POSLOVNIK
PRIVREMENOG ORGANA GRADA BEOGRADA

("Sl. list grada Beograda", br. 21/2024)

 

OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim poslovnikom uređuje se organizacija i način rada Privremenog organa Grada Beograda (u daljem tekstu: Privremeni organ), kao i druga pitanja od značaja za rad Privremenog organa.

Član 2

Privremeni organ koristi pečat Skupštine Grada Beograda.

Sekretar Privremenog organa odgovoran je za upotrebu pečata.

Član 3

Privremeni organ radi na sednicama kojima prisustvuje većina od ukupnog broja članova Privremenog organa i odlučuje većinom od ukupnog broja članova Privremenog organa.

Član 4

Rad Privremenog organa dostupan je javnosti kroz saopštenja o usvojenim aktima koja će biti dostupna na zvaničnoj internet strani Grada Beograda.

Javnost se može ograničiti i isključiti u slučajevima predviđenim zakonom ili kada to odluči Privremeni organ na predlog predsednika Privremenog organa (u daljem tekstu: predsednik).

SASTAV PRIVREMENOG ORGANA

Član 5

Privremeni organ ima predsednika i četiri člana, koje je imenovala Vlada Republike Srbije, u skladu sa zakonom.

Privremeni organ predstavlja predsednik koji organizuje rad Privremenog organa, predsedava njegovim sednicama, stara se o pravilnoj primeni odredaba ovog poslovnika i obavlja druge poslove koje mu Privremeni organ poveri.

Član 6

Privremeni organ imenuje sekretara Privremenog organa.

Za sekretara Privremenog organa može biti imenovano lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, sa položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje pet godina.

Sekretar Privremenog organa stara se o obavljanju stručnih i tehničkih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Privremenog organa.

Sekretar Privremenog organa odgovoran je za dostavljanje podataka, odgovora, spisa i isprava vezanih za donošenje akata i rad organa Grada Beograda, na zahtev državnih organa.

RADNA TELA

Član 7

Za razmatranje pojedinih pitanja iz svog delokruga, Privremeni organ može obrazovati radna tela, na predlog predsednika.

Radno telo čine predsednik radnog tela i najviše deset članova.

Predsednika i članove radnih tela imenuje Privremeni organ.

Predsednik radnog tela imenuje se iz reda članova Privremenog organa.

Članovi radnih tela Privremenog organa mogu biti i građani.

Predsednik radnog tela i članovi radnog tela nemaju pravo na naknadu za rad u radnom telu.

Član 8

Sastav i zadaci radnih tela utvrđuju se aktom o njihovom obrazovanju u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Na način rada radnih tela Privremenog organa shodno se primenjuju odredbe ovog poslovnika.

PRIPREMANJE SEDNICA PRIVREMENOG ORGANA

Član 9

Pripremanje materijala za sednicu Privremenog organa vrši Gradska uprava Grada Beograda (u daljem tekstu: Gradska uprava) u okviru svoje nadležnosti, odnosno drugi obrađivač za pitanja iz svoje nadležnosti.

Materijali za sednicu Privremenog organa pripremaju se u zavisnosti od vrste materijala i nadležnosti organa Grada Beograda na način utvrđen aktima organa Grada Beograda iz čije su nadležnosti.

Član 10

Predlog akata iz člana 9. ovog poslovnika dostavlja se predsedniku u cilju sačinjavanja predloga dnevnog reda za sednice Privremenog organa.

SAZIVANJE I TOK SEDNICE

Član 11

Privremeni organ radi i odlučuje na sednicama.

Sednice Privremenog organa saziva predsednik, po potrebi, a najmanje jednom u 30 dana.

Sednicama Privremenog organa predsedava predsednik.

U slučaju odsustva ili sprečenosti predsednika, sednice saziva i njima predsedava član Privremenog organa kojeg on ovlasti (predsedavajući).

Odredbe ovog poslovnika koje se odnose na predsednika, odnose se i na predsedavajućeg kada predsedava sednicama Privremenog organa.

