ODLUKAO GRAĐEVINSKOM ZEMLJIŠTU("Sl. list grada Užica", br. 19/2022 i 46/2023) |
Ovom Odlukom uređuju se uslovi, postupak, nadležnosti i način pribavljanja građevinskog zemljišta za potrebe Grada Užica i raspolaganja građevinskim zemljištem u javnoj svojini Grada Užica.
2. Pojam građevinskog zemljišta
Građevinsko zemljište je zemljište koje je određeno zakonom ili planskim dokumentom za izgradnju i korišćenje objekata, kao i zemljište na kojem su izgrađeni objekti u skladu sa zakonom.
3. Korišćenje građevinskog zemljišta
Građevinsko zemljište se koristi radi izgradnje objekata, u skladu sa planskim dokumentom na osnovu koga se izdaju lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola, na način kojim se obezbeđuje njegovo racionalno korišćenje.
4. Vrste građevinskog zemljišta
4.1. Izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište
Građevinsko zemljište može biti izgrađeno i neizgrađeno.
Izgrađeno građevinsko zemljište je zemljište na kome su izgrađeni objekti namenjeni za trajnu upotrebu, u skladu sa zakonom.
Neizgrađeno građevinsko zemljište je zemljište: na kome nisu izgrađeni objekti, zemljište na kome su izgrađeni objekti bez građevinske dozvole i privremeni objekti.
4.2. Uređeno i neuređeno građevinsko zemljište
Građevinsko zemljište može biti uređeno i neuređeno.
Uređeno građevinsko zemljište je zemljište koje je u skladu sa planskim dokumentom komunalno opremljeno za građenje i korišćenje (izgrađen pristupni put, elektromreža, obezbeđeno snabdevanje komunalnim proizvodima i uslugama).
Neuređeno zemljište je zemljište koje nije komunalno opremljeno za građenje i korišćenje.
5. Uređivanje građevinskog zemljišta
Uređivanje građevinskog zemljišta obuhvata njegovo pripremanje i opremanje.
Pripremanje zemljišta obuhvata istražne radove, izradu geodetskih, geoloških i drugih podloga, izradu planske i tehničke dokumentacije, programa za uređivanje zemljišta, raseljavanje, uklanjanje objekata, saniranje terena i druge radove.
Pored radova iz stava 2. ovog člana, na područjima koja su bila izložena ratnim dejstvima, nadležni organ uprave za poslove civilne zaštite obavlja i proveru o postojanju zaostalih eksplozivnih sredstava, u skladu sa zakonom.
Opremanje zemljišta obuhvata izgradnju objekata komunalne infrastrukture i izgradnju i uređenje površina javne namene.
Uređivanje građevinskog zemljišta obavlja se u skladu sa važećim planskim dokumentom prema srednjoročnim i godišnjim programima uređivanja koje donosi Skupština Grada, uz staranje o zaštiti, racionalnom i održivom korišćenju zemljišta.
Skupština Grada uređuje građevinsko zemljište i stara se o njegovom racionalnom korišćenju, prema nameni zemljišta predviđenoj planskim dokumentom, u skladu sa zakonom.
Obezbeđivanje uslova za uređivanje, upotrebu, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta za Grad, koje obuhvata:
- pripremu srednjoročnih i godišnjih programa uređivanja građevinskog zemljišta;
- uređivanje građevinskog zemljišta;
- staranje o zaštiti, racionalnom i namenskom korišćenju građevinskog zemljišta i
- obavljanje drugih poslova u skladu sa zakonom i drugim propisima.
5.1. Pripremanje i opremanje građevinskog zemljišta sredstvima fizičkih ili pravnih lica
Građevinsko zemljište koje nije uređeno u smislu zakona i ove Odluke, a nalazi se u obuhvatu planskog dokumenta na osnovu koga se mogu izdati lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola, može se pripremiti, odnosno opremiti i sredstvima fizičkih ili pravnih lica, u skladu sa Zakonom.
6. Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta
Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta obezbeđuje se iz sredstava ostvarenih od:
1) doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;
2) zakupnine za građevinsko zemljište;
3) otuđenja ili razmene građevinskog zemljišta;
4) pretvaranja prava zakupa u pravo svojine, u skladu sa zakonom;
5) doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta i
6) drugih izvora u skladu sa zakonom.
II GRAĐEVINSKO ZEMLJIŠTE U JAVNOJ SVOJINI GRADA
1. Nadležnost i nadležni organi
Građevinskim zemljištem u javnoj svojini Grada (u daljem tekstu: građevinsko zemljište) raspolaže Grad, u skladu sa Zakonom o javnoj svojini, zakonom kojim je uređena oblast građevinskog zemljišta, Statutom grada Užica i ovom Odlukom.
Raspolaganjem građevinskim zemljištem, u smislu ove Odluke, smatra se:
1. pribavljanje građevinskog zemljišta;
2. otuđenje;
3. međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;
4. davanje u zakup;
5. ulaganje u kapital javnog preduzeća i društvo kapitala;
6. ustanovljavanje prava stvarne službenosti, u skladu sa posebnom odlukom;
7. davanje saglasnosti za izgradnju i legalizaciju;
8.otuđenje za potrebe realizacije projekta iz oblasti javno-privatnog partnerstva.
Pod pribavljanjem građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, odnosno pod otuđenjem građevinskog zemljišta iz javne svojine smatra se i razmena.
Skupština Grada Užica donosi odluku o pribavljanju u javnu svojinu Grada i otuđenju građevinskog zemljišta iz javne svojine Grada, kao i odluku o otuđenju ili davanju u zakup građevinskog zemljište po ceni, odnosno zakupnini koja je manja od tržišne cene, odnosno zakupnine i odluku o otuđenju ili davanju u zakup građevinskog zemljišta bez naknade, uz prethodno pribavljenu saglasnost Vlade, za poslove koji su od posebnog javnog i opšteg značaja.
Gradonačelnik grada Užica donosi odluku o davanju u zakup građevinskog zemljišta, osim u slučajevima davanja u zakup građevinskog zemljišta iz prethodnog stava ove Odluke.
Komisija za građevinsko zemljište (u daljem tekstu: Komisija) utvrđuje da li su ispunjeni uslovi za donošenje odluke iz stava 1. i stava 2. ovog člana.
Komisiju obrazuje Gradsko veće grada Užica.
Komisija posebno ceni opravdanost i celishodnost donošenja odluke o otuđenju i pribavljanju građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, davanja u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini Grada, odluke o razmeni i deobi građevinskog zemljišta, te predlog odluke Komisije kojim predlaže donošenje ovih odluka, mora biti posebno obrazložen.
Komisija iz stava 3. ovog člana, čine: predsednik, zamenik predsednika i tri člana koji imaju zamenike, a koji se imenuju iz reda zaposlenih Gradske uprave za urbanizam, izgradnju i imovinsko-pravne poslove, Gradske uprave za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti i JP "Užice razvoj" Užice. Komisija ima sekretara i zamenika sekretara.
Komisija se sastaje po potrebi a odluke se donose većinom glasova.
Komisija donosi Poslovnik o radu.
Administrativno-tehničke i stručne poslove za Komisiju obavlja Gradska uprava za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti (u daljem tekstu: Uprava).
Zadatak Komisije koja sprovodi postupak javnog prikupljanja pismenih ponuda ili postupak javnog nadmetanja je da objavi tekst oglasa o sprovođenju postupka javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda za pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu, odnosno za otuđenje nepokretnosti iz javne svojine grada, kao i u postupku davanja u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini, da pripremi konkursnu dokumentaciju, da o toku postupka vodi zapisnik i po okončanom postupku utvrdi predlog za izbor najpovoljnijeg ponuđača.
Na osnovu zapisnika o otvaranju pismenih ponuda, odnosno javnog nadmetanja, izveštaja o sprovedenom postupku i predloga Komisije za izbor najpovoljnijeg ponuđača, Skupština Grada ili organ koga Skupština u osnovnoj odluci ovlasti da to učini u njeno ime i za njen račun donosi rešenje o pribavljanju, odnosno otuđenju nepokretnosti ponuđaču koji je ponudio najpovoljnije uslove.
Na osnovu zapisnika o otvaranju pismenih ponuda, odnosno javnog nadmetanja, izveštaja o sprovedenom postupku i predloga
Komisije za izbor najpovoljnijeg ponuđača, Gradonačelnik grada Užica donosi rešenje o davanju građevinskog zemljišta u zakup najpovoljnijem ponuđaču.
Postupak pribavljanja, odnosno raspolaganja građevinskog zemljišta počinje podnošenjem inicijative Komisiji preko nadležne Gradske uprave od strane zainteresovanog lica koje ima pravni interes za sprovođenje postupka.
Inicijativa mora biti obrazložena, sa obrazloženjem celishodnosti, a uz inicijativu se podnosi kopija katastarskog plana i prepis lista nepokretnosti za katastarske parcele koje su predmet raspolaganja, odnosno pribavljanja.
Nadležna Gradska uprava, po prijemu inicijative, utvrđuje da li je inicijativa uredna i potpuna. Ukoliko je inicijativa uredna i potpuna, Komisija će utvrditi da li su ispunjeni propisani uslovi za pristupanje raspolaganju, odnosno pribavljanju građevinskog zemljišta, kao i da li je raspolaganje, odnosno pribavljanje građevinskog zemljišta opravdano i celishodno.
Ukoliko Komisija utvrdi da je inicijativa osnovana, pripremiće predlog odluke o pristupanju raspolaganju i pribavljanju građevinskog zemljišta. Obrazloženje odluke sadrži činjenice koje ukazuju da su ispunjeni propisani uslovi za pristupanje raspolaganju i pribavljanju građevinskog zemljišta, kao i činjenice koje ukazuju da je takvo raspolaganje, odnosno pribavljanje opravdano i celishodno i ne ugrožava javni interes Grada.
Ukoliko nadležna Gradska uprava utvrdi da je podnesena inicijativa neuredna i nepotpuna, nadležni organ uprave obavestiće podnosioca inicijative da nisu ispunjeni uslovi za pristupanje raspolaganju, odnosno pribavljanju građevinskog zemljišta.
Komisija, po okončanom postupku, dostavlja zapisnik o sprovedenom postupku sa predlogom odluke nadležnoj Gradskoj upravi, radi daljeg postupanja.
Ugovore o raspolaganju građevinskim zemljištem, pribavljanju građevinskog zemljišta i sve druge pravne poslove koji se zaključuju na osnovu odluke iz člana 11. stav 1. ove odluke, zaključuje Gradonačelnik odnosno drugo lice u skladu sa zakonom.
