ODLUKA
O DAVANJU U ZAKUP POSLOVNOG PROSTORA U JAVNOJ SVOJINI GRADA VRŠCA

("Sl. list grada Vršca", br. 13/2023)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom uređuje se način, uslovi i postupak davanja u zakup poslovnih zgrada i poslovnih prostorija, magacina, garaža i ateljea (u daljem tekstu; poslovni prostor) u javnoj svojini ili sa pravom korišćenja Grada Vršca (u daljem tekstu: Grad), koje neposredno ne služe izvršavanju nadležnosti Grada Vršca, već za ostvarivanje javnog prihoda putem davanja u zakup.

Član 2

Davanje u zakup poslovnog prostora u javnoj svojini Grada vrši se u skladu sa Zakonom o javnoj svojini (u daljem tekstu: Zakon) i Uredbom o uslovima pribavljanja i otuđenja nepokretnosti neposrednom pogodbom i davanja u zakup stvari u javnoj svojini, odnosno pribavljanja i ustupanja iskorišćavanja drugih imovinskih prava, kao i postupcima javnog nadmetanja i prikupljanja pismenih ponuda (u daljem tekstu: Uredba).

Član 3

Poslovnim prostorom, u smislu ove odluke, smatra se jedna ili više prostorija namenjenih obavljanju poslovne delatnosti, koje po pravilu čine građevinsku celinu i imaju poseban ulaz, a nalaze se u stambenom, poslovnom ili stambeno-poslovnom objektu, kao i posebni delovi objekta koji su kao takvi upisani u katastar nepokretnosti.

Posebni delovi objekta koji nisu upisani kao posebni delovi u katastar nepokretnosti, a u javnoj su svojini Grada i čine građevinsku celinu pogodnu za obavljanje delatnosti, mogu se izdavati u zakup uz prethodno jasno utvrđenu površinu i izrađen arhitektonski nacrt.

Magacinskim prostorom, u smislu ove odluke smatra se prostor koji se koristi za smeštaj robe.

Garažom, u smislu ove odluke, smatra se objekat ili prostorija u zonama stanovanja, namenjena za parkiranje vozila.

Atelje u smislu ove odluke predstavlja poslovni ili stambeni prostor koji čini zasebnu građevinsku celinu, a koji se koristi isključivo kao radni prostor umetnika u cilju obavljanja umetničke delatnosti.

Član 4

Vođenje evidencije poslovnog prostora, poslove upravljanja koje proističu iz zakupa, poslove staranja o naplati zakupnine, izvršavanje zakonskih i drugih obaveza kao i druge poslove u skladu sa zakonom i ovom odlukom obavljaće Gradska uprava, Odeljenje za imovinsko-pravne poslove Grada Vršca.

II POSTUPAK DAVANJA POSLOVNOG PROSTORA U JAVNOJ SVOJINI GRADA U ZAKUP

Član 5

Poslovni prostor u javnoj svojini Grada daje se u zakup u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pisanih ponuda putem javnog oglašavanja, a izuzetno neposrednom pogodbom.

Član 6

Postupak davanja poslovnog prostora u javnoj svojini Grada u zakup sprovodi Komisija za sprovođenje postupka davanja u zakup poslovnog prostora u javnoj svojini Grada Vršca (u daljem tekstu: Komisija), koju obrazuje Gradsko veće Grada Vršca.

Komisija ima predsednika, zamenika predsednika i tra člana.

Aktom o obrazovanju i imenovanju Komisije uređuju se nadležnosti Komisije u skladu sa ovom Odlukom, Uredbom, statutom Grada Vršca.

Odluku o pokretanju postupka davanja u zakup poslovnog prostora u javnoj svojini Grada donosi Gradonačelnik ili lice koje ovlasti.

Predlog odluke iz stava 4. ovog člana i tekst oglasa priprema Komisija nakon donošenja iste od strane Gradonačelnika ili lica koje on ovlasti.

Komisija punovažno odlučuje ukoliko na sednici prisustvuju najmanje predsednik ili zamenik predsednika i dva člana, a odluku donosi većina prisutnih na sednici.

Nakon donošenja odluke o davanju u zakup od strane Gradonačelnika, postupak za davanje u zakup poslovnog prostora sprovodi Komisija.

Postupak javnog nadmetanja i prikupljanja pismenih ponuda putem javnog oglašavanja

Član 7

Nakon donošenja odluke o davanju u zakup, Komisija objavljuje oglas o sprovođenju postupka javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda za davanje u zakup poslovnog prostora.

Oglas i stava 1. ovog člana objavljuje se u lokalnim sredstvima javnog informisanja, kao i na internet stranici Grada, koji obavezno sadrži:

- naziv organa i korisnika nepokretnosti koja se daje u zakup u javnoj svojini (naziv zakupodavca);

- bliže podatke o načinu davanja u zakup nepokretnosti u javnoj svojini (javno nadmetanje ili prikupljanje pismenih ponuda);

- opis nepokretnosti u javnoj svojini koja se daje u zakup;

- uslove pod kojima se nepokretnost u javnoj svojini daje u zakup (namena za koju se poslovni prostor daje u zakup, rok davanja u zakup i dr. uslovi);

- obaveze zakupca u vezi sa korišćenjem nepokretnosti za određenu svrhu i namenu;

- vreme i mesto održavanja javnog nadmetanja, odnosno javnog otvaranja prispelih ponuda;

- način, mesto i vreme za dostavljanje prijava za učešće u postupku javnog nadmetanja, odnosno pismenih ponuda za učešće u postupku prikupljanja pismenih ponuda;

- vreme i mesto uvida u dokumentaciju;

- početnu, odnosno najnižu visinu zakupnine po kojoj se nepokretnost u javnoj svojini može dati u zakup;

- visinu i način polaganja depozita, odnosno visinu i vreme trajanja bankarske garancije;

- rok za povraćaj depozita učesnicima koji nisu uspeli na javnom nadmetanju, odnosno u postupku prikupljanja pismenih ponuda;

- naznaku da se u prijavi, odnosno ponudi iz člana 8. stav 1. ove odluke, obavezno navodi broj računa na koji će se izvršiti povraćaj depozita;

- datum i vreme razgledanja nepokretnosti koja se daje u zakup;

- druge elemente potrebne za sprovođenje postupka davanja u zakup poslovnog prostora.

