POSLOVNIK
O RADU ŠTABA ZA VANREDNE SITUACIJE GRADA VALJEVA

("Sl. glasnik grada Valjeva", br. 14/2023)

 

OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim poslovnikom uređuje se način rada Gradskog štaba za vanredne situacije za teritoriju grada Valjeva (u daljem tekstu: Štab), prava i dužnosti komandanta, načelnika i članova Štaba, kao i obavljanje stručnih i administrativno - tehničkih poslova, način rada i odlučivanje na sednicama, pozivanje članova Štaba i tok sednice, način rasprave i odlučivanje, izrada i donošenje dokumenata Štaba, plan rada, izveštaj o radu, naredbi, zaključaka i preporuka i drugih dokumenata, pomoćna tela Štaba - stručno-operativni timovi, javnost rada Štaba i dr. pitanja od značaja za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje u vanrednim situacijama.

Član 2

Štab obavlja poslove iz svoje nadležnosti, u skladu sa Zakonom o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama ("Službeni glasnik RS", broj 87/18), drugim zakonima, propisima i opštim aktima kojima su uređena pitanja zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih, kulturnih i drugih dobara (u daljem tekstu: ljudi i materijalna dobra) i Uredbom o sastavu, načinu i organizaciji rada štabova za vanredne situacije ("Službeni glasnik RS", broj 27/20).

PRAVA I DUŽNOSTI ČLANOVA ŠTABA

Komandant Štaba

Član 3

Prava i dužnosti komandanta Štaba:

- saziva i vodi sednice Štaba;

- predlaže dnevni red sednice Štaba;

- stara se o primeni Poslovnika o radu Štaba;

- pokreće inicijative u vezi sa delokrugom Štaba;

- podnosi Izveštaj o radu Štaba Skupštini grada Valjeva;

- sarađuje sa komandantima štabova susednih gradova i opština;

- po pozivu, prisustvuje sednicama Okružnog štaba;

- potpisuje akta koja nastaju u toku rada Štaba i zapisnike sa sednica Štaba;

- predstavlja Štab na konferencijama za medije i

- obavlja druge poslove u skladu sa zakonskom regulativom i podzakonskim aktima.

U slučaju sprečenosti komandanta Štaba, poslove iz stava 1. ovog člana obavlja zamenik komandanta Štaba.

Zamenik komandanta

Član 4

Prava i dužnosti zamenika komandanta Štaba:

- aktivno učestvuje u radu Štaba po svim pitanjima koja su predmet dnevnog reda;

- u slučaju odsutnosti komandanta Štaba, preuzima sva prava i dužnosti komandanta Štaba;

- obaveštava komandanta Štaba o radu Štaba za vreme njegovog odsustva i

- obavlja druge poslove u skladu sa zakonskom regulativom i podzakonskim aktima.

Izuzetno, u slučaju kada su komandant i zamenik komandanta Štaba sprečeni u vršenju ovih poslova, sednicom predsedava načelnik Štaba.

Načelnik Štaba

Član 5

Prava i dužnosti načelnika Štaba:

- aktivno učestvuje u radu Štaba po svim pitanjima koja su predmet dnevnog reda;

- vrši nadzor nad radom stručno-operativnih timova i

- obavlja druge poslove u skladu sa zakonskom regulativom i podzakonskim aktima.

Članovi Štaba

Član 6

Član Štaba ima pravo i obavezu da se odazove pozivu i prisustvuje sednici Štaba, učestvuje u radu i donošenju odluka, da se izjasni i glasa o svim tačkama dnevnog reda, redovno izveštava komandanta Štaba o pitanjima iz svog delokruga rada, učestvuje u izradi predloga plana rada Štaba i izveštaja o radu Štaba i obavlja i druge poslove u skladu sa zakonskom regulativom i podzakonskim aktima.

U slučaju sprečenosti da prisustvuje sednici Štaba, član ima obavezu da obavesti komandanta Štaba i istovremeno ovlasti lice iz organa ili organizacije iz koje je imenovan, da umesto njega prisustvuje sednici.

Lice koje prisustvuje sednici umesto člana Štaba, ima pravo odlučivanja.

Član 7

Na sednice Štaba mogu biti pozvani rukovodioci stručno-operativnih timova, privrednih društava i drugih pravnih lica od značaja za zaštitu i spasavanje, kao i građani - stručnjaci za pojedine oblasti koje mogu biti značajne za zaštitu i spasavanje.

Stručni i administrativno-tehnički poslovi

Član 8

Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe rada Štaba obavlja Gradska uprava grada Valjeva - Odeljenje za poslove organa Grada - Odsek za vanredne situacije i poslove odbrane (u daljem tekstu Odsek).

