PRAVILNIK
O NORMATIVIMA I STANDARDIMA ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI U USTANOVAMA UČENIČKOG I STUDENTSKOG STANDARDA

("Sl. glasnik RS", br. 31/2024)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se bliži uslovi za početak rada i obavljanje delatnosti u pogledu standarda za utvrđivanje broja i strukture zaposlenih u ustanovama učeničkog i studentskog standarda.

Vrste ustanova učeničkog i studentskog standarda su: dom učenika, učenički centar, učeničko odmaralište, učenički kulturni centar, studentski centar, studentsko odmaralište, studentski kulturni centar.

Ovaj pravilnik primenjuje se i na škole sa domom učenika, koje obavljaju poslove učeničkog standarda, u skladu sa zakonom koji uređuje oblast učeničkog i studentskog standarda.

Član 2

Normativi i standardi u skladu sa kojima se utvrđuje obavezna struktura i broj zaposlenih, obezbeđuju optimalne uslove za obavljanje delatnosti u ustanovama učeničkog i studentskog standarda neprekidno, odnosno u trajanju od 24 časa, sedam dana u nedelji, a u skladu sa savremenim standardima i praksom i finansijskim kapacitetima Republike Srbije.

Nazivi i opisi radnih mesta, kao i uslovi za zasnivanje radnog odnosa u ustanovi regulisani su propisima koji uređuju oblast rada, posebno oblast rada u javnim službama koje je osnovala Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave a koje su direktni ili indirektni korisnici budžeta u skladu sa propisima o budžetskom sistemu, kao i propisom kojim se utvrđuje popis radnih mesta, njihovi opšti / tipični opisi i zahtevi za njihovo obavljanje u javnim službama i radnih mesta koja predstavljaju prateće i pomoćno-tehničke poslove u javnom sektoru.

U ustanovama učeničkog i studentskog standarda poslovi i zadaci obavljaju se preko službi i samostalnih izvršilaca.

Službe se obrazuju saglasno broju korisnika, broju objekata ustanove i potrebama procesa rada.

Pod brojem korisnika ustanove podrazumeva se broj kreveta odnosno smeštajni kapacitet ustanove.

Član 3

Svi pojmovi koji se koriste u ovom pravilniku u muškom gramatičkom rodu obuhvataju muški i ženski rod lica na koja se odnose.

II RUKOVODEĆA RADNA MESTA

Član 4

U ustanovama učeničkog i studentskog standarda obrazuju se rukovodeća radna mesta, i to:

1) Direktor ustanove;

2) Zamenik direktora (u ustanovama čiji su smeštajni kapaciteti 400 korisnika i više;

3) Pomoćnik direktora (u ustanovama čiji su smeštajni kapaciteti 300 korisnika i više);

4) Upravnik doma (ukoliko ustanova učeničkog i studentskog standarda ima više objekata ili se radi o ustanovi koja obavlja poslove učeničkog standarda u skladu sa zakonom).

Način imenovanja direktora ustanove učeničkog standarda, opis poslova i uslovi, prava, obaveze i odgovornosti, kao i razlozi za prestanak dužnosti, propisani su zakonom koji reguliše oblast učeničkog i studentskog standarda.

Opis poslova i uslovi za zasnivanje radnog odnosa na radnim mestima zamenik direktora, pomoćnik direktora i upravnik doma bliže su definisani u Uredbi o katalogu radnih mesta u javnim službama i drugim organizacijama u javnom sektoru.

III PRATEĆI I POMOĆNO-TEHNIČKI POSLOVI

Član 5

U ustanovama učeničkog i studentskog standarda obrazuju se službe radi obavljanja pratećih i pomoćno tehničkih poslova i zadataka:

1) Služba pravnih, kadrovskih i administrativnih poslova;

2) Služba finansijskih i računovodstvenih poslova;

3) Služba javnih nabavki i komercijale;

4) Služba održavanja informacionih sistema i tehnologija;

5) Služba investicionog i tehničkog održavanja, bezbednosti i zaštite;

6) Služba za poslove transporta i logistike.