Odlukom o pokretanju postupka davanja u zakup poslovnog prostora može se predvideti uža namena poslovnog prostora u okviru delatnosti iz stava 2. alineja 4. ovog člana.

Član 8

Nakon objavljivanja Oglasa o davanju poslovnog prostora i garaža u zakup u jednom od lokalnih sredstava javnog informisanja na teritoriji Grada Vršca i zvaničnoj internet prezentaciji Grada, prijave se podnose na propisanom obrascu - Prijave za javni oglas koji je sastavni deo ove Odluke o pokretanju postupka davanja u zakup, putem pisarnice Gradske uprave Vršac, Trg pobede broj 1, ili preporučenom poštom na adresu Vršac, Trg pobede br. 1 sa naznakom "NE OTVARATI-PONUDA ZA JAVNI OGLAS", u roku od 8 (osam) dana od dana objavljivanja oglasa.

Datum i vreme razgledanja nepokretnosti iz člana 1. koje se daju u zakup biće precizirano u samom oglasu.

Prijave, odnosno ponude mogu podneti fizička lica, pravna lica i preduzetnici.

Ponude moraju biti overene i potpisane od strane ponuđača, ovlašćenog lica ponuđača ili punomoćnika koji uz ponudu moraju priložiti punomoćje za podnošenje prijave na oglas.

Uredna ponuda treba da sadrži:

1. za podnosioca fizičko lice - ime, prezime, adresu, kontakt telefon, priloženu fotokopiju lične karte; broj tekućeg računa i naziv banke kod koje se vodi;

2. za podnosioca preduzetnika: rešenje o upisu u registar koji vodi nadležni organ, kopiju rešenja o dodeljenom PIB-u, kopija potvrde o izvršenom evidentiranju za PDV, ukoliko je u sistemu PDV-a, kopija depo kartona kod poslovne banke;

3. za podnosioca pravno lica: naziv i sedište, kopiju rešenja o upisu pravnog lica u registar koji vodi nadležni organ, kopiju rešenja o dodeljenom PIB-u, kopiju potvrde o izvršenom evidentiranju za PDV, ukoliko je u sistemu PDV-a i kopiju depo kartona kod poslovne banke;

4. adresu poslovnog prostora na koji se ponuda odnosi;

5. iznos ponuđene zakupnine u mesečnom iznosu bez PDV-a (koji ne može biti niži od početne visine mesečne zakupnine koja je utvrđena odlukom i navedena u oglasu);

6. izjavu da će se poslovni prostor uzeti u viđenom stanju, i da je upoznat sa stanjem u kome se poslovni prostor nalazi i uslovima pod kojima se izdaje u zakup i privesti nameni sopstvenim sredstvima bez prava potraživanja od zakupodavca;

7. dokaz o uplati depozita i broj računa na koji će biti vraćen depozit;

8. dokaz da je podnosilac prijave izmirio zakupninu, ukoliko je već zakupac poslovnog prostora u javnoj svojini Grada Vršca ili ukoliko je osnivač odnosno član pravnog lica koje je zakupac poslovnog prostora u javnoj svojini Grada Vršca.

Podaci propisani od tačke 4. do tačke 8. prethodnog stava se odnose na podnosioce fizička lica, preduzetnike i pravna lica.

Jedno lice može da podnese prijavu za više poslovnih prostora, s tim što je u obavezi da za svaki prostor podnese posebnu prijavu i uplati odgovarajući depozit.

Član 9

Ponude koje ne sadrže dokumentaciju propisanu članom 8. ove odluke i koje budu dostavljane nakon isteka roka od osam dana od dana objavljivanja oglasa, biće odbačene od strane komisije kao nepotpune odnosno neblagovremene.

Komisija neće uzeti u razmatranje prijave, odnosno, ponude učesnika u postupku koji kao zakupac već koristi ili je ranije koristio poslovni prostor u javnoj svojini Grada Vršca ukoliko: po knjigovodstvenoj evidenciji Gradske uprave ima neizmirene obaveze, odnosno dugovanja po osnovu zakupnine, bez obzira na visinu dugovanja, ako je po bilo kom osnovu dat otkaz ugovora o zakupu, osim ako je pred sudom zaključeno poravnanje ili nije izmirio obaveze za utrošenu električnu energiju, komunalne i druge usluge nastale prilikom korišćenja poslovnog prostora po osnovu zakupa.

Član 10

Depozit za učešće u postupku davanja u zakup poslovnog prostora iznosi 20% od visine početne cene zakupnine na mesečnom nivou i uplaćuje se pre predaje pisane ponude u korist Grada Vršca, u skladu sa instrukcijama koje će biti sadržane u oglasu.

Ponuđačima čija ponuda bude izabrana kao najpovoljnija položeni iznos depozita uračunava se kao deo unapred plaćene zakupnine za prvi mesec zakupa, nakon zaključenja ugovora o zakupu poslovnog prostora.

Ponuđačima čije ponuda nije najpovoljnija odnosno ne bude razmatrana u slučajevima utvrđenim ovom Odlukom, depozit se vraća u roku od 15 dana od dana pravnosnažnosti Odluke o davanju u zakup poslovnog prostora koju na predlog Komisije donosi Gradonačelnik Grada Vršca.

Član 11

Komisija za sprovođenje postupka davanja u zakup poslovnog prostora vrši izbor najpovoljnijeg ponuđača.

Kriterijum za izbor najpovoljnijeg ponuđača je najviša ponuđena zakupnina za poslovni prostor.

Postupak davanja u zakup poslovnog prostora prikupljanjem pismenih smatra se uspelim u slučaju dostavljanja jedne ispravne prijave, odnosno ponude kojom se podnosilac proglašava zakupcem.

Ukoliko dve ili više najpovoljnijih ponuda, za isti poslovni prostor imaju istu ponuđenu cenu za zakup Komisija će pozvati najpovoljnije ponuđače da u roku od 3 dana od dana prijema poziva, dostave nove pismene zatvorene ponude, sa uvećanim iznosom zakupnine u odnosu na prethodnu datu ponudu, a koje ponude će komisija otvoriti i utvrditi najpovoljnijeg ponuđača.