Član 9

Sednice Štaba, po pravilu, održavaju se u zgradi Gradske uprave grada Valjeva u ul. Karađorđeva br. 64.

Sednice se mogu održavati i na drugim lokacijama na teritoriji grada Valjeva, u skladu sa ukazanom potrebom i po posebnoj odluci komandanta Štaba.

FAZE U RADU ŠTABA

Član 10

Štab za vanredne situacije realizuje svoje aktivnosti kroz tri faze i to:

Preventivna faza čije se aktivnosti realizuju u periodu pre vanredne situacije i koje se razmatraju na redovnim sednicama.

Operativna faza čije se aktivnosti razmatraju i realizuju na vanrednim sednicama koje se sazivaju po potrebi.

Faza oporavka koja podrazumeva preduzimanje mera oporavka, rekonstrukcije, rehabilitacije i obnove.

RAD I ODLUČIVANJE ŠTABA

Član 11

Štab svoje aktivnosti realizuje na sednicama Štaba za vanredne situacije.

Sednice Štaba mogu biti redovne i vanredne.

Član 12

Redovne sednice se održavaju najmanje dva puta godišnje i na njima se razmatraju teme koje su predviđene Planom rada, kao i teme koje nisu planirane, kad njihovo razmatranje ne trpi odlaganje.

Ukoliko se ukaže potreba, sednice Štaba se mogu održati i vanredno po posebnom nalogu komandanta Štaba.

Član 13

Vanredne sednice se sazivaju zbog najave ili nastanka opasnosti koja može ugroziti živote i zdravlje ljudi i materijalna dobra sa ciljem organizovanja i preduzimanja mera koordinacije i rukovođenja u vanrednim situacijama po potrebi. Potrebom se smatra slučaj kada vanredna situacija preti ili je nastupila na delovima teritorije grada Valjeva, gde je pomoć, koordinacija i rukovođenje Štaba neophodno.

Član 14

Sednica Štaba može se održati i telefonskim ili elektronskim putem, kada ne postoji mogućnost da se sazove Štab u hitnim i nepredviđenim situacijama.

U izuzetno hitnim slučajevima, kada preti opasnost nastajanja ili su već nastale teške posledice i situacija zahteva neodložno preduzimanje mera zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara, komandant Štaba, na predlog načelnika Štaba, može narediti preduzimanje hitnih mera iz nadležnosti Štaba sa obavezom da na prvoj narednoj sednici upozna Štab o tome.

Vanredna sednica Štaba može se sazvati i na zahtev Okružnog štaba za vanredne situacije.

PRIPREMA I TOK SEDNICE

Član 15

Predlog dnevnog reda za sednicu Štaba utvrđuje komandant, zamenik komandanta i načelnik Štaba, uz eventualno konsultovanje sa Okružnim štabom za vanredne situacije i nadležnom službom MUP-a (Sektor za vanredne situacije), u zavisnosti od prirode pitanja, koja se stavljaju na dnevni red.

Član 16

Predlog dnevnog reda utvrđuje se prema hitnosti i važnosti određenih pitanja iz nadležnosti Štaba, utvrđenih planom rada, a u vanrednim situacijama, prema konkretnoj situaciji.

Član 17

O sazivanju sednice Štaba, članove Štaba obaveštava komandant ili zamenik komandanta, dostavljanjem poziva.

Poziv za sednicu Štaba sa odgovarajućim materijalima, dostavlja se članovima Štaba, najkasnije 24 sata pre održavanja sednice Štaba, redovnom poštom, putem elektronske pošte (e-mail) a u izuzetnim slučajevima i putem telefona.

Poziv za sednicu Štaba sadrži: vreme i mesto održavanja sednice, predlog Dnevnog reda, obaveštenje o materijalima koji se dostavljaju, ko se poziva na sednicu Štaba, kome se dostavljaju materijali, kao i druga obaveštenja od značaja za održavanja sednice, potpis komandanta Štaba i pečat Štaba.

Član 18

Za održavanje sednice Štaba potrebna je većina od ukupnog broja članova Štaba.

U slučaju sprečenosti člana Štaba da prisustvuje, sednici Štaba će prisustvovati ovlašćeni službenik organizacije, ustanove ili drugog pravnog lica koje ga u odsustvu zamenjuje u vršenju njegovih nadležnosti.

Član 19

Posle otvaranja sednice saopštavaju se eventualne izmene i dopune Dnevnog reda sednice i daju druga obaveštenja u vezi sa sednicom.

Svaki od članova Štaba ima pravo da predloži izmenu ili dopunu dnevnog reda, s tim da predlog mora biti obrazložen.