Član 6

Broj zaposlenih na pratećim i pomoćno-tehničkim poslovima utvrđuje se u zavisnosti od broja i vrste usluga, kao i broja objekata ustanove, i to:

1) U Službi pravnih, kadrovskih i administrativnih poslova, struktura i broj izvršilaca određuje se na sledeći način:

(1) u ustanovi do 100 korisnika, najmanje 2 izvršioca;

(2) u ustanovi od 100 do 300 korisnika najmanje 4 izvršioca;

(3) u ustanovi preko 300 korisnika, najmanje 7 izvršilaca;

2) U Službi finansijskih i računovodstvenih poslova, struktura i broj izvršilaca određuje se na sledeći način:

(1) u ustanovi do 100 korisnika, najmanje 2 izvršioca;

(2) u ustanovi od 100 do 300 korisnika, najmanje 4 izvršioca;

(3) u ustanovi preko 300 korisnika, najmanje 7 izvršilaca;

3) U Službi javnih nabavki i komercijale, struktura i broj izvršilaca određuje se na sledeći način:

U magacinu:

(1) u ustanovi do 100 korisnika, 1 izvršilac (magacioner/ekonom);

(2) u ustanovi od 100 do 300 korisnika, 2 izvršioca (magacioner/ekonom);

(3) u ustanovi od preko 300 korisnika, najmanje 3 izvršioca (2 magacioner/ekonoma, 1 pomoćni radnik);

Struktura i broj izvršilaca na poslovima sprovođenja postupaka u vezi sa javnim nabavkama određuje se na sledeći način:

(1) u ustanovi do 200 korisnika, 1 izvršilac;

(2) u ustanovi od 200 do 350 korisnika do 2 izvršioca;

(3) u ustanovi preko 350 korisnika, najmanje 3 izvršioca;

Struktura i broj izvršilaca koji obavljaju poslove komercijaliste, utvrđuje se prema veličini ustanove i potrebama procesa rada: 1 izvršilac u ustanovi od najmanje 600 korisnika.

4) U Službi održavanja informacionih sistema i tehnologija, struktura i broj izvršilaca određuje se na sledeći način:

(1) u ustanovi preko 300 korisnika, najmanje 2 izvršioca.

5) U Službi investiocionog i tehničkog održavanja, bezbednosti i zaštite, broj domara/majstora održavanja utvrđuje se prema broju objekata ustanove i načinu grejanja, i to:

(1) u ustanovi do 150 korisnika 1 izvršilac (u slučaju da ustanova ima sopstveno grejanje, 2 izvršioca);

(2) u ustanovi od 150 do 300 korisnika 2 izvršioca (u slučaju da ustanova ima sopstveno grejanje, 3 izvršioca);

(3) u ustanovi preko 300 korisnika 3 izvršioca (u slučaju da ustanova ima sopstveno grejanje, 4 izvršioca);

Struktura i broj izvršilaca na radnom mestu radnik obezbeđenja bez oružja/ portir/recepcioner/čuvar, utvrđuje se prema broju objekata i ulaza, najmanje 2 izvršioca po objektu odnosno ulazu.

6) U Službi za poslove transporta i logistike i ostalih poslova podrške, broj izvršilaca utvrđuje se na sledeći način:

(1) u ustanovi do 300 korisnika, 1 izvršilac na poslovima vozača;

(2) u ustanovi preko 300 korisnika, najmanje 2 izvršioca na poslovima vozača;

(3) broj izvršilaca na radnom mestu čistačica utvrđuje se prema ukupnom otvorenom i zatvorenom prostoru ustanove, odnosno korisnoj površini - 1 izvršilac na 350 m2 u svakoj smeni u objektu;

(4) broj tehničara održavanja odeće podrazumeva do 2 izvršioca u smeni u ustanovi do 150 korisnika i najmanje 2 zaposlena u smeni u ustanovi koja ima više od 150 korisnika.

Služba smeštaja i/ili ishrane

Član 7

U ustanovi se obavezno obrazuje služba smeštaja i/ili ishrane, shodno broju korisnika i broju objekata / radnih jedinica ustanove učeničkog standarda.

Ustanove koje imaju smeštajni kapacitet do 150 korisnika mogu poslove smeštaja i poslove ishrane organizovati kroz jedinstvenu službu sa zajedničkim šefom službe i radnim mestima koja su adekvatna veličini ustanove i potrebama procesa rada.

U ustanovi, služba smeštaja i / ili ishrane, obavlja i poslove koji se definišu kao poslovi druge delatnosti ustanove, u skladu sa zakonom koji reguliše pitanja učeničkog i studentskog standarda.

