UPUTSTVOO RADU TREZORA("Sl. list Grada Sombora", br. 1/2024) |
Uputstvom o radu trezora Grada Sombor (u daljem delu Uputstvo) reguliše se način izvršenja budžeta, budžetsko računovodstvo i izveštavanje, kontrola finansijskih transakcija i sadržina obrazaca za Glavnu knjigu trezora.
Budžet se izvršava preko organizacionih jedinica Gradske uprave grada Sombora:
- Odeljenja za društvene delatnosti za korisnike u oblasti društvenih delatnosti;
- Odeljenje za obrazovanje za korisnike u oblasti obrazovanja i projekti iz oblasti obrazovanja od značaja za lokalnu samoupravu;
- Odeljenje za komunalne delatnosti, imovinsko-pravne i stambene poslove i Odeljenje za prostorno planiranje, urbanizam i građevinarstvo za korisnike u komunalnoj oblasti i za projekte iz komunalne oblasti od značaja za lokalnu samoupravu;
- Odeljenje za skupštinske i izvršne poslove za poslove SG;
- Odeljenje za privredu, turizam i lokalni ekonomski razvoj za sredstva predviđena za Turističku organizaciju grada Sombora, sufinansiranje projekata zanatstva, organizovanje i funkcionisanje civilne zaštite, projekti opšteg karaktera od značaja za lokalnu samoupravu, LAP zapošljavanja grada;
- Odeljenje za poljoprivredu i zaštitu životne sredine sredstva predviđena za realizaciju Programa finansiranja radova na zaštiti, uređenju i korišćenju poljoprivrednog zemljišta i sredstva za zaštitu životne sredine, kao i sredstva za realizaciju mera podrške ruralnom razvoju;
- Odeljenje za poslove elektronske uprave sredstva za poslove uvođenja i organizovanja obavljanja poslova iz nadležnosti Gradske uprave upotrebom informaciono-komunikacionih tehnologija;
- Odeljenja i službe Gradske uprave za poslove SG, IO, Gradske uprave i ostale rashode opšte namene.
Pojedine definicije koje se koriste u Uputstvu imaju sledeće značenje:
- Budžetski izvršioci konsolidovanog računa trezora kod direktnog budžetskog korisnika (u daljem tekstu budžetski izvršilac) su:
1. Načelnik Gradske uprave, načelnici Odeljenja za društvene delatnosti, za obrazovanje, za skupštinske i izvršne poslove, za privredu, turizam i lokalni ekonomski razvoj, načelnik Odeljenja za komunalne delatnosti, imovinsko-pravne i stambene poslove, načelnik Odeljenja za prostorno planiranje, urbanizam i građevinarstvo, načelnik Odeljenja za poljoprivredu i zaštitu životne sredine, načelnik Odeljenja za poslove elektronske uprave.
2. Pomoćnici načelnika odeljenja, odnosno zamenik Načelnika Gradske uprave iz tačke 1.
3. Lica iz odeljenja iz tačke 1. i tačke 2. ovlašćena da rade kao izvršioci budžeta, a koji su sistematizacijom određena i ovlašćena za poslove odobravanja predloga ili zahteva za plaćanje, odnosno prenos sredstava, vrše funkciju kontrole i overavanja tačnosti knjigovodstvenih isprava na osnovu kojih se podnosi zahtev za plaćanje i overava tačnost i zakonitost predloga, ili zahteva za plaćanje odnosno prenos sredstava.
- Budžetski izvršioci konsolidovanog računa trezora u Odeljenju za finansije su:
1. Načelnik Odeljenja za finansije i pomoćnik načelnika za oblast budžeta, likvidature i knjigovodstva.
Naredbodavac za izvršenje budžeta u skladu sa zakonskim odredbama je Gradonačelnik grada Sombora.
1. Procedure izvršenja budžeta
U procesu izvršenja budžeta definišu se sledeće procedure:
1. Procedura za aproprijacije,
2. Procedura za utvrđivanje kvote (obrazac PP),
3. Procedura za preuzimanje obaveze (obrazac PO),
4. Procedura za plaćanja i transfer sredstava (obrazac ZP, ZP-bk, ZP-I i NP),
5. Procedura za davanje saglasnosti na podnesene zahteve za sredstva (obrazac Rešenje),
6. Procedura za ispravku knjiženja. (IK).
Aproprijacija je godišnji obim sredstava predviđen za određene namene, utvrđen Odlukom o budžetu.
Direktni korisnici, preko kojih se vrši finansiranje indirektnih budžetskih korisnika mogu da vrše raspodelu samo u okviru budžetom odobrenih aproprijacija.
