PRAVILNIK
O ZAŠTITI SUDIJE I SUDA OD NEPRIMERENOG UTICAJA

("Sl. glasnik RS", br. 110/2023)

Predmet Pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se imenovanje i način rada sudije nadležnog da postupa po zahtevu za zaštitu od neprimerenog uticaja, kao i postupak odlučivanja Visokog saveta sudstva (u daljem tekstu: Savet) o postojanju neprimerenog uticaja na rad sudije i suda.

Shodna primena Poslovnika

Član 2

Na pitanja koja nisu regulisana ovim pravilnikom shodno se primenjuju odredbe poslovnika kojim se uređuje rad Saveta.

Neprimereni uticaj

Član 3

Radi očuvanja autoriteta i nepristrasnosti suda zabranjen je neprimereni uticaj na sudiju u vršenju sudijske funkcije, naročito svaki oblik pretnje i prinude prema sudiji, korišćenje javnog položaja, medija i javnog istupanja, kojima se utiče na tok i ishod sudskog postupka. Zabranjen je i svaki drugi neprimereni uticaj na sud, kao i pritisak na učesnika u sudskom postupku.

Zabranjen je i neprimereni uticaj koji vrši drugi sudija sa ciljem ograničavanja ili onemogućavanja nezavisnog i nepristrasnog vršenja sudijske funkcije (u daljem tekstu: unutrašnji neprimereni uticaj).

Pod neprimerenim uticajem iz st. 1. i 2. ovog člana ne može se smatrati korišćenje zakonom propisanih prava učesnika u sudskom postupku, izveštavanje o radu suda i komentarisanje sudskih postupaka koji su u toku ili sudskih odluka, u skladu sa propisima koji uređuju javno informisanje, kao ni stručno analiziranje sudskih postupaka i sudskih odluka.

Imenovanje nadležnog sudije

Član 4

Savet na sednici donosi odluku o imenovanju sudije nadležnog za postupanje po zahtevu za zaštitu od neprimerenog uticaja (u daljem tekstu: nadležni sudija) i njegovog zamenika iz reda sudija koji su izborni članovi Saveta.

Zamenik nadležnog sudije obavlja poslove nadležnog sudije u slučaju njegovog odsustva ili sprečenosti.

Nadležnom sudiji i njegovom zameniku funkcija prestaje na lični zahtev, prestankom funkcije člana Saveta i razrešenjem zbog nesavesnog vršenja dužnosti.

Odluke Saveta iz st. 1. i 3. ovog člana donose se većinom glasova svih članova.

Ovlašćenja nadležnog sudije

Član 5

Nadležni sudija:

1) postupa po zahtevima sudija za zaštitu od neprimerenog uticaja;

2) ispituje postojanje neprimerenog uticaja ispoljenog u javnosti, preko medija, društvenih mreža, na javnim skupovima ili na drugi javan način;

3) pribavlja potrebne dokaze i informacije o postojanju neprimerenog uticaja;

4) obavlja poverljivi razgovor sa podnosiocem zahteva;

5) podnosi obrazložen predlog za sazivanje sednice Saveta radi odlučivanja o postojanju neprimerenog uticaja;

6) na sednici Saveta izlaže činjenično stanje i predlaže odluku Saveta;

7) sarađuje sa nadležnim institucijama u sprovođenju obuka sudija o prepoznavanju i reagovanju na neprimereni uticaj;

8) predlaže Savetu mere za sprečavanje neprimerenog uticaja;

9) sarađuje sa Etičkim odborom i disciplinskim organima;

10) vodi evidenciju o svim slučajevima neprimerenog uticaja;

11) podnosi Savetu godišnji izveštaj o svom radu najkasnije do 1. marta tekuće godine za prethodnu godinu i uvek kada Savet to zatraži.

Pribavljanje dokaza i informacija

Član 6

Nadležni sudija može da pribavlja potrebne dokaze i informacije od sudova, drugih državnih organa i organizacija, imalaca javnih ovlašćenja, pravnih i fizičkih lica.

Sudovi, drugi državni organi i organizacije, imaoci javnih ovlašćenja, pravna i fizička lica dužni su da sarađuju sa nadležnim sudijom.

Administrativno-tehnička i stručna pomoć

Član 7

Administrativno-tehničku i stručnu pomoć u obavljanju poslova nadležnom sudiji pruža Administrativna kancelarija Saveta.

Izuzeće nadležnog sudije i njegovog zamenika

Član 8

Nadležni sudija, odnosno njegov zamenik biće izuzet iz postupanja po zahtevu za zaštitu od neprimerenog uticaja ako je protiv njega podnet zahtev za zaštitu od neprimerenog uticaja ili ako mu je sudija koji je podneo zahtev ili njegov punomoćnik ili lice protiv kog je podnet zahtev za zaštitu od neprimerenog uticaja bračni drug, vanbračni partner, krvni srodnik u pravoj liniji do bilo kog stepena ili u pobočnoj liniji do četvrtog stepena ili srodnik po tazbini do drugog stepena.

