PRAVILNIKO USLOVIMA ZA DODELU BESPOVRATNIH SREDSTAVA PORODICAMA NA TERITORIJI AUTONOMNE POKRAJINE VOJVODINE, ZA KUPOVINU NEKRETNINE, S CILJEM UNAPREĐIVANJA POLOŽAJA ŽENA("Sl. list AP Vojvodine", br. 8/2024) |
Pravilnikom o uslovima za dodelu bespovratnih sredstava porodicama na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodine, za kupovinu nekretnine, s ciljem unapređivanja položaja žena (u daljem tekstu: Pravilnik) utvrđuju se ciljevi ove programske aktivnosti, namena sredstava, uslovi za učešće na konkursu, postupak za dodelu bespovratnih sredstava, obavezna dokumentacija, kriterijumi za dodelu sredstava, zaključivanje ugovora sa korisnicima sredstava i druga pitanja od značaja za realizaciju Konkursa za dodelu bespovratnih sredstava porodicama teritoriji AP Vojvodine, za kupovinu nekretnine, s ciljem unapređivanja položaja žena (u daljem tekstu: Konkurs).
Porodicom iz stava 1. ovog člana se smatraju bračne i vanbračne zajednice, kao i jednoroditeljske porodice (u daljem tekstu: porodica). Jednoroditeljskom porodicom se smatra samohrana majka koja se sama stara o detetu zbog toga što je otac deteta preminuo, ili je nepoznat ili je lišen roditeljskog prava sudskom odlukom.
Bespovratna sredstva dodeljuju se iz sredstava budžeta AP Vojvodine opredeljenih za 2024.godinu, putem javnog Konkursa koji raspisuje Pokrajinski sekretarijat za socijalnu politiku, demografiju i ravnopravnost polova (u daljem tekstu: Sekretarijat).
Cilj sprovođenja programske aktivnosti putem dodele bespovratnih sredstava porodicama jeste unapređenje položaja žena i njihovo ekonomsko osnaživanje.
Jedan od važnih preduslova poboljšanja položaja žena na teritoriji AP Vojvodine jeste i rešavanje stambenog pitanja, odnosno na taj način žene se ekonomski osnažuju i prevazilaze neravnopravnost u vlasničkoj strukturi u odnosu na muškarce.
Sredstva su namenjena za kupovinu nekretnine na teritoriji AP Vojvodine.
U smislu ovog Pravilnika, pod nekretninom se smatraju stan ili kuća koji su upisani u Katastar nepokretnosti.
Ukupna visina bespovratnih sredstava koja se dodeljuju učesnicima Konkursa za namene iz člana 3. ovog Pravilnika, utvrđuje se prilikom raspisivanja svakog pojedinačnog konkursa, u zavisnosti od raspoloživosti budžetskih sredstava.
O visini dodeljenih bespovratnih sredstava po svakoj pojedinačnoj prijavi odlučiće Pokrajinski sekretar za socijalnu politiku, demografiju i ravnopravnost polova (u daljem tekstu: Pokrajinski sekretar), na predlog Komisije iz člana 16. ovog Pravilnika, a najviše do 1.800.000,00 dinara.
Sredstva se dodeljuju na osnovu Konkursa koji raspisuje Pokrajinski sekretarijat za socijalnu politiku, demografiju i ravnopravnost polova.
Tekst konkursa se objavljuje u "Službenom listu AP Vojvodine", u javnom glasilu koje se distribuira na teritoriji AP Vojvodine i na veb sajtu Sekretarijata www.socijalnapolitika.vojvodina.gov.rs
Obavezni elementi konkursa su:
1. Naziv akta na osnovu kojeg se raspisuje;
2. Visina ukupnih sredstava predviđenih za dodelu;
3. Visina bespovratnih sredstava za koju se može aplicirati;
4. Namena sredstava;
5. Pravo učešća;
6. Uslovi za učešće;
7. Način podnošenja prijave;
8. Rok za podnošenje prijave na Konkurs;
9. Obavezna dokumentacija za podnošenje;
10. Drugi podaci od značaja za uspešnu realizaciju Konkursa.
Pravo učešća na Konkursu imaju bračni, odnosno vanbračni parovi i jednoroditeljske porodice (samohrane majke) koji imaju prebivalište na teritoriji AP Vojvodine.
