PROGRAMFONDA ZA RAZVOJ REPUBLIKE SRBIJE("Sl. glasnik RS", br. 104/2023) |
Ovim programom definišu se uslovi i kriterijumi po kojima Fond odobrava:
kredite/izdaje garancije, reprograme kredita, finansijsko restrukturiranje plasmana, unapred pripremljene planove reorganizacije i planove reorganizacije privrednih subjekata u postupku stečaja, sporazumno izmirivanje obaveza kao i mogućnost prodaje potraživanja/ustupanja potraživanja uz naknadu.
Fond za razvoj Republike Srbije će svoju kreditnu aktivnost usmeriti na ostvarenje sledećih ciljeva:
- podsticanje poslovanja pravnih lica i preduzetnika u Republici Srbiji;
- podsticanje zapošljavanja;
- podsticanje proizvodnje;
- unapređenje tehnoloških procesa proizvodnje;
- podsticanje zaštite životne sredine;
- podsticanje ulaganja u digitalizaciju i primenu novih tehnologija i
- podsticanje održivog i sveobuhvatnog razvoja.
Radi ostvarenja ciljeva, postavljenih ovim programom, Fond obezbeđuje sredstava iz:
- priliva koji se planiraju godišnjim finansijskim planom, a koja potiču od naplate anuiteta po odobrenim kreditima i
- drugih izvora finansiranja.
Sredstva za sprovođenje ovog programa obezbeđena su i iz kreditne linije Evropske investicione banke (u daljem tekstu: EIB), na osnovu Finansijskog ugovora COVID-19 podrška Vladi Srbije za mala i srednja preduzeća i preduzeća srednje tržišne kapitalizacije, zaključenim između Evropske investicione banke i Republike Srbije, koji je potvrđen Zakonom o potvrđivanju Finansijskog ugovora COVID-19 podrška Vladi Srbije za mala i srednja preduzeća i preduzeća srednje tržišne kapitalizacije između Evropske investicione banke i Republike Srbije ("Službeni glasnik RS − Međunarodni ugovori", broj 15/21), sa svim pripadajućim aneksima (u daljem tekstu: Finansijski ugovor).
Fond može obezbediti dodatne izvore finansiranja i od drugih međunarodnih organizacija i institucija, u cilju plasiranja kreditnih linija iz glave V. ovog programa.
III KRITERIJUMI ZA ODOBRENJE KREDITA/GARANCIJA
Donošenje odluke o odobrenju i visini kredita/garancija, vrši se na osnovu sledećih kriterijuma:
a) Ocene finansijskog stanja i kreditne sposobnosti klijenta:
- profitabilnosti;
- finansijske stabilnosti;
- pokazatelja likvidnosti;
- pokazatelja zaduženosti;
- pokazatelja ekonomičnosti;
- pokazatelja rentabilnosti;
- prethodne poslovne saradnje sa Fondom;
- uredne kreditne istorije u saradnji sa Fondom i poslovnim bankama;
b) Ekonomske ocene projekta:
- likvidnosti projekta;
- interne stope rentabilnosti;
- vremena povraćaja ulaganja;
- projektovanog prihoda, rashoda, neto dobit;
v) Ocene instrumenata obezbeđenja:
- validnosti instrumenata obezbeđenja;
- vrednosti instrumenata obezbeđenja;
- kvaliteta instrumenta obezbeđenja;
g) Ocene nivoa rizika koji se odnosi na sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.
IV USLOVI ZA KORIŠĆENJE SREDSTAVA PO PROGRAMU
Pravo na korišćenje sredstava Fonda, imaju privredni subjekti, razvrstani kao mikro, mala, srednja i velika pravna lica, registrovani u relevantnom registru na području Republike Srbije, koji na osnovu finansijskih izveštaja za prethodne dve godine nisu iskazali gubitak i to: privredni subjekti koji su u većinskom privatnom ili državnom vlasništvu, osim javnih preduzeća i privredni subjekti koji imaju učešće društvenog kapitala manje od 40%.
Uslov iz prethodnog stava koji se odnosi na finansijske izveštaje, ne primenjuje se na preduzetnike, koji nemaju obavezu dostavljanja tih izveštaja.
Utvrđivanje veličine privrednih subjekata se vrši u skladu sa Zakonom o računovodstvu.
Privrednim subjektima u smislu Zakona o Fondu za razvoj Republike Srbije smatraju se: privredna društva, preduzetnici, zadruge i druga pravna lica registrovana u relevantnim registrima osnovana u cilju sticanja dobiti a u skladu sa navedenim odredbama ovog programa.
Pojam povezanih lica u smislu ovog programa obuhvata lica povezana na način definisan Zakonom o bankama.
Krediti i garancije Fonda se mogu koristiti za kreditiranje, odnosno za obezbeđivanje potraživanja svih privrednih grana, osim za:
- organizovanje igara na sreću, lutrija i sličnih delatnosti,
- proizvodnju i promet bilo kog proizvoda ili aktivnosti, koje se prema domaćim propisima ili međunarodnim konvencijama i sporazumima, smatraju zabranjenim,
- promet nafte i naftnih derivata.
Fond ne može po zahtevu jednog podnosioca, odobravati i kredit i garanciju, ako se i kredit i garancija odnose na isti pravni posao.
Prioritet u korišćenju sredstava imaju:
- programi koji obezbeđuju otvaranje novih radnih mesta;
- programi koji podstiču proizvodnju;
- investicioni programi iz oblasti industrije;
- programi ulaganja u prerađivačke kapacitete iz oblasti poljoprivrede; programi primarne poljoprivredne proizvodnje i prerade za domaće i inostrano tržište;
- programi koji obezbeđuju veću energetsku efikasnost;
- programi kojima se podstiče eksploatacija obnovljivih izvora energije;
- programi kojima se podstiče zaštita životne sredine;
- programi koji pod ostalim jednakim uslovima imaju veće učešće sopstvenih sredstava u strukturi finansiranja u odnosu na sredstva Fonda;
- programi preduzetnika, koji će angažovanjem kreditnih sredstava Fonda ostvarivati viši rast godišnjeg prihoda i obezbediti veći broj novozaposlenih radnika;
- programi koji podstiču razvoj ženskog preduzetništva;
- programi koji podstiču dalji razvoj mladih preduzetnika kao i početnika u poslovanju;
- programi privrednih subjekata koji posluju u nedovoljno i izrazito nedovoljno razvijenim jedinicama lokalne samouprave i kojima se podstiče ravnomerni regionalni razvoj i
- investicioni programi iz sektora usluga.
Posebne napomene za privredne subjekte iz nedovoljno razvijenih i izrazito nedovoljno razvijenih jedinica lokalne samouprave
Pravo na korišćenje sredstava imaju i privredni subjekti iz nedovoljno razvijenih i izrazito nedovoljno razvijenih jedinica lokalne samouprave (privredni subjekti koji na navedenoj teritoriji imaju sedište ili na istoj obavljaju poslovanje ili imaju registrovan ogranak u periodu dužem od godinu dana od dana podnošenja zahteva), ukoliko imaju pozitivan finansijski rezultat u godini koja prethodi godini podnošenja zahteva za kredit/garanciju, kao i pozitivne tendencije u bruto bilansu za tekuću godinu.
Nedovoljno razvijenim jedinicama lokalne samouprave, u smislu ovog programa, smatraju se nedovoljno razvijene jedinice lokalne samouprave i izrazito nedovoljno razvijene jedinice lokalne samouprave, u skladu sa Zakonom o regionalnom razvoju.
Nedovoljno razvijenim jedinicama lokalne samouprave, u smislu ovog programa, smatraju se jedinice lokalne samouprave koje su razvrstane u treću grupu razvijenosti, u skladu sa Zakonom o regionalnom razvoju i aktom Vlade kojim se utvrđuje jedinstvena lista razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave.
Izrazito nedovoljno razvijenim jedinicama lokalne samouprave, u smislu ovog programa, smatraju se jedinice lokalne samouprave koje su razvrstane u četvrtu grupu razvijenosti u skladu sa Zakonom o regionalnom razvoju i aktom Vlade kojim se utvrđuje jedinstvena lista razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave.
Uslovi korišćenja sredstava iz kreditne linije sa Evropskom investicionom bankom
Pravo na korišćenje sredstava po kreditnoj liniji sa Evropskom investicionom bankom, imaju privredni subjekti koji imaju manje od 250 zaposlenih (na neodređeno vreme, sa punim radnim vremenom), kao i privredni subjekti srednje tržišne kapitalizacije ("MidCap"), definisani kao preduzeća sa minimalno 250 zaposlenih, a manje od 3.000 zaposlenih (na neodređeno vreme, sa punim radnim vremenom), a koji su u privatnom ili zadružnom vlasništvu i koji su registrovani u Agenciji za privredne registre i drugim odgovarajućim registrima. Podaci o broju zaposlenih utvrđuju se na osnovu evidencije Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja i drugih podataka.
Prilikom primene uslova u vezi sa veličinom privrednih subjekata definisanih ovom kreditnom linijom, utvrđivanje veličine privrednog subjekta vrši se prema izvršenom razvrstavanju u skladu sa Zakonom o računovodstvu koje je sadržano u poslednjem godišnjem finansijskom izveštaju. Uslov za zadruge je da je zadruga uskladila svoja akta, organe i poslovanje sa Zakonom o zadrugama i da se podvrgla zadružnoj reviziji u poslednje dve godine.
Pravo na korišćenje sredstava po ovoj kreditnoj liniji, imaju privredni subjekti koji obavljaju i imaju registrovanu, kao pretežnu delatnost, jednu od delatnosti sa Liste delatnosti u okviru ove kreditne linije (prilog 1).
Bez obzira na prihvatljivost finansiranja u vezi sa registrovanom, pretežnom delatnošću, sredstva iz ove kreditne linije, ne mogu koristiti privredni subjekti koji, pored pretežne delatnosti koja je prihvatljiva, obavljaju i delatnost koja se odnosi na proizvodnju i promet bilo kog proizvoda ili aktivnosti koje se prema propisima Republike Srbije ili potvrđenim međunarodnim konvencijama i sporazumima smatraju zabranjenim.
