PRAVILNIK

O OSTVARIVANJU OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA U INOSTRANSTVU

("Sl. glasnik RS", br. 109/2023)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se poseban program osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu, način vođenja evidencije i izdavanje javnih isprava, posebni uslovi za nastavnike i koordinatore, obezbeđivanje i način isplate sredstava za plate nastavnika i koordinatora, organizacija obrazovno-vaspitnog rada u inostranstvu u slučaju neposredne ratne opasnosti, ratnog stanja, vanrednog stanja ili drugih vanrednih okolnosti, kao i druga pitanja od značaja za ostvarivanje obrazovno-vaspitnog rada u inostranstvu.

II ORGANIZACIJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA

Način ostvarivanja obrazovno-vaspitnog rada

Član 2

Osnovno obrazovanje i vaspitanje po posebnom programu osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu na srpskom jeziku izvodi se za učenike srpskog porekla, koji privremeno ili trajno žive u inostranstvu, a koji su se izjasnili za ovaj vid nastave.

Obrazovno-vaspitni rad, po pravilu, ostvaruje se neposredno u prostoru koji je određen za realizaciju obrazovno-vaspitnog rada.

Izuzetno, obrazovno-vaspitni rad može da se organizuje putem nastave na daljinu u realnom vremenu, na predlog koordinatora, uz saglasnost ministarstva nadležnog za poslove obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: Ministarstvo).

Nastava na daljinu može da se organizuje u slučaju kada:

1) učenik zbog udaljenosti ili nepristupačnosti mesta stanovanja ne može prisustvovati neposrednom izvođenju nastave;

2) zbog udaljenosti ne može da se obezbedi odlazak nastavnika na mesto izvođenja nastave;

3) za nastavu na srpskom jeziku nije prijavljen propisan broj učenika, u skladu sa ovim pravilnikom;

4) učenik zbog zdravstvenih razloga ne može prisustvovati neposrednom izvođenju nastave;

5) ne postoji adekvatan prostor za realizaciju neposrednog obrazovno-vaspitnog rada, te se nastava na daljinu može se organizovati privremeno, do obezbeđivanja prostorija za izvođenje neposredne nastave;

6) u drugim slučajevima, na predlog koordinatora, uz saglasnost Ministarstva.

Član 3

Poseban program osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu realizuje se u skladu sa planom i programom nastave i učenja za svaki predmet, a u zavisnosti od realnih mogućnosti organizacije nastave, kao i njene usklađenosti sa redovnom nastavom u stranoj državi.

Nastava se izvodi u grupama za:

- mlađi uzrast učenika (prvi, drugi i treći razred);

- srednji uzrast učenika (četvrti, peti i šesti razred);

- stariji uzrast učenika (sedmi i osmi razred).

Izuzetno, nastava može da se izvodi i u grupi koja obuhvata učenike dva ili više uzrasta, uz saglasnost koordinatora.

Uzrasnim grupama mogu da se priključe i učenici mlađi od šest i po godina, i to u grupu za mlađi uzrast učenika, kao i učenici stariji od 15 godina, a mlađi od 18 godina u grupu za stariji uzrast učenika.

Za učenike koji su stariji od 15, a mlađi od 18 godina, koji nisu pohađali tokom prethodnog školovanja nastavu na srpskom jeziku, ili su imali prekid u pohađanju obrazovno-vaspitnog rada na srpskom jeziku u inostranstvu, nastavnik priprema i vrši prethodnu proveru znanja srpskog jezika.

Ukoliko se obrazovno-vaspitni rad ostvaruje u grupi koju čine učenici više uzrasta, broj učenika u grupi je 15.

Ukoliko se obrazovno-vaspitni rad ostvaruje u grupi koju čine učenici istog uzrasta, broj učenika u grupi je 20.

Izuzetno, broj učenika u grupi koja ostvaruje obrazovno-vaspitni rad neposredno, odnosno putem nastave na daljinu može da bude manji, odnosno veći uz saglasnost koordinatora, s tim da broj učenika u grupi iz stava 6. ovog člana ne može da bude veći od 20, a iz stava 7. ovog člana od 25.

Ovaj vid obrazovno-vaspitnog rada ostvaruje se, po pravilu, posle redovnih časova učenika, zavisno od obaveza učenika u sistemu redovnog obrazovanja u stranoj državi, a izuzetno i u okviru dnevnog rasporeda časova redovne nastave učenika.

Roditelj, odnosno drugi zakonski zastupnik (u daljem tekstu: roditelj) učenika na kraju tekuće školske godine prijavljuju nadležnom diplomatsko-konzularnom predstavništvu učenike za pohađanje nastave po posebnom programu osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu na srpskom jeziku i potpisuju izjavu kojom se obavezuju da će njihovo dete redovno pohađati nastavu u narednoj školskoj godini.

Nastava se organizuje, po pravilu, u obrazovno-vaspitnim ustanovama strane države ili u prostoru koji odredi administrativni organ strane države u čijoj je nadležnosti obavezno obrazovanje učenika.

Ukoliko ne postoji mogućnost iz stava 11. ovog člana nastava može biti organizovana i u prostorijama Srpske pravoslavne crkve, klubova ili drugih udruženja naših građana u inostranstvu ili u prostorijama diplomatsko-konzularnog predstavništva.

Nedeljni fond časova osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu iznosi četiri školska časa po grupi, i to: tri časa za ostvarivanje nastave i jedan čas za realizaciju slobodnih aktivnosti.

Časovi nastave se organizuju u bloku, u skladu sa programom.

Slobodne aktivnosti realizuju se jednom nedeljno, jedan čas. Slobodne aktivnosti mogu da se realizuju u bloku, odnosno kumulativno više časova, u skladu sa programom nastave i učenja i planom rada nastavnika.

Poseban program osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu

Član 4

Poseban program osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu sadrži plan i program nastave i učenja, iz sledećih predmeta:

1) Srpski jezik;

2) Moja otadžbina Srbija;

3) Osnovi kulture srpskog naroda.

