ODLUKA
O UPRAVLJANJU OTPADOM

("Sl. glasnik grada Jagodine", br. 5/2022, 21/2022 i 4/2024)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom propisuju se uslovi i način organizovanja poslova upravljanja otpadom (u daljem tekstu: otpad) na teritoriji grada Jagodine, a naročito:

1. Uslovi za upravljanje otpadom kojima se obezbeđuje određen obim, vrsta i kvalitet usluge, prava i obaveze javnog komunalnog preduzeća ili drugog preduzeća, odnosno preduzetnika koji upravlja otpadom kao i prava i obaveze korisnika usluga,

2. Način obezbeđivanja kontinuiteta u upravljanju otpadom,

3. Sredstva za obavljanje delatnosti upravljanja otpadom,

4. Način postupanja i ovlašćenje organa Grada u slučaju prekida obavljanja poslova upravljanja otpadom usled nepredviđenih okolnosti (havarije, elementarne nepogode i dr.) ili štrajka, operativne mere koje preduzimaju javno komunalno preduzeće ili drugo preduzeće, odnosno preduzetnik kome se povere pojedini poslovi iz okvira delatnosti upravljanja otpadom,

5. Skupština grada Jagodina obavezno određuje i način kontinuiranog izjašnjavanja (najmanje jednom godišnje) korisnika komunalnih usluga u cilju poboljšanja kvaliteta pružanja komunalnih usluga od strane vršilaca komunalnih delatnosti, koje se može organizovati elektronskim putem ili na drugi pogodan način,

6. Selekcija, tretman i reciklaža otpada u skladu sa zakonskim propisima,

7. Način postupanja i upravljanje posebnim tokovima otpada.

Član 2

Upravljanje otpadom jeste sprovođenje propisanih mera za postupanje sa otpadom u okviru sakupljanja, transporta, skladištenja, tretmana, odnosno ponovnog iskorišćenja, i odlaganja otpada, uključujući i nadzor nad tim aktivnostima i brigu o postrojenjima za upravljanje otpadom posle zatvaranja i aktivnosti koje preduzima trgovac i posrednik.

Upravljanje komunalnim otpadom, u smislu ove odluke, je sakupljanje komunalnog otpada iz stambenih, poslovnih i drugih objekata, osim opasnog i industrijskog otpada, njegovo odvoženje, tretman i bezbedno odlaganje uključujući upravljanje, održavanje, saniranje i zatvaranje deponija kao i selekcija sekundarnih sirovina, njihovo skladištenje i tretman (u daljem tekstu: upravljanje komunalnim otpadom).

Radi izvršavanja usluga navedenih u stavu 2. ovog člana formiran je Regionalni centar za selekciju komunalnog čvrstog otpada - Reciklažni centar - Centar za selekciju, kompostište, sanitarna deponija i transfer centri.

Upravljanjem otpadom od građenja i rušenja u smislu ove odluke podrazumeva se upravljanje otpadom koji nastaje: izvođenjem građevinskih i drugih radova na izgradnji i rušenju objekata, adaptacijama, renoviranju, rekonstruisanju stambenih, industrijskih i drugih objekata, održavanju i zameni infrastrukturnih objekata, kao i iskopima za stambenu, industrijsku i putnu infrastrukturu.

Član 3

Obavljanje poslova upravljanja komunalnim otpadom člana 2. stava 2. ove Odluke Grad može, osim javnom komunalnom preduzeću, poveriti i drugom preduzeću, odnosno preduzetniku ukoliko to preduzeće, odnosno preduzetnik preuzme obavezu ulaganja sredstava u navedenu delatnost na način utvrđen ugovorom, u skladu sa odredbama Zakona o komunalnim delatnostima.

Javno preduzeće koje je osnovano za upravljanje komunalnim otpadom i drugo preduzeće, odnosno preduzetnik kome se povere pojedini poslovi iz okvira ove komunalne delatnosti (u daljem tekstu: davaoci usluga), dužni su da se u svom radu pridržavaju Zakona i odredaba ove Odluke.

Vršioci komunalne delatnosti moraju da ispune uslove u pogledu tehnološke opremljenosti i raspoloživih finansijskih i ljudskih resursa. Poveravanje poslova vrši se na osnovu Odluke Skupštine grada o načinu upravljanja komunalnim otpadom i Ugovora o poveravanju. Na postupak poveravanja upravljanja komunalnim otpadom, upravljanje komunalnim otpadom, primenjuju se odredbe Zakona o javnom privatnom partnerstvu i koncesiji, osim kada se osniva javno komunalno preduzeće.

Upravljanje otpadom od građenja i rušenja iz člana 2. ove Odluke mogu da vrše operateri postrojenja koji poseduju dozvolu za upravljanje otpadom od građenja i rušenja.

Član 4

Korisnici usluga u smislu ove Odluke su: svi građani, sva pravna lica i preduzetnici, kao vlasnici, korisnici ili zakupci stanova, stambenih, stambeno-poslovnih, poslovnih objekata i drugih posebnih delova zgrada ili prostorija (u daljem tekstu: korisnici usluga) sa kompletne teritorije svih mesnih zajednica u Gradu Jagodini kao i Grad Jagodina za upravljanja otpadom.