Pravni poslovi iz stava 1. ovog člana overavaju se kod nadležnog organa, u skladu sa zakonima kojima je uređen promet nepokretnosti, javnobeležnička delatnost i vanparnični postupak, a troškove overe, druge troškove, kao i poreske obaveze snosi fizičko ili pravno lice, odnosno preduzetnik sa kojim Grad zaključuje pravni posao.
Nakon što nadležni organ određen u skladu sa Statutom grada donese odluku o pribavljanju, otuđenju i razmeni gradskog građevinskog zemljišta u javnoj svojini grada Užica kao i odluku o prenosu prava javne svojine na građevinskom zemljištu sa grada Užica na druge nosioce prava javne svojine, ugovori iz člana 13. ove Odluke zaključuju se po prethodno pribavljenom mišljenju Gradskog pravobranilaštva grada Užica koje je obavezno da mišljenje da u roku od 15 dana od dana prijema zahteva.
2. Tržišna vrednost građevinskog zemljišta
Građevinsko zemljište se otuđuje, pribavlja i daje u zakup po tržišnim uslovima, u skladu sa Zakonom i ovom Odlukom.
Izuzetno, građevinsko zemljište se može otuđiti ili dati u zakup po ceni ili zakupnini koja je niža od tržišne vrednosti, odnosno otuđiti ili dati u zakup bez naknade, u slučajevima propisanim Zakonom i podzakonskim aktima Vlade Republike Srbije.
Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta koje se otuđuje i pribavlja, utvrđuje se na osnovu akta Republičkog organa nadležnog za procenu tržišne vrednosti ili drugog nadležnog organa ili nalaza i mišljenja veštaka upisanog u registar stalnih sudskih veštaka.
Tržišna vrednost se utvrđuje po 1 m2 građevinskog zemljišta. Ovako utvrđena tržišna vrednost važi šest meseci.
Za otuđenje građevinskog zemljišta u javnoj svojini plaća se cena koja se utvrdi u postupku javnog nadmetanja odnosno prikupljanja ponuda javnim oglasom i ista se ne može naknadno umanjivati.
Cena, zakupnina, odnosno naknada za ustanovljeno pravo službenosti i rok plaćanja su obavezan deo dispozitiva odluke iz člana 11. ove Odluke, a plaćanje se vrši na osnovu rešenja. Rok plaćanja je 15 dana od dana dostavljanja rešenja licu koje je obveznik plaćanja.
U slučaju da se steknu uslovi za povraćaj uplaćene cene, zakupnine, odnosno naknade, na osnovu stavljanja rešenja van snage, odnosno raskida ugovora, povraćaj sredstava se vrši u roku do 30 dana od dana stavljanja rešenja van snage, odnosno raskida ugovora.
III OTUĐENJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Otuđenje neizgrađenog građevinskog zemljišta sprovodi se javnim oglašavanjem, u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja ponuda javnim oglasom.
Građevinsko zemljište se otuđuje neposrednom pogodbom u slučajevima propisanim zakonom kao i posebnim odredbama ove Odluke.
1. Postupci otuđenja građevinskog zemljišta
1.1. Otuđenje građevinskog zemljišta javnim nadmetanjem i prikupljanjem ponuda javnim oglasom
Neizgrađeno građevinsko zemljište se može otuđiti radi izgradnje, u skladu sa planskim dokumentom na osnovu koga se izdaju lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola.
Postojeće i planirane površine javne namene ne mogu se otuđiti iz javne svojine.
Početni iznos cene je tržišna vrednost građevinskog zemljišta koje se otuđuje, koju je utvrdio Republički poreski ili drugi nadležni organ ili licencirani procenitelj.
Građevinsko zemljište u javnoj svojini otuđuje se licu koje ponudi najveću cenu za to zemljište.
Izuzetno od stava 4. ovog člana građevinsko zemljište se može otuđiti po ceni koja je manja od tržišne cene, ili otuđiti bez naknade, u skladu sa podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije.
Zainteresovano lice, podnosi preko nadležnog organa uprave inicijativu za pokretanje postupka otuđenja građevinskog zemljišta.
Gradsko veće grada Užica, na osnovu predloga koji sačinjava Komisija, utvrđuje predlog odluke da se građevinsko zemljište otuđi iz javne svojine Grada.
Skupština grada Užica, na osnovu utvrđenog predloga odluke Gradskog veća, donosi odluku o otuđenju građevinskog zemljišta iz javne svojine, javnim oglašavanjem.
Odluka iz stava 1. ovog člana obavezno sadrži opis i bliže podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje, vrstu, veličinu i namenu objekta koji se gradi na zemljištu, način javnog oglašavanja (javnim nadmetanjem ili prikupljanjem ponuda), početni iznos cene i iznos depozita.
Javni oglas za otuđenje građevinskog zemljišta priprema i objavljuje Komisija.
Javni oglas se objavljuje u dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije i zvaničnom sajtu Grada Užica.
Javni oglas o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda za otuđenje građevinskog zemljišta sadrži naročito:
- naziv vlasnika zemljišta koje se otuđuje;
- bliže podatke o načinu otuđenja;
- podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina, po potrebi druge bliže podatke);
- vrstu, veličinu i namenu objekta koji je sticalac dužan da izgradi;
- stepen komunalne opremljenosti i posebne uslove za uređenje ako se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište;
- obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da sa nadležnim komunalnim i drugim pravnim licima ugovori i plati troškove za infrastrukturu: EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;
- početni iznos cene;
- kriterijumi za izbor najpovoljnijeg ponuđača;
- rok zaključenja ugovora o otuđenju i posledice propuštanja;
- rok plaćanja cene i posledicu propuštanja;
- rok privođenja građevinskog zemljišta nameni;
- obavezu podnosioca prijave da radi učestvovanja u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja ponuda, uplati depozit na depozitni račun Grada, visinu depozita i rok uplate istog, kao i posledice u slučaju odustanka, odnosno stavljanja rešenja van snage;
- vreme i mesto uvida u dokumentaciju, odnosno uslovi otkupa iste;
- obavezan sadržaj prijave, odnosno ponude i isprave koje je potrebno dostaviti uz prijavu, odnosno ponudu;
- rok za podnošenje prijava, odnosno ponuda;
- način, vreme i mesto za dostavljanje prijava za učešće u postupku javnog nadmetanja, odnosno pismenih ponuda za učešće u postupku;
- mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja, odnosno otvaranja pismenih ponuda;
- rok za povraćaj depozita učesnicima koji nisu uspeli na javnom nadmetanju, odnosno u postupku prikupljanja pismenih ponuda;
- odredbu da podnosioci neblagovremene i nepotpune prijave neće moći da učestvuju u postupku javnog nadmetanja, odnosno da će neblagovremene i nepotpune ponude biti odbačene;
- druge podatke i informacije od značaja za uspešno oglašavanje.
Radi učestvovanja u postupku javnog nadmetanja, odnosno postupku prikupljanja ponuda, podnosilac prijave, odnosno ponude mora uplatiti depozit u visini od 20% od početne cene na depozitni račun Grada.
Rok za podnošenje prijava, odnosno ponuda ne može biti kraći od 30 dana od dana javnog oglašavanja.
Prijave, odnosno ponude se dostavljaju nadležnoj Gradskoj upravi sa naznakom za Komisiju.
Postupak javnog nadmetanja, odnosno otvaranja pismenih ponuda, sprovodi Komisija. Stručne i administrativne poslove za Komisiju u postupku javnog oglašavanja obavlja Gradska uprava za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti.
Prijava za učestvovanje u postupku javnog nadmetanja (u daljem tekstu: prijava), odnosno ponuda za učestvovanje u postupku prikupljanja ponuda javnim oglasom (u daljem tekstu: ponuda) se dostavlja u zatvorenoj koverti sa vidljivom naznakom na koju lokaciju se odnosi i ko je podnosilac prijave, odnosno ponude.
Prijava, odnosno ponuda pravnog lica mora da sadrži poslovno ime, sedište, broj telefona i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica i overena pečatom. Uz prijavu, odnosno ponudu pravnog lica se prilaže izvod iz registra privrednih subjekata nadležnog organa, ne stariji od mesec dana, potvrda o poreskom identifikacionom broju kao i potvrda da pravno lice nije u blokadi kod Narodne banke Srbije više od 3 dana u poslednjih 6 meseci od dana objavljivanja javnog oglasa (dokumenta koja se prilažu moraju biti originali ili overene fotokopije).
Prijava, odnosno ponuda fizičkog lica mora da sadrži ime, prezime, adresu, matični broj i broj lične karte, broj telefona i mora biti potpisana. Uz prijavu, odnosno ponudu fizičko lice prilaže i fotokopiju lične karte.
Prijava odnosno ponuda preduzetnika mora da sadrži sve podatke o preduzetniku propisane stavom 2. ovog člana, poslovno ime, sedište i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica i overena pečatom. Uz prijavu, odnosno ponudu preduzetnika prilaže se izvod iz registra nadležnog organa, ne stariji od mesec dana, potvrda o poreskom identifikacionom broju kao i potvrda da preduzetnik nije u blokadi kod Narodne banke Srbije više od 3 dana u poslednjih 6 meseci od dana objavljivanja javnog oglasa (dokumenta koja se prilažu moraju biti originali ili overene fotokopije).
U slučaju da podnosioca prijave, odnosno ponude zastupa punomoćnik, punomoćje za zastupanje mora biti specijalno i overeno od strane nadležnog organa.
Uz prijavu, odnosno ponudu se podnosi dokaz o uplati depozita.
Uz prijavu, odnosno ponudu mora da se dostavi izjava podnosioca prijave, odnosno ponuđača da prihvata sve uslove iz javnog oglasa.
Ponuda mora da sadrži iznos ponuđene cene, koji je isti ili veći od početnog iznosa utvrđenog oglasom.
Prijava, odnosno ponuda je nepotpuna ako ne sadrži sve što je propisano, ako nisu priložene sve isprave kako je to predviđeno u ovom članu, odnosno ako ne sadrži sve podatke predviđene javnim oglasom.
Prijavu, odnosno ponudu ne mogu podneti predsednik, zamenik predsednika niti bilo koji član komisije.
Postupak javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda je javan.
Predsednik Komisije otvara sednicu Komisije, saopštava podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje i početni iznos cene.
