ODLUKA

O LOKALNOM OMBUDSMANU GRADA NIŠA

("Sl. list grada Niša", br. 116/2023)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Odlukom o Lokalnom ombudsmanu grada Niša (u daljem tekstu: Odluka) uređuju se položaj, postupak izbora i prestanak funkcije Lokalnog obmudsmana (u daljem tekstu: Ombudsman) nadležnost, ovlašćenja i postupak rada ovog organa, kao samostalnog i nezavisnog organa i druga pitanja od značaja za njegov rad.

Član 2

Svi pojmovi u ovoj odluci upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju prirodni muški i ženski rod lica na koja se odnose.

Član 3

Ombudsman je nezavisan i samostalan organ koji štiti prava građana i vrši opštu kontrolu nad radom gradskih organa uprave, javnih preduzeća i ustanova koje vrše upravna i javna ovlašćenja a čiji je osnivač Grad Niš, odnosno za čiji rad Grad izdvaja finansijska sredstva, ili Grad učestvuje u sufinansiranju, Gradskog veća kada postupa kao drugostepeni organ u upravnom postupku (u daljem tekstu: organi uprave), ako se radi o povredi propisa i opštih akata Grada Niša ili povredi ljudskih prava u vezi sa postupanjem navedenih institucija u izvršavanju odluka i drugih pravnih akata grada Niša.

Ombudsman štiti prava građana od povreda učinjenih nezakonitim, necelishodnim i neefikasnim postupanjem organa uprave.

Član 4

Ombudsman je nezavisan i samostalan u obavljanju poslova utvrđenih ovom odlukom i niko nema pravo da utiče na njegov rad i postupanje.

Ombudsman se stara o zaštiti i unapređenju ljudskih i manjinskih prava.

Ombudsman postupa u skladu sa Ustavom, potvrđenim međunarodnim ugovorima i opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava, zakonom, drugim propisima i opštim aktima.

Osnovni principi delovanja Ombudsmana su zakonitost, nepristrasnost, nezavisnost i pravičnost.

Član 5

Sedište Ombudsmana je u Nišu.

II IZBOR I PRESTANAK FUNKCIJE

Član 6

Ombudsmana bira Skupština grada Niša većinom od prisutnog broja odbornika, na predlog predsednika Skupštine.

Ombudsman se bira na vreme od četiri godine i isto lice može biti najviše dva puta uzastopno birano na ovu funkciju.

Ombudsman kome je istekao mandat nastavlja da obavlja funkciju Ombudsmana sve dok Skupština ne izabere novo lice.

Ombudsman za svoj rad odgovara Skupštini grada Niša.

Član 7

Ombudsman ne može da obavlja nijednu drugu javnu ili profesionalnu dužnost, biti član političke organizacije, niti da se bavi drugim poslom koji bi mogao uticati na njegovu samostalnost i nezavisnost.

Izuzetno, Ombudsman može da se bavi naučno-istraživačkim radom, obrazovnom ili umetničkom delatnošću, humanitarnim radom i objavljivanjem autorskih dela.

Danom stupanja na funkciju Ombudsmana, prestaju sve njegove profesionalne i druge funkcije, odnosno dužnosti ili poslovi koje je do tada obavljao ako su suprotni odredbama ove odluke, kao i članstvo u političkim organizacijama.

Član 8

Za Ombudsmana može biti izabran državljanin Republike Srbije koji ispunjava sledeće uslove:

1. da ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu;

2. najmanje šest godina radnog iskustva na poslovima pravne struke;

3. najmanje pet godina radnog iskustva na rukovodećim radnim mestima u najmanje jednom od organa čiji rad kontroliše;

4. da nije krivično osuđivano niti se protiv njega vodi krivični postupak;

5. da ima zapaženo profesionalno iskustvo na poslovima u oblasti zaštite ljudskih i manjinskih prava;

6. da ima značajno i zapaženi iskustvo u oblasti zaštite prava osoba sa invaliditetom i

7. da poseduje visoke moralne i stručne kvalitete i profesionalni integritet.

