PRAVILNIKO TEHNIČKIM NORMATIVIMA BEZBEDNOSTI GARAŽA OD POŽARA("Sl. glasnik RS", br. 31/2024) |
Ovim pravilnikom bliže se uređuju posebni tehnički normativi bezbednosti od požara za izgradnju, dogradnju i rekonstrukciju garaža.
Na delove objekta, kao i za opremu, instalacije i uređaje, pored odredbi ovog pravilnika, primenjuju se i drugi propisi i srpski standardi kojima su propisani zahtevi zaštite od požara.
Ispunjenost zahteva zaštite od požara utvrđenih ovim pravilnikom za građevinske proizvode, opremu i komponente instalacija dokazuje se ispravama o usaglašenosti u skladu sa propisima koji uređuju oblast građevinskih proizvoda, kao i ispravama kojima se dokazuje kvalitet ugrađene opreme i komponenti instalacije.
Pod garažom, u smislu ovog pravilnika, podrazumeva se objekat ili deo objekta namenjen samo za parkiranje putničkih vozila kod koje se pristup etažama i/ili poluetažama garaže obavlja rampama i /ili garažnim liftom, kao i garaža sa automatizovanim parkiranjem.
U sastavu garaže iz stava 1. ovog člana se mogu nalaziti službene prostorije za zaposlena lica (npr. kontrolne i blagajničke prostorije, prostorije za obezbeđenje, sanitarne prostorije i sl.), tehničke prostorije za instalacionu opremu, prostor za punjenje vozila na električni pogon i prostor za pranje vozila.
Ako se vrši rekonstrukcija ili dogradnja dela objekta iz člana 1. ovog pravilnika, i/ili instalacija, opreme i uređaja na tim objektima, odredbe ovog pravilnika primenjuju se samo na deo objekta i/ili na instalacije, opremu i uređaje koji su predmet rekonstrukcije ili dogradnje.
Rekonstrukcijom ili dogradnjom iz stava 1. ovog člana ne sme se umanjiti požarna bezbednost postojećeg objekta.
Pojedini izrazi i pojmovi koji se koriste u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:
1) podzemna garaža je garaža čije se sve etaže nalaze ispod nivoa kote terena, uključujući i etažu garaže čiji je nivo poda ukopan više od jedne polovine visine etaže garaže u odnosu na kotu terena, a koja može imati najviše šest podzemnih etaža;
2) nadzemna garaža je garaža koja ne ispunjava uslove za podzemnu garažu i može imati najviše devet nadzemnih etaža;
3) mešovita garaža je garaža koja se sastoji od podzemnog i nadzemnog dela garaže;
4) nadzemna otvorena garaža je garaža koja ima otvore za prirodnu ventilaciju prema spolja, veličine koja odgovara najmanje jednoj trećini ukupne površine spoljašnjih zidova, od kojih su najmanje dva spoljašnja zida jedan naspram drugog, sa otvorima prema spolja, pri čemu rastojanje između otvora ne sme iznositi više od 70 m i u njima se odvija neprekidno provetravanje;
5) nadzemna zatvorena garaža je garaža koja ne odgovara pojmu nadzemne otvorene garaže;
6) garaža sa automatizovanim parkiranjem je garaža sa specijalnim uređajima za parkiranje putničkih vozila i njihovo vraćanje do ulaza garaže pomoću sistema mehaničkog prenosa koji je automatizovan i radi bez posade;
7) garaža sa garažnim liftom je garaža kod koje se pristup etažama garaže obavlja isključivo garažnim liftom, pri čemu maksimalan broj parkiranih vozila ne može iznositi više od 30, bez obzira na broj etaža garaže;
8) parking mesto je deo prostora garaže namenjen, tehnički opremljen i uređen za parkiranje jednog putničkog vozila, uključujući i sva parking mesta formirana sistemom vertikalnog slaganja vozila upotrebom mehaničkih uređaja;
9) rampa je saobraćajna površina koja pripada garaži i namenjena je za pristup etažama garaže (ulazna rampa, izlazna rampa i rampa za komunikaciju između etaža i poluetaža);
10) garažni lift je teretni lift koji služi za podizanje, odnosno spuštanje putničkog vozila, zajedno sa vozačem, sa ulaznog nivoa garaže na nivo namenjen za parkiranje;
11) korisna površina garaže je ukupan zbir površina svih parking mesta, unutrašnjih saobraćajnih površina, rampi i korisnih površina garažnih liftova;
12) slepi prostor garaže je prostor sa mogućnošću evakuacije kretanjem samo u jednom smeru;
13) tehničke prostorije za instalacionu opremu su prostorije za smeštaj pogonskog uređaja lifta, prostorije za smeštaj uređaja za podizanje pritiska vode u hidrantskoj mreži, prostorije za smeštaj instalacija i uređaja za gašenje požara, prostorije za smeštaj elektroenergetskog postrojenja visokog i niskog napona, prostorija za smeštaj rezervnog ili sigurnosnog izvora za snabdevanje električnom energijom, prostorija za smeštaj glavnih rasklopnih blokova i drugih glavnih tabli sa elementima električnih instalacija koji su u funkciji sigurnosnih sistema i sl.