Odluka o budžetu kojom su definisane aproprijacije za svakog budžetskog korisnika objavljuje se u Službenom listu grada Sombora, postavlja se na internet sajtu Grada Sombora, a pre svega se učitava u softversku aplikaciju Uprave za trezor ISIB za autonomnu pokrajinu i jedinice lokalne samouprave i dostavlja Ministarstvu finansija RS, kako elektronskim putem, tako i u pisanoj verziji.
Funkcioner budžetskog korisnika je odgovoran za zakonitu, namensku i ekonomičnu upotrebu sredstava.
Ukoliko nastupe okolnosti gde je neophodan veći iznos sredstava za budžetskog korisnika od utvrđenog Odlukom o budžetu, isti podnosi Zahtev za promenu aproprijacije.
Budžetski korisnici podnose zahteve na obrascima koji su sastavni deo ovog Uputstva, a takođe postoji mogućnost podnošenja zahteva i u formi dopisa. Ukoliko nastupi potreba za izmenama iznosa već odobrenih u procedurama, za iste se mogu podneti zahtevi za izmenu (zahtev za izmenu kvote, zahtev za izmenu preuzimanja obaveze, zahtev za izmenu plaćanja, zahtev u formi dopisa).
Budžetski korisnici su u obavezi da na osnovu odobrenih im aproprijacija usvoje planove javnih nabavki uz prethodnu saglasnost direktnog budžetskog korisnika, (takođe se isto odnosi i na sve izmene i dopune planova javnih nabavki u toku kalendarske godine), te da pre pokretanja planiranih javnih nabavki dostave svom direktnom korisniku zahtev za saglasnost na pokretanje pojedinačnih javnih nabavki iz odobrenog plana. Ukoliko budžetski korisnik pokrene javnu nabavku na koju nije data saglasnost, neće mu biti preneta sredstva iz budžeta grada bez obzira što su planirana.
2. Nadležnosti, nosioci i aktivnosti u izvršenju budžeta
Indirektni budžetski korisnik identifikuje potrebu (kvote, preuzimanje obaveze, plaćanje) i sa zahtevom (Obrazac ZP-I, IP ili IU) se obraća direktnom korisniku, uz poštovanje svih procedura Zakona o javnim nabavkama. Služba u indirektnom budžetskom korisniku popunjava zahtev sa naznakom za svakog dobavljača posebno. Ovlašćeno lice u indirektnom budžetskom korisniku popunjava, a odgovorno lice odobrava zahtev. Isti se prosleđuje direktnom budžetskom korisniku.
Direktni budžetski korisnik - Odeljenja Gradske uprave preuzimaju zahteve od indirektnih korisnika, kontrolišu da li su u skladu sa Odlukom o budžetu i finansijskim planom korisnika, Rešenjem Odeljenja za finansije o određivanju obima rashoda i izdataka direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava u određenom periodu u tekućoj godini, da li je sproveden postupak javnih nabavki, da li je dokumentacija ispravna sa formalne, računske i suštinske strane te ukoliko je dokumentacija ispravna popunjava odgovarajući "zbirni" zahtev, overava ga svojim potpisom, kompletira ga sa primerkom zahteva indirektnih budžetskih korisnika i prosleđuje Odeljenju za finansije.
Za dokumentaciju gde postoji isporuka roba mora biti priložena overena otpremnica.
Indirektni budžetski korisnik mora blagovremeno podnositi zahteve, kako bi obaveze izvršili u roku u skladu sa odredbama Zakona o rokovima izmirivanja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama, Zakona o elektronskom fakturisanju i Zakona o porezu na dodatu vrednost.
Ukoliko zahtev indirektnog korisnika nije uredan, direktni korisnik ne odobrava zahtev i vraća ga indirektnom korisniku uz obrazloženje.
Direktni budžetski korisnici treba, u saradnji sa svojim indirektnim korisnicima, da utvrde interne dinamičke planove za povlačenje budžetskih sredstava sa svojih aproprijacija i to na način da se funkcionisanje i rad budžetskih korisnika odvija neometano i u skladu sa zakonom uz poštovanje likvidnosti budžeta grada.