Član 9

Ombudsman pre stupanja na dužnost polaže zakletvu koja glasi:

"Zaklinjem se da ću svoju dužnost obavljati odgovorno, nepristrasno i nezavisno, u skladu sa Ustavom, zakonom i drugim propisima i da ću savesno raditi na zaštiti i unapređenju ljudskih prava i sloboda."

Ombudsman polaže zakletvu pred Skupštinom grada i smatra se da je stupio na dužnost momentom polaganja zakletve.

Član 10

Ombudsmanu prestaje funkcija u sledećim slučajevima:

1. istekom mandata;

2. smrću;

3. ostavkom;

4. gubitkom državljanstva Republike Srbije;

5. trajnim gubitkom radne sposobnosti za obavljanje funkcije;

6. ispunjenjem uslova za penziju u skladu sa zakonom i

7. razrešenjem.

Razloge za prestanak funkcije iz stava 1. tačke 2-6. ovog člana konstatuje predsednik Skupštine grada i o tome obaveštava Skupštinu.

U slučaju prestanka funkcije Ombudsmana iz razloga navedenih u stavu 1. tačka 1. i 7. ovog člana, Skupština donosi odluku kojom konstatuje da su se stekli uslovi za prestanak funkcije.

Pravne posledice prestanka funkcije iz stava 3. ovog člana nastupaju od dana donošenja odluke Skupštine grada.

Član 11

Ombudsman može biti razrešen funkcije pre isteka vremena na koji je izabran u sledećim slučajevima:

1. ako je osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje funkcije i

2. ako sudskom odlukom bude lišen poslovne sposobnosti.

Postupak za razrešenje pokreće se na isti način kao i postupak za izbor Ombudsmana.

Predsednik Skupštine obaveštava Skupštinu grada o tome da li postoje i koji su razlozi za razrešenje.

Ombudsman ima pravo da se na sednici Skupštine na kojoj se odlučuje o njegovom razrešenju obrati odbornicima.

Član 12

Ombudsman ima pravo na platu i ostvaruju druga prava iz rada i po osnovu rada u skladu sa propisima kojima su ova pitanja uređena za izabrana lica u organima Grada.

Član 13

Ombudsman ne može biti pozvan na odgovornost za mišljenje, preporuku, kritiku ili predlog koji je dao u vršenju svoje dužnosti.

III NADLEŽNOST I OVLAŠĆENJA

Član 14

Ombudsman je ovlašćen da kontroliše poštovanje ljudskih prava i prava deteta, zakonitost, celishodnost, efikasnost i pravilnosti u radu organa uprave u vezi sa njihovim postupanjem u izvršavanju odluka i drugih pravnih akata jedinice lokalne samouprave i da štiti prava građana posebno od povreda učinjenih nezakonitim, necelishodnim i neefikasnim postupanjem organa uprave.

Član 15

Ombudsman prati procese donošenja propisa i izmena i dopuna važećih, u svim oblastima ostvarivanja ljudskih prava.

Ombudsman ima pravo predlaganja skupštinskih odluka i drugih opštih akata koje donosi Skupština iz svoje nadležnosti, naročito ako smatra da do povrede prava građana dolazi zbog nedostatka u propisima.

Ombudsman je ovlašćen da u postupku pripreme propisa daje mišljenje i preporuke u vezi sa predlozima odluka, ako se njima uređuju pitanja od značaja za zaštitu prava građana.

Član 16

Ombudsman kontinuirano nadgleda i prati primenu međunarodnih ugovora, standarda i propisa iz oblasti ljudskih prava i na osnovu prikupljenih informacija predlaže mere za poboljšanje stanja u oblasti zaštite i unapređenja ljudskih prava.

Član 17

Ombudsman sprovodi istraživanja kako bi stekao uvid u stanje ljudskih prava, identifikovao probleme i formulisao preporuke u cilju ostvarivanja, zaštite i unapređenja ljudskih prava.

