UREDBA
O UTVRĐIVANJU PROGRAMA KORIŠĆENJA SREDSTAVA ZA REŠAVANJE STAMBENIH POTREBA I DRUGE PROGRAME INTEGRACIJE IZBEGLICA U 2024. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 26/2024)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Program korišćenja sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica u 2024. godini.

Član 2

Korišćenje sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica u 2024. godini, vrši se na način koji je utvrđen u Programu korišćenja sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica u 2024. godini, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 3

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

PROGRAM
KORIŠĆENJA SREDSTAVA ZA REŠAVANJE STAMBENIH POTREBA I DRUGE PROGRAME INTEGRACIJE IZBEGLICA U 2024. GODINI

 

I PREDMET PROGRAMA

Programom korišćenja sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica u 2024. godini (u daljem tekstu: Program) utvrđuje se način korišćenja dela sredstava Komesarijata za izbeglice i migracije (u daljem tekstu: Komesarijat), namenjenih za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica i bivših izbeglica u skladu sa Zakonom o izbeglicama ("Službeni glasnik RS", broj 18/92, "Službeni list SRJ", broj 42/02 - SUS i "Službeni glasnik RS", broj 30/10, u daljem tekstu: Zakon o izbeglicama), u 2024. godini.

Sredstva za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica obezbeđena su Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2024. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 92/23, u daljem tekstu: Zakon o budžetu), Razdeo 55, Funkcija 070, Program 1001 Unapređenje i zaštita ljudskih i manjinskih prava i sloboda, Programska aktivnost 0013 Podrška prisilnim migrantima i unapređenje sistema upravljanja migracijama, i to:

1) sa aproprijacije 463, izvor 01 u maksimalnom iznosu do 220.000.000,00 dinara;

2) sa aproprijacije 472, izvor 01 u maksimalnom iznosu do 10.000.000,00 dinara;

3) sa aproprijacije 511, izvor 13 (neraspoređeni višak prihoda i primanja iz prethodnih godina), u maksimalnom iznosu do 68.691.000,00 dinara.

Raspoređivanje sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica, za svaku od navedenih namena pojedinačno, sa aproprijacije 463, aproprijacije 472 i aproprijacije 511, vrši se u skladu sa iskazanim potrebama i mogućnostima realizacije.

II CILJ PROGRAMA

Cilj ovog programa je da se licima koja su izbegla iz bivših jugoslovenskih republika obezbedi rešavanje stambenih potreba i pruži pomoć u procesu integracije.

III LICA KOJIMA SE MOŽE REŠAVATI STAMBENA POTREBA SREDSTVIMA OPREDELJENIM OVIM PROGRAMOM

Sredstva za rešavanje stambenih potreba, na jedan od načina predviđenih ovim programom, namenjena su licima iz člana 1. i člana 19. stav 1. Zakona o izbeglicama (u daljem tekstu: korisnici).

IV NAMENA SREDSTAVA

Sredstva obezbeđena Zakonom o budžetu, Razdeo 55, Funkcija 070, Program 1001 Unapređenje i zaštita ljudskih i manjinskih prava i sloboda, Programska aktivnost 0013 Podrška prisilnim migrantima i unapređenje sistema upravljanja migracijama, sa sledećih aproprijacija, dodeljuju se i koriste za:

1) sredstva sa aproprijacije 463, u visini do 220.000.000,00 dinara, za izbeglice koje borave u neadekvatnom privatnom smeštaju, u kolektivnim centrima, u neformalnim kolektivnim centrima i koje su u postupku iseljenja iz stambene jedinice u javnoj svojini Republike Srbije čiji je korisnik Komesarijat, a koji se sprovodi radi zaštite i ostvarenja javnog interesa, zaštite života i zdravlja ljudi i zaštite imovine, kroz:

(1) poboljšanje uslova stanovanja, dodelom pomoći u građevinskom materijalu i opremi, u visini do 800.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu korisnika;

(2) ekonomsko osnaživanje korisnika, pribavljanjem manjih poljoprivrednih mašina i opreme ili osnovnog stada za započinjanje poljoprivredne delatnosti ili za sopstvenu poljoprivrednu proizvodnju, odnosno alata i opreme za obavljanje zanatske, uslužne i druge delatnosti, u visini do 250.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu korisnika;

(3) kupovinu seoske kuće sa okućnicom, odnosno odgovarajuće nepokretnosti, u visini do 1.950.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu korisnika.

2) sredstva sa aproprijacije 472, u visini do 10.000.000,00 dinara, za:

(1) dodelu sredstava na ime jednokratne novčane pomoći za priključenje montažnih stambenih objekata na infrastrukturu, kao i za pribavljanje dokumentacije u postupku ishodovanja upotrebne dozvole, u visini do 184.000,00 dinara, za porodična domaćinstva kojima su dodeljeni montažni stambeni objekti u okviru sprovođenja Regionalnog stambenog programa za rešavanje stambenih potreba izbeglica - komponenta montažne kuće, koja nemaju sopstvenih sredstava za navedenu namenu;

(2) dodelu sredstava na ime jednokratne novčane pomoći za ugradnju građevinskog materijala, u visini do 184.000,00 dinara, za porodična domaćinstva kojima je dodeljen građevinski materijal u okviru sprovođenja Regionalnog stambenog programa za rešavanje stambenih potreba izbeglica - komponenta građevinski materijal, koja nemaju sopstvenih sredstava za navedenu namenu;

(3) dodelu pomoći za poboljšanje uslova stanovanja izbeglica čije je pravo na dodelu pomoći utvrđeno pravnosnažnom odlukom nadležnog organa.

3) sredstva sa aproprijacije 511, u visini do 68.691.000,00 dinara, za:

(1) pribavljanje nepokretnosti radi davanja u zakup na određeno vreme sa mogućnošću kupovine, pri čemu visina sredstava koja se opredeljuje po nepokretnosti kojom se rešava stambena potreba korisnika zavisi od tržišnih uslova pribavljanja nepokretnosti i veličine nepokretnosti, odnosno broja članova porodičnog domaćinstva korisnika;

(2) pribavljanje nepokretnosti radi rešavanja stambene potrebe korisnika čije je pravo na dodelu pomoći utvrđeno pravnosnažnom odlukom nadležnog organa.

V NAČIN KORIŠĆENJA SREDSTAVA

Rešavanje stambenih potreba korisnika na jedan od načina predviđenih ovom uredbom, kao i druge programe integracije sprovodi Komesarijat, u skladu sa Zakonom o izbeglicama.

Rešavanje stambenih potreba korisnika na jedan od načina predviđenih ovom uredbom, kao i druge programe integracije, Komesarijat može sprovoditi u saradnji sa jedinicama lokalne samouprave.

Izbor jedinica lokalne samouprave preko kojih će se realizovati korišćenje sredstava za namene iz ovog programa, vrši se na osnovu javnog poziva za izbor jedinica lokalne samouprave za dodelu sredstava (u daljem tekstu: javni poziv). Javni poziv raspisuje komisija Komesarijata za izbor jedinica lokalne samouprave za dodelu sredstava (u daljem tekstu: komisija za dodelu sredstava) na osnovu odluke komesara o raspisivanju javnog poziva. Komesar obrazuje komisiju za dodelu sredstava i donosi pravilnik o radu, kojim se utvrđuje način rada i postupanja komisije za dodelu sredstava, kriterijumi za učešće jedinica lokalne samouprave u Programu i kriterijumi za raspodelu sredstava za rešavanje stambenih potreba korisnika. Komisija za dodelu sredstava raspisuje javni poziv posebno za svaki od predviđenih načina rešavanja stambenih potreba korisnika. Komisija za dodelu sredstava utvrđuje ispunjenost kriterijuma za učešće jedinica lokalne samouprave u Programu i kriterijuma za raspodelu sredstava za rešavanje stambenih potreba korisnika, utvrđuje predlog liste i konačnu listu jedinica lokalne samouprave za dodelu sredstava (u daljem tekstu: konačna lista). Na osnovu konačne liste komesar donosi odluku o dodeli sredstava jedinici lokalne samouprave.

Nakon dodele sredstava jedinici lokalne samouprave, komisija za izbor korisnika jedinice lokalne samouprave (u daljem tekstu: komisija za izbor korisnika) raspisuje javni poziv za izbor korisnika za rešavanje stambenih potreba izbeglica (u daljem tekstu: javni poziv). Komisiju obrazuje nadležni organ jedinice lokalne samouprave i ista utvrđuje ispunjenost uslova za dodelu pomoći, utvrđuje predlog liste i konačnu listu korisnika za dodelu pomoći i na osnovu konačne liste korisnika za dodelu pomoći donosi odluku o izboru korisnika. Nadležni organ u jedinici lokalne samouprave donosi pravilnik o radu, kojim se uređuje način rada i postupanja komisije, kao i uslovi i merila za izbor korisnika pomoći, a koji se donosi u skladu sa pravilnikom koji Komesarijat primenjuje za svaki od predviđenih načina rešavanja stambene potrebe korisnika.

Kada Komesarijat bira korisnike za rešavanje stambenih potreba izbeglica iz stava 1. tačka 1) podtač. (1)-(3) dela IV. ovog programa, sredstva se dodeljuju jedinici lokalne samouprave za rešavanje stambenih potreba onih korisnika koji su prethodno izabrani odlukom komisije Komesarijata, i to jedinici lokalne samouprave na čijoj teritoriji korisnik, kome je rešenjem komisije Komesarijata odobrena pomoć u vidu ekonomskog osnaživanja, obavlja delatnost, odnosno jedinici lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi nepokretnost za koju je rešenjem komisije Komesarijata odobrena pomoć u vidu paketa građevinskog materijala, odnosno jedinici lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi seoska kuća sa okućnicom, odnosno odgovarajuća nepokretnost koja je rešenjem komisije Komesarijata dodeljena korisniku.

U slučaju iz stava 5. ovog dela Programa, javni poziv za izbor korisnika za rešavanje stambenih potreba izbeglica raspisuje komisija za izbor korisnika Komesarijata (u daljem tekstu: komisija Komesarijata), predviđena članom 19. stav 3. Zakona o izbeglicama, a u skladu sa Zakonom o izbeglicama, Uredbom o bližim uslovima i merilima za utvrđivanje reda prvenstva za rešavanje stambenih potreba izbeglica ("Službeni glasnik RS", br. 58/11) i pravilnikom kojim se uređuje način rada i postupanja komisije, uslovi i merila za izbor korisnika pomoći, a koji donosi komesar posebno za svaki od predviđenih načina rešavanja stambenih potreba. Za svaki od načina rešavanja stambenih potreba komisija objavljuje poseban javni poziv.

U slučaju stava 1. tačka 2) podatač. (1) i (2) dela IV. ovog programa, sredstva se dodeljuju korisnicima izabranim u okviru Regionalnog stambenog programa, definisanim u ovoj tački, a preko jedinice lokalne samouprave na čijoj se teritoriji nalazi montažni stambeni objekat iz stava 1. tačka 2) podtačka (1) dela IV. ovog programa, odnosno na čijoj se teritoriji nalazi nepokretnost za koju je u okviru sprovođenja Regionalnog stambenog programa za rešavanje stambenih potreba izbeglica dodeljen građevinski materijal iz stava 1. tačka 2) podtačka (2) dela IV. ovog programa. Postupak za dodelu jednokratne novčane pomoći pokreće korisnik pisanim, obrazloženim zahtevom za dodelu jednokratne novčane pomoći, koji se sa priloženim dokazima, dostavlja Komesarijatu preko poverenika za izbeglice i migracije jedinice lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi predmetni montažni stambeni objekat, odnosno nepokretnost za koju mu je dodeljen građevinski materijal. Podnete zahteve razmatra Komisija za izbor korisnika za isplatu jednokratne novčane pomoći u okviru Regionalnog stambenog programa, koju obrazuje komesar (u daljem tekstu: komisija). Komisija, na osnovu dostavljenog zahteva, kao i izveštaja stručnog lica o utvrđenim potrebama korisnika kad je u pitanju ugradnja građevinskog materijala, odnosno saglasnosti nadležnih javnih preduzeća o ispunjenosti uslova za priključenje objekta kada je reč o priključenju montažnih stambenih objekata, koje saglasnosti dostavlja korisnik i raspoloživih sredstava, utvrđuje listu korisnika za dodelu jednokratne novčane pomoći, na osnovu koje komesar donosi odluku o izboru korisnika za dodelu jednokratne novčane pomoći.

U slučaju iz stava 1. tačka 2) podtačka (3) i tačka 3) podtačka (2) dela IV. ovog programa sredstva se dodeljuju licu koje je pravo na pomoć ostvarilo pravnosnažnom odlukom nadležnog organa.

VI ZAKLJUČENJE UGOVORA

U slučaju iz stava 1. tačke 1) podtač. (1)-(3) dela IV. ovog programa, po sprovedenom izboru jedinica lokalne samouprave za dodelu bespovratnih sredstava, Komesarijat i jedinica lokalne samouprave koja je izabrana za dodelu sredstava, zaključuju ugovor o dodeli bespovratnih sredstava.

U slučaju iz stava 5. dela V. ovog programa, nakon izbora korisnika od strane komisije Komesarijata, ugovor o dodeli bespovratnih sredstava jedinici lokalne samouprave za pribavljanje građevinskog materijala, za ekonomsko osnaživanje, kao i za kupovinu seoske kuće sa okućnicom, odnosno odgovarajuće nepokretnosti, zaključuju korisnik kome je rešenjem komesara odobrena pomoć, Komesarijat i jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi kuća za koju je dodeljen paket građevinskog materijala, odnosno na čijoj teritoriji lice kome je dodeljena pomoć u vidu ekonomskog osnaživanja obavlja delatnost, odnosno jedinica lokalne samouprave u kojoj se nalazi seoska kuća sa okućnicom, odnosno odgovarajuća nepokretnost, a kojim se regulišu međusobna prava i obaveze u vezi sa dodeljenim bespovratnim sredstvima.

Nakon potpisivanja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava jedinici lokalne samouprave iz st. 1. i 2. ovog dela Programa, zaključuje se:

1) za dodelu seoske kuće sa okućnicom, odnosno odgovarajuće nepokretnosti - ugovor o kupoprodaji između jedinice lokalne samouprave, prodavca i kupca, i to odmah po uplati sredstava jedinici lokalne samouprave od strane Komesarijata, uz obavezu jedinice lokalne samouprave da, odmah nakon zaključenja ugovora o kupoprodaji, sredstva prenese na namenski račun prodavca (ovim ugovorom se, pored međusobnih prava i obaveze ugovornih strana, utvrđuje i obaveza kupca da, u roku od osam dana od useljenja u nepokretnost koja je predmet pomoći, izvrši prijavu na adresi predmetne nepokretnosti i da predmetnu nepokretnost osigura);

2) za dodelu građevinskog materijala - ugovor o dodeli paketa građevinskog materijala ili opreme između jedinice lokalne samouprave i izabranog korisnika, i to odmah nakon uplate sredstava i sprovedenog postupka nabavke građevinskog materijala;

3) za ekonomsko osnaživanje korisnika - ugovor o dodeli pomoći u vidu ekonomskog osnaživanja između jedinice lokalne samouprave i izabranog korisnika, a nakon uplate sredstava i sprovedenog postupka javne nabavke.

U slučaju stava 1. tačka 2) podtač. (1) i (2), nakon donošenja odluke komesara, Komesarijat zaključuje ugovor sa jedinicom lokalne samouprave iz stava 7. dela V. ovog programa kojim se reguliše saradnja i međusobna prava i obaveze ugovornih strana u postupku dodele i realizacije sredstava pomoći korisniku. Nakon zaključenja ovog ugovora, jedinica lokalne samouprave iz stava 7. dela V. ovog programa zaključuje sa korisnikom ugovor o dodeli jednokratne novčane pomoći.