Ukoliko ponuđači iz prethodnog stava u roku od tri dana ne dostave novu ponudu, odnosno ako su ponuđači dostavili novu ponudu sa istovetnom zakupninom, komisija će putem žreba izvršiti izbor najpovoljnijeg ponuđača.

O toku celog postupka javnog nadmetanja Komisija sačinjava zapisnik, koji po okončanju postupka potpisuju prisutni članovi Komisije.

Po okončanju postupka prikupljanja pismenih ponuda Komisija sačinjava predlog Odluke o davanju u zakup poslovnog prostora najpovoljnijem ponuđaču i isti, uz zapisnik o sprovedenom postupku dostavlja Gradonačelniku ili licu koje on ovlasti na odlučivanje.

Protiv odluke iz prethodnog stava dopušten je prigovor Gradskom veću Grada Vršca u roku od 8 (osam) dana od dana prijema odluke.

Odluka Gradskog veća je konačna i može se pobijati u sudskom postupku.

Član 12

Na osnovu konačne odluke Gradonačelnika ili lica koje on ovlasti, sa najpovoljnijim ponuđačem kao zakupcem, načelnik Gradske uprave ili lice koje on ovlasti zaključuje ugovor o zakupu u trajanju od dve godine, sa mogućnošću produženja pod uslovom da takav zahtev uputi najranije tri meseca, a najkasnije mesec dana pre isteka ugovora o zakupu i pod uslovom da je redovno izmirivao zakupninu.

Posed poslovnog prostora zakupac preuzima u viđenom stanju, i u obavezi je da ga privede nameni sopstvenim sredstvima.

Kao sredstvo obezbeđenja plaćanja zakupnine i svih zavisnih i režijskih troškova pre potpisivanja ugovora o zakupu zakupac je dužan da položi 2 (dve) registrovane blanko solo menice sa klauzulom bez protesta i 2 (dva) menična ovlašćenja.

Tekuće održavanje poslovnog prostora pada na teret zakupca.

Na zahtev zakupca Gradsko veće Grada Vršca može dati saglasnost da zakupac sopstvenim sredstvima izvede radove na poboljšanju kvaliteta poslovnog prostora, odnosno saglasnost na adaptaciju, rekonstrukciju i investiciono održavanje poslovnog prostora, prema uobičajenim standardima i važećim propisima u oblasti građevinarstva.

Zakupac je dužan da poslovni prostor koristi na način kojim se ne ometaju drugi korisnici u mirnom korišćenju svojih prostora-objekata i ne oštećuju zajednički delovi, uređaji i instalacije zgrade koji služe redovnoj upotrebi zgrade.

Zakupac je dužan da pre otpočinjanja delatnosti u predmetnom poslovnom prostoru od nadležnih organa pribavi sve neophodne saglasnosti i neophodne ateste u skladu sa pozitivnim propisima u oblasti bezbednosti i zdravlja ljudi na radu potrebne za obavljanje privredne delatnosti za koju će poslovni prostor koristiti i poslovni prostor privede nameni u skladu sa važećim propisima i spram prirode delatnosti.

Zakupac je dužan da poslovni prostor upotrebljava kao dobar privrednik, odnosno dobar domaćin i spram prirode delatnosti koju obavlja o bezbednosti kako poslovnog prostora, tako i ljudi koji borave u istom, a sve u skladu sa propisima koji uređuju oblast bezbednosti, zaštite na radu, kao i protivpožarne zaštite.

Član 13

Na postupak davanja poslovnog prostora u zakup prikupljanjem pismenih ponuda shodno se primenjuju odredbe ove odluke kojima se uređuje postupak davanja u zakup javnim nadmetanjem.

Postupak neposredne pogodbe

Član 14

Poslovni prostor može se izuzetno dati u zakup u postupku neposredne pogodbe i to u slučajevima:

1) kada zakup traže ambasade stranih država u Republici Srbiji, kao i trgovinska i vojna predstavništva i druge organizacije pri diplomatsko-konzularnim predstavništvima u Republici Srbiji, međunarodne organizacije za pomoć i saradnju sa zemljama Evropske unije, međunarodne humanitarne organizacije u cilju obezbeđenja uslova za smeštaj i rad u Republici Srbiji, kao i domaće humanitarne organizacije, parlamentarne političke stranke, organizacije i udruženja građana iz oblasti zdravstva, kulture, nauke, prosvete, sporta, socijalne i dečije zaštite, zaštite životne sredine, zaštite ljudskih i manjinskih prava, udruženja za pomoć osetljivim društvenim grupama i udruženja koja sprovode omladinske aktivnosti, pod uslovom da taj prostor ne koriste za ostvarivanje prihoda, agencije, direkcije i druge službe i organizacije čiji je osnivač nosilac prava javne svojine, a za koje osnivačkim aktom nije utvrđena obaveza tih nosilaca da im obezbede poslovni prostor za rad;

2) kada zakupac prestane da obavlja svoju delatnost, usled teške bolesti, odlaska u penziju ili smrti, a dodelu u zakup traži bračni drug, dete ili roditelj zakupca (članovi porodičnog domaćinstva), pod uslovom da nastavi sa obavljanjem iste delatnosti;

3) kada zakupac - pravno lice traži određivanje za zakupca drugo pravno lice čiji je osnivač ili kada zakupac - pravno lice traži određivanje za zakupca drugo pravno lice, a oba pravna lica imaju istog osnivača, odnosno kada je kod zakupca - pravnog lica došlo do određenih statusnih promena;

4) kada zakupac - fizičko lice traži određivanje za zakupca pravno lice čiji je osnivač ili kada osnivač pravnog lica, zbog brisanja istog iz registra nadležnog organa, traži da bude određen za zakupca, kao fizičko lice;

5) kada zakupac koji je uredno izmirivao obavezu plaćanja zakupnine, traži produženje ugovora o zakupu, zaključenog na određeno vreme, najranije tri meseca, a najkasnije mesec dana pre isteka ugovora o zakupu, pod uslovom da u trenutku podnošenja zahteva za produženje ugovora o zakupu nije u docnji sa plaćanjem zakupnine;

