PRAVILNIK
O NORMATIVIMA I STANDARDIMA ZA PRUŽANJE USLUGE DNEVNOG BORAVKA ZA ODRASLE I STARIJE OSOBE SA MENTALNIM I INTELEKTUALNIM SMETNJAMA I KRITERIJUMIMA I MERILIMA ZA UTVRĐIVANJE CENE RADA DNEVNOG BORAVKA

("Sl. list grada Sremska Mitrovica", br. 18/2023)

Član 1

Ovim Pravilnikom uređuju se normativi i standardi za obavljanje usluge dnevnog boravka za odrasla lica sa telesnim invaliditetom, sa intelektualnim teškoćama i mentalnim smetnjama za osobe od 27 godina i starije, kao i kriterijume i merila za utvrđivanje cene usluga u ustanovi koja pruža uslugu dnevnog boravka za navedene ciljne grupe.

Član 2

Sredstva za finansiranje usluge dnevni boravak obezbeđuju se u visini planiranih sredstava u budžetu Grada Sremska Mitrovica, učešćem korisnika i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje, namenskih transfera i drugih izvora.

1. UTVRĐIVANJE PRAVA NA KORIŠĆENJE USLUGE DNEVNOG BORAVKA

Član 3

Usluga dnevnog boravka pruža se odraslim licima sa telesnim invaliditetom, sa intelektualnim teškoćama i mentalnim smetnjama za osobe od 27 godina i starijim za pomoć i podršku u obavljanju dnevnih aktivnosti, radno-okupacione terapije, socijalno-edukativne, sportsko-rekreativne aktivnosti, kreativne, muzičke i psihološke radionice, kulturno-zabavne aktivnosti usklađene sa njihovim sposobnostima, sklonostima i ispoljenim interesovanjima, ishrana i zdravstveni nadzor za vreme trajanja boravka.

Cilj sprovođenja ove usluge jeste pozitivno, konstruktivno i korisno planiranje boravka korisnika izvan porodice i zdravstvene ustanove, socijalizacija i zdravstveni nadzor nad korisnicima koji su pod terapijom u stanju remisije.

Usluga dnevnog boravka se realizuje kroz osmišljene programe, realizaciju individualnih planova rada u planiranim i ograničenim vremenskim periodima.

Član 4

Licenciran pružalac usluge se obezbeđuje putem javne nabavke.

Član 5

Usluga dnevnog boravka obezbeđuje se u trajanju od 8 sati dnevno, radnim danima.

Rad u dnevnom boravku sa odraslim i starijim osobama koje imaju mentalne i intelektualne smetnje i telesni invaliditet, organizuje se u grupama, koje se obrazuju u zavisnosti od potreba i preporuka koje su definisane u individualnom planu za svakog korisnika.

Grupa na dnevnom nivou ne sme imati veći broj korisnika od 10.

Zahtev za ostvarivanje prava na korišćenje Dnevnog boravka podnosi roditelj, staratelj, lično ili ordinirajući lekar Centru za socijalni rad "Sava" u Sremskoj Mitrovici.

Uz zahtev se prilaže sledeća dokumentacija:

1. Uput lekara-psihijatra/psihologa sa mišljenjem o proceni potreba za pružanjem ovog oblika pomoći;

2. Lična karta.

Član 6

Centar za socijalni rad "Sava" Sremska Mitrovica na osnovu podnetog zahteva stranke, zakonskog zastupnika, staratelja ili nadležnog lekara, donosi rešenje o priznavanju prava na korišćenju usluge, primenom odredaba Zakona o socijalnoj zaštiti, Zakona o opštem upravnom postupku, Odluke o pravima o socijalnoj zaštiti iz nadležnosti Grada Sremska Mitrovica i ovog Pravilnika, te izdaje uput korisniku radi ostvarivanja prava kod izabranog pružaoca usluge.

Član 7

Protiv rešenja kojim se odbija zahtev za korišćenje usluge iz prethodnog člana može se podneti žalba u roku od 15 dana. Žalba se podnosi Gradskom veću grada Sremska Mitrovica. Odluka o žalbi donosi se u roku od 30 dana.

2. NORMATIVI I STANDARDI ZA OBAVLJANJE USLUGE DNEVNOG BORAVKA ZA OSOBE SA MENTALNIM SMETNJAMA I INTELEKTUALNIM POTEŠKOĆAMA

Član 8

Usluga socijalne zaštite koja pruža uslugu dnevnog boravka za osobe sa mentalnim smetnjama i intelektualnim poteškoćama mora da ispunjava standarde za pružanje te vrste usluge, a tiču se: lokacije, prostora, prostora za obavljanje radno-okupacionih aktivnosti, prostora za realizaciju kulturnih i kreativnih sadržaja, sobe za odmor korisnika, trpezarije, sanitarno-higijenskog čvora odvojeno za korisnike i za osoblje, kancelarije za stručni kadar i menadžment.

Korisnicima je obezbeđeno nesmetano održavanje lične higijene uz sredstva i opremu koja odgovara njihovim mogućnostima i potrebama. Objekat mora da poseduje pristupnu rampu za osobe koje se otežano kreću.

Pružalac usluge, u skladu sa potrebama korisnika, obezbeđuje uslove za susrete i kontakte sa članovima porodice i drugim licima značajnim za korisnika.

Član 9

Oprema i sredstva u prostorijama, treba da odgovara svrsi i nameni, da budu usklađeni sa zahtevima Pravilnika o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite i Zakonom o bezbednosti i zdravlju na radu, važećim Zakonom o zaštiti od požara.

