iz alineje prve ovog stava;

- predlog izmenjenog plana realizacije na Obrascu 5.

Dokumentaciju iz stava 1. ovog člana Ministarstvo finansija dostavlja Komisiji za kapitalne investicije (u daljem tekstu: Komisija), koja donosi zaključak o korekciji kapitalnog projekta koji se dostavlja ovlašćenom predlagaču i Ministarstvu finansija.

Korekcija kapitalnog projekta iz stava 2. ovog člana se vrši kroz dostavljanje novog plana realizacije iz člana 3. ovog pravilnika, ukoliko je utvrđeno da je došlo do nastupanja izuzetnih i opravdanih okolnosti koje zahtevaju izmenu plana, odnosno da je izmena plana neophodna zbog specifične prirode ugovora.

Ministarstvo finansija dalje praćenje realizacije kapitalnog projekta vrši u odnosu na novi plan realizacije iz stava 3. ovog člana.

III POKAZATELJI UČINKA KAPITALNIH PROJEKATA

Pojam

Član 7

Pokazatelji učinka kapitalnog projekta su kvantitativni i kvalitativni kriterijumi koji se izračunavaju i tumače u procesu procenjivanja efikasnosti korišćenja javnih sredstava i primenjuju se na pojedinačni kapitalni projekat ili na portfolio kapitalnih projekata u celini.

Ministarstvo finansija izračunava pokazatelje učinka koji prikazuju efikasnost kojom se kapitalni projekti realizuju i služe kao rani signali za identifikaciju prepreka u realizaciji kapitalnog projekta.

Pokazatelji učinka se izračunavaju na osnovu podataka koje ovlašćeni predlagač dostavlja u skladu sa članom 3. stav 1. ovog pravilnika i podataka koje ovlašćeni predlagač dostavlja tokom realizacije kapitalnog projekta u skladu sa članom 4. st. 1. i 2. ovog pravilnika.

Podela

Član 8

Pokazatelji učinka kapitalnog projekta se dele na osnovne i pomoćne.

Osnovni pokazatelji učinka su:

- vreme do realizacije projekta (u daljem tekstu: VDR);

- neaktivnost;

- pokazatelj adekvatnosti finansiranja (u daljem tekstu: PAF).

Pomoćni pokazatelji učinka služe kao dopunska analitička osnova, izvode se iz ostalih podataka koji se dostavljaju u okviru dokumenata iz člana 5. stav 1. ovog pravilnika i uključuju:

- stepen fizičke realizacije kapitalnog projekta - sadržan je u izveštaju iz člana 4. ovog pravilnika;

- ukupno trajanje realizacije - predstavlja ukupno vreme od početka realizacije kapitalnog projekta;

- ukupan stepen finansijske realizacije - računa se na osnovu zbira realizovanih troškova i procenjenih troškova za realizaciju kapitalnog projekta.

Granične vrednosti

Član 9

Granične vrednosti za osnovne pokazatelje iz člana 8. stav 2. ovog pravilnika utvrđuju se na sledeći način:

- za VDR ukoliko je vrednost za određeno tromesečje za 25%, najmanje jednu godinu, veća od VDR koji je za to tromesečje navedeno u planu realizacije iz člana 3. ovog pravilnika;

- za neaktivnost ukoliko je kapitalni projekat u statusu neaktivnog kapitalnog projekta prema kriterijumima iz člana 11. ovog pravilnika, a da takav status kapitalnog projekta nije predviđen planom realizacije iz člana 3. ovog pravilnika;

- za PAF ukoliko je vrednost PAF za dva uzastopna tromesečja u okviru jedne fiskalne godine manja od 20%, dok je vrednost zbira preostalih budžetskih aproprijacija veća od 50%.

Pored graničnih vrednosti iz stava 1. ovog člana, Ministarstvo finansija se rukovodi, u daljem postupanju u odnosu na dobijene vrednosti osnovnih pokazatelja učinka, i svim drugim relevantnim podacima i sagledava celokupne okolnosti realizacije kapitalnog projekta.

Vreme do realizacije projekta (VDR)

Član 10

VDR pokazuje koliko će vremena biti potrebno da se kapitalni projekat realizuje u potpunosti, uzimajući u obzir trenutnu dinamiku trošenja, odnosno povlačenja sredstava.

Zaključak o efikasnosti realizacije kapitalnog projekta se izvodi upoređivanjem VDR tokom realizacije kapitalnog projekta sa njegovom vrednošću navedenom u planu realizacije iz člana 3. ovog pravilnika.

VDR se izražava u godinama sa jednim decimalnim mestom.

VDR se izračunava primenom sledeće formule:

gde DI označava dan najskorijeg izveštaja iz člana 4. ovog pravilnika, DP je dan početka realizacije kapitalnog projekta (pri čemu se razlika između ove dve vrednosti (DI i DP) izražava u godinama sa jednim decimalnim mestom), Rt označava ukupne rashode vezane za projekat prikazane u okviru svakog od prethodnih izveštaja iz člana 4. ovog pravilnika, N je broj izveštajnih perioda od dana početka realizacije kapitalnog projekta, a nUTP označava tekuću procenjenu vrednost ukupnih troškova projekta.

Neaktivnost

Član 11

Neaktivnost kapitalnog projekta predstavlja raskorak između protoka vremena i stepena finansijske realizacije kapitalnog projekta.