U skladu sa prethodnim stavom naglašavamo da dinamika povlačenja sredstava bude sledeća:
- zahtevi za prenos sredstava za plate se dostavljaju do 05. u mesecu za prethodni mesec;
- zahtevi za prenos sredstava za sve stalne troškove se dostavljaju do 15. u mesecu za prethodni mesec;
- zahtevi za prenos sredstava za sve troškove vezane za tekuće popravke i održavanje, materijal, usluge po ugovoru, specijalizovane usluge, se dostavljaju do 10. u mesecu;
- zahtevi za prenos sredstava za sve troškove vezane za troškove putovanja zaposlenih se dostavljaju do 05. u mesecu;
- zahtevi za prenos sredstava za sve ostale vrste troškova se dostavljaju u skladu sa rokovima naznačenim u ugovorima kojim su preuzete određene obaveze.
Zahtevi za prenos sredstava, po utvrđenoj dinamici, za svakog budžetskog korisnika se podnose samo jednom u toku meseca, uz napomenu obaveznog poštovanja odredbi Zakona o rokovima izmirivanja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama i Zakona o elektronskom fakturisanju.
Odeljenje za finansije vrši prijem, zavođenje i kontrolu zahteva, proverava da li postoji kompletna dokumentacija, da li je zahtev potpisan od strane direktnog budžetskog korisnika. Ukoliko zahtev ne sadrži sve potrebne elemente vraća ga direktnom budžetskom korisniku. Ukoliko je zahtev uredan, ovlašćeno lice ga potpisuje i prosleđuje nadležnom licu za odobravanje sredstava iz budžeta, koji zahtev odobrava i prosleđuje likvidaturi radi prenosa odobrenih sredstava iz budžeta. Ukoliko se ne odobri zahtev od strane nadležnog lica budžetskog izvršioca u Odeljenju za finansije, zahtev se vraća direktnom budžetskom korisniku uz obrazloženje (pismeno ili usmeno).
Postupak je istovetan kod direktnog budžetskog korisnika koji nema indirektne korisnike.
Direktni budžetski korisnici podnose zahteve za sledeće funkcije:
Skupština grada i Izvršni organ - 110, 111, deo funkcije 112;
Gradska uprava - 130, deo funkcije 112;
Odeljenje za privredu, turizam i lokalni ekonomski razvoj - funkcija 360 deo za organizovanje i funkcionisanje civilne zaštite, deo funkcije 130, 473;
Odeljenje za poljoprivredu i zaštitu životne sredine - funkcija 421, deo funkcije 500;
Odeljenje za društvene delatnosti - deo funkcije 112, 090, 810, 820, 760;
Odeljenje za obrazovanje - funkcija 911, 912, 920, 960, deo funkcije 090; deo funkcije 130:
Odeljenje za komunalne delatnosti, imovinsko-pravne i stambene poslove i Odeljenje za prostorno planiranje, urbanizam i građevinarstvo - 160, 620, 630, deo funkcije 500, deo funkcije 130 vezan za sufinansiranje projekata iz komunalne oblasti od značaja za lokalnu samoupravu.
3. Procedura za prestrukturiranje pozicija
Korišćenje sredstava Tekuće budžetske rezerve i prestrukturiranje postojećih aproprijacija (do 10%) može se realizovati tek nakon dostavljanja Zaključka Gradskog veća Odeljenju za finansije i učitavanju u informacioni sistem ISIB pri Upravi za trezor Ministarstva finansija RS.
Zaključak o prestrukturiranju i korišćenju sredstava TBR donosi Gradsko veće uz saglasnost Odeljenja za finansije, na predlog direktnog budžetskog korisnika, a po zahtevu korisnika.
4. Procedura za utvrđivanje kvote
Direktni korisnici budžetskih sredstava do 25.-og u mesecu podnose Odeljenju za finansije predlog mesečnog plana za potrebnim sredstvima za naredni mesec (predlog može biti dostavljen u slobodnoj formi dopisa, tabelarni prikaz...).
Predlog mora biti u skladu sa godišnjim finansijskim planovima za izvršenje budžeta koje donosi Gradonačelnik/Gradsko veće, uz saglasnost Odeljenja za finansije, na predlog direktnog korisnika.
Odeljenje za finansije donosi Rešenje o određivanju obima rashoda i izdataka direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava u određenom periodu u 2024. godini (kvote po kvartalima) koje dostavlja direktnim i indirektnim budžetskim korisnicima i objavljuje na zvaničnom sajtu grada.
Direktni korisnik vodi evidenciju dostavljenih predloga godišnjih finansijskih planova.
Ukoliko podneti predlog nije u skladu sa finansijskim planom za izvršenje budžeta i tromesečnom dinamikom korišćenja sredstava, po navedenom Rešenju, Odeljenje za finansije će ga vratiti finansijskoj službi direktnog korisnika na korekciju.