Nadležni sudija, odnosno njegov zamenik može biti izuzet iz postupanja po zahtevu za zaštitu od neprimerenog uticaja kad postoje okolnosti koji dovode u sumnju njegovu nepristrasnost.

Nadležni sudija, odnosno njegov zamenik čim sazna da postoji razlog za njegovo izuzeće, dužan je da prekine svaki rad na predmetu.

Zahtev za izuzeće mogu podneti sudija koji je podneo zahtev za zaštitu od neprimerenog uticaja, lice protiv koga je podnet zahtev, kao i svaki član Saveta.

O izuzeću nadležnog sudije, odnosno njegovog zamenika odlučuje predsednik Saveta.

Podnošenje zahteva za zaštitu od neprimerenog uticaja

Član 9

Sudija (u daljem tekstu: podnosilac zahteva) može podneti zahtev za zaštitu od neprimerenog uticaja Savetu.

Zahtev za zaštitu od neprimerenog uticaja (u daljem tekstu: zahtev) podnosi se u pisanom obliku.

Zahtev se može podneti i elektronskim putem, ukoliko podnosilac zahteva poseduje elektronski potpis.

Zahtev mora da sadrži ime i prezime sudije koji podnosi zahtev, naziv suda u kome obavlja sudijsku funkciju, kratak opis činjeničnog stanja, opis načina na koji je izvršen neprimereni uticaj, ko je i kada izvršio neprimereni uticaj i svojeručni, odnosno elektronski potpis podnosioca zahteva.

Zahtev može da sadrži i predloge za prikupljanje određenih dokaza od značaja za utvrđivanje činjeničnog stanja.

Evidentiranje zahteva

Član 10

Podneti zahtevi primaju se i evidentiraju u pisarnici Saveta.

Zahtevi se istog ili sledećeg radnog dana dostavljaju nadležnom sudiji.

Postupanje nadležnog sudije po zahtevu

Član 11

Nadležni sudija po prijemu utvrđuje da li je zahtev razumljiv i da li sadrži sve potrebne podatke da bi se po njemu moglo postupiti (član 9. stav 4).

Ako je zahtev nerazumljiv ili nepotpun, nadležni sudija će pisanim putem naložiti podnosiocu da zahtev ispravi ili dopuni u roku od osam dana od dana prijema naloga, uz upozorenje na posledice propuštanja iz stava 3. ovog člana.

Ako podnosilac zahteva ne postupi po nalogu nadležnog sudije u roku iz stava 2. ovog člana, nadležni sudija će obavestiti podnosioca da se zahtev smatra povučenim.

Izjašnjenje lica označenog da je izvršilo neprimereni uticaj

Član 12

Ukoliko iz zahteva proizilazi da postoji sumnja da je izvršen neprimereni uticaj, nadležni sudija ako proceni da je to potrebno radi pravilnog utvrđivanja činjeničnog stanja, može uputiti pisani poziv licu za koje je podnosilac zahteva naveo da je izvršilo neprimereni uticaj, da se u roku od osam dana od dana prijema poziva izjasni na navode iz zahteva.

Licu iz stava 1. ovog člana uz poziv dostavlja se i jedan primerak zahteva.

Poverljivi razgovor

Član 13

Nadležni sudija, po sopstvenoj inicijativi ili na predlog podnosioca zahteva, može obaviti poverljivi razgovor sa podnosiocem zahteva.

O obavljenom poverljivom razgovoru nadležni sudija sačinjava službenu belešku koja sadrži konstataciju da je razgovor obavljen sa podnosiocem zahteva, sadržinu razgovora i datum obavljenog razgovora.

Sazivanje sednice na kojoj se odlučuje o neprimerenom uticaju

Član 14

Nadležni sudija podnosi predsedniku Saveta obrazložen predlog za sazivanje sednice Saveta na kojoj se odlučuje o postojanju neprimerenog uticaja, nakon sprovedenog postupka propisanog odredbama čl. 9. do 13. ovog pravilnika.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, u slučaju postojanja neprimerenog uticaja ispoljenog u javnosti, preko medija, društvenih mreža, na javnim skupovima ili na drugi javan način, predsednik Saveta saziva sednicu Saveta po sopstvenoj inicijativi, na predlog nadležnog sudije ili na obrazložen predlog bilo kog člana Saveta.

Predsednik Saveta bez odlaganja saziva sednicu Saveta za odlučivanje o neprimerenom uticaju.

Pozivanje na sednicu

Član 15

Na sednicu Saveta poziva se podnosilac zahteva, a lice za koje je u zahtevu navedeno da je izvršilo neprimereni uticaj samo ako je to neophodno radi pravilnog utvrđivanja činjeničnog stanja.

Poziv se upućuje najkasnije osam dana pre dana održavanja sednice Saveta.

Lica iz stava 1. ovog člana imaju pravo da usmeno obrazlože svoje navode na sednici Saveta i mogu da prisustvuju izveštavanju nadležnog sudije i raspravi, ali ne i glasanju.

Učesnici postupka za zaštitu od neprimerenog uticaja sami snose svoje troškove.

Održavanje sednice

Član 16

Predsednik Saveta unapred utvrđuje dnevni red sednice i o tako utvrđenom dnevnom redu se ne glasa i on se ne može menjati.

Na sednici Saveta, nadležni sudija izlaže činjenično stanje i predlaže odluku Saveta.

Sednica Saveta na kojoj se odlučuje o neprimerenom uticaju je javna.

Javnost se može isključiti na obrazložen predlog podnosioca zahteva.

Glasanje o postojanju neprimerenog uticaja zatvoreno je za javnost.

Odlučivanje o postojanju neprimerenog uticaja

Član 17

Savet donosi odluku o postojanju neprimerenog uticaja većinom glasova svih članova.

Odlukom iz stava 1. ovog člana Savet može da:

1) utvrdi da je izvršen neprimereni uticaj na rad sudije ili suda;

2) utvrdi da nije izvršen neprimereni uticaj na rad sudije ili suda.

Odluka Saveta iz stava 2. ovog člana objavljuje se na internet stranici Saveta.

Postupanje Saveta

Član 19

Ako na sednici utvrdi postojanje neprimerenog uticaja na sudiju ili sud, Savet odluku objavljuje na internet stranici Saveta, a može da izda saopštenje za javnost, da sazove konferenciju za medije, kao i da se obrati:

1) nadležnom organu ili telu ako je neprimereni uticaj izvršen od strane lica koja imaju položaj funkcionera;

2) rukovodiocu državnog organa, u kome je izabrano ili postavljeno lice, odnosno u kome je zaposlen državni službenik ili nameštenik koji je izvršio neprimereni uticaj;

3) nadležnoj advokatskoj komori ukoliko je neprimereni uticaj izvršen od strane advokata, odnosno drugoj komori ili profesionalnoj organizaciji čiji je član izvršio neprimereni uticaj;

4) Regulatornom telu za elektronske medije, Savetu za štampu, medijskom udruženju i glavnom i odgovornom uredniku medija čiji je novinar izvršio neprimereni uticaj;

5) Privrednoj komori čiji je član izvršio neprimereni uticaj;

6) rukovodiocima organizacija, ustanova, institucija, udruženja i drugih pravnih lica.

Savet može zatražiti i da organi, organizacije i pravna lica iz stava 1. ovog člana preduzmu odgovarajuće mere iz njihove nadležnosti.

Ako utvrdi postojanje unutrašnjeg neprimerenog uticaja na sudiju, odluku o tome Savet dostavlja Disciplinskom tužiocu.

Izveštaj o radu

Član 20

Savet u okviru godišnjeg izveštaja o radu obaveštava javnost o slučajevima neprimerenog uticaja na rad sudija i suda.

Preporuke za sprečavanje neprimerenog uticaja

Član 21

Savet može, na predlog nadležnog sudije ili člana Saveta da preporuči mere za sprečavanje neprimerenog uticaja.

Okončanje započetog postupka

Član 22

Postupak po zahtevu za zaštitu od nedozvoljenog uticaja započet po odredbama Poslovnika o radu Visokog saveta sudstva ("Službeni glasnik RS", br. 29/13, 4/16, 91/16, 24/17, 7/18, 69/18, 38/21, 90/21 i 48/23), koji nije okončan do dana stupanja na snagu ovog pravilnika, okončaće se po odredbama ovog pravilnika.

Nastavak vršenja funkcije nadležnog sudije i njegovog zamenika

Član 23

Nadležni sudija i njegov zamenik imenovani u skladu sa odredbama Poslovnika o radu Visokog saveta sudstva ("Službeni glasnik RS", br. 29/13, 4/16, 91/16, 24/17, 7/18, 69/18, 38/21, 90/21 i 48/23), nastavljaju da vrše funkciju u skladu sa odredbama ovog pravilnika.

Prestanak važenja ranijih propisa

Član 24

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važe odredbe čl. 27a do 27đ Poslovnika o radu Visokog saveta sudstva ("Službeni glasnik RS", br. 29/13, 4/16, 91/16, 24/17, 7/18, 69/18, 38/21, 90/21 i 48/23).

Stupanje na snagu

Član 25

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".