Prema korisnoj površini, garaže mogu biti:
1) male garaže, s korisnom površinom do 400 m2;
2) srednje garaže, s korisnom površinom od 400 do 1500 m2;
3) velike garaže, s korisnom površinom većom od 1500 m2.
Za višeetažne garaže sa poluetažama ukupan broj etaža se određuje brojem poluetaža podeljenim sa dva.
Odredbe ovog pravilnika koje se odnose na etaže garaže shodno se primenjuju i na poluetaže garaže.
Svakoj garaži mora se obezbediti pristupni put izgrađen u skladu sa propisom kojim je uređena ova oblast.
Pristupni put iz stava 1. ovog člana mora biti uvek slobodan i na njemu nije dozvoljeno parkiranje i zaustavljanje drugih vozila, niti postavljanje bilo kojih drugih prepreka koje ometaju vatrogasnu intervenciju.
II OTPORNOST PREMA POŽARU NOSEĆIH I NENOSEĆIH KONSTRUKCIJA
Noseći elementi građevinske konstrukcije (zid, stub, međuspratna konstrukcija, greda, krovna konstrukcija i dr.) i elementi konstrukcije na granici požarnog sektora nadzemne garaže i nadzemnih delova mešovite garaže moraju imati otpornost prema požaru najmanje:
1) za male garaže - REI 30 ili EI 30;
2) za srednje garaže - REI 60 ili EI 60;
3) za velike garaže - REI 90 ili EI 90.
Elementi iz stava 1. ovog člana moraju biti izvedeni od građevinskih proizvoda karakteristike reakcije na požar najmanje klase A2-s1,d0.
Vrata i svi drugi elementi za zatvaranje otvora na granici požarnog sektora moraju imati istu otpornost prema požaru kao i zid na granici požarnog sektora.
Izuzetno od stava 1. ovog člana krovna konstrukcija objekta koja je od ostalog dela objekta požarno izdvojena međuspratnom konstrukcijom otpornom prema požaru ne mora ispunjavati zahtev u pogledu otpornosti prema požaru.
Fasadni zidovi nadzemne i nadzemnih delova mešovite garaže moraju ispunjavati zahteve u pogledu karakteristike reakcije na požar u skladu sa posebnim propisom kojim je uređena oblast bezbednosti od požara spoljnih zidova zgrada.
Krovni pokrivač nadzemne i nadzemnih delova mešovite garaže mora imati otpornost prema požaru kao elementi konstrukcije na granici požarnog sektora i mora biti izveden od građevinskih proizvoda karakteristike reakcije na požar najmanje klase A2-s1,d0.
Izuzetno od stava 2. ovog člana krovni pokrivač objekta koji ne može biti izložen požaru sa susednih objekata, ne mora ispunjavati zahtev u pogledu otpornosti prema požaru.
U sastavu zid zavese u pogledu sistema ili pojedinačnih komponenata sistema nadzemne i nadzemnih delova mešovite garaže moraju se primeniti građevinski proizvodi najmanje karakteristike reakcije na požar klase B, osim elemenata za zaptivanje koji moraju imati karakteristike reakcije na požar najmanje klase E.
Nebitan sastavni deo zastakljene ispune zid zavese jeste komponenta koja ima debljinu <1,0 mm i sloj mase po jedinici površine <1,0 kg/m2, a koja je sa obe strane pokrivena najmanje jednom bitnom komponentom.
Toplotno izolacioni sloj objekta preko koga se postavlja zid zavesa mora biti najmanje karakteristike reakcije na požar klase B-s1,d0.
Noseći elementi građevinske konstrukcije (zid, stub, međuspratna konstrukcija, greda, krovna konstrukcija i dr.) i elementi konstrukcije na granici požarnog sektora podzemne i podzemnih delova mešovite garaže moraju imati otpornost prema požaru najmanje REI 120 ili EI 120.
Elementi iz stava 1. ovog člana moraju biti izvedeni od građevinskih proizvoda karakteristike reakcije na požar najmanje klase A2s1d0.
Vrata i svi drugi elementi za zatvaranje otvora na granici požarnog sektora moraju imati otpornost prema požaru najmanje EI 90.
