UREDBA
O UTVRĐIVANJU PROGRAMA PODSTICAJA ZA SPROVOĐENJE MERA I AKTIVNOSTI NEOPHODNIH ZA DOSTIZANJE UTVRĐENIH CILJEVA IZ OBLASTI UPRAVLJANJA MIGRACIJAMA U JEDINICAMA LOKALNE SAMOUPRAVE ZA 2024. GODINU

("Sl. glasnik RS", br. 26/2024)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Program podsticaja za sprovođenje mera i aktivnosti neophodnih za dostizanje utvrđenih ciljeva iz oblasti upravljanja migracijama u jedinicama lokalne samouprave za 2024. godinu (u daljem tekstu: Program), koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 2

Program obuhvata podsticaje, mere i aktivnosti, visinu sredstava za podsticaj sprovođenja mera i aktivnosti u jedinicama lokalne samouprave, kriterijume za njihovu raspodelu i kriterijume za učešće jedinica lokalne samouprave u ovom programu.

Podsticaj iz stava 1. ovog člana sastoji se od finansiranja planova koje utvrde nadležni organi jedinice lokalne samouprave iz budžeta Republike Srbije, pod uslovima propisanim zakonom i u cilju realizacije programa od posebnog značaja za oblast upravljanja migracijama u jedinici lokalne samouprave.

Mera iz stava 1. ovog člana predstavlja skup aktivnosti koje jedinica lokalne samouprave sprovodi radi realizacije utvrđenog plana.

Član 3

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

PROGRAM
PODSTICAJA ZA SPROVOĐENJE MERA I AKTIVNOSTI NEOPHODNIH ZA DOSTIZANJE UTVRĐENIH CILJEVA IZ OBLASTI UPRAVLJANJA MIGRACIJAMA U JEDINICAMA LOKALNE SAMOUPRAVE ZA 2024. GODINU

 

I PODSTICAJI, MERE I AKTIVNOSTI

Program obuhvata podsticaje, mere i aktivnosti neophodne za realizaciju utvrđenih planova, visinu sredstava za podsticaj sprovođenja mera i aktivnosti u jedinicama lokalne samouprave, kriterijume za njihovu raspodelu i uslove za učešće jedinica lokalne samouprave u Programu.

Podsticaji se obezbeđuju za sledeće mere i aktivnosti:

1) Poboljšanje uslova života interno raseljenih lica i interno interno raseljenih lica dok su u raseljeništvu, koja borave u neadekvatnom privatnom smeštaju, u kolektivnim centrima, u neformalnim kolektivnim centrima i koja su u postupku iseljenja iz stambene jedinice u javnoj svojini Republike Srbije čiji je korisnik Komesarijat za izbeglice i migracije (u daljem tekstu: Komesarijat), a koji se sprovodi radi zaštite i ostvarenja javnog interesa, zaštite života i zdravlja ljudi i zaštite imovine (u daljem tekstu: korisnici), kroz:

(1) ekonomsko osnaživanje, i to: pribavljanjem manjih poljoprivrednih mašina i opreme ili osnovnog stada za započinjanje poljoprivredne delatnosti ili za sopstvenu poljoprivrednu proizvodnju, odnosno alata i opreme za obavljanje zanatske, uslužne i druge delatnosti (u daljem tekstu: ekonomsko osnaživanje), u visini do 250.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu korisnika;

(2) dodelu pomoći u građevinskom materijalu i opremi za poboljšanje uslova stanovanja, namenjene za završetak ili adaptaciju stambenog objekta, u iznosu do 800.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu korisnika;

(3) kupovinu seoske kuće sa okućnicom, odnosno odgovarajuće nepokretnosti, u iznosu do 1.950.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu korisnika;

2) Reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji, i to za sledeće aktivnosti:

(1) ekonomsko osnaživanje povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji, u visini do 250.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji;

(2) obezbeđivanje i poboljšanje uslova stanovanja povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji, kroz:

- dodelu pomoći u građevinskom materijalu i opremi za poboljšanje uslova stanovanja, namenjene za završetak ili adaptaciju stambenog objekta, u iznosu do 800.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji;

- kupovinu seoske kuće sa okućnicom, odnosno odgovarajuće nepokretnosti, u iznosu do 1.950.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji;

(3) razvijanje i unapređenje usluga u jedinici lokalne samouprave usmerenih na reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji, kroz:

- olakšavanje pristupa obrazovnom sistemu, u skladu sa zakonom (sprovođenje programa za učenje srpskog jezika, pred polazak u školu i u prelaznom periodu, razvoj pristupačnosti usluga u oblasti zapošljavanja - prilikom prijavljivanja na evidenciju nezaposlenih, realizacija mera aktivne politike zapošljavanja, naročito dodatnog obrazovanja i obuka, uključivanja u programe zapošljavanja i dr.);

- razvijanje usluga u oblasti socijalne sigurnosti, u skladu sa zakonom (olakšavanje uključivanja u sistem socijalne i zdravstvene zaštite, programi razvoja pristupačnosti postojećih usluga i informisanje pružaoca usluga i povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji o mogućnostima i načinima ostvarivanja socijalne i zdravstvene zaštite i dr.).

II RASPODELA SREDSTAVA PO PROGRAMU PODSTICAJA, MERA I AKTIVNOSTI

Sredstva za realizaciju Programa obezbeđena su Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2024. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 92/23), razdeo 55, funkcija 070, izvor 01, ekonomska klasifikacija 463, Program 1001 Unapređenje i zaštita ljudskih i manjinskih prava i sloboda, Programska aktivnost 0013 Podrška prisilnim migrantima i unapređenje sistema upravljanja migracijama, u maksimalnom iznosu do 244.000.000,00 dinara i koristiće se za:

1) Poboljšanje uslova života interno raseljenih lica i interno interno raseljenih lica dok su u raseljeništvu, u maksimalnom iznosu do 224.000.000,00 dinara;

2) Reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji, u maksimalnom iznosu do 20.000.000,00 dinara.

III KRITERIJUMI ZA RASPODELU SREDSTAVA ZA PODSTICAJ SPROVOĐENJA MERA I AKTIVNOSTI

Raspodela sredstava za sprovođenje mera i aktivnosti u jedinicama lokalne samouprave vrši se na osnovu bodova utvrđenih u skladu sa sledećim kriterijumima:

1) neophodnost mere, odnosno aktivnosti u jedinici lokalne samouprave - 30 bodova;

2) da li su predviđene aktivnosti jasno formulisane, izvodljive i dobro isplanirane - 20 bodova;

3) dostupnost krajnjim korisnicima u jedinici lokalne samouprave - 20 bodova;

4) broj potencijalnih krajnjih korisnika u jedinici lokalne samouprave - 10 bodova;

5) održivost mere, odnosno aktivnosti u jedinici lokalne samouprave - 10 bodova;

6) prethodno iskustvo jedinica lokalne samouprave u pogledu realizacije mera, odnosno aktivnosti u oblasti upravljanja migracijama - 10 bodova.

Maksimalan broj bodova koji jedinica lokalne samouprave može ostvariti prema navedenim kriterijumima je 100 bodova.

Minimalan broj bodova koji je neophodan kako bi se jedinica lokalne samouprave kvalifikovala za dodelu sredstava za sprovođenje navedenih mera i aktivnosti je 60 bodova.