Dnevni red je usvojen, kada se za njega izjasni većina prisutnih članova Štaba.

Član 20

Rasprava se na sednici vodi po utvrđenom Dnevnom redu.

Prva tačka Dnevnog reda, po pravilu je usvajanje zapisnika i izveštaja o realizaciji naredbi i zaključaka sa prethodne sednice Štaba.

Predsedavajući sednice daje reč izvestiocima po tačkama Dnevnog reda koji izveštavaju Štab i obrazlažu predloge o kojima Štab treba da odlučuje, a posle toga se otvara rasprava.

Pravo učešća u raspravi imaju svi prisutni na sednici Štaba.

Pravo odlučivanja o pitanjima koja su na Dnevnom redu sednice, imaju samo članovi Štaba.

Predsedavajući sednice Štaba može odlučiti da se ograniči vreme pojedinačnog učešća u raspravi.

Član Štaba koji je sprečen da prisustvuje sednici može o pitanjima koja su na dnevnom redu dostaviti pisano mišljenje o čemu se upoznaju članovi Štaba pre rasprave po tom pitanju.

Komandant Štaba dužan je da se brine, da učesnik u diskusiji ne bude ometen za vreme govora (rasprave).

Kada komandant Štaba zaključi, da je određeno pitanje dovoljno raspravljano i da se više niko ne javlja za reč, prelazi na odlučivanje.

Član 21

Nakon rasprave po određenoj tački Dnevnog reda, predsedavajući formuliše predlog naredbi, zaključaka ili preporuka.

Članovi Štaba se izjašnjavaju o predlozima, koje mogu usvojiti u celini ili odbiti.

Član Štaba se može uzdržati od glasanja. Rezultat glasanja utvrđuje predsedavajući.

Štab donosi svoje odluke glasanjem, većinom glasova prisutnih članova.

Glasanje je javno, podizanjem ruke i vrši se izjašnjavanjem "ZA" ili "PROTIV" predloga. Komandant Štaba glasa poslednji.

Član 22

O toku sednice vodi se Zapisnik.

U zapisnik se obavezno unosi:

1. oznaka koja je po redu sednica Štaba (u tekućoj godini);

2. vreme i mesto održavanja sednice;

3. imena prisutnih i odsutnih članova Štaba i imena ostalih prisutnih lica;

4. usvojene primedbe na zapisnik sa prethodne sednice;

5. usvojeni dnevni red;

6. kratak opis rasprave za svaku tačku dnevnog reda, imena lica koja su učestvovala u razgovoru, po potrebi njihova izlaganja u kratkim crtama i

7. konstatacija o završetku, odlaganju ili prekidu sednice.

Član 23

Svaki član Štaba može zahtevati da se njegova izjava ili izdvojeno mišljenje po pojedinim pitanjima, unese u zapisnik.

Član 24

Usvojeni zapisnik potpisuje predsedavajući sednice Štaba i ovlašćeno lice koje je vodilo zapisnik.

Zapisnik sa poverljivim sadržajem označava se odgovarajućim stepenom tajnosti.

Zapisnik se umnožava u potrebnom broju primeraka i dostavlja svima koji su prisustvovali sednici.

Zapisnik se dostavlja i subjektima sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, ukoliko se na sednici zaključi da je potrebno da se upoznaju sa zaključcima sa sednice.

DOKUMENTA ŠTABA

Član 25

Dokumenta Štaba su poslovnik o radu, godišnji plan rada, godišnji izveštaj o radu, izveštaji, analize, informacije, naredbe, zaključci i preporuke.

Predlog godišnjeg plana rada

Član 26

Štab obavezno donosi Predlog godišnjeg plana rada, a operativne planove rada samo ukoliko su potrebni za efikasno obavljanje poslova.

Predlog godišnjeg plana rada donosi se na poslednjoj sednici u tekućoj godini za narednu godinu i njime se planiraju aktivnosti i utvrđuju osnovni zadaci Štaba.

Predlog godišnjeg izveštaja u radu Štaba

Član 27

O svom radu, Štab izveštava Skupštinu grada Valjeva, podnošenjem Predloga godišnjeg izveštaja o radu Štaba. Predlog godišnjeg izveštaja o radu Štaba razmatra se na prvoj redovnoj sednici Štaba u tekućoj godini.

Štab podnosi izveštaj o radu za kraći vremenski period, informacije, mišljenja i stavove po određenim pitanjima iz svoje nadležnosti, na zahtev ili po sopstvenoj proceni.

Naredba

Član 28

Kada Štab naređuje upotrebu snaga i sredstava zaštite i spasavanja i vodi akcije zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara, Štab donosi naredbe.

Naredbe se izdaju u pisanom obliku.

