PRAVILNIK
O USLOVIMA ZA OBAVLJANJE AUTONOMNE VOŽNJE

("Sl. glasnik RS", br. 104/2023)

Član 1

Ovim pravilnikom se bliže propisuju uslovi pod kojima se obavlja autonomna vožnja i procedura izdavanja dozvole za testiranje autonomnog vozila (u daljem tekstu: dozvola).

Član 2

Izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) automatizovani sistem vožnje (u daljem tekstu: ASV) je kombinacija hardversko-softverskih komponenti uz pomoć kojih se, shodno nivou automatizacije, realizuje dinamički zadatak upravljanja vozilom, u utvrđenom radnom opsegu,

2) dinamički zadatak upravljanja vozilom (u daljem tekstu: dinamički zadatak) je skup aktivnosti potrebnih za upravljanje vozilom u saobraćaju na putu, koji obuhvata upravljanje vozilom u poprečnom (korišćenjem sistema za upravljanje) i podužnom (putem ubrzanja i usporenja) pravcu, praćenje okruženja uočavanjem, prepoznavanjem i razvrstavanjem objekata i događaja, pripremu i reagovanje na objekte i događaje, planiranje manevara i povećanje uočljivosti vozila korišćenjem svetlosnih i zvučnih signalnih uređaja i davanjem drugih signala. Dinamički zadatak ne obuhvata planiranje puta i izbor rute,

3) radni opseg ASV predstavlja precizno određeno okruženje i uslove puta za koje je ASV projektovan da ispravno funkcioniše i sadrži najmanje sledeće podatke: geografski položaj, meteorološke uslove, doba dana, stanje puta, kategoriju puta, režim saobraćaja, postojanje tunela, pružnog prelaza, zone radova i slično.

Član 3

Testiranje autonomnog vozila može da obavlja pravno lice sa sedištem u Republici Srbiji (u daljem tekstu: organizator testiranja), na osnovu dozvole, koju izdaje teritorijalno nadležna organizaciona jedinica Ministarstva unutrašnjih poslova (u daljem tekstu: Ministarstvo), na čijem se području odvija testiranje.

Ako se testiranje odvija na teritoriji dve ili više nadležnih organizacionih jedinica, dozvolu izdaje Uprava saobraćajne policije u sedištu Ministarstva.

Dozvola se može izdati za jedno ili više autonomnih vozila, vrste L7 sa fabrički zatvorenom karoserijom, M1 ili N1, zaključno sa nivoom 4 automatizacije vožnje, na period od najduže godinu dana.

Kopija dozvole se za vreme testiranja mora nalaziti u vozilu koje se testira, a lice koje se nalazi u vozilu u svojstvu vozača koji može vršiti testiranje (u daljem tekstu: vozač) je dužno da je na zahtev ovlašćenog lica pruži na uvid.

Član 4

Dozvola se izdaje na osnovu zahteva, koji sadrži:

1) podatke o organizatoru testiranja: naziv, poslovnu adresu, matični broj, poreski identifikacioni broj, podatke o zakonskom zastupniku,

2) podatke o autonomnom vozilu za koje se traži dozvola: marka, tip vozila, identifikaciona oznaka vozila, oznaka registarskih tablica (ukoliko je vozilo registrovano), nivo automatizacije vožnje,

3) ime i prezime svakog vozača i broj njegove vozačke dozvole,

4) ime i prezime lica koja će se za vreme testiranja nalaziti u vozilu i broj ličnog dokumenta,

5) podatke o planiranom radnom opsegu ASV, vremenu testiranja, nazivu puta i relaciji testiranja,

6) druge napomene, za koje organizator testiranja smatra da su od značaja za bezbedno realizovanje testiranja.

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana podnosilac prilaže:

1) odgovarajuće uverenje o ispitivanju vozila, koje izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja,

2) detaljan plan i obrazloženje radnog opsega ASV u kome se namerava testiranje autonomnog vozila,

3) potvrdu pravnog lica potpisanu od strane zakonskog zastupnika da su sva lica koja su prijavljena kao vozači upoznata sa tehničkim karakteristikama i funkcionalnostima ASV i vozila u celini, kao i da su od strane podnosioca zahteva osposobljeni za bezbedno upravljanje istim u saobraćaju na putu,

4) overenu fotokopiju inostrane vozačke dozvole,

5) overenu fotokopiju međunarodne vozačke dozvole, odnosno prevod inostrane vozačke dozvole, ukoliko se iz sadržaja inostrane vozačke dozvole ne može utvrditi da li vozač ima pravo na upravljanje vozilom kategorije koja se testira,

6) fotokopiju putne isprave za drugo lice, stranog državljanina, koje će se za vreme testiranja nalaziti u vozilu,

7) dokaz o uplati takse za izdavanje dozvole.

Za vozača ili drugo lice, državljane Republike Srbije, koji će se za vreme testiranja nalaziti u vozilu, proveru ispunjenosti uslova iz ovog pravilnika vrši Ministarstvo po službenoj dužnosti.

