PRAVILNIKO POSTUPKU DODELE I KONTROLE KORIŠĆENJA SREDSTAVA ZA SUFINANSIRANJE PROGRAMA OD JAVNOG INTERESA KOJA REALIZUJU UDRUŽENJA GRADA ZRENJANINA ("Sl. list Grada Zrenjanina", br. 2/2024) |
Ovim pravilnikom bliže se uređuju uslovi, kriterijumi, obim, način, postupak dodele, kao i način i postupak kontrole korišćenja i vraćanja sredstava za programe od javnog interesa koji se sufinansiraju iz budžeta grada Zrenjanina, a koje realizuju udruženja (u daljem tekstu: korisnici sredstava).
Pojam udruženja i primena pravilnika
Pod udruženjem, u smislu ovog pravilnika, podrazumeva se dobrovoljna i nevladina nedobitna organizacija zasnovana na slobodi udruživanja više fizičkih ili pravnih lica, osnovana radi ostvarivanja i unapređenja određenog zajedničkog ili opšteg cilja i interesa, koji nisu zabranjeni Ustavom ili zakonom, upisana u registar nadležnog organa u skladu sa zakonom.
Pravo učešća u raspodeli sredstava iz člana 1. ovog pravilnika, imaju korisnici sredstava koji su registrovani na teritoriji grada Zrenjanina.
Pod programima od javnog interesa koji se sufinansiraju iz budžeta grada Zrenjanina, u smislu ovog pravilnika, smatraju se programi u oblastima utvrđenim zakonom kojim se uređuje rad udruženja, kao i programi i projekti iz oblasti kulture i umetnosti, koji su od značaja za grad Zrenjanin, a koji svojim kvalitetom doprinose afirmaciji umetničkog i kulturnog stvaralaštva.
Program čija realizacija traje najduže godinu dana u formalnom smislu može biti označen i nazivom projekat.
Program iz člana 3. ovog pravilnika naročito sadrži: oblast u kojoj se program realizuje, teritoriju na kojoj bi se realizovao, vreme i dužinu trajanja, cilj, vrstu i obim aktivnosti koje bi se vršile u toku realizacije i ukupan broj lica koji je potreban za izvođenje programa.
Sredstva za podsticanje programa
Sredstva za podsticanje programa od javnog interesa koje realizuju udruženja obezbeđuju se u budžetu grada Zrenjanina, a njihov iznos opredeljuje se odlukom o budžetu za svaku kalendarsku godinu.
Sredstva opredeljena odlukom iz stava 1. ovog člana dodeljuju se udruženjima čiji su programi odobreni na osnovu sprovedenog javnog konkursa i zaključenih ugovora o realizaciji tih programa.
Davalac sredstava je grad Zrenjanin (u daljem tekstu: Grad).
II POSTUPAK ZA DODELU SREDSTAVA
Dodela sredstava za podsticanje programa iz člana 3. ovog pravilnika vrši se na osnovu javnog konkursa koji raspisuje Gradonačelnik i oglašava na zvaničnoj internet prezentaciji grada Zrenjanina www.zrenjanin.rs, Portalu e- Uprava i na oglasnoj tabli Gradske uprave grada Zrenjanina.
Konkurs raspisuje Gradonačelnik nakon usvajanja Odluke o budžetu grada Zrenjanina za tekuću godinu, a postupak sprovođenja Konkursa sprovodi Komisija.
Konkurs se može raspisati više puta u toku godine.
Izuzetno, organ jedinice lokalne samouprave može zaključiti ugovor o finansiranju ili sufinansiranju projekata u kulturi i bez javnog konkursa, ako se radi o izuzetno značajnom projektu koji nije bilo moguće unapred planirati i ukoliko taj projekat ispunjava najmanje tri kriterijuma utvrđena Uredbom o kriterijumima, merilima i načinu izbora projekata u kulturi koji se finansiraju i sufinansiraju iz budžeta Republike Srbije, Autonomne pokrajine, odnosno jedinica lokalne samouprave ("Sl. glasnik RS", br. 105/16 i 112/17).
Oblasti od javnog interesa za koje se raspisuje konkurs
Oblasti za programe od javnog interesa koja realizuju udruženja grada Zrenjanina, a za koje se raspisuje Konkurs su:
- Podrška socio-humanitarnim organizacijama - udruženjima čiji se ciljevi osnivanja, prema statutarnim odredbama, ostvaruju u neposrednom sprovođenju aktivnosti u:
a) predmetnoj oblasti od javnog interesa (podrška socio-humanitarnim organizacijama);
b) realizaciji programa iz oblasti unapređenja položaja osoba sa invaliditetom i
v) neposrednom sprovođenju aktivnosti za unapređenje položaja boraca, veterana, ratnih vojnih invalida, civilnih invalida rata i članova njihovih porodica;
- Podsticanje amaterskog kulturnog i umetničkog stvaralaštva i
- Podsticaj programima iz oblasti obrazovanja i nauke.