Sednica se može održati i telefonskim putem ukoliko za to postoje opravdani razlozi.

O pripremi sednica Privremenog organa stara se predsednik uz pomoć sekretara Privremenog organa.

Član 12

Predsednik je dužan da sazove sednicu na pisani zahtev najmanje tri člana Privremenog organa uz predloženi dnevni red u roku od pet dana od dana podnošenja zahteva, tako da održavanje sednice bude najkasnije u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva.

Ako predsednik ne sazove sednicu, u slučaju iz stava 1. ovog člana, sednicu može sazvati prvopotpisani član Privremenog organa u predlogu za sazivanje sednice, na način utvrđen ovim poslovnikom.

Član 13

Predlog dnevnog reda sednice Privremenog organa utvrđuje predsednik, na osnovu pripremljenih akata za sednicu Privremenog organa.

Član 14

Poziv za sednicu, koji sadrži dan, čas i mesto održavanja sednice, sa predlogom dnevnog reda, dostavlja se u elektronskom obliku svim članovima Privremenog organa najkasnije 24 sata pre održavanja sednice.

Uz poziv za sednicu dostavlja se materijal za sve tačke dnevnog reda u formi u kojoj je materijal pripremio obrađivač akta sa obrazloženjem i po pravilu predlog zapisnika sa prethodne sednice.

O pozivu za sednicu Privremenog organa, članovi Privremenog organa se obaveštavaju i telefonskim putem.

Izuzetno, poziv za sednicu Privremenog organa sa predlogom dnevnog reda može se dostaviti i u kraćem roku od roka propisanog u stavu 1. ovog člana, pri čemu je predsednik dužan da na početku sednice obrazloži takav postupak.

U slučaju iz stava 4. ovog člana, materijal za sednicu se može dostaviti i neposredno pre održavanja sednice.

Član 15

Na sednicu Privremenog organa mogu se pozvati načelnik Gradske uprave i rukovodioci organizacionih jedinica - obrađivača akata koja se razmatraju na sednici, kao i drugi obrađivači za pitanja iz njihove nadležnosti.

Na sednicu Privremenog organa mogu biti pozvani i predstavnici javnih preduzeća, ustanova, službi i drugih organa i organizacija za određena pitanja.

Licima iz stava 2. ovog člana dostavljaju se materijali samo za tačke predloženog dnevnog reda za koje su pozvani.

Član 16

Predsednik otvara sednicu i utvrđuje da li postoji kvorum potreban za rad i odlučivanje.

Dnevni red se utvrđuje na početku svake sednice Privremenog organa.

Prilikom utvrđivanja dnevnog reda sednice, članovi Privremenog organa mogu davati predloge za izmenu i dopunu predloženog dnevnog reda koje moraju obrazložiti.

O predlozima za izmene i dopune predloženog dnevnog reda ne vodi se rasprava.

Privremeni organ se izjašnjava o svakom predlogu za izmenu i dopunu predloženog dnevnog reda, kao i predlogu dnevnog reda u celini.

Prilikom utvrđivanja dnevnog reda i u toku sednice, na predlog predsednika ili svakog člana Privremenog organa, Privremeni organ može, bez rasprave, odlučiti da se o više tačaka rasprava objedini, a da se o svakoj tački odlučuje pojedinačno.

Član 17

Nakon utvrđivanja dnevnog reda usvaja se zapisnik sa prethodne sednice.

Svaki član Privremenog organa može podneti primedbe na zapisnik.

O primedbama na zapisnik Privremeni organ odlučuje bez rasprave.

Član 18

Tačke utvrđenog dnevnog reda razmatraju se po utvrđenom redosledu.

Član 19

Predlagač akta, odnosno obrađivač akta, može na početku rasprave da da dopunsko obrazloženje predloga.

Predlagač akta ima pravo da učestvuje u raspravi sve do zaključenja rasprave o predlogu akta, da daje objašnjenja i iznosi svoje mišljenje.

Predlagač akta ima pravo da povuče predlog akta sve do završetka rasprave na sednici.