Zaključak o efikasnosti realizacije kapitalnog projekta izvodi se na osnovu upoređivanja vrednosti ovog pokazatelja tokom realizacije kapitalnog projekta sa njegovom vrednošću navedenom u planu realizacije iz člana 3. ovog pravilnika.

Kapitalni projekat dobija status neaktivnog projekta na osnovu sledećih kriterijuma:

1) projekat je aktivan 25% perioda predviđenog za realizaciju projekta i ima ukupni nivo finansijske realizacije jednak ili manji od 10%, odnosno primenom sledećih formula:

2) projekat je aktivan 50% perioda predviđenog za realizaciju projekta i ima ukupni nivo finansijske realizacije jednak ili manji od 20%, odnosno primenom sledećih formula:

3) projekat je aktivan 75% perioda predviđenog za realizaciju projekta i ima ukupni nivo finansijske realizacije jednak ili manji od 30%, odnosno primenom sledećih formula:

gde DI označava dan najskorijeg izveštaja iz člana 4. ovog pravilnika, DP označava dan početka realizacije kapitalnog projekta, DZ označava procenjeni dan završetka projekta (pri čemu se razlika između ove dve vrednosti (DI i DP), odnosno (DZ i DP) izražava u godinama sa jednim decimalnim mestom), Rt označava ukupne rashode vezane za projekat prikazane u okviru svakog od prethodnih izveštaja iz člana 4. ovog pravilnika, N je broj izveštajnih perioda od dana početka realizacije kapitalnog projekta, a nUTP označava tekuću procenjenu vrednost ukupnih troškova projekta.

Pokazatelj adekvatnosti finansiranja (PAF)

Član 12

PAF pokazuje sposobnost predlagača ideje kapitalnog projekta da angažuje finansijska sredstva koja adekvatno odražavaju kapacitete za realizaciju predmetnog kapitalnog projekta u određenoj budžetskoj godini.

PAF se izražava u procentima i izračunava se tromesečno.

PAF se izračunava primenom sledeće formule:

gde se Rq odnosi na zbir rashoda za realizaciju kapitalnog projekta u tromesečju q, dok je BAt zbir svih budžetskih aproprijacija za projekat u toku te godine.

IV RACIONALIZACIJA KAPITALNIH PROJEKATA

Primena racionalizacije

Član 13

Komisija, izuzetno, pokreće fazu racionalizacije kapitalnog projekta kada nije moguće realizovati kapitalni projekat na osnovu plana realizacije iz člana 6. ovog pravilnika.

Načini i kriterijumi racionalizacije

Član 14

U fazi racionalizacije kapitalnog projekta, Komisija može da odluči u vezi sa kapitalnim projektom na jedan od sledećih načina:

1) odlaganje kapitalnog projekta;

2) gašenje kapitalnog projekta.

Komisija odlučuje o načinu racionalizacije iz stava 1. ovog člana imajući u vidu sledeće kriterijume:

1) značaj kapitalnog projekta;

2) rokove za realizaciju kapitalnog projekta;

3) potrebna sredstva za realizaciju kapitalnog projekta.

Odlaganje kapitalnog projekta

Član 15

Odlaganje kapitalnog projekta iz člana 14. stav 1. tačka 1) ovog pravilnika podrazumeva privremeno prekidanje sa realizacijom kapitalnog projekta u određenom periodu usled nepovoljnih okolnosti i nastavak realizacije kapitalnog projekta u nekom budućem roku.

Akt Komisije kojim se sprovodi racionalizacija kapitalnog projekta na način iz člana 14. stav 1. tačka 1) ovog pravilnika naročito sadrži: naziv kapitalnog projekta, naziv ovlašćenog predlagača, razloge za odlaganje kapitalnog projekta i okvirni rok za nastavak realizacije kapitalnog projekta.

Kapitalni projekat koji je odložen u skladu sa članom 14. stav 1. tačka 1) ovog pravilnika nalazi se i dalje na Listi pripremljenih projekata.

Gašenje kapitalnog projekta

Član 16

Gašenje kapitalnog projekta iz člana 14. stav 1. tačka 2) ovog pravilnika podrazumeva trajan prekid realizacije kapitalnog projekta i sprovodi se u izuzetnim slučajevima.

Gašenje kapitalnog projekta iz stava 1. ovog člana podrazumeva brisanje kapitalnog projekta sa Liste pripremljenih projekata.

Akt Komisije kojim se sprovodi racionalizacija kapitalnog projekta na način iz člana 14. stav 1. tačka 2) ovog pravilnika naročito sadrži: naziv kapitalnog projekta, naziv ovlašćenog predlagača i razloge za gašenje kapitalnog projekta.

Ovlašćeni predlagač je dužan, ukoliko je sprovedeno gašenje kapitalnog projekta iz stava 1. ovog člana, da u PIMIS podnese izveštaj o gašenju kapitalnog projekta u roku od 60 dana od dana donošenja akta Komisije iz stava 3. ovog člana.

Shodna primena

Član 17

Na pokrajinske kapitalne projekte i lokalne kapitalne projekte shodno se primenjuju odredbe ovog pravilnika.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Prestanak važenja

Član 18

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važe Pravilnik o praćenju implementacije kapitalnih projekata ("Službeni glasnik RS", broj 87/19) i Pravilnik o postupku racionalizacije kapitalnih projekata ("Službeni glasnik RS", broj 87/19).

Stupanje na snagu

Član 19

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".