Izuzetno od odredbe stava 4. ovog člana direktnom budžetskom korisniku se može odobriti i veće mesečno pravo, ako za to postoje opravdani razlozi koji se moraju detaljno obrazložiti. Veće mesečno, odnosno tromesečno pravo odobrava Gradonačelnik, na predlog direktnog korisnika uz saglasnost Odeljenja za finansije.
Predlog mesečnog plana-kvota se izvršava u skladu sa finansijskim planom budžetskog korisnika i Rešenjem o određivanju obima rashoda i izdataka direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava u određenom periodu u 2024.godini (kvote po kvartalima).
5. Procedura za preuzimanje obaveza
Direktni budžetski korisnik može da dostavi Odeljenju za finansije Obrazac o preuzimanju obaveza ili dopis u slobodnoj formi, a u cilju rezervisanja budžetskih aproprijacija i kvota u određenom vremenskom periodu u kom se očekuje plaćanje preuzete obaveze.
Odeljenje za finansije može da vodi Registar preuzetih obaveza (postojanje Centralnog registra faktura i Sistema elektronskih faktura veoma bitan činilac), koji sadrži sve podatke koji su u vezi sa procesom preuzimanja obaveza (brojeve dokumenata za preuzimanje obaveza, datum kada je preuzeta obaveza, da li je obaveza preuzeta u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama i da li je izvršena u skladu sa namenom koja je utvrđena Odlukom o budžetu) i da konstantno na dnevnom nivou prati zavođenje obaveza u Sistem elektronskih faktura i Centralni registar faktura u skladu sa odredbama Zakona o rokovima izmirivanja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama za sve budžetske korisnike, a od januara 2022. godine i u skladu sa Zakonom o elektronskom fakturisanju.
6. Procedura za plaćanje i transfer sredstava
Direktni budžetski korisnik podnosi trezoru zahtev za plaćanje na propisanom obrascu ZP - Zahtev za plaćanje zajedno sa pratećom dokumentacijom o nastaloj poslovnoj promeni (u daljem tekstu Računovodstvena isprava).
U slučaju javne nabavke direktni korisnik uz zahtev za plaćanje za nabavku dobara, usluga i izvođenje radova podnosi i dokumentaciju kojom potvrđuje da je postupak javne nabavke sproveden u skladu sa propisima kojima se uređuje postupak javnih nabavki.
Odeljenje za finansije je dužno da po prijemu kompletne dokumentacije izvrši prenos sredstava ukoliko priliv sredstava i stanje sredstava na računu Izvršenja budžeta grada Sombora to omogućava i u skladu sa rokovima utvrđenim Zakonom o rokovima izmirivanja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama i odredbama Zakona o elektronskom fakturisanju i pratećim mu podzakonskim aktima.
U zahtev za plaćanje ZP-I i ZP se unosi podatak za svaku ekonomsku klasifikaciju za plaćanje pojedinačno, osim zahteva za isplatu plata, dodataka i naknada zaposlenih koji se podnosi na obrascu IP - Zahtev za isplatu plata, dodataka i naknada zaposlenih.
Direktni korisnici zahtev za plaćanje grupiše prema propisanim ekonomskim klasifikacijama, funkcijama, programima i programskim aktivnostima.
Obrasci su propisani ovim Uputstvom i čine njegov sastavni deo.
Direktni budžetski korisnik bi trebao da vodi Registar podnetih zahteva za plaćanje u koji će hronološkim redom upisivati sve podnete zahteve za prenos sredstava.
Zahtevi se popunjavaju na obrascima koji su sastavni deo Uputstva:
1. Zahtev za plaćanje - ZP, ZP bk, ZP-I,
2. Zahtev za isplatu plata, dodataka i naknada zaposlenih - IP uz koji se dostavlja obračun plata, dodataka i naknada i platni spisak direktnog budžetskog korisnika, koji je overen od strane nadležnog organa,
3.Zahtev za isplatu usluga po ugovoru - IU,
4. Rešenja o davanju saglasnosti na podnete zahteve za sredstva,
5. Zahtev za ispravku knjiženja
U slučaju da jedan nivo vlasti svojim aktom opredeli drugom nivou vlasti namenska transferna sredstva čiji iznos nije mogao biti poznat u postupku donošenja budžeta, odnosno finansijskog plana, Odeljenje za finansije, po zahtevu direktnog budžetskog korisnika, otvara odgovarajuću aproprijaciju za izvršavanje rashoda i izdataka po tom osnovu i odmah obaveštava Upravu za trezor o tome (učitavanjem u zvanični softver i dostavom pisanog Zaključka Gradskog veća i Naloga/Rešenja Odeljenja za finansije za otvaranje/uvećanje aproprijacije).