Privredni subjekti imaju pravo da koriste sredstva po ovoj kreditnoj liniji za sledeće namene:
- kupovinu, izgradnju, dogradnju, rekonstrukciju, adaptaciju, sanaciju, investiciono održavanje prostora za obavljanje delatnosti;
- kupovinu nove ili polovne (do šest godina starosti) opreme za obavljanje delatnosti, uključujući alate i dostavna vozila kao i druga transportna sredstva, osim lakog teretnog vozila vrste N1;
- kupovinu računarske opreme;
- nematerijalna ulaganja (nabavka softvera) i
- za trajna obrtna sredstva.
Sredstva opredeljena ovom kreditnom linijom ne mogu se koristiti za:
- kupovinu ili izgradnju objekata i opreme radi prodaje ili rentiranja;
- kupovinu poslovnog prostora namenjenog za obavljanje administrativnih poslova (kancelarijski prostor);
- kupovinu zemljišta;
- kupovinu drugih privrednih društava;
- kupovina gudvila, licence ili prava za eksploataciju mineralnih resursa i prava proizvodnje u poljoprivrednom sektoru;
- porezi kao što su porez na dodatu vrednost (PDV), carine i druge takse ili naknade koje se plaćaju u vezi sa uvozom ili izvozom.
Troškovi poreza na dodatu vrednost i carine, koji se odnose na investiciona ulaganja, iskazani na profakturi, predugovoru, ugovoru i dr. i uključeni u nabavnu cenu, ne mogu biti finansirani sredstvima iz ove kreditne linije, već iz sopstvenog učešća.
Sredstva se ne mogu koristiti za refundiranje troškova u okviru aktivnosti koje su bile započete ili završene pre podnošenja zahteva za kreditnim sredstvima od strane privrednog subjekta.
Privrednim subjektima, kreditna sredstva mogu biti odobrena, ukoliko su ispunjeni sledeći uslovi:
- da imaju pozitivne finansijske izveštaje za prethodne dve godine;
- da ispunjavaju uslove iz važećih propisa, koji se odnose na obavljanje predmetne delatnosti, uključujući propise u oblasti zaštite životne sredine, radnog zakonodavstva i bezbednosti na radu;
- da su za potrebe realizacije investicionog projekta obezbeđene sve potrebne dozvole i licence i ispunjeni potrebni uslovi u skladu za važećim propisima i
- da je privredni subjekt izmirio sve obaveze po osnovu javnih prihoda.
Iz ove kreditne linije, mogu se koristiti sredstva u maksimalnom iznosu kredita do 1.465.000.000,00 dinara po jednom privrednom subjektu sa svim njegovim povezanim licima.
Visina kamatne stope zavisi od visine kamatne stopu po kojoj se zadužuje Republika Srbija i visina iste će se znati u momentu povlačenja sredstava od EIB, kamatna stopa ne može biti manja od one pod kojom se Republika Srbija zadužuje kod EIB.
Predmet investicije moraju se nalaziti i ostati u vlasništvu privrednog subjekta najmanje pet godina, odnosno tri godine u slučaju preduzetnika, mikro, malih i srednjih preduzeća nakon završetka projekta.
Početne investicije moraju ostati u istom području najmanje pet godina, odnosno u slučaju preduzetnika, mikro, malih i srednjih preduzeća tri godine nakon završetka projekta.
Predmet investicije mora biti kupljena po tržišnim uslovima od strane lica koja nisu povezana sa privrednim subjektom koji se finansira.
IZ SREDSTAVA FONDA ZA RAZVOJ ODOBRAVAJU SE SLEDEĆI KREDITI:
1. Investicioni krediti, i to:
- za mikro, mala, srednja i velika pravna lica, krediti sa rokom otplate do deset (10) godina, u okviru koga je grejs period do jedne (1) godine. Kamatna stopa na godišnjem nivou je 1,5%, ukoliko je sredstvo obezbeđenja garancija poslovne banke, a u ostalim slučajevima 2,5% na godišnjem nivou, uz primenu valutne klauzule. Otplata investicionih kredita vrši se u mesečnim ili tromesečnim anuitetima. U grejs periodu interkalarna kamata se obračunava i pripisuje glavnom dugu;
- za preduzetnike, krediti sa rokom otplate do osam (8) godina, u okviru kojeg je grejs period do jedne (1) godine. Kamatna stopa na godišnjem nivou je 1,5%, ukoliko je sredstvo obezbeđenja garancija poslovne banke, a u ostalim slučajevima 2,5% na godišnjem nivou, uz primenu valutne klauzule. Otplata investicionih kredita vrši se u mesečnim ili tromesečnim anuitetima. U grejs periodu interkalarna kamata se obračunava i pripisuje glavnom dugu.
Fond pri obradi zahteva kao predračunsku vrednost ulaganja uzima samo nova ulaganja. Pod novim ulaganjima, koja se mogu kreditirati smatraju se i ona ulaganja koja su realizovana do šest meseci pre datuma podnošenja zahteva za kredit, korisnik kredita je obavezan da dostavi adekvatan dokaz o visini i periodu takvih ulaganja.
2. Krediti za trajna obrtna sredstva:
- za mikro, mala, srednja i velika pravna lica i preduzetnike, sa rokom otplate do četiri (4) godine, u okviru koga je grejs period do šest (6) meseci. Kamatna stopa je 1,8% na godišnjem nivou, ukoliko je sredstvo obezbeđenja garancija poslovne banke, a u ostalim slučajevima 2,8% na godišnjem nivou, uz primenu valutne klauzule. Otplata kredita za trajna obrtna sredstva vrši se u mesečnim anuitetima. U grejs periodu interkalarna kamata se obračunava i pripisuje glavnom dugu.
3. Kratkoročni krediti za podsticanje konkurentnosti i likvidnosti domaće privrede
- za mikro, mala, srednja i velika pravna lica i preduzetnike sa rokom otplate od tri do dvanaest meseci od dana korišćenja. Iznos vraćenog kredita ne može biti manji od nominalnog iznosa dodeljenog kredita. Kamatna stopa je 3,5% na godišnjem nivou i obračunava se uz primenu valutne klauzule po srednjem kursu NBS.
IZ SREDSTAVA EVROPSKE INVESTICIONE BANKE PLASIRAJU SE SLEDEĆI KREDITI:
1. Investicioni krediti:
Minimalni iznos kredita |
RSD 1.000.000,00 |
Maksimalni iznos kredita po jednom privrednom subjektu sa svim povezanim licima |
RSD 1.465.000.000,00 |
Rok otplate kredita |
12 godina uključujući i grejs period |
Grejs period |
48 meseci |
Kamatna stopa |
kamatna stope po kojoj se zadužuje R. Srbija + X p.p. |
Napomena vezana za kamatnu stopu |
Tokom realizacije EIB kreditne linije, a usled promena na tržištu, EIB zadržava pravo korekcije kamatne stope po kojoj se zadužuje Republika Srbija. Fond će primenjivati kamatnu stopu koju je EIB odredila za sredstava plasirana Republici Srbiji. Ista će biti objavljena na sajtu Fonda. |
Način otplate kredita |
Tri meseca, šest meseci ili jedna godina |
Prevremena otplata |
0,5% od preostalog kredita |
Obezbeđenje kredita |
U skladu sa ovim programom |
Posebne napomene |
Visina odobrenog kredita ne može biti veća od 75% opravdanih troškova iz predračunske vrednosti investicionog ulaganja |
2. Krediti za trajna obrtna sredstva:
Minimalni iznos kredita |
RSD 1.000.000,00 |
Maksimalni iznos kredita po jednom privrednom subjektu sa svim povezanim licima |
RSD 1.465.000.000,00 |
Rok otplate kredita |
5 godina, uključujući i grejs period od jedne godine |
Grejs period |
1 godina |
Kamatna stopa |
kamatna stope po kojoj se zadužuje R. Srbija + X p.p. |
Napomena vezana za kamatnu stopu |
Tokom realizacije EIB kreditne linije, a usled promena na tržištu, EIB zadržava pravo korekcije kamatne stope po kojoj se zadužuje Republika Srbija. Fond će primenjivati kamatnu stopu koju je EIB odredila za sredstava plasirana Republici Srbiji. Ista će biti objavljena na sajtu Fonda. |
Način otplate kredita |
U mesečnim anuitetima |
Prevremena otplata |
0,5% od preostalog kredita |
Obezbeđenje kredita |
U skladu sa ovim programom |
VI OPŠTI USLOVI ZA ODOBRENJE KREDITA
Krediti se odobravaju u dinarima, uz primenu valutne klauzule.
Valutna klauzula podrazumeva utvrđivanje duga u evrima na dan puštanja kredita u korišćenje i preračunavanje duga u dinarsku protivvrednost po srednjem kursu NBS na dan dospeća, s tim da se uvek primenjuje srednji kurs NBS. Vrednost srednjeg kursa NBS, na osnovu koga se vrši obračun, ne može biti niža od srednjeg kursa NBS koji je važio na dan početka korišćenja sredstava pa nominalna visina duga ne može biti niža od nominalnog iznosa puštenog kredita.
Obaveze po kreditu, iskazane su u planu otplate kredita u evrima, i izmiruju se u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu NBS važećem za EUR na dan dospeća.
Kamata u grejs periodu:
- za kredite iz sredstava Fonda, kamata se obračunava i pripisuje glavnom dugu. Metod obračuna kamate je proporcionalni;
- za kredite iz sredstava EIB, kamata se obračunava i naplaćuje mesečno.
U slučaju izmene ugovorenih uslova korišćenja kredita, izvršenih na zahtev korisnika kredita, Fond će obračunavati i naplaćivati posebnu naknadu, u visini od 1% na godišnjem nivou, od stanja duga po kreditu na dan donošenja odluke o odobrenju izmene.