Predsednik Komisije konstatuje koliko je prijava, odnosno ponuda primljeno i po redosledu prispeća javno otvara i čita ceo tekst prijave, odnosno ponude.
Predsednik Komisije konstatuje koje isprave su dostavljene uz prijavu, odnosno ponudu.
Komisija utvrđuje ko su podnosioci prijave, odnosno ponude, ko je od podnosilaca prijava, odnosno ponuda prisutan sa ovlašćenjem da učestvuje u postupku javnog nadmetanja, odnosno prisustvuje postupku otvaranja ponuda i koje su prijave, odnosno ponude neblagovremene, odnosno nepotpune.
Predsednik Komisije konstatuje da podnosilac neblagovremene ili nepotpune prijave, odnosno lice koje nema uredno ovlašćenje podnosioca blagovremene i potpune prijave, ne može učestvovati u postupku javnog nadmetanja.
Predsednik Komisije konstatuje da se neblagovremene ili nepotpune ponude odbacuju.
Komisija utvrđuje koji ponuđač je ponudio najviši iznos cene.
Učesnik koji ponudi najviši iznos potpisuje izjavu o visini ponuđene cene, koju je dužan da uplati u roku utvrđenim oglasom, a ako ne zaključi ugovor i ne uplati kupoprodajnu cenu u propisanom roku, gubi pravo na povraćaj depozita.
Svi prisutni podnosioci prijava, odnosno ponuda imaju pravo uvida u podnete prijave, odnosno ponude.
Izveštaj Komisije sa odgovarajućim predlogom (izveštaj obavezno sadrži: kopiju javnog oglasa, zapisnik o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju pismenih ponuda, predlog da se zaključi ugovor o otuđenju sa licem koje je ponudilo najve ću cenu) dostavlja se nadležnoj Upravi u roku od tri radna dana od dana okončanja javnog nadmetanja odnosno, odnosno otvaranja ponuda prispelih po javnom oglasu za prikupljanje ponuda.
Predsednik Komisije objavljuje početak javnog nadmetanja i poziva učesnike da daju svoje ponude iznosa cene.
Učesnik javnog nadmetanja je dužan da jasno i glasno kaže iznos cene koji nudi.
Predsednik Komisije pita tri puta da li neko daje više od najvišeg prethodno ponuđenog iznosa i posle trećeg poziva, konstatuje koji je najviši ponuđeni iznos i ime ponuđača.
Predsednik Komisije objavljuje kada je javno nadmetanje završeno.
Zadatak Komisije je da sačini Zapisnik o javnom nadmetanju sa svim potrebnim elementima, da sačini Izveštaj sa predlogom ko je najpovoljniji ponuđač.
Zapisnik i Izveštaj, Komisija dostavlja Gradskom veću i Skupštini na dalje postupanje odnosno zaključenje ugovora po provedenoj proceduri.
Postupak javnog nadmetanja sprovešće se i u slučaju da pristigne najmanje jedna blagovremena i potpuna prijava na osnovu koje se podnosilac registruje i proglašava kupcem, ako početnu cenu po kojoj se nepokretnost otuđuje iz javne svojine prihvati kao kupoprodajnu cenu, s tim da ukoliko ne prihvati kupoprodajnu cenu, gubi pravo na vraćanje depozita.
Ukoliko podnosilac blagovremene i potpune prijave ne pristupi javnom nadmetanju smatraće se da je odustao od prijave.
Uslovi za sprovođenje postupka prikupljanja ponuda javnim oglasom su ispunjeni i ukoliko na javni oglas prispe samo jedna blagovremena i potpuna ponuda u kom slučaju se građevinsko zemljište otuđuje pod uslovom da je učesnik ponudio najmanje početni iznos cene.
Uslovi za sprovođenje postupka prikupljanja ponuda javnim oglasom su ispunjeni i ukoliko se na javni oglas prijavi samo jedan učesnik, u kom slučaju se građevinsko zemljište otuđuje pod uslovom da je učesnik ponudio najmanje početni iznos cene.
Ukoliko se na javni oglas o prikupljanju ponuda, prijave dva ili više učesnika i ponude isti iznos cene, Komisija će pozvati ponuđače koji su ponudili isti iznos cene, da u novom roku od tri dana od prijema poziva, ponuđači dostave novu pismenu zatvorenu ponudu, sa uvećanim iznosom cene u odnosu na prethodnu ponudu, a koje ponude će Komisija otvoriti i utvrditi najpovoljnijeg ponuđača. Ukoliko pozvani ponuđači u roku od tri dana ne dostave novu ponudu, odnosno ako su ponuđači dostavili novu ponudu sa istom cenom, Komisija zadržava pravo da izbor najpovoljnijeg ponuđača izvrši po sopstvenom uverenju.
Ukoliko podnosilac prijave ili pismene ponude ne prihvati početnu cenu ili bude izabran za najpovoljnijeg ponuđača a ne zaključi ugovor ili ne plati kupoprodajnu cenu, u roku utvrđenom ugovorom, gubi pravo na povraćaj depozita.
Učesnici postupka javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda koji nisu izabrani za najpovoljnijeg ponuđa ča imaju pravo na povraćaj depozita u roku utvrđenim oglasom.
Ukoliko javno nadmetanje, odnosno postupak prikupljanja ponuda javnim oglasom ne uspe, postupak oglašavanja se može ponoviti po isteku roka od najmanje 15 dana od dana neuspelog javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda, o čemu Odluku donosi Skupština Grada odnosno organ koga Skupština u osnovnoj odluci ovlasti da to učini u njeno ime i za njen račun.
Ukoliko učesnik javnog nadmetanja koji je ponudio najviši iznos cene odustane pošto predsednik Komisije objavi da je javno nadmetanje završeno, a pre donošenja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, postupak javnog oglašavanja se ponavlja.
Ukoliko učesnik prikupljanja ponuda koji je ponudio najviši iznos cene odustane pošto je Komisija utvrdila koji ponuđač je ponudio najviši iznos cene, a pre donošenja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, postupak javnog oglašavanja se ponavlja.
Lice iz st. 4. i 5. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita.
U slučajevima iz st. 4. i 5. ovog člana, Odluku o ponavljanju postupka javnog oglašavanja donosi Skupština Grada odnosno organ koga Skupština u osnovnoj odluci ovlasti da to učini u njeno ime i za njen račun.
1.2. Otuđenje građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom
Građevinsko zemljište se može otuđiti neposrednom pogodbom u slučajevima:
- izgradnje objekata za potrebe obavljanja poslova iz nadležnosti državnih organa i organizacija, organa jedinica teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, kao i drugih objekata u javnoj svojini;
- ispravka granica susednih parcela;
- formiranja građevinske parcele u skladu sa odredbom zakona kojom je uređena oblast određivanja, odnosno utvrđivanja zemljišta za redovnu upotrebu objekta;
- sporazumnog davanja zemljišta ranijem vlasniku nepokretnosti koja je bila predmet eksproprijacije, u skladu sa propisima o eksproprijaciji;
- razmene građevinskog zemljišta u slučaju raseljavanja porodičnog stambenog objekta koji se nalazi na nestabilnom terenu sa aktivnim geodinamičkim procesom koji uzrokuje pomeranje tla,
- međusobnog raspolaganja vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;
- deobe građevinskog zemljišta u susvojini ili zajedničkoj svojini grada i drugih nosilaca prava svojine, odnosno prava korišćenje;
- realizacije investicionog projekta kojim se unapređuje lokalni ekonomski razvoj;
- ispunjavanja ugovornih obaveza nastalih do dana stupanja na snagu po osnovu ugovora kada je Republika Srbija, odnosno grad, jedna od ugovornih strana;
- realizacije projekata za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju, odnosno grad;
- da faktičko stanje parcela na terenu, u smislu oblika postojanja, ne postiže smisao samostalnim postojanjem kao takva osim pripajanjem drugoj parceli s kojom se postiže cilj dokompletiranja parcele;
- da se takvim i sličnim postupkom ne pričinjava potencijalno oštećenje interesa trećih lica, čak i u slučaju kada bi se promet predmetne parcele vršio javnim nadmetanjem (licitacijom);
- u drugim slučajevima propisanim zakonom ili podzakonskim aktom Vlade RS.
Građevinsko zemljište u javnoj svojini, kao i udeli na građevinskom zemljištu, mogu se otuđiti drugom suvlasniku neposrednom pogodbom po tržišnim uslovima po pravu preče kupovine, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast planiranja i izgradnje, zakonom kojim se uređuju osnovi svojinsko pravnih odnosa i zakonom koji se uređuje promet nepokretnosti, i to u slučaju:
- da postoji suvlasništvo na katastarskoj parceli za koju nema urbanističkih uslova za formiranje dve ili više građevinskih parcela;
- da idealni deo građevinskog zemljišta u javnoj svojini preračunat u realni deo ne ispunjava uslov za formiranje posebne građevinske parcele;
- da se građevinska parcela sastoji od više katastarskih parcela od kojih su neke u javnoj, a neke u privatnoj svojini, s tim da građevinsko zemljište u javnoj svojini ne ispunjava uslov za posebnu građevinsku parcelu, a nisu ispunjeni drugi uslovi za otuđenje neposrednom pogodbom u postupku ispravke granica susednih katastarskih parcela;
- da postoji suvlasništvo na građevinskoj parceli na kojoj drugi suvlasnik ima sagrađen objekat sa građevinskom, odnosno upotrebnom dozvolom ili da je građevinska parcela infrastrukturno uređena sredstvima drugog suvlasnika, pa bi parcelacijom bio narušen integritet izgrađenih objekata i prostorne infrastrukture;
- drugim slučajevima predviđenim zakonom, podzakonskim aktima i ovom odlukom.
Zahtev za otuđenje građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom, podnosi se nadležnom organu uprave, koja po obradi predmeta pribavlja podatak o tržišnoj ceni građevinskog zemljišta, od Republičkog organa nadležnog za procenu tržiš ne vrednosti i isti dostavlja podnosiocu zahteva.
Podnosilac zahteva ima pravo prigovora na utvrđenu tržišnu cenu u roku od pet dana od dana prijema obaveštenja o visini tržišne vrednosti, o kome se izjašnjava organ koji je utvrdio tržišnu vrednost.
Podnosilac zahteva je dužan da u roku od 8 (osam) dana od dana prijema obaveštenja o tržišnoj ceni građevinskog zemljišta, odnosno u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja po podnetom prigovoru, da pismenu izjavu da je saglasan sa cenom i da prihvata plaćanje ukupne tržišne cene u roku od 15 (petnaest) dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta. Podnosilac zahteva može dati izjavu neposredno nadležnom organu uprave, o čemu se sačinjava zapisnik.
U slučaju da se podnosilac zahteva u navedenom roku ne izjasni ili izjavi da ne prihvati cenu i plaćanje cene u propisanom roku, smatraće se da je odustao od podnetog zahteva.
Nadležni organ uprave izrađuje predlog odluke o otuđenju nepokretnosti neposrednom pogodbom i dostavlja ga Skupštini grada Užica u smislu člana 11. Odluke uz prethodnu saglasnost Gradskog pravobranilaštva.
1.2.1. Otuđenje građevinskog zemljišta radi formiranja građevinske parcele
Otuđenje građevinskog zemljišta vlasniku objekta kome je doneto rešenje o utvrđivanju zemljišta za redovnu upotrebu i formiranju građevinske parcele na građevinskom zemljištu u svojini Grada, u skladu sa odredbama 70. Zakona o planiranju i izgradnji vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnoj ceni. Tržišnu cenu za građevinsko zemljište koje se otuđuje, utvrđuje nadležni organ određen članom 15. stav 2 i 3. ove Odluke, na zahtev nadležnog organa uprave.
Vlasnik objekta je dužan da u roku od trideset dana od pravosnažnosti rešenja o utvrđivanju zemljišta za redovnu upotrebu, zaključi ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta sa Gradom.
Ukoliko vlasnik objekta ne zaključi ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta u navedenom roku, Grad podnosi tužbeni zahtev nadležnom sudu radi naplate tržišne vrednosti građevinskog zemljišta.
1.2.2. Otuđenje građevinskog zemljišta radi ispravke granica susednih katastarskih parcela
Otuđenje građevinskog zemljišta u svojini Grada radi ispravke granica susednih katastarskih parcela u zakonom propisanim slučajevima vrši se neposrednom pogodbom po tržišnoj ceni koju utvrđuje Ministarstvo finansija-Poreska uprava.
Skupština grada donosi odluku o pristupanju otuđenja i odluku o otuđenju građevinskog zemljišta radi ispravke granica susednih katastarskih parcela.
Ispravka granica susednih katastarskih parcela vrši se na osnovu elaborata geodetskih radova i saglasnosti Gradskog pravobranilaštva, pod uslovom da informacija o lokaciji za predmetno građevinsko zemljište upućuje na izradu ovog elaborata.
Cena predstavlja prihod Grada i uplaćuje se na odgovarajući račun Grada.
Obaveza plaćanja utvrđene cene, definiše se ugovorom o otuđenju građevinskog zemljišta.
Lice kome se građevinsko zemljište otuđuje je obavezno da cenu plati u roku od 15 dana od dana prijema odluke o otuđenju građevinskog zemljišta ili prijema rešenja o izboru najpovoljnijeg ponuđača u postupcima javnog oglašavanja.
Depozit uplaćen na depozitni račun u postupku javnog oglašavanja predstavlja deo cene i po donošenju rešenja o otuđenju se prenosi na odgovarajući račun Grada.
Uplaćeni depozit od strane učesnika u postupku otuđenja građevinskog zemljišta kojima isto nije otuđeno, uprava nadležna za poslove finansija vraća uplatiocu, najkasnije u roku od osam dana od dana održane sednice Komisije.
3. Rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta
Rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: rešenje o otuđenju) sadrži naročito:
- naziv vlasnika zemljišta koje se otuđuje;
- način otuđenja (javno oglašavanje - javno nadmetanje ili prikupljanje ponuda javnim oglasom, odnosno neposredna pogodba i razlog neposredne pogodbe);
- podatke o licu kome se građevinsko zemljište otuđuje;
- podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);
- rok zaključenja ugovora o otuđenju i posledice propuštanja;
- iznos cene, rok plaćanja, račun na koji se vrši plaćanje i posledice propuštanja plaćanja u roku, a ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje u postupku javnog oglašavanja i iznos uplaćenog depozita;
- vrstu, veličinu, odnosno namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje, kao i posebne uslove izgradnje, odnosno elemente iz člana 8. ove odluke, ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište;
- rok privođenja građevinskog zemljišta nameni ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje;
- obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da plati zakonom propisane poreske obaveze, kao i da nadležnim komunalnim i drugim pravnim licima ugovori i plati troškove za infrastrukturu: EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;
- obavezu lica kome se građevinsko zemljište otuđuje da u roku od 30 dana od dana donošenja rešenja o otuđenju zaključi ugovor o otuđenju i posledicu propuštanja zaključenja ugovora u roku.
4. Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta
Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: ugovor o otuđenju) se zaključuje sa licem kome se otuđuje građevinsko zemljište, u roku od 30 dana od dana donošenja rešenja o otuđenju.
Ugovor o otuđenju sadrži naročito:
- označenje vlasnika zemljišta koje se otuđuje;
- označenje ugovornih strana;
- podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);
- iznos cene, rok plaćanja, račun na koji se vrši plaćanje i posledice propuštanja plaćanja u roku, a ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje u postupku javnog oglašavanja i iznos uplaćenog depozita;
- iznos uplaćenog depozita ukoliko je građevinsko zemljište otuđeno u postupku javnog oglašavanja;
- potvrdu da je cena izmirena u celosti i saglasnost Grada da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno, u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima, upiše pravo svojine na građevinskom zemljištu;
- vrstu, odnosno namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje i posebne uslove izgradnje, odnosno odredbe iz člana 8. ove odluke ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište;
- konstataciju o roku u kome će lice kome je građevinsko zemljište otuđeno biti uvedeno u posed istog;
- rok privođenja građevinskog zemljišta nameni ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje;
- obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da sa nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu, EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;
- prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveza;
- način rešavanja sporova;
- uslove, način i postupak za raskid ugovora;
- druga prava i obaveze.
Ugovor o otuđenju nadležna gradska uprava dostavlja učesniku javnog nadmetanja, odnosno učesniku u postupku prikupljanja ponuda, u roku od tri dana od dana overe ugovora o otuđenju.
Učesnik javnog nadmetanja, odnosno učesnik u postupku prikupljanja ponuda koji smatra da je građevinsko zemljište otuđeno suprotno odredbama Zakona, odnosno ove odluke, te da mu je na taj način povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora o otuđenju u roku od osam dana od saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.
5. Poništenje rešenja o otuđenju
Skupština Grada odnosno organ koga Skupština u osnovnoj odluci ovlasti da to učini u njeno ime i za njen račun donosi odluku o poništaju rešenja o otuđenju u slučaju da lice kome je rešenjem otuđeno građevinsko zemljište:
1. odustane od otuđenja posle donošenja rešenja o otuđenju, a pre zaključenja ugovora o otuđenju;
2. ne pristupi zaključenju ugovora o otuđenju u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju;
Lice iz stava 1. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita po javnom oglasu o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda.
Nadležni organ koji je doneo odluku o raspolaganju građevinskim zemljištem za koje je već zaključen Ugovor o istom može doneti rešenje kojim se u celini ili delimično poništava rešenje, odnosno drugi akt o dodeli zemljišta na korišćenje radi izgradnje, koja je od javnog značaja za Grad u skladu sa pozitivnim propisima koji regulišu predmetnu materiju. Ovakva definicija mora biti sadržana u osnovnom Ugovoru koji je sklopljen za raspolaganje zemljištem na način koji je opredeljen istim.
Za sadržinu prethodnog stava utvrđuje se saglasna izjava volja ugovornih strana.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, lice može ostvariti pravo na raskid ugovora i povraćaj uplaćenih sredstava u skladu sa opštim aktom Grada važećim u vreme potpisivanja ugovora o raskidu.
6. Raskid ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta
Ugovor o otuđenju se može raskinuti u slučaju da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno odustane od izgradnje na građevinskom zemljištu koje mu je otuđeno, kao i ukoliko ne izvršava druge obaveze iz ugovora o otuđenju.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, predlog za raskid ugovora o otuđenju podnosi lice kome je građevinsko zemljište otuđeno, ili Grad, koji je dužan da podnese predlog za raskid ugovora o otuđenju odmah po nastupanju činjenica navedenih u stavu 1. ovog člana.
U slučaju nepostojanja saglasne izjave volja ugovornih strana, a ukoliko je jasno i nedvosmisleno utvrđeno postojanje javnog interesa grad Užice zadržava pravo jednostranog raskida ugovora uz naknadu štete drugoj ugovornoj strani, a u skladu sa odredbama Zakona o obligacionim odnosima.
Lice sa kojim je raskinut ugovor o otuđenju ima obavezu da, o svom trošku, izvrši brisanje prava svojine u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima i vrati građevinsko zemljište u prvobitno stanje, kao i da Gradu nadoknadi eventualno nastalu štetu.
Lice sa kojim je raskinut ugovor o otuđenju, po dostavljanju dokaza da je ispunio obaveze iz stava 1 ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime cene, u nominalnom iznosu, umanjenog za iznos depozita.
IV DAVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U ZAKUP
Građevinsko zemljište se može dati u zakup radi:
- izgradnje objekata za koji se izdaje privremena građevinska dozvola u skladu sa zakonom;
- realizacije projekata od značaja za Republiku Srbiju;
- davanja koncesije ili poveravanja komunalne delatnosti u skladu sa posebnim zakonom, i
- ostvarivanja javno-privatnog partnerstva.
1. Davanje građevinskog zemljišta u zakup radi izgradnje objekta za koji se izdaje privremena građevinska dozvola
Građevinsko zemljište se daje u zakup radi izgradnje objekata za koje je zakonom predviđeno izdavanje privremene građevinske dozvole, kao i radi postavljanja privremenih objekata prema Programu postavljanja privremenih objekata, na određeno vreme, na rok najduže do pet godina, u postupku prikupljanja ponuda javnim oglasom.
Zainteresovano lice podnosi Komisiji za građevinsko zemljište inicijativu za pokretanje postupka zakupa građevinskog zemljišta javnim oglašavanjem.
Gradonačelnik grada Užica donosi rešenje da se pristupa zakupu građevinskog zemljišta javnim oglašavanjem, na osnovu predloga Komisije.
Rešenje iz stava 1. ovog člana mora da sadrži opis i bliže podatke o podatke o licu kome se građevinsko zemljište daje u zakup, građevinskom zemljištu koje se daje u zakup, vrstu, veličinu i namenu objekta koji se gradi na zemljištu, početni iznos zakupnine i iznos depozita.
Javni oglas za davanje u zakupu građevinskog zemljište priprema i objavljuje Komisija. Javni oglas se objavljuje u dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije i zvaničnom sajtu Grada.
Javni oglas o prikupljanju ponuda za davanje u zakup građevinskog zemljišta sadrži naročito:
- naziv vlasnika zemljišta koje se daje u zakup;
- bliže podatke o načinu davanja u zakup;
- podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);
- vrstu, veličinu i namenu objekta koji je zakupac dužan da izgradi;
- stepen komunalne opremljenosti;
- obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da plati zakonom propisane poreske obaveze, kao i da nadležnim komunalnim i drugim pravnim licima ugovori i plati troškove za infrastrukturu: EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;
- početni iznos zakupnine koji će biti određen u skladu sa posebnom Odlukom;
- kriterijumi za izbor najpovoljnijeg ponuđača;
- rok zaključenja ugovora o zakupu i posledice propuštanja;
- rok i način plaćanja zakupnine i posledicu propuštanja;
- rok za izgradnju objekta;
- obavezu podnosioca prijave da radi učestvovanja u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja ponuda, uplati depozit na račun Grada, visinu depozita i rok uplate istog, kao i posledice u slučaju odustanka, odnosno poništenja rešenja;
- vreme i mesto uvida u dokumentaciju, odnosno uslovi otkupa iste;
- rok za povraćaj depozita učesnicima koji nisu uspeli u postupku prikupljanja ponuda;
- način, vreme i mesto za dostavljanje ponuda za učešće u postupku;
- obavezan sadržaj ponude i isprave koje je potrebno dostaviti uz ponudu;
- naznaku da se u ponudi obavezno navodi broj računa na koji će izvršiti povraćaj depozita;
- vreme i mesto javnog otvaranja ponuda;
- obaveštenje da će neblagovremene i nepotpune ponude biti odbačene.
Građevinsko zemljište se daje u zakup ponuđaču koji ponudi najviši iznos mesečne zakupnine.
Ugovorom o zakupu precizira se obaveza plaćanja zakupnine. Zakupnina se utvrđuje na mesečnom nivou. Zakupnina se plaća u mesečnim iznosima do kraja meseca za tekući mesec i ista se revalorizuje na osnovu indeksa potrošačkih cena prema zvanično objavljenim podacima nadležnog organa, o čemu Grad zakupcu dostavlja račun - fakturu pismenim putem najkasnije do 20-og u mesecu za idući mesec. Zakupac može ukupan iznos zakupnine za ceo period trajanja zakupa da isplati odjednom, u roku od 30 dana od da na zaključenja ugovora o zakupu.
Zakupac je dužan da, pored zakupnine za lokaciju dobijenu u zakup, plati i lokalnu komunalnu taksu, doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta, naknadu za korišćenje električne energije, vode i sve ostale troškove koji proisteknu iz zakupodavnog odnosa u toku korišćenja zakupa.
Uz ponudu se dostavlja dokaz o uplati depozita, čiju vrednost određuje Gradonačelnik prilikom odlučivanja o raspisivanju oglasa.
Podnosilac ponude mora uplatiti depozit u visini od 20% od početne visine zakupnine na račun Grada.
Ponude se podnose u roku od 30 dana od dana objavljivanja konkursa.
Ponude se dostavljaju nadležnoj upravi sa naznakom za Komisiju.
Postupak otvaranja pismenih ponuda sprovodi Komisija za građevinsko zemljište.
Stručne i administrativne poslove za Komisiju u postupku javnog oglašavanja obavlja nadležna Gradska uprava.
Ponuda za učestvovanje u postupku prikupljanja ponuda javnim oglasom (u daljem tekstu: ponuda) se dostavlja u zatvorenoj koverti sa vidljivom naznakom na koju lokaciju se odnosi i ko je podnosilac ponude.
Ponuda pravnog lica mora da sadrži poslovno ime, sedište, broj telefona i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica i overena pečatom. Uz ponudu pravnog lica se prilaže izvod iz registra privrednih subjekata nadležnog organa, ne stariji od mesec dana, potvrda o poreskom identifikacionom broju kao i potvrda da pravno lice nije u blokadi kod Narodne banke Srbije više od 3 dana u poslednjih 6 meseci od dana objavljivanja javnog oglasa (dokumenta koja se prilažu moraju biti originali ili overene fotokopije).
Ponuda fizičkog lica mora da sadrži ime, prezime, adresu, broj lične karte, matični broj, broj telefona i mora biti potpisana.
Ponuda preduzetnika mora da sadrži sve podatke o preduzetniku propisane stavom 3. ovog člana, poslovno ime, sedište i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica i overena pečatom. Uz ponudu preduzetnika prilaže se izvod iz registra nadležnog organa, ne stariji od mesec dana i potvrda o poreskom identifikacionom broju, kao i potvrda da preduzetnik nije u blokadi kod Narodne banke Srbije više od 3 dana u poslednjih 6 meseci od dana objavljivanja javnog oglasa (dokumenta koja se prilažu moraju biti originali ili overene fotokopije).
U slučaju da ponude zastupa punomoćnik, punomoćje za zastupanje mora biti specijalno i overeno kod nadležnog organa.
Uz ponudu se podnosi dokaz o uplati depozita.
Uz ponudu, mora da se dostavi izjava ponuđača da prihvata sve uslove iz javnog oglasa.
Mora da sadrži mesečni iznos ponuđene zakupnine za građevinsko zemljište koje se daje u zakup, koji je isti ili veći od početnog iznosa utvrđenog oglasom.
Ponuda je nepotpuna ako ne sadrži sve što je propisano, ako nisu priložene sve isprave kako je to predviđeno u ovom članu, odnosno ako ne sadrži sve podatke predviđene javnim oglasom.
Građevinsko zemljište će biti dato u zakup učesniku na oglasu koji ponudi najviši iznos zakupnine, a ispunjava i ostale uslove iz oglasa.
Na oglas o prikupljanju ponuda ne mogu se javiti presednik, niti član Komisije.
Ukoliko se na oglas ne prijavi nijedan učesnik ili su ponude nepotpune, postupak oglašavanja će se ponoviti po isteku najmanje 15 dana od dana zakazanog javnog otvaranja ponuda, o čemu odluku donosi Gradonačelnik.
Ukoliko se na oglas prijavi samo jedan učesnik, postupak će se sprovesti.
Predsednik Komisije javno otvara ponude po redosledu prispeća, utvrđuje ko je podneo ponudu i ko je od podnosilaca prisutan sa ovlašćenjem da učestvuje u postupku.
O radu Komisije se vodi zapisnik.
Zapisnik se dostavlja na provođenje procedure Odeljenju nadležne Gradske uprave.
Po obavljenom otvaranju ponuda, Komisija u roku od tri dana sačinjava predlog za davanje u zakup građevinskog zemljišta ili predlog da se zemljište ne daje u zakup.
Zapisnik o radu sa predlogom iz stava 4. ovog člana Komisija dostavlja Gradonačelniku.
Ukoliko se na oglas prijavi samo jedan učesnik, građevinsko zemljište se može dati u zakup pod uslovom da je učesnik ponudio najmanje početni iznos zakupnine i prihvatio ostale uslove oglasa.
Ako u postupku dva ili više ponuđača ponude isti iznos zakupnine, Komisija će pozvati ponuđače koji su ponudili isti iznos zakupnine, da u roku od tri dana od prijema poziva, dostave novu pismenu zatvorenu ponudu, sa uvećanim iznosom zakupnine u odnosu na prethodnu ponudu, a koje ponude će Komisija otvoriti i utvrditi najpovoljnijeg ponuđača.
Ukoliko pozvani ponuđači u roku od tri dana ne dostave novu ponudu, odnosno ako su ponuđači dostavili novu ponudu sa istom zakupninom, Komisija zadržava pravo da izbor najpovoljnijeg ponuđača izvrši po slobodnom uverenju.
Ukoliko podnosilac ponude ne prihvati početnu visinu zakupnine ili bude izabran za najpovoljnijeg ponuđača a ne zaključi ugovor ili odustane od ponude ili ne plati zakupninu, u roku utvrđenom ugovorom, gubi pravo na povraćaj depozita.
Učesnici postupka prikupljanja pismenih ponuda koji nisu izabrani za najpovoljnijeg ponuđača imaju pravo na povraćaj depozita u roku utvrđenim oglasom.
Rešenje o davanju u zakup građevinskog zemljišta u postupku prikupljanja ponuda javnim oglasom donosi Gradonačelnik i sadrži sve elemente akta iz člana 36. ove odluke.
Gradonačelnik može odlučiti da se zemljište ne izda u zakup u slučaju predviđenim zakonom koji reguliše predmetnu materiju.
Na osnovu rešenja Gradonačelnika, zakupac je dužan da zaključi ugovor o davanju građevinskog zemljišta u zakup sa Gradom, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja.
3. Rešenje o zakupu građevinskog zemljišta
Rešenje o davanju u zakup građevinskog zemljišta sadrži naročito:
- naziv vlasnika zemljišta koje se daje u zakup;
- podatke o licu kome se građevinsko zemljište daje u zakup;
- podatke o građevinskom zemljištu koje se daje u zakup (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);
- podatke o vrsti, nameni i dimenzijama objekta koji je zakupac dužan da izgradi, ukoliko se građevinsko zemljište daje u zakup radi izgradnje;
- visinu, rok i način plaćanja zakupnine (zakupnina se plaća mesečno, sa konstatacijom da će se vršiti revalorizacija zakupnine tj. usklađivanje sa indeksom potrošačkih cena u Republici Srbiji, prema objavljenim podacima nadležne organizacije za poslove vođenja statistike), račun na koji se vrši uplata, sredstvo obezbeđenja i odredbu da ukoliko zakupac ne plati tri uzastopne mesečne zakupnine raskida se ugovor o zakupu;
- rok trajanja zakupa;
- rok privođenja zemljišta nameni, odnosno rok izgradnje objekta;
- obavezu zakupca da plati zakonom propisane poreske obaveze, kao i da sa nadležnim javnim preduzećima ugovori i plati troškove za priključenje i korišćenje infrastrukturnih mreža (EDB, PTT, toplifikacija, gasifikacija);
- obavezu lica kome se građevinsko zemljište daje u zakup da u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o davanju u zakup zaključi ugovor o zakupu i posledicu propuštanja zaključenja ugovora u roku.
4. Ugovor o zakupu građevinskog zemljišta
Ugovor o zakupu građevinskog zemljišta se zaključuje sa zakupcem u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o zakupu i sadrži naročito:
- označenje vlasnika zemljišta koje se daje u zakup;
- označenje ugovornih strana;
- podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);
- podatke o vrsti, nameni i dimenzijama objekta koji je zakupac dužan da izgradi, ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje;
- visinu, rok i način plaćanja zakupnine (zakupnina se plaća mesečno, sa konstatacijom da će se vršiti revalorizacija zakupnine tj. usklađivanje sa indeksom potrošačkih cena u Republici Srbiji, prema objavljenim podacima nadležne organizacije za poslove vođenja statistike), račun na koji se vrši uplata, sredstvo obezbeđenja i odredbu da ukoliko zakupac ne plati tri uzastopne mesečne zakupnine raskida se ugovor o zakupu;
- rok trajanja zakupa (najviše do 5 godina);
- rok privođenja zemljišta nameni, odnosno rok izgradnje objekta;
- obavezu zakupca da plati zakonom propisane poreske obaveze, kao i da sa nadležnim javnim preduzećima ugovori i plati troškove za priključenje i korišćenje infrastrukturnih mreža (EDB, PTT, toplifikacija, gasifikacija);
- visinu, rok i način plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta, u skladu sa odlukom koja reguliše utvrđivanje i plaćanje doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;
- prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveze;
- obavezu zakupca da dostavi bankarsku garanciju ili avaliranu menicu za uredno izvršenje ugovornih obaveza;
- druge obaveze koje proizilaze iz davanja u zakup građevinskog zemljišta
- način rešavanja sporova;
- postupak i uslove za izmenu ili raskid ugovora;
- druga prava i obaveze.
Pravo zakupa građevinskog zemljišta ove odluke ne upisuje se u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima.
Grad vodi službenu evidenciju o građevinskom zemljištu datom u zakup, koja sadrži osnovne podatke iz ugovora o zakupu građevinskog zemljišta (podatke o zemljištu, zakupcu, broju i datumu ugovora, objektu i sl.).
5. Davanje građevinskog zemljišta u zakup u drugim slučajevima
U slučaju davanja koncesije ili poveravanja komunalne delatnosti u skladu sa posebnim zakonima, građevinsko zemljište se može dati u zakup na vremenski period predviđen ugovorom o koncesiji, odnosno na vremenski period na koji je povereno obavljanje komunalne delatnosti.
Radi ostvarivanja javno-privatnog partnerstva, neizgrađeno građevinsko zemljište u javnoj svojini može se dati u zakup privatnom partneru na rok na koji je zaključen javni ugovor u skladu sa zakonom kojim se uređuje javno-privatno partnerstvo i koncesija, odnosno unositi kao osnivački ulog u privredna društva, a vlasnik građevinskog zemljišta u javnoj svojini može sa fizičkim ili pravnim licem zaključiti i ugovor o zajedničkoj izgradnji jednog ili više objekata.
Građevinsko zemljište se može dati u zakup po zakupnini koja je manja od tržišne ili bez naknade kada se radi o realizaciji projekata za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju, odnosno Grad, kao i kada se radi o međusobnom raspolaganju između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini.
Davanje u zakup građevinskog zemljišta iz st. 1, 2 i 3. ovog člana vrši se na način i pod uslovima propisanim podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije.
Učesnik javnog nadmetanja, odnosno učesnik u postupku prikupljanja ponuda koji smatra da je građevinsko zemljište dato u zakup suprotno odredbama zakona, podzakonskog akta Vlade Republike Srbije, odnosno ove odluke, te da mu je na taj način povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora o zakupu u roku od osam dana od saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.
6. Poništenje rešenja o davanju u zakup građevinskog zemljišta
Gradonačelnik donosi rešenje o poništenju rešenja o davanju u zakup u slučaju da lice kome je rešenjem dato u zakup građevinsko zemljište ne pristupi zaključenju ugovora o zakupu u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o zakupu ili odustane od zaključenja ugovora o zakupu.
Predlog za donošenje rešenja o stavljanju van snage rešenja o zakupu, podnosi Komisija odmah po proteku roka za plaćanje zakupnine, odnosno za zaključenje ugovora o zakupu.
Lice kome je rešenjem dato u zakup građevinsko zemljište nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita po javnom oglasu o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda.
7. Izmena ugovora o zakupu građevinskog zemljišta
Ako se promeni vlasnik objekta, odnosno posebnog fizičkog dela objekta koji je izgrađen ili se gradi na građevinskom zemljištu u javnoj svojini, koje se koristi po osnovu ugovora o zakupu zaključenom u skladu sa ranijim zakonima o planiranju i izgradnji, zakupodavac će, na zahtev zakupca, izmeniti ugovor o zakupu tako što će na mesto, odnosno pored dotadašnjeg zakupca stupiti novi vlasnik objekta, odnosno dela objekta.
Uz zahtev za izmenu ugovora o zakupu dostavlja se ugovor o kupovini objekta ili kupovini objekta u izgradnji, odnosno drugi pravni osnov kojim se stiče pravo svojine na objektu ili objektu u izgradnji, koji je overen u skladu sa zakonom, odnosno pravnosnažno rešenje o nasleđivanju, sa potvrdom poreske uprave o izmirenju poreza po tom pravnom osnovu ili sa potvrdom poreske uprave o oslobađanju od poreske obaveze, i izjava novog vlasnika objekta, odnosno dela objekta da prihvata sve obaveze dotadašnjeg zakupca iz ugovora o zakupu.
Ako se promeni vlasnik katastarske parcele kome je u postupku ispravke granica susednih katastarskih parcela dato u zakup građevinsko zemljište u javnoj svojini, na zahtev novog vlasnika može se izmeniti ugovor o zakupu tako što će na mesto dotadašnjeg zakupca, stupiti novi vlasnik katastarske parcele.
Uz zahtev za izmenu ugovora o zakupu iz stava 3. ovog člana dostavlja se dokaz o pravu svojine na katastarskoj parceli, osnov sticanja sa potvrdom poreske uprave o izmirenju poreza po osnovu sticanja prava svojine ili sa potvrdom poreske uprave o oslobođenju od poreske obaveze i izjava vlasnika da prihvata sve obaveze dotadašnjeg zakupca iz ugovora o zakupu.
Po zahtevu iz stava 2. i 4. ovog člana, Gradonačelnik donosi rešenje kojim se menja zakupac, tako što će na mesto, odnosno pored dotadašnjeg zakupca stupiti, novi vlasnik.
Na osnovu rešenja iz stava 5. ovog člana zakupodavac zaključuje sa novim vlasnikom, ugovor o zakupu, odnosno ugovor o izmeni ugovora o zakupu, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja novom vlasniku, koji po potpisivanju predstavlja osnov za promenu upisa zakupca u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima. Prava i obaveze za novog zakupca nastaju danom upisa prava zakupa u javnoj knjizi o nepokretnostima i pravima na njima.
8. Pretvaranje prava zakupa u pravo svojine
Pravo zakupa na izgrađenom, odnosno neizgrađenom građevinskom zemljištu koje je stečeno ugovorom o zakupu, zaključenom u skladu sa ranijim zakonima o planiranju i izgradnji, pretvara se u pravo svojine pod uslovima i na način propisan zakonom, po izmirenju ukupne zakupnine, o čemu Grad izdaje potvrdu.
Zahtev za pretvaranje navedenog prava podnosi zakupac nadležnoj upravi Grada, koje je dužno u roku od osam dana da izvrši obračun ukupne zakupnine i iznosa koji treba platiti i da o tome obavesti podnosioca zahteva, uz nalog zakupcu za plaćanje zakupnine u roku od osam dana od dobijanja obračuna. Ukoliko zakupac plati zakupninu po dostavljenom obračunu, Grad će mu izdat i odgovarajuću potvrdu.
Ugovor o zakupu se raskida pre isteka ugovorenog roka:
- ako zakupac odustane od izgradnje na građevinskom zemljištu koje mu je dato u zakup;
- ako zakupac ne plati tri uzastopne mesečne zakupnine;
- ako zakupac ne koristi dato građevinsko zemljište za potrebe izgradnje već za druge namene,
- ako zakupac ne privede građevinsko zemljište nameni u ugovorenom roku, odnosno ne izgradi privremeni objekat u ugovorenom roku i
- u drugim slučajevima u skladu sa zakonom.
Na raskid ugovora o zakupu shodno se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na raskid ugovora o otuđenju.
Lice sa kojim je raskinut ugovor o zakupu, ima obavezu da, o svom trošku vrati građevinsko zemljište u prvobitno stanje, kao i da Gradu nadoknadi eventualno nastalu štetu.
Zakupac sa kojim je raskinut ugovor o zakupu, po dostavljanju dokaza da je ispunio obaveze iz stava 1. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa depozita na ime zakupnine, u nominalnom iznosu, ukoliko je zakupnina plaćena jednokratno, umanjenom za depozit (ukoliko je građevinsko zemljište dato u zakup u postupku javnog oglašavanja) i srazmerni deo iznosa zakupnine za period držanja građevinskog zemljišta u zakupu.
V MEĐUSOBNO RASPOLAGANJE VLASNIKA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNOJ SVOJINI
Međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini je prenos prava javne svojine na građevinskom zemljištu između nosilaca prava javne svojine.
Pod međusobnim raspolaganjem iz stava 1. ovog člana, podrazumeva se i davanje građevinskog zemljišta u zakup i razmena.
Međusobno raspolaganje između nosilaca prava javne svojine na građevinskom zemljištu vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, s tim da se građevinsko zemljište može otuđiti ili dati u zakup bez naknade, odnosno po ceni, odnosno zakupnini koja je manja od tržišne u skladu sa zakonom, podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije i ovom odlukom.
U slučaju da se međusobno raspolaganje između nosilaca prava javne svojine na građevinskom zemljištu vrši po tržišnim uslovima, tržišnu vrednost građevinskog zemljišta utvrđuje republički organ nadležan za procenu tržišne vrednosti.
Postupak međusobnog raspolaganja vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini sprovodi se shodnom primenom člana 30. ove odluke.
VI ULAGANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U KAPITAL
Neizgrađeno građevinsko zemljište se može unositi kao osnivački ulog u javno preduzeće i društvo kapitala.