Odeljenje za finansije može u skladu sa zahtevima direktnih budžetskih korisnika vršiti izmene plana ekonomske klasifikacije na četvrtom nivou u okviru usvojenih finansijskih planova.
Odeljenje za finansije koje vrši proveru zahteva za plaćanje može staviti overu da je zahtev validan tek nakon provere dokumentacije - računovodstvenih isprava i raspoloživog prava za određenu vrstu rashoda predviđenog finansijskim planom za izvršenje budžeta.
Ukoliko se u postupku overe podnetog zahteva za plaćanje konstatuje da su stvorene obaveze na teret konsolidovanog računa trezora mimo nadležnosti direktnog budžetskog korisnika, budžetski izvršilac trezora - Odeljenja za finansije, neće odobriti podneti zahtev za plaćanje. Pismenim putem će obavestiti direktnog budžetskog korisnika o razlozima za neodobravanje isplate (interni obrazac-dopis u slobodnoj formi) i zahtevati momentalni odgovor kako će se prevazići situacija oko izmirivanja obaveze.
Ukoliko direktni budžetski korisnik ne prihvati razloge za odbijanje zahteva za plaćanje može obavestiti Gradonačelnika o tome. Odeljenje za finansije bi trebalo da jednom mesečno/nedeljno/dnevno (po potrebi) obavesti Gradonačelnika o svim odbijenim zahtevima (pisanim ili elektronskim putem).
Odeljenje za finansije odobrava dnevno overene zahteve za plaćanje kada utvrdi da je:
- masa sredstava za dnevnu isplatu u skladu sa raspoloživim sredstvima na Konsolidovanom računu trezora,
- da su zahtevi u skladu sa Odlukom o budžetu.
Izuzetno iz stava 1. ovog člana mogu se odobriti vanredni zahtevi za plaćanje, a koji su iznad Rešenjem utvrđene dinamike za prenos sredstava, ukoliko se oceni da bi njegovo neizvršavanje imalo štetne posledice za funkcionisanje rada direktnog, odnosno indirektnog korisnika.
Nakon izvršene overe i odobrenja zahteva za plaćanje, od strane načelnika ili pomoćnika načelnika Odeljenja za finansije isti se dostavlja na obradu za plaćanje.
Nakon obrade dokumentacije za plaćanje (obrada naloga za prenos sredstava), kompletira se dokumentacija i ista sa predlogom Rešenja o davanju saglasnosti na podnete zahteve za sredstva dostavlja naredbodavcu za izvršenje budžeta - Gradonačelniku (ili licu koje on ovlasti) na potpis.
Nakon plaćanja dokumentacija se upućuje na knjiženje.
Odeljenje za finansije po prijemu izvoda Uprave za trezor izveštava direktnog budžetskog korisnika o sprovedenom plaćanju prethodnog dana dostavljanjem kopije izvoda računa Izvršenje budžeta grada Sombora elektronskim putem.
III KONTROLA ZAHTEVA ZA PRENOS SREDSTAVA
Unutrašnja, odnosno interna kontrola predstavlja sistem postupaka i odgovornosti svih lica uključenih u transakcije i poslovne događaje kod direktnih, indirektnih i ostalih korisnika javnih sredstava budžeta grada.
Odeljenja Gradske uprave grada Sombora kao nadležni "direktni korisnici", u budžetskom smislu, su ovlašćeni da kontrolišu namensku upotrebu sredstava kod indirektnih korisnika i u javnim preduzećima (u delu sredstava iz budžeta), kao i kod ostalih korisnika javnih sredstava u budžetskom smislu.
Budžetski izvršilac kod direktnog budžetskog korisnika odgovoran je za unutrašnju kontrolu svojih transakcija i poslovnih događaja u skladu sa procesima propisanim FUK-om, kao i transakcija i poslovnih događaja indirektnog budžetskog korisnika, koji je u njihovoj nadležnosti.
Budžetski izvršilac dužan je da se prilikom nabavke dobara, radova i usluga, pridržava odredbi Zakona o javnim nabavkama i drugih podzakonskih akata koji regulišu ovu oblast.
Direktni budžetski korisnik ne može da stvara dužničko-poverilačke odnose, odnosno obaveze na teret budžeta Grada Sombora za rashode koji nisu u njegovoj nadležnosti, kao ni za rashode koji su iznad iznosa sredstava odobrenih finansijskim planom za prenos sredstava.
Izuzetno iz stava 1. ovog člana, direktni budžetski korisnik može da stvori i veću obavezu od finansijskog plana, ukoliko bi se neizvršavanje ovakve obaveze negativno odrazilo na funkcionisanje rada direktnog, odnosno indirektnog korisnika. Prilikom donošenja ovakvog zahteva za plaćanje direktni budžetski korisnik mora isti detaljno obrazložiti, a obaveze se mogu platiti samo uz Rešenje-Zaključak Gradonačelnika/Gradskog veća.
Kontrola kod direktnog budžetskog korisnika
Budžetski izvršilac kod direktnog budžetskog korisnika nakon prijema računovodstvene isprave o nastalim obavezama i rashodima na teret budžeta, kontrolom utvrđuje njihovu potpunost, istinitost, računsku tačnost i zakonitost.
U slučaju da je prenos sredstava izvršen na osnovu predračuna, indirektni korisnik je obavezan da u roku od 7 dana dostavi kopiju računa, na koji će naznačiti broj zahteva na osnovu kojeg je izvršen prenos sredstava (u skladu sa odredbama Zakona o elektronskom fakturisanju i Uredbe o budžetskom računovodstvu).
Budžetski izvršilac direktnog korisnika dužan je da računovodstvenu ispravu zajedno sa zahtevom za plaćanje dostavi trezoru na izvršenje u roku od dva dana od dana prijema dokumenta putem Sistema elektronskih faktura ukoliko je u pitanju faktura/račun.
Obrazac zahteva za plaćanje popunjava se u dva primerka. Primerak zahteva sa originalnim računovodstvenim ispravama - dokumentacijom, predaje se Odeljenju za finansije radi plaćanja i knjiženja u Glavnoj knjizi trezora (poslovna knjiga skupa svih računa koja se vodi po sistemu dvojnog knjigovodstva u kojoj se sistematski obuhvataju stanja i evidentiraju sve promene na imovini, obavezama, kapitalu, prihodima i rashodima koja predstavlja osnovu za pripremanje finansijskih izveštaja). Drugi primerak zahteva spaja se sa kopijom dokumentacije i služi za potrebna evidentiranja kod direktnog budžetskog korisnika.
Odgovorno lice direktnog budžetskog korisnika je obavezno da vodi evidenciju podnetih zahteva za plaćanje.
Evidencija zahteva mora da sadrži sledeće podatke za svaki zahtev za plaćanje:
- registarski broj i datum kada je zahtev primljen u trezor,
- naziv pravnog lica (ili fizičkog lica) kome se vrši plaćanje,
- broj računa pravnog odnosno fizičkog lica,
- broj i datum računovodstvene isprave,
- ukupan iznos na koji glasi zahtev za plaćanje,
- datum kada je zahtev za plaćanje realizovan od strane trezora,
- kao i ostale elemente u skladu sa odredbama Zakona o elektronskom fakturisanju.
Budžetski izvršilac za Gradsku upravu, SG i IO i Odeljenja gradske uprave vodi evidenciju primljenih računovodstvenih isprava kojima su stvorene obaveze na teret budžetskih sredstava, pomoćna knjigovodstvena evidencija. U evidenciji se hronološkim redom zavode: sve primljene računovodstvene isprave tako što se upisuje naziv dobavljača, datum dokumenta, datum prijema dokumenta, datum dospeća plaćanja i datum izvršenog plaćanja (pomoćna knjiga dobavljača) uz pridržavanje odredbi Uredbe o budžetskom računovodstvu, odredbi Zakona o budžetskom sistemu, Zakona o rokovima izmirivanja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama, Zakona o elektronskom fakturisanju...
Obaveze po osnovu dužničko-poverilačkih odnosa budžetskog korisnika izmiruju se u roku dospeća za plaćanje utvrđene računovodstvenom ispravom i u skladu sa rokovima utvrđenim Zakonom o izmirivanju novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama i odredbama Zakona o elektronskom fakturisanju.
Ukoliko je plaćanje izvršeno avansno (na osnovu predračuna, profakture i dr.) budžetski korisnik je dužan da preuzme plaćenu robu i obezbedi validnu računovodstvenu ispravu (fakturu, račun) u roku od sedam dana od dana izvršenog plaćanja.
Direktni budžetski korisnik do 5-og u mesecu pismeno/putem mejla (slobodna forma) obaveštava Odeljenje za finansije o velikim neizmirenim obavezama iz prethodnog meseca i navodi razloge njihovog neizmirenja.