Za kredite koji se odobravaju iz sredstava Fonda, limiti minimalnih i maksimalnih iznosa kredita kao i maksimalni iznos kredita koji se može odobriti jednom privrednom subjektu, sa svim njegovim povezanim licima, određuju se posebnim odlukama Upravnog odbora Fonda.
Upravni odbor može doneti i odluku o naknadama, provizijama i drugim troškovima u vezi sa plasiranjem kredita. Fond će za sve kredite naplaćivati proviziju za obradu zahteva, u visini od 0,3% od iznosa odobrenog kredita, jednokratno.
Za investicione kredite koje po posebnom programu Ministarstva privrede zajednički sprovode Fond za razvoj i Ministarstvo privrede, primenjivaće se kamatne stope i uslovi definisani ovim programom a koji se odnose na investicione kredite iz sredstava Fonda.
U slučaju prevremene otplate kredita, korisnik je dužan da podnese pisani zahtev. Korisnik kredita izmiruje ostatak glavnog duga sa pripadajućim kamatama i drugim troškovima, u visini obračunatoj prema vrednosti srednjeg kursa NBS na dan konačne otplate kredita. Vrednost srednjeg kursa NBS, na osnovu koga se vrši obračun, ne može biti niža od srednjeg kursa NBS koji je važio na dan početka korišćenja sredstava.
Za izdate garancije privrednim subjektima, Fond će naplaćivati proviziju u visini od 2% godišnje od iznosa garancije. Ukoliko je garancija izdata kao obezbeđenje potraživanja sa valutnom klauzulom, za obračun provizije primeniće se valutna klauzula. Iznos garancije će se smanjivati srazmerno iznosu otplaćenih obaveza od strane nalogodavca. Fond može u slučaju reprograma kredita/produženja otplate kredita/restrukturiranja kredita odobrenog od strane poslovne banke, u skladu sa odlukom Upravnog odbora produžiti važnost garancije/odnosno izdati adekvatne nove garancije.
VIII INSTRUMENTI OBEZBEĐENJA UREDNOG VRAĆANJA KREDITA I IZMIRENJA OBAVEZA
Instrumenti obezbeđenja urednog vraćanja kredita/garancija su:
1) garancija poslovne banke;
2) hipoteka I reda na nepokretnostima;
3) zaloga na postojećoj proizvodnoj opremi i drugim pokretnim stvarima;
4) menica i menično ovlašćenje solidarnog jemca, privrednog subjekta.
Pored navedenih sredstva obezbeđenja, obavezne su i menice korisnika kredita sa meničnim ovlašćenjem, koje se dostavljaju uvek, uz svaki od prethodno navedenih instrumenata obezbeđenja.
U odnosu na tržišnu vrednost hipotekovane nepokretnosti, zavisno od vrste te nepokretnosti, visina odobrenog kredita/garancije može iznositi:
- do 70% tržišne vrednosti stambenog prostora (stanovi i porodične kuće);
- do 60% tržišne vrednosti poslovnih zgrada i poslovnog prostora (kancelarije, upravne zgrade, ugostiteljski i trgovački objekti, hladnjače, benzinske pumpe i sl.);
- do 50% tržišne vrednosti proizvodnih i industrijskih objekata, (hala, magacina, mlinova, silosa, garaža, pomoćnih objekata i sl.);
- do 30% tržišne vrednosti građevinskog zemljišta ili poljoprivrednog zemljišta.
U odnosu na tržišnu vrednost opreme/pokretnih stvari, visina odobrenog kredita/garancije može iznositi:
- do 50% tržišne vrednosti nove opreme i drugih pokretnih stvari;
- do 30% tržišne vrednosti opreme i drugih pokretnih stvari starijih od dve godine.
Fond će prihvatiti hipoteku višeg reda, samo ukoliko su prethodno upisane hipoteke na istoj nepokretnosti u korist Fonda.
Izuzetno, Fond kao obezbeđenje kredita/garancije može prihvatiti i hipoteku prvog reda na objektu u izgradnji, u skladu sa Zakonom o hipoteci.
Ukoliko je korisnik kredita/nalogodavac po garanciji, privredni subjekt iz nedovoljno razvijene jedinice lokalne samouprave (ukoliko na navedenoj teritoriji ima sedište ili na istoj obavlja poslovanje i ima registrovan ogranak, u periodu dužem od godinu dana od dana podnošenja zahteva), tržišna vrednost instrumenata obezbeđenja u odnosu na iznos odobrenog kredita i/ili garancije može da bude 1:1.
Fond može zahtevati i dodatna sredstva obezbeđenja, i to:
- lične menice osnivača privrednog subjekta;
- hipoteku višeg reda;
- hipoteku/zalogu na objektu/opremi koji/a je predmet finansiranja, osim kod pojedinih programa koje Fond realizuje u saradnji sa Ministarstvo privrede, u kom slučaju zaloga na budućoj stvari/opremi/vozilima, koja su predmet kreditiranja, može biti osnovno obezbeđenje,
- jemstvo fizičkog lica i druge instrumente obezbeđenja.
Izuzetno, kod kratkoročnih kredita za podsticanje konkurentnosti i likvidnosti jemstvom fizičkog lica i hipotekom na poljoprivrednom i šumskom zemljištu može se obezbediti kredit ili deo kredita do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 dinara. Svi krediti iznad gore pomenutih iznosa moraju da se obezbede drugim instrumentima, uključujući i hipoteku na objektima i građevinskom zemljištu, čija tržišna vrednost obezbeđuje povraćaj kredita uvećanog za pripadajuću kamatu.
U slučaju zamene sredstava obezbeđenja, na zahtev klijenta, primenjivaće se odnos tržišne vrednosti kolaterala u odnosu na iznos duga po kreditu/garanciji, a u skladu sa ponderima predviđenih ovim programom. U slučaju zamene sredstava obezbeđenja primenjivaće se ugovorena kamatna stopa.
U slučaju izmene ugovornih obaveza u delu koji se odnosi na sredstava obezbeđenja, Fond će naplaćivati naknadu u visini od 1% na ostatak duga po kreditu, osim u slučaju kada je novo obezbeđenje garancija banke, kao prvoklasno sredstvo obezbeđenja.
IX PROCEDURE ZA ODOBRAVANJE KREDITA/GARANCIJA
Zahtevi za odobrenje kredita/garancija, se primaju samo ukoliko sadrže svu potrebnu dokumentaciju, koja je navedena na web sajtu Fonda, u delu "Sadržaj potrebne dokumentacije za odobrenje kredita/garancija".
Nakon obrade zahteva od nadležnih organizacionih jedinica i predloga od strane istih, Kreditni odbor Fonda, daje saglasnost na predlog za odobrenje/odbijanje zahteva za kredit/garanciju, koji se dostavlja Komisiji Upravnog odbora Fonda, koja konačan predlog dostavlja Upravnom odboru Fonda.
Konačnu odluku o odobrenju/odbijanju zahteva za kredit/garanciju, donosi Upravni odbor Fonda.
Zahtevi za odobrenje kredita iz kreditne linije sa EIB nakon odobrenja od strane Upravnog odbora Fonda, dostavljaju se na dalje odobrenje EIB.
Ukoliko nakon odluke Upravnog odbora Fonda o odobrenju, EIB ne da konačnu saglasnost za određeni kredit iz te linije, odluka UO se stavlja van snage, donošenjem odluke o odbijanju zahteva koju donosi direktor Fonda.
X NAMENSKO KORIŠĆENJE SREDSTAVA
Fond za razvoj u saradnji sa državnim organima, kao i agencijama, osnovanim od strane države, sa kojima ima zaključen ugovor o saradnji, vrši dokumentarnu i terensku kontrolu o namenskom korišćenju odobrenih sredstava, u skladu sa programom.
Terenska kontrola se može sprovoditi pre odobrenja kredita, nakon odobrenja a pre prenosa sredstava u korišćenje, kao i u toku realizacije investicije ili nakon njenog završetka.
Kontrola se sprovodi za sve vrste odobrenih kredita, proverom objekata i opreme kao i da li su sredstva kredita iskorišćena za planirane namene. Dokumentarnu kontrolu vrše stručne službe Fonda za razvoj.
Sredstva investicionih kredita odobrena za izvođenje građevinskih radova, puštaju se u skladu sa ugovorenom dinamikom, s tim da se avansno puštaju maksimalno do 40% od iznosa ugovorenih radova. Preostali deo se pušta po dostavljanju overenih privremenih situacija/konačne situacije;
Sredstva kredita odobrena za nabavku opreme puštaju se u tečaj na osnovu dostavljenih profaktura/ugovora sa isporučiocem opreme sa adekvatnim rokovima važnosti. Sredstva se prenose na tekući račun korisnika ili dobavljača na osnovu zahteva korisnika, a u skladu sa ugovorenim načinom plaćanja.
Ukoliko se pre ili nakon prenosa sredstava kredita, ukaže potreba da se menja dobavljač opreme/izvođač radova/da se nabavi druga vrsta opreme, koja je u skladu sa delatnošću korisnika kredita, korisnik podnosi zahtev za promenu dobavljača/izvođača radova uz obrazloženje. Saglasnost o promeni dobavljača/izvođača radova donosi Kreditni odbor Fonda za razvoj. U svim drugim slučajevima, odluku o promeni korišćenja odobrenih sredstava donosi Upravni odbor Fonda.
Ukoliko je obezbeđenje kredita garancija poslovne banke, sredstva kredita se po pravilu, prenose na tekući račun korisnika kod banke garanta. U ostalim slučajevima na račun po izboru korisnika kredita.
Korisnik kredita je u obavezi da po prijemu i utrošku sredstava, a najkasnije u toku trajanja grejs perioda, dostavi odgovarajuću dokumentaciju o namenskom trošenju kreditnih sredstava.
Korisnik sredstava, dužan je da Fondu u svakom trenutku, od podnošenja zahteva do isteka ugovora, omogući kontrolu i uvid u dokumentaciju, potrebnu radi potpunijeg sagledavanja zahteva i kontrole namenskog korišćenja kreditnih sredstava.
Korisnik kredita je dužan, da na zahtev Fonda dostavi revizorski izveštaj, koji se odnosi na predmet kreditiranja.