Član 18

Ombudsman je ovlašćen da javno preporuči razrešenje funkcionera koji je odgovoran za povredu prava građana, odnosno da inicira pokretanje disciplinskog postupka protiv zaposlenog u organu uprave koji je neposredno odgovoran za učinjenu povredu i to ako iz ponovljenog ponašanja funkcionera ili zaposlenog proizilazi namera da odbija saradnju sa Ombudsmanom ili ako se utvrdi da je učinjenom povredom građaninu pričinjena materijalna ili druga šteta većih razmera.

Kada nađe da u radnjama funkcionera ili zaposlenog u organu uprave ima elemenata krivičnog ili drugog kažnjivog dela, Ombudsman je ovlašćen da nadležnom organu podnese zahtev, odnosno prijavu za pokretanje krivičnog, prekršajnog ili drugog odgovarajućeg postupka.

Član 19

Ombudsman podnosi Skupštini redovan godišnji izveštaj o radu u kome se navode podaci o aktivnostima u prethodnoj godini, o uočenim nedostacima u radu organa uprave, daje se opšta ocena rada organa uprave sa stanovišta primene propisa, kao i predlozi za poboljšanje položaja građana u odnosu na organe uprave.

Izveštaj sadrži podatke o broju i strukturi pritužbi, uočene propuste i preporuke za njihovo otklanjanje, kao i kritike i pohvale pojedinim organima uprave i funkcionerima.

Godišnji izveštaj podnosi se do 31. marta tekuće za prethodnu godinu i objavljuje se u na zvaničnoj internet stranici Grada.

Član 20

Ombudsman može da podnese poseban izveštaj Skupštini ako oceni da to zahtevaju naročito važni razlozi.

Poseban izveštaj objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Grada.

Član 21

Ombudsman obaveštava nadležne organe i širu javnost o kršenju ljudskih prava i izdaje saopštenja o kršenju prava građana.

Član 22

Ombudsman organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremi savetovanja, edukacija i kampanja o ostvarivanju i poštovanju ljudskih prava i zabrani diskriminacije kao i obrazovanja o ljudskim pravima i pitanjima od značaja za ostvarivanje ljudskih prava.

Član 23

Ombudsman ima pravo da prisustvuje svim sednicama Skupštine i skupštinskih odbora i pravo da učestvuje u skupštinskoj raspravi kada se raspravlja o pitanjima iz njegove nadležnosti.

Član 24

Ombudsman sarađuje i razmenjuje iskustva sa drugim ombudsmanima u zemlji i inostranstvu i može da bude član domaćih i međunarodnih udruženja ombudsmana i drugim organima i organizacijama koji se bave zaštitom i unapređenjem ljudskih prava u zemlji i inostranstvu.

Ombudsman može, na osnovu sporazuma o međuopštinskoj saradnji, sa drugim jedinicama lokalne samouprave osnovati zajedničku kancelariju u cilju obavljanja poslova iz nadležnosti ombudsmana za dve ili više jedinica lokalne samouprave.

Član 25

Ombudsman može da posreduje u mirnom rešavanju sporova vezanih za zaštitu prava građana pred organima uprave.

Ombudsman sarađuje sa medijima u cilju unapređenja ljudskih i manjinskih prava na teritoriji grada, obaveštavanja građana o svome radu i drugim pitanjima od značaja za vršenje funkcije lokalnog ombudsmana.

Ombudsman obavlja druge poslove u skladu sa zakonom i propisima grada.

IV POSTUPAK

Član 26

Ombudsman pokreće postupak po pritužbi građana ili po sopstvenoj inicijativi na osnovu saznanja iz drugih izvora, kada oceni da postoji ili je postojala povreda prava građana od strane organa uprave.