Unošenje građevinskog zemljišta iz stava 1. ovog člana, vrši se na način i u postupku koji su propisani Statutom, posebnim zakonima kojima je uređena oblast privrednih društava i javnih preduzeća i osnivačkim aktom javnog preduzeća, odnosno društva kapitala ukoliko se radi o ulaganju u kapital već osnovanih pravnih lica.
Način i uslove za ulaganje iz stava 1. ovog člana bliže propisuje Vlada Republike Srbije.
VII USTANOVLJAVANJE PRAVA STVARNE SLUŽBENOSTI
Gradsko veće grada Užica, može doneti rešenje o ustanovljavanju prava stvarne službenosti na građevinskom zemljištu u javnoj svojini Grada, kao poslužnom dobru, kada je prema propisima kojima se uređuje izgradnja, odnosno drugim propisima, ugovor o ustanovljavanju prava službenosti predviđen kao uslov za izdavanje građevinske dozvole za izgradnju objekta, odnosno rešenja o odobrenju za izvođenje radova, kao i u drugim slučajevima kada je to, s obzirom na okolnosti, neophodno.
Inicijativu za donošenje rešenja o ustanovljavanju prava stvarne službenosti na građevinskom zemljištu u javnoj svojini Grada, kao poslužnom dobru, podnosi zainteresovano lice nadležnom organu uprave. Inicijativa mora biti obrazložena. Uz inicijativu za donošenje rešenja iz stava 1. ovog člana, podnosilac inicijative je dužan da dostavi kopiju katastarskog plana, prepis lista nepokretnosti i informaciju o lokaciji, odnosno nalaz veštaka odgovarajuće struke iz koga sledi neophodnost konstituisanja prava službenosti.
Nadležni organ uprave podnetu inicijativu dostavlja Komisiji za građevinsko zemljište. Komisija za građevinsko zemljište utvrđuje da li su ispunjeni propisani uslovi za ustanovljavanje stvarne službenosti, a posebno da li je ustanovljavanje stvarne službenosti opravdano i celishodno.
Ukoliko Komisija za građevinsko zemljište utvrdi da nisu ispunjeni propisani uslovi za ustanovljavanje stvarne službenosti ili da ustanovljavanje stvarne službenosti nije opravdano ili celishodno, o tome obaveštava nadležni organ uprave, navodeći razloge za svoj zaključak. Po dobijanju zaključka Komisije, nadležni organ uprave obaveštava podnosioca zahteva da njegov zahtev nije osnovan.
Ukoliko Komisija za građevinsko zemljište utvrdi da su ispunjeni propisani uslovi za ustanovljavanje stvarne službenosti i da je ustanovljavanje stvarne službenosti opravdano i celishodno, o tome obaveštava nadležni organ uprave, navodeći razloge za svoj zaključak. Po dobijanju zaključka, nadležni organ priprema predlog rešenja o ustanovljavanju stvarne službenosti, dostavlja ga Gradskom pravobranilaštvu na izjašnjenje, a nakon toga vrši dostavljanje i Gradskom veću, radi donošenja odgovarajućeg akta.
Za ustanovljeno pravo stvarne službenosti se plaća naknada, prema proceni organa nadležnog za procenu tržišne vrednosti nepokretnosti, u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora.
U roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja iz stava 1. ovog člana, Grad i sticalac prava službenosti zaključuju ugovor o ustanovljavanju prava stvarne službenosti.
Ukoliko sticalac prava službenosti ne izvrši plaćanje naknade u roku iz stava 6. ovog člana, kao i ukoliko ne pristupi zaključenju ugovora u roku iz stava 7. ovog člana, rešenje iz stava 1. ovog člana se poništava.
VIII PRIBAVLJANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNU SVOJINU GRADA
Građevinsko zemljište se pribavlja u javnu svojinu Grada u skladu sa odredbama zakona kojim je uređena javna svojina, u postupku i na način propisan članom 11., 12. i 13. ove Odluke.
Pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada sprovodi se u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda, a izuzetno neposrednom pogodbom, pod uslovima utvrđenim zakonom i ovom odlukom.
Najviša kupoprodajna cena građevinskog zemljišta koje se pribavlja u javnu svojinu grada je tržišna vrednost predmetne nepokretnosti.
Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu grada neposrednom pogodbom, ali ne iznad procenjene tržišne vrednosti nepokretnosti, ako u konkretnom slučaju to predstavlja jedino moguće rešenje, pod kojim se podrazumeva:
1. slučaj kada građevinsko zemljište koje se pribavlja u javnu svojinu po svojim karakteristikama jedino odgovara potrebama Grada, odnosno pravnih lica koje je osnovao Grad, s tim da rešenje kojim se pribavlja građevinsko zemljište sadrži obrazloženje razloga opravdanosti i celishodnosti pribavljanja i razloge zbog kojih se pribavljanje ne bi moglo realizovati javnim nadmetanjem, odnosno prikupljanjem ponuda;
2. slučaj kada se radi o međusobnom raspolaganju između nosilaca prava javne svojine.
Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu Grada i besteretnim pravnim poslom (poklon ili jednostrana izjava volje).
O svemu navedenom tražiće se mišljenje Gradskog pravobranilaštva.
Odredbe ove odluke koje se odnose na postupak otuđenja građevinskog zemljišta, shodno se primenjuju i na postupak pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada.
Nakon donošenja odluke o pristupanju pribavljanju građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, Komisija za građevinsko zemljište objavljuje oglas o sprovođenju postupka javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda za pribavljanje nepokretnosti u javnu svojinu.
Javni oglas za pribavljanje građevinskog zemljišta priprema i objavljuje Komisija za građevinsko zemljište.
Javni oglas se objavljuje u dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije, ili u listu koji se distribuira na teritoriji Grada i zvaničnom sajtu Grada.
Javni oglas o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda za pribavljanje građevinskog zemljišta sadrži naročito:
- naziv pravnog lica za čije potrebe se građevinsko zemljište pribavlja u javnu svojinu (naziv kupca);
- karakteristike građevinskog zemljišta koje se pribavlja u javnu svojinu;
- bliže uslove za pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu (u pogledu rokova plaćanja, dana uvođenja u posed i sl.);
- obavezu podnosioca prijave za učestvovanje u postupku javnog nadmetanja, odnosno ponude za učestvovanje u postupku prikupljanja pismenih ponuda, da uz prijavu, odnosno ponudu dostavi odgovarajući dokaz o pravu svojine na građevinskom zemljištu koje je predmet pribavljanja u javnu svojinu i upisana u odgovarajuću javnu knjigu o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima i dr.;
- obavezu vlasnika građevinskog zemljišta koja se nudi da dostavi izjavu da na istoj ne postoje prava trećih lica, da nije opterećena teretima, da nije pod sporom, niti pod zabranom raspolaganja, da nije predmet teretnog ili besteretnog pravnog posla, niti ugovora o doživotnom izdržavanju i da ne postoje druge smetnje za prenos prava svojine, kao i izjavu da ukoliko se utvrdi da na nepokretnosti koja se nudi postoji bilo kakav teret, prodavac se obavezuje da ga otkloni o svom trošku, odnosno da kupcu pruži zaštitu od evikcije i snosi svu odgovornost za eventualne pravne nedostatke;
- obavezu podnosioca prijave, odnosno ponude da uz prijavu, odnosno ponudu dostavi dokaz da su izmireni svi troškovi korišćenja nepokretnosti koja se nudi (utrošena električna energija, komunalije, porez na imovinu i drugo);
- kriterijum za izbor najpovoljnijeg ponuđača(najniža ponuđena cena);
- obavezan sadržaj prijave, odnosno ponude i isprave koje je potrebno dostaviti uz prijavu, odnosno ponudu;
- adresu za dostavljanje prijave, odnosno ponude;
- rok za podnošenje prijave, odnosno ponude;
- mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda;
- obaveštenje da podnosioci neblagovremene i nepotpune prijave, odnosno ponude neće moći da učestvuju u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda, odnosno da će iste biti odbačene.
Prijava, odnosno ponuda iz stava 1. ovog člana dostavlja se u zatvorenoj koverti sa vidljivom naznakom na koji se oglas odnosi i ko je podnosilac prijave, odnosno ponude.
Prijava, odnosno ponuda pravnog lica mora da sadrži: naziv, sedište i broj telefona i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica.
Uz prijavu, odnosno ponudu pravnog lica se prilaže izvod iz registra privrednih subjekata nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.
Prijava, odnosno ponuda fizičkog lica mora da sadrži: ime i prezime, adresu, broj lične karte, matični broj i broj telefona i mora biti potpisana, a ako je to lice privatni preduzetnik uz prijavu, odnosno ponudu se prilaže izvod iz registra nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.
U slučaju da podnosioca prijave, odnosno ponude zastupa punomoćnik, punomoćje za zastupanje mora biti specijalno i overeno od strane nadležnog organa.
Prijava, odnosno ponuda je nepotpuna ako ne sadrži sve što je propisano, ako nisu priložene sve isprave kako je to predviđeno, odnosno ako ne sadrži sve podatke predviđene oglasom ili su podaci dati suprotno objavljenom oglasu.
Postupak pribavljanja nepokretnosti u javnu svojinu sprovodi Komisija, koja o toku postupka vodi zapisnik i po okončanom postupku utvrđuje predlog za izbor najpovoljnijeg ponuđača.
Uslovi za sprovođenje postupka javnog nadmetanja, odnosno razmatranja pismenih ponuda su ispunjeni ukoliko pristigne najmanje jedna blagovremena i potpuna prijava, odnosno ponuda.
Ukoliko podnosilac blagovremene i potpune prijave, odnosno ponude ne pristupi javnom nadmetanju, odnosno otvaranju pismenih ponuda, smatraće se da je odustao od prijave, odnosno ponude.
Podnosioci neblagovremene, odnosno nepotpune prijave ne mogu da učestvuju u postupku javnog nadmetanja, a nepotpune, odnosno neblagovremene prijave, odnosno ponude se odbacuju.
Odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača, nakon sprovedenog postupka javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda donosi Skupština Grada ili organ koga Skupština u osnovnoj odluci ovlasti da to učini u njeno ime i za njen račun.
Pribavljanje neizgrađenog građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada za potrebe uređenja površina javne name ne, može se, osim u postupku propisanom zakonom kojim se uređuje eksproprijacija, sprovesti i sporazumom sa vlasnikom građevinskog zemljišta, neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u postupku i na način propisan članom i shodnom primenom odredbi člana 30. ove Odluke.