1) U službi smeštaja, broj izvršilaca na poslovima organizatora popune kapaciteta i saradnika za međunarodnu razmenu studenata, utvrđuje se na sledeći način:

(1) u ustanovi do 300 korisnika, najmanje 2 izvršioca;

(2) u ustanovi preko 300 korisnika, najmanje 4 izvršioca.

2) U službi smeštaja, broj izvršilaca na poslovima recepcionera utvrđuje se prema broju objekata ustanove, najmanje 2 izvršioca po objektu.

Broj spremačica utvrđuje se prema broju soba: 10 soba po spremačici u smeni u objektu ustanove.

Služba smeštaja može imati i izvršioce koji po prirodi svog posla doprinose organizaciji, promociji i realizaciji aktivnosti pomenute službe.

3) U službi ishrane, broj izvršilaca utvrđuje se na sledeći način:

(1) u ustanovi do 50 korisnika najmanje 3 izvršioca (2 kuvara i 1 pomoćni kuvar);

(2) u ustanovi od 50 do 150 korisnika, najmanje 4 izvršioca (2 kuvara i 2 pomoćna kuvara);

(3) u ustanovi od 150 do 250 korisnika, najmanje 7 izvršilaca (1 glavni kuvar, 3 kuvara i 3 pomoćna kuvara);

(4) u ustanovi sa više od 250 korisnika, najmanje 9 izvršilaca (1 glavni kuvar, 4 kuvara, 4 pomoćna kuvara);

(5) broj pomoćnih radnika u kuhinji utvrđuje se srazmerno broju kuvara u smeni;

(6) broj konobara utvrđuje se na osnovu broja korisnika pansionskih usluga - najmanje 30 korisnika po konobaru smeni u objektu;

(7) broj servirki / kafe kuvarica utvrđuje se prema broju korisnika usluga - najmanje 50 korisnika po izvršiocu u smeni u objektu.

Broj izvršilaca koji obavljaju poslove pekara, utvrđuje se prema veličini ustanove i potrebama procesa rada: 1 izvršilac u ustanovi do 150 korisnika i jednim objektom odnosno kuhinjom.

IV USTANOVE UČENIČKOG STANDARDA (DOM UČENIKA, UČENIČKI CENTAR, UČENIČKO ODMARALIŠTE)

Član 8

Dom učenika je ustanova učeničkog standarda koja obezbeđuje ostvarivanje prava učenika na smeštaj, ishranu i vaspitni rad.

Učenički centar je ustanova učeničkog standarda koja obezbeđuje ostvarivanje prava učenika na smeštaj, ishranu, vaspitni rad i odmor.

Utvrđivanje broja i strukture zaposlenih

Član 9

Broj i struktura zaposlenih u ustanovi učeničkog standarda utvrđuje se na osnovu:

1. ukupnog broja učenika u ustanovi;

2. broja vaspitnih grupa;

3. godišnjeg plana rada i programa vaspitnog rada;

4. organizacije rada;

5. posebnih potreba (talentovani učenici, učenici sa teškoćama...);

6. stepena opremljenosti i tehničkih kapaciteta;

7. raspoloživog prostora i objekata (kategorija smeštajnih kapaciteta, broja objekata ustanove/radnih jedinica i lokacije);

8. ostalih specifičnosti.

Vaspitna služba u ustanovi učeničkog standarda - dom učenika i učenički centar

Član 10

U domu učenika, odnosno učeničkom centru, obavezno se obrazuje vaspitna služba.

Vaspitna služba realizuje vaspitni rad i stručne poslove u vezi sa njim.

Vaspitnom službom rukovodi koordinator vaspitne službe, stručni saradnik ili vaspitač sa vaspitnom grupom, po odluci direktora.

Vaspitnu službu obavezno čine vaspitači i stručni saradnici.

Vaspitači se staraju o vaspitnim grupama.

Vaspitna grupa podrazumeva po jednog vaspitača i najviše do 25 učenika u okviru jedne grupe.

Stručni saradnici obavljaju stručne poslove u domu učenika, odnosno učeničkom centru, u skladu sa zakonom koji reguliše oblast učeničkog i studentskog standarda. Svaki dom učenika, odnosno učenički centar ima stručnog saradnika pedagoga i/ili psihologa.