VII USLOVI ZA UČEŠĆE NA KONKURSU
Učesnici Konkursa mogu biti bračni, odnosno vanbračni parovi i samohrane majke koji u trenutku raspisivanja Konkursa kumulativno ispunjavaju sledeće uslove:
1. Da jedan od supružnika, bračnog odnosno vanbračnog partnera ili samohrana majka u trenutku raspisivanja Konkursa, nije stariji/starija od 45 godina života;
2. Da supružnici, bračni odnosno vanbračni partneri ili samohrana majka imaju prebivalište na teritoriji AP Vojvodine u periodu od pet godinu od dana podnošenja zahteva;
3. Da su supružnici u bračnoj zajednici, odnosno vanbračni partneri sa trajnijom zajednicom života (u skladu sa Zakonom), u momentu raspisivanja Konkursa;
4. Da nisu vlasnici ili suvlasnici bilo kakve nepokretnosti na teritoriji Republike Srbije;
5. Da nisu u krvnom, tazbinskom ili srodstvu po usvojenju sa potencijalnim prodavcem nepokretnosti.
Učesnici Konkursa mogu aplicirati samo sa jednom prijavom, a visina traženih sredstava ne sme biti veća od 1.800.000,00 dinara.
Učesnici Konkursa predlažu predmetnu nekretninu.
Učesnici Konkursa ne mogu da otuđe nepokretnost u narednih 5 godina od dana dobijanja bespovratnih sredstava, a ostala pitanja u vezi sa sredstvima obezbeđenja, biće detaljno regulisana Ugovorom o dodeli bespovratnih sredstava.
Nepokretnost koju učesnici Konkursa predlažu za kupovinu može da se nalazi na području svih naseljenih mesta, gradova i opština na teritoriji AP Vojvodine.
Nepokretnost koju učesnici Konkursa predlažu za kupovinu mora biti bezbedna i uslovna za stanovanje, u skladu sa Zakonom o stanovanju ("Službeni glasnik RS", broj: 104/16 i 9/20 i dr. zakon).
Nepokretnost može biti u suvlasništvu više lica kada se svi suvlasnici pojavljuju kao prodavci svojih suvlasničkih delova.
Ne smeju postojati nerešeni imovinsko-pravni odnosi na nepokretnosti, ne sme biti upisan bilo kakav teret na listu nepokretnosti, a nepokretnost i delovi okućnice (ukoliko se aplicira sa kućom) moraju biti izgrađeni u skladu sa važećim propisima o planiranju i izgradnji.
VIII OBAVEZNA KONKURSNA DOKUMENTACIJA
U svrhu ispunjenja uslova iz ovog Pravilnika, učesnici Konkursa su dužni da dostave sledeću dokumentaciju:
1. Popunjen i potpisan obrazac prijave na Konkurs (preuzima se na veb sajtu Sekretarijata);
2. Fotokopije ličnih karata učesnika Konkursa (ukoliko se radi o čipovanoj ispravi, neophodno je da ista bude očitana);
3. Uverenje o državljanstvu Republike Srbije za učesnike Konkursa (ne starije od 6 meseci);
4. Uverenje o prebivalištu za učesnike Konkursa u prethodnih 5 godina od dana raspisivanja Konkursa, izdatu od strane MUP-a;
5. Dokaz o bračnoj zajednici (izvod iz matične knjige venčanih) učesnika Konkursa, a kao dokaz o vanbračnoj zajednici, overena izjava kod Javnog beležnika o postojanju vanbračne zajednice uz potpis i prisustvo dva svedoka. Overena izjava mora biti sačinjena nakon raspisivanja Konkursa. Za samohrane majke potrebno je dostaviti izvod iz matične knjige rođenih za dete/decu;
6. Dokaz o statusu jednoroditeljske porodice (Izvod iz matične knjige umrlih ili dokaz o samostalnom vršenju roditeljskog prava ili pravosnažna sudska odluka);