IX RAZMENA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Razmena građevinskog zemljišta u javnoj, zadružnoj i privatnoj svojini, vrši se neposrednom pogodbom, u skladu sa odredbama zakona kojim je uređena javna svojina, podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije i ovom Odlukom, pod sledećim uslovima:
1) ako je razmena u interesu Grada, odnosno ako se time obezbeđuju veći prihodi za Grad ili bolji uslovi za efikasno vršenje prava i dužnosti Grada i ako Gradsko pravobranilaštvo u tom smislu da afirmativno mišljenje;
2) ako se građevinsko zemljište razmenjuje pod tržišnim uslovima;
3) ako se, u slučaju kad je tržišna vrednost građevinskog zemljišta u javnoj svojini veća od tržišne vrednosti građevinskog zemljišta koje se pribavlja u javnu svojinu na ime razmene, ugovori doplata razlike u novcu u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora.
Predmet razmene može biti izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište.
Pod razmenom građevinskog zemljišta podrazumeva se otuđenje građevinskog zemljišta iz javne svojine, kao i pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, pa se odredbe ove odluke koje se odnose na postupak otuđenja građevinskog zemljišta, odnosno pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, shodno primenjuju i na postupak razmene izgrađenog i neizgrađenog građevinskog zemljišta.
Predlog akta, odnosno akt o pribavljanju nepokretnosti, mora da sadrži obrazloženje iz koga se može utvrditi postojanje okolnosti iz stava 1. ovog člana.
X DEOBA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Deoba građevinskog zemljišta u susvojini Grada i drugih nosilaca prava svojine vrši se shodno odredbama zakona kojim se uređuju osnove svojinsko-pravnih odnosa i ove Odluke, neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima.
Deoba se vrši u cilju razvrgnuća suvlasničke zajednice.
Postupak za deobu građevinskog zemljišta sprovodi se shodnom primenom člana 30. ove Odluke.
Deoba iz stava 1. ovog člana, sprovodi se i u slučaju da je na građevinskom zemljištu upisana javna svojina grada i pravo korišćenja, u kom slučaju se vrši razvrgnuće suvlasničke, odnosno sukorisničke zajednice.
Deoba iz stava 1. ovog člana, sprovodi se i u slučaju da je na građevinskom zemljištu upisana javna svojina grada i pravo dugoročnog zakupa koje je stečeno na osnovu ranijih zakona o planiranju i izgradnji.
Predmet deobe može biti izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište.
Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta koje je predmet deobe utvrđuje nadležni organ određen članom 15 stav 3. ove odluke.
Inicijativu za deobu građevinskog zemljišta podnosi nadležnom organu uprave zainteresovano lice, koji ovu inicijativu prosleđuje Komisiji za građevinsko zemljište, radi utvrđivanja njene osnovanosti.
Komisija za građevinsko zemljište utvrđuje ispunjenost uslova za deobu katastarske parcele, a posebno opravdanost i celishodnost tražene deobe. Ukoliko je radi donošenja rešenja o deobi građevinskog zemljišta potrebna izrada projekta parcelacije, odnosno preparcelacije, podnosilac inicijative obezbeđuje izradu projekta, u skladu sa izveštajem iz stava 1 ovog člana i snosi troškove izrade.
U slučaju da je građevinsko zemljište koje je predmet deobe, ili deo tog zemljišta, više katastarskih parcela, od kojih su neke postojeće ili planirane javne površine, kriterijum koji je opredeljujući prilikom procene opravdanosti i celishodnosti deobe je sticanje prava isključive svojine grada na građevinskom zemljištu javne namene.
U slučaju da je predmet deobe građevinsko zemljište na više katastarskih parcela, od kojih su neke izgrađene, a neke neizgrađene, kriterijum koji je opredeljujući prilikom procene opravdanosti i celishodnosti deobe je sticanje prava isključive svojine grada na neizgrađenom građevinskom zemljištu.
Ukoliko je radi donošenja rešenja o deobi građevinskog zemljišta potrebna izrada projekta parcelacije, odnosno preparcelacije, podnosilac inicijative obezbeđuje izradu projekta i snosi troškove izrade.
Građevinsko zemljište u javnoj svojini se može otuđiti drugom suvlasniku, neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa odredbama ove odluke kojima je uređeno otuđenje građevinskog zemljišta u slučaju:
1. da postoji suvlasništvo na katastarskoj parceli za koju nema urbanističkih uslova za formiranje dve ili više građevinskih parcela;
2. da idealni deo građevinskog zemljišta u javnoj svojini preračunat u realni deo ne ispunjava uslov za formiranje posebne građevinske parcele;
3. da se građevinska parcela sastoji od više katastarskih parcela od kojih su neke u javnoj, a neke u privatnoj svojini, s tim da građevinsko zemljište u javnoj svojini ne ispunjava uslov za posebnu građevinsku parcelu, a nisu ispunjeni drugi uslovi za otuđenje neposrednom pogodbom u postupku ispravke granice susednih katastarskih parcela.
U slučajevima iz stava 1. tač. 1. i 2. ovog člana, idealni deo građevinskog zemljišta u javnoj svojini, može se otuđiti i javnim oglašavanjem radi izgradnje, pod uslovom da je katastarska parcela neizgrađeno građevinsko zemljište koje ispunjava uslove građevinske parcele i koje je namenjeno za izgradnju, i pod uslovom da takav zahtev podnese drugi suvlasnik, u kom slučaju se primenjuju odredbe ove Odluke kojima je uređeno otuđenje građevinskog zemljišta javnim oglašavanjem.
U slučaju iz stava 1. tačka 3. ovog člana, katastarske parcele u javnoj svojini koje čine deo građevinske parcele mogu se otuđiti javnim oglašavanjem radi izgradnje u skladu sa odredbama ove odluke kojima je uređeno otuđenje građevinskog zemljišta javnim oglašavanjem, pod uslovom da takav zahtev podnesu vlasnici preostalih katastarskih parcela koje čine građevinsku parcelu.
U slučaju iz st. 2. i 3. ovog člana, drugi suvlasnik, odnosno vlasnici katastarskih parcela koje čine deo građevinske parcele, daju saglasnost gradu da sprovede postupak otuđenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini, putem javnog oglašavanja, donese rešenje i zaključi ugovor o otuđenju.
Odredbe ove Odluke kojima je uređena deoba građevinskog zemljišta, shodno se primenjuju i na deobu neizgrađenog građevinskog zemljišta u zajedničkoj svojini Grada i drugih nosilaca prava svojine, odnosno korisnika zemljišta, pod uslovom da se na osnovu uverenja organa nadležnog za upis prava na nepokretnostima, ili drugih dokaza, može utvrditi realni udeo suvlasnika, odnosno sukorisnika, s tim da ukoliko realni udeo ne može da se utvrdi, pretpostavka je da su suvlasnički, odnosno sukorisnički udeli jednaki.
Zainteresovano lice podnosi zahtev za davanje saglasnosti propisanih članom 78 i 79 ove Odluke nadležnoj upravi, koja zahtev dostavlja Komisiji za građevinsko zemljište. Uz zahtev se podnosi kopija katastarskog plana i prepis lista nepokretnosti za katastarske parcele koje su predmet davanja saglasnosti, kao i informacija o lokaciji za predmetno zemljište.
Komisija za građevinsko zemljište utvrđuje da li su ispunjeni propisani uslovi za davanje tražene saglasnosti, a posebno da li je davanje saglasnosti opravdano i celishodno.
Ukoliko Komisija za građevinsko zemljište utvrdi da nisu ispunjeni propisani uslovi za davanje tražene saglasnosti ili da davanje saglasnosti nije opravdano ili celishodno, o tome obaveštava nadležnu upravu, navodeći razloge za svoj zaključ ak. Po dobijanju zaključka Komisije, nadležna uprava obaveštava podnosioca zahteva da njegov zahtev nije osnovan.
Ukoliko Komisija za građevinsko zemljište utvrdi da su ispunjeni propisani uslovi za davanje tražene saglasnosti i da je davanje saglasnosti opravdano i celishodno, o tome obaveštava nadležni organ uprave, navodeći razloge za svoj zaključak. Po dobijanju zaključka nadležna uprava priprema predlog saglasnosti i dostavlja ga Skupština Grada odnosno organu koga Skupština u osnovnoj odluci ovlasti da to učini u njeno ime i za njen račun, radi donošenja.
Na objekte koji su izgrađeni bez izdatih urbanističkih uslova i bez posedovanja građevinske dozvole a za akt ozakonjenja istog primenjuje se zakon donet od strane Skupštine Republike Srbije koji reguliše predmetnu materiju imperativnim odredbama.
Gradsko veće grada Užica donosi Rešenje (Zaključak) kojim daje saglasnost, ukoliko su ispunjeni svi zakonom predviđeni uslovi, za izgradnju objekta drugom suvlasniku, sukorisniku, odnosno zajedničaru Grada, kada takva saglasnost ispunjava gore navedene uslove i ne ugrožava javni interes i predstavlja neizostavan uslov dobijanja Rešenja o odobrenju za izvođenje radova, odnosno građevinske dozvole.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, podnosilac uz zahtev prilaže dokaz da je data saglasnost i drugih suvlasnika, odnosno zajedničara na katastarskoj parceli ukoliko isti postoje.
Lice koje namerava da otuđi građevinsko zemljište na kome Grad ima pravo preče kupovine prema važećim propisima, dužno je da podnese ponudu nadležnom organu uprave kojom Gradu nudi na prodaju predmetno građevinsko zemljište. Ponuda sadrži podatke o građevinskom zemljištu navedene iz katastara nepokretnosti i cenu po kojoj se zemljište nudi. Uz ponudu se dostavlja kopija katastarskog plana i prepis lista nepokretnosti za katastarske parcele koje se prodaju, kao i informacija o lokaciji za predmetno zemljište.
Nadležna uprava pribavlja podatke o tržišnoj vrednosti ponuđenog građevinskog zemljišta od nadležnog organa iz člana 15. stav 3. Odluke, i predlog odluke o ponudi dostavlja Gradskom veću, radi odlučivanja koje će pre donete Odluke pribaviti Mišljenje Gradskog pravobranilaštva.
Skupština Grada donosi odluku da se ponuda prihvati ili da se ponuda ne prihvati.
XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Postupci pribavljanja i raspolaganja građevinskim zemljištem u svojini Grada koji su započeti po propisima koji su važili pre stupanja na snagu ove Odluke okončaće se po odredbama ove odluke.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o građevinskom zemljištu ("Službeni list grada Užica" br. 6/03).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".