Član 20

Predsednik određuje pauzu kad utvrdi nedostatak kvoruma na sednici dok se kvorum ne obezbedi, s tim da pauza može trajati najduže 60 minuta. Predsednik prekida sednicu Privremenog organa kada to, na njegov predlog, Privremeni organ odluči.

U slučaju prekida sednice, predsednik će elektronskim ili telefonskim putem obavestiti članove Privremenog organa o mestu i vremenu održavanja nastavka sednice.

Član 21

Raspravu zaključuje predsednik, kad utvrdi da više nema prijavljenih za učešće u raspravi.

Po završenoj raspravi Privremeni organ odlučuje o predloženom aktu.

ODLUČIVANJE NA SEDNICI

Član 22

Privremeni organ odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova.

Privremeni organ odlučuje javnim glasanjem.

Ukoliko je na predlog opšteg akta podnet amandman, prvo se glasa o amandmanu, a potom o predlogu akta u celini.

Po izvršenom glasanju, predsednik glasno konstatuje:

− da je odluka doneta jednoglasno,

− da je odluka doneta većinom glasova, uz navođenje broja glasova "za", broja glasova "protiv" i broja glasova "uzdržani",

− da odluka nije doneta, uz navođenje broja glasova "za", broja glasova "protiv" i broja glasova "uzdržani".

Član Privremenog organa koji je glasao protiv ili se uzdržao od glasanja ima pravo da zahteva da se to konstatuje u zapisniku.

ZAPISNIK

Član 23

O radu na sednici Privremenog organa vodi se zapisnik, a sednice se tonski snimaju.

Zapisnik sadrži: vreme i mesto održavanja sednice, ime predsedavajućeg, imena prisutnih i imena odsutnih članova Privremenog organa, imena prisutnih i odsutnih pozvanih lica, dnevni red sednice, rezultate glasanja po pojedinim tačkama dnevnog reda, nazive akata donetih odnosno usvojenih na sednici, mere izrečene u vezi održavanja reda na sednici, imena učesnika u pretresu i vreme završetka sednice.

Zapisnik potpisuju predsednik i sekretar Privremenog organa.

Originali zapisnika i tonski zapisi sa sednica Privremenog organa čuvaju se u arhivi Sekretarijata za skupštinske poslove i propise.

RED GOVORA

Član 24

Na sednici Privremenog organa svaki član ima pravo da govori.

Niko ne može da govori na sednici Privremenog organa pre nego što dobije reč od predsednika.

Predsednik daje reč članovima po redosledu prijavljivanja.

Ukupno vreme izlaganja pojedinog člana Privremenog organa na sednici traje najduže deset minuta.

Članu Privremenog organa koji želi da govori o povredi odredaba ovog poslovnika ili o povredi utvrđenog dnevnog reda, predsednik daje reč čim je zatraži, a po završenom izlaganju prethodnog govornika. Vreme izlaganja o povredi poslovnika je do dva minuta.

Član Privremenog organa je dužan da navede koja odredba poslovnika, odnosno utvrđenog dnevnog reda je povređena, da je citira i obrazloži u čemu se sastoji povreda.

Predsednik je dužan da se izjasni o povredi poslovnika.

Ako i posle izjašnjenja predsednika, član Privremenog organa ostaje pri tome da su poslovnik ili dnevni red povređeni, Privremeni organ će bez rasprave odlučiti o tome glasanjem.

Ako član Privremenog organa, na očigledan način zloupotrebljava pravo na reklamiranje povrede poslovnika odnosno ako ono ima za cilj opstrukciju rada Privremenog organa, predsednik će članu Privremenog organa ovo pravo uskratiti odnosno izreći mere iz čl. 26. i 27. ovog poslovnika.

Ako član Privremenog organa zatraži reč da bi ispravio navod, koji je po njegovom mišljenju netačan ili uvredljiv i zatraži lično objašnjenje, predsednik mu može dati reč - repliku, samo jedanput u trajanju do dva minuta, tako da pravo na repliku ne može koristiti povodom izrečene replike. Predsednik će mu dati pravo na repliku čim govor završi lice koje je repliku izazvalo.

Govornik na čiju izjavu ili govor je data replika ima pravo odgovora na repliku, u trajanju do dva minuta.

ODRŽAVANJE REDA NA SEDNICI

Član 25

Govornik može da govori samo o pitanju koje je na dnevnom redu.

Ako se govornik udalji od dnevnog reda, predsednik će ga opomenuti i pozvati da se drži dnevnog reda.

Ako se govornik posle druge opomene ne bude držao dnevnog reda, predsednik će mu oduzeti reč.

Član 26

O redu na sednici Privremenog organa stara se predsednik.

Za povredu reda na sednici predsednik može izreći meru upozorenja ili meru oduzimanja reči.

Privremeni organ može, na predlog predsednika, da izrekne meru udaljenja sa sednice.

Član 27

Mera upozorenja izriče se članu Privremenog organa, koji svojim ponašanjem narušava red na sednici (ne govori o pitanju koje je na dnevnom redu, prekidanjem govornika, uzimanjem reči kad mu nije data i sl.), ili postupa suprotno odredbama ovog poslovnika.

Mera oduzimanja reči izriče se članu Privremenog organa koji narušava red na sednici, a već je dva puta upozoren na obavezu pridržavanja reda na sednici i odredaba ovog poslovnika.

Mera udaljenja sa sednice izriče se članu Privremenog organa, koji i pored izrečene mere oduzimanja reči, ometa ili sprečava rad na sednici.

Odredbe o održavanju reda na sednici primenjuju se i na sva druga lica, koja prisustvuju sednici Privremenog organa.

Član 28

Ako se izrečenim merama iz člana 27. ovog poslovnika ne može održati red na sednici, predsednik će odrediti kraću pauzu.

Predsednik u toku sednice može odrediti pauzu radi odmora i konsultacija.

AKTA KOJE DONOSI PRIVREMENI ORGAN

Član 29

Privremeni organ, iz nadležnosti Skupštine Grada Beograda, gradonačelnika i Gradskog veća Grada Beograda donosi: odluke, rešenja, zaključke, naredbe, uputstva, preporuke i druga akta i daje autentična tumačenja akata koje donosi.

Akte Privremenog organa potpisuje predsednik, odnosno predsedavajući.

Izvornik akta podnetog na potpis predsedniku, odnosno predsedavajućem svojim potpisom prethodno overava sekretar Privremenog organa.

O izradi izvornika akata i njihovih otpravaka, čuvanju izvornika akata, njihovoj evidenciji i njihovom dostavljanju zainteresovanim organima i organizacijama stara se organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za skupštinske poslove.

Akti Privremenog organa objavljuju se u "Službenom listu Grada Beograda", u skladu sa posebnom odlukom Skupštine Grada Beograda.

O objavljivanju akata Privremenog organa stara se sekretar Privremenog organa.

Akta Privremenog organa čuvaju se u arhivi organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za skupštinske poslove.

POSTUPAK ZA DONOŠENJE AKATA

Član 30

Pravo predlaganja odluka ili drugog akta (u daljem tekstu: akt) ima predsednik i članovi Privremenog organa.

Predlog akta podnosi se u obliku u kome se akt donosi i mora biti obrazložen.

Član 31

Predlog za izmenu i dopunu predloženog opšteg akta podnosi se u obliku amandmana.

Amandman može da podnese predsednik i članovi Privremenog organa i Skupština gradske opštine.

Amandman se može podneti do početka sednice.

Amandman se podnosi u pisanom obliku i sadrži: naziv predloga akta na koji se amandman odnosi, pun tekst izmena, odnosno dopuna predloga koji se želi postići amandmanom, obrazloženje sa naznačenim razlozima za podnošenje amandmana i naziv, odnosno potpis podnosioca amandmana.

Izuzetno, u slučaju kada je dopunjen dnevni red sednice, kada se donosi akt po hitnom postupku odnosno kada se sednica održava telefonskim putem, amandman se može predložiti do početka rasprave o predlogu akta.

Član 32

Privremeni organ odlučuje o podnetim amandmanima po redosledu članova predloga odluke.