Fasadni zidovi podzemne i podzemnih delova mešovite garaže koji se nalaze iznad kote terena moraju ispunjavati zahteve u pogledu karakteristike reakcije na požar u skladu sa posebnim propisom kojim je uređena oblast bezbednosti od požara spoljnih zidova zgrada.
Krovni pokrivač podzemne i podzemnih delova mešovite garaže mora imati otpornost prema požaru najmanje EI 90 i mora biti izveden od građevinskih proizvoda karakteristike reakcije na požar najmanje klase A2-s1,d0.
Izuzetno od stava 2. ovog člana krovni pokrivač objekta koji ne može biti izložen požaru sa susednih objekata, ne mora ispunjavati zahtev u pogledu otpornosti prema požaru.
U sastavu zid zavese u pogledu sistema ili pojedinačnih komponenata sistema podzemne i podzemnih delova mešovite garaže koji se nalaze iznad kote terena moraju se primeniti građevinski proizvodi iz člana 10. ovog pravilnika.
Ukoliko je garaža prostor u sastavu objekta druge namene mora biti odvojena u poseban požarni sektor.
Noseći elementi građevinske konstrukcije i elementi konstrukcije na granici požarnog sektora garaže iz stava 1. ovog člana moraju biti u skladu sa odredbama ovog propisa i propisa kojim je uređena oblast izgradnje objekta u čijem je sastavu garaža, pri čemu se moraju primeniti odredbe strožijeg propisa.
Na fasadne zidove i zid zavese nadzemne garaže i nadzemnog dela mešovite garaže iz stava 1. ovog člana primenjuju se odredbe propisa kojim je uređena oblast izgradnje objekta u čijem je sastavu garaža.
III GRAĐEVINSKE MERE ZA SPREČAVANJE PRENOSA POŽARA
Tehničke prostorije za instalacionu opremu se moraju požarno odvojiti horizontalnim i vertikalnim pregradama otpornim prema požaru najmanje EI 90, izvedenim od građevinskih proizvoda karakteristike reakcije na požar najmanje klase A2-s1,d0.
Vrata i svi drugi elementi za zatvaranje otvora na granici požarnog sektora moraju imati otpornost prema požaru najmanje EI 60.
U podzemnim garažama i podzemnim delovima mešovite garaže dozvoljeno je postavljanje prostorija za smeštaj elektroenergetskog postrojenja visokog i niskog napona samo na prvoj etaži ispod kote terena.
Garaža sa automatizovanim parkiranjem mora biti podeljena u požarne sektore, koji ne mogu iznositi više od 6000 m3 bruto zapremine garaže.
Fasadni (spoljni) zid nadzemne garaže i nadzemnog dela mešovite garaže mora biti izveden da spreči put plamena između dve susedne etaže izvođenjem vertikalnog građevinskog elementa čija je otpornost prema požaru najmanje jednaka otpornosti prema požaru elemenata konstrukcije iz člana 8. ovog pravilnika.
Visina vertikalnog građevinskog elementa koji razdvaja etaže (prekidno rastojanje) mora biti dužine najmanje 1 m, ili dužine najmanje 1 m koju čini zbir vertikalnog i horizontalnog dela izloženih požaru.
Izuzetno od st. 1. i 2. ovog člana prekidno rastojanje može se odrediti i proračunom prema SRPS EN 1991-1-2.
Stav 1. ovog člana ne odnosi se na stepenišne prostore.
Horizontalno širenje požara na fasadi na granici požarnog sektora sprečava se horizontalnim prekidnim rastojanjem, tako što se na mestu sučeljavanja izvodi deo fasadnog zida, u ukupnoj širini od minimum 1 m, iste otpornosti prema požaru kao i unutrašnji požarni zid sa kojim se sučeljava.
Horizontalno prekidno rastojanje iz stava 1. ovog člana može se postići i na način da unutrašnji požarni zid na mestu sučeljavanja izlazi van fasade najmanje 0,50 m.
Podne, zidne i plafonske obloge prostorija za komunikaciju, koje pripadaju koridoru evakuacije (sigurnosna stepeništa, predprostori, pristupi krajnjim izlazima) moraju imati karakteristiku reakcije na požar najmanje klase A2-s1,d0 odnosno A2fl.
Vertikalnim kanalima za smeštaj instalacija u garaži i tehničkim prostorijama za instalacionu opremu ne sme se prilaziti iz koridora evakuacije.
Put evakuacije mora biti uvek slobodan i nezakrčen.
Put evakuacije mora biti obeležen stalno osvetljenim znakovima za evakuaciju koji ispunjavaju uslove iz posebnih srpskih standarda koji bliže uređuje oblast evakuacije.
Vidljivost znakova za evakuaciju ne može biti narušena postavljanjem informacionih i drugih tabli.
Vrata na putu evakuacije moraju biti zaokretna i moraju se otvarati u smeru izlaza.