6) kada se nepokretnost daje za potrebe snimanja igranih i dokumentarnih filmova, kao i za potrebe proizvodnje audiovizuelnih dela u Republici Srbiji, u cilju podsticanja stvaralaštva u oblasti audiovizuelne proizvodnje, održavanja sportskih, kulturnih, sajamskih, naučnih i drugih sličnih potreba, a rok zakupa je kraći od 30 dana, odnosno kod snimanja ne duži od šest meseci;

7) kada se nepokretnost ne izda u zakup ni posle sprovedenih dva i više postupaka javnog oglašavanja, ali ne ispod 60% od tržišne visine zakupnine za tu nepokretnost, čiji iznos umanjenja utvrđuje nadležni organ nosioca prava javne svojine prema kretanju visine zakupnine na tržištu, s tim što u tom slučaju rok trajanja zakupa ne može biti duži od tri godine;

8) kada davanje u zakup traži fizičko lice kojem je ta nepokretnost oduzeta nacionalizacijom, odnosno njegovi naslednici, pod uslovom da je pokrenut postupak za vraćanje oduzete imovine pred nadležnim organom, odnosno kada vlasnik ili zakupac dela nepokretnosti vraćene u postupku restitucije, traži da bude određen za zakupca preostalog dela nepokretnosti;

9) kada jedan od zakupaca iste nepokretnosti traži prestanak zakupodavnog odnosa, a drugi zakupac traži zaključenje ugovora o zakupu, kao jedini zakupac;

10) kada zakupac - pravno i fizičko lice zatraži određivanje za zakupca nepokretnosti drugo pravno i fizičko lice, pod uslovom da ono izmiri celokupan dug zakupca nastao usled neplaćanja zakupnine i troškova korišćenja zakupljene nepokretnosti, a ukoliko taj dug nije moguće namiriti na drugi način, s tim da minimalni dug ne može biti manji od 500.000,00 dinara ili ako je visina zakupnine veća od 500.000,00 dinara, a zakupac duguje više od šest zakupnina;

11) kada je to potrebno radi bolje organizacije i efikasnosti rada nosilaca prava javne svojine, odnosno korisnika stvari u javnoj svojini, kao i posebnih službi i organizacija čiji su oni osnivači, kao i u slučajevima kada je reč o ostvarivanju interesa nosioca prava javne svojine;

12) kada zaključenje ugovora o zakupu garaže traži vlasnik stana ili zakupac stana gde je garaža sastavni deo stana i sa stanom čini jednu celinu;

12a) kada zbog smrti zakupca garaže, davanje u zakup traže članovi njegovog porodičnog domaćinstva;

13) kada se nepokretnost koja je u javnoj svojini, odnosno koja će do dana primopredaje biti stečena u javnu svojinu, daje u zakup u cilju realizacije investicionog projekta kojim se u roku od najviše tri godine od dana sticanja prava zakupa otpočne industrijska proizvodnja i obezbedi, uz obavezu održavanja broja zaposlenih u periodu od pet godina nakon dostizanja pune zaposlenosti, a sve u skladu sa Uredbom i može biti data u zakup ispod tržišne cene, odnosno bez nadoknade u skladu sa Zakonom o ulaganjima i Zakonom o kontroli državne pomoći.

14) kada davanje u zakup nepokretnosti u javnoj svojini traži udruženje koje ostvaruje saradnju sa ministarstvom nadležnim za poslove odbrane u oblastima od značaja za odbranu ili koje neguje tradicije oslobodilačkih ratova Srbije;

15) kada zakup traži organizacija ili udruženje koje je imalac određenih javnih ovlašćenja, a koje ima opravdanu potrebu za prostorom radi vršenja tih ovlašćenja;

16) kada zakup poljoprivrednih objekata traži zemljoradnička zadruga, sa sedištem u opštini na kojoj se objekti nalaze, pod uslovom da uz zahtev dostavi razvojni plan čiji je cilj unapređenje poljoprivrede i položaja ruralnog stanovništva i da njeni finansijski izveštaji za poslednje tri godine potvrđuju da ostvaruje prihode od poslovanja u iznosu od najmanje 5.000.000,00 dinara godišnje;

17) kada se u zakup daje nepokretnost za posebne namene, odnosno iz bezbednosnih razloga, na zahtev nadležne bezbednosne službe.

Nepokretnosti iz stava 1. tačka 1, tačka 6, tačka 11, tačka 13, tačka 14, tačka 15, tačka 16., tačka 17. ovog člana se mogu dati u zakup neposrednom pogodbom uz prethodno ishodovana saglasnost Gradskog veća Grada Vršca po obrazloženom predlogu Komisije.

Na osnovu ishodovane saglasnosti Gradskog veća Grada Vršca iz stava 2. ovog člana Odeljenje za imovinsko pravne poslove sačinjava ugovor o zakupu u skladu sa odredbama ove Odluke, kojima se preciziraju prava i obaveza na strani obeju ugovornih strana u skladu sa pozitivno pravnim propisima koju uređuju zakup nepokretnosti u javnoj svojini i obligaciono pravne odnose.

Potpisnik ugovora o zakupu iz stava 2. i stava 3. ovog člana na strani Grada Vršca, kao zakupodavca je načelnik Gradske uprave ili lice koje on ovlasti.

Nepokretnosti iz stava 1. tačka 2., tačka 3., tačka 4., tačka 8., tačka 9., tačka 10., tačka 12., tačka 12a, daju se u zakup neposrednom pogodbom po zahtevu stranke odnosno dosadašnjeg zakupca ili lica koje u smislu navedenih odredbi ima pravo da podnese zahtev da se odredi za zakupca ili da se drugo lice odredi za zakupca.

Po primljenom zahtevu Odeljenje za imovinsko pravne poslove Gradske uprave pribavlja i ima pravo da zatraži od podnosioca zahteva odgovarajuću dokumentaciju iz koje se da utvrditi ispunjenost uslova propisanih stavom 1. tačkom 2., tačkom 3., tačkom 4., tačkom 9., tačkom 10., tačkom 12., tačkom 12a.

Nakon pribavljanja ili dostavljanja od strane podnosioca zahteva odgovarajuće dokumentacije kojom se da utvrditi ispunjenost uslova propisanih stavom 1. tačkom 2., tačkom 3., tačkom 4., tačkom 9., tačkom 10., tačkom 12., tačkom 12a, Odluke Odeljenje za imovinsko pravne poslove sačinjava Ugovor o zakupu neposrednom pogodbom u skladu sa odredbama Odluke, kojima se preciziraju prava i obaveza na strani obeju ugovornih strana u skladu sa pozitivno pravnim propisima koju uređuju zakup nepokretnosti u javnoj svojini i obligaciono pravne odnose.

Potpisnik ugovora o zakupu iz stava 5., stava., 6., stava., 7 ovog člana na strani Grada Vršca, kao zakupodavca je načelnik Gradske uprave ili lice koje on ovlasti.

Nepokretnosti iz stava 1. tačka 5. ovog člana daju se u zakup neposrednom pogodbom ukoliko je zakupac blagovremeno podneo zahtev za produženje roka trajanja zakupodavnog odnosa i ispunio uslove iz stava 1. tačke 5. ovog člana, odnosno da nije u docnji sa plaćanjem preuzetih ugovornih obaveza na ime zakupnine i režijskih troškova.

Zahtev za produženje zakupodavnog odnosa iz stava 9. ovog člana zakupac podnosi Odeljenju za imovinsko pravne poslove Gradske uprave Vršac, koje nakon što utvrdi uspunjenost uslova iz stava 1. tačka 5. ovog člana sačinjava Aneks ugovora o zakupu poslovnog prostora.

Potpisnik Aneksa ugovora o zakupu iz stava 9. i stava 10. ovog člana na strani Grada Vršca, kao zakupodavca je načelnik Gradske uprave ili lice koje on ovlasti.

Nepokretnost iz stava 1. tačke 7. ovog člana može se dati u zakup neposrednom pogodbom po zahtevu stranke, ukoliko su ispunjeni uslovi propisani stavom 1. tačkom 7. na način da na obrazložen predlog Komisije Gradonačelnik može doneti Odluku kojom se poslovni prostor daje u zakup podnosiocu zahteva na period ne duži od 3 (tri) godine, sa obavezom plaćanja mesečnog iznosa zakupnine određenog spram površine predmetnog poslovnog prostora i cene po m2 u zoni kojoj teritorijalno pripada, u sve u skladu sa odredbama ove odluke koje uređuju način i postupak utvrđivanja iznosa zakupnine.

Član 15

Prioritet kod davanja u zakup garaže u sastavu stambene zgrade ima vlasnik stana, odnosno član njegovog porodičnog domaćinstva (supružnik, dete ili roditelj vlasnika stana, odnosno supružnika), koji u stanu stanuje, zakupac stana koji u stanu stanuje ili obavlja poslovnu delatnost, vlasnik ili zakupac poslovnog prostora koji ima registrovano vozilo, ako na oglas stignu dve ili više ponuda sa istom visinom zakupnine.

Lica navedena u stavu 1. ovog člana imaju prioritet kod davanja u zakup garaže i u slučaju kada se garaža nalazi u posebnom objektu u sastavu stambenog bloka ili stambenog naselja.

Ukoliko se na oglas javi više zainteresovanih ponuđača iz st. 1. i 2. ovog člana, kriterijum za izbor najpovoljnijeg ponuđača je visina ponuđene zakupnine, uz ispunjenost drugih uslova iz oglasa.

Sa zakupcem stana, odnosno poslovnog prostora, koji tu nepokretnost koristi po osnovu ugovora o zakupu zaključenog na određeno vreme, ugovor o zakupu garaže zaključiće se na period koji pokriva trajanje ugovora o zakupu stana, odnosno poslovnog prostora.

Član 16

U slučaju kada se nepokretnost ne izda u zakup posle dva uzastopno sprovedena postupka javnog oglašavanja, početna visina zakupnine po kojoj se nepokretnost daje u zakup umanjiće se na 80% od početne tržišne visine zakupnine.

U slučaju kada se nepokretnost ne izda u zakup, na način i pod uslovima iz stava 1. ovog člana, visina zakupnine se umanjuje do 60% od početne tržišne visine zakupnine, po kojoj ceni će se nastaviti sa javnim oglašavanjem.

Zakupodavac može zakupcu koji obavezu plaćanja zakupnine izmiruje u roku utvrđenom ugovorom o zakupu, po proteku polovine ugovorenog perioda zakupa, iznos zakupnine umanjiti do 10% na osnovu obrazloženog zahteva zakupca, uz prethodno ishodovanu saglasnost Gradskog Veća Grada Vršca.

Humanitarnim organizacijama koje imaju za cilj pomoć oboleloj deci i žrtvama partnerskog i porodičnog nasilja, udruženjima lica sa invaliditetom, udruženjima iz oblasti zdravstva, kulture, nauke, prosvete, sporta, socijalne i dečije zaštite, zaštite životne sredine, zaštite i unapređenja ljudskih i manjinskih prava, zemljoradničkim zadrugama iz člana 10. stav 1. tačka 16) Uredbe, parlamentarnim političkim strankama, koji poslovni prostor ne koriste za sticanje prihoda, dobrovoljnim organizacijama koje učestvuju u spasilačkim akcijama, udruženjima za pomoć ugroženim kategorijama stanovništva, udruženjima koja sprovode omladinske aktivnosti, licima koja obavljaju delatnost starih zanata, umetničkih zanata i poslova domaće radinosti određenih Pravilnikom o određivanju poslova koji se smatraju starim i umetničkim zanatima, odnosno poslovima domaće radinosti, načinu sertifikovanja istih i vođenju posebne evidencije izdatih sertifikata ("Službeni glasnik RS", broj 56/12), kao i udruženjima koja ostvaruju saradnju sa ministarstvom nadležnim za poslove odbrane u oblastima od značaja za odbranu ili koja neguju tradicije oslobodilačkih ratova Srbije, može se dati u zakup poslovni prostor, uz obavezu plaćanja zakupnine u visini od 10% od procenjene tržišne visine zakupnine.

Agencijama, direkcijama, službama i drugim organizacijama čiji je osnivač nosilac prava javne svojine, može se dati u zakup poslovni prostor, radi obavljanja poslova iz njihovog delokruga rada, na osnovu saglasnosti Gradskog veća Grada Vršca datoj na osnovu obrazloženog predloga Komisije, uz obavezu plaćanja zakupnine u visini od 30% a najviše do 50% od procenjene tržišne visine zakupnine.

Na osnovu ishodovane saglasnosti Gradskog veća Grada Vršca iz prethodnog stava Odeljenje za imovinsko pravne poslove sačinjava ugovor o zakupu u skladu sa odredbama ove Odluke, kojima se preciziraju prava i obaveza na strani obeju ugovornih strana u skladu sa pozitivno pravnim propisima koji uređuju zakup nepokretnosti u javnoj svojini i obligaciono pravne odnose.

Potpisnik ugovora o zakupu iz prethodnog stava na strani Grada Vršca, kao zakupodavca je načelnik Gradske uprave ili lice koje on ovlasti.

Zakupac koji u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora nije u mogućnosti da otpočne da obavlja delatnost zbog koje je zakupio poslovni prostor i koja mu je ugovorom odobrena, zbog objektivnih razloga (isključena struja, grejanje, voda i dr.) ili usled nastupanja više sile u toku trajanja zakupa (poplava, izlivanje kanalizacionih voda, požara, statičkih svojstava objekta) može biti oslobođen plaćanja zakupnine do dovođenja poslovnog prostora u funkcionalno stanje, u vezi s čim zakupodavcu podnosi zahtev sa odgovarajućim dokazima.

Kada nastupe objektivne razlozi za čije nastupanje zakupac nije odgovoran zbog kojih zakupac u roku od 30 dana od zaključenja ugovora nije u mogućnosti da otpočne obavljanje delatnosti zbog koje je zakupio poslovni prostor ili nastupe posledice više sile u toku trajanja zakupa Odeljenje za imovinsko pravne poslove sačinjava Aneks ugovora o zakupu poslovnog prostora kojim se precizira period oslobađanja od plaćanja zakupnine, odnosno dok se ne otklone posledice nastupljenih objektivnih razloga ili otklone posledice više sile u toku trajanja zakupa.

Potpisnik Aneksa ugovora o zakupu poslovnog prostora ispred Grada Vršca, kao zakupodavca je načelnik Gradske uprave ili lice koje on ovlasti.

Član 17

Zakupnina za korišćenje poslovnog prostora plaća se mesečno, najkasnije do 10-tog u mesecu za prethodni mesec, a na osnovu ispostavljene fakture.

Troškovi korišćenja zajedničkih uređaja u zgradi, utroška električne energije, vode, grejanja, higijene, naknade za korišćenje građevinskog zemljišta, kao i ostale komunalne troškove, zakupac je obavezan da plaća redovno u naznačenom roku, na osnovu ispostavljenih faktura nadležnih distributera odnosno davalaca navedenih usluga.

Na iznos mesečne zakupnine zakupac je u obavezi da plaća porez na dodatu vrednost.

Prihodi od davanja u zakup poslovno prostora su javni prihodi i uplaćuju se u korist budžeta Grada.

Sredstva iz prethodnog stava koriste se za tekuće i investiciono održavanje poslovnih prostora za tekuću godinu.

III NAČIN I POSTUPAK UTVRĐIVANJA ZAKUPNINE

Član 18

Početni iznos zakupa za poslovni prostor utvrđuje se po m2 korisne površine, a prema zonama u kojoj se poslovni prostor nalazi.

Prema pogodnosti lokacije poslovni prostor se deli u četiri zone i to:

Ekstra zona u Vršcu obuhvata: Trg Pobede, Svetosavski trg i Trg svetog Teodora Vršačkog.

I zona obuhvata ulice u Vršcu: Trg Zelena pijaca, ulica Stevana Nemanje od trga Zelena pijaca do raskrsnice sa ulicom Žarka Zrenjanina, ulica Žarka Zrenjanina od ulice Stevana Nemanje do raskrsnice sa ulicom Vaska Pope, ulica Vuka Karadžića, ulica Vaska Pope od Žarka Zrenjanina do raskrsnice sa ulicom Gavrila Principa, ulica Jaše Tomića, ulica Anđe Ranković, ulica Feliksa Milekera, ulica Dvorska do raskrsnice sa ulicom Laze Nančića, Dostijeva, Kumanovska, ulica Miloša Obilića od Trga Zelena Pijaca do raskrsnice sa ulicom Bregalničkom, ulica Zmaj Jovina od Trga Svetog Teodora Vršačkog do raskrsnice sa ulicom Svetozara Miletića, ulica Sinđelićeva od Trga Svetog Teodora Vršačkog do raskrsnice sa ulicom Svetozara Miletića, ulica Sterijina od Stevana Nemanje do rasksrnice sa Sremskom.

II zona obuhvata ulice: ulica Miloša Obilića od Bregalničke do raskrsnice sa ulicom Hajduk Veljka, ulica Abraševićeva, Omladinski trg, Sunčani trg, ulica Dimitrija Tucovića do raskrsnice sa ulicom Nikite Tolstoja, ulica Nikite Tolstoja od Vuka Karadžića do raskrsnice sa ulicom Dimitrija Tucovića, ulica Nikole Tesle, Trg Nikole Pašića.

III zona obuhvata celokupnu površinu katastarske opštine Vršac, odnosno sve ulice i trgove u gradu koji nisu obuhvaćeni zonama: Ekstra, I i II.

IV zona obuhvata sva naseljena mesta Grada Vršca.