Ako je podneto više amandmana na isti član odluke, prvo se odlučuje o amandmanu kojim se predlaže brisanje odredbe toga člana, a zatim o amandmanu kojim se predlaže izmena celog člana.

Član 33

Amandman koji podnosi predlagač akta, kao i amandman koji je prihvatio predlagač, postaje sastavni deo predloga akta i o njemu se ne glasa.

HITAN POSTUPAK

Član 34

Akt se može izuzetno doneti i po hitnom postupku.

Po hitnom postupku može da se donese akt kojim se uređuju samo pitanja i odnosi nastali usled okolnosti koje nisu mogle da se predvide, a nedonošenje akta po hitnom postupku moglo bi da prouzrokuje štetne posledice, kao i akti iz nadležnosti Gradskog veća o kojima se odlučuje u drugostepenom upravnom postupku.

Predlog da se akt donese po hitnom postupku mora biti obrazložen.

O predlogu da se akt donese po hitnom postupku, Privremeni organ odlučuje kao o prethodnom pitanju, pre utvrđivanja dnevnog reda.

Predlog akta koji se donosi po hitnom postupku, dostavlja se članovima Privremenog organa najkasnije do početka sednice.

Predsednik Privremenog organa, na početku sednice, određuje vreme neophodno za upoznavanje sa predlogom akta koji se donosi po hitnom postupku.

SKRAĆENI POSTUPAK

Član 35

Po skraćenom postupku Privremeni organ, na predlog predsednika, bez pretresa odlučuje o kadrovskim, upravnim predmetima, drugim pojedinačnim aktima, kao i o aktima odnosno pitanjima iz nadležnosti gradonačelnika.

Predlozi akata o kojima se odlučuje u skraćenom postupku moraju biti grupisani u predlogu dnevnog reda u posebnom odeljku označenom kao "predlozi o kojima se odlučuje u skraćenom postupku".

Privremeni organ može, na predlog jednog člana Privremenog organa, bez rasprave odlučiti da se pojedini predlozi akata prebace iz dela predloga dnevnog reda o kojem se odlučuje u skraćenom postupku u deo predloga dnevnog reda o kojem se odlučuje u redovnom postupku.

O svim predlozima akata iz skraćenog postupka glasa se u celini - istovremeno.

PRAVA, DUŽNOSTI I ODGOVORNOSTI ČLANA PRIVREMENOG ORGANA

Član 36

Član Privremenog organa ima prava i dužnosti u Privremenom organu određena zakonom i ovim poslovnikom.

Član Privremenog organa stiče prava i dužnosti u Privremenom organu stupanjem na snagu akta o imenovanju predsednika i članova Privremenog organa.

Član Privremenog organa je dužan da prisustvuje sednicama Privremenog organa i učestvuje u njihovom radu i odlučivanju.

Član 37

Predsednik, članovi i sekretar Privremenog organa mogu biti na stalnom radu u gradu Beogradu.

Predsednik, član i sekretar Privremenog organa za obavljanje dužnosti u Privremenom organu imaju pravo na platu ili naknadu i druga prava za vreme obavljanja dužnosti, što će se regulisati posebnim aktom Privremenog organa.

OBAVLJANJE STRUČNIH I DRUGIH POSLOVA ZA POTREBE PRIVREMENOG ORGANA

Član 38

Stručne, administrativne i druge poslove za potrebe Privremenog organa vrši Gradska uprava.

Gradska uprava je dužna da Privremenom organu, na zahtev predsednika i sekretara Privremenog organa dostavi sve potrebne podatke i informacije neophodne za njegov rad.

ZAVRŠNE ODREDBE

Član 39

Stupanjem na snagu ovog poslovnika prestaje da važi Poslovnik Privremenog organa Grada Beograda ("Službeni list Grada Beograda", broj 86/23).

Član 40

Ovaj poslovnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda", a primenjivaće se do konstituisanja novog saziva Skupštine Grada Beograda i izbora izvršnih organa Grada, nakon održanih izbora za odbornike Skupštine Grada Beograda.