Budžetski izvršilac kod direktnog budžetskog korisnika može da overi zahtev za plaćanje sa konsolidovanog računa trezora za nabavljeno dobro, radove ili usluge tek nakon što je utvrdio:
- da li postoji dovoljno raspoloživog prava za potrošnju na poziciji na čiji teret treba da se izvrši plaćanje,
- da je pravno ili fizičko lice dostavilo dobro, izvršilo uslugu, obavilo radove, a što potvrđuje odgovorno lice direktnog budžetskog korisnika svojim potpisom,
- da je pravno ili fizičko lice ispostavilo validnu računovodstvenu ispravu za nabavljeno dobro, izvršenu uslugu ili radove putem Sistema elektronskih faktura,
- da računovodstvena isprava sadrži podatke o nazivu pravnog ili imenu fizičkog lica kome se vrši plaćanje, kao i broj računa pravnog odnosno fizičkog lica čime se obezbeđuje obavljanje vršenja plaćanja stvarnom izvršiocu,
- da su svi iznosi i obračuni tačni,
- da je obaveza (račun, predračun, privremena/konačna situacija...) registrovana u Centralnom registru faktura i u skladu sa odredbama Zakona o elektronskom fakturisanju (Sistem elektronskih faktura).
Izuzetno, budžetski izvršilac može da overi zahtev za plaćanje i na osnovu računovodstvene isprave kojom se stvara obaveza na teret konsolidovanog računa trezora i pre prijema dobra, izvršenja usluge ili radova, uz obrazloženje razloga za avansno plaćanje koje se zajedno sa zahtevom dostavlja trezoru (u sklopu dokumentacije - Ugovora sklopljenog nakon sprovedenog postupka javne nabavke gde je to bio jedan od uslova).
Direktnom, odnosno indirektnom budžetskom korisniku koji ne izvrši preuzetu obavezu plaćanja, bez opravdanog razloga, uputiće se kontrola.
Pregled primanja i izvršenih plaćanja sa računa Izvršenja budžeta grada i KRT-a grada Odeljenje za finansije dostavlja svakodnevno Gradonačelniku i Gradskom većniku za finansije i privredu elektronskim putem, dok im mesečno ostvarenje prihoda i primanja i izvršenje rashoda i izdataka dostavlja, takođe elektronskim putem početkom meseca za prethodni mesec.
U cilju izveštavanja Gradonačelnika i SG Sombor, Odeljenje za finansije može zatražiti dodatne podatke od direktnog odnosno indirektnog budžetskog korisnika.
Periodični izveštaji Odeljenja za finansije
Tokom fiskalne godine Odeljenje za finansije podnosi izveštaje Gradonačelniku odnosno Skupštini grada.
U Odeljenju za finansije pripremaju se sledeći izveštaji:
1. Izveštaji o mesečnom ostvarenju budžeta, u kojima se prikazuju mesečni prihodi i primanja i rashodi i izdaci po direktnim i indirektnim budžetskim korisnicima (do 10-og u mesecu za prethodni mesec) i isti se objavljuju na zvaničnom sajtu grada i dostavljaju elektronskim putem Gradonačelniku i Gradskom većniku za finansije i privredu (izveštaji u formi koju preuzimamo sa sajta Uprave za trezor - ISIB).
2. Periodični izveštaji (šestomesečni i devetomesečni) o ostvarenju budžeta kojima se prikazuje opšti proces izvršenja budžeta u skladu sa odredbama Zakona o budžetskom sistemu.
U skladu sa zakonskim odredbama izrađuju se i kvartalni izveštaji koji se podnose Ministarstvu finansija putem ISPFI - Informacioni sistem za podnošenje finansijskih izveštaja koji predstavlja jedinstven sistem za unos, kontrolu, obradu i konsolidaciju izveštaja korisnika javnih sredstava.
3. Ostali finansijski izveštaji koji će biti dostupni javnosti putem sredstava javnog informisanja uključujući zvanični sajt grada - internet stanica grada.
Izveštavanje trezora od strane direktnih budžetskih korisnika
Budžetski izvršilac kod direktnog budžetskog korisnika dužan je da do 01. marta obezbedi završne izveštaje o prihodima i primanjima i rashodima i izdacima prethodne fiskalne godine svojih indirektnih korisnika i da ih najkasnije do 20. marta dostavi Odeljenju za finansije.