Poseban program osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Ocenjivanje učenika

Član 5

Učenik se ocenjuje iz predmeta propisanih posebnim programom osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu i iz vladanja.

Uspeh učenika iz predmeta propisanih posebnim programom osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu iskazuje se brojčanim ocenama, osim za učenike prvog razreda, čije se ocene iskazuju opisno.

Za učenike prvog razreda opisne ocene iz predmeta propisanih posebnim programom osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu jesu: veoma uspešan i uspešan.

Brojčane ocene učenika u ostalim razredima iz predmeta propisanih posebnim programom osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu čine ocene: odličan (5), vrlo dobar (4), dobar (3) i dovoljan (2).

Zaključna ocena iz predmeta propisanih posebnim programom osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu na kraju prvog i drugog polugodišta utvrđuje se na osnovu svih opisnih, odnosno brojčanih ocena u toku obrazovno-vaspitnog rada, uz sagledavanje razvoja, napredovanja i angažovanja učenika.

Vladanje se ocenjuje na kraju prvog i drugog polugodišta opisnom ocenom i to: primerno, vrlo dobro, dobro i zadovoljavajuće.

Udžbenici

Član 6

U ostvarivanju ciljeva i ishoda posebnog programa osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu koriste se udžbenici i nastavna sredstva, koji su rešenjem ministra odobreni za upotrebu u inostranstvu. U ostvarivanju ciljeva i ishoda posebnog programa osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu mogu se koristiti i udžbenici koji su rešenjem ministra odobreni za upotrebu u Republici Srbiji.

Listu udžbenika i nastavnih sredstava iz stava 1. ovog člana, koji će se koristiti, na predlog nastavnika, Ministarstvu dostavlja koordinator, najkasnije do 30. septembra tekuće školske godine, odnosno 30 dana nakon početka tekuće školske godine.

U ostvarivanju obrazovno-vaspitnog rada nastavnik u svom radu koristi didaktičko-metodička sredstva za učenike pripremljena i odobrena od strane Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.

Takođe, nastavnik koristi didaktičko-metodičku literaturu koja doprinosi unapređivanju rada u ovoj oblasti, a koja je između ostalog, pripremljena i odobrena od strane Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, a koji je nadležan za pripremu planova i programa nastave i učenja.

Savet roditelja

Član 7

Savet roditelja je savetodavno telo koje daje mišljenja i predloge za organizaciju, ostvarivanje i unapređivanje nastave; stara se o obezbeđivanju uslova za bezbednost učenika; daje saglasnost za korišćenje sredstava roditelja, sarađuje sa udruženjima srpskih građana u inostranstvu i drugim organizacijama od značaja za izvođenje nastave.

Savet roditelja bira se za svaku školsku godinu na prvom roditeljskom sastanku, a čine ga po jedan predstavnik roditelja svake grupe, na nivou grada gde se izvodi nastava. Savet roditelja bira predsednika saveta roditelja, zamenika predsednika i zapisničara.

Izuzetno, ako ne postoje mogućnosti za izbor saveta roditelja na nivou grada, savet roditelja može biti izabran i u okviru svake grupe učenika.

Član 8

Obrazovno-vaspitni rad u inostranstvu, može da organizuje i realizuje:

1) nastavnik koji je zasnovao radni odnos na neodređeno vreme u ustanovi obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji i koji ima odgovarajuće obrazovanje u skladu sa pravilnikom kojim se uređuje stepen i vrsta obrazovanja nastavnika za izvođenje nastave i drugih oblika obrazovno-vaspitnog rada u osnovnoj školi (u daljem tekstu: redovni nastavnik);

2) nastavnik koji ima regulisano boravište u zemlji prijema, i koji ima odgovarajuće obrazovanje u skladu sa pravilnikom kojim se propisuje stepen i vrsta obrazovanja nastavnika za izvođenje nastave i drugih oblika obrazovno-vaspitnog rada u osnovnoj školi (u daljem tekstu: honorarni nastavnik).

III IZBOR NASTAVNIKA

Izbor redovnih nastavnika

Član 9

Obrazovno-vaspitni rad u inostranstvu izvodi redovni nastavnik kojeg ministar nadležan za poslove obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: ministar) rešenjem upućuje na rad u inostranstvo.

Ministarstvo objavljuje konkurs za redovne nastavnike u javnom glasilu i na zvaničnoj internet stranici Ministarstva i o tome obaveštava nadležna diplomatsko-konzularna predstavništva Republike Srbije u inostranstvu.

Konkurs za redovne nastavnike i koordinatore objavljuje se, po pravilu, do 15. aprila tekuće godine radi angažovanja za narednu školsku godinu.

Komisiju za izbor redovnih nastavnika koji se upućuju u inostranstvo radi ostvarivanja obrazovno-vaspitnog rada (u daljem tekstu: komisija) imenuje ministar.

Komisija sprovodi postupak prijema i obrade konkursne dokumentacije i obavlja intervju sa kandidatima.

Komisija dostavlja ministru predlog kandidata koji ispunjavaju uslove za upućivanje na rad u inostranstvo, sa obrazloženjem.

Izuzetno, komisija može da predloži ministru da u inostranstvo uputi i kandidata koji ne ispunjava sve uslove, najduže na period od jedne školske godine.

Redovni nastavnik se rešenjem ministra upućuje na rad u inostranstvo na period od godinu dana, uz mogućnost produženja, a najduže na period od četiri godine.

Izuzetno, u slučaju ratne opasnosti, ratnog stanja, vanrednog stanja ili drugih vanrednih okolnosti lice iz stava 1. ovog člana može da bude upućeno i na period duži od četiri godine, radi osiguravanja kontinuiteta obrazovno-vaspitnog rada.

Odluku o produženju rada nastavnika u inostranstvu za narednu školsku godinu, ministar donosi po pravilu, do kraja marta tekuće godine, po pribavljenom mišljenju koordinatora.

Rešenje ministra o upućivanju nastavnika na rad u inostranstvo, odnosno o produženju rada, dostavlja se nadležnom diplomatsko-konzularnom predstavništvu, ustanovi u kojoj lice ima zasnovan radni odnos i nastavniku upućenom u inostranstvo.

Uslovi za redovnog nastavnika

Član 10

Na rad u inostranstvo radi izvođenja nastave, u svojstvu redovnog nastavnika, može se uputiti lice koje je u radnom odnosu na neodređeno vreme u školi u Republici Srbiji, a koje:

- poseduje dozvolu za rad - licencu;

- ima najmanje pet godina radnog iskustva u oblasti osnovnog obrazovanja i vaspitanja;

- poseduje uverenja i potvrde kojima dokazuje stalno stručno usavršavanje u oblasti obrazovanja i vaspitanja, u skladu sa pravilnikom kojim se propisuje stručno usavršavanje;

- poseduje osnovno znanje za rad na računaru;

- zna jezik strane države u koju se upućuje ili drugi svetski jezik, na nivou B1 Zajedničkog evropskog okvira;

- izuzetno, ukoliko je to u zemlji prijema uslov za boravak i rad, i međunarodno priznatu ispravu kojom se dokazuje znanje odgovarajućeg stranog jezika najmanje na nivou B1 Zajedničkog evropskog okvira;

- ispunjava uslove propisane zakonom i pravilnikom kojim se propisuje stepen i vrsta obrazovanja nastavnika i stručnog saradnika u osnovnoj školi za ostvarivanje nastave iz odgovarajućih predmeta, i to za:

- nastavnika razredne nastave i

- nastavnika srpskog jezika i književnosti.

Izuzetno, ukoliko se na konkurs ne prijavi dovoljan broj lica koja ispunjavaju uslove u pogledu stepena i vrste obrazovanja, na rad u inostranstvo može se uputiti i lice koje ispunjava uslove u pogledu stepena i vrste obrazovanja za nastavnika stranog jezika i književnosti.

Izbor honorarnih nastavnika

Član 11

Ministarstvo angažuje honorarnog nastavnika na osnovu konkursa ili na predlog nadležnog diplomatsko-konzularnog predstavništva.

Ministarstvo objavljuje konkurs za honorarne nastavnike na zvaničnoj internet stranici Ministarstva i o tome obaveštava nadležna diplomatsko-konzularna predstavništva Republike Srbije u inostranstvu.

Konkurs za honorarne nastavnike, po pravilu, objavljuje se do 10. maja tekuće godine radi angažovanja za narednu školsku godinu.

Kandidati koji žele da realizuju obrazovno-vaspitni rad na srpskom jeziku u inostranstvu u statusu honorarnih nastavnika, u skladu sa konkursom, dostavljaju odgovarajuću prijavu i dokumentaciju nadležnom diplomatsko-konzularnom predstavništvu na kojem imaju boravište.

Nadležna diplomatsko-konzularna predstavništva u inostranstvu dostavljaju Ministarstvu podnete prijave kandidata zajedno sa priloženom dokumentacijom, u roku od 15 dana od dana završetka konkursa.

Stručna komisija koju imenuje ministar predlaže ministru kandidate koji će u narednoj školskoj godini biti angažovani u svojstvu honorarnih nastavnika.

U skladu sa stavom 1. ovog člana, honorarni nastavnik može biti angažovan i na osnovu obrazloženog predloga nadležnog diplomatsko-konzularnog predstavništva.

Ministar rešenjem angažuje honorarnog nastavnika na rad u inostranstvo na period od godinu dana, sa mogućnošću produženja.

Odluku o produženju rada honorarnog nastavnika u inostranstvu, za narednu školsku godinu, ministar donosi po pribavljenom mišljenju koordinatora, po pravilu, do 31. maja kalendarske godine u kojoj nastavniku prestaje angažovanje u inostranstvu.

Ministarstvo o izabranim kandidatima obaveštava nadležno diplomatsko-konzularno predstavništvo i koordinatora.

Uslovi za honorarnog nastavnika

Član 12

Radi izvođenja nastave u inostranstvu, u svojstvu honorarnog nastavnika, može biti angažovano lice koje:

- ima mesto boravka u stranoj državi u kojoj se izvodi obrazovno-vaspitni rad;

- poseduje osnovno znanje za rad na računaru;

- zna jezik strane države u kojoj se angažuje, na nivou B1 Zajedničkog evropskog okvira;

- ispunjava uslove propisane zakonom i pravilnikom kojim se uređuje stepen i vrsta obrazovanja nastavnika i stručnog saradnika u osnovnoj školi za ostvarivanje nastave iz odgovarajućih predmeta, i to za:

- nastavnika razredne nastave;

- nastavnika srpskog jezika i književnosti;

- nastavnika stranog jezika i književnosti.

Izuzetno, ukoliko na određenom području postoji potreba za angažovanjem nastavnika, a ne postoji kandidat sa odgovarajućim obrazovanjem iz stava 1. ovog člana, ministar može angažovati u svojstvu honorarnog nastavnika i lice koje ne ispunjava sve navedene uslove, ukoliko ispunjava uslove za nastavnika u skladu sa pravilnikom kojim se propisuje stepen i vrsta obrazovanja nastavnika i stručnih saradnika za izvođenje nastave i drugih oblika obrazovno-vaspitnog rada u osnovnoj školi.

Lice iz stava 2. ovog člana može biti angažovano najduže do kraja te školske godine.

Upućivanje redovnog nastavnika na rad u inostranstvo

Član 13

Redovni nastavnik, upućen rešenjem ministra na rad u inostranstvo, zaključuje sa Ministarstvom ugovor o uređivanju međusobnih prava i obaveza, u skladu sa zakonom.

Ugovorom iz stava 1. ovog člana uređuju se prava redovnog nastavnika, a naročito: plata, uključujući i pripadajuće poreze i doprinose; naknada za vreme privremene sprečenosti za rad - bolovanje; plaćeno i neplaćeno odsustvo i druga prava, u skladu sa zakonom i međunarodnim konvencijama.

Ugovorom iz stava 1. ovog člana uređuju se obaveze redovnog nastavnika, a naročito da: na dostojanstven način predstavlja svoju državu; poštuje zakone, običaje i kodekse ponašanja države u koju je upućen; priprema sopstveni globalni i operativni plan rada koji dostavlja rukovodiocu aktiva i koordinatoru; obavlja pripreme za ostvarivanje nastave i redovno ostvaruje nastavu u skladu sa propisanim planom i programom nastave i učenja; organizuje slobodne aktivnosti; redovno vodi evidenciju o održanim časovima i slobodnim aktivnostima; redovno prisustvuje sastancima stručnih aktiva i drugim stručnim sastancima, koje organizuje rukovodilac aktiva i koordinator; dostavi izveštaj koordinatoru o radu u prethodnom mesecu; sarađuje sa roditeljima, organizuje roditeljske sastanke i uredno vodi zapisnik o održanim sastancima; izvršava finansijske i druge obaveze prema stranoj državi u kojoj ostvaruje obrazovno-vaspitni rad; doprinosi razvoju nastave na srpskom jeziku u inostranstvu i jačanju veza zemlje matice i dijaspore, kao i druge poslove po nalogu koordinatora, odnosno ministra.

Ministarstvo može, u skladu sa finansijskim mogućnostima, redovnom nastavniku koji se prvi put upućuje na rad u inostranstvo da isplati akontaciju u visini jedne mesečne plate.

Angažovanje nastavnika

Član 14

Nastavnik može biti angažovan ukoliko ima najmanje četiri časa nedeljno i ukoliko su obezbeđen prostor, oprema i nastavna sredstva.

Ukoliko se obrazovno-vaspitni rad ostvaruje putem nastave na daljinu, nastavnik može biti angažovan i za manji broj časova nedeljno i ukoliko je obezbeđena odgovarajuća informaciono-komunikaciona oprema.

Nastavnik koji izvodi nastavu u stranoj državi, sa nedeljnim fondom od 24 školska časa rada sa učenicima, ima punu normu časova. Rad sa učenicima podrazumeva organizaciju i realizaciju nastave i slobodnih aktivnosti.

Obaveze nastavnika

Član 15

Nastavnik je obavezan da obrazovno-vaspitni rad na srpskom jeziku u inostranstvu realizuje u skladu sa posebnim programom osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu.

Nastavnik je obavezan da u skladu sa ovim pravilnikom:

- organizuje i realizuje obrazovno-vaspitni rad;

- priprema sopstveni globalni i operativni plan rada, izveštaj o radu koji dostavlja rukovodiocu aktiva i koordinatoru, a koji naročito sadrži podatke o broju održanih časova nastave i broju održanih časova slobodnih aktivnosti i njihovom načinu realizacije;

- ostvaruje fond časova nastave i slobodnih aktivnosti;

- ocenjuje učenike;

- koristi odobrene udžbenike;

- vodi evidencije obrazovno-vaspitnog rada;

- izdaje javne isprave;

- sarađuje sa savetom roditelja;

- sarađuje sa diplomatsko-konzularnim predstavništvom Republike Srbije i drugim institucijama i organizacijama od značaja za unapređivanje kvaliteta nastave na srpskom jeziku u inostranstvu;

- dostavlja prijave učenika za narednu školsku godinu, koordinatoru i diplomatsko-konzularnom predstavništvu, najkasnije do kraja juna tekuće školske godine;

- na početku školske godine, najkasnije do 30. septembra, dostavlja koordinatoru raspored održavanja nastave, podatke o broju učenika i grupa, spisak učenika i ostale podatke od značaja za ostvarivanje saradnje sa školom, odnosno drugim institucijama i organizacijama gde se ostvaruje nastava;

- dostavlja mesečni izveštaj rukovodiocu aktiva i koordinatoru, kao i da pravovremeno informiše koordinatora o odstupanju u realizaciji obrazovno-vaspitnog rada;

- bez odlaganja, odmah po nastupanju promene u pogledu statusa radnog odnosa u ustanovi obrazovanja i vaspitanja, odnosno statusa boravišta u zemlji prijema obavesti koordinatora i ministarstvo, o nastupanju promene koja je od značaja za angažovanje;

- pohađa program stručnog usavršavanja od javnog interesa namenjen nastavnicima koji ostvaruju obrazovno-vaspitni rad na srpskom jeziku u inostranstvu koji organizuje Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i ministarstvo;

- ispunjava i druge obaveze propisane ovim pravilnikom.

Rukovodilac aktiva

Član 16

Rukovodilac aktiva bira se u zemlji prijema u kojoj se ne nalazi sedište koordinatora.

Na prvoj sednici nastavničkog veća, koje čine svi redovni i honorarni nastavnici za koje je nadležan jedan koordinator, bira se rukovodilac aktiva, uz prethodno pribavljeno mišljenje koordinatora.

Rukovodilac aktiva bira se, po pravilu, iz reda redovnih nastavnika, a može da bude izabran i iz reda honorarnih nastavnika, ukoliko su u zemlji prijema angažovani samo honorarni nastavnici.

IV KOORDINATOR

Član 17

Koordinator je lice koje organizuje i prati izvođenje celokupnog obrazovno-vaspitnog rada na srpskom jeziku u inostranstvu.

Lice iz stava 1. ovog člana, osim organizacije i praćenja obrazovno-vaspitnog rada na srpskom jeziku u inostranstvu, može i da izvodi nastavu u svojstvu nastavnika sa nedeljnim fondom od 12 časova, u skladu sa rešenjem ministra.

Koordinator može biti angažovan i za organizaciju i praćenje obrazovno-vaspitnog rada na srpskom jeziku u inostranstvu za jednu ili više zemalja, u skladu sa rešenjem ministra.

Ministar upućuje koordinatora na rad u inostranstvo rešenjem, na period od godinu dana, sa mogućnošću produženja, najduže do četiri godine.

Izuzetno, licu iz stava 1. ovog člana, period angažovanja može da bude produžen, a najduže još dve godine, ako se na taj način osigurava kontinuitet obrazovno-vaspitnog rada u inostranstvu.

Izuzetno, poslove koordinatora, na osnovu odluke ministra, može obavljati i lice koje je u prethodnom periodu bilo angažovano u svojstvu redovnog, odnosno honorarnog nastavnika, na period od godinu dana, sa mogućnošću produženja, a najduže do četiri godine, ako se na taj način osigurava kontinuitet obrazovno-vaspitnog rada u inostranstvu.

Rešenje ministra o upućivanju lica na rad u inostranstvo, na poslovima koordinatora, odnosno o produženju rada, dostavlja se nadležnom diplomatsko-konzularnom predstavništvu, ustanovi u kojoj lice ima zasnovan radni odnos, kao i koordinatoru.

Poslovi i izbor koordinatora

Član 18

Koordinator je obavezan i da:

- vodi evidenciju učenika po grupama, odnosno po mestu organizovanja;

- ostvaruje uvid u obrazovno-vaspitni rad;

- potpisuje mesečnu obračunsku listu za angažovane nastavnike;

- radi analizu podataka i na osnovu rezultata predlaže mere za unapređivanje rada;

- redovno informiše Ministarstvo i nadležno diplomatsko-konzularno predstavništvo o realizaciji i aktivnostima obrazovno-vaspitnog rada u inostranstvu;

- samostalno, odnosno u saradnji sa rukovodiocem aktiva, organizuje i vodi nastavničko veće;

- sarađuje sa obrazovnim i drugim institucijama zemlje domaćina;

- sarađuje sa Ministarstvom i diplomatsko-konzularnim predstavništvima;

- dostavlja Ministarstvu raspored održavanja nastave, spiskove učenika, potvrde o korišćenju prostora u kojima se ostvaruje obrazovno-vaspitni rad u inostranstvu, kao i Kalendar obrazovno-vaspitnog rada za zemlje za koje je zadužen;

- ostvaruje neposredan uvid u rad nastavnika za koje je zadužen, prisustvom na času u učionici ili putem drugih informaciono-komunikacionih tehnologija, najmanje jednom u kvalifikacionom periodu, odnosno polugodišnje, o čemu sačinjava izveštaj koji dostavlja Ministarstvu;

- obavlja druge poslove po nalogu ministra.

Poslove koordinatora obavlja lice koje je u radnom odnosu na neodređeno vreme na poslovima obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji, a koje:

- poseduje dozvolu za rad - licencu;

- ima najmanje deset godina radnog iskustva u oblasti obrazovanja i vaspitanja, od toga osam godina u obrazovno-vaspitnoj ustanovi (školi);

- poseduje kompetencije za praćenje i vrednovanje kvaliteta obrazovno-vaspitnog rada;

- poseduje iskustvo na poslovima stručno-pedagoškog, odnosno instruktivno-pedagoškog nadzora;

- poseduje uverenja i potvrde kojima dokazuje stalno stručno usavršavanje u oblasti obrazovanja i vaspitanja;

- zna jedan svetski jezik, na nivou B1 Zajedničkog evropskog okvira;

- izuzetno, ukoliko je to u zemlji prijema uslov za boravak i rad, poseduje uverenja i potvrde kojima dokazuje znanje odgovarajućeg stranog jezika međunarodno priznatih institucija, najmanje na nivou B1 Zajedničkog evropskog okvira;

- poseduje osnovno znanje za rad na računaru;

- izuzetno, ukoliko je to u zemlji prijema uslov za boravak i rad, i međunarodno priznatu ispravu kojom se dokazuje znanje odgovarajućeg stranog jezika najmanje na nivou B1 Zajedničkog evropskog okvira;

- ispunjava uslove propisane zakonom i pravilnikom kojim se propisuje stepen i vrsta obrazovanja nastavnika i stručnog saradnika u osnovnoj školi za ostvarivanje nastave iz odgovarajućih predmeta u skladu sa ovim pravilnikom.

Otvaranje novih i ukidanje postojećih grupa učenika

Član 19

Nove grupe učenika formiraju se na zahtev roditelja, ako postoji dovoljan broj učenika i nastavnika i ako su obezbeđeni prostor, oprema i nastavna sredstva za izvođenje nastave.

Zahtev roditelja za formiranje novih grupa učenika, sa mišljenjem nadležnog diplomatsko-konzularnog predstavništva, dostavlja se Ministarstvu nakon održanog roditeljskog sastanka i prikupljenih izjava roditelja da će njihovo dete redovno pohađati nastavu, najkasnije do 1. novembra za tekuću školsku godinu.

Ministarstvo odobrava otvaranje nove grupe ako postoji:

- najmanje 20 prijava;

- stručno zastupljena nastava;

- prostor za izvođenje nastave;

- saglasnost roditelja da učestvuju u finansiranju obrazovanja na srpskom jeziku u inostranstvu tokom prve školske godine.

Izuzetno, ministarstvo može da odobri otvaranje nove grupe i za manje od 20, ali ne manje od 15 učenika, ukoliko je u zemlji prijema već organizovan obrazovno-vaspitni rad u skladu sa ovim pravilnikom.

Sredstva koja se obezbeđuju učešćem roditelja uplaćuju se na račun diplomatsko-konzularnog predstavništva i namenjena su za obezbeđivanje višeg pedagoškog standarda u izvođenju nastave u inostranstvu, i to za:

- troškove iznajmljivanja učionice;

- nabavku udžbenika i didaktičkog materijala;

- pomoć u organizaciji nastave, priredaba, proslava i drugih vannastavnih aktivnosti;

- učešće u finansiranju putnih troškova učenika u zemlju maticu i opremanje prostora za izvođenje nastave;

- troškove putovanja nastavnika od mesta stanovanja do mesta održavanja nastave, u iznosu cene vozne karte drugog razreda.

Ako se u grupi tokom školske godine smanji broj učenika na polovinu, nastava se održava dva puta mesečno do kraja školske godine. Ako grupa ima manje od polovine propisanog broja učenika i ako u roku od šest meseci od otvaranja novih grupa nije formirana grupa u skladu sa ovim pravilnikom, učenici se raspoređuju u najbliže grupe ili se za njih organizuje nastava na daljinu.

Grupa se ukida ukoliko ne postoji mogućnost organizovanja neposrednog rada ili nastave na daljinu.

V EVIDENCIJE

Način vođenja evidencije obrazovno-vaspitnog rada

Član 20

Evidencije o ostvarivanju obrazovno-vaspitnog rada u inostranstvu vodi nastavnik upućen na rad u inostranstvo.

Obrasci evidencije su matična knjiga za učenike koji pohađaju nastavu posebnog programa osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu (u daljem tekstu: matična knjiga) i dnevnik obrazovno-vaspitnog rada u inostranstvu (u daljem tekstu: dnevnik rada).

Matična knjiga vodi se na Obrascu broj 1, u obliku spoljnog tabaka i unutrašnjeg lista veličine 21 x 29,5 cm i štampa se na 100-gramskoj hartiji. Unutrašnji list poseban je za svakog učenika i popunjava se od upisa u prvi do završetka osmog razreda.

Matična knjiga je trajni dokument i čuva se u skladu sa zakonom.

Dnevnik rada vodi se na Obrascu broj 2, u obliku je knjige sa tvrdim koricama, teget boje, veličine 21 x 29,5 cm i štampa se na 80-gramskoj hartiji.

Nastavnik, odnosno rukovodilac aktiva, blagovremeno preuzima dnevnik rada na početku školske godine.

Nastavnik je zadužen za čuvanje dnevnika rada i vođenja evidencije o ostvarivanju obrazovno-vaspitnog rada u toku školske godine. Po isteku školske godine, dnevnici rada predaju se diplomatsko-konzularnom predstavništvu na čuvanje, u skladu sa zakonom.

Obrasci evidencija iz st. 3. i 5. ovog člana, odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.

Izdavanje javnih isprava

Član 21

Javne isprave izdaju se na osnovu evidencije o ostvarivanju obrazovno-vaspitnog rada u inostranstvu, i to su: đačka knjižica i uverenje o završenom posebnom programu osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu (u daljem tekstu: uverenje).

Đačka knjižica izdaje se učeniku prilikom upisa. Đačka knjižica sadrži podatke o ostvarenom uspehu učenika iz predmeta iz člana 3. ovog pravilnika i iz vladanja.

Đačku knjižicu, prilikom upisa i u toku školovanja, potpisuju nastavnik i ovlašćeno lice diplomatsko-konzularnog predstavništva, a overava se pečatom diplomatsko-konzularnog predstavništva.

Ako učenik izgubi đačku knjižicu, nastavnik to upisuje u matičnu knjigu, u rubrici: "napomena", a učeniku se izdaje duplikat đačke knjižice.

Đačka knjižica vodi se na Obrascu broj 3, u obliku je knjige, čvrstih korica, teget boje, veličine 10 x 14 cm i štampa se na 80-gramskoj hartiji, u pozadini teksta sa grbom Republike Srbije na svakoj desnoj stranici.

Uverenje vodi se na Obrascu broj 4, u obliku je lista, veličine 21 x 29,5 cm i štampa se na 120-gramskoj hartiji, na svetlo plavoj podlozi, u pozadini teksta sa grbom Republike Srbije.

Uverenje se izdaje nakon završetka osmog razreda po posebnom programu osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu. Uverenje potpisuju nastavnik i ovlašćeno lice diplomatsko-konzularnog predstavništva, a overava se pečatom diplomatsko-konzularnog predstavništva.

Obrasci javnih isprava iz st. 5. i 6. ovog člana, odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.

VI FINANSIRANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA U INOSTRANSTVU

Član 22

U budžetu Republike Srbije obezbeđuju se sredstva za finansiranje plate i troškova nastavnika i koordinatora u skladu sa zakonom.

Ministarstvo isplaćuje sredstva iz stava 1. ovog člana nastavniku i koordinatoru preko nadležnog diplomatsko-konzularnog predstavništva, na osnovu rešenja ministra o upućivanju u inostranstvo i mesečne obračunske liste.

Izuzetno, sredstva iz stava 1. ovog člana mogu da biti obezbeđena iz drugog izvora, uz saglasnost Ministarstva, u skladu sa zakonom.

Mesečnu obračunsku listu nastavnika potpisuje koordinator.

Plata se isplaćuje u valuti države u kojoj nastavnik ostvaruje obrazovno-vaspitni rad.

U budžetu Republike Srbije obezbeđuju se i sredstva za troškove za izvođenje nastave, i to: za nabavku javnih isprava i obrazaca za vođenje propisane evidencije; stručno usavršavanje i organizovanje uzajamnih poseta učenika iz zemlje matice i dijaspore u okviru projekata Ministarstva.

Izuzetno, nastavniku i koordinatoru mogu da se isplate sredstva za troškove prevoza radi dostavljanja javnih isprava i evidencija nadležnom diplomatsko-konzularnom predstavništvu, troškove prevoza radi prisustvovanja nastavničkim većima ili drugim organizovanim sastancima u visini vozne karte drugog razreda, u skladu sa sredstvima opredeljenim budžetom.

Isplata troškova redovnog nastavnika i koordinatora

Član 23

Redovnom nastavniku pripada pravo na putne troškove za odlazak u stranu državu i povratak u Republiku Srbiju, u visini vozne karte drugog razreda, kao i pravo na troškove telefona na mesečnom nivou, i to:

- u državama članicama Evropske unije do 40,00 EUR;

- u Švajcarskoj Konfederaciji do 40,00 CHF mesečno;

- Velikoj Britaniji do 40,00 GBP;

U skladu sa stavom 1. ovog člana redovnom nastavniku pripada pravo na troškove telefona i u drugim zemljama u kojima se ostvaruje obrazovno-vaspitni rad na srpskom jeziku, a koje nisu navedene i to na mesečnom nivou u visini od 40,00 EUR u protivvrednosti zvanične valute zemlje prijema.

Redovnom nastavniku pripada pravo na putne troškove i to: u državama članicama Evropske unije 200,00 EUR mesečno, u Švajcarskoj Konfederaciji 300,00 CHF mesečno, odnosno Velikoj Britaniji do 300,00 GBP.

U skladu sa stavom 3. ovog člana redovnom nastavniku pripada pravo na putne troškove i u drugim zemljama u kojima se ostvaruje obrazovno-vaspitni rad na srpskom jeziku, a koje nisu navedene i to na mesečnom nivou u visini od 200,00 EUR, u protivvrednosti zvanične valute zemlje prijema.

Ukoliko su, zbog razuđenosti nastavnih grupa, realni putni troškovi redovnog nastavnika veći od sredstava utvrđenih u st. 3. i 4. ovog člana, redovni nastavnik može podneti zahtev koordinatoru za obračun uvećanih putnih troškova. Uz zahtev, nastavnik prilaže dokaze u visini odgovarajuće vozne karte drugog razreda.

Koordinatoru upućenom na rad u inostranstvo pripada pravo na putne troškove u visini putnih troškova nastavnika u stranoj državi u kojoj ostvaruje obrazovno-vaspitni rad, uvećane za 50 posto, odnosno za 80 posto ako je koordinator zadužen za više od dve strane države, kao i pravo na troškove telefona u iznosu do 100 EUR mesečno.

Isplata zarada redovnog nastavnika i koordinatora

Član 24

Visina plate redovnog nastavnika određuje se prema broju učenika sa kojima se ostvaruje obrazovno-vaspitni rad.

Plata nastavnika za ostvaren pun fond časova, za šest grupa, odnosno 90 učenika iznosi u:

- državi članici Evropske unije 1.900 EUR;

- Kraljevini Norveškoj, Kraljevini Danskoj i Velikom Vojvodstvu Luksemburg 2100 EUR;

- u Švajcarskoj Konfederaciji 3.800 CHF;

- Velikoj Britaniji 3.800 GBP;

- u Sjedinjenim Američkim Državama 2250 USA.

U skladu sa stavom 2. ovog člana redovnom nastavniku u drugim zemljama u kojima se ostvaruje obrazovno-vaspitni rad na srpskom jeziku, a koje nisu navedene, plata na mesečnom nivou iznosi 1900,00 EUR u protivvrednosti zvanične valute zemlje prijema.

Ukoliko redovni nastavnik ima u prvoj godini angažovanja, u prva tri meseca, manji broj učenika od 90 ostvaruje pravo na osnovnu platu.

Ukoliko nastavnik ima manji broj učenika od 90, za broj koji nedostaje do punog fonda, nakon isteka vremena iz stava 4. ovog člana, plata mu se smanjuje za 21 EUR, odnosno 32 CHF/ GBP, po učeniku.

Ukoliko nastavnik koji ostvaruje pun fond časova, a realizuje nastavu sa više od 90 učenika, dobija naknadu za svakog učenika preko propisanog broja, u državi članici Evropske unije u visini od 12 EUR, u Švajcarskoj Konfederaciji i Velikoj Britaniji u visini od 20 CHF/GBP, s tim da broj učenika za koji se plaća naknada preko propisanog broja može da bude najviše do 120 upisanih učenika.

U skladu sa stavom 6. ovog člana ukoliko nastavnik ostvaruje pun fond časova u drugim zemljama, koje nisu navedene i ukoliko realizuje nastavu sa više od 90 učenika, dobija naknadu za svakog učenika preko propisanog broja u visini od 12 EUR u protivvrednosti zvanične valute zemlje prijema.

Lice angažovano na poslovima koordinatora ima pravo na platu nastavnika koji ostvaruje pun fond časova u zemlji u kojoj je angažovan, uvećanu za 20 posto, odnosno za 30 posto posao, ako je zadužen za više od dve strane države. Visina plate koordinatora je fiksna.

Isplata troškova i zarada honorarnog nastavnika

Član 25

Honorarnom nastavniku pripada pravo na nadoknadu lokalnih putnih troškova do visine vozne karte drugog razreda, kao i pravo na troškove telefona, i to: u državama članicama Evropske unije u visini od 40 EUR i državama koje nisu članice Evropske unije u kojima evro nije zvanična valuta, u visini do 30 EUR u protivvrednosti zvanične valute zemlje prijema, u Švajcarskoj Konfederaciji i Velikoj Britaniji u visini do 40 CHF/GBP.

U skladu sa stavom 1. ovog člana honorarnom nastavniku pripada pravo na putne troškove i u drugim zemljama u kojima se ostvaruje obrazovno-vaspitni rad na srpskom jeziku, a koje nisu navedene i to na mesečnom nivou u visini od 40 EUR u protivvrednosti zvanične valute zemlje prijema.

Putni troškovi, kao i telefonski troškovi isplaćuju se na osnovu priloženih računa.

Visina zarade honorarnog nastavnika određuje se srazmerno broju održanih časova nastave, slobodnih aktivnosti i upisanih učenika sa kojima se ostvaruje obrazovno-vaspitni rad.