Godišnji plan javnih konkursa donosi Gradonačelnik grada Zrenjanina. Plan sadrži podatke o davaocu sredstava, oblasti, nazivu i planiranom periodu raspisivanja javnog konkursa i druge relevantne podatke u zavisnosti od vrste konkursa.
Gradonačelnik grada Zrenjanina objavljuje godišnji plan javnih konkursa na zvaničnoj internet stranici i oglasnoj tabli Grada, najkasnije do 31. januara tekuće godine i dostavlja ga Ministarstvu za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog (u daljem tekstu: Ministarstvo) po instrukciji koju dobije od Ministarstva.
Komisija razmatra prijave i vrši procenu svakog programa na osnovu sledećih kriterijuma:
1) reference programa: oblast u kojoj se realizuje program, dužina trajanja programa, broj korisnika programa, mogućnost razvijanja programa i njegova održivost;
2) ciljevi koji se postižu: obim zadovoljavanja javnog interesa, unapređenje stanja u oblasti u kojoj se program sprovodi;
3) sufinansiranje programa iz drugih izvora: sopstvenih prihoda, budžeta Republike Srbije, fondova Evropske unije, poklona, donacija, legata, kredita i drugo;
4) zakonitost i efikasnost korišćenja sredstava i održivost ranijih programa: ako su ranije korišćena sredstva budžeta, da li su ispunjene ugovorne obaveze;
5) značaj: promena koja se očekuje nakon realizovane programske aktivnosti;
6) kapacitet nosioca programske aktivnosti: kvalifikacije i reference projektnog tima usklađene sa predloženim ciljevima, rezultatima i aktivnostima programa;
7) ekonomska opravdanost: predlog budžeta u odnosu na cilj programske aktivnosti;
8) precizno i detaljno prikazan narativni budžet programa: usklađenost predviđenog troška sa programskim aktivnostima;
9) promocija (publicitet): način informisanja ciljne grupe i šire javnosti o programskoj aktivnosti i
10) usklađenost sa strateškim dokumentima: usklađenost sa Planom razvoja grada Zrenjanina za period od 2023 - 2030 godine;
Izbor programa i projekata iz oblasti kulture vrši se primenom kriterijuma utvrđenih Uredbom o kriterijumima, merilima i načinu izbora projekata u kulturi koji se finansiraju i sufinansiraju iz budžeta Republike Srbije, Autonomne pokrajine, odnosno jedinica lokalne samouprave ("Sl. glasnik RS", br. 105/16 i 112/17).
Komisija ocenjuje programe po kriterijumima iz stava 1. i 2. ovog člana ocenom od 1 do 10 za svaki kriterijum ponaosob.
Bliža merila koja su specifična za određenu oblast i za izbor programa primenom kriterijuma iz stava 1. ovog člana, kao i dopunske kriterijume, može utvrditi nadležni organ u tekstu Konkursa.
Tekst Konkursa obavezno sadrži sledeće podatke:
- uslove koje korisnik sredstava - predlagač programa treba da ispuni:
- iznos i namenu sredstava planiranih za sufinansiranje programa od javnog interesa;
- cilj konkursa;
- rok za realizaciju;
- obaveznu konkursnu dokumentaciju;
- način prijavljivanja;
- rokove za podnošenje prijava i odlučivanje.
Tekst Konkursa može sadržati bliža merila i dopunske kriterijume čijom primenom se vrši vrednovanje prijavljenih programa.
Po službenoj dužnosti se utvrđuje se da li je udruženje upisano u registar nadležnog organa i da li se, prema statutarnim odredbama, ciljevi udruženja ostvaruju u oblasti u kojoj se program realizuje.
Prilikom vrednovanja programa uzeće se u obzir da li je sa udruženjem u prethodne dve godine raskinut ugovor zbog nenamenskog trošenja budžetskih sredstava.
Pravo učešća i podnošenja prijave na konkurs imaju udruženja pod uslovom da imaju registrovano sedište na teritoriji Grada.
Prijava se podnosi u roku koji ne može biti kraći od 15 dana od dana objavljivanja konkursa.
Ako za dodelu sredstava konkuriše partnerski program, samo jedno udruženje podnosi prijavu i ono je odgovorno za upravljanje finansijskim sredstvima svih partnerskih udruženja na programu i u programu mora biti označeno kao odgovorno udruženje.
Komisija za sprovođenje konkursa
Za sprovođenje konkursa Gradonačelnik obrazuje konkursnu komisiju (u daljem tekstu: komisija) koja odluke donosi na sednicama i o svom radu vodi zapisnik.
Komisija se imenuje posebnim rešenjem.
Rešenjem o obrazovanju komisije utruđuju se broj članova i sastav komisije, donošenje odluka, zadaci komisije i rokovi za njihovo izvršenje, kao i druga pitanja značajna za rad komisije.
Sednicu komisije saziva i njenim radom rukovodi predsednik komisije.
Članovi komisije ne dobijaju naknadu za svoj rad.
Stručne i administrativne poslove za potrebe komisije obavlja Odeljenje za Društvene delatnosti.
Izjava o nepostojanju sukoba interesa
Članovi komisije dužni su da potpišu izjavu da nemaju privatni interes u vezi sa radom i odlučivanjem komisije, odnosno sprovođenjem konkursa (Izjava o nepostojanju sukoba interesa).
Imenovano lice ne može preduzimati radnje u svojstvu člana komisije pre nego što potpiše Izjavu iz stava 1. ovog člana.
U slučaju da u toku sprovođenja konkursa dođe do saznanja da se nalazi u sukobu interesa ili sumnju u postojanje sukoba interesa prijavi treće lice, član komisije je dužan da o tome odmah obavesti Gradonačelnika i ostale članove komisije i da se izuzme iz daljeg rada komisije.
O rešavanju sukoba interesa Gradonačelnik odlučuje u svakom slučaju posebno, a ako utvrdi sukob interesa, imenovaće u komisiju novog člana kao zamenu.
Sukob interesa postoji ako član komisije ili članovi njegove porodice (bračni ili vanbračni drug, dete ili roditelj), zaposleni ili član organa udruženja koje učestvuje na konkursu ili bilo kog drugog udruženja povezanog na bilo koji način sa tim udruženjem, ili u odnosu na ta udruženja ima bilo koji materijalni ili nematerijalni interes, suprotan javnom interesu i to u slučajevima porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa.
Tekst izjave iz stava 1. ovog člana utvrđuje nadležni organ.
Postupanje po podnetim prijavama
Postupak po Konkursu sprovodi komisija koja razmatra podnete prijave i vrši vrednovanje svakog programa prema kriterijumima navedenim u članu 9. ovog Pravilnika.
Nepotpune i neblagovremene, kao i prijave koje nisu na propisanom obrascu ili nisu podnete od strane ovlašćenih lica komisija neće uzeti u razmatranje, iste će biti odbačene.
Komisija vrši ocenu uredno podnetih programa i odlučuje po podnetoj prijavi, odnosno u svakom konkretnom slučaju ocenjujući svrsishodnost sufinansiranja programa udruženja koja ispunjavaju uslove iz pravilnika i javnog konkursa, određuje iznos sufinansiranja s obzirom na raspoloživa sredstva u budžetu grada Zrenjanina.
Komisija utvrđuje listu vrednovanja i rangiranja prijavljenih programa sa predlogom raspodele sredstava (u daljem tekstu: Lista) u roku koji ne može biti duži od 60 dana od dana isteka roka za podnošenje prijave.
Lista se objavljuje na zvaničnoj internet prezentaciji grada Zrenjanina, Portalu e- Uprava i oglasnoj tabli Gradske uprave grada Zrenjanina.
Učesnici konkursa imaju pravo prigovora na listu u roku od osam dana od dana njenog objavljivanja.
Odluku o prigovoru donosi komisija, u roku od 15 dana od dana njegovog prijema.
Rešenje o dodeli sredstava za sufinansiranje programa od javnog interesa koja realizuju udruženja grada Zrenjanina (u daljem tekstu: Rešenje) Gradonačelnik donosi u roku od 30 dana od dana isteka roka za podnošenje prigovora.
Rešenje će se objaviti na zvaničnoj internet stranici grada Zrenjanina, Portalu e-Uprave i oglasnoj tabli Gradske uprave grada Zrenjanina.
III KORIŠĆENJE SREDSTAVA I PRAĆENJE REALIZACIJE PROGRAMA
Sredstva koja se, u skladu sa ovim pravilnikom, rešenjem dodele udruženju za realizaciju programa jesu namenska sredstva i mogu da se koriste isključivo za realizaciju odobrenog programa i u skladu sa ugovorom koji se zaključuje između Gradonačelnika grada Zrenjanina i udruženja, u roku koji nije duži od 30 dana od dana prijema Rešenja.