Član 5

Zahtev za izdavanje dozvole će biti odbijen ukoliko vozač:

1) poseduje probnu vozačku dozvolu za upravljanje vozilom kategorije koja se testira,

2) ne poseduje važeću vozačku dozvolu za upravljanje vozilom kategorije koja se testira,

3) poseduje inostranu vozačku dozvolu koja se ne priznaje na teritoriji Republike Srbije pod uslovom reciprociteta,

4) ima izrečenu meru zabrane upravljanja motornim vozilom kategorije koja se testira,

5) ne ispunjava druge opšte uslove za upravljanje vozilom u saobraćaju na putevima.

Član 6

Dozvola sadrži najmanje:

1) podatke o organizatoru testiranja: naziv, poslovnu adresu, matični broj, poreski identifikacioni broj, podatke o zakonskom zastupniku,

2) podatke o autonomnom vozilu za koje se izdaje dozvola: marka, tip vozila, identifikaciona oznaka vozila, nivo automatizacije vožnje,

3) podatke iz planiranog radnog opsega ASV, naziv puta i relaciju na kojoj se vrši testiranje, vreme, sadržaj i način vršenja testiranja,

4) ime i prezime vozača i broj njegove vozačke dozvole,

5) ime i prezime drugog lica koje će se za vreme testiranja nalaziti u vozilu,

6) mere bezbednosti koje organizator mora preduzeti prilikom testiranja,

7) period važenja dozvole,

8) obavezu prethodnog pribavljanja rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja izdatog od strane ministarstva, odnosno organa jedinica lokalne samouprave, nadležnog za poslove saobraćaja, ako je prilikom testiranja potrebno obustaviti saobraćaj ili izvršiti druge izmene u režimu saobraćaja.

Član 7

Uzimajući u obzir radni opseg i nivo automatizacije ASV, prilikom izdavanja dozvole, nadležni organ može, u zavisnosti od specifičnosti svakog pojedinačnog zahteva, odrediti mere bezbednosti u pogledu:

- trajanja testiranja - dozvoliće se celodnevno testiranje, testiranje u kraćem periodu ili će se odrediti najduže trajanje svake pojedinačne vožnje,

- perioda testiranja (npr.: može se odrediti da se testiranje vrši samo tokom trajanja obdanice),

- broja testiranja - može se odrediti broj dnevnih vožnji u određenom periodu, kao i ukupan broj testiranja u periodu važenja dozvole za vršenje testiranja,

- vremenskih uslova - mogu se odrediti posebne mere bezbednosti u zavisnosti od meteoroloških uslova (npr.: da se testiranje vrši samo u uslovima normalne vidljivosti),

- puta i relacija na kojima se dozvoljava vršenje testiranja - odrediće se mere bezbednosti u pogledu karakteristika puta i utvrđenog režima saobraćaja (npr.: vršenje testiranja u uslovima potpune ili delimične obustave saobraćaja, u skladu sa specifičnostima svakog pojedinačnog zahteva),

- vozača i drugih lica koja se mogu nalaziti u vozilu prilikom vršenja testiranja (npr.: ako se testira vozilo nivoa 3 ili nižeg nivoa, vozač se mora nalaziti na mestu vozača; ako se testira vozilo nivoa 4, vozač mora sve vreme da sedi u prvom redu sedišta iza vetrobrana, spreman da u svakom trenutku preuzme kontrolu nad vozilom i postavljen tako da je položaj njegovih ruku, nogu i tela takav da nikada ne gubi upravljivost vozilom),

- dužnosti vozača da vrši nadzor nad odvijanjem vožnje na putu i ASV, pri čemu mora biti pripravan da preuzme kontrolu nad vozilom u svim slučajevima na upozorenje ASV da vozač preuzme dinamički zadatak, u slučajevima otkaza ASV sa ili bez prethodnog upozorenja tog sistema, ukoliko dalja realizacija dinamičkog zadatka stavlja u izgled povećan rizik od nastanka saobraćajne nezgode ili stvara situaciju gde je nastanak saobraćajne nezgode vrlo izvestan, kao i u svakom drugom slučaju gde bi bezbednost saobraćaja na putu bila ugrožena uz dalju upotrebu ASV,

- dužnosti organizatora da prekine testiranje ako je ugrožena bezbednost saobraćaja, ako se ne sprovode mere bezbednosti određene u dozvoli, ako se u vozilu koje se testira ne nalazi kopija dozvole za testiranje, odnosno ako to zahtevaju drugi razlozi bezbednosti.

Osim mera iz stava 1. ovog člana, odrediće se i druge mere, u skladu sa zakonom i specifičnošću svakog pojedinačnog zahteva.

Član 8

Organizator testiranja ne sme početi sa testiranjem, ako nije preduzeo sve mere bezbednosti određene u dozvoli.

Član 9

Organizator testiranja mora da koristi sistem za prikupljanje, beleženje i čuvanje podataka do kojih dođe u toku testiranja autonomnog vozila, koji ispunjava uslove propisane podzakonskim aktom koji bliže uređuje ispitivanje vozila.

Organizator testiranja je dužan da, u vreme važenja dozvole, u elektronskom obliku čuva sve podatke koje sistem iz stava 1. ovog člana obavezno prikuplja i da na zahtev i u roku koji odredi nadležni organ omogući uvid, odnosno dostavi podatke, u cilju provere mera bezbednosti utvrđenih dozvolom.

Član 10

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".