Pod pojmom građanin, u smislu ove odluke, podrazumeva se fizičko lice koje je domaći državljanin i svako fizičko lice strani državljanin, kao i svako domaće ili strano pravno lice o čijim pravima i obavezama odlučuju organi uprave iz člana 3. ove odluke.

Ombudsmanu se mogu u ime fizičkog lica obratiti i zakonski zastupnik, punomoćnik i ovlašćeno lice organa starateljstva, a kada se radi o povredi prava pravnog lica, lice ovlašćeno za zastupanje tog pravnog lica.

Pritužbu zbog povrede prava deteta mogu podneti njegov roditelj ili staratelj, kao i udruženje koje se bavi zaštitom prava deteta uz saglasnost roditelja ili staratelja deteta ili uz saglasnost deteta starijeg od deset godina.

U ime i uz saglasnost lica čije je pravo povređeno, pritužbu može podneti i organizacija koja se bavi zaštitom ljudskih prava ili drugo lice.

Član 27

Pritužba se može podneti najkasnije u roku od jedne godine od učinjene povrede prava građana, odnosno od poslednjeg postupanja ili nepostupanja organa uprave u vezi sa učinjenom povredom prava građana.

Izuzetno, Omubdsman može da postupa po pritužbi i nakon isteka ovog roka u slučaju da proceni da se radi o težem obliku kršenja ljudskih prava.

Član 28

Uslov za pokretanje postupka je da je podnosilac pre podnošenja pritužbe pokušao da zaštiti svoja prava u odgovarajućem pravnom postupku i da su iscrpljena sva pravna sredstva, odnosno da ne postoji pravno sredstvo za otklanjanje povrede na koju podnosilac ukazuje.

U slučaju da nije ispunjen uslov iz stava 1. ovog člana, Ombudsman će uputiti podnosioca pritužbe na pokretanje odgovarajućeg pravnog postupka, ako je takav postupak predviđen, i neće postupati po pritužbi dok prethodno ne budu iscrpljena sva pravna sredstva, u odgovarajućem pravnom postupku.

Izuzetno, Ombudsman može pokrenuti postupak i pre nego što su iscrpljena sva pravna sredstva ako bi podnosiocu pritužbe bila naneta nenadoknadiva šteta ili kad Ombudsman oceni da je došlo do grubog kršenja profesionalnog postupanja zaposlenih, povrede principa dobre uprave, nepoštovanja pravila etičkog ponašanja, neblagovremen rad (ćutanje administracije) i neprimerenog ophođenja zaposlenih prema građanima.

Član 29

Ombudsman ne postupa po anonimnoj pritužbi.

Izuzetno, ako smatra da u anonimnoj pritužbi ima osnova za njegovo postupanje, Ombudsman pokreće postupak po sopstvenoj inicijativi.

Na zahtev podnosioca pritužbe, u naročito opravdanim slučajevima, Ombudsman može organu uprave da ne otkrije identitet podnosioca pritužbe.

Član 30

Pritužba se podnosi u pisanom obliku, uključujući i sve načine elektronske komunikacije, bez posebno utvrđene forme, ili usmeno na zapisnik i za njeno podnošenje ne plaća se taksa niti bilo koja druga naknada.

Pritužba sadrži naziv organa uprave na čiji se rad odnosi, opis povreda prava, činjenice i dokaze koji potkrepljuju navode iz pritužbe, podatke o tome koja su pravna sredstva iskorišćena, kao i podatke o podnosiocu pritužbe.

Lica lišena slobode imaju pravo da pritužbu podnesu u zapečaćenoj koverti. Zaposleni u ustanovama u kojima se nalaze lica lišena slobode pritužbu lica lišenog slobode bez otvaranja i zadržavanja dostavljaju Ombudsmanu.

Član 31

Ako pritužba ne sadrži sve potrebne podatke, Ombudsman može zatražiti da se ona dopuni u roku koji on odredi.