Dnevni boravak treba da bude opremljen didaktičkim sredstvima, nameštajem i audiovizuelnom opremom. Objekat mora posedovati telefonsku liniju i komunikacionu (telefonsku i internet) mrežu, kao i rashladne uređaje ili protok svežeg vazduha koji će omogućiti prijatan boravak u letnjem periodu.

Prostorije u kojima se organizuju stručni poslovi, razgovori, terapije, sastanci moraju imati odgovarajući nameštaj, telefon, računar i drugo.

Soba za odmor mora da postoji zbog onih korisnika koji za to imaju potrebe, zbog uzimanja terapije.

Trpezarija takođe mora imati odgovarajući nameštaj i broj stolova i stolica u skladu sa brojem korisnika i njihovim potrebama.

Čajna kuhinja mora da ima: frižider, šporet, radni pult, sudoperu, ormarić za posuđe, posuđe, čaše i svu drugu neophodnu opremu za serviranje hrane u skladu sa sanitarnim propisima.

Član 10

Korisnicima dnevnog boravka obezbeđuje se ishrana u skladu sa principima zdrave ishrane i njihovog zdravstvenog stanja kao i postojećim normativima i standardima ishrane koje se primenjuju u ustanovama davaocima usluga socijalne zaštite dnevnog smeštaja.

Dnevne potrebe korisnika se raspoređuju u tri obroka: doručak, užina i ručak.

Član 11

Za organizovanje i realizaciju stručnog rada, ustanova treba da ima angažovane sledeće osobe:

1. Koordinator zadužen na poslovima rukovođenja dnevnim boravkom sa 7 stepenom stručne spreme i licencom za rad u oblasti stručnih poslova socijalne zaštite,

2. Finansijski administrator sa minimumom SSS za obavljanje administrativnih., finansijsko-računovodstvenih poslova;

3. Jednog stručnog radnika sa VSS iz oblasti društveno-humanističkih nauka sa licencom ili u postupku licenciranja za stručne poslove u socijalnoj zaštiti koji može da traje najduže dve godine;

4. Dva stručna saradnika, medicinska sestra/tehničar i/ili radni terapeut za praćenje zdravstvenog stanja korisnika, uzimanja terapije i kontakte sa psihijatrom i lekarima;

5. Servirka/domaćica nadležna za prehranu korisnika, red i čistoću kuhinje, trpezarije te životnog prostora.

3. KRITERIJUMI I MERILA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA DNEVNOG BORAVKA ZA OSOBE SA MENTALNIM SMETNJAMA I INTELEKTUALNIM POTEŠKOĆAMA

Član 12

Ustanova kao pružalac dnevnih usluga socijalne zaštite u zajednici, dnevni boravak za osobe sa mentalnim smetnjama i intelektualnim poteškoćama, donosi godišnji plan rada. Plan se donosi za period od jedne kalendarske godine i on se predaje uz finansijski plan Gradskoj upravi za socijalnu zaštitu i zaštitu životne sredine Grada Sremska Mitrovica, kao i izveštaj o radu dnevnog boravka za prethodnu godinu.

Član 13

Cena usluge dnevnog boravka za korisnike iz člana 1. ovog Pravilnika utvrđuje se primenom uslova i standarda za pružanje usluge dnevnog boravka u skladu sa ovim Pravilnikom u ukupnom godišnjem, mesečnom iznosu i prosečno po korisniku.

Cenu usluge dnevnog boravka u ukupnom mesečnom iznosu čine:

- Zarade zaposlenih, socijalni doprinosi na teret poslodavca i ostala davanja zaposlenim u skladu sa propisima kojima se uređuju primanja zaposlenih u oblasti socijalne zaštite;

- Materijalni troškovi za utrošenu električnu energiju, grejanje, vodu, odvođenje otpadnih voda, smeća, ekološka taksa, komunikacije;

- Sredstva za tekuće popravke, održavanje i opremanje;

- Troškovi transporta, servisa, goriva, registracije i dr;

- Troškovi ishrane korisnika, materijal za radne aktivnosti korisnika;

- Radionički materijal, didaktički materijal, izleti i posete kulturnim događanjima;

- Troškovi knjigovodstva;

- Ostali materijalni i nematerijalni troškovi (kancelarijski materijal, sanitarni pregled radnika, sredstva za održavanje higijene prostora i korisnika, troškovi platnog prometa i bankarskih usluga, poštarine i dr.);

- Usluge obrazovanja i usavršavanja zaposlenih.

Član 14

Cena usluge dnevnog boravka utvrđuje se u mesečnom iznosu deljenjem cene iz člana 13. ovog Pravilnika sa brojem korisnika.

Cenu usluge utvrđuje Gradsko veće Grada Sremska Mitrovica na predlog Gradske uprave za socijalnu zaštitu i zaštitu životne sredine.

Ugovor o ceni usluge dnevnog boravka sa pružaocem usluge zaključuje resorna Gradska uprava.

Član 15

Korisnici iz člana 1. ovog Pravilnika koji imaju prebivalište na teritoriji Grada Sremska Mitrovica ne učestvuju u troškovima usluge dnevnog boravka.

Korisnici iz člana 1. ovog Pravilnika koji imaju prebivalište na teritoriji druge lokalne samouprave, mogu da koriste uslugu dnevnog boravka u skladu sa Ugovorom nadležnih centara za socijalni rad i raspoloživim kapacitetima i uz obezbeđivanje sredstava od strane lokalne samouprave na kojoj korisnik ima prebivalište.

4. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 16

Pravilnik o normativima i standardima za pružanje usluge dnevnog boravka za odrasle i starije osobe sa mentalnim i intelektualnim smetnjama i kriterijumima i merilima za utvrđivanje cene rada dnevnog boravka donosi Skupština grada Sremska Mitrovica na svojoj sednici.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od objavljivanja u "Službenom listu grada Sremska Mitrovica".