7. Ukoliko su učesnici Konkursa (ili jedan od njih) u radnom odnosu, potrebno je dostaviti dokaz o radnom odnosu i to prijavu na penzijsko-invalidsko osiguranje - M obrazac i fotokopiju Ugovora o radu;
8. Ukoliko su učesnici Konkursa (ili makar jedan od njih) u radnom odnosu potrebno je dostaviti dokaz o stažu osiguranja i to potvrda izdata od strane nadležne organizacione jedinice Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje u okviru koje je naveden ukupno ostvaren penzijski staž;
9. Overenu izjavu učesnika Konkursa da na teritoriji Republike Srbije ne poseduju u vlasništvu/suvlasništvu nepokretnost, pisanu u slobodnoj formi;
10. Potvrdu Ministarstva finansija Republike Srbije - Poreske uprave da nije bilo prenosa vlasništva ili suvlasništva na ime učesnika Konkursa u proteklih 5 godina;
11. Izvod izdat od strane Republičkog geodetskog zavoda - Služba za katastar nepokretnosti za nepokretnost koju učesnici/učesnica konkursa predlažu za kupovinu;
12. Izjavu potencijalnog prodavca/prodavaca nekretnine da je/su prihvatio/prihvatili uslove Konkursa, uključujući i sadržinu Obaveštenja o obradi podataka o ličnosti, koja se nalazi na veb sajtu Sekretarijata i sastavni je deo ovog Konkursa i da je/su saglasan/saglasni sa istom;
13. Overenu izjavu učesnika Konkursa da će stanovati u predmetnoj nekretnini i da istu neće otuđiti u narednih 5 godina od dana potpisivanja Ugovora sa Sekretarijatom;
14. Overenu izjavu učesnika Konkursa da oni/ona i prodavac/prodavci nepokretnosti međusobno nisu krvni srodnici u pravoj liniji do bilo kog stepena, a u pobočnoj zaključno sa drugim stepenom, kao ni u tazbinskom, ili srodstvu po usvojenju;
15. Potvrda obrazovne institucije/ustanove o stepenu obrazovanja učesnika Konkursa;
16. Izvod iz banke kao dokaz o vlasništvu dinarskog tekućeg računa učesnice konkursa.
Potvrde, uverenja i izvodi nadležnih organa, tačke 4. 5. 7. 8. 9. 10. 11. 12. i 13. moraju biti izdate nakon raspisivanja Konkursa.
Troškovi izrade i dostave Sekretarijatu obavezne konkursne dokumentacije padaju na teret učesnika Konkursa.
Dokumentacija podneta na Konkurs se ne vraća.
Prijave na Konkurs se podnose na propisanom obrascu koji se preuzima na veb sajtu Sekretarijata.
Prijava na Konkurs iz stava 1. ovog člana, podnosi se neposredno Sekretarijatu, lično na pisarnici Pokrajinske vlade, ili putem pošte, preporučenom pošiljkom na adresu: Pokrajinski sekretarijat za socijalnu politiku, demografiju i ravnopravnost polova, 21000 Novi Sad, Bulevar Mihajla Pupina 16, sa naznakom "Konkurs za dodelu bespovratnih sredstava porodicama na teritoriji AP Vojvodine, za kupovinu nekretnine, s ciljem unapređivanja položaja žena".
Neće se razmatrati prijave koje su:
1. Neblagovremene, odnosno prijave koje su podnete nakon roka predviđenog u tekstu Konkursa;
2. Nedopuštene, odnosno prijave podnete od strane lica koja nisu predviđena Konkursom i na koje se ciljevi Konkursa ne odnose;
3. Nepotpune i nerazumljive, odnosno prijave uz koje nisu priloženi svi potrebni dokazi i dokumentacija, nepotpisane, sa nepopunjenim rubrikama, popunjene grafitnim olovkama, poslate faksom ili elektronskom poštom i koje sadrže nerazumljive ili nečitke podatke i slično.
X NEKRETNINA KOJA SE PREDLAŽE ZA KUPOVINU
Nepokretnost za čiju kupovinu se dodeljuju sredstva u skladu sa ovim Pravilnikom mora kumulativno da ispunjava sledeće uslove:
1. Da se radi o nepokretnosti koja je upisana u Katastar nepokretnosti, odnosno u zemljišne knjige, na ime prodavca/prodavaca, bez tereta;
2. Da prodavac/prodavci nepokretnosti i učesnici Konkursa nisu krvni srodnici u pravoj liniji do bilo kog stepena, a u pobočnoj zaključno sa drugim stepenom kao ni u tazbinskom ili srodstvu po usvojenju;
3. Da ne postoje nerešeni imovinsko-pravni odnosi na nepokretnosti;
4. Da je bezbedna i uslovna za stanovanje;
5. Nepokretnost predlažu učesnici Konkursa;
6. Da je nepokretnost, kao i svi delovi okućnice (ukoliko se predlaže kuća) koji se nalaze na katastarskoj parceli na kojoj je nepokretnost, izgrađena u skladu sa propisima koji regulišu planiranje i izgradnju, odnosno da ne postoji zabeležba da je nepokretnost ili deo okućnice izgrađena bez dozvole.
Pokrajinski sekretar za socijalnu politiku, demografiju i ravnopravnost polova (u daljem tekstu: Pokrajinski sekretar) rešenjem obrazuje Komisiju za pregled prijava sa priloženom dokumentacijom, ocenjivanje i izradu predloga za dodelu sredstava (u daljem tekstu: Komisija).
Komisija broji 3 člana i sastoji se od predsednika Komisije i 2 člana.
Predsednik Komisije i članovi Komisije imaju svoje zamenike.
U sastav Komisije imenuju se članovi iz reda zaposlenih u Sekretarijatu.
O svom radu, Komisija donosi Poslovnik.
Članovi Komisije su dužni da potpišu izjavu da nemaju privatni interes u vezi sa radom i delovanjem Komisije, odnosno sprovođenjem Konkursa.
Nakon razmatranja svih pristiglih prijava, Komisija utvrđuje predlog rang liste učesnika Konkursa za dodelu bespovratnih sredstava (u daljem tekstu: korisnici sredstava) koje dostavlja Pokrajinskom sekretaru na konačno odlučivanje.
U postupku razmatranja prijava na Konkurs, Komisija je dužna da:
- utvrdi ispunjenost uslova iz člana 8. ovog Pravilnika za sve dopuštene, blagovremene i potpune prijave na Konkurs;
- sačini bodovne liste u skladu sa članom 17. ovog Pravilnika;
- Na osnovu bodovnih lista, utvrdi redosled prvenstva;
- Sačini izveštaj o ispunjenosti uslova Konkursa.
Prilikom odlučivanja o pravu na dodelu bespovratnih sredstava, Komisija u cilju utvrđivanja materijalne istine, može zatražiti i druge dokaze koje oceni neophodnim.
Komisija zadržava pravo da zatraži svaku drugu dodatnu dokumentaciju od učesnika Konkursa i povezanih lica (prodavca/prodavaca nekretnine), kao i da izvrši terensku kontrolu koja bi uticala na donošenje odluke u smislu ostvarivanja ciljeva Konkursa.
Komisija je dužna da u roku od 60 dana od dana isteka roka za podnošenje prijava na Konkurs sačini predloge rang-lista učesnika Konkursa za dodelu bespovratnih sredstava i iste dostavi Pokrajinskom sekretaru.
Pokrajinski sekretar donosi rešenje o dodeli bespovratnih sredstava u roku od 30 dana od dana dobijanja predloga rang lista za dodelu bespovratnih sredstava.
Odluka Pokrajinskog sekretara je konačna.
Odluka se objavljuje na oglasnoj tabli i na veb sajtu Sekretarijata.
Učesnici Konkursa mogu u roku od 3 dana od dana objavljivanja odluke o dodeli bespovratnih sredstava da izvrše uvid u prisustvu predsednika Komisije, u dokumentaciju koju su podneli na Konkurs.
Utvrđivanje uslova iz ovog Pravilnika vrši se dodelom odgovarajućeg broja bodova za ispunjenost uslova u trenutku objavljivanja Konkursa i to:
1. Za svakog zaposlenog učesnika Konkursa - 10 bodova;
2. Za svakog zaposlenog učesnika Konkursa koji ima sopstveni posao - 5 bodova;
3. Za svakog učesnika Konkursa koji ima:
- Do 1 godine staža - 2 boda;
- Od 1 do 3 godine staža - 4 boda;
- Od 3 do 5 godina staža - 6 bodova;
- Od 5 do 7 godina staža - 8 bodova;
- Od 7 do 10 godina staža - 10 bodova;
- Preko 10 godina staža - 12 bodova.
4. Za svakog učesnika Konkursa koji ima osnovnu školu - 5 bodova;
5. Za svakog učesnika Konkursa koji ima srednju školu - 7 bodova;
6. Za svakog učesnika Konkursa koji ima završene strukovne studije u trajanju od 3 godine - 9 bodova;
7. Za svakog učesnika Konkursa koji ima završene osnovne, master ili specijalističke akademske studije - 11 bodova;
8. Za svakog učesnika Konkursa koji ima doktorat - 13 bodova.
U situaciji kada 2 ili više učesnika Konkursa imaju isti broj bodova, rangiranje tih učesnika Konkursa će se vršiti primenom sledećih rezervnih kriterijuma i to prema navedenom redosledu:
1. Razvijenost opštine i to tako što će prednost imati učesnici Konkursa čija se predložena nepokretnost nalazi na teritoriji opštine sa statusom nedovoljno razvijene i nerazvijena (u skladu sa Uredbom o utvrđivanju jedinstvene liste razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave za 2014. godinu ("Službeni glasnik RS" broj 104/2014.)
2. Redosled prijema prijave i dokumentacije u Sekretarijat i to tako što će prednost imati učesnici Konkursa koji su ranije podneli prijavu i dokumentaciju za Konkurs.
XII OBAVEZE KORISNIKA SREDSTAVA
U roku od 15 dana od dana donošenja rešenja iz člana 16. ovog Pravilnika, korisnici sredstava kojima su dodeljena bespovratna sredstva, zaključuju Ugovor o dodeli bespovratnih sredstava sa Sekretarijatom, a nakon toga i Ugovor o kupoprodaji nekretnina sa prodavcem/prodavcima nekretnine.
Korisnici sredstava su dužni da se radi overe zaključenog kupoprodajnog Ugovora i založne izjave obrate javnom beležniku u roku od 5 radnih dana od dana zaključivanja Ugovora sa Sekretarijatom.
Sekretarijat će sredstva preneti na račun supruge/vanbračne partnerke/samohrane majke u roku od 7 radnih dana od dana dostavljanja pravosnažnog rešenja o uknjižbi nekretnine i založne izjave na predmetnoj nekretnini izdatoj od strane Republičkog geodetskog zavoda - nadležne službe za katastar nepokretnosti.
Korisnik/korisnici sredstava je dužan da u roku od 3 radna dana od uplate bespovratnih sredstava, ta sredstva prenese na račun prodavca/prodavaca nekretnine i da dostavi Sekretarijatu izvod iz banke kao dokaz o izvršenoj uplati na račun prodavca/prodavaca nekretnine.
Korisnik/korisnici sredstava kojima su dodeljena bespovratna sredstva za kupovinu nekretnine, mora/moraju da upišu suprugu/vanbračnu partnerku/samohranu majku 1/1 kao vlasnicu nekretnine i dostave sekretarijatu pravosnažno rešenje RGZO, nadležne službe za katastar nepokretnosti, kao dokaz o upisu vlasništva predmetne nekretnine.
Korisnica sredstava - supruga/vanbračna partnerka/samohrana majka, dužna je da trpi upis tereta zabrane otuđenja i opterećenja predmetne nekretnine u dužini od 5 godina od dana uknjižbe u korist AP Vojvodine.
Izuzetno, predmetne nekretnine mogu biti otuđene u slučaju prethodno pribavljene saglasnosti Komisije, a na osnovu odluke Pokrajinskog sekretara.
Saglasnost iz prethodnog stava ovog člana, korisnica sredstava (vlasnica nekretnine) može dobiti ukoliko Komisiji dokaže da će sredstva od prodaje nekretnine u celosti biti uložena u kupovinu nekretnine sa istim, ili boljim uslovima stanovanja, saglasno Zakonu o stanovanju i održavanju zgrada.
Troškove javnog beležnika kod sačinjavanja Ugovora sa prodavcem/prodavcima nepokretnosti, prenos vlasništva i ustanovljavanja tereta na nepokretnosti koja je predmet Konkursa, snose korisnici sredstava.
XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu AP Vojvodine", a objaviće se na oglasnoj tabli i veb sajtu Sekretarijata.