Honorarni nastavnik ostvaruje zaradu po održanom času u iznosu od 30 EUR, osim u:

- u Kraljevini Norveškoj, Kraljevini Danskoj i u Velikom Vojvodstvu Luksemburg - 33,00 EUR;

- u Švajcarskoj Konfederaciji - 33,00 CHF;

- u Velikoj Britaniji - 33,00 GBP;

- u Sjedinjenim Američkim Državama - 40,00 USD.

U skladu sa st. 4. i 5. ovog člana honorarni nastavnik u drugim zemljama u kojima se ostvaruje obrazovno-vaspitni rad na srpskom jeziku, a koje nisu navedene ostvaruje pravo na zaradu po održanom času u iznosu od 30 EUR u protivvrednosti zvanične valute zemlje prijema.

Zarada honorarnog nastavnika isplaćuje se za period efektivnog rada u toku školske godine.

Član 26

Rukovodilac aktiva ostvaruje pravo na zaradu i naknade kao i redovni nastavnik, odnosno honorarni nastavnik.

Rukovodilac aktiva ostvaruje pravo na uvećanje mesečnog primanja za 75 EUR, u protivvrednosti zvanične valute zemlje prijema.

Isplata zaključne plate i početak primanja plate nastavnika i koordinatora u obrazovno-vaspitnoj instituciji u Republici Srbiji

Član 27

Redovnom nastavniku, odnosno koordinatoru, angažovanje prestaje zaključno sa istekom meseca u kojem se završava kalendarska školska godina za koju je angažovan, odnosno do 31. avgusta.

Redovan nastavnik, odnosno koordinator ostvaruje pravo na godišnji odmor u skladu sa utvrđenim brojem dana od strane matične škole. Broj dana godišnjeg odmora na zahtev Ministarstva dostavlja matična škola, po pravilu u prvoj godini angažovanja nastavnika. Dane godišnjeg odmora redovan nastavnik, odnosno koordinator koristi nakon završetka nastavne godine u zemlji prijema. Ukoliko je broj dana godišnjeg odmora na koji redovan nastavnik, odnosno koordinator ostvaruje pravo veći od broja dana raspusta u zemlji prijema, godišnji odmor koristi i tokom školske godine za koju je angažovan, i to za vreme školskog raspusta zemlje prijema.

Dane godišnjeg odmora redovnom nastavniku odobrava koordinator, na osnovu pisanog zahteva, a u skladu sa Kalendarom obrazovno-vaspitnog rada zemlje prijema.

Dane godišnjeg odmora koordinatoru odobrava Ministarstvo, na osnovu pisanog zahteva, a u skladu sa Kalendarom obrazovno-vaspitnog rada zemlje prijema.

Redovni nastavnik, odnosno koordinator ne ostvaruje pravo na korišćenje godišnjeg odmora u matičnoj školi nakon završetka angažovanja, odnosno posle 31. avgusta.

Redovni nastavnik, odnosno koordinator, platu za naredni mesec prima u matičnoj obrazovno-vaspitnoj ustanovi, u dinarskom iznosu i u visini redovne plate u toj ustanovi.

Zaključna plata nastavnika za poslednji mesec angažovanja isplaćuje se nakon završenih svih obaveza za tekuću školsku godinu, kao i obaveza koje se odnose na početak naredne školske godine, o čemu obaveštava nadležnog koordinatora i diplomatsko-konzularno predstavništvo.

Prestanak rada nastavnika i koordinatora

Član 28

Nastavniku, odnosno koordinatoru, može da prestane rad u inostranstvu, na lični zahtev, pre isteka vremena na koje je upućen ako podnese pismeni zahtev ministru preko diplomatsko-konzularnog predstavništva, najmanje tri meseca pre vremena prestanka rada.

Nastavniku, odnosno koordinatoru, koji ne izvršava obaveze iz ugovora o međusobnim pravima i obavezama prestaje rad u inostranstvu pre isteka vremena na koji je upućen, rešenjem ministra.

Nastavniku, odnosno koordinatoru, koji ostvaruje rad u inostranstvu, prestaje rad istekom perioda na koji je upućen rešenjem ministra.

Po prestanku rada u inostranstvu, lica koja su bila angažovana (nastavnik, odnosno koordinator) dužna su da dostave Ministarstvu i koordinatoru, odnosno Ministarstvu sve informacije u vezi sa organizacijom i ostvarivanjem obrazovno-vaspitnog rada, a naročito: podatke o broju grupa, broju učenika, mestu i vremenu održavanja nastave i podatke od značaja za ostvarivanje saradnje sa školom, odnosno drugim institucijama i organizacijama gde se ostvaruje nastava.

Obaveze nastavnika i koordinatora u vezi sa finansijskim poslovanjem

Član 29

Nastavnici su obavezni da najkasnije 30 dana od dana početka školske godine u stranoj državi u kojoj su angažovani, dostave koordinatoru i nadležnom diplomatsko-konzularnom predstavništvu prijave za upis koje su potpisane od strane roditelja.

Obrazac Prijave za upis učenika nalazi se u prilogu ovog pravilnika i predstavlja njegov sastavni deo.

Prijava za upis popunjava se za svakog upisanog učenika pojedinačno i sadrži ime učenika, ime roditelja, adresu i kontakt telefon.

Prijave za upis overava svojim potpisom svaki nastavnik.

Koordinator i nadležni službenik diplomatsko-konzularnog predstavništva pregledaju prijave za upis, vrše kontrolu nad tačnošću unetih podataka i overavaju je svojim potpisima.

Ukoliko u toku školske godine dođe do promena u broju učenika, nastavnik je obavezan da dostavi prijave za upis za nove učenike, odnosno da prijavi da je određeni učenik odustao od pohađanja nastave.

Završne odredbe

Član 30

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o ostvarivanju obrazovno-vaspitnog rada u inostranstvu ("Službeni glasnik RS", br. 66/22 i 77/22).

Član 31

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Program osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu, obrasce evidencija, obrasce javnih isprava i obrazac Prijave za upis učenika, koji su sastavni delovi ovog pravilnika, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 109/2023, možete pogledati OVDE