VII ADMINISTRATIVNO-TEHNIČKA PODRŠKA PODNOSIOCU PRIJAVE I KOMESARIJATU OD STRANE JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE

U slučaju kada komisija Komesarijata vrši izbor korisnika, jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi nepokretnost kojom lice želi da konkuriše za dodelu paketa građevinskog materijala, odnosno na čijoj teritoriji lice koje želi da konkuriše za dodelu pomoći za ekonomsko osnaživanje obavlja delatnost, kao i jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi seoska kuća sa okućnicom, odnosno odgovarajuća nepokretnost kojom lice konkuriše za dodelu ove vrste pomoći, zajedno sa tim licem podnosi popunjen obrazac prijave na javni poziv za izbor korisnika, sa dokumentacijom koja je propisana javnim pozivom (obrazac prijave se preuzima na zvaničnoj internet strani Komesarijata).

Jedinica lokalne samouprave iz stava 1. ovog dela Programa pruža podršku Komesarijatu, i to:

- vrši procenu uslovnosti seoske kuće sa okućnicom, odnosno odgovarajuće nepokretnosti, procenu stanja objekta i procenu potrebnog paketa građevinskog materijala kada je u pitanju dodela građevinskog materijala, procenu ispunjenosti tehničkih uslova za obavljanje delatnosti za koju se traži pomoć u ekonomskom osnaživanju i o sprovođenju ovih aktivnosti sačinjava izveštaj i zapisnik u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva jedinici lokalne samouprave lica koje želi da konkuriše na javni poziv, i izveštaj i zapisnik dostavlja Komesarijatu;

- u vršenju procene tržišne vrednosti nepokretnosti;

- sprovodi postupak javne nabavke građevinskog materijala, odnosno pomoći za ekonomsko osnaživanje za izabrane korisnike.

U slučaju kada komisija jedinice lokalne samouprave vrši izbor korisnika, tokom izbora korisnika vrši procenu uslovnosti seoske kuće sa okućnicom, odnosno odgovarajuće nepokretnosti kada je u pitanju kupovina seoske kuće sa okućnicom, odnosno odgovarajuće nepokretnosti, procenu stanja objekta i procenu potrebnog paketa građevinskog materijala kada je u pitanju dodela građevinskog materijala, procenu ispunjenosti tehničkih uslova za obavljanje delatnosti za koju se traži pomoć u ekonomskom osnaživanju, pruža podršku u vršenju procene tržišne vrednosti nepokretnosti i sprovodi postupak javne nabavke građevinskog materijala, odnosno pomoći za ekonomsko osnaživanje za izabrane korisnike.

VIII PRAĆENJE REALIZACIJE PROGRAMA

Jedinica lokalne samouprave dostavlja Komesarijatu, u roku propisanom ugovorom, izveštaj o namenskom utrošku sredstava, kao i izveštaj i dokumentaciju kojom se dokazuje namensko korišćenje prenetih sredstava.

Komesarijat vrši kontrolu realizacije Programa. Korisnici kojima je dodeljena pomoć su u obavezi da omoguće vršenje kontrole.

Komesarijat može u postupku kontrole realizacije Programa, od korisnika kojima je dodeljena pomoć i jedinice lokalne samouprave, prema potrebi, zatražiti dodatnu dokumentaciju i informacije.

Jedinica lokalne samouprave jednom godišnje izveštava Komesarijat o namenskom korišćenju seoskih kuća sa okućnicom, odnosno odgovarajuće nepokretnosti od strane korisnika, u narednih pet godina od dana sticanja prava svojine korisnika.

U cilju rešavanja stambenih potreba korisnika na jedan od načina predviđenih ovim programom, svi naručioci prilikom nabavke dobara, usluga i radova postupaće u skladu sa odredbama Zakona o javnim nabavkama ("Službeni glasnik RS", br. 91/19 i 92/23).