IV KRITERIJUMI ZA UČEŠĆE JEDINICA LOKALNE SAMOUPRAVE U PROGRAMU

Jedinica lokalne samouprave učestvuje u konkretnom podsticaju, meri, odnosno aktivnosti, ukoliko ispunjava sledeće kriterijume:

1) da je obrazovan Savet za migracije;

2) da je usvojen plan aktivnosti u kojem je navedena mera u oblasti upravljanja migracijama;

3) da postoje personalni i tehnički kapaciteti za realizaciju mere, odnosno aktivnosti;

4) da je dostavila dokaze o namenskom utrošku sredstava koja su joj dodeljivana kroz ranije slične programe i projekte, zaključno sa junom 2021. godine;

5) da je za bazu trajnih rešenja Komesarijatu dostavila podatke o izabranim korisnicima, po ugovorima zaključenim između Komesarijata i odnosne jedinice lokalne samouprave, zaključno sa junom 2021. godine;

6) da je spremna da učestvuje u iznosu od najmanje 5%, odnosno 10% od vrednosti podsticaja, mere, odnosno aktivnosti, za koje se prijavljuje.

U slučajevima sprovođenja mera i aktivnosti iz stava 2. tačka 2) podtačka (3) dela I. ovog programa, kriterijum iz stava 1. tačka 2) ovog dela Programa se ne primenjuje.

V NAČIN KORIŠĆENJA SREDSTAVA

Radi sprovođenja mera i aktivnosti iz dela I. ovog programa, izbor jedinica lokalne samouprave koje će učestvovati u Programu, odnosno konkretnoj meri ili aktivnosti, vrši se na osnovu raspisanog javnog poziva za izbor jedinica lokalne samouprave za dodelu sredstava.

Javni poziv iz stava 1. ovog dela Programa raspisuje komisija Komesarijata na osnovu odluke komesara o raspisivanju javnog poziva. Komesar obrazuje komisiju za izbor jedinica lokalne samouprave za dodelu sredstava podsticaja (u daljem tekstu: komisija za izbor jedinica lokalne samouprave) i donosi pravilnik o radu, kojim se utvrđuje način rada i postupanja komisije, a za svaki od predviđenih načina realizacije pomoći za poboljšanje uslova života interno raseljenih lica i interno interno raseljenih lica dok su u raseljeništvu i za reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji. Komisija za izbor jedinica lokalne samouprave utvrđuje ispunjenost kriterijuma za učešće i raspodelu iz dela III. i IV. ovog programa, predlog liste i konačnu listu jedinica lokalne samouprave za dodelu sredstava (u daljem tekstu: konačna lista). Na osnovu konačne liste komesar donosi odluku o dodeli sredstava jedinici lokalne samouprave.

Nakon dodele sredstava jedinici lokalne samouprave, komisija za izbor korisnika koju obrazuje nadležni organ jedinice lokalne samouprave (u daljem tekstu: komisija za izbor korisnika) raspisuje javni poziv za izbor korisnika za poboljšanje uslova stanovanja interno raseljenih lica i interno interno raseljenih lica dok su u raseljeništvu i za reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji (u daljem tekstu: javni poziv). Komisija za izbor korisnika utvrđuje ispunjenost uslova za dodelu pomoći, utvrđuje predlog liste i konačnu listu korisnika za dodelu pomoći, na osnovu koje donosi odluku o izboru korisnika. Nadležni organ u jedinici lokalne samouprave donosi pravilnik o radu, kojim se uređuje način rada i postupanja Komisije za izbor korisnika, kao i uslovi i merila za izbor korisnika pomoći, a koji se donosi u skladu sa pravilnikom o radu koji Komesarijat primenjuje za svaki od predviđenih načina realizacije pomoći za poboljšanje uslova života interno raseljenih lica i interno interno raseljenih lica dok su u raseljeništvu i za reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji.

Ukoliko Komesarijat bira korisnike za poboljšanje uslova života interno raseljenih lica i interno interno raseljenih lica dok su u raseljeništvu iz stava 2. tačka 1) dela I. ovog programa i za reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji iz stava 2. tačka 2) podtač. (1) i (2) dela I. ovog programa, sredstva podsticaja se dodeljuju jedinici lokalne samouprave na čijoj teritoriji korisnik, kome je rešenjem komesara odobrena pomoć u vidu ekonomskog osnaživanja obavlja delatnost, odnosno jedinici lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi nepokretnost za koju je rešenjem komesara odobrena pomoć u vidu paketa građevinskog materijala, odnosno jedinici lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi seoska kuća sa okućnicom, odnosno odgovarajuća nepokretnost koja je rešenjem komesara dodeljena korisniku. U ovom slučaju, kriterijumi za raspodelu i kriterijumi za učešće jedinica lokalne samouprave predviđeni delom III. i IV. ovog programa se ne primenjuju.