XI USLOVI I KRITERIJUMI ZA REPROGRAM KREDITA, FINANSIJSKO RESTRUKTURIRANJE, REORGANIZACIJU PRIVREDNIH SUBJEKATA I SPORAZUMNO REGULISANJE OBAVEZA
Fond može, na zahtev korisnika kredita, odobriti reprogram kredita u otplati, u skladu sa navedenim uslovima i kriterijumima.
Kriterijumi reprogramiranja kredita su:
1) Stanje računa Korisnika kredita: Korisnik kredita ne može imati blokadu računa u momentu donošenja odluke o reprogramu, niti na dan zaključenja Aneksa ugovora, kojim se reguliše reprogram, osim ukoliko je blokada nastala od strane Fonda za razvoj Republike Srbije.
2) Korisnik kredita je dužan da dokumentuje namensko trošenje sredstava, na osnovu kredita koji se reprogramira.
3) Reprogram se odobrava na osnovu zahteva Korisnika kredita, koji sadrži uslove i razloge reprograma, odnosno ekonomsku opravdanost da će reprogram poboljšati ekonomski položaj privrednog subjekta i olakšati vraćanje kredita.
Uslovi reprograma:
1) Reprogram se može odobriti tako što će se odobriti produženje roka otplate do 24 meseca, računajući od dana dospeća poslednjeg anuiteta određenog ugovorom o kreditu,
2) Reprogram obuhvata stanje duga po kreditu na dan zaključenja aneksa ugovora,
3) Korisnik kredita je dužan da sredstva obezbeđenja, uspostavljena na osnovu ugovora o kreditu, usaglasi sa uslovima reprograma. Fond može zahtevati i dodatna sredstva obezbeđenja.
Vrednost sredstva obezbeđenja, u slučaju plasmana po komisionim poslovima, mora biti jednaka visini duga po reprogramu u odnosu koji je utvrđen odgovarajućim uredbama/programima, po kojima su ti plasmani odobreni.
U slučaju reprograma kamatna stopa iznosiće 3,8% na godišnjem nivou. Ukoliko je kamatna stopa po inicijalnom ugovoru viša zadržava se ta kamatna stopa.
Korisnik kredita je dužan, da u slučaju odobrenja reprograma, plati naknadu za obradu zahteva, u visini od 0,3% od iznosa duga po kreditu.
Finansijsko restrukturiranje plasmana
Fond može, na zahtev korisnika kredita u skladu sa kriterijumima definisanim ovim programom, odobriti restrukturiranje plasmana. Plan finansijskog restrukturiranja mora biti sačinjen u skladu sa Zakonom o sporazumnom finansijskom restrukturiranju privrednih društava.
Uslovi pod kojima je moguće odobrenje finansijskog restrukturiranja:
Period mirovanja |
Do 24 meseca. |
Konačan rok otplate duga |
do 7 godina u okviru koga postoji mogućnost mirovanja do 24 meseca |
Kamatna stopa |
4% fiksna, na godišnjem nivou |
Valutna klauzula |
Da |
Način otplate |
U mesečnim ili tromesečnim anuitetima |
Sredstva obezbeđenja |
Ugovorena, uz mogućnost definisanja i dodatnih sredstava obezbeđenja. |
Planom finansijskog restrukturiranja nije moguće predvideti:
Otpis duga. Nije moguće doneti odluku o prihvatanju otpisa, bilo da se radi o otpisu dela ili otpisu celokupnog duga osim u slučajevima donetog zaključka Vlade o strateškom značaju drugačijeg rešavanja ovog pitanja.
Pretvaranje potraživanja u kapital. Nije moguće doneti odluku o pretvaranju potraživanja u kapital društva, osim u slučajevima donetog zaključka Vlade o strateškom značaju drugačijeg rešavanja ovog pitanja.
Plan finansijskog restrukturiranja mora biti sačinjen u skladu sa Zakonom o sporazumnom finansijskom restrukturiranju privrednih društava. Konačnu odluku o usvajanju plana donosi Upravni odbor Fonda.
Unapred pripremljeni plan reorganizacije i plan reorganizacije
Grejs period |
Do 24 meseca |
Konačan rok otplate duga |
do 8 godina u okviru koga postoji mogućnost ugovaranja grejs perioda do 24 meseca |
Kamatna stopa |
4% fiksna na godišnjem nivou |
|
Ukoliko je ugovorena kamatna stopa viša od 4% primenjivaće se ugovorena kamatna stopa. |
Valutna klauzula |
Da, osim ako planom reorganizacije nije drugačije predviđeno |
Način otplate |
U mesečnim ili tromesečnim anuitetima |
Sredstva obezbeđenja |
Ugovorena, uz mogućnost definisanja i dodatnih sredstava obezbeđenja |
Fond se može saglasiti sa unapred pripremljenim planom reorganizacije ili planom reorganizacije za privredne subjekte u postupku stečaja, pod uslovima definisanim ovim programom i u skladu sa odlukom Upravnog odbora Fonda.
Uslovi u okviru kojih je moguće odobrenje unapred pripremljenog plana reorganizacije odnosno plana reorganizacije, u skladu sa Zakonom o stečaju:
1) Sadržaj plana reorganizacije, odnosno unapred pripremljenog plana reorganizacije (u daljem tekstu: Plan) mora biti u skladu sa odredbama Zakona o stečaju.
2) Zadržavanje prvobitno predviđenih sredstava obezbeđenja. Moguće je predvideti dodatno sredstvo obezbeđenja, ali ne i smanjiti sredstvo obezbeđenja koje je predviđeno ugovorima o kreditu/garanciji.
3) Namirenje potraživanja unovčenjem imovine, na kojoj je upisana hipoteka/založno pravo u korist Fonda je moguće samo ukoliko je predviđeno prvenstveno namirenje potraživanja Fonda iz cene dobijene prodajom založene imovine.
Unapred pripremljenim planom reorganizacije, Planom reorganizacije i finansijskim restrukturiranjem nije moguće predvideti:
Otpis duga. Nije moguće doneti odluku o prihvatanju otpusta, bilo da se radi o otpustu dela ili otpustu celokupnog duga osim u slučajevima postojanja zaključka Vlade o strateškom značaju drugačijeg rešavanja ovog pitanja
Pretvaranje potraživanja u kapital. Nije moguće doneti odluku o pretvaranju potraživanja u kapital društva osim u slučajevima postojanja zaključka Vlade o strateškom značaju drugačijeg rešavanja ovog pitanja.
Prethodno navedeni uslovi su uslovi u okviru kojih je moguće odobrenje planova reorganizacije odnosno unapred pripremljenih planova reorganizacije. Svaki pojedinačno dostavljeni plan se analizira posebno i određuju konkretni uslovi prihvatljivi za Fond. Konačnu odluku o prihvatanju plana donosi Upravni odbor Fonda.
Sporazum o izmirenju dospelih obaveza
Upravni odbor Fonda može u skladu sa konkretnim okolnostima na osnovu zahteva korisnika kredita odnosno zahteva jemca/pristupioca duga/založnog dužnika ili trećeg zainteresovanog lica, a na predlog Kreditnog odbora Fonda, odlučivati o regulisanju međusobnih odnosa između korisnika kredita i/ili jemca/pristupioca duga/založnog dužnika/trećeg zainteresovanog lica i Fonda, a povodom vraćanja kredita koji je u celosti dospeo.
Uslovi zaključenja sporazuma o izmirenju obaveza:
1. Sporazum o izmirenju dospelih obaveza sa korisnikom kredita/jemcem/pristupiocem duga/založnim dužnikom zaključiće se na osnovu Odluke Upravnog odbora Fonda u kojoj će biti definisani uslovi zaključenja.
2. Prilikom potpisivanja sporazuma primenjivaće se kamatna stopa od 4% na godišnjem nivou ukoliko je ona veća od ugovorene kamatne stope, u suprotnom ostaje ugovorena kamatna stopa.
3. Po sporazumu sva uspostavljena sredstva obezbeđenja ostaju na snazi, uz mogućnost da Fond u konkretnom slučaju uspostavljena obezbeđenja zameni za druga adekvatna sredstva obezbeđenja i/ili zatraži dodatna sredstva obezbeđenja.
4. Prilikom podnošenja zahteva za sporazumno izmirenje dospelih obaveza, podnosilac zahteva je u obavezi da uplati 10% duga.
5. Ukoliko je pokrenut postupak prinudne naplate potraživanja, uslov za zaključenje sporazuma je i izmirivanje svih troškova u vezi sa tim postupkom.
Limiti minimalnih i maksimalnih iznosa kredita/garancija kao i maksimalni iznos kredita/garancija jednom privrednom subjektu sa svim njegovim povezanim licima, određuju se posebnim kriterijumima koje utvrđuje Upravni odbor Fonda.
Odredbe ovog programa, koje se odnose na reprograme kredita, finansijsko restrukturiranje plasmana, unapred pripremljene planove reorganizacije i planove reorganizacije privrednih subjekata u postupku stečaja kao i mogućnosti sporazumnog izmirivanja dospelih obaveza primenjivaće se za sve kredite/garancije odobrene iz sredstava Fonda za razvoj kao i svih komisionih poslova koje je Fond realizovao u svoje ime i za račun ministarstava, bez posebne saglasnosti nadležnih ministarstava.
Ukoliko je stanje duga za koje se traži reprogram, finansijsko restrukturiranje, sporazumno regulisanje obaveza i saglasnost na UPPR ili plan reorganizacije u iznosu do RSD 10.000.000,00, direktor Fonda će donositi odgovarajuću odluku uz prethodnu saglasnost Kreditnog odbora.
Sredstva koja su naplaćena iz komisionih poslova, mogu se uz prethodnu saglasnost nadležnog Ministarstva koristiti za odobravanje kredita pod uslovima definisanim ovim programom.
Fond može prodati svoja potraživanja, ukoliko Upravni odbor Fonda donese odluku, odnosno drugi akt, kojim će definisati uslove prodaje, kao i visinu diskontne stope.
Fond može, u cilju efikasnije naplate potraživanja, za pojedinačne plasmane, korisnicima kredita otpisati deo potraživanja, ukoliko Upravni odbor Fonda donese odluku/posebne akte o otpisu. Ukoliko su okončanjem stečajnog, izvršnog, parničnog ili drugog sudskog postupka, iscrpljene sve mogućnosti naplate potraživanja Fonda, ukoliko je pravnosnažnom sudskom presudom utvrđen nov iznos potraživanja Fonda, koji je manji od iznosa u navedenog u knjigovodstvenoj evidenciji Fonda, u slučaju zastarelosti potraživanja, kao i nemogućnosti naplate potraživanja zbog osiromašenja dužnika, direktor Fonda će, na predlog Kreditnog odbora, doneti odluku o celokupnom ili delimičnom otpisu zastarelog potraživanja.
Kamatne stope navedene u Programu se ne primenjuju na kredite koje Fond odobrava po posebnim programima Vlade. Odstupanje od navedenih kriterijuma i uslova definisanih ovim programom moguće je u opravdanim slučajevima u kojima postoji poseban interes Republike Srbije koji je utvrđen zaključkom Vlade.
Fond može realizovati sredstva kredita u manjem iznosu od iznosa odobrenog odlukom Upravnog odbora Fonda, u slučajevima kada je garancija poslovne banke dostavljena na manji iznos od iznosa odobrenog odlukom Upravnog odbora ili kada podnosilac zahteva, pre zaključenja ugovora o kreditu, iz opravdanih razloga zahteva manji iznos kredita.
Nadzor nad sprovođenjem odredaba ovog programa vrši ministarstvo nadležno za poslove privrede.
Fond će o sprovođenju ovog programa, izveštavati ministarstvo nadležno za poslove privrede, dok će ministarstvo privrede izveštavati Vladu.
Prijem zahteva po kreditnoj liniji sa EIB, i drugim međunarodnim organizacijama, se vrši dok se sredstva planirana kreditnom linijom ne utroše. Fond će za potrebe realizacije sredstava, kako iz kreditne linije sa EIB tako i iz drugih izvora finansiranja, otvorati posebne namenske račune u Ministarstvu finansija.
O realizaciji kreditnih linija sa EIB i drugim međunarodnim organizacijama, Fond će dostavljati izveštaje ministarstvu nadležnom za poslove privrede. Ministarstvo nadležno za poslove privrede će izveštaj, radi informisanja dostavljati Vladi.
Fond će Ministarstvu finansija, Upravi za javni dug, dostavljati kvartalne izveštaje o realizaciji i kontroli sprovođenja kreditne linije sa EIB do isplate poslednjeg kredita, koji će obuhvatati iznos vraćenih sredstava, pregled kredita u docnji i preduzete mere za naplatu potraživanja.
Fond će sva sredstva naplaćena po odobrenim kreditima u vezi sa kreditnom linijom sa EIB-a, vraćati u budžet Republike Srbije, u roku od 30 dana od dana naplate. Navedeni iznos biće umanjen za sudske i advokatske troškove, nastale u postupku prinudne naplate potraživanja i troškove platnog prometa.
Fond će sve potrebne informacije u vezi sa realizacijom ovog Programa objaviti na internet stranici Fonda: www.fondzarazvoj.gov.rs
O zahtevima podnetim do dana stupanja na snagu ovog programa, odlučivaće se u skladu sa ovim programom, osim zahteva za koje je već donet predlog odluke Kreditnog odbora Fonda i koji će se okončati primenom programa koji je bio na snazi u vreme podnošenja zahteva.
Ovaj program se, po dobijanju saglasnosti Vlade, objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije" i na sajtu Fonda, i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Danom stupanja na snagu ovog programa prestaje da važi Program Fonda za razvoj Republike Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 95/22).
LISTA DELATNOSTI U OKVIRU PROGRAMA FONDA ZA RAZVOJ REPUBLIKE SRBIJE ZA PODRŠKU POSLOVANJU I INVESTICIONIM PROJEKTIMA PRIVREDNIH SUBJEKATA
C |
PRERAĐIVAČKA INDUSTRIJA |
101100 |
Prerada i konzervisanje mesa i proizvoda od mesa |
101200 |
Prerada i konzervisanje živinskog mesa |
103100 |
Prerada i konzervisanje krompira |
103200 |
Proizvodnja sokova od voća i povrća |
103900 |
Ostala prerada i konzervisanje voća i povrća |
105000 |
Proizvodnja mlečnih proizvoda |
105100 |
Prerada mleka i proizvodnja sireva |
105200 |
Proizvodnja sladoleda |
106000 |
Proizvodnja mlinskih proizvoda, skroba i skrobnih proizvoda |
106100 |
Proizvodnja mlinskih proizvoda |
106200 |
Proizvodnja skroba i skrobnih proizvoda |
107000 |
Proizvodnja pekarskih proizvoda i testenine |
107100 |
Proizvodnja hleba, svežeg peciva i kolača |
107200 |
Proizvodnja dvopeka, keksa, trajnog peciva i kolača |
107300 |
Proizvodnja makarona, rezanaca i sličnih proizvoda od brašna |
108200 |
Proizvodnja kakaoa, čokolade i konditorskih proizvoda |
108300 |
Prerada čaja i kafe |
108400 |
Proizvodnja začina i drugih dodataka hrani |
108500 |
Proizvodnja gotovih jela |
108600 |
Proizvodnja homogenizovanih hranljivih preparata i dijetetske hrane |
108900 |
Proizvodnja ostalih prehrambenih proizvoda |
109100 |
Proizvodnja gotove hrane za domaće životinje |
109200 |
Proizvodnja gotove hrane za kućne ljubimce |
110300 |
Proizvodnja jabukovače i ostalih voćnih vina |
110400 |
Proizvodnja ostalih nedestilovanih fermentisanih pića |
110500 |
Proizvodnja piva |
110600 |
Proizvodnja slada |
110700 |
Proizvodnja bezalkoholnih pića, mineralne vode i ostale flaširane vode |
130000 |
Proizvodnja tekstila |
131000 |
Priprema i predenje tekstilnih vlakana |
132000 |
Tkanje tekstila |
133000 |
Dorada tekstila |
139000 |
Proizvodnja ostalog tekstila |
139100 |
Proizvodnja pletenih i kukičanih materijala |
139200 |
Proizvodnja gotovih tekstilnih proizvoda, osim odeće |
139300 |
Proizvodnja tepiha i prekrivača za pod |
139400 |
Proizvodnja užadi, kanapa, pletenica i mreža |
139500 |
Proizvodnja netkanog tekstila i predmeta od netkanog tekstila, osim odeće |
139600 |
Proizvodnja ostalog tehničkog i industrijskog tekstila |
139900 |
Proizvodnja ostalih tekstilnih predmeta |
140000 |
Proizvodnja odevnih predmeta |
141000 |
Proizvodnja odeće, osim krznene odeće |
141100 |
Proizvodnja kožne odeće |
141200 |
Proizvodnja radne odeće |
141300 |
Proizvodnja ostale odeće |
141400 |
Proizvodnja donjeg rublja |
141900 |
Proizvodnja ostalih odevnih predmeta i pribora |
142000 |
Proizvodnja proizvoda od krzna |
143000 |
Proizvodnja pletene i kukičane odeće |
143100 |
Proizvodnja pletenih i kukičanih čarapa |
143900 |
Proizvodnja ostale pletene i kukičane odeće |
151200 |
Proizvodnja putnih i ručnih torbi i sl., saračkih proizvoda i kaiševa |
152000 |
Proizvodnja obuće |
160000 |
Prerada drveta i proizvodi od drveta i plute, osim nameštaja; proizvodnja proizvoda od pruća i slame |
161000 |
Rezanje i obrada drveta |
162000 |
Proizvodnja proizvoda od drveta, plute, pruća i slame |
162100 |
Proizvodnja furnira i ploča od drveta |
162200 |
Proizvodnja parketa |
162300 |
Proizvodnja ostale građevinske stolarije i elemenata |
162400 |
Proizvodnja drvene ambalaže |
162900 |
Proizvodnja ostalih proizvoda od drveta; proizvodnja proizvoda od plute, slame i pruća |
170000 |
Proizvodnja papira i proizvoda od papira |
171000 |
Proizvodnja celuloze, papira i kartona |
171100 |
Proizvodnja vlakana celuloze |
171200 |
Proizvodnja papira i kartona |
172000 |
Proizvodnja predmeta od papira i kartona |
172100 |
Proizvodnja talasastog papira i kartona i ambalaže od papira i kartona |
172200 |
Proizvodnja predmeta od papira za ličnu upotrebu i upotrebu u domaćinstvu |
172300 |
Proizvodnja kancelarijskih predmeta od papira |
172400 |
Proizvodnja tapeta |
172900 |
Proizvodnja ostalih proizvoda od papira i kartona |
180000 |
Štampanje i umnožavanje audio i videozapisa |
181000 |
Štampanje i štamparske usluge |
181200 |
Ostalo štampanje |
181300 |
Usluge pripreme za štampu i pripreme za medije |
181400 |
Knjigovezačke i srodne usluge |
222000 |
Proizvodnja proizvoda od plastike |
222100 |
Proizvodnja ploča, listova, cevi i profila od plastike |
222200 |
Proizvodnja ambalaže od plastike |
222300 |
Proizvodnja predmeta od plastike za građevinarstvo |
222900 |
Proizvodnja ostalih proizvoda od plastike |
234100 |
Proizvodnja keramičkih predmeta za domaćinstvo i ukrasnih predmeta |
234200 |
Proizvodnja sanitarnih keramičkih proizvoda |
234300 |
Proizvodnja izolatora i izolacionog pribora od keramike |
234400 |
Proizvodnja ostalih tehničkih proizvoda od keramike |
234900 |
Proizvodnja ostalih keramičkih proizvoda |
236000 |
Proizvodnja proizvoda od betona, cementa i gipsa |
236100 |
Proizvodnja proizvoda od betona namenjenih za građevinarstvo |
236200 |
Proizvodnja proizvoda od gipsa namenjenih za građevinarstvo |
236300 |
Proizvodnja svežeg betona |
236400 |
Proizvodnja maltera |
236500 |
Proizvodnja proizvoda od cementa s vlaknima |
236900 |
Proizvodnja ostalih proizvoda od betona, gipsa i cementa |
237000 |
Sečenje, oblikovanje i obrada kamena |
239000 |
Proizvodnja brusnih i ostalih nemetalnih mineralnih proizvoda |
239100 |
Proizvodnja brusnih proizvoda |
239900 |
Proizvodnja ostalih proizvoda od nemetalnih minerala |
251000 |
Proizvodnja metalnih konstrukcija |
251100 |
Proizvodnja metalnih konstrukcija i delova konstrukcija |
251200 |
Proizvodnja metalnih vrata i prozora |
252100 |
Proizvodnja kotlova i radijatora za centralno grejanje |
252900 |
Proizvodnja ostalih metalnih cisterni, rezervoara i kontejnera |
253000 |
Proizvodnja parnih kotlova, osim kotlova za centralno grejanje |
255000 |
Kovanje, presovanje, štancovanje i valjanje metala; metalurgija praha |
256000 |
Obrada i prevlačenje metala; mašinska obrada metala |
256100 |
Obrada i prevlačenje metala |
256200 |
Mašinska obrada metala |
257000 |
Proizvodnja sečiva, alata i metalne robe opšte namene |
257100 |
Proizvodnja sečiva |
257200 |
Proizvodnja brava i okova |
257300 |
Proizvodnja alata |
259000 |
Proizvodnja ostalih metalnih proizvoda |
259100 |
Proizvodnja čeličnih buradi i slične ambalaže |
259200 |
Proizvodnja ambalaže od lakih metala |
259300 |
Proizvodnja žičanih proizvoda, lanaca i opruga |
259400 |
Proizvodnja veznih elemenata i vijčanih mašinskih proizvoda |
259900 |
Proizvodnja ostalih metalnih proizvoda |
260000 |
Proizvodnja računara, elektronskih i optičkih proizvoda |
261000 |
Proizvodnja elektronskih elemenata i ploča |
261100 |
Proizvodnja elektronskih komponenata |
261200 |
Proizvodnja štampanih elektronskih ploča |
262000 |
Proizvodnja računara i periferne opreme |
263000 |
Proizvodnja komunikacione opreme |
264000 |
Proizvodnja elektronskih uređaja za široku potrošnju |
265000 |
Proizvodnja mernih, istraživačkih i navigacionih instrumenata i aparata; proizvodnja satova |
265100 |
Proizvodnja mernih, istraživačkih i navigacionih instrumenata i aparata |
265200 |
Proizvodnja satova |
266000 |
Proizvodnja opreme za zračenje, elektromedicinske i elektroterapeutske opreme |
267000 |
Proizvodnja optičkih instrumenata i fotografske opreme |
268000 |
Proizvodnja magnetnih i optičkih nosilaca zapisa |
270000 |
Proizvodnja električne opreme |
271000 |
Proizvodnja elektromotora, generatora, transformatora i opreme za distribuciju električne energije |
271100 |
Proizvodnja elektromotora, generatora i transformatora |
271200 |
Proizvodnja opreme za distribuciju električne energije i opreme za upravljanje električnom energijom |
272000 |
Proizvodnja baterija i akumulatora |
273000 |
Proizvodnja žičane i kablovske opreme |
273100 |
Proizvodnja kablova od optičkih vlakana |
273200 |
Proizvodnja ostalih elektronskih i električnih provodnika i kablova |
273300 |
Proizvodnja opreme za povezivanje žica i kablova |
274000 |
Proizvodnja opreme za osvetljenje |
275000 |
Proizvodnja aparata za domaćinstvo |
275100 |
Proizvodnja električnih aparata za domaćinstvo |
275200 |
Proizvodnja neelektričnih aparata za domaćinstvo |
279000 |
Proizvodnja ostale električne opreme |
280000 |
Proizvodnja nepomenutih mašina i nepomenute opreme |
281000 |
Proizvodnja mašina opšte namene |
281100 |
Proizvodnja motora i turbina, osim za letelice i motorna vozila |
281200 |
Proizvodnja hidrauličnih pogonskih uređaja |
281300 |
Proizvodnja ostalih pumpi i kompresora |
281400 |
Proizvodnja ostalih slavina i ventila |
281500 |
Proizvodnja ležajeva, zupčanika i zupčastih pogonskih elemenata |
282000 |
Proizvodnja ostalih mašina opšte namene |
282100 |
Proizvodnja industrijskih peći i gorionika |
282200 |
Proizvodnja opreme za podizanje i prenošenje |
282300 |
Proizvodnja kancelarijskih mašina i opreme, osim računara i računarske opreme |
282400 |
Proizvodnja ručnih pogonskih aparata sa mehanizmima |
282500 |
Proizvodnja rashladne i ventilacione opreme, osim za domaćinstvo |
282900 |
Proizvodnja ostalih mašina i aparata opšte namene |
283000 |
Proizvodnja mašina za poljoprivredu i šumarstvo |
284000 |
Proizvodnja mašina za obradu metala i alatnih mašina |
284100 |
Proizvodnja mašina za obradu metala |
284900 |
Proizvodnja ostalih alatnih mašina |
289000 |
Proizvodnja ostalih mašina za specijalne namene |
289100 |
Proizvodnja mašina za metalurgiju |
289200 |
Proizvodnja mašina za rudnike, kamenolome i građevinarstvo |
289300 |
Proizvodnja mašina za industriju hrane, pića i duvana |
289400 |
Proizvodnja mašina za industriju tekstila, odeće i kože |
289500 |
Proizvodnja mašina za industriju papira i karton |
289600 |
Proizvodnja mašina za izradu plastike i gume |
289900 |
Proizvodnja mašina za ostale specijalne namene |
293100 |
Proizvodnja električne i elektronske opreme za motorna vozila |
293200 |
Proizvodnja ostalih delova i dodatne opreme za motorna vozila |
302000 |
Proizvodnja lokomotiva i šinskih vozila |
309200 |
Proizvodnja bicikala i invalidskih kolica |
310000 |
Proizvodnja nameštaja |
310100 |
Proizvodnja nameštaja za poslovne i prodajne prostore |
310200 |
Proizvodnja kuhinjskog nameštaja |
310300 |
Proizvodnja madraca |
310900 |
Proizvodnja ostalog nameštaja |
320000 |
Ostale prerađivačke delatnosti |
321000 |
Proizvodnja nakita, bižuterije i sličnih predmeta |
321200 |
Proizvodnja nakita i srodnih predmeta |
321300 |
Proizvodnja imitacije nakita i srodnih proizvoda |
322000 |
Proizvodnja muzičkih instrumenata |
323000 |
Proizvodnja sportske opreme |
324000 |
Proizvodnja igara i igračaka |
325000 |
Proizvodnja medicinskih i stomatoloških instrumenata i materijala |
329000 |
Ostale prerađivačke delatnosti |
329100 |
Proizvodnja metli i četki |
329900 |
Proizvodnja ostalih predmeta |
331100 |
Popravka metalnih proizvoda |
331200 |
Popravka mašina |
331300 |
Popravka elektronske i optičke opreme |
331400 |
Popravka električne opreme |
331500 |
Popravka i održavanje brodova i čamaca |
331700 |
Popravka i održavanje druge transportne opreme |
331900 |
Popravka ostale opreme |
332000 |
Montaža industrijskih mašina i opreme |
E |
SNABDEVANJE VODOM; UPRAVLJANJE OTPADNIM VODAMA, KONTROLISANJE PROCESA UKLANJANJA OTPADA I SLIČNE AKTIVNOSTI |
381100 |
Skupljanje neopasnog otpada |
383100 |
Demontaža olupina |
383200 |
Ponovna upotreba razvrstanih materijala |
F |
GRAĐEVINARSTVO |
412000 |
Izgradnja stambenih i nestambenih zgrada |
412010 |
Gradska infrastruktura |
412011 |
Gradska obnova |
412012 |
Zgrade javne namene |
412013 |
Izložbe, sajmovi i konferencije |
412014 |
Stanovanje |
412020 |
Šeme urbanog razvoja |
412021 |
Razna infrastruktura |
430000 |
Specijalizovani građevinski radovi |
431000 |
Rušenje objekata |
431100 |
Rušenje |
431200 |
Priprema gradilišta |
431300 |
Ispitivanje terena bušenjem i sondiranjem |
432000 |
Instalacioni radovi u građevinarstvu |
432100 |
Postavljanje električnih instalacija |
432200 |
Postavljanje vodovodnih, kanalizacionih, grejnih i klimatizacionih sistema |
432900 |
Ostali instalacioni radovi u građevinarstvu |
433000 |
Završni građevinsko-zanatski radovi |
433100 |
Malterisanje |
433200 |
Ugradnja stolarije |
433300 |
Postavljanje podnih i zidnih obloga |
433400 |
Bojenje i zastakljivanje |
433900 |
Ostali završni radovi |
439000 |
Ostali specifični građevinski radovi |
439100 |
Krovni radovi |
439900 |
Ostali nepomenuti specifični građevinski radovi |
G |
TRGOVINA NA VELIKO I TRGOVINA NA MALO; POPRAVKA MOTORNIH VOZILA I MOTOCIKALA |
450000 |
Trgovina na veliko i trgovina na malo i popravka motornih vozila i motocikala |
451000 |
Trgovina motornim vozilima |
451100 |
Trgovina automobilima i lakim motornim vozilima |
451900 |
Trgovina ostalim motornim vozilima |
452000 |
Održavanje i popravka motornih vozila |
453000 |
Trgovina delovima i priborom za motorna vozila |
453100 |
Trgovina na veliko delovima i opremom za motorna vozila |
453200 |
Trgovina na malo delovima i opremom za motorna vozila |
454000 |
Trgovina motociklima, delovima i priborom, održavanje i popravka motocikala |