Član 32

Ombudsman je dužan da postupi po svakoj pritužbi u roku od 10 dana od dana prijema pritužbe, izuzev:

1. ako predmet pritužbe nije u nadležnosti Ombudsmana;

2. ako je pritužba podneta posle isteka roka za njeno podnošenje a nije ispunjen uslov iz člana 27. stav 2. ove odluke;

3. ako je pritužba podneta pre upotrebe svih raspoloživih pravnih sredstava pred organima uprave, a nisu ispunjeni uslovi iz člana 28. stav 3. ove odluke;

4. ako je pritužba anonimna ili je uvredljiva ili se radi o zloupotrebi prava na podnošenje pritužbe;

5. ako pritužba ne sadrži podatke koji su potrebni za postupanje, a podnosilac pritužbe ne otkloni nedostatke u naknadnom roku određenom za dopunu pritužbe, niti se obrati Ombudsmanu da mu pomogne u otklanjanju nedostatka;

6. ako se radi o ponovljenoj pritužbi koja ne sadrži nove navode i činjenice koje je potkrepljuju i

7. ako se radi o predmetu u kome je u toku upravni spor ili sudski postupak.

Kada Ombudsman nađe da nema osnova za postupanje obavestiće o tome podnosioca pritužbe i obrazložiti razloge nepostupanja.

U slučaju da podnosilac pritužbe odustane od iste, postupak će se obustaviti. Izuzetno, postupak će se nastaviti ako se pritužba podnosi zbog nezakonitog rada, nepoštovanja pravila etičkog ponašanja i neprimerenog ophođenja zaposlenih prema građanima.

Član 33

O pokretanju i završetku postupka Ombudsman obaveštava podnosioca pritužbe, kao i organ uprave na čiji rad se pritužba odnosi.

Organ uprave obavezan je da odgovori na sve zahteve Ombudsmana, kao i da mu dostavi sve tražene informacije i spise u roku koji on odredi, a koji ne može biti kraći od 5 niti duži od 15 dana, o kom roku u zavisnosti od vrste predmeta odlučuje Ombudsman.

Ombudsman može zatražiti dodatne podatke i informacije u novom roku ako oceni da izjašnjenje subjekta kontrole ne sadrži sve potrebne podatke.

Član 34

Organ uprave dužan je da Ombudsmanu, na njegov zahtev, stavi na raspolaganje sve podatke, službene spise, dokumentaciju bez obzira na stepen tajnosti, osim kada je to u suprotnosti sa zakonom, te da mu omogući pristup svim prostorijama.

Ukoliko organ uprave ne postupi u ostavljenom roku, mora obrazložiti razloge za nepostupanje po zahtevu Ombudsmana.

Ombudsman ima pravo da obavi razgovor sa svakim zaposlenim licem organa uprave kada je to od značaja za postupak koji vodi.

Nepostupanje po zahtevu Ombudsmana smatra se ometanjem njegovog rada i o tome Ombudsman može da obavesti neposredno višeg rukovodećeg radnika organa uprave, odnosno Skupštinu grada Niša ili javnost.

Član 35

Predsednik Skupštine, Gradonačelnik, članovi Gradskog veća, načelnici gradskih uprava grada Niša, Gradski javni pravobranilac, direktori javnih službi i preduzeća čiji je osnivač Grad dužni su da prime, bez odlaganja, a najkasnije u roku od 15 dana, Ombudsmana na njegov zahtev.

Član 36

Postupak pred Ombudsmanom nije javan.

Ombudsman je dužan da i nakon prestanka mandata čuva tajnost podataka do kojih je došao u svom radu.

Obaveza čuvanja tajne odnosi se i na zaposlene u Kancelariji Ombudsmana.

Član 37

Nakon utvrđivanja svih relevantnih činjenica i okolnosti Ombudsman može obavestiti podnosioca pritužbe da je pritužba neosnovana ili može utvrditi da su postojali nedostaci u radu organa uprave.

Ako nađe da su postojale nepravilnosti u radu organa uprave, Ombudsman organu upućuje mišljenje.

Ako nađe da su postojale takve nepravilnosti, odnosno posledice nepravilnosti koje se mogu otkloniti Ombudsman će pored mišljenja, organu uputiti i preporuku organu uprave o tome kako bi uočeni nedostatak trebalo otkloniti.

Organ uprave je dužan da, najkasnije u roku od 15 dana od dana dobijanja preporuke, dostavi izveštaj o preduzetim radnjama radi otklanjanja nedostatka, odnosno da ga obavesti o razlozima zbog kojih nije postupio po preporuci.

Ukoliko organ uprave ne postupi po preporuci, Ombudsman se može obratiti javnosti odnosno Skupštini grada Niša, može i da preporuči utvrđivanje odgovornosti rukovodioca organa uprave.

Član 38

Ombudsman će obustaviti postupak po pritužbi ako:

1. utvrdi da je nakon podnošenja pritužbe pokrenut odgovarajući pravni postupak,

2. podnosilac pritužbe ne sarađuje u postupku, odnosno ako iz njegovih postupaka nedvosmisleno proizilazi da ne pokazuje interesovanje za dalji tok postupka,

3. podnosilac pritužbe povuče pritužbu,

4. organ uprave protiv kog je podneta pritužba u međuvremenu otkloni učinjenu povredu i

5. ukoliko je dalje postupanje Ombudsmana uslovljeno rešavanjem prethodnog pravnog pitanja pred drugim organom.

Član 39

Pored prava na pokretanje i vođenje postupka, Ombudsman ima pravo da posredovanjem i davanjem saveta i mišljenja o pitanjima iz svoje nadležnosti deluje preventivno, u cilju unapređenja rada organa uprave i unapređenja zaštite ljudskih prava i sloboda.

V KANCELARIJA OMBUDSMANA I SREDSTVA ZA RAD

Član 40

Za obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova za potrebe Ombudsmana obrazuje se Kancelarija Lokalnog ombudsmana (u daljem tekstu: Kancelarija).

Kancelarijom rukovodi Ombudsman.

Na zaposlene u Kancelariji primenjuju se propisi kojima se uređuju radni odnosi zaposlenih u jedinici lokalne samouprave.

O pravima iz radnog odnosa službenika u Kancelariji odlučuje Ombudsman.

Predlog akta o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Kancelariji Lokalnog ombudsmana, donosi Ombudsman i predstavlja deo objedinjenog pravilnika koji usvaja Gradsko veće. Predlogom se utvrđuju opisi radnih mesta, zvanja u kojima su radna mesta razvrstana, potreban broj izvršilaca za svako radno mesto, vrsta i stepen obrazovanja, radno iskustvo i drugi uslovi za rad na svakom radnom mestu.

Plate, naknade i druga lična primanja zaposlenih u Kancelariji utvrđuju se na osnovu koeficijenta za obračun i isplatu plate za zaposlena lica u gradskim upravama, saglasno stručnoj spremi, radnom stažu i u skladu sa opštim aktom o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta.

Ombudsman donosi pravilnike, naredbe, naloge, uputstva, rešenja, zaključke i druge opšte i pojedinačne akte koji se odnose na rad Kancelarije i zaposlene u Kancelariji.

Ombudsman donosi poslovnik o radu.

Ombudsman može odlučiti da pojedinim službenicima poveri određena ovlašćenja koja će se vršiti u njegovo ime.

Član 41

Sredstva za finansiranje rada Ombudsmana i Kancelarije obezbeđuju se u budžetu Grada.

Obim i strukturu sredstava predlaže Ombudsman.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 42

Postupci koji do dana stupanja na snagu ove odluke nisu okončani okončaće se po odredbama ove odluke.

Nakon donošenja ove odluke Ombudsman nastavlja sa radom do isteka roka na koji je izabran.

Član 43

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o Lokalnom ombudsmanu grada Niša ("Službeni list grada Niša", broj 47/2021).

Član 44

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Niša".