U slučaju iz stava 4. ovog dela Programa, javni poziv za izbor korisnika raspisuje komisija za izbor korisnika Komesarijata (u daljem tekstu: komisija Komesarijata), na osnovu odluke komesara. Komisiju Komesarijata obrazuje komesar i ista utvrđuje ispunjenost uslova za dodelu pomoći, utvrđuje predlog liste i konačnu listu korisnika za dodelu pomoći, na osnovu koje komesar donosi rešenje o dodeli pomoći korisniku. Komesar donosi pravilnik o radu komisije Komesarijata, kojim se uređuje način rada i postupanja komisije Komesarijata, kao i uslovi i merila za izbor korisnika pomoći (u daljem tekstu: Pravilnik), a koji se donosi posebno za svaki od predviđenih načina realizacije pomoći za poboljšanje uslova života interno raseljenih lica i interno interno raseljenih lica dok su u raseljeništvu i za reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji.

VI ZAKLJUČENJE UGOVORA

Po sprovedenom izboru jedinica lokalne samouprave za dodelu bespovratnih sredstava, između jedinice lokalne samouprave koja je izabrana za dodelu sredstava i Komesarijata, zaključuje se ugovor o dodeli bespovratnih sredstava jedinici lokalne samouprave.

U slučaju iz stava 4. dela V. ovog programa, nakon izbora korisnika od strane komisije Komesarijata i donošenja rešenje o dodeli pomoći od strane komesara, ugovor o dodeli bespovratnih sredstava jedinici lokalne samouprave za ekonomsko osnaživanje, za pribavljanje građevinskog materijala, kao i za kupovinu seoske kuće sa okućnicom, odnosno odgovarajuće nepokretnosti, zaključuju korisnik kome je rešenjem komesara odobrena pomoć, Komesarijat i jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji lice kome je dodeljena pomoć u vidu ekonomskog osnaživanja obavlja delatnost, odnosno jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi kuća za koju je dodeljen paket građevinskog materijala, odnosno jedinica lokalne samouprave u kojoj se nalazi seoska kuća sa okućnicom, odnosno odgovarajuća nepokretnost, a kojim se regulišu međusobna prava i obaveze u vezi sa dodeljenim bespovratnim sredstvima.

Nakon potpisivanja ugovora iz st. 1. i 2. ovog dela Programa, zaključuje se:

1) za dodelu seoske kuće sa okućnicom, odnosno odgovarajuće nepokretnosti - ugovor o saradnji između jedinice lokalne samouprave, prodavca i kupca, i to odmah po uplati sredstava jedinici lokalne samouprave od strane Komesarijata, nakon čega se zaključuje ugovor o kupoprodaji, po osnovu koga je jedinica lokalne samouprave dužna da sredstva prenese na namenski račun prodavca (ovim ugovorom se, pored međusobnih prava i obaveze ugovornih strana, utvrđuje i obaveza kupca da, u roku od osam dana od useljenja u nepokretnost koja je predmet pomoći, izvrši prijavu na adresi predmetne nepokretnosti i da predmetnu nepokretnost osigura);

2) za dodelu građevinskog materijala - ugovor o dodeli paketa građevinskog materijala ili opreme između jedinice lokalne samouprave i izabranog korisnika, i to odmah nakon uplate sredstava i sprovedenog postupka nabavke građevinskog materijala;

3) za ekonomsko osnaživanje korisnika - ugovor o dodeli pomoći u vidu ekonomskog osnaživanja između jedinice lokalne samouprave i izabranog korisnika, a nakon uplate sredstava i sprovedenog postupka javne nabavke.