461100 |
Posredovanje u prodaji poljoprivrednih sirovina, životinja, tekstilnih sirovina i poluproizvoda |
461300 |
Posredovanje u prodaji drvne građe i građevinskog materijala |
461400 |
Posredovanje u prodaji mašina, industrijske opreme, brodova i aviona |
461500 |
Posredovanje u prodaji nameštaja, predmeta za domaćinstvo i metalne robe |
461600 |
Posredovanje u prodaji tekstila, odeće, krzna, obuće i predmeta od kože |
461800 |
Specijalizovano posredovanje u prodaji posebnih proizvoda |
461900 |
Posredovanje u prodaji raznovrsnih proizvoda |
462200 |
Trgovina na veliko cvećem i sadnicama |
462300 |
Trgovina na veliko životinjama |
462400 |
Trgovina na veliko sirovom, nedovršenom i dovršenom kožom |
463100 |
Trgovina na veliko voćem i povrćem |
463200 |
Trgovina na veliko mesom i proizvodima od mesa |
463300 |
Trgovina na veliko mlečnim proizvodima, jajima i jestivim uljima i mastima |
463400 |
Trgovina na veliko pićima |
463600 |
Trgovina na veliko šećerom, čokoladom i slatkišima |
463700 |
Trgovina na veliko kafom, čajevima, kakaom i začinima |
463800 |
Trgovina na veliko ostalom hranom, uključujući ribu, ljuskare i mekušce |
464000 |
Trgovina na veliko predmetima za domaćinstvo |
464100 |
Trgovina na veliko tekstilom |
464200 |
Trgovina na veliko odećom i obućom |
464300 |
Trgovina na veliko električnim aparatima za domaćinstvo |
464400 |
Trgovina na veliko porcelanom, staklenom robom i sredstvima za čišćenje |
464500 |
Trgovina na veliko parfimerijskim i kozmetičkim proizvodima |
464600 |
Trgovina na veliko farmaceutskim proizvodima |
464700 |
Trgovina na veliko nameštajem, tepisima i opremom za osvetljenje |
464800 |
Trgovina na veliko satovima i nakitom |
464900 |
Trgovina na veliko ostalim proizvodima za domaćinstvo |
465000 |
Trgovina na veliko informacionokomunikacionom opremom |
465100 |
Trgovina na veliko računarima, računarskom opremom i softverima |
465200 |
Trgovina na veliko elektronskim i telekomunikacionim delovima i opremom |
466000 |
Trgovina na veliko ostalim mašinama, opremom i priborom |
466100 |
Trgovina na veliko poljoprivrednim mašinama, opremom i priborom |
466200 |
Trgovina na veliko alatnim mašinama |
466300 |
Trgovina na veliko rudarskim i građevinskim mašinama |
466400 |
Trgovina na veliko mašinama za tekstilnu industriju i mašinama za šivenje i pletenje |
466500 |
Trgovina na veliko kancelarijskim nameštajem |
466600 |
Trgovina na veliko ostalim kancelarijskim mašinama i opremom |
466900 |
Trgovina na veliko ostalim mašinama i opremom |
467000 |
Ostala specijalizovana trgovina na veliko |
467100 |
Trgovina na veliko čvrstim, tečnim i gasovitim gorivima i sličnim proizvodima |
467200 |
Trgovina na veliko metalima i metalnim rudama |
467300 |
Trgovina na veliko drvetom, građevinskim materijalom i sanitarnom opremom |
467400 |
Trgovina na veliko metalnom robom, instalacionim materijalima, opremom i priborom za grejanje |
467500 |
Trgovina na veliko hemijskim proizvodima |
467600 |
Trgovina na veliko ostalim poluproizvodima |
467700 |
Trgovina na veliko otpacima i ostacima |
469000 |
Nespecijalizovana trgovina na veliko |
471000 |
Trgovina na malo u nespecijalizovanim prodavnicama |
471100 |
Trgovina na malo u nespecijalizovanim prodavnicama, pretežno hranom, pićima i duvanom |
471900 |
Ostala trgovina na malo u nespecijalizovanim prodavnicama |
472100 |
Trgovina na malo voćem i povrćem u specijalizovanim prodavnicama |
472200 |
Trgovina na malo mesom i proizvodima od mesa u specijalizovanim prodavnicama |
472300 |
Trgovina na malo ribom, ljuskarima i mekušcima u specijalizovanim prodavnicama |
472400 |
Trgovina na malo hlebom, testeninom, kolačima i slatkišima u specijalizovanim prodavnicama |
472500 |
Trgovina na malo pićima u specijalizovanim prodavnicama |
472900 |
Ostala trgovina na malo hranom u specijalizovanim prodavnicama |
473000 |
Trgovina na malo motornim gorivima u specijalizovanim prodavnicama |
474000 |
Trgovina na malo informacionokomunikacionom opremom u specijalizovanim prodavnicama |
474100 |
Trgovina na malo računarima, perifernim jedinicama i softverom u specijalizovanim prodavnicama |
474200 |
Trgovina na malo telekomunikacionom opremom u specijalizovanim prodavnicama |
474300 |
Trgovina na malo audio i video opremom u specijalizovanim prodavnicama |
475000 |
Trgovina na malo ostalom opremom za domaćinstvo u specijalizovanim prodavnicama |
475100 |
Trgovina na malo tekstilom u specijalizovanim prodavnicama |
475200 |
Trgovina na malo metalnom robom, bojama i staklom u specijalizovanim prodavnicama |
475300 |
Trgovina na malo tepisima, zidnim i podnim oblogama u specijalizovanim prodavnicama |
475400 |
Trgovina na malo električnim aparatima za domaćinstvo u specijalizovanim prodavnicama |
475900 |
Trgovina na malo nameštajem, opremom za osvetljenje i ostalim predmetima za domaćinstvo u specijalizovanim prodavnicama |
476000 |
Trgovina na malo predmetima za kulturu i rekreaciju u specijalizovanim prodavnicama |
476100 |
Trgovina na malo knjigama u specijalizovanim prodavnicama |
476200 |
Trgovina na malo novinama i kancelarijskim materijalom u specijalizovanim prodavnicama |
476300 |
Trgovina na malo muzičkim i video-zapisima u specijalizovanim prodavnicama |
476400 |
Trgovina na malo sportskom opremom u specijalizovanim prodavnicama |
476500 |
Trgovina na malo igrama i igračkama u specijalizovanim prodavnicama |
477000 |
Trgovina na malo ostalom robom u specijalizovanim prodavnicama |
477100 |
Trgovina na malo odećom u specijalizovanim prodavnicama |
477200 |
Trgovina na malo obućom i predmetima od kože u specijalizovanim prodavnicama |
477300 |
Trgovina na malo farmaceutskim proizvodima u specijalizovanim prodavnicama - apotekama |
477400 |
Trgovina na malo medicinskim i ortopedskim pomagalima u specijalizovanim prodavnicama |
477500 |
Trgovina na malo kozmetičkim i toaletnim proizvodima u specijalizovanim prodavnicama |
477600 |
Trgovina na malo cvećem, sadnicama, semenjem, đubrivima, kućnim ljubimcima i hranom za kućne ljubimce u specijalizovanim prodavnicama |
477700 |
Trgovina na malo satovima i nakitom u specijalizovanim prodavnicama |
477800 |
Ostala trgovina na malo novim proizvodima u specijalizovanim prodavnicama |
477900 |
Trgovina na malo polovnom robom u prodavnicama |
478000 |
Trgovina na malo na tezgama i pijacama |
478100 |
Trgovina na malo hranom, pićima i duvanskim proizvodima na tezgama i pijacama |
478200 |
Trgovina na malo tekstilom, odećom i obućom na tezgama i pijacama |
478900 |
Trgovina na malo ostalom robom na tezgama i pijacama |
479000 |
Trgovina na malo van prodavnica, tezgi i pijaca |
479100 |
Trgovina na malo posredstvom pošte ili preko interneta |
479900 |
Ostala trgovina na malo izvan prodavnica, tezgi i pijaca |
H |
SAOBRAĆAJ I SKLADIŠTENJE |
491000 |
Železnički prevoz putnika, daljinski i regionalni |
492000 |
Železnički prevoz tereta |
493000 |
Ostali kopneni prevoz putnika |
493100 |
Gradski i prigradski kopneni prevoz putnika |
493200 |
Taksi prevoz |
493900 |
Ostali prevoz putnika u kopnenom saobraćaju |
494000 |
Drumski prevoz tereta i usluge preseljenja |
494100 |
Drumski prevoz tereta |
494200 |
Usluge preseljenja |
495014 |
Cevovodi za slanu vodu |
501000 |
Pomorski i priobalni prevoz putnika |
502000 |
Pomorski i priobalni prevoz tereta |
503000 |
Prevoz putnika unutrašnjim plovnim putevima |
504000 |
Prevoz tereta unutrašnjim plovnim putevima |
521000 |
Skladištenje |
522110 |
Konvencionalne železnice |
522111 |
Konvencionalne železnice: pruga, signalizacija, zgrade |
522112 |
Konvencionalne železnice: šinska vozila i lokomotive |
522113 |
Konvencionalne železnice: kombinovana železnička infrastruktura i šinska vozila |
522120 |
Brze železnice |
522121 |
Brze železnice: pruga, signalizacija, zgrade |
522122 |
Brze železnice: šinska vozila i lokomotive |
522123 |
Brze železnice: kombinovana železnička infrastruktura i šinska vozila |
522130 |
Gradski prevoz putnika |
522131 |
Gradske železnice |
522132 |
Konvencionalne podzemne linije |
522133 |
Laki železnički sistemi |
522134 |
Tramvajske pruge |
522136 |
Gradske putne mreže |
522137 |
Intermodalne stanice: putnici |
522150 |
