ODLUKAO ODRŽAVANJU ULICA I OPŠTINSKIH PUTEVA NA TERITORIJI GRADA SMEDEREVA("Sl. list grada Smedereva", br. 1/2024) |
Ovom Odlukom se, u skladu sa zakonom, uređuju uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti - održavanje ulica i puteva (u daljem tekstu: komunalna delatnost) na teritoriji grada Smedereva (u daljem tekstu: Grad), prava i obaveze privrednog subjekta koji obavlja komunalnu delatnost i korisnika usluga, obaveze vršioca komunalne delatnosti u slučaju neplaniranih i planiranih prekida u obavljanju komunalne delatnosti, nadzor, kaznene odredbe, kao i druga pitanja od značaja za obavljanje komunalne delatnosti.
Komunalna delatnost iz člana 1. ove Odluke obuhvata izvođenje radova kojima se obezbeđuje nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja i čuva i unapređuje upotrebna vrednost ulica, puteva, trgova, platoa i sl.
Pod ulicama i putevima u smislu ove Odluke podrazumevaju se ulice i opštinski putevi na teritoriji Grada.
Komunalnu delatnost na teritoriji Grada obavlja javno preduzeće koje je Grad osnovao za obavljanje ove delatnosti u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, Odlukom o osnivanju, Statutom i ovom Odlukom, a istu može da obavlja i drugo privredno društvo, preduzetnik ili drugi privredni subjekt u skladu sa zakonom (u daljem tekstu: Preduzeće).
Preduzeće je dužno da poseduje minimalno stručnu osposobljenost kadrova i minimalni tehnički kapacitet, po broju kilometara ulica i puteva za održavanje, kao uslov za obavljanje komunalne delatnosti iz člana 1. Ove Odluke, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktom i ovom Odlukom.
II ODRŽAVANJE ULICA I OPŠTINSKIH PUTEVA
Održavanje ulica i opštinskih puteva vrši se u skladu sa zakonom kojim se određuju komunalne delatnosti i uređuju opšti uslovi i način njihovog obavljanja i zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih puteva kao i uslovi i način njihovog održavanja, podzakonskim aktima i ovom Odlukom.
Održavanje ulica i opštinskih puteva obuhvata redovno održavanje, rehabilitaciju i urgentno održavanje.
Pri izvođenju radova na održavanju ulica i opštinskih puteva Preduzeće je dužno da omogući bezbedno odvijanje saobraćaja.
Redovno održavanje obuhvata skup aktivnosti, mera i radova, koji se preduzimaju tokom dela ili cele kalendarske godine, na putnoj mreži ili na pojedinim deonicama puta, radi održavanja i očuvanja funkcionalne ispravnosti ulica i opštinskih puteva, putnih objekata, saobraćajne signalizacije i opreme puta.
Radovi na redovnom održavanju ulica i opštinskih puteva jesu naročito:
1. pregled, utvrđivanje i ocena stanja puta i putnog objekta;
2. mestimično popravljanje oštećenja kolovozne konstrukcije i ostalih elemenata puta;
3. mestimična površinska obrada kolovoznog zastora;
4. čišćenje kolovoza i ostalih elemenata puta u granicama putnog zemljišta;
5. održavanje i uređenje bankina i bermi;
6. održavanje kosina nasipa, useka i zaseka;
7. čišćenje i održavanje jarkova, rigola, propusta i drugih delova sistema za odvodnjavanje puta;
8. zamena deformisanih, dotrajalih ili privremenih propusta za vodu;
9. popravka, zamena, dopuna i obnavljanje saobraćajne signalizacije i opreme;
10. redovno čišćenje i održavanje saobraćajne signalizacije i opreme;
11. zamena, dopuna i obnavljanje oštećene ili dotrajale opreme puta i objekata i opreme za zaštitu puta, saobraćaja i okoline;
12. čišćenje opreme puta i objekata i opreme za zaštitu puta, saobraćaja i okoline;
13. uređivanje zelenih površina u putnom zemljištu (košenje trave, krčenje šiblja i sečenje drveća);
14. primena mera za uklanjanje snega i leda na kolovozu ulica i opštinskih puteva i saobraćajnim površinama autobuskih stajališta i parkirališta;
15. postavljanje saobraćajne signalizacije i opreme puta na postojećim saobraćajnicama radi sprovođenja utvrđenog režima saobraćaja u skladu sa saobraćajnim projektom sa ciljem povećanja bezbednosti saobraćaja.
Preduzeće je dužno da izradi saobraćajni projekat koji sadrži načine obezbeđenja zona radova na redovnom održavanju ulica i opštinskih puteva.
Preduzeće odeljenju Gradske uprave grada Smedereva nadležnom za poslove saobraćaja (u daljem tekstu: nadležno Odeljenje), podnosi zahtev za donošenje rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja čiji je sastavni deo saobraćajni projekat iz stava 3. ovog člana.
Preduzeće postavlja privremenu saobraćajnu signalizaciju i opremu na osnovu rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja koje izdaje nadležno Odeljenje.
Postavljanje saobraćajne signalizacije i opreme puta na postojećim saobraćajnicama radi sprovođenja utvrđenog režima saobraćaja sprovodi Preduzeće po nalogu nadležnog Odeljenja.
Rehabilitacija ulica i opštinskih puteva jeste vrsta održavanja, tj. izvođenje radova na ulici i opštinskom putu i putnom objektu u granicama putnog zemljišta, radi očuvanja karakteristika ulica i opštinskih puteva u istom ili približno istom stanju koje je bilo u trenutku njegove izgradnje ili poslednje rekonstrukcije.
Radovi na rehabilitaciji ulica i opštinskih puteva naročito obuhvataju:
1. obnavljanje i zamenu dotrajalih kolovoznih konstrukcija, odnosno njenih delova, a naročito nanošenje novog asfaltnog sloja određene nosivosti po celoj širini postojećeg kolovoza;
2. postavljanje šljunčanog, odnosno tucaničkog zastora na neasfaltiranim putevima;
3. obradu površine kolovoznog zastora ili zaptivanje;
4. zamenu složenih dilatacionih sprava, izolacije, kolovoza, ograda, slivnika, ležišta, oštećenih sekundarnih elemenata i dotrajalih pešačkih staza na mostovima, nadvožnjacima, podvožnjacima i vijaduktima;
5. postavljanje sistema, opreme i uređaja za čije postavljanje nije potrebno pribaviti građevinsku dozvolu, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih i nekategorisanih puteva;
6. obnavljanje antikorozivne zaštite čeličnih konstrukcija mostova, nadvožnjaka, podvožnjaka i vijadukata;
7. popravku oštećenih potpornih, obložnih i portalnih zidova;
8. zamenu drenažnih i sistema za odvodnjavanje ulica i opštinskih puteva i putnog objekta.
Radovi iz stava 1. ovog člana izvode se na osnovu tehničkog opisa uz predmer radova.
Preduzeće 15 dana pre početka radova obaveštava nadležno Odeljenje o nameri izvođenja radova na rehabilitaciji, uz dostavljanje tehničkog opisa i predmera i predračuna radova, kao i zahteva za donošenje rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja čiji je sastavni deo saobraćajni projekat.
Preduzeće je dužno da obrazuje nezavisnu komisiju koja vrši tehnički pregled izvedenih radova na rehabilitaciji.
Preduzeće je dužno da nadležnom Odeljenju dostavi izveštaj o izvedenim radovima na rehabilitaciji ulica i opštinskih puteva overen od strane stručnog nadzora sa zapisnikom o izvršenom tehničkom pregledu izvedenih radova, u roku od 30 dana od dana završetka radova.
Radovi na urgentnom održavanju ulica i opštinskih puteva obuhvataju radove koji se moraju hitno izvesti radi otklanjanja štetnih posledica nastalih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama, vanrednim i nepredviđenim okolnostima i obezbeđivanja prohodnosti puta i bezbednog odvijanja saobraćaja.
Ako je zbog elementarnih nepogoda i drugih nesreća proglašena vanredna situacija u skladu sa propisima kojima se uređuju vanredne situacije, ta odluka se odnosi na sve ulice i opštinske puteve koji se nalaze na teritoriji na kojoj je proglašena vanredna situacija.
Radovima na urgentnom održavanju ulica i opštinskih puteva smatraju se i radovi na otklanjanju nedostataka po nalogu odeljenja Gradske uprave grada Smedereva nadležnog za poslove komunalne inspekcije (u daljem tekstu: komunalni inspektor) i to tako što će: naložiti otklanjanje nastalih nedostataka na ulicama i opštinskim putevima, njihovom delu ili putnom objektu, usled nepredviđenih i neplaniranih okolnosti kojima se ugrožava ili može biti ugrožena bezbednost saobraćaja.
Preduzeće je dužno da u roku od tri dana od početka radova na urgentnom održavanju obavesti komunalnog inspektora uz priloženi opis uzroka i preduzetih mera.
Ukoliko komunalni inspektor proceni da obim i vrsta preduzetih radova prevazilazi hitne radove uputiće Preduzeće na primenu odredaba zakona kojima se uređuju poslovi na izgradnji i rekonstrukciji puteva.
Preduzeće je dužno da obezbedi saobraćajni projekat koji sadrži načine obezbeđenja zona radova na urgentnom održavanju ulica i opštinskih puteva.
Nadležno Odeljenje, na zahtev Preduzeća, donosi rešenje o tehničkom regulisanju saobraćaja, čiji je sastavni deo saobraćajni projekat iz stava 6. Ovog člana.
Komunalni inspektor može dati obavezujuće naloge za preduzimanje dodatnih mera zaštite zone radova.
Preduzeće je dužno da nadležnom Odeljenju i komunalnom inspektoru dostavi izveštaj o uzrocima koji su izazvali potrebu za radovima na urgentnom održavanju sa detaljnim opisom izvedenih radova, po vrsti i obimu, najkasnije u roku od deset dana od dana obezbeđivanja prohodnosti puta i uspostavljanja bezbednog odvijanja saobraćaja.
Radovi na održavanju ulica i opštinskih puteva po pravilu se izvode tako da se ne obustavlja saobraćaj na ulici i opštinskom putu.
Ako se radovi iz stava 1. ovog člana ne mogu izvesti bez obustave saobraćaja na ulici i opštinskom putu, na zahtev Preduzeća nadležno Odeljenje donosi rešenje o obustavi saobraćaja, po prethodno pribavljenom mišljenju ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove.
Sastavni deo rešenja iz stava 2. ovog člana je saobraćajni projekat.
U slučaju obustave saobraćaja iz stava 2. ovog člana, Preduzeće je dužno da putem sredstava javnog informisanja obavesti javnost 48 sati pre početka obustave saobraćaja.
Preduzeće je dužno da obavesti teritorijalno nadležnu organizacionu jedinicu ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove o početku izvođenja radova iz članova 6, 7, 8. i 9. ove Odluke i tehničkom regulisanju saobraćaja za vreme izvođenja tih radova.
III OBAVEZE VRŠIOCA KOMUNALNE DELATNOSTI I KORISNIKA USLUGE
Preduzeće je dužno da obezbedi:
1. trajno i nesmetano obavljanje komunalne delatnosti, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, standardima donetim na osnovu zakona i ovom Odlukom;
2. propisani ili ugovoreni obim i kvalitet obavljanja komunalne delatnosti kao što su tačnost u pogledu rokova, sigurnost korisnika i sl., u skladu sa pozitivno-pravnim propisima;
3. preduzimanje mera održavanja, razvoja i zaštite komunalnih objekata i opreme, koji služe za obavljanje komunalne delatnosti;
4. razvoj i unapređenje kvaliteta obavljanja komunalne delatnosti, kao i unapređenje organizacije i efikasnosti rada;
5. izvođenje radova iz člana 6. stav 2, člana 7. stav 2. i člana 8. stavova 1. i 3. ove Odluke.
Korisnik usluge je obavezan da:
1. ne ometa druge korisnike usluge;
2. ne ugrožava životnu sredinu;
3. ne ugrožava na bilo koji način objekte i opremu koji su u funkciji obavljanja komunalne delatnosti;
4. ne vrši druge aktivnosti kojima bi ugrozio nesmetano obavljanje komunalne delatnosti.
IV FINANSIRANJE OBAVLJANJA KOMUNALNE DELATNOSTI
Finansiranje komunalne delatnosti vrši se u skladu sa zakonom kojim se uređuju opšti uslovi i način obavljanja komunalnih delatnosti i zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih puteva kao i uslovi i način njihovog održavanja.
V OBAVEZE VRŠIOCA KOMUNALNE DELATNOSTI U SLUČAJU NEPLANIRANIH I PLANIRANIH PREKIDA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI
U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, odnosno obavljanju komunalne delatnosti, Preduzeće je dužno da odmah o tome obavesti Gradsko veće grada Smedereva (u daljem tekstu: Gradsko veće) i da istovremeno preduzme sve potrebne mere za otklanjanje uzroka poremećaja i to:
1. radno angažuje zaposlene u Preduzeću na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u vršenju komunalne delatnosti;
2. izvrši hitnu popravku i zamenu sredstava za rad kojima se obezbeđuje obavljanje poslova, kao i zaštitu komunalnih objekata i uređaja od daljih kvarova ili havarija;
3. odredi red prvenstva i način pružanja komunalnih usluga usled čijeg neobavljanja bi nastala opasnost po život i rad, ili značajna, odnosno nenadoknadiva šteta;
4. preduzme i druge mere koje utvrdi komunalni inspektor.
Ukoliko Preduzeće ne preduzme mere iz stava 1. Ovog člana u roku od 24 sata, Gradsko veće će preduzeti mere propisane zakonom i propisima Skupštine grada Smedereva (u daljem tekstu: Skupština grada).
Preduzeće je dužno da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima koji će nastati ili mogu nastati u pružanju komunalnih usluga, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u pružanju tih usluga.
U Preduzeću pravo na štrajk ostvaruje se u skladu sa zakonom.
U slučaju štrajka, Preduzeće je dužno da obezbedi minimum procesa rada u obavljanju komunalne delatnosti, u skladu sa zakonom.
VI IZJAŠNJAVANJE KORISNIKA O KVALITETU KOMUNALNE USLUGE
Preduzeće je dužno da najmanje jednom godišnje sprovede postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga iz člana 2. stav 1. ove Odluke, u trajanju od najmanje 15 dana.
Poziv za izjašnjavanje iz stava 1. ovog člana Preduzeće objavljuje na svojoj zvaničnoj internet stranici, kao i u sredstvima javnog informisanja od lokalnog značaja radi saopštenja.
Izjašnjavanje iz stava 1. ovog člana Preduzeće može organizovati i elektronskim putem, ili na drugi pogodan način.
Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika komunalnih usluga iz stava 1. ovog člana takvi da većina korisnika nije zadovoljna pruženom komunalnom uslugom, Preduzeće dostavlja izveštaj nadležnom Odeljenju, komunalnom inspektoru ili Odeljenju Gradske uprave nadležnom za poslove koji se odnose na praćenje rada javnih i javnih komunalnih preduzeća, kao i praćenje primene i promena cena iz nadležnosti Grada, u zavisnosti od problematike istaknute u izjašnjenju korisnika komunalne usluge.
Izveštaj iz stava 4. ovog člana odeljenje odnosno komunalni inspektor iz stava 4. ovog člana dostavlja Gradskom veću koje pokreće postupak preispitivanja rada Preduzeća i nalaže mu da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika u roku koji ne može biti duži od 90 dana.
Ukoliko Preduzeće ne otkloni nedostatke iz stava 5. ovog člana u datom roku, Gradsko veće o tome obaveštava Skupštinu grada koja dalje postupa u skladu sa zakonom.
Nadzor nad primenom odredaba ove Odluke vrši Odeljenje Gradske uprave nadležno za komunalne poslove i poslove saobraćaja.
Inspekcijski nadzor nad primenom odredaba ove Odluke vrši komunalni inspektor, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, ovom Odlukom i drugim pozitivno-pravnim propisima.
Komunalno-milicijske i druge poslove, kao i kontrolu primene odredaba ove Odluke vrši komunalna milicija, u skladu sa Zakonom o komunalnoj miliciji i drugim propisima.
Ukoliko komunalni milicionar u obavljanju komunalno-milicijskih poslova uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.
VIII NADLEŽNOST ORGANA ZA REŠAVANJE PO ŽALBI
Za rešavanje u drugom stepenu po žalbi na pravne akte odeljenja Gradske uprave kao prvostepenog organa u sprovođenju odredaba ove Odluke, nadležno je Gradsko veće, osim ako je zakonom drugačije propisano.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, ako ne postupi ili postupi suprotno odredbama: člana 5. stava 2; člana 6. stavova 3. i 5., člana 10. i člana 11. ove Odluke i to:
- pravno lice u iznosu od 150.000 dinara;
- odgovorno lice u pravnom licu u iznosu od 25.000 dinara;
- preduzetnik u iznosu od 75.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, ako ne postupi ili postupi suprotno odredbi člana 11. ove Odluke i to:
- fizičko lice u iznosu od 25.000 dinara.
Lice protiv koga je izdat prekršajni nalog prihvata odgovornost za prekršaj plaćanjem polovine izrečene kazne, u roku od osam dana od dana prijema prekršajnog naloga, čime se oslobađa plaćanja druge polovine izrečene kazne.
Preduzeće je dužno da svoj rad i poslovanje organizuje tako da kroz realizaciju godišnjeg programa poslovanja obezbedi odgovarajući obim, vrstu i kvalitet komunalne delatnosti iz člana 1. ove Odluke, u skladu sa zakonom i pozitivno-pravnim propisima.
Preduzeće je dužno da svoje poslovanje uskladi sa zakonom, podzakonskim aktima i odredbama ove Odluke u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Smedereva".