Da bi se omogućilo nesmetano kretanje lica u garaži, unutrašnja visina u svim delovima garaže od poda do donje ivice tavaničkih greda, ventilacionih cevi i elemenata instalisane opreme ne može biti manja od 2,20 m.
Stav 1. ovog člana ne odnosi se na garaže sa automatizovanim parkiranjem.
U garaži kod koje se pristup etažama obavlja rampama koje se istovremeno koriste kao put evakuacije, mora se sa najmanje jedne strane rampe predvideti pešačka staza čija je svetla širina najmanje 0,80 m.
Pešačka staza iz stava 1. ovog člana se gradi u obliku trotoara ili u nivou kolovoza sa zaštitnom ogradom (metalni stubići prečnika 0,10 m, visine najmanje 0,30 m, na rastojanju od 1,10 m).
Dužina puta evakuacije od najudaljenije tačke iz podzemne garaže i podzemnog dela mešovite garaže do najbližeg bezbednog mesta sa svake etaže garaže (pretprostor, stepenište, koridor evakuacije i sl.) ne sme biti veća od 50 m, a iz slepog dela prostora garaže ne sme biti veća od 30 m.
Dužina puta evakuacije od najudaljenije tačke iz nadzemne garaže i nadzemnog dela mešovite garaže do najbližeg bezbednog mesta sa svake etaže garaže (pretprostor, stepenište, koridor evakuacije i sl.) ne sme biti veća od 60 m, a iz slepog dela prostora garaže ne sme biti veća od 35 m.
Dužina puta evakuacije iz st. 1. i 2. ovog člana meri se od najudaljenije tačke sa parking mesta garaže duž prirodnog i neometanog kretanja, pri čemu se ne može uzeti u obzir kretanje preko susednih i drugih parking mesta u garaži.
Izlaz sa etaža garaže može biti direktno napolje ili preko sigurnosnog stepeništa za evakuaciju koje mora biti obezbeđeno tako da vatra i dim ne prodiru na sigurnosno stepenište.
Sigurnosno stepenište iz stava 1. ovog člana može biti spoljašnje i unutrašnje.
Zidovi unutrašnjeg sigurnosnog stepeništa moraju imati otpornost prema požaru kao elementi konstrukcije na granici požarnog sektora i moraju biti izvedeni od građevinskih proizvoda karakteristike reakcije na požar najmanje klase A2-s1,d0.
Vrata i svi drugi elementi za zatvaranje otvora u zidovima iz stava 3. ovog člana moraju imati istu otpornost prema požaru kao i zid na granici požarnog sektora.
Izuzetno od stava 4. ovog člana vrata i svi drugi elementi za zatvaranje otvora u zidovima iz stava 3. ovog člana podzemnih garaža i podzemnih delova mešovitih garaža mogu imati otpornost prema požaru najmanje EI 90.
Spoljno sigurnosno stepenište iz člana 26. ovog pravilnika mora biti:
1) otvoreno ka spoljnom prostoru najmanje na jednoj celoj strani stepeništa, pri čemu površina otvora između svake etaže odnosno etaže svakog podesta mora biti najmanje 3,5 m2, a otvori postavljeni na najmanje 1 m iznad svake etaže odnosno etaže svakog podesta;
2) požarno odvojeno prema unutrašnjosti garaže zidovima i vratima koji ispunjavaju zahteve iz člana 26. ovog pravilnika;
3) korisne širine stepenišnog kraka najmanje 0,8 m i nagiba do 45°;
4) izrađeno od negorivih građevinskih proizvoda;
5) postavljeno na minimalnom rastojanju 1,5 m od otvora na fasadi objekta, osim u slučaju kada su zaštićena od dejstva požara iz objekta;
6) postavljeno na mestu zaštićenom od kiše i snega (zbog zaleđivanja).
Unutrašnje sigurnosno stepenište iz člana 26. ovog pravilnika mora imati korisnu širinu podesta i stepenišnog kraka najmanje 1 m.
Unutrašnje sigurnosno stepenište mora imati pretprostor na svakoj etaži garaže koji ispunjava sledeće uslove:
1) pretprostor mora biti požarno odvojen od prostora garaže horizontalnim i vertikalnim pregradama, vratima i drugim elementima za zatvaranje otvora, otpornim prema požaru kao elementi konstrukcije na granici požarnog sektora;
2) površina pretprostora mora iznositi najmanje 5 m2, s tim da pretprostor ne može biti uži od korisne širine 1,25 m;
3) vrata na ulazu u pretprostor i stepenište moraju biti zaokretna i moraju se otvarati u smeru evakuacije;
4) pretprostor mora biti opremljen sistemima iz člana 39. ovog pravilnika;
5) pretprostor mora biti odvojen od stepeništa horizontalnim i vertikalnim pregradama, vratima i drugim elementima za zatvaranje otvora, kojima se obezbeđuje zaptivenost prostora.