Odeljenje za finansije sastavlja nacrt konsolidovanog završnog računa budžeta i podnosi ga najkasnije do 30. aprila izvršnom organu - Gradonačelnik/Gradsko veće. Gradsko veće do 01. juna upućuje predlog završnog računa Skupštini na usvajanje, koja ga treba usvojiti najkasnije do 30. juna, nakon čega se isti, usvojen od strane Skupštine grada, dostavlja Ministarstvu finansija RS-Upravi za trezor, kao i izveštaj o izvršenju budžeta lokalne vlasti. Lokalni organ uprave nadležan za poslove finansija grada sastavlja konsolidovani izveštaj grada i podnosi ga Upravi za trezor (elektronskim putem kroz informacioni sistem-ISPF/program MF).
Budžetski izvršilac direktnog budžetskog korisnika dužan je da vodi evidenciju podataka na način propisan ovim uputstvom, uključujući i evidenciju dokumenata, registara, pismenih izveštaja i elektronskih podataka, koje se odnose na finansijske zadatke i aktivnosti, kao i da obezbedi da su ti podaci dostupni na zahtev nadležnih odeljenja Gradske uprave.
V SADRŽAJ I VOĐENJE GLAVNE KNJIGE
Glavna knjiga trezora sadrži sve transakcije i poslovne događaje, prihode i rashode, stanje i promene na imovini, obavezama i kapitalu. U glavnoj knjizi vodi se posebna evidencija za svakog direktnog budžetskog korisnika.
Glavna knjiga direktnih i indirektnih budžetskih korisnika u okviru glavne knjige trezora vode se u skladu sa Pravilnikom o standardnom klasifikacionom okviru i kontom planu za budžetski sistem i Uredbom o budžetskom računovodstvu.
Do gašenja računa indirektni korisnici vode svoju glavnu knjigu.
Radi poravnanja knjiženja u glavnoj knjizi trezora propisuje se obrazac Ispravka knjiženja - obrazac IK koji služi za ispravke i promene stanja računovodstvenih podataka, ali promene ne mogu imati uticaja na stanje sredstava na konsolidovanom računu trezora. Obrazac overavaju budžetski izvršilac trezora i budžetski izvršilac direktnog korisnika. Umesto navedenog obrasca može se prihvatiti i dopis u slobodnoj formi (službena zabeleška), ali takođe overen od gore navedenih lica/subjekata.
Direktni korisnici budžetskih sredstava sačinjavaju godišnji pregled svih neizmirenih obaveza koje će se isplatiti u sledećoj fiskalnoj/budžetskoj godini.
Pregled ovih neizmirenih obaveza dostavlja se najkasnije do 31. januara Odeljenju za finansije, radi evidentiranja u glavnoj knjizi trezora direktnog budžetskog korisnika.
VI OTVARANJE PODRAČUNA ZA POJEDINE VRSTE PRIHODA
Na zahtev direktnog budžetskog korisnika u okviru konsolidovanog računa trezora mogu se otvoriti podračuni:
- za prihode ostvarene iz izvornih aktivnosti direktnih korisnika,
- za prihode ostvarene od donacija i namenskih transfernih sredstava.
Nalog o otvaranju podračuna donosi Gradonačelnik ili lice koje on ovlasti, na osnovu zaključka Gradskog veća ili na osnovu Ugovora o međusobnoj saradnji (po zahtevu donatora).
Na zahtev korisnika javnih sredstava u okviru konsolidovanog računa trezora mogu se otvoriti i podračuni:
- za prihode ostvarene od dotacija, donacija i namenskih transfernih sredstava.
Podračun čini integralni deo konsolidovanog računa trezora.
Direktni budžetski korisnik sredstva sa podračuna može da koristi isključivo za namene planirane budžetom i godišnjim finansijskim planom, kao i za namene utvrđene ugovorom/sporazumom između ovlašćenog predstavnika grada i donatora/sufinansijera projekta.
Glavna knjiga podračuna je sastavni deo glavne knjige trezora.
Kršenje ovog uputstva od strane budžetskih izvršilaca smatra se povredom radne obaveze. Odeljenje za finansije će, ukoliko to oceni neophodnim, o izvršenim povredama radne obaveze obavestiti Načelnika gradske uprave i Gradonačelnika.
Ovog uputstva se moraju pridržavati i svi zaposleni koji učestvuju u procesu nastanka i realizacije poslovnih događaja.
Ovo Uputstvo stupa na snagu narednog dana od dana donošenja i ima se objaviti u "Službenom listu grada Sombora".
Obrasce, koji su sastavni deo ovog uputstva, objavljene u "Sl. listu Grada Sombora", br. 1/2024, možete pogledati OVDE