Intermodalni centri, terminali za rukovanje |
522151 |
Intermodalni centri |
522152 |
Unimodalni distribucioni centri |
522170 |
Parkirališta |
522180 |
Ostali oblici prevoza |
522190 |
Razna saobraćajna infrastruktura (nije deljiva) |
522230 |
Akvizicija rečnih flota, barži |
522900 |
Ostale prateće delatnosti u saobraćaju |
530000 |
Poštanske i kurirske delatnosti |
531000 |
Poštanske delatnosti pod obavezom univerzalne usluge |
532000 |
Ostale poštanske i kurirske aktivnosti |
I |
USLUGE SMEŠTAJA I ISHRANE |
550000 |
Smeštaj |
551000 |
Hoteli i sličan smeštaj |
552000 |
Odmarališta i slični objekti za kraći boravak |
553000 |
Delatnost kampova, auto-kampova i kampova za turističke prikolice |
559000 |
Ostali smeštaj |
560000 |
Delatnost pripremanja i posluživanja hrane i pića |
561000 |
Delatnosti restorana i pokretnih ugostiteljskih objekta |
562000 |
Ketering i ostale usluge pripremanja i posluživanja hrane |
562100 |
Ketering |
562900 |
Ostale usluge pripremanja i posluživanja hrane |
563000 |
Usluge pripremanja i posluživanja pića |
J |
INFORMISANJE I KOMUNIKACIJE |
580000 |
Izdavačke delatnosti |
581000 |
Izdavanje knjiga, časopisa i druge izdavačke delatnosti |
581100 |
Izdavanje knjiga |
581200 |
Izdavanje imenika i adresara |
581900 |
Ostala izdavačka delatnost |
582000 |
Izdavanje softvera |
582100 |
Izdavanje računarskih igara |
582900 |
Izdavanje ostalih softvera |
591200 |
Delatnosti koje slede nakon faze snimanja u proizvodnji kinematografskih dela i televizijskog programa |
591400 |
Delatnost prikazivanja kinematografskih dela |
592000 |
Snimanje i izdavanje zvučnih zapisa i muzike |
613000 |
Satelitske telekomunikacije |
619000 |
Ostale telekomunikacione delatnosti |
620000 |
Računarsko programiranje, konsultantske i s tim povezane delatnosti |
620100 |
Računarsko programiranje |
620200 |
Konsultantske delatnosti u oblasti informacione tehnologije |
620300 |
Upravljanje računarskom opremom |
620900 |
Ostale usluge informacione tehnologije |
631000 |
Obrada podataka, hosting i srodne aktivnosti; web portali |
631100 |
Obrada podataka, hosting i srodne aktivnosti |
639000 |
Ostale informacione uslužne delatnosti |
639900 |
Ostale informacione uslužne delatnosti |
M |
STRUČNE, NAUČNE, INOVACIONE I TEHNIČKE DELATNOSTI |
690000 |
Pravni i računovodstveni poslovi |
691000 |
Pravni poslovi |
692000 |
Računovodstveni, knjigovodstveni i revizorski poslovi; poresko savetovanje |
702200 |
Konsultantske aktivnosti u vezi s poslovanjem i ostalim upravljanjem |
710000 |
Arhitektonske i inženjerske delatnosti; inženjersko ispitivanje i analize |
711000 |
Arhitektonske i inženjerske delatnosti i tehničko savetovanje |
711100 |
Arhitektonska delatnost |
711200 |
Inženjerske delatnosti i tehničko savetovanje |
712000 |
Tehničko ispitivanje i analize |
720000 |
Naučno istraživanje i razvoj |
721000 |
Istraživanje i eksperimentalni razvoj u prirodnim i tehničko-tehnološkim naukama |
721100 |
Istraživanje i eksperimentalni razvoj u biotehnologiji |
721900 |
Istraživanje i razvoj u ostalim prirodnim i tehničko-tehnološkim naukama |
722000 |
Istraživanje i razvoj u društvenim i humanističkim naukama |
740000 |
Ostale stručne, naučne i tehničke delatnosti |
741000 |
Specijalizovane dizajnerske delatnosti |
742000 |
Fotografske usluge |
743000 |
Prevođenje i usluge tumača |
749000 |
Ostale stručne, naučne i tehničke delatnosti |
750000 |
Veterinarske delatnosti |
N |
ADMINISTRATIVNE I POMOĆNE USLUŽNE DELATNOSTI |
770000 |
Iznajmljivanje i lizing |
771000 |
Iznajmljivanje i lizing motornih vozila |
771100 |
Iznajmljivanje i lizing automobila i lakih motornih vozila |
771200 |
Iznajmljivanje i lizing kamiona |
772000 |
Iznajmljivanje i lizing predmeta za ličnu upotrebu i upotrebu u domaćinstvu |
772100 |
Iznajmljivanje i lizing opreme za rekreaciju i sport |
772200 |
Iznajmljivanje video-kaseta i kompakt diskova |
772900 |
Iznajmljivanje i lizing ostalih predmeta za ličnu upotrebu i upotrebu u domaćinstvu |
773000 |
Iznajmljivanje i lizing mašina, opreme i materijalnih dobara |
773100 |
Iznajmljivanje i lizing poljoprivrednih mašina i opreme |
773200 |
Iznajmljivanje i lizing mašina i opreme za građevinarstvo |
773300 |
Iznajmljivanje i lizing kancelarijskih mašina i kancelarijske opreme (uključujući računare) |
773400 |
Iznajmljivanje i lizing opreme za vodeni transport |
773500 |
Iznajmljivanje i lizing opreme za vazdušni transport |
773900 |
Iznajmljivanje i lizing ostalih mašina, opreme i materijalnih dobara |
774000 |
Lizing intelektualne svojine i sličnih proizvoda, autorskih dela i predmeta srodnih prava |
790000 |
Delatnost putničkih agencija, tur-operatora, usluge rezervacije i prateće aktivnosti |
791000 |
Delatnost putničkih agencija i tur-operatora |
791100 |
Delatnost putničkih agencija |
791200 |
Delatnost tur-operatora |
799000 |
Ostale usluge rezervacije i delatnosti povezane s njima |
800000 |
Zaštitne i istražne delatnosti |
801000 |
Delatnost privatnog obezbeđenja |
802000 |
Usluge sistema obezbeđenja |
803000 |
Istražne delatnosti |
810000 |
Usluge održavanja objekata i okoline |
811000 |
Usluge održavanja objekata |
812000 |
Usluge čišćenja |
812100 |
Usluge redovnog čišćenja zgrada |
812200 |
Usluge ostalog čišćenja zgrada i industrijskog čišćenja |
812900 |
Usluge ostalog čišćenja |
813000 |
Usluge uređenja i održavanja okoline |
822000 |
Delatnost pozivnih centara |
823000 |
Organizovanje sastanaka i sajmova |
829200 |
Usluge pakovanja |
P |
OBRAZOVANJE |
850000 |
Obrazovanje |
851000 |
Predškolsko obrazovanje |
852000 |
Osnovno obrazovanje |
853000 |
Srednje obrazovanje |
853100 |
Srednje opšte obrazovanje |
853200 |
Srednje stručno obrazovanje |
854000 |
Visoko obrazovanje |
854100 |
Obrazovanje posle srednjeg koje nije visoko |
854200 |
Visoko obrazovanje |
855000 |
Ostalo obrazovanje |
855100 |
Sportsko i rekreativno obrazovanje |
855200 |
Umetničko obrazovanje |
855300 |
Delatnost škola za vozače |
855900 |
Ostalo obrazovanje |
856000 |
Pomoćne obrazovne delatnosti |
Q |
ZDRAVSTVENA I SOCIJALNA ZAŠTITA |
860000 |
Zdravstvene delatnosti |
861000 |
Delatnost bolnica |
862000 |
Medicinska i stomatološka praksa |
862100 |
Opšta medicinska praksa |
862200 |
Specijalistička medicinska praksa |
862300 |
Stomatološka praksa |
869000 |
Ostala zdravstvena zaštita |
871000 |
Delatnosti smeštajnih ustanova s medicinskom negom |
873000 |
Rad ustanova za stara lica i lica s posebnim potrebama |
879000 |
Ostali oblici socijalne zaštite sa smeštajem |
880000 |
Socijalna zaštita bez smeštaja |
881000 |
Socijalna zaštita bez smeštaja za stara lica i lica s posebnim potrebama |
889000 |
Ostala socijalna zaštita bez smeštaja |
889100 |
Delatnost dnevne brige o deci |
889900 |
Ostala nepomenuta socijalna zaštita bez smeštaja |
R |
UMETNOST; ZABAVA I REKREACIJA |
900200 |
Druge umetničke delatnosti u okviru izvođačke umetnosti |
900300 |
Umetničko stvaralaštvo |
900400 |
Rad umetničkih ustanova |
910000 |
Delatnost biblioteka, arhiva, muzeja, galerija i zbirki i ostale kulturne delatnosti |
910100 |
Delatnosti biblioteka i arhiva |
910200 |
Delatnost muzeja galerija i zbirki |
910300 |
Zaštita i održavanje nepokretnih kulturnih dobara, kulturno-istorijskih lokacija, zgrada i sličnih turističkih spomenika |
910400 |
Delatnost botaničkih i zooloških vrtova i zaštita prirodnih vrednosti |
932100 |
Delatnost zabavnih i tematskih parkova |
S |
OSTALE USLUŽNE DELATNOSTI |
950000 |
Popravka računara i predmeta za ličnu upotrebu i upotrebu u domaćinstvu |
951000 |
Popravka računara i komunikacione opreme |
951100 |
Popravka računara i periferne opreme |
951200 |
Popravka komunikacione opreme |
952000 |
Popravka predmeta za ličnu upotrebu i upotrebu u domaćinstvu |
952100 |
Popravka elektronskih aparata za široku upotrebu |
952200 |
Popravka aparata za domaćinstvo i kućne i baštenske opreme |
952300 |
Popravka obuće i predmeta od kože |
952400 |
Održavanje i popravka nameštaja |
952500 |
Popravka satova i nakita |
952900 |
Popravka ostalih ličnih predmeta i predmeta za domaćinstvo |
960100 |
Pranje i hemijsko čišćenje tekstilnih i krznenih proizvoda |
960200 |
Delatnost frizerskih i kozmetičkih salona |
960300 |
Pogrebne i srodne delatnosti |