Izuzetno od stava 2. tačka 1) ovog člana, vrata i svi drugi elementi za zatvaranje otvora podzemnih garaža i podzemnih delova mešovitih garaža mogu imati otpornost prema požaru najmanje EI 90.
Izuzetno od stava 2. ovog člana u nadzemnim garažama i podzemnim garažama sa najviše dve etaže, unutrašnje sigurnosno stepenište koje vodi direktno u spoljni prostor ne mora imati pretprostor ukoliko stepenište ispunjava zahteve iz člana 38. ovog pravilnika ili ako je opremljeno sistemom sa natpritiskom koji ne prelazi 50 Pa ±10% (potrebna sila za otvaranje vrata ne prelazi 100 N), u skladu sa zahtevima srpskih standarda koji ih bliže uređuju.
Ako postoji funkcionalna veza garaže i objekta druge namene stepeništem mora se obezbediti pretprostor na svakoj etaži garaže koji mora ispunjavati zahteve iz člana 28. stav 2. ovog pravilnika.
Izuzetno od stava 1. ovog člana pretprostor se ne mora obezbediti ako je unutrašnje sigurnosno stepenište opremljeno sistemom sa natpritiskom koji ne prelazi 50 Pa ±10% (potrebna sila za otvaranje vrata ne prelazi 100 N) u skladu sa zahtevima srpskih standarda koji ih bliže uređuju.
Ako postoji funkcionalna veza etaža garaže liftom odnosno funkcionalna veza garaže i objekta druge namene liftom, mora se obezbediti pretprostor na svakoj etaži garaže koji mora ispunjavati zahteve iz člana 28. stav 2. ovog pravilnika.
Izuzetno od stava 1. ovog člana u garažama u kojima postoji funkcionalna veza sa objektima visine do 40 m ne mora se obezbediti pretprostor ako vozno okno lifta ispunjava sledeće uslove:
1) vozno okno mora biti požarno odvojeno horizontalnim i vertikalnim pregradama i elementima za zatvaranje otvora, otpornim prema požaru kao elementi konstrukcije na granici požarnog sektora;
2) vrata voznog okna lifta moraju biti automatska i otporna prema požaru najmanje kao elementi konstrukcije na granici požarnog sektora;
3) vozno okno mora biti opremljeno sistemom sa natpritiskom koji ne prelazi 50 Pa ±10% (potrebna sila za otvaranje vrata ne prelazi 100 N) u skladu sa zahtevima srpskih standarda koji ih bliže uređuju.
Izuzetno od stava 2. tačka 3) ovog člana u nadzemnim garažama vozno okno ne mora biti opremljeno sistemom sa natpritiskom, ali radi odvođenja dima, mora imati otvore za prirodno provetravanje ili sisteme za prinudno provetravanje koji se uključuju automatski.
Ako postoji funkcionalna veza etaža garaže liftom odnosno funkcionalna veza garaže i objekta druge namene liftom, liftu se može pristupiti iz pretprostora koji može biti zajednički za lift i sigurnosno stepenište i koji mora ispunjavati zahteve iz člana 28. stav 2. ovog pravilnika.
Pristup liftu iz stava 1. ovog člana nije dozvoljen iz prostora sigurnosnog stepeništa u garažama u kojima postoji funkcionalna veza sa visokim objektom, kao i poslovnim i javnim objektom visine 22 m i više.
V PRISTUP ZA VATROGASNO-SPASILAČKU INTERVENCIJU
Velike podzemne garaže i podzemni delovi mešovite garaže čija površina podzemnog dela pripada kategoriji velikih garaža moraju imati poseban pristup za vatrogasno-spasilačku intervenciju svakoj etaži garaže preko vatrogasnog stepeništa ili vatrogasnog lifta.
Zidovi vatrogasnog stepeništa iz člana 32. ovog pravilnika, kao i elementi za zatvaranje otvora u zidovima moraju imati otpornost prema požaru kao elementi konstrukcije na granici požarnog sektora i moraju biti izvedeni od građevinskih proizvoda karakteristike reakcije na požar najmanje klase A2-s1,d0.
Vatrogasno stepenište mora imati prilaz sa spoljne strane i na ulazu se moraju postaviti zaokretna vrata koja se otvaraju u smeru vatrogasno-spasilačke intervencije.
Vatrogasno stepenište iz člana 32. ovog pravilnika mora imati korisnu širinu podesta i stepenišnog kraka najmanje 1,25 m.