Izuzetno, u hitnim slučajevima, naređenje se može saopštiti usmeno, s tim da se naknadno potvrdi u pisanom obliku.

Naredbe potpisuje komandant Štaba, a u njegovoj odsutnosti zamenik komandanta Štaba.

Zaključak i preporuka

Član 29

O ostalim pitanjima iz svoje nadležnosti, Štab odlučuje u obliku zaključaka ili preporuka.

Zaključkom se:

- utvrđuje određeni stav o pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja;

- obrazuje stručno-operativni tim i operativni štab i utvrđuju njegovi zadaci;

- procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije;

- utvrđuje mišljenje na određena akta koje Štab razmatra i

- odlučuje o drugim pitanjima o kojima se ne odlučuje naredbom.

Preporukom se:

- predlažu mere za poboljšanje stanja i organizacije zaštite i spasavanja i

- predlaže preduzimanje mera, radnji i postupaka kojima se umanjuje rizik od opasnosti.

U slučaju hitnog reagovanja, zaključci i preporuke se mogu saopštiti i usmeno, s tim da se naknadno potvrde u pisanom obliku.

Zaključke i preporuke potpisuje komandant Štaba, a u njegovoj odsutnosti zamenik komandanta Štaba.

Član 30

Štab ima svoj pečat i delovodnik. Pečat je okruglog oblika, sa ispisanim tekstom: "Republika Srbija - Grad Valjevo - Štab za vanredne situacije" oko grba Republike Srbije koji je u sredini.

Na aktima koja donosi Štab pored potpisa komandanta Štaba nalazi se pečat Štaba.

IZVRŠENJE AKATA ŠTABA

Član 31

Pravo predlaganja akata ima komandant, zamenik komandanta, načelnik i svaki član Štaba, nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave grada Valjeva, kao i stručno-operativni tim Štaba.

Svoje akte Štab donosi na sednici u pisanom obliku.

Član 32

Komandant Štaba, zamenik komandanta Štaba i načelnik Štaba prate sprovođenje naredbi, zaključaka i preporuka, kao i sprovođenje mera zaštite i spasavanja koje je Štab naložio.

Oni mogu zatražiti potrebna obaveštenja i izveštaje od posebnih organizacija, privrednih društava i drugih pravnih i fizičkih lica na koje se ovi akti i mere odnose.

Član 33

Akte Štaba sprovode i izvršavaju svi subjekti na koje se akti odnose, u granicama propisanih Zakonom i drugim propisima koji regulišu nadležnost određenih subjekata.

Nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave grada Valjeva određena za sprovođenje stručnih i administrativnih poslova, stara se da subjekti iz stava 1. ovog člana, budu na vreme obavešteni o aktima Štaba koja se na njih odnose.

RAD STRUČNO-OPERATIVNIH TIMOVA

Član 34

Za obavljanje poslova iz svoje nadležnosti, Štab može po potrebi obrazovati stručno-operativne timove za specifične zadatke zaštite i spasavanja, izradu analiza, stručnih procena po određenim temama i drugim aktivnostima kojima se rizik može sprečiti ili umanjiti.

Radom stručno-operativnog tima rukovodi rukovodilac tima kojeg imenuje Štab.

Aktom o obrazovanju stručno-operativnih timova određuje se njihov sastav i poslovi koje obavljaju.

Stručno-operativni tim svoje aktivnosti obavlja na sednicama i neposredno na terenu.

Štab može sazvati sednicu stručno-operativnog tima po svojoj inicijativi i prema potrebi i izdati zadatak koji tim treba da izvrši.

Akti koji se predlažu na sednici stručno-operativnih timova potpisuje njihov rukovodilac i predlaže Štabu na razmatranje i usvajanje.

Član 35

Stručno-operativni tim punovažno radi i odlučuje na sednici na kojoj je prisutna većina njegovih članova.

Stručno-operativni tim odlučuje većinom glasova prisutnih članova.

Stručno-operativni tim za svoj rad odgovara načelniku Štaba.

JAVNOST RADA

Član 36

Štab obezbeđuje javnost svoga rada.

Javnost rada Štaba obezbeđuje se konferencijama za novinare, predstavljanjem Štaba i njegovog rada na internetu i društvenim mrežama, davanjem saopštenja za javnost i drugim načinima javnog saopštavanja rada Štaba.

Komandant Štaba odlučuje, kada će sednica Štaba biti zatvorena za javnost.

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 37

Stupanjem na snagu ovog Poslovnika prestaje da važi Poslovnik o radu Štaba za vanredne situacije grada Valjeva donet na sednici 26. avgusta 2011. godine.

Član 38

Ovaj Poslovnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku grada Valjeva".