VII ADMINSTRATIVNO-TEHNIČKA PODRŠKA KORISNIKU I KOMESARIJATU OD STRANE JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE

U slučaju kada komisija Komesarijata vrši izbor korisnika, jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji lice koje želi da konkuriše za dodelu pomoći za ekonomsko osnaživanje obavlja delatnost, odnosno jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi nepokretnost kojom lice želi da konkuriše za dodelu paketa građevinskog materijala, kao i jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi seoska kuća sa okućnicom, odnosno odgovarajuća nepokretnost, kojom lice konkuriše za dodelu ove vrste pomoći, zajedno sa tim licem podnosi popunjen obrazac prijave na javni poziv za izbor korisnika, sa dokumentacijom koja je propisana javnim pozivom (obrazac prijave se preuzima na zvaničnoj internet strani Komesarijata).

Jedinica lokalne samouprave iz stava 1. ovog dela Programa pruža podršku Komesarijatu, i to:

1) vrši procenu uslovnosti seoske kuće sa okućnicom, odnosno odgovarajuće nepokretnosti, procenu stanja objekta i procenu potrebnog paketa građevinskog materijala kada je u pitanju dodela građevinskog materijala, procenu ispunjenosti tehničkih uslova za obavljanje delatnosti za koju se traži pomoć u ekonomskom osnaživanju, da o sprovođenju ovih aktivnosti sačini izveštaj i zapisnik u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva jedinici lokalne samouprave lica koje želi da konkuriše na javni poziv, i da izveštaj i zapisnik dostavi Komesarijatu,

2) u vršenju procene tržišne vrednosti nepokretnosti, po iskazanom zahtevu komisije,

3) sprovodi postupak javne nabavke građevinskog materijala, odnosno pomoći za ekonomsko osnaživanje za izabrane korisnike.

U slučaju kada komisija jedinice lokalne samouprave vrši izbor korisnika i sprovodi postupak izbora korisnika u skladu sa Pravilnikom iz dela V. ovog programa, ta komisija vrši procenu uslovnosti seoske kuće sa okućnicom, odnosno odgovarajuće nepokretnosti kada je u pitanju kupovina seoske kuće sa okućnicom, odnosno odgovarajuće nepokretnosti, procenu stanja objekta i procenu potrebnog paketa građevinskog materijala kada je u pitanju dodela građevinskog materijala, procenu ispunjenosti tehničkih uslova za obavljanje delatnosti za koju se traži pomoć u ekonomskom osnaživanju, pruža podršku u vršenju procene tržišne vrednosti nepokretnosti i sprovodi postupak javne nabavke građevinskog materijala, odnosno pomoći za ekonomsko osnaživanje za izabrane korisnike.

VIII PRAĆENJE I REALIZACIJE PROGRAMA

O namenskom utrošku sredstava dodeljenih za konkretnu meru, odnosno aktivnost, jedinica lokalne samouprave dostavlja Komesarijatu, u roku propisanom ugovorom, izveštaj i dokumentaciju kojom se dokazuje namensko korišćenje prenetih sredstava.

Komesarijat vrši kontrolu realizacije Programa. Korisnici kojima je dodeljena pomoć su u obavezi da omoguće vršenje kontrole.

Komesarijat može u postupku kontrole realizacije Programa od korisnika kojima je dodeljena pomoć i jedinica lokalne samouprave, prema potrebi, zatražiti dodatnu dokumentaciju i informacije.

Jedinica lokalne samouprave jednom godišnje izveštava Komesarijat o namenskom korišćenju seoskih kuća sa okućnicom od strane korisnika, u narednih pet godina od dana sticanja prava svojine korisnika.

U cilju realizacije mera i aktivnosti predviđenih ovim programom, svi naručioci prilikom nabavke dobara, usluga i radova postupaće u skladu sa odredbama Zakona o javnim nabavkama ("Službeni glasnik RS", br. 91/19 i 92/23).