Član 19

Početni iznos zakupnine poslovnog prostora po jednom metru kvadratnom utvrđuje se shodno zoni i kategoriji u kojoj se poslovni prostor nalazi i to:

ZONA

dinara po m2

Ekstra

550,00

Prva

480,00

Druga

350,00

Treća

280,00

Četvrta

80,00

Član 20

Zakupnina za poslovni prostor u kojem se isključivo obavljaju deficitarne delatnosti, koje utvrđuje Gradsko veće Grada Vršca, kao i za poslovni prostor u kojem se obavljaju stari umetnički zanati i narodna radinost utvrđene Pravilnikom o određivanju poslova koji se smatraju starim i umetničkim zanatima, odnosno poslovima domaće radinosti, načinu sertifikovanja istih i vođenju posebne evidencije izdatih sertifikata ("Službeni glasnik RS", broj 56/12), utvrđuje se u iznosu od:

ZONA

dinara po m2

Ekstra

296,00

Prva

211,00

Druga

104,00

Treća

78,00

Četvrta

42,00

Član 21

Zakupnina za garaže utvrđuje se u iznosu od 100,00 dinara po m2 bez obzira na zonu.

Zakupnina za magacinski prostor utvrđuje se u iznosu od 70,00 dinara po m2 bez obzira na zonu.

IV ADAPTACIJA, TEKUĆE I INVESTICIONO ODRŽAVANJE, REKONSTRUKCIJA, SANACIJA

Član 22

Tekuće održavanje poslovnog prostora nakon zaključenja ugovora o zakupu pada na teret zakupca.

Član 23

Zakupac je dužan da u slučaju potrebe za hitnom intervencijom radi otklanjanja mogućnosti nastanka štete na poslovnom prostoru odmah o tome izvesti nadležni organ Grada Vršca.

Zakupac ne može vršiti adaptaciju poslovnog prostora bez prethodne saglasnosti zakupodavca. Uz zahtev se podnosi bliži opis radova i određuje rok završetka radova.

Svi troškovi adaptacije zakupljene nepokretnosti izvršene u skladu sa stavom 1. ovog člana padaju na teret zakupca, osim ako se ne radi o primeni člana 12. stav 9. uredbe, odnosno ako su ti troškovi nužni za privođenje prostora nameni za koju je dat u zakup i ako je ugovoreno da će se ti troškovi priznati kroz umanjenje zakupnine.

Za vreme trajanja adaptacije zakupac ima obavezu da plaća punu visinu zakupnine i po osnovu adaptacije ne može steći nikakva svojinska ili obligaciona prava na nepokretnosti.

Član 24

Zakupodavac može po zahtevu zakupca odobriti izvođenje radova koji imaju karakter investicionog održavanja zakupljene nepokretnosti, prema uobičajenim standardima i važećim propisima u oblasti građevinarstva.

Izveštaj o postojećem stanju nepokretnosti, sa opisom, predmerom i predračunom planiranih radova, izrađuje ovlašćeni sudski veštak odgovarajuće struke, odnosno ovlašćena organizacija, sa kojim zakupodavac zaključuje ugovor o poslovnoj saradnji, s tim da troškove izrade ove dokumentacije snosi zakupac.

Zakupac je u obavezi da se tokom izvođenja radova odobrenih od strane zakupodavca, u postupku opisanom u stavu 2. ovog člana, pridržava odobrenog opisa, predmera i predračuna, kao i da u slučaju odstupanja od odobrenih radova na investicionom održavanju nepokretnosti u svakom pojedinačnom slučaju od zakupodavca traži odobrenje za to odstupanje.

Radovi na investicionom održavanju izvršeni suprotno stavu 3. ovog člana, kao i radovi koji prevazilaze uobičajene standarde za tu vrstu radova, neće se priznati zakupcu.

Nakon izvođenja radova uz saglasnost zakupodavca na način i u postupku opisanom u ovom članu, u roku od 30 dana od dana završetka radova iz stava 1. ovog člana, zakupac je u obavezi da zakupodavcu podnese zahtev za priznavanje troškova investicionog održavanja nepokretnosti, s tim da iznos uloženih sredstava mora biti verifikovan od strane ovlašćenog veštaka, odnosno organizacije, koja će u izveštaju o visini ulaganja zakupca proceniti vrednost, kvalitet i standard izvedenih radova i ukupnog stanja nepokretnosti, u odnosu na izveštaj o postojećem stanju, opis, predmer i predračun planiranih radova odobrenih od strane zakupodavca.

Zakupac koji je uz saglasnost zakupodavca u investiciono održavanje nepokretnosti, u smislu ovog člana, uložio sopstvena sredstva, ima pravo na umanjenje zakupnine u iznosu od najviše 50% od mesečne zakupnine, za period koji odgovara visini uloženih sredstava, bez mogućnosti priznavanja svojinskih prava na nepokretnosti po osnovu ulaganja sredstava.

Izuzetno od stava 6. ovog člana, a na osnovu posebno obrazložene odluke nadležnog organa nosioca prava javne svojine, iznos zakupnine može biti umanjen i za veći procenat ali najviše do 70%.

Ukupni iznos umanjenja zakupnine iz st. 6. i 7. ovog člana ne može biti veći od ukupnog iznosa sredstava koja je zakupac uložio prilikom investicionog održavanja nepokretnosti.

Zakupac može biti oslobođen plaćanja zakupnine tokom perioda izvođenja radova koji imaju karakter investicionog održavanja zakupljene nepokretnosti za period dok traju radovi, a najduže šest meseci, na osnovu posebno obrazložene odluke nadležnog organa nosioca prava javne svojine. Izuzetno, ako veštak tako proceni, zbog obimnosti ili prirode radova ovaj period može biti produžen, najviše za još dva meseca, odnosno ukupno najduže osam meseci.

Član 25

Građevinske radove koje u smislu zakona koji uređuju planiranje i izgradnju se smatraju sanacijom, rekonstrukcijom i adaptacijom zakupac može raditi o svom trošku uz prethodno ishodavanu saglasnost Gradskog veća, s tim što nema pravo na po tom osnovu na umanjenje zakupnine srazmerno iznosu uloženih sredstava za potrebe izvođenja građevinskih radova definisanih ovim članom.

V OBAVEZE ZAKUPCA

Član 26

Zakupac ima obavezu da redovno održava zakupljeni poslovni prostor i odgovoran je za pogoršanja koja na njemu nastanu za vreme trajanja zakupa.