Prenos sredstava iz stava 1. ovog člana vrši se u skladu sa propisima kojima se uređuje prenos sredstava i otvaranje računa korisnika javnih sredstava.
Ugovorom se uređuju međusobna prava, obaveze i odgovornosti ugovornih strana, a naročito: naziv i sadržina programa, iznos sredstava koji se dodeljuje iz budžeta Grada za realizaciju tog programa, način na koji se dodeljena sredstva za realizaciju programa prenose udruženju, ukupnu vrednost programa, datum početka i završetka realizacije programa, konkretne obaveze ugovornih strana, sadržinu izveštaja i način i rokove za podnošenje izveštaja, instrumente obezbeđenja za slučaj nenamenskog trošenja sredstava obezbeđenih za realizaciju programa, odnosno za slučaj neizvršenja ugovorne obaveze i povraćaj neutrošenih sredstava, vreme trajanja ugovora, uslove za raskid ugovora pre isteka roka na koji je zaključen, prava i obaveze ugovornih strana u slučaju raskida ugovora pre isteka vremena na koji je zaključen, prava i obaveze ugovornih strana u slučaju nepoštovanja ugovorom predviđenog načina pravdanja sredstava i način rešavanja sporova.
Korisnik sredstava dužan je da pre sklapanja ugovora nadležnom organu dostavi potpisanu izjavu, da sredstva za realizaciju odobrenog programa nisu na drugi način već obezbeđena kao i potpisanu izjavu o nepostojanju sukoba interesa i interni akt o antikorupcijskoj politici.
Ukoliko se nosilac odobrenog programa ne odazove pozivu za zaključenje ugovora u roku od 30 dana od dana prijema poziva, smatraće se da je povukao predlog programa.
Nadležni organ prati realizaciju programa za koji su odobrena sredstva u skladu sa ovim Pravilnikom.
Praćenje realizacije programa obuhvata: obavezu udruženja da obaveštava nadležni organ o realizaciji programa, u rokovima određenim ugovorom; pregledanje izveštaja od strane nadležnog organa; monitoring posete predstavnika nadležnog organa; obavezu udruženja da omogući predstavnicima nadležnog organa da izvrše uvid u relevantnu dokumentaciju nastalu u toku realizacije programa; prikupljanje informacija od korisnika programa; druge aktivnosti predviđene ugovorom.
Udruženje je dužno da nadležnom organu omogući praćenje realizacije programa.
Udruženje izrađuje završne narativne i finansijske izveštaje koje dostavljaju komisiji i Gradonačelniku grada Zrenjanina preko Odeljenja za društvene delatnosti.
Završni narativni izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži: detaljan opis aktivnosti i rezultata realizacije programa u odnosu na planirane aktivnosti definisane ugovorom, kako bi se mogla izvršiti procena uspešnosti i obrazloženje za svako odstupanje od programa i pregled korektivnih mera čije se preduzimanje planira od strane udruženja.
Završni finansijski izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži: prikaz budžeta, koji je sastavni deo ugovora, sa pregledom svih troškova koji su nastali tokom izveštajnog perioda, kao i celokupnu dokumentaciju koja opravdava nastale troškove.
Udruženje na propisanim obrascima dostavlja komisiji i Gradonačelniku grada Zrenjanina preko Odeljenja za društvene delatnosti završne narativne i finansijske izveštaje u rokovima predviđenim zaključenim ugovorom.
Pregledom finansijskih izveštaja nadležni organ utvrđuje da li su budžetska sredstva namenski korišćena i da li postoji računovodstvena dokumentacija koja ukazuje na namenski utrošak istih.
Pregledom narativnog izveštaja nadležni organ ostvaruje uvid i vrši procenu kvaliteta i uspešnosti programa u smislu realizacije postavljenih ciljeva.
O izvršenoj proceni nadležni organ obaveštava udruženje.
Ukoliko se izveštaji iz prethodnog stava ne dostave, prijava za dodelu novih sredstava neće biti uzeta u razmatranje od strane komisije.
U cilju praćenja realizacije programa, nadležni organ može realizovati monitoring posete.
Monitoring posete, u smislu ovog pravilnika, podrazumevaju posetu udruženju, održavanje sastanaka ovlašćenih predstavnika komisije sa ovlašćenim predstavnicima udruženja, prisustvo određenim događajima i manifestacijama ili drugim programskim aktivnostima koje udruženje sprovodi u sklopu realizacije programa.
Monitoring poseta može biti najavljena ili nenajavljena.
Nadležni organ izrađuje izveštaj o monitoring poseti iz stava 1. ovog člana u roku od deset dana od dana sprovedene posete. Po potrebi može izraditi i preporuke za otklanjanje nedostataka i rokove za njihovu realizaciju i uputiti ih korisniku sredstava.
Za programe čije trajanje je duže od šest meseci i čija je vrednost odobrenih sredstava veća od 500.000,00 dinara, kao i za programe koji traju duže od godinu dana, nadležni organ realizuje najmanje jednu monitoring posetu tokom trajanja programa, odnosno najmanje jednom godišnje.
Nadzor nad izvršavanjem ugovorom utvrđenih poslova vrši Odeljenje za finansije i Odeljenje za društvene delatnosti Gradske uprave grada Zrenjanina.
Sukob interesa kod korisnika sredstava
Udruženje će preduzeti sve potrebne mere u cilju izbegavanja sukoba interesa prilikom korišćenja namenskih sredstava i odmah po saznanju obavestiti nadležni organ o svim situacijama koje predstavljaju ili bi mogle dovesti do sukoba interesa, u skladu sa zakonom.
Sukob interesa postoji u situaciji u kojoj je nepristrasno izvršenje ugovornih obaveza bilo kog lica vezanog ugovorom ugroženo zbog prilike da to lice svojom odlukom ili drugim aktivnostima učini pogodnost sebi ili sa njim povezanim licima (članovi porodice: supružnik ili vanbračni partner, dete ili roditelj), zaposlenom, članu udruženja, a na štetu javnog interesa i to u slučaju porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa sa tim licem.
Svaki sukob interesa nadležni organ posebno razmatra i može od udruženja zatražiti sva potrebna obaveštenja i dokumentaciju.
U slučaju utvrđenog postojanja sukoba interesa u sprovođenju ugovora, nadležni organ će zatražiti od udruženja da bez odlaganja, a najkasnije u roku od 30 dana, preduzme odgovarajuće mere, a ako udruženje to ne učini, pokrenuće se postupak za raskid ugovora.
Ne smatra se sukobom interesa kada korisnik sredstava sprovodi program koji je usmeren na članove udruženja kao korisnike programa koji pripadaju socijalno osetljivim grupama ili osobama sa invaliditetom.
Preraspodela odobrenog iznosa sredstava
Korisnik sredstava, u izuzetnim situacijama, može da traži saglasnost od Gradonačelnika grada Zrenjanina radi preraspodele sredstava za realizaciju planiranih aktivnosti u okviru odobrenog programa.
Zahtevom za preraspodelu sredstava ne može se tražiti povećanje rashoda koji se odnose na ljudske resurse.
Preraspodela sredstava se može izvršiti tek nakon dobijanja pismene saglasnosti ili potpisivanjem aneksa ugovora sa davaocem sredstava.
Postupanje u slučaju nepravilnosti
Nadležni organ obaveštava korisnika sredstava da će pokrenuti postupak za raskid ugovora i povraćaj sredstava sa pripadajućom kamatom ukoliko su nepravilnosti takve prirode da onemogućavaju nadležni organ da utvrdi da su dodeljena sredstva namenski korišćena, odnosno ako utvrdi nenamenski utrošak sredstava.
Raskid ugovora i povraćaj sredstava
Ako se prilikom praćenja realizacije programa utvrdi nenamensko trošenje sredstava Gradonačelnik grada Zrenjanina dužan je da raskine ugovor, zahteva povraćaj prenetih sredstava, odnosno da aktivira instrumente obezbeđenja, a udruženje je dužno da sredstva vrati sa zakonskom kamatom.
Izveštaj o realizovanoj finansijskoj podršci
Nadležni organ izrađuje izveštaj o realizovanoj finansijskoj podršci programima udruženja iz budžetskih sredstava u prethodnoj kalendarskoj godini.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici nadležnog organa i na portalu e-Uprava.
Nadležni organ može sprovesti analizu uspešnosti, kvaliteta i stepena ostvarenosti ciljeva programa za koje su dodeljena sredstva na konkursu, ukoliko oceni da bi to dovelo do unapređenja stanja u određenoj oblasti u kojoj se korisnicima dodeljuju finansijska sredstva.
Prestanak važenja ranijeg propisa
Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o raspodeli sredstava za sufinansiranje programskih aktivnosti i projekata udruženja i amaterskih kulturno - umetničkih društava grada Zrenjanina ("Službeni list grada Zrenjanina", br. 33/15, 10/18 i 26/19).
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Zrenjanina".