Vatrogasno stepenište mora imati pretprostor na svakoj etaži garaže koji ispunjava sledeće uslove:
1) pretprostor mora biti požarno odvojen od prostora garaže horizontalnim i vertikalnim pregradama otpornim prema požaru kao elementi konstrukcije na granici požarnog sektora;
2) površina pretprostora mora iznositi najmanje 5 m2, s tim da pretprostor ne može biti uži od korisne širine 1,25 m;
3) vrata na ulazu u pretprostor i svi drugi elementi za zatvaranje otvora na granici požarnog sektora moraju imati otpornost prema požaru najmanje EI 90;
4) vrata na ulazu u pretprostor i stepenište moraju biti zaokretna i moraju se otvarati u smeru intervencije;
5) pretprostor mora biti opremljen sistemima iz člana 39. ovog pravilnika;
6) pretprostor mora biti odvojen od stepeništa horizontalnim i vertikalnim pregradama i elementima za zatvaranje otvora, kojima se obezbeđuje zaptivenost prostora.
Izuzetno od stava 2. ovog člana unutrašnje vatrogasno stepenište ne mora imati pretprostor ako ispunjava zahteve iz člana 38. ovog pravilnika ili ako je opremljeno sistemom sa natpritiskom koji ne prelazi 50 Pa ±10% (potrebna sila za otvaranje vrata ne prelazi 100 N) u skladu sa zahtevima srpskih standarda koji ih bliže uređuju.
Sigurnosno stepenište namenjeno za evakuaciju lica iz prostora garaže iz člana 28. ovog pravilnika može se koristiti i kao stepenište za vatrogasno-spasilačku intervenciju ako ima prilaz sa spoljne strane i ima širinu podesta i stepenišnog kraka koja ne sme biti manja od 1,8 m.
Vatrogasni lift iz člana 32. ovog pravilnika mora ispunjavati zahteve propisa i srpskog standarda koji ga bliže uređuju.
Vatrogasni lift mora imati okno čiji su zidovi otpornosti prema požaru kao elementi konstrukcije na granici požarnog sektora i izvedeni od građevinskih proizvoda karakteristike reakcije na požar najmanje klase A2-s1,d0.
Vrata voznog okna lifta iz stava 1. ovog člana moraju biti automatska.
Vrata voznog okna i kabina lifta iz stava 1. ovog člana moraju biti izrađeni od negorivog materijala.
Podne, zidne i plafonske obloge kabine lifta iz stava 1. ovog člana moraju biti od negorivih građevinskih proizvoda.
Kabina vatrogasnog lifta mora da bude najmanjih dimenzija potrebnih za evakuaciju povređenih korišćenjem nosila.
Vatrogasni lift mora biti pristupačan preko pretprostora na svakoj etaži garaže i mora ispunjavati sledeće uslove:
1) pretprostor mora biti požarno odvojen od prostora garaže horizontalnim i vertikalnim pregradama otpornim prema požaru kao elementi konstrukcije na granici požarnog sektora;
2) vrata na ulazu u pretprostor i svi drugi elementi za zatvaranje otvora na granici požarnog sektora moraju imati otpornost prema požaru najmanje EI 90;
3) pretprostor mora biti takvih dimenzija da se nesmetano mogu koristiti nosila za spašavanje povređenih;
4) pretprostor mora biti opremljen sistemom sa natpritiskom koji ne prelazi 50 Pa ±10% (potrebna sila za otvaranje vrata ne prelazi 100 N) projektovanim u skladu sa zahtevima srpskih standarda koji ih bliže uređuju.
Vatrogasnom liftu se može pristupiti iz pretprostora koji može biti zajednički sa pretprostorom liftova koji ne funkcionišu u uslovima požara i pretprostorom sigurnosnog stepeništa.
Pretprostor iz stava 1. ovog člana mora ispunjavati uslove iz člana 36. ovog pravilnika i mora biti odvojen od stepeništa horizontalnim i vertikalnim pregradama otpornim prema požaru kao elementi konstrukcije na granici požarnog sektora, vratima i elementima za zatvaranje otvora otpornosti prema požaru najmanje EI 30.
Vrata voznog okna vatrogasnog lifta, kao i liftova koji ne funkcionišu u uslovima požara, a kojima se pristupa iz zajedničkog pretprostora iz stava 1. ovog člana moraju imati otpornost prema požaru najmanje EI 60.
VI SISTEMI VENTILACIJE I SISTEMI ZA KONTROLU DIMA
Prostor sigurnosnog stepeništa, radi odvođenja dima, mora imati otvore za prirodno provetravanje ili sisteme za prinudno provetravanje koji se uključuju automatski.
Gornja ivica otvora za prirodno provetravanje mora se nalaziti na visini koja ne sme biti niža od 2 m u odnosu na podest u ravni kote poda najviše etaže na kojoj borave lica.
