STATUTAGENCIJE ZA PROSTORNO PLANIRANJE I URBANIZAM REPUBLIKE SRBIJE ("Sl. glasnik RS", br. 10/2024) |
Agencija za prostorno planiranje i urbanizam Republike Srbije (u daljem tekstu: Agencija) osnovana je Zakonom o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 72/09, 81/09 - ispravka, 64/10 - US, 24/11, 121/12, 42/13 - US, 50/13 - US, 98/13 - US, 132/14, 145/14, 83/18, 31/19, 37/19 - drugi zakon, 9/20, 52/21 i 62/23 - u daljem tekstu: Zakon)‚ radi obezbeđivanja uslova za efikasno sprovođenje i unapređivanje politike planiranja i uređenja prostora u Republici Srbiji, kao javna agencija koja vrši javna ovlašćenja u skladu sa Zakonom i propisima donetim na osnovu Zakona, kao i u skladu sa propisima kojima je uređen rad javnih agencija.
Ovim statutom uređuje se: delatnost‚ način obavljanja poslova‚ unutrašnja organizacija‚ organi i njihovo delovanje‚ zastupanje‚ prava‚ obaveze i odgovornosti zaposlenih‚ kao i druga pitanja od značaja za rad Agencije.
Agencija je pravno lice sa pravima‚ obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom i ovim statutom.
Agencija za svoj rad odgovara Vladi‚ u skladu sa zakonom.
2. NAZIV, SEDIŠTE I ORGANIZACIONE JEDINICE
Naziv Agencije je: Agencija za prostorno planiranje i urbanizam Republike Srbije. Sedište Agencije je u Beogradu‚ u Ulici kralja Milutina 10a.
Skraćeni naziv agencije je APPURS.
Agencija ima organizacionu jedinicu za teritoriju Autonomne pokrajine Vojvodine‚ sa sedištem u gradu Novom Sadu (u daljem tekstu: Organizaciona jedinica - Novi Sad).
Agencija ima organizacionu jedinicu za teritoriju Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija‚ sa sedištem u gradu Kosovska Mitrovica (u daljem tekstu: Organizaciona jedinica - Kosovska Mitrovica).
Agencija ima regionalnu kancelariju za teritoriju statističkog regiona Šumadija i Zapadna Srbija, sa sedištem u gradu Kragujevcu, (u daljem tekstu: Regionalna kancelarija - Kragujevac).
Agencija ima regionalnu kancelariju za teritoriju statističkog regiona Južna i Istočna Srbija, sa sedištem u gradu Nišu (u daljem tekstu: Regionalna kancelarija - Niš).
Upravni odbor donosi odluku o određivanju adresa organizacionih jedinica.
3. PEČAT‚ ŠTAMBILJ, ELEKTRONSKI PEČAT I ZAŠTITNI ZNAK
Agencija‚ odnosno Organizaciona jedinica - Novi Sad i Organizaciona jedinica - Kosovska Mitrovica ima veliki i mali pečat i štambilj, u skladu sa propisima kojim je uređena namena, forma, sadržina, izgled i upotreba pečata koje u obavljanju svojih poslova iz svog delokruga koriste javne agencije.
Veliki pečat Agencije je okruglog oblika prečnika 32 mm‚ a mali pečat je okruglog oblika prečnika 20 mm‚ u čijoj sredini je grb Republike Srbije i tekst: "Agencija za prostorno planiranje i urbanizam Republike Srbije - Beograd".
Veliki pečat Agencije koji se koristi u Organizacionoj jedinici - Novi Sad‚ sadrži grb Republike Srbije i tekst: "Agencija za prostorno planiranje i urbanizam Republike Srbije‚ Organizaciona jedinica za teritoriju Autonomne pokrajine Vojvodine u Novom Sadu".
Veliki pečat Agencije koji se koristi u Organizacionoj jedinici - Kosovska Mitrovica‚ sadrži grb Republike Srbije i tekst: "Agencija za prostorno planiranje i urbanizam Republike Srbije‚ Organizaciona jedinica za teritoriju Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija u Kosovskoj Mitrovici".
Tekst pečata se ispisuje u koncentričnim krugovima oko grba Republike Srbije.
Tekst pečata Agencije ispisuje se na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.
Štambilj Agencije je pravougaonog oblika, dimenzija 35 x 50 mm.
Štambilj Agencije sadrži tekst: "Agencija za prostorno planiranje i urbanizam Republike Srbije‚ Beograd‚ Kralja Milutina 10a".
Štambilj Organizacione jedinice - Novi Sad sadrži tekst: "Agencija za prostorno planiranje i urbanizam Republike Srbije, Organizaciona jedinica za teritoriju Autonomne pokrajine Vojvodine‚ Novi Sad".
Štambilj Organizacione jedinice - Kosovska Mitrovica sadrži tekst: "Agencija za prostorno planiranje i urbanizam Republike Srbije, Organizaciona jedinica za teritoriju Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija‚ Kosovska Mitrovica".
Tekst štambilja Agencije ispisuje se na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.
Agencija i organizacione jedinice Agencije imaju kvalifikovani elektronski pečat, u skladu sa propisima kojim su uređeni elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.
Način korišćenja‚ čuvanja i uništenja pečata i štambilja, kao i elektronskog pečata, utvrđuje direktor Agencije posebnim aktom, u skladu sa propisima kojim je uređena upotreba pečata, kao i elektronskog pečata u javnim agencijama, odnosno u skladu sa propisima kojima se uređuju usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.
Agencija ima zaštitni znak - logo‚ čiji vizuelni izgled utvrđuje Upravni odbor Agencije‚ na predlog komisije imenovane od strane direktora.
Agencija posluje u skladu sa Zakonom i propisima kojima je uređen rad javnih agencija.
Agencija u svojstvu drugih korisnika javnih sredstava ima račun kod Ministarstva finansija - Uprave za trezor.
Sredstva za osnivanje i rad Agencije obezbeđuju se iz:
1) budžeta Republike Srbije;
2) prihoda koje ostvari obavljanjem poslova iz svoje nadležnosti;
3) donacija‚ priloga i sponzorstava domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica;
4) drugih izvora‚ u skladu sa zakonom.
5. NADLEŽNOSTI I DELOKRUG AGENCIJE
Agencija je nadležna da:
1) priprema, koordinira i prati izradu dokumenata prostornog i urbanističkog planiranja iz nadležnosti Republike Srbije;
2) priprema odluku o izradi svih planskih dokumenata koje predlaže nadležno ministarstvo;
3) ostvaruje međunarodnu saradnju u oblasti prostornog planiranja i urbanizma;
4) pruža stručnu pomoć u izradi planskih dokumenata jedinicama lokalne samouprave;
5) uspostavlja jedinstveni sistem pokazatelja za prostorno planiranje u skladu sa sistemom ESPON i vodi Centralni registar planskih dokumenata u Republici Srbiji;
6) priprema i realizuje programe edukacije za potrebe izrade dokumenata prostornog planiranja;
7) uspostavlja i vodi sistem E - prostor za potrebe pripreme, koordinacije i praćenje izrade dokumenata prostornog i urbanističkog planiranja;
8) vrši praćenje (monitoring) promena stanja u prostoru;
9) uspostavlja i vodi registar brownfield lokacija u Republici Srbiji;
10) izdaje odnosno potvrđuje sertifikate zelene gradnje;
11) obavlja stručnu kontrolu dokumenata prostornog i urbanističkog planiranja, i kontrolu usklađenosti planskih dokumenata, iz nadležnosti Republike, odnosno autonomne pokrajine, kao poverene poslove u skladu sa zakonom i propisima donetim na osnovu zakona;
12) izdaje informaciju o lokaciji iz nadležnosti ministarstva, odnosno autonomne pokrajine, kao poverene poslove u skladu sa zakonom;
13) izdaje licence pravnim licima za izradu dokumenata prostornog i urbanističkog planiranja;
14) po zahtevu lica iz člana 47. stav 2. Zakona, priprema podloge za izradu planskih dokumenata (topografske karte, satelitski snimci, karte iz postojećih geografskih informacionih sistema, ažurne georeferencirane ortofoto podloge, overeni katastarsko-topografski planovi i digitalni katastarsko-topografski planovi), uz naknadu stvarnih troškova pripreme podloga;
15) po zahtevu lica iz člana 47. stav 2. Zakona, priprema izvode iz planskih dokumenata hijerarhijskog višeg reda (Prostorni plan Republike Srbije, regionalni prostorni plan, prostorni plan područja posebne namene, prostorni plan jedinice lokalne samouprave, generalni urbanistički plan), kao i izvode iz druge razvojne dokumentacije, uz naknadu stvarnih troškova pripreme izvoda;
16) obavlja poslove stručne kontrole dokumenata prostornog i urbanističkog planiranja i kontrole usklađenosti planskih dokumenata koje obavlja ministarstvo nadležno za poslove prostornog planiranja i urbanizma, odnosno nadležni organ autonomne pokrajine u skladu sa zakonom, kao poverene;
17) obavlja poverene poslove izdavanja informacije o lokaciji za objekte iz člana 133. Zakona odnosno iz člana 134. Zakona za koje je nadležna autonomna pokrajina;
18) obavlja i druge poverene poslove u skladu sa zakonom i statutom.
Agencija u svojstvu nosioca izrade planskih dokumenata u Republici Srbiji, odnosno autonomnim pokrajinama, u skladu sa propisima o javnim nabavkama‚ obavlja poslove ustupanja izrade planskih dokumenata koje donosi Vlada‚ odnosno Narodna skupština Republike Srbije‚ odnosno skupština autonomne pokrajine.
Organizacione jedinice‚ u okviru delatnosti Agencije utvrđene Zakonom i ovim statutom‚ obavljaju poslove utvrđene članom 14. ovog statuta‚ za potrebe prostornog planiranja na teritoriji autonomnih pokrajina.
Poslovi Agencije obavljaju se u sedištu Agencije i sedištu organizacionih jedinica‚ na način utvrđen aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta i drugih akata Agencije.
Organi Agencije su upravni odbor i direktor.
Predsednika i članove upravnog odbora‚ kao i direktora‚ imenuje i razrešava Vlada.
Predsednik i članovi upravnog odbora‚ kao i direktor‚ imenuju se na period od pet godina‚ s tim što isto lice ne može biti imenovano više od dva puta uzastopno.
Direktor Agencije je po funkciji Glavni republički urbanista.
Direktor Organizacione jedinice za autonomnu pokrajinu je po funkciji Glavni urbanista autonomne pokrajine.
Upravni odbor Agencije (u daljem tekstu: Upravni odbor) ima pet članova koji se imenuju iz reda uglednih stručnjaka iz oblasti koje su od značaja za obavljanje poslova iz nadležnosti Agencije‚ na predlog ministarstva nadležnog za poslove prostornog planiranja i urbanizma.
U okviru svog delokruga‚ Upravni odbor:
1) nadzire poslovanje Agencije;
2) pregleda i usvaja godišnji izveštaj o poslovanju Agencije;
3) pregleda i usvaja završni račun Agencije;
4) donosi statut Agencije;
5) donosi Pravilnik o radu Agencije;
6) usvaja godišnji program rada Agencije;
7) usvaja finansijski plan Agencije i izveštaje koje Agencija podnosi Vladi;
8) donosi poslovnik o svom radu;
9) usmerava rad direktora i izdaje mu uputstva za rad;
10) donosi akt kojim se utvrđuju cene usluga Agencije i odlučuje o raspodeli viška prihoda;
11) donosi akt o poslovnoj tajni;
12) obavlja druge poslove utvrđene zakonom i Statutom.
Upravni odbor radi i odlučuje na sednicama.
Predsedniku i članovima Upravnog odbora pripada naknada za rad u skladu sa aktom Vlade.
Direktor:
1) zastupa Agenciju;
2) organizuje rad i rukovodi Agencijom;
3) predlaže akte koje donosi Upravni odbor;
4) izvršava odluke Upravnog odbora i preduzima mere za njihovo sprovođenje;
5) stara se o zakonitosti rada i odgovara za korišćenje i raspolaganje imovinom Agencije;
6) donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta;
7) predlaže program rada;
8) imenuje i razrešava direktora organizacione jedinice;
9) obavlja druge poslove utvrđene zakonom i statutom.
Organizacionom jedinicom rukovodi direktor organizacione jedinice.
Direktor organizacione jedinice za svoj rad odgovara direktoru Agencije.
Direktor Agencije može da ovlasti direktora organizacione jedinice da obavlja pojedine poslove definisane ovim statutom‚ koji se odnose na obavljanje poslova Agencije na teritoriji autonomnih pokrajina.
U pravnom prometu Agenciju zastupa direktor Agencije.
Akte Agencije potpisuje direktor Agencije ili lice koje on za to ovlasti.
Akte organizacione jedinice potpisuje direktor organizacione jedinice ili lice koje on za to ovlasti.
Za obavljanje pojedinih stručnih poslova iz svojih nadležnosti‚ Agencija može angažovati druga pravna i fizička domaća ili strana lica‚ u skladu sa zakonom.
Međusobna prava i obaveze‚ u slučaju iz stava 1. ovog člana‚ uređuju se ugovorom.
9. JAVNOST RADA I INFORMISANJE
Rad Agencije je javan. Agencija preduzima mere da obezbedi javnost svoga rada.
Agencija ima zvaničnu Internet stranicu na Internet adresi http://www.appurs.gov.rs.
Agencija može imati odgovarajuće prezentacije na društvenim mrežama.
Agencija vodi elektronski sistem za pripremu, koordinaciju i praćenje izrade dokumenata prostornog i urbanističkog planiranja (E-prostor), kao deo E-uprave, koji je javno dostupan.
Agencija vodi Registar planskih dokumenata i Registar brownfield lokacija, kao javne registre.
Pored portala E-prostor i zvanične Internet prezentacije, javnost rada Agencije obezbeđuje se i organizovanjem javnih događaja‚ diskusija o značajnim pitanjima iz nadležnosti Agencije, neposrednim dostavljanjem informacija o radu Agencije medijima i svim zainteresovanim licima.
Agencija‚ najmanje dva puta godišnje‚ podnosi Vladi izveštaj o radu‚ preko ministarstva nadležnog za poslove prostornog planiranja i urbanizma.
Poslovnom tajnom smatraju se dokumenta i podaci čije bi saopštavanje i objavljivanje nanelo‚ ili bi moglo naneti štetu Agenciji‚ odnosno Republici Srbiji. Poslovna tajna se bliže određuje aktom o poslovnoj tajni.
Odavanje poslovne tajne smatra se težom povredom radne dužnosti i radnih obaveza i podleže sankcijama u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita poslovne tajne i aktom o pravima i dužnostima zaposlenih u Agenciji.
Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta, Pravilnikom o radu, kao i ugovorima o radu bliže se uređuju svi poslovi‚ nadležnosti i uslovi rada zaposlenih u Agenciji.
12. PRAVA‚ OBAVEZE I ODGOVORNOSTI ZAPOSLENIH
Prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih u Agenciji uređuju se u skladu sa zakonom i propisima kojima se uređuju radni odnosi, a bliže se utvrđuju Pravilnikom o radu.
Stručne administrativno-tehničke i druge poslove u Agenciji obavljaju zaposleni u Agenciji koji imaju prava‚ obaveze i odgovornosti u skladu sa propisima kojima se uređuju radni odnosi.
Opšti akti Agencije su statut‚ pravilnik i drugi opšti akti.
Statut je osnovni opšti akt Agencije.
Statut donosi Upravni odbor uz saglasnost Vlade.
Izmene i dopune opštih akata vrše se na način propisan za njihovo donošenje.
Ovaj statut po dobijanju saglasnosti Vlade‚ objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.