Zakupac je obavezan da o svom trošku izvede popravke radi dovođenja prostora u stanje u kome je bio u vreme prijema u zakup, odnosno u stanje nakon investicionog ulaganja.

Kada zakupac, u toku trajanja zakupa, promeni prebivalište-sedište, promeni naziv firme, izvrši registraciju ili preregistraciju, odnosno promeni broj tekućeg računa ili drugi podatak vezan za poslovanje firme, dužan je da o tome pismeno obavesti Odeljenje za imovinsko pravne poslove Gradske uprave u roku 15 dana od dana nastanka promene.

Po prestanku zakupa, zakupac je dužan da preda zakupljeni prostor u stanju u kakvom je bio pre prijema u zakup, odnosno u stanju nakon izvršenog investicionog ulaganja, o čemu se sačinjava zapisnik o primopredaji. U zapisniku se obavezno navode i sva eventualna oštećenja poslovnog prostora nastala nedomaćinskim ponašanjem zakupca za vreme trajanja zakupa.

Zakupac je dužan da nadoknadi štetu iz prethodnog stava.

Član 27

Zakupac je dužan da zakupljeni prostor koristi za obavljanje delatnosti za koju je registrovan kod nadležnog organa.

Zakupac nema pravo da zakupljenu garažu koristi za obavljanje poslovne delatnosti.

Član 28

Zakupac nema pravo da zakupljeni prostor ili njegov deo izda u podzakup trećem licu.

VII UGOVOR O ZAKUPU POSLOVNOG PROSTORA

Član 29

Prava i obaveze zakupodavca i zakupca regulišu se ugovorom o zakupu koji zaključuje Načelnik Gradske uprave koji takođe zaključuje i sve anekse ugovora o zakupu i to u pismenoj formi, a u skladu sa Zakonom o obligacionim odnosima.

Član 30

Ugovor o zakupu sadrži naročito:

1. podatke o poslovnom prostoru;

2. vreme trajanja zakupa;

3. datum početka zakupa;

4. visinu zakupnine;

5. odredbu da zakupac ne može zakupljeni prostor odnosno njegov deo dati u podzakup trećem licu;

6. odredbu da zakupac ne može garažu koristiti za obavljanje poslovne delatnosti;

7. odredbu da je zakupac pored zakupnine dužan da plaća troškove korišćenja zajedničkih uređaja u zgradi, naknadu za korišćenje građevinskog zemljišta, troškove električne energije, troškove komunalnih usluga (potrošnja vode, grejanje, iznošenje smeća i sl.);

8. odredbu da nakon zaključenja ugovora o zakupu zakupac snosi troškove tekućeg održavanja i popravki u zakupljenom prostoru;

9. odredbu da zakupac ne može vršiti bilo kakve radove u smislu adaptacije, rekonstrukcije ili investicionog održavanja bez pismene saglasnosti zakupodavca i

10. odredbu da je zakupac dužan da, ukoliko ne napusti prostor nakon prestanka ugovora o zakupu odnosno po isteku otkaznog roka, plaća mesečnu naknadu za poslovni prostor u visini dvostruke mesečne zakupnine za svaki započeti mesec za sve vreme do predaje poslovnog prostora zakupodavcu.

VIII PRESTANAK UGOVORA O ZAKUPU

Član 31

Ugovor o zakupu prestaje:

1. ako zakupac ne plati ili plati samo deo fakturom utvrđenog iznosa zakupnine, dva meseca uzastopno ili tri meseca sa prekidima u toku kalendarske godine,

2. ako zakupac ne plati, tj. plati samo deo naknade za korišćenje zajedničkih uređaja u zgradi, troškove električne energije, troškove komunalnih usluga (potrošnja vode, grejanje, iznošenje smeća i sl.) dva meseca uzastopno ili tri meseca u toku kalendarske godine,

3. ako zakupac zakupljeni prostor ili njegov deo izda u podzakup trećem licu,

4. kada zakupac ne dostavi sredstava obezbeđenje iz člana 21. ove odluke,

5. u drugim slučajevima predviđenim Zakonom o obligacionim odnosima.

Član 32

Odluku o otkazu ugovora o zakupu donosi od strane zakupodavca donosi Načelnik Gradske uprave ili lice koje on ovlasti.

Ugovor o zakupu može prestati pisanim otkazom od strane zakupodavca ili zakupca bez navođenja posebnog razloga sa otkaznim rokom od 15 dana.

U slučaju neuspele dostave otkaza ugovora o zakupu, urednom dostavom smatraće se pribijanje otkaza na vrata zakupljenog prostora.

Član 33

Kada se u zakup daju školske sportske sale, visina zakupnine utvrđuje se po satu.

Iznos zakupnine po satu iz stava 1. ovog člana utvrđuje se posebnim aktom Gradskog veća, na predlog Gradske uprave i istim će biti definisan odnos Grada, kao nosioca javne svojine i škola, kao i drugih ustanova kao nosioca prava korišćenja.

Član 34

Objekti koji su u javnoj svojini Grada, a nisu ozakonjeni mogu se dati u zakup uz prethodno ishodovanu saglasnost Gradskog veća, u skladu sa ovom Odlukom.

Član 35

Nosilac prava korišćenja na stvarima u javnoj svojini koji nije nosilac prava javne svojine u obavezi je da nosiocu prava javne Gradu Vršcu, odnosno Gradskom veću, dostavi podatke o sprovedenom postupku davanja u zakup stvari u javnoj svojini, u roku od osam dana po okončanju postupka.

IX PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 36

Postojeći ugovori o zakupu poslovnog prostora zaključeni do dana stupanja na snagu ove odluke ostaju na snazi do isteka roka na koji su zaključeni.

Postojeći ugovori o zakupu poslovnog prostora uskladiće se sa odredbama ove odluke.

Odredbe ove odluke shodno se primenjuju na davanje u zakup poslovnog prostora na kojima Grad ima pravo korišćenja, kao i na ustanove i organe koji su nosioci prava korišćenja na stvarima gde je titular prava javne svojine Grad Vršac.

Član 37

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o davanju u zakup poslovnog prostora broj 011-048/2017-II-01 od 11.09.2017. godine.

Član 38

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Vršca".