Član 5

Izrazi upotrebljeni u ovoj Odluci imaju sledeće značenje:

1) komunalni otpad jeste odvojeno sakupljeni otpad iz domaćinstva, uključujući papir, karton, staklo, metal, plastiku, biootpad, drvo, tekstil, ambalažu, otpadnu električnu i elektronsku opremu, otpadne baterije i akumulatore, kabasti otpad i mešani komunalni otpad i/ili odvojeno sakupljeni otpad iz drugih izvora, ako je taj otpad sličan po prirodi i sastavu otpadu iz domaćinstva, ali ne uključuje otpad iz proizvodnje, poljoprivrede, šumarstva, ribarstva i akvakulture, otpadna vozila i otpad od građenja i rušenja,

2) komercijalni otpad jeste otpad koji nastaje u preduzećima, ustanovama i drugim institucijama koje se u celini ili delimično bave trgovinom, uslugama, kancelarijskim poslovima, sportom, rekreacijom ili zabavom, osim otpada iz domaćinstva i industrijskog otpada,

3) industrijski otpad jeste otpad iz bilo koje industrije ili sa lokacije na kojoj se nalazi industrija, osim jalovine i pratećih mineralnih sirovina iz rudnika i kamenoloma,

4) inertni otpad jeste otpad koji nije podložan bilo kojim fizičkim, hemijskim ili biološkim promenama, ne rastvara se, ne sagoreva ili na drugi način fizički ili hemijski reaguje, nije biološki razgradiv ili ne utiče nepovoljno na druge materije sa kojima dolazi u kontakt na način koji može da dovede do povećanja zagađenja životne sredine ili ugrozi zdravlje ljudi, a ukupno izluživanje i sadržaj zagađujućih materija u otpadu i ekotoksičnost izluženih materija ne smeju biti značajni, a posebno ne smeju da ugrožavaju kvalitet površinskih i/ili podzemnih voda,

5) neopasan otpad jeste otpad koji nema karakteristike opasnog otpada,

6) opasan otpad jeste otpad koji po svom poreklu, sastavu ili koncentraciji opasnih materija može prouzrokovati opasnost po životnu sredinu i zdravlje ljudi i ima najmanje jednu od opasnih karakteristika utvrđenih posebnim propisima, uključujući i ambalažu u koju je opasan otpad bio ili jeste upakovan,

7) otpad od građenja i rušenja jeste otpad koji nastaje izvođenjem građevinskih i drugih radova na izgradnji i rušenju objekata, adaptacijama, renoviranju, rekonstruisanju stambenih, industrijskih i drugih objekata, održavanju i zameni infrastrukturnih objekata, kao i iskopima za stambenu, industrijsku i putnu infrastrukturu.

Osim navedene podele, u ovoj Odluci sagledane su i posebne kategorije otpada i postupanje sa istim (uključujući i one kategorije otpada čije se upravljanje određuje drugim zakonskim propisima), a to su : medicinski otpad, farmaceutski otpad, ambalažni otpad, otpadne baterije i akumulatori, otpadna vozila, otpadne gume, otpadna ulja i drugi zauljeni otpad, električni i elektronski otpad, građevinski i inertni otpad, otpad koji sadrži azbest, otpad od proizvodnje.

II UPRAVLJANJE OTPADOM

Član 6

Upravljanje otpadom u smislu ove Odluke smatra se upravljanje komunalnim otpadom, upravljanje otpadom od građenja i rušenja, upravljanje otpadnim gumama, komercijalnim otpadom i upravljanje industrijskim otpadom.

1. Komunalni otpad

Član 7

Za odnošenje komunalnog otpada korisnici komunalne usluge koriste usluge javnog komunalnog preduzeća ili drugog preduzeća, odnosno preduzetnika kome su u skladu sa ovom Odlukom povereni ti poslovi i ovaj otpad ne smeju spaljivati, uništavati, zakopavati ili na drugi način uklanjati.

Član 8

Odvoženje komunalnog otpada obavlja se prema godišnjem Programu koji donosi davalac usluga do 30. novembra tekuće godine za narednu godinu. Program se dostavlja na saglasnost Gradskom veću grada Jagodine.

Program naročito sadrži vreme i način iznošenja komunalnog otpada, vrstu i ukupan broj posuda za odlaganje komunalnog otpada.

Član 9

Korisnici usluga komunalni otpad odlažu u predviđene posude.

Komunalni otpad se do iznošenja, sakuplja i odlaže u tipizirane posude za sakupljanje otpada. Posude su tako izrađene da se lako zatvaraju i otvaraju što omogućava prihvatanje posuda radi pražnjenja sadržaja u specijalizovano vozilo kojim se odvozi na deponiju.

Tipizirane posude u smislu ove odluke su:

1. Standardni kontejneri zapremine od 1,1 m3 za kolektivno stanovanje,

2. Standardni kontejneri od 1,1m3 i 7m3 ili odgovarajući broj kanti za potrebe pravnih lica,

3. Tipske posude za selektiranje otpada.

Član 10

Kontejneri se drže na mestu koje je za to izgrađeno ili predviđeno tehničkom dokumentacijom po kojoj je objekat izgrađen, odnosno postavljen.

Ako mesto za držanje kontejnera nije određeno na način propisan u prethodnom stavu ovog člana, mesto i uslove za njihovo postavljanje na javnim površinama predlaže davalac usluge, a saglasnost daje nadležni organ Grada.

Prostor namenjen za smeštaj kontejnera treba da bude na mestu pristupačnom za prilaz vozila za odvoz komunalnog otpada.

U zgradama koje imaju izgrađene posebne kanale za komunalni otpad i prostorije za kontejnere, komunalni otpad se do odvoženja drži na način koji je prilagođen tim uređajima i tehničkom procesu rada davaoca usluge, a o ispravnosti uređaja i čistoći staraju se vlasnik zgrade, odnosno skupština zgrade.

Kontejneri se postavljaju izvan javnih saobraćajnih površina.

Izuzetno, kontejneri se mogu postavljati na površine namenjene pešačkom saobraćaju ili parkiranju motornih vozila ukoliko nema mogućnosti da se postave na drugo mesto.

U slučaju iz prethodnog stava ovog člana, mesto za postavljanje kontejnera i način njihovog obeležavanja predlaže davalac usluge, a saglasnost daje nadležni organ Grada.

Kontejneri postavljeni na mestima određenim u skladu sa odredbama ovog člana ne smeju se pomerati sa tih mesta.

Član 11

Korisnici usluga kao investitori ili vlasnici novoizgrađenih višeporodičnih stambenih ili poslovno-stambenih objekata i novoizgrađenih ili postojećih poslovnih i drugih objekata, dužni su da nabave odgovarajuće posude za sakupljanje komunalnog otpada po kriterijumu: jedan kontejner od 1,1 m3 za 10-15 stanova i obezbeđuju prostor za postavljanje kontejnera u skladu sa Lokacijskim uslovima izdatim od nadležnog organa Grada.

Ako korisnik ne postupi u skladu sa stavom 1. ovog člana davalac usluga će nabaviti i postaviti odgovarajući broj posuda za sakupljanje komunalnog otpada na teret investitora, a lokaciju će odrediti nadležni organ Grada.

Korisnik usluga je dužan da radi uvođenja u evidenciju dostavi davaocu usluga sve podatke koji su neophodni za izvršavanje i utvrđivanje cene usluge sakupljanja, odvoženja i deponovanja komunalnog otpada.

Član 12

U posudama za komunalni otpad je zabranjeno paliti komunalni otpad, odlagati žar, sipati vodu, drugu tečnost, zapaljive, štetne i opasne materije, kao i odlagati otpatke koji ne spadaju u komunalni otpad.

Lice koje postupi suprotno zabrani iz stava 1. ovog člana i na taj način ošteti ili uništi posudu za komunalni otpad, kao i lice koje na bilo koji drugi način ošteti ili uništi istu dužno je da davaocu usluga nadoknadi pričinjenu štetu.

Preduzeća, druga pravna lica i preduzetnici koji obavljaju ugostiteljsku ili trgovinsku delatnost prehranom (proizvodnja, prerada i prodaja mesa, voća, povrća i ostalih životnih namirnica) dužni su da ostatke od hrane odlažu u posebne zatvorene posude.

Zabranjeno je odlaganje ambalaže i drugih otpadaka koji nastaju u obavljanju delatnosti u posude postavljene za odlaganje komunalnog otpada.

Član 13

Davalac usluga je dužan da odvozi komunalni otpad na regionalni centar za selekciju komunalnog čvrstog otpada - Regionalni centar- Centar za selekciju, komposište, sanitarna deponija i transfer centri.

Komunalni otpad se odnosi jedanput nedeljno u jednakim vremenskim razmacima u skladu sa Programom.

Po potrebi komunalni otpad se može odnositi i više puta nedeljno, po nalogu nadzornog organa.

Izuzetno iz stava 1. ovog člana, sa područja Grada gde je vozilima davaoca usluga otežan ili potpuno onemogućen prilaz u pojedine ulice ili naselja, na predlog davaoca usluge, mesto na kome će se odlagati komunalni otpad do odvoženja i dinamiku njegovog odvoženja saglasnost daje nadležna Gradska uprava nadležna za komunalne poslove.

Gradska uprava nadležna za komunalne poslove može u slučaju elementarnih nepogoda i drugih opravdanih razloga odrediti da se u pojedinim delovima grada komunalni otpad odnosi manji broj puta od propisanog u ovom članu.

Davalac usluga dužan je da Gradskoj upravi nadležnoj za komunalne poslove i komunalnoj i saobraćajnoj inspekciji Gradske uprave nadležne za inspekcijski nadzor dostavi Plan odvoženja komunalnog otpada.

Član 14

Pri sakupljanju i odvoženju komunalnog otpada davalac usluga je dužan da vodi računa da se komunalni otpad ne rasipa, ne podiže prašina i ne stvara buka, kao i da se ne oštećuju posude za otpad, prostorije i površine na kojima se oni nalaze ili kroz koje se komunalni otpad iznosi, kao i da se rasuti komunalni otpad odmah pokupi i ukloni.

Posle sakupljanja i odvoženja komunalnog otpada prostorije u zgradi i ulični prostor gde su postavljene posude za komunalni otpad moraju se očistiti, a posude za komunalni otpad moraju se vratiti na za to određena mesta.

2. Otpad od građenja i rušenja

Član 15

Investitor građevinskih radova obavezan je da vrši selekciju otpada od građenja i rušenja u skladu sa zakonskim propisima.

Selekcija otpada je potrebno izvršiti tako da je moguće ponovo iskorišćavanje svake vrste otpada kao sekundarne sirovine.

Pod građevinskim radovima u smislu stava 1. ovog člana podrazumeva se rušenje, adaptacija, rekonstrukcija i izgradnja objekata, kao i raščišćavanje zemljišta za izgradnju.

Investitor je obavezan da zbrine otpad od građenja i rušenja u skladu sa članom 3. ove odluke.

Troškove sakupljanja, transporta i odlaganja otpada snosi vlasnik otpada, a troškove uklanjanja otpada odloženog izvan mesta određenog za odlaganje, čije poreklo ne može da se utvrdi, odnosno ustanovi njegova veza sa vlasnikom, odnosno licem koje ga je odložilo, snosi jedinica lokalne samouprave.

Investitor ili izvođač radova dužan je da odvojeno od ostalog otpada zbrine opasan otpad od građenja i rušenja koji zahteva posebno postupanje.

Otpad se transportuje u zatvorenom vozilu ili na drugi odgovarajući način kako bi se sprečilo rasipanje ili ispadanje otpada prilikom transporta, utovara ili istovara i kako bi se sprečilo zagađenja vazduha, vode, zemljišta i životne sredine.

U slučaju zagađenja nastalog tokom transporta otpada prevoznik otpada je odgovoran za čišćenje i otklanjanje zagađenja područja.

Prevoznik otpada iz člana 3. dužan je da vodi evidenciju o svakom transportu građevinskog otpada i omogući nadležnom inspektoru nadzor nad vozilom, teretom i pratećom dokumentacijom kao i da otpad odveze na o lokaciju određenu članom 15a. ove Odluke.

Vlasnik otpada dužan je da inspektoru omogući nadzor i pruži potrebne podatke u vezi sa otpadom od mesta nastanka do lokacije iz člana 15a. kao i da postupi po nalogu inspektora.

Član 15a

Za odlaganje neopasnog otpada od građenja i rušenja određuje se lokacija kp br. 801/1 KO Rakitovo.

3. Otpadna guma

Član 16

Otpadna guma je guma od vozila (automobila, kombija, kamiona, autobusa, motorcikala, bicikala itd.), specijalnih vozila (dampera, utovarivača itd.), građevinskih mašina, poljoprivrednih vozila - mehanizacije, aviona i drugih letelica, prikolica i drugih priključnih vozila koju vlasnik ne može ili ne želi više upotrebljavati.

Otpadne gume sakuplja, odvozi, tretira i odlaže davalac usluge, koji mora da ima dozvolu, mora da vodi i čuva evidenciju o količinama sakupljenih i tretiranih otpadnih guma i podatke o tome dostavlja Agenciji za zaštitu životne sredine.

Uslovi, način i cena izvršavanja usluga navedenih u prethodnom stavu ovog člana utvrđuju se ugovorom koji zaključuju korisnik i davalac usluga.

4. Komercijalni otpad

Član 17

Komercijalni otpad jeste otpad koji nastaje u preduzećima, ustanovama i drugim institucijama koje se u celini ili delimično bave trgovinom, uslugama, kancelarijskim poslovima, sportom, rekreacijom ili zabavom, osim otpada iz domaćinstva i industrijskog otpada.

Za odnošenje komercijalnog otpada korisnici koriste usluge javnog komunalnog preduzeća ili drugog preduzeća, odnosno preduzetnika kome su u skladu sa ovom Odlukom povereni ti poslovi i ovaj otpad ne smeju spaljivati, uništavati, zakopavati ili na drugi način uklanjati.

5. Industrijski otpad

Član 18

Industrijski otpad jeste otpad iz bilo koje industrije, osim jalovine i pratećih mineralnih sirovina iz rudnika i kamenoloma. Industrijski otpad sakuplja, odvozi, deponuje ili tretira davalac usluga koji mora imati dozvolu za obavljanje te delatnosti.

Uslovi i način izvršavanja usluga navedenih u prethodnom stavu ovog člana utvrđuju se ugovorom koji zaključuju korisnik i davalac usluga.

6. Posebne vrste otpada

Član 19

Uklanjanje, sakupljanje, odnošenje, tretman i odlaganje otpada i materija iz zdravstvenih i drugih sličnih organizacija, opasnih po život i zdravlje ljudi vrši se u skladu sa posebnim propisima.

Posebne vrste otpada (medicinski, medicinski iz veterinarskih organizacija, farmaceutski i dr.) nakon neutralizacije, odlažu se u posebne posude nedostupne i zaštićene od drugih lica, odnose se i deponuju na za to određeno i zaštićeno mesto na deponiji.

Lice koje vrši sakupljanje, transport, tretman, odnosno skladištenje posebnih vrsta otpada (upravljanje istrošenim baterijama i akumulatorima, upravljanje otpadnim uljima, upravljanje otpadnim gumama, upravljanje otpadom od električnih i elektronskih proizvoda, upravljanje otpadnim fluorescentnim cevima koje sadrže živu, upravljanje otpadom koji sadrži azbest, upravljanje otpadnim vozilima, upravljanje medicinskim, farmaceutskim otpadom i upravljanje otpadom iz proizvodnje titan-dioksida), mora imati dozvolu od nadležnog organa, za sva postupanja, sa svakom od navedenih vrsta otpada.

Član 20

Korisnici usluga dužni su da obaveste davaoca usluga o potrebi za sakupljanjem i odvoženjem otpada od građenja i rušenja, otpadnih guma, krupnog otpada, industrijskog otpada i posebnih vrsta otpada koji prema ovoj Odluci ne spadaju u komunalni otpad.

Davalac usluga je obavezan da na zahtev korisnika usluge iz prethodnog stava ovog člana, nakon potpisanog ugovora sa korisnikom postavi odgovarajuće namenske posude, odveze, deponuje ili tretira otpad.

Za korišćenje deponije, davalac usluge iz stava 2. ove Odluke, dužan je da davaocu usluga koji upravlja deponijom plaća cenu, u visini koja će biti utvrđena u ugovoru koji će zaključiti korisnik i davalac usluge.

Član 21

Komunalni otpad, otpad sa javnih površina i druge vrste otpada, sakupljaju se, odvoze, deponuju ili tretiraju u skladu sa zakonom.

Zabranjeno je otpad istovarati i ostavljati van za to predviđena mesta.

Gradska uprava nadležna za komunalne poslove može za potrebe nasipanja, odnosno nivelisanja terena odrediti da se zemlja koja se iskopa sa određenih gradilišta ne istovaruje na deponiju, već na teren koji se nasipa, odnosno niveliše.

Član 22

Davalac usluge je dužan da svoja vozila održava u higijenski ispravnom stanju u skladu sa zakonom.

Član 23

Ostavljena vozila, dužan je ukloniti vlasnik vozila, a ukoliko vlasnik to ne uradi, po nalogu komunalnog inspektora, isto će ukloniti vršilac komunalne delatnosti na teret vlasnika vozila.

V) Selekcija otpada

Član 24

Selekcija podrazumeva sakupljanje i odvajanje komunalnog otpada po vrsti, odlaganje u posebne posude, odvoženje i deponovanje, prodaja ili prerada otpada.

Iz komunalnog otpada se odvajaju: papir, karton i kartonska ambalaža, plastika različitog kvaliteta, PET ambalaža, metal, staklo i dr.

Član 25

U naseljenim mestima u gradu Jagodina, ovlašćeni operateri postavljaju tipske posude sa logom operatera na vidnom mestu za odlaganje ambalažnog otpada i njegovog organizovanog prikupljanja i transporta do gradskog reciklažnog centra ili predaje reciklerima.

Mesta za postavljanje posuda moraju biti jasno obeležena i građevinski i tehnički opremljena.

Za selekciju otpada nadležne gradske službe i vršilac komunalne delatnosti sprovode edukaciju korisnika usluga.

III NAČIN OBEZBEĐIVANJA KONTINUITETA U UPRAVLJANJU KOMUNALNIM OTPADOM

Član 26

Davalac usluga je dužan da svoj rad i poslovanje organizuje tako da realizacijom programa i ugovora sa korisnicima usluga predviđenih ovom Odlukom, trajno i nesmetano pruža komunalne usluge korisnicima i u skladu sa odredbama ove Odluke obezbedi propisani obim, vrstu i kvalitet usluga.

Davalac usluga je dužan da na osnovu pismenog naloga organa Grada nadležnog za komunalne poslove vrši i vanredne poslove u vezi sa obavljanjem komunalne delatnosti uz obezbeđenje novčanih sredstava za te poslove koja se uplaćuju davaocu usluga.

Član 27

Ako usled više sile ili drugih razloga koji se nisu mogli predvideti, odnosno sprečiti dođe do poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga utvrđenih ovom Odlukom, davalac usluga mora bez odlaganja preduzeti mere na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno prekida ili na drugi način obezbedi zadovoljavanje potreba korisnika usluga.

Mere koje davalac usluga preduzima u slučajevima iz stava 1. ovog člana su:

1. Radno angažovanje zaposlenih na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo zbog prekida u pružanju komunalnih usluga, kao i angažovanje trećih lica u obezbeđivanju upravljanja komunalnim otpadom,

2. Hitne popravke vozila kojima se obezbeđuje obavljanje upravljanja komunalnim otpadom, kao i zaštita komunalnih objekata (posuda, odnosno kontejnera) i uređaja od daljih kvarova ili havarija,

3. Preduzima i druge mere koje utvrdi Gradska uprava nadležna za komunalne poslove.

IV SREDSTVA I NAKNADE ZA OBAVLJANJE KOMUNALNE DELATNOSTI

Član 28

Sredstva za obavljanje komunalne usluge u smislu ove Odluke obezbeđuju se iz cene komunalne usluge.

Cenu komunalne usluge iz stava 1. ovog člana utvrđuje davalac usluge prema obimu, vrsti i kvalitetu pružanja usluge, a na osnovu elemenata za obrazovanje cene komunalnih usluga propisanih Zakonom o komunalnim delatnostima, a uz saglasnost Grada.

Cene komunalnih usluga se određuju na osnovu sledećih načela:

1) Primena načela "potrošač plaća";

2) Primena načela "zagađivač plaća";

3) Dovoljnosti cene da pokrije poslovne rashode;

4) Usaglašenosti cena komunalnih usluga sa načelom pristupačnosti;

5) Nepostojanja razlike u cenama između različitih kategorija potrošača, sem ako se razlika zasniva na različitim troškovima obezbeđivanja komunalne usluge.

Ako se za različite kategorije korisnika komunalnih usluga primenjuju različiti metodi obračuna, vodiće se računa da cena bude srazmerna sa troškovima pružanja te usluge.

Jedinica lokalne samouprave može propisati da se u postupku kontrole korišćenja komunalne usluge naplaćuje posebna cena za slučaj korišćenja komunalne usluge na način koji je u suprotnosti sa propisima kojima se uređuje ta komunalna delatnost.

Cene komunalnih usluga mogu se plaćati unapred.

Član 29

Elementi za određivanje cena komunalnih usluga su:

1) Poslovni rashodi iskazani u poslovnim knjigama i finansijskim izveštajima;

2) Rashodi za izgradnju i rekonstrukciju objekata komunalne infrastrukture i nabavku opreme, prema usvojenim programima i planovima vršioca komunalne delatnosti na koje je jedinica lokalne samouprave dala saglasnost;

3) Dobit vršioca komunalne delatnosti. Sredstva koja su namenjena za finansiranje obnove i izgradnje objekata komunalne infrastrukture iskazuju se posebno i mogu se upotrebiti samo za te namene.

Jedinica lokalne samouprave je u obavezi da prati kretanje cena komunalnih usluga, a naročito usklađenost cena komunalnih usluga sa principima utvrđenim ovim zakonom.

Član 30

Odluku o promeni cena komunalnih usluga donosi vršilac komunalne delatnosti.

Na odluku o promeni cena komunalne usluge, sakupljanja, odvoženja i deponovanja komunalnog otpada, saglasnost daje nadležni organ jedinice lokalne samouprave.

Uz zahtev za davanje saglasnosti iz stava 2. ovog člana, vršilac komunalne delatnosti nadležnom organu jedinice lokalne samouprave dostavlja obrazloženje koje naročito sadrži razloge za promenu i detaljnu strukturu predložene cene.

Jedinica lokalne samouprave objavljuje zahtev za davanje saglasnosti na odluku o promeni cena komunalnih usluga, sa obrazloženjem, na oglasnoj tabli u sedištu jedinice lokalne samouprave, kao i u elektronskom obliku putem interneta, najmanje 15 dana pre donošenja odluke.

Odlukom skupštine jedinice lokalne samouprave o načinu obavljanja komunalne delatnosti iz stava 2. ovog člana, odnosno ugovorom o poveravanju, mogu se urediti uslovi pod kojima promena cene komunalne usluge može da stupi na snagu i pre dobijanja saglasnosti nadležnog organa jedinice lokalne samouprave, uz obavezu vršioca komunalne delatnosti da nadoknadi razliku korisnicima komunalnih usluga ako nadležni organ jedinice lokalne samouprave odbije da da saglasnost na povećanje cene.

Odlukom skupštine jedinice lokalne samouprava o načinu obavljanja komunalne delatnosti, odnosno ugovorom o poveravanju, može se urediti način promene cene komunalne usluge na inicijativu jedinice lokalne samouprave.

Odlukom skupštine jedinice lokalne samouprave o načinu obavljanja komunalne delatnosti, odnosno ugovorom o poveravanju, mogu se urediti odgovornost, odnosno prava i obaveze ugovornih strana za slučaj da se cena komunalne usluge koja ne podleže davanju saglasnosti, ne utvrdi u iznosu koji je u skladu sa metodologijom utvrđenom u ugovoru o poveravanju.

Član 31

Cena usluge utvrđuje se u zavisnosti od vrste korisnika (građani, pravna lica i preduzetnici), broju članova korisnika, površine u vlasništvu korisnika, zapremine i potrebnog broja odgovarajućih posuda za skupljanje komunalnog otpada, te vremena i načina iznošenja istog.

Korisnik komunalne usluge je u obavezi da plati utvrđenu cenu za izvršene komunalne usluge.

Korisniku koji ne primi račun do 20-og u mesecu, na njegov zahtev, davalac usluga je dužan da ga izda u svojim poslovnim prostorijama.

Član 32

Naknada za sakupljanje, odvoženje i deponovanje komunalnog otpada za građane plaća se po broju članova domaćinstva i površini objekta i dvorišta, a u skladu sa ugovorom između Grada i davaoca usluga kome su ti poslovi povereni i cenovnikom za sakupljanje, odvoženje i deponovanje komunalnog otpada, koji donosi davalac usluge, po pribavljenoj saglasnosti Grada.

Fizička lica kao korisnici su dužni da davaocu usluga za sakupljanje, odvoženje i deponovanje komunalnog otpada dostave tačne podatke o broju članova, površini objekata i dvorišta, kao i da ga odmah obaveste o svakoj promeni broja članova, površini objekata i promeni vlasnika stambenog prostora za koji se vrši usluga.

Naknada za sakupljanje, odvoženje i deponovanje komunalnog otpada za pravna lica i preduzetnike određuje se u zavisnosti od vrste delatnosti i površine poslovnog prostora (zatvorenih i otvorenih objekata, izložbenih prostora, saobraćajnica) a u skladu sa ugovorom između Grada i davaoca usluga. Pravna lica i preduzetnici su dužni da davaoca usluga obaveste o svakoj promeni koja utiče na izvršavanje i utvrđivanje cene usluge.

Korisnici plaćaju naknadu za sakupljanje, odvoženje i deponovanje komunalnog otpada za u skladu sa Odlukom o visini naknade - cenovnikom za sakupljanje, odvoženje i deponovanje komunalnog otpada koju donosi davalac usluge po pribavljenoj saglasnosti Grada.

Naknada za sakupljanje, odvoženje i deponovanje komunalnog otpada plaća se mesečno.

Davalac usluge za sakupljanje, odvoženje i deponovanje komunalnog otpada nije u obavezi da zaključuje pojedinačne ugovore sa korisnicima usluge.

Naknada za odnošenje ostalih vrsta otpada predviđenog ovom Odlukom određuje se ugovorom između davaoca i korisnika usluga. Sa korisnicima usluga za ostale vrste otpada davalac usluga je dužan da sklapa pojedinačne ugovore za ovu vrstu usluga.

V NAČIN POSTUPANJA I OVLAŠĆENJA ORGANA GRADA U SLUČAJU PREKIDA U OBAVLJANJU POSLOVA UPRAVLJANJA KOMUNALNIM OTPADOM

Član 33

Davalac usluga je dužan da obavesti Gradska uprava nadležna za komunalne poslove u slučaju prekida u obavljanju poslova upravljanja komunalnim otpadom nastalog usled više sile ili drugog razloga koji nije mogao da predvidi i pored preduzetih mera, kao i kada usled više sile dođe do smanjenog obima u pružanju usluge.

Član 34

Kada organ iz prethodnog člana ove Odluke primi obaveštenje o prekidu, odnosno smanjenom obimu u pružanju usluge, dužan je da bez odlaganja:

1. Odredi red prvenstva i način pružanja usluge upravljanja komunalnim otpadom onim korisnicima kod kojih bi, usled prekida ili smanjenja obima u pružanju usluge, nastala opasnost po zdravlje i rad građana ili rad drugih subjekata ili bi nastala velika, odnosno nenadoknadiva šteta.

2. Naredi mere za zaštitu komunalnih objekata koji su ugroženi, kao i druge imovine,

3. Preduzme mere za otklanjanje nastalih posledica i druge potrebne mere za pružanje komunalnih usluga utvrđenih ovom Odlukom,

4. Angažuje drugo preduzeće ili preduzetnika za pružanje usluge upravljanja komunalnim otpadom do otklanjanja poremećaja,

5. Utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za prekid, odnosno poremećaj u pružanju usluga, kao i odgovornost za naknadu učinjene štete.

Član 35

U slučaju prekida izvršavanja poslova upravljanja komunalnim otpadom usled štrajka davalac usluga je obavezan da obezbedi minimum procesa rada u skladu sa zakonom i aktom osnivača.

Kad akt iz prethodnog stava ovog člana nije donet, mogu se preduzeti posebne mere utvrđene Zakonom o komunalnim delatnostima, ako bi usled prekida izvršavanja poslova upravljanja komunalnim otpadom mogla da nastupi neposredna opasnost ili izuzetno teške posledice za život i zdravlje ljudi i bezbednost ljudi i imovine, ili drugih neophodnih uslova za život i rad korisnika ove komunalne usluge.

Član 36

Davalac usluga dužan je da jednom godišnje sprovede postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga iz člana 1. ove odluke, u trajanju od najmanje 15 dana.

Poziv za izjašnjavanje iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Grada i davaoca usluge, a dostavlja se sredstvima javnog informisanja radi saopštenja.

Davaoc usluge iz tačke 1. ovog člana, dužan je da u roku od 15 dana od dana završetka izjašnjavanja iz stava 1. ovog člana dostavi Gradskoj upravi nadležnoj za komunalne poslove izveštaj o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga.

Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika komunalnih usluga iz stava 1. ovog člana takvi da većina korisnika nije zadovoljna pruženom komunalnom uslugom davaoca usluge iz stava 1. ovog člana, Gradska uprava nadležna za komunalne poslove preispituje rad predmetnog davaoca usluge, sačinjava analizu sa predlogom mera za otklanjanje nedostataka navedenih u izjašnjavanju korisnika i dostavlja je Gradskom veću.

Gradsko veće, nakon razmatranja analize i predloženih mera iz stava 4. ovog člana, donosi akt kojim nalaže davaocu usluge iz stava 4. ovog člana, da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika, u roku koji ne može biti duži od 90 dana.

Davaoc usluge iz tačke 1. ovog člana, dužan je da obezbedi korisnicima usluga zakonom propisane uslove koji omogućavaju brz i efikasan kontakt u vezi kvaliteta i korišćenja usluga.

Korisnici usluga obavljanja delatnosti sakupljanja komunalnog otpada mogu kontinuirano u toku godine dostavljati pitanja, primedbe i predloge preko internet stranice davaoca usluge iz tačke 1. ovog člana, a isti su dužni da na dostavljena pitanja, primedbe i predloge odgovore u roku od 8 dana.

VI NADZOR

Član 37

Nadzor nad primenom odredaba ove Odluke i nad zakonitošću rada davaoca usluga koji obavlja delatnost upravljanja komunalnim otpadom vrši Gradska uprava nadležna za komunalne poslove.

Poslovi inspekcijskog nadzora nad primenom ove Odluke i akata donetih na osnovu ove Odluke, kao i nad nadzor nad upravljanjem komunalnim otpadom vrši organ grada nadležan za poslove komunalne inspekcije.

Služba ekološke inspekcije Gradske uprave za javne prihode, zaštitu životne sredine i inspekcijski nadzor vrši nadzor nad upravljanje ostalim vrstama otpada.

VII KAZNENE ODREDBE

Član 38

Novčanom kaznom od 50.000 kazniće se za prekršaj pravno lice, ako:

1. Ne sačini godišnji program sakupljanja, odvoženja i deponovanja komunalnog otpada za (član 8.),

2. Pri odvoženju komunalnog otpada ne postupa po čl. 15. Odluke,

3. Pri odnošenju posebnog otpada postupi suprotno odredbama čl. 20.

4. Ne postavi odgovarajuće namenske posude, ne odnese i deponuje otpad po pozivu korisnika usluga (član 21. stav 2.),

5. Komunalni otpad, kao i komunalni otpad sa javnih površina ne odnosi i ne istovara na deponiju ili druga mesta predviđena urbanističkim planom (član 21.).

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u preduzeću novčanom kaznom od 5.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 10.000 dinara.

Član 39

Novčanom kaznom od 50.000 dinara kazniće se za prekršaj drugo pravno lice, ako:

1. Spaljuje, uništava, zakopava ili na drugi način uklanja komunalni otpad otpad (član 7.),

2. Ne odlaže komunalni otpad u kontejnere ili za to druge predviđene posude (član 9.),

3. Kontejnere pomera sa određenog mesta ili ih ne drži na mestu koje je za to izgrađeno, uređeno ili određeno (član 10.),

4. Ne dostavi davaocu usluga sve podatke koji su neophodni za izvršavanje i utvrđivanje cene usluge sakupljanja, odvoženja i deponovanja komunalnog otpada (član 11.),

5. U posudama za komunalni otpad pali isti, odlaže žar, sipa vodu, drugu tečnost, zapaljive, štetne i opasne materije kao i odlaže otpatke koji ne spadaju u komunalni otpad (član 12.),

6. Propusti da zbrine industrijski otpad na način predviđen ovom Odlukom (član 18.),

7. Lice iz člana 22. stav 3. istovaruje ili ostavlja van deponije ili van mesta koje je za to određeno, komunalni otpad i otpatke koji ne spadaju u komunalni otpad van mesta koje je za to određeno ili na drugi način postupi suprotno obavezi iz čl. 22. ove Odluke,

8. Ne obezbedi zemlju i ostali rastresiti materijal od rasturanja i ne preduzme mere ili neku od mera za održavanje čistoće na javnoj površini ispred i oko gradilišta, ili posle završetka građevinskih radova u roku od 3 dana ne ukloni i ne odnese na deponiju šut, zemlju, otpadni građevinski materijal i sl.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 5.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se fizičko lice novčanom kaznom od 5.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 10.000 dinara.

Član 39a

Novčanom kaznom od 500.000,00 dinara kazniće se ovlašćeno pravno lice ako:

1. Odlaže građevinski otpad van mesta određenog članom 15a.

2. Ne poseduje dozvolu za upravljanje otpadom iz člana 3.

3. Postupa suprotno članu 15. Odluke.

Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 dinara.

Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se i preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 250.000,00 dinara.

Član 39b

Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako:

1. Odlaže građevinski otpad van mesta određenog članom 15a.

2. Postupa suprotno odredbama člana 15. Odluke.

VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 40

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Jagodine".

Član 41

Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o upravljanju komunalnom otpadom i održavanju čistoće na površinama javne namene ("Službeni glasnik grada Jagodine", br. 11/19).

 

Samostalni član Odluke o izmenama
Odluke o upravljanju otpadom

("Sl. glasnik grada Jagodine", br. 21/2022)

Član 11

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Jagodine", a primenjivaće se od 01.01.2023. godine.

 

Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o upravljanju otpadom

("Sl. glasnik grada Jagodine", br. 4/2024)

Član 13

Ova Odluka stupa na snagu 8 dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Jagodina".

Napomene

Redakcija je zadržala numeraciju delova teksta kako je objavljena u "Sl. glasniku grada Jagodine", br. 5/2022.