Ukupna površina otvora za prirodno provetravanje mora biti najmanje 5% površine horizontalnog preseka stepenišnog šahta kome otvori pripadaju, ali ne manje od 0,5 m2.
Uređaj za otvaranje prozora ili uređaj za prinudno provetravanje uključuje se automatski preko stabilnih sistema za otkrivanje i dojavu požara.
Uključivanje uređaja za otvaranje prozora ili uređaja za prinudno provetravanje mora biti obezbeđeno i ručno sa mesta bezbednog od požara.
Pretprostor sigurnosnog stepeništa se mora provetravati sa najmanje 20 izmena vazduha na čas prirodnim ili prinudnim putem ili mora biti opremljen sistemom koji ostvaruje natpritisak koji ne prelazi 50 Pa ±10% (potrebna sila za otvaranje vrata ne prelazi 100 N) projektovanim u skladu sa zahtevima srpskih standarda koji ih bliže uređuju.
Provetravanje pretprostora se mora vršiti na svim etažama, a natpritisak se ostvaruje na etaži koja je ugrožena požarom.
Ventilator za provetravanje pretprostora odnosno za ostvarivanje natpritiska mora se postaviti u neugrožen prostor.
U nadzemnim zatvorenim garažama i nadzemnim delovima mešovite zatvorene garaže mora se obezbediti sistem prirodne ili prinudne ventilacije, a u podzemnim garažama i podzemnim delovima mešovite garaže obavezan je sistem prinudne ventilacije.
Otvori za prirodnu ventilaciju postavljaju se na spoljašnje zidove okrenute jedan prema drugom, na rastojanju koje ne može iznositi više od 35 m i moraju imati ukupan poprečni presek 2500 cm2 po parking mestu.
Otvori iz stava 1. ovog člana moraju biti postavljeni tako da se ne mogu zatvarati i moraju biti raspoređeni po celoj garaži tako da se obezbedi stalno unakrsno provetravanje.
U svim garažama s prinudnom ventilacijom moraju se postaviti detektori za merenje koncentracije ugljen-monoksida, koji moraju biti stalno uključeni i koji uključuju prinudnu ventilaciju ako koncentracija ugljen-monoksida iznosi više od 100 ppm.
Prinudna ventilacija mora da bude dimenzionisana tako da polučasovna srednja vrednost ugljen-monoksida ne iznosi više od 100 ppm, a sistem za izvlačenje vazduha mora obezbediti najmanje tri izmene vazduha na čas u malim garažama odnosno šest izmena vazduha na čas u srednjim i velikim garažama, pri čemu se mora obezbediti odsis iz gornje i donje zone sa po 50% kapaciteta.
Ako sadržaj ugljen-monoksida u vazduhu iznosi više od 250 ppm, sistem za detekciju ugljen-monoksida automatski upozorava korisnike garaže kako bi isključili motore vozila i napustili garažu.
Alarmiranje se može vršiti preko razglasa ili svetlima sa ispisanom porukom.
Prinudna ventilacija u velikim garažama mora imati najmanje dva ventilatora jednake veličine u svakom ventilacionom sistemu koji obezbeđuju ukupnu potrebnu količinu vazduha kada rade istovremeno.
U srednjim i velikim podzemnim garažama i podzemnim delovima mešovite garaže čija površina podzemnog dela pripada kategoriji srednjih i velikih garaža, kao i velikim nadzemnim zatvorenim garažama i nadzemnim delovima mešovite garaže čija površina nadzemnog dela pripada kategoriji velikih zatvorenih garaža moraju se predvideti sistemi za odvođenje dima i toplote radi obezbeđenja zaštite lica koja vrše vatrogasno-spasilačku intervenciju u slučaju požara, a koji moraju ispunjavati zahteve propisa i srpskog standarda koji bliže uređuju ovu oblast u zatvorenim garažama.
Najveća površina dimnog sektora podzemne garaže ne može iznositi više od 2500 m2 odnosno 5000 m2 za nadzemne zatvorene garaže.
Građevinske prepreke i enterijerski elementi moraju biti takvi da njihove karakteristike ostanu nepromenjene kada su izloženi uslovima koji se generišu tokom rada sistema za odvođenja dima i toplote u garaži i ne smeju imati ometajuće uticaje na odimljavanje.
Lokacija odsisnih tačaka mora biti takva da se ne dozvoli recirkulacija dima u garaži ili da ima štetan uticaj na puteve evakuacije i okolne objekte.
U slučaju iz člana 45. ovog pravilnika kada se zahteva projektovanje sistema za odvođenja dima i toplote sa inženjerskom analizom (CFD), inženjersku analizu izrađuje lice zaposleno u pravnom licu sa iskustvom iz ove oblasti.