Vaspitna grupa sa decom sa smetnjama u razvoju podrazumeva najviše 10 učenika na 1 izvršioca vaspitača u domu učenika, odnosno učeničkom centru - defektologa.

Ustanova učeničkog standarda može, u zavisnosti od potreba i veličine ustanove, programa koji se ostvaruje i načina organizacije rada, imati i druge stručne saradnike, kao što je stručni saradnik bibliotekar, defektolog, ali i urednika kulturno obrazovnog i zabavnog programa, animatora sportskih i rekreativnih aktivnosti.

Ustanova učeničkog standarda koja ima biblioteku sa više od 5000 knjiga, kompakt diskova i drugih bibliotečkih zapisa u elektronskoj formi, kao i najmanje 300 korisnika, može imati jednog izvršioca na radnom mestu stručni saradnik - bibliotekar.

Opšti i posebni uslovi za zasnivanje radnog odnosa, kao i zadaci na navedenim radnim mestima u ustanovi učeničkog standarda propisani su zakonom i drugim aktima.

Član 11

Učeničko odmaralište je ustanova učeničkog standarda koja obezbeđuje ostvarivanje prava učenika na odmor i dodatne aktivnosti uključujući staranje o zaštiti zdravlja i bezbednosti učenika, odnosno studenata, kao i kulturne, umetničke, sportske i rekreativne aktivnosti, u skladu sa mogućnostima ustanove.

U učeničkom odmaralištu obavezno se obrazuju služba smeštaja i/ili služba ishrane.

Radna mesta zdravstvene struke u ustanovama učeničkog standarda

Član 12

Poslove kojima se unapređuje nega, preventivna - zdravstvena i socijalna zaštita u ustanovi učeničkog standarda, obavljaju saradnici, lekar u ustanovi učeničkog standarda i medicinski tehničar negovatelj.

Opšti uslovi za zasnivanje radnog odnosa, kao i zadaci na navedenim radnim mestima u ustanovi učeničkog standarda propisani su zakonom i drugim aktima.

V USTANOVE STUDENTSKOG STANDARDA - STUDENTSKI CENTAR, STUDENTSKO ODMARALIŠTE

Član 13

Studentski centar je ustanova studentskog standarda koja obezbeđuje ostvarivanje prava studenata na smeštaj i ishranu.

Studentsko odmaralište je ustanova studentskog standarda koja obezbeđuje ostvarivanje prava studenata na odmor i dodatne aktivnosti, uključujući staranje o zaštiti zdravlja i bezbednosti učenika, odnosno studenata, kao i kulturne, umetničke, sportske i rekreativne aktivnosti, u skladu sa mogućnostima ustanove.

Utvrđivanje broja i strukture zaposlenih

Član 14

U ustanovi studentskog standarda obavezno se obrazuju služba smeštaja i služba ishrane.

Broj i struktura zaposlenih u ustanovi studentskog standarda - studentskom centru i studentskom odmaralištu utvrđuje se na osnovu:

1. Strateškog plana i programa rada;

2. Organizacije rada;

3. Posebnih potreba;

4. Stepena opremljenosti;

5. Raspoloživog prostora i broja objekata (radnih jedinica);

6. Broja korisnika na smeštaju;

7. Broja korisnika na ishrani;

8. Ostalih specifičnosti.

VI UČENIČKI KULTURNI CENTAR, STUDENTSKI KULTURNI CENTAR I DOM KULTURE

Član 15

Učenički kulturni centar je ustanova učeničkog standarda koja obezbeđuje ostvarivanje prava učenika na kulturne, umetničke, sportske i rekeativne aktivnosti i informisanje.

Studentski kulturni centar i dom kulture ustanove su studentskog standarda koje obezbeđuju ostvarivanje prava studenata na kulturne, umetničke, sportske i rekreativne aktivnosti i informisanje.

Član 16

U učeničkom kulturnom centru, studentskom kulturnom centru i domu kulture obavezno se obrazuju Programska služba i Služba za tehničku realizaciju programa, koje realizuju kulturno umetničke programe kao i programe informisanja učenika i studenata kroz aktivnosti različitih izvršilaca ili odeljenja/grupa unutar Programske službe.

Radna mesta u Programskoj službi i Službi za tehničku realizaