POSLOVNIK
O RADU VISOKOG SAVETA SUDSTVA

("Sl. glasnik RS", br. 110/2023)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet Poslovnika

Član 1

Ovim poslovnikom (u daljem tekstu: Poslovnik) bliže se uređuje organizacija, delokrug, način rada i postupak odlučivanja Visokog saveta sudstva (u daljem tekstu: Savet), kao i druga pitanja koja su od značaja za njegov rad.

Sastav Saveta

Član 2

Sastav Saveta određen je Ustavom i Zakonom.

Savet ima predsednika i potpredsednika, koji se biraju iz reda izbornih članova Saveta, u skladu sa Zakonom.

Sedište i obeležja Saveta

Član 3

Sedište Saveta je u Beogradu.

Naziv i sedište Saveta ističu se na vidnom mestu, na desnoj strani zgrade uz glavni ulaz.

Naziv Saveta ispisuje se na posebnoj tabli četvorougaonog oblika dimenzija 45 x 25 cm. Tabla sa natpisom sadrži i veliki grb i naziv Republika Srbija. Tekst je napisan velikim štampanim slovima, ćiriličkim pismom.

Savet ima okrugli pečat prečnika 32 mm, s velikim grbom Republike Srbije u sredini, oko koga je koncentričnim krugovima na srpskom jeziku ćiriličkim pismom u spoljnom krugu ispisan tekst "Republika Srbija" a u sledećem unutrašnjem krugu ispisan tekst "Visoki savet sudstva".

Savet ima i kvalifikovani elektronski pečat, u skladu sa posebnim zakonom.

U spoljnom prikazu kvalifikovanog elektronskog pečata ispisuje se, u pravougaonom polju najmanje širine 30 mm i visine 20 mm, sa leve strane grb Republike Srbije, a desno od grba se u prvom redu ispisuje naziv Republika Srbija, dok se u sledećem redu ispisuje tekst "Visoki savet sudstva".

Saradnja sa drugim organima

Član 4

Savet ostvaruje saradnju sa Visokim savetom tužilaštva, drugim organom Republike Srbije, autonomne pokrajine, jedinice lokalne samouprave ili gradske opštine, javnom službom, imaocem javnih ovlašćenja i drugim fizičkim i pravnim licem, pravosudnim savetom druge države i međunarodnom organizacijom.

Javnost rada Saveta

Član 5

Savet istinito, objektivno i blagovremeno obaveštava javnost o svom radu.

Javnost rada Saveta ostvaruje se:

- održavanjem javnih sednica i njihovim audio-vizuelnim snimanjem;

- objavljivanjem na internet stranici Saveta dnevnog reda sednice, zapisnika sa sednice i audio-vizuelnih snimaka sednica Saveta;

- objavljivanjem akata i odluka Saveta u "Službenom glasniku Republike Srbije" i na internet stranici Saveta, u skladu sa zakonom;

- objavljivanjem drugih akata Saveta i radnih tela Saveta na internet stranici Saveta, ukoliko to nije u suprotnosti sa zakonom;

- objavljivanjem rasporeda i kalendara aktivnosti na internet stranici Saveta;

- objavljivanjem Informatora o radu, u skladu sa zakonom;

- redovnim ažuriranjem internet stranice Saveta;

- objavljivanjem trogodišnjeg programa i godišnjih planova rada Saveta na internet stranici Saveta;

- objavljivanjem godišnjeg izveštaja o radu Saveta i godišnjih izveštaja o radu radnih tela Saveta na internet stranici Saveta;

- davanjem saopštenja sredstvima javnog informisanja (saopštenja za javnost);

- održavanjem konferencija za novinare;

- objavljivanjem drugih informacija o aktivnostima i radu Saveta na internet stranici Saveta.

Saopštenja za javnost daje predsednik Saveta, odnosno drugi član Saveta ili drugo lice koga predsednik Saveta odredi.

Konferenciju za novinare saziva predsednik Saveta, odnosno drugi član Saveta ili drugo lice koga predsednik Saveta odredi, povodom godišnjeg izveštaja o radu Saveta, kao i u drugim slučajevima koji su od interesa za javnost.

II ORGANIZACIJA RADA SAVETA

Delokrug rada

Član 6

Savet:

1) bira sudije i sudije porotnike;

2) odlučuje o prestanku funkcije sudije i sudije porotnika;

3) bira predsednika i potpredsednika Saveta;

4) postavlja vršioce funkcije predsednika Vrhovnog suda i predsednika ostalih sudova;

5) bira predsednika Vrhovnog suda i predsednike ostalih sudova;

6) odlučuje o prestanku funkcije predsednika Vrhovnog suda i predsednika ostalih sudova;

7) odlučuje o trajnom premeštaju, privremenom upućivanju ili upućivanju sudije;

8) određuje broj sudija i sudija porotnika za svaki sud;

9) odlučuje o udaljenju sudije, predsednika suda i sudije porotnika;

10) odlučuje o nespojivosti vršenja druge funkcije, posla ili privatnog interesa sa funkcijom sudije i sudije porotnika;

11) odlučuje o žalbi u postupku vrednovanja rada sudije i predsednika suda;

12) imenuje Disciplinskog tužioca, njegove zamenike i članove Disciplinske komisije i određuje uslove za imenovanje i način prestanka dužnosti, način rada i odlučivanja u disciplinskim organima;

13) odlučuje o žalbi u disciplinskom postupku;

14) daje saglasnost na program stalne obuke za sudiju i zaposlenog u sudu i vrši nadzor nad njegovim sprovođenjem;

15) utvrđuje program početne obuke za sudiju;

16) odlučuje o obaveznoj obuci sudije u slučaju promene specijalizacije, bitnih promena propisa, uvođenja novih tehnika rada i radi otklanjanja nedostataka u radu sudije uočenih pri vrednovanju njegovog rada;

17) donosi Etički kodeks;

18) razmatra i odlučuje o izveštaju Etičkog odbora o poštovanju Etičkog kodeksa;

19) odlučuje o postojanju neprimerenog uticaja na rad sudije i suda i meri za sprečavanje neprimerenog uticaja;

20) odlučuje o pritužbi sudije ako mu je povređeno pravo za koje Zakonom o sudijama nije predviđen poseban postupak zaštite;

21) obavlja posao pravosudne uprave iz svoje nadležnosti;

22) odlučuje o prigovoru sudije na godišnji raspored poslova u sudu ili izmenu godišnjeg rasporeda poslova u sudu;

23) određuje sudove u kojima se organizuje služba pružanja podrške i pomoći oštećenima i svedocima i uređuje rad ove službe, u skladu sa zakonom;

24) daje mišljenje o aktu o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u sudu;

25) daje mišljenje o merilima za određivanje broja sudskog osoblja;

26) daje mišljenje o aktu kojim se uređuje postupak prijema sudijskog pomoćnika i sudijskog pripravnika;

27) daje mišljenje o broju sudijskih pripravnika za svaki sud;

28) vodi lični list za svakog sudiju i sudiju porotnika i propisuje obrazac i način vođenja ličnog lista sudije i sudije porotnika;

29) propisuje obrazac i način vođenja ličnog lista za sudsko osoblje zaposleno u sudu;

30) nadzire primenu Sudskog poslovnika, u skladu za zakonom i donosi godišnji plan nadzora;

31) odlučuje o imunitetu sudije i člana Saveta;

32) predlaže obim i strukturu budžetskih sredstava i vrši nadzor nad njihovim trošenjem, u skladu sa zakonom;

33) daje mišljenje o pokretanju parničnog postupka radi naknade isplaćenog novčanog iznosa za štetu koju je sudija prouzrokovao nezakonitim i nepravilnim radom, a koju je isplatila Republika Srbija;

34) odlučuje o prigovoru u postupku izbora za člana Saveta iz reda sudija;

35) prikuplja i analizira statističke podatke i donosi godišnje i višegodišnje planove u cilju efikasnog upravljanja kadrovskim, finansijskim i materijalnim resursima suda;

36) obrazuje radna tela Saveta i vrši izbor i razrešenje njihovih članova i zamenika članova;

37) daje mišljenje o izmenama ili dopunama postojećih ili donošenju novih zakona koji uređuju položaj sudije, organizaciju i postupanje suda, kao i drugih sistemskih zakona koje sud primenjuje ili su od značaja za obavljanje sudijske funkcije;

38) donosi godišnji izveštaj o svom radu;

39) obaveštava javnost o svom radu;

40) sarađuje sa pravosudnim savetom druge države i međunarodnom organizacijom;

41) donosi akte predviđene zakonom;

42) obavlja i druge nadležnosti i poslove određene zakonom.

Prava i dužnosti člana Saveta

Član 7

Član Saveta:

1) obavlja funkciju savesno, u skladu sa Ustavom, zakonom, Etičkim kodeksom i drugim aktima Saveta;

2) učestvuje u radu i odlučivanju Saveta;

3) mora biti redovno i blagovremeno obavešten o svim pitanjima potrebnim za vršenje funkcije;

4) redovno i blagovremeno dobija materijale za sednicu, kao i druge materijale i podatke neophodne za vršenje funkcije;

5) blagovremeno obaveštava Savet o razlozima sprečenosti za učešće u radu Saveta;

6) bez odlaganja obaveštava Savet o postojanju razloga koji mogu da dovedu u sumnju njegovu nepristrasnost;

7) ima i druga prava i dužnosti u skladu sa zakonom, drugim propisom i opštim aktom.

Izuzeće člana Saveta

Član 8

Član Saveta ne može da učestvuje u radu i odlučivanju o pitanjima koja se tiču:

- njega samog, osim kada se radi o pitanjima koja se odnose na organizaciju rada u Savetu;

- krvnih srodnika u pravoj liniji;

- krvnih srodnika u pobočnoj liniji do četvrtog stepena;

- lica sa kojima je u odnosu staratelja, usvojitelja, usvojenika ili hranitelja;

- supružnika ili vanbračnog druga, pa i kada je bračna, odnosno vanbračna zajednica prestala;

- srodnika po tazbini do drugog stepena, pa i kada je bračna, odnosno vanbračna zajednica prestala;

- drugih okolnosti koje izazivaju sumnju u nepristrasnost člana Saveta.

Član Saveta je dužan da odmah po saznanju o postojanju razloga za izuzeće, u pisanoj formi ili usmeno, na zapisnik, obavesti Savet o postojanju razloga za izuzeće.

Zahtev za izuzeće člana Saveta mogu podneti član Saveta, sudija i lice o čijem statusu, pravu ili obavezi se odlučuje.

Zahtev se podnosi u pisanoj formi ili usmeno, na zapisnik.

Pre odlučivanja o podnetom zahtevu pribaviće se izjašnjenje člana Saveta čije se izuzeće traži.

Odluku o izuzeću člana Saveta donosi predsednik Saveta, a o izuzeću predsednika odluku donosi Savet, većinom glasova svih članova.

Član Saveta koji je izuzet ne može učestvovati u radu i odlučivanju koji se odnose na pitanje povodom kog je izuzet.

Predsednik Saveta

Član 9

Predsednik Saveta bira se na period od pet godina među izbornim članovima Saveta iz reda sudija.

Odluku o izboru predsednika Saveta donosi Savet većinom od osam glasova.

Izbor predsednika vrši se na narednoj sednici Saveta nakon prestanka mandata prethodnog predsednika.

Sednicom Saveta na kojoj se bira predsednik predsedava potpredsednik, a u njegovom odsustvu ili sprečenosti, najstariji prisutni član Saveta.

Svaki član Saveta može predložiti kandidata za funkciju predsednika Saveta.

Predsednik Saveta:

- predstavlja Savet;

- stara se o organizaciji, zakonitosti i obezbeđivanju javnosti rada Saveta i Administrativne kancelarije;

- saziva sednice Saveta, predlaže dnevni red za sednice i predsedava sednicama;

- može da odredi člana Saveta koji je zadužen da izlaže pravno i činjenično stanje u vezi sa tačkom dnevnog reda;

- stara se o primeni Poslovnika i drugih akata Saveta;

- potpisuje akte Saveta.

Predsednik Saveta obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, Poslovnikom, drugim propisima i internim aktima Saveta.

Potpredsednik Saveta

Član 10

Savet ima potpredsednika koga bira na period od pet godina među izbornim članovima Saveta koje bira Narodna skupština.

Odluka o izboru potpredsednika Saveta donosi se većinom od osam glasova.

Izbor potpredsednika vrši se na narednoj sednici Saveta nakon prestanka mandata prethodnog potpredsednika.

Svaki član Saveta može predložiti kandidata za funkciju potpredsednika Saveta.

Potpredsednik Saveta obavlja poslove predsednika Saveta u slučaju njegovog odsustva ili sprečenosti.

Službena legitimacija

Član 11

Članovi Saveta imaju službenu legitimaciju, kojom se dokazuje članstvo u Savetu i imunitetska prava člana Saveta.

U legitimaciji se navode podaci o identitetu, dan početka mandata i imunitetska prava člana Saveta.

Izgled službene legitimacije određen je u Prilogu 1 Poslovnika.

Službena legitimacija se po prestanku funkcije vraća Savetu.

Sekretar Saveta

Član 12

Savet ima sekretara.

Sekretar Saveta rukovodi Administrativnom kancelarijom, obavlja poslove u skladu sa zakonom i aktima Saveta i za svoj rad odgovoran je Savetu.

Sekretar Saveta je državni službenik na položaju koga na pet godina postavlja Savet i može biti ponovo postavljen.

Administrativna kancelarija

Član 13

Administrativna kancelarija obavlja stručne, administrativne i druge poslove za potrebe Saveta i njegovih radnih tela, u skladu sa zakonom, Poslovnikom, drugim propisima i opštim aktima.

Organizacija, poslovi i način rada Administrativne kancelarije uređuju se posebnim aktom.

Akt o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Administrativnoj kancelariji donosi Savet.

Radna tela Saveta

Član 14

Radna tela Saveta su: Komisija za vrednovanje rada sudija i predsednika sudova, Izborna komisija, Komisija za praćenje pravilne raspodele predmeta, Budžetska komisija, Etički odbor, disciplinski organi i radno telo za odlučivanje o prigovoru na rešenje o oceni sudijskog pomoćnika.

Radi razmatranja pojedinog pitanja iz svoje nadležnosti Savet može da obrazuje i druga radna tela.

Druga radna tela obrazuju se kao komisije, stručni timovi ili radne grupe.

Savet odlukom o obrazovanju drugog radnog tela određuje njegov sastav, poslove za koje se obrazuje i rok za njihovo izvršenje. Po pravilu, najmanje jedan član drugog radnog tela je član Saveta.

Zaposleni u Administrativnoj kancelariji može biti imenovan za člana u drugom radnom telu.

Obrazovanje, sastav i način rada radnog tela uređuje se posebnim aktom Saveta.

Radna tela podnose Savetu izveštaje o svom radu najmanje jednom godišnje, a na zahtev Saveta podnose i druge periodične izveštaje.

Radno telo može doneti poslovnik o svom radu.

III NAČIN RADA I ODLUČIVANJA SAVETA

Sednica Saveta

Član 15

Savet odlučuje o pitanjima iz svoje nadležnosti na sednicama Saveta.

Sednica Saveta održava se, po pravilu, jednom nedeljno, u sedištu Saveta.

Savet može da odluči da pojedine sednice održi u drugom mestu.

Sednica Saveta može se održati upotrebom informaciono-komunikacionih tehnologija, u postupku i pod uslovima propisanim Poslovnikom.

Sednici prisustvuje sekretar Saveta, a po potrebi i drugi državni službenici iz Administrativne kancelarije, radi pružanja stručne i administrativne podrške.

Na sednicu Saveta mogu biti pozvana i druga lica radi razmatranja pojedinih tačaka dnevnog reda.

Pozvanim licima dostavlja se neophodni materijal samo za tačke dnevnog reda radi čijeg razmatranja su pozvani, najkasnije osam dana pre dana održavanja sednice.

Javnost sednica Saveta

Član 16

Sednice Saveta su javne, osim u slučajevima propisanim Ustavom, zakonom i Poslovnikom.

Savet sprovodi postupak i odlučuje bez prisustva javnosti u sledećim slučajevima:

- u postupku za utvrđivanje razloga za razrešenje sudije zbog teškog disciplinskog prekršaja, osim ako sudija u odnosu na koga se vodi postupak zahteva da postupak bude javan;

- u disciplinskom postupku po žalbi, osim ako sudija u odnosu na koga se vodi postupak zahteva da postupak bude javan;

- u postupku odlučivanja o davanju odobrenja za lišenje slobode sudije ili člana Saveta;

- u postupku odlučivanja o postojanju neprimerenog uticaja na sudiju ili sud, na obrazloženi zahtev sudije;

- u drugim slučajevima propisanim zakonom.

Savet može doneti odluku o tome da se sednica ili deo sednice zatvori za javnost ako je to potrebno radi zaštite ugleda, integriteta ili autoriteta sudske vlasti.

Odluka iz stava 3. ovog člana mora biti obrazložena i objavljuje se na internet stranici Saveta.

Sednici mogu da prisustvuju zainteresovana lica i predstavnici sredstava javnog informisanja do broja raspoloživih mesta u prostoriji u kojoj se održava sednica, a prema redosledu prijavljivanja Administrativnoj kancelariji.

Sazivanje sednice Saveta

Član 17

Sednicu Saveta saziva predsednik Saveta najkasnije tri dana pre održavanja sednice.

Predsednik Saveta saziva sednicu i na predlog najmanje tri člana Saveta, koji sadrži predlog dnevnog reda i rok u kome se predlaže održavanje sednice Saveta.

Predlog za sazivanje sednice iz stava 2. ovog člana mora biti obrazložen.

Ukoliko predsednik Saveta bez opravdanog razloga ne sazove sednicu iz stava 2. ovog člana, sednicu može da sazove potpredsednik Saveta, a ako je potpredsednik Saveta ne sazove bez opravdanog razloga, može je sazvati najstariji član Saveta.

Poziv za sednicu sadrži dan, čas i mesto održavanja sednice i predlog dnevnog reda.

Uz poziv za sednicu članovima Saveta dostavlja se zapisnik sa prethodne sednice i materijal za sednicu.

O pripremi i dostavljanju materijala za sednicu stara se sekretar Saveta.

Predsednik Saveta može da sazove sednicu Saveta u roku kraćem od tri dana, radi rešavanja hitnih pitanja (vanredna sednica).

Datum, vreme i mesto održavanja sednice, kao i predlog dnevnog reda sednice, odmah po sazivanju se objavljuju na internet stranici Saveta, o čemu se stara sekretar Saveta.

Većina potrebna za održavanje sednice

Član 18

Savet može da održi sednicu ukoliko je prisutno najmanje osam članova Saveta.

Član Saveta koji je sprečen da prisustvuje sednici Saveta dužan je da o tome obavesti Savet i navede razloge sprečenosti.

Otvaranje i tok sednice Saveta

Član 19

Sednicom Saveta predsedava predsednik Saveta, a u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti potpredsednik Saveta, a u slučaju da su sprečeni ili odsutni i predsednik i potpredsednik, sednicom Saveta predsedava najstariji prisutni član Saveta (u daljem tekstu: predsedavajući).

Predsedavajući otvara sednicu Saveta i utvrđuje da li postoji potrebna većina za rad Saveta.

Ako nije prisutna potrebna većina članova Saveta, predsedavajući određuje novi termin za održavanje sednice.

Sednica Saveta se prekida u slučaju da u toku sednice Savet izgubi potrebnu većinu za rad, kao i u slučaju više sile.

Ukoliko započeta sednica bude prekinuta, nastaviće se prema ranije utvrđenom dnevnom redu, kada se za to steknu uslovi.

Odlučivanje o dnevnom redu

Član 20

Ukoliko postoji potrebna većina za rad, predsedavajući predlaže usvajanje dnevnog reda.

Član Saveta ima pravo da predloži i obrazloži izmenu i dopunu dnevnog reda koji je predložen u pozivu za sednicu.

Dnevni red je usvojen kada za njega glasa većina svih članova Saveta.

Izmena redosleda razmatranja pojedinih tačaka dnevnog reda ili objedinjavanje rasprave o pojedinim tačkama dnevnog reda može se izvršiti samo uz saglasnost većine svih članova Saveta.

Usvajanje zapisnika sa prethodne sednice

Član 21

Nakon usvajanja dnevnog reda, Savet po pravilu odlučuje o usvajanju zapisnika sa prethodne sednice.

Član Saveta ima pravo da stavi primedbe na zapisnik.

O osnovanosti primedbi odlučuje Savet većinom glasova svih članova Saveta.

Predsedavajući konstatuje da je zapisnik usvojen bez primedbi, odnosno sa izmenama koje su prihvaćene.

Raspravljanje po tačkama dnevnog reda

Član 22

Po usvajanju dnevnog reda i zapisnika, predsedavajući otvara raspravu po tačkama usvojenog dnevnog reda.

Ukoliko je član Saveta određen da izlaže pravno i činjenično stanje u vezi sa tačkom dnevnog reda, predsedavajući prvo njemu daje reč.

Po završetku rasprave o tački dnevnog reda, predsedavajući utvrđuje predloge koji su izneti u raspravi i stavlja ih na glasanje.

Odlučivanje Saveta

Član 23

Savet odlučuje javnim glasanjem.

Glasanje o svakom predlogu vrši se dizanjem ruke "za" ili "protiv".

Član Saveta ima pravo da se uzdrži od glasanja.

Član Saveta može da obrazloži svoje mišljenje o predlogu o kojem se glasalo, što se unosi u zapisnik.

Odluka je doneta ako se za nju izjasni većina svih članova Saveta, osim ako zakonom nije drugačije propisano.

Nakon obavljenog glasanja, predsedavajući zaključuje glasanje i saopštava rezultat glasanja.

Odlučivanje u postupku izbora sudija i predsednika sudova uređuje se pravilnikom Saveta.

Pored članova Saveta, glasanju prisustvuju sekretar Saveta i državni službenik iz Administrativne kancelarije koji vodi zapisnik.

Sednica putem audio-video konferencijskog sistema

Član 24

Ako članovi Saveta, iz opravdanih razloga, nisu u mogućnosti da fizički pristupe sednici, predsedavajući može doneti odluku o održavanju sednice putem odgovarajućeg audio-video konferencijskog sistema koji omogućava učešće članova Saveta u raspravi i odlučivanju na daljinu i snimanje toka sednice.

U slučaju postojanja opravdanih razloga koji sprečavaju prisustvo jednog ili više članova Saveta, učešće na sednici omogućava se putem odgovarajućeg audio-video konferencijskog sistema.

Na sednice iz st. 1. i 2. ovog člana shodno se primenjuju odredbe čl. 15−23. Poslovnika.

Održavanje sednica elektronskim putem

Član 25

U hitnim slučajevima, kada donošenje odluke koja je na dnevnom redu ne iziskuje raspravu, sednica se može održati elektronskim putem.

Sednica iz stava 1. ovog člana održava se tako što predsedavajući putem elektronske pošte saopštava članovima Saveta razloge održavanja sednice elektronskim putem, dnevni red i određuje rok za izjašnjavanje o tačkama dnevnog reda, koji ne može biti duži od osam časova.

Članovi Saveta se o tačkama dnevnog reda izjašnjavaju u roku iz stava 2. ovog člana elektronskim putem, na adresu elektronske pošte navedenu u pozivu za sednicu.

Odmah nakon održane sednice, zapisnik se dostavlja svim članovima Saveta u elektronskom obliku.

Zapisnik o održanoj elektronskoj sednici sadrži rezultat glasanja po tačkama dnevnog reda i po pravilu se usvaja na prvoj narednoj sednici Saveta.

Zapisnik iz stava 5. ovog člana i izjašnjavanje članova Saveta o tačkama dnevnog reda iz stava 2. ovog člana čuvaju se trajno, u skladu sa propisima kojima se uređuje čuvanje arhivske građe.

Održavanje reda na sednici

Član 26

Predsedavajući se stara o održavanju reda na sednici.

Predsedavajući može, posle opomene, udaljiti lice koje ometa red na sednici.

Zapisnik

Član 27

O svakoj sednici Saveta vodi se zapisnik koji se članovima Saveta dostavlja po pravilu uz predlog dnevnog reda za narednu sednicu.

Zapisnik sa sednice Saveta sadrži: redni broj i datum održavanja sednice; imena prisutnih i odsutnih članova Saveta i drugih lica koja prisustvuju sednici; dnevni red sednice; kratak pregled rasprave o predmetu odlučivanja; odluku Saveta o svakoj tački dnevnog reda; rezultat glasanja i zaključke sa sednice Saveta. Kada je odluka Saveta doneta većinom glasova, u zapisnik se unosi i ime i prezime člana Saveta sa naznakom da li je glasao "za", "protiv" ili se uzdržao od glasanja.

Sekretar Saveta određuje državnog službenika iz Administrativne kancelarije koji prisustvuje sednicama Saveta i vodi zapisnik.

Zapisnik sa sednice usvaja se na jednoj od narednih sednica Saveta, a potpisuju ga predsedavajući i državni službenik iz Administrativne kancelarije koji vodi zapisnik.

Zapisnik se može sačiniti u obliku elektronskog dokumenta i potpisati kvalifikovanim elektronskim potpisom.

Zapisnik se čuva trajno, na način uređen propisima kojima se uređuje čuvanje arhivske građe.

Za čuvanje zapisnika odgovoran je sekretar Saveta.

Objavljivanje zapisnika sa sednice

Član 28

Nakon usvajanja, zapisnik sa sednice objavljuje se na internet stranici Saveta.

Zapisnik sa sednice ili dela sednice koji je zatvoren za javnost, nije dostupan javnosti.

Snimanje sednica Saveta

Član 29

Sednice Saveta iz čl. 15. i 24. ovog Poslovnika se snimaju audio-vizuelno.

Snima se celokupan tok sednice otvorene za javnost.

Delovi sednice koji su zatvoreni za javnost se ne snimaju.

Audio-vizuelni snimak sednice Saveta postavlja se na internet stranicu Saveta u roku do 24 časa od održavanja sednice.

O snimanju sednice i postavljanju snimka na internet stranicu Saveta stara se sekretar Saveta.

Audio-vizuelni snimak se koristi prilikom izrade zapisnika.

Audio-vizuelni snimci sednica Saveta čuvaju se trajno, u elektronskom obliku, na način uređen propisima kojima se uređuje čuvanje arhivske građe.

Akti Saveta

Član 30

Savet donosi pravilnike, odluke, mišljenja, kao i druge akte u skladu sa zakonom.

Nacrt pravilnika, odluka, mišljenja i drugih akata sa obrazloženjem priprema Administrativna kancelarija.

Odluka Saveta mora biti obrazložena, ako zakonom nije drugačije određeno.

Anonimizacija i pseudonomizacija u aktima i odlukama Saveta vrši se u skladu sa posebnim aktom Saveta.

Akti i odluke Saveta određeni zakonom objavljuju se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i na internet stranici Saveta.

Dispozitiv odluke o izboru sudije i predsednika suda objavljuje se na internet stranici Saveta odmah po donošenju. Obrazložena odluka o izboru sudije i predsednika suda dostavlja se radi objavljivanja "Službenom glasniku Republike Srbije" i istovremeno objavljuje na internet stranici Saveta.

Na internet stranici Saveta mogu se objaviti i drugi akti i odluke Saveta i radnih tela Saveta, ukoliko to nije u suprotnosti sa zakonom.

Savet donosi interne akte potrebne za efikasan i delotvoran rad Saveta.

Ispravka akta

Član 31

Kada tekst akta Saveta objavljen u "Službenom glasniku Republike Srbije" i na internet stranici Saveta nije saglasan sa izvornikom, ispravku vrši predsednik Saveta.

Ispravka iz stava 1. ovog člana dostavlja se i objavljuje na isti način kao i akt koji se ispravlja.

Program i plan rada Saveta

Član 32

Savet donosi trogodišnji program rada.

Na osnovu trogodišnjeg programa rada, Savet donosi godišnje planove rada i prati njihovo izvršenje.

Trogodišnji program rada i godišnji plan rada Saveta objavljuju se na internet stranici Saveta.

Godišnji izveštaj Saveta

Član 33

Savet donosi izveštaj o radu za prethodnu godinu najkasnije do 1. marta tekuće godine.

Godišnji izveštaj o radu Saveta obuhvata informacije o radu Saveta, informacije o radu radnih tela Saveta, kao i zaključak o ispunjenosti godišnjeg plana rada i stepenu ostvarenosti aktivnosti iz dokumenata javnih politika čiji je nosilac Savet.

Izveštaj o radu za prethodnu godinu Savet dostavlja Narodnoj skupštini radi informisanja najkasnije do 15. marta tekuće godine i istovremeno ga objavljuje na internet stranici Saveta.

Nacrt godišnjeg izveštaja o radu Saveta priprema sekretar Saveta.

Izmene i dopune Poslovnika

Član 34

Poslovnik se menja i dopunjuje odlukom.

Predlog odluke o izmenama i dopunama Poslovnika može podneti član Saveta.

Predlog se podnosi u obliku u kome se donosi odluka i mora biti obrazložen.

Savet odluku o izmeni i dopuni Poslovnika usvaja većinom glasova svih članova Saveta.

Shodna primena Zakona o opštem upravnom postupku

Član 35

Na sva pitanja koja nisu uređena zakonom, Poslovnikom, pravilnikom ili drugim aktom Saveta shodno se primenjuju odredbe zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak.

IV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Prestanak važenja ranijeg poslovnika

Član 36

Danom stupanja na snagu Poslovnika, prestaje da važi Poslovnik o radu Visokog saveta sudstva ("Službeni glasnik RS", br. 29/13, 4/16, 91/16, 24/17, 7/18, 69/18, 38/21, 90/21 i 48/23).

Izuzetno od stava 1. ovog člana, odredbe čl. 27a-27đ Poslovnika o radu Visokog saveta sudstva ("Službeni glasnik RS", br. 29/13, 4/16, 91/16, 24/17, 7/18, 69/18, 38/21, 90/21 i 48/23) prestaju da važe danom stupanja na snagu pravilnika kojim se uređuje zaštita od neprimerenog uticaja na sudiju i sud.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, član 30. Poslovnika o radu Visokog saveta sudstva ("Službeni glasnik RS", br. 29/13, 4/16, 91/16, 24/17, 7/18, 69/18, 38/21, 90/21 i 48/23) prestaje da važi danom stupanja na snagu odredaba Poslovnika kojima se uređuje audio-vizuelno snimanje sednica.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, odredbe čl. 40-52b Poslovnika o radu Visokog saveta sudstva ("Službeni glasnik RS", br. 29/13, 4/16, 91/16, 24/17, 7/18, 69/18, 38/21, 90/21 i 48/23) prestaju da važe danom stupanja na snagu pravilnika kojim se uređuje postupak izbora sudija i predsednika sudova.

Stupanje na snagu Poslovnika

Član 37

Poslovnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Izuzetno od stava 1. ovog člana, odredbe Poslovnika koje se odnose na audio-vizuelno snimanje sednica Saveta stupaju na snagu 1. septembra 2024. godine.

 

Prilog 1.

IZGLED SLUŽBENE LEGITIMACIJE ČLANA VISOKOG SAVETA SUDSTVA

Službena identifikaciona legitimacija člana Visokog saveta sudstva, u obliku latiničnog slova "L", je u kožnim trodelnim koricama, teget boje, na preklop. Dimenzije legitimacije: u sklopljenom stanju cca 114 x 82 mm, u otvorenom stanju cca 175 x 114 mm, središnji preklopni deo legitimacije cca 114 x 80 mm. Na prednjoj strani zatvorene legitimacije nalazi se ćirilički tekst u blindruku, utisnut u tri reda - prvi red: SLUŽBENA, drugi red: LEGITIMACIJA, treći red: ČLANA VISOKOG SAVETA SUDSTVA; visina slova u kapitalu 5 mm. Središni preklopni deo legitimacije nosi Veliki grb Republike Srbije, dimenzija 50 x 40 mm, u srebro patini (centralno je postavljen). Iznad Velikog grba Republike Srbije nalazi se vodoravno postavljena metalna, polirana i hromirana pločica, dimenzija cca 57 x 8 mm, na kojoj je ugravirano u kapital "REPUBLIKA SRBIJA" (visine 4 mm), na ćiriličkom pismu, u fontu Ariel. Slova su ispunjena crnim emajl lakom. Ispod Velikog grba Republike Srbije je metalna, polirana i hromirana pločica, dimenzija cca 56 x 8 mm, na kojoj je ugravirano u kapital "VISOKI SAVET SUDSTVA" (visine 4 mm) na ćiriličkom pismu, u fontu Ariel. Slova su ispunjena crnim emajl lakom. Na legitimaciji u otvorenom stanju nalaze se dva otvora sa leve i desne strane, veličine 90x60 mm, za ulaganje službenog dokumenta u papirnoj formi, sa tekstom u ćirilici. Sa leve strane papirni dokument nosi tekst u tri reda - prvi red "REPUBLIKA SRBIJA", drugi red "VISOKI SAVET SUDSTVA", treći red "SLUŽBENA LEGITIMACIJA SRBIJE". Ispod navedenog teksta na ovom dokumentu sa leve strane nalazi se linija za identifikacioni broj, a desno od toga je pozicija za sliku člana Visokog saveta sudstva, koja se naknadno unosi. Ispod ovoga se nalaze dve vodoravne linije, jedna ispod druge (prva linija je za ime i prezime, a druga je predviđena za datum početka mandata). Sa desne strane nalazi se otvor za ulaganje papirnog dokumenta na kome su navedena imunitetska prava člana Visokog saveta sudstva, u skladu sa Ustavom i zakonom. Ispod teksta se nalazi vodoravna linija za potpis predsednika Visokog saveta sudstva.