Inženjerska analiza iz stava 1. ovog člana prethodi izradi tehničke dokumentacije koja se izrađuje u skladu sa zakonom koji uređuje oblast planiranja i izgradnje i zaštite od požara i postaje njen sastavni deo.
Upravljanje sistemom za odvođenje dima i toplote, sistemom za natpritisak i sistemom provetravanja mora biti automatsko, a mora se obezbediti i mogućnost ručnog upravljanja sa bezbednog mesta.
Električni razvod i električna oprema, u srednjim i velikim podzemnim garažama i podzemnim delovima mešovite garaže čija površina podzemnog dela pripada kategoriji srednjih i velikih garaža, kao i velikim nadzemnim zatvorenim garažama i nadzemnim delovima mešovite garaže čija površina nadzemnog dela pripada kategoriji velikih zatvorenih garaža moraju ispunjavati odredbe za klasu spoljašnjih uticaja BD2.
Osim redovnog napajanja električnom energijom iz distributivne mreže, u garaži se mora obezbediti i rezervni izvor snabdevanja električnom energijom sledećih instalacija, uređaja i sistema:
1) sigurnosne rasvete evakuacionih puteva (stepeništa, hodnici, natpisi za bržu evakuaciju i sl.);
2) uređaja za podizanje pritiska u hidrantskoj mreži, ukoliko posebnim propisom nije drugačije uređeno;
3) sistema za odvođenje dima i toplote;
4) stabilnih sistema za dojavu požara;
5) stabilnih sistema za gašenje požara;
6) sistema za provetravanje i natpritisak.
Rezervni izvor za snabdevanje električnom energijom instalacija, uređaja i sistema iz stava 1. ovog člana mora se predvideti za rad u trajanju najmanje 120 min.
Pored uslova iz stava 1. ovog člana, električni razvod povezan sa rezervnim izvorom mora imati otpornost prema požaru najmanje FE 120/E90 min.
Izuzetno od stava 1. ovog člana rezervni izvor snabdevanja električnom energijom ne mora se obezbediti za napajanje sistema za provetravanje i natpritisak u pretprostoru i/ili stepeništu u malim garažama.
Osim redovnog napajanja električnom energijom iz distributivne mreže, u garaži se mora obezbediti i sigurnosni izvor snabdevanja električnom energijom za napajanje vatrogasnog lifta za rad u trajanju najmanje 120 min.
Pored uslova iz stava 1. ovog člana, električni razvod povezan sa sigurnosnim izvorom mora imati otpornost prema požaru najmanje FE 120/E90 min.
Sigurnosna rasveta odnosno osvetljenje znakova za usmeravanje kretanja lica i osvetljenje puteva evakuacije u garaži mora biti u skladu sa odredbama srpskih standarda kojima je uređena oblast osvetljenja.
U garažama se mora predvideti hidrantska mreža u skladu sa odredbama propisa koji je bliže određuju.
U srednjim i velikim podzemnim garažama i podzemnim delovima mešovite garaže čija površina podzemnog dela pripada kategoriji srednjih i velikih garaža, kao i velikim nadzemnim zatvorenim garažama i nadzemnim delovima mešovite garaže čija površina nadzemnog dela pripada kategoriji velikih zatvorenih garaža mora se predvideti stabilni sistem za gašenje požara koji mora ispunjavati zahteve propisa i srpskog standarda koji ga bliže uređuju.
Stabilni sistem za gašenje požara mora biti predviđen i u garažama sa automatizovanim parkiranjem i u garažama u kojima se parkiranje vozila vrši isključivo garažnim liftom, bez obzira na površinu garaže.
U srednjim i velikim podzemnim garažama i podzemnim delovima mešovite garaže čija površina podzemnog dela pripada kategoriji srednjih i velikih garaža, kao i velikim nadzemnim zatvorenim garažama i nadzemnim delovima mešovite garaže čija površina nadzemnog dela pripada kategoriji velikih zatvorenih garaža mora se predvideti stabilni sistem za dojavu požara koji mora ispunjavati zahteve propisa i srpskog standarda koji ga bliže uređuju.
U garažama u kojima su predviđeni sistemi za provetravanje i natpritisak u pretprostoru i/ili stepeništu i koje nemaju obavezu ugradnje stabilnog sistema za dojavu požara mora se obezbediti aktiviranje navedenih sistema ugradnjom ručne dojave požara.
U podzemnim garažama i podzemnim delovima mešovite garaže nije dozvoljeno vođenje cevovoda i instalacija sa zapaljivim i gorivim tečnostima i zapaljivim gasovima.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o tehničkim zahtevima za zaštitu garaža za putničke automobile od požara i eksplozija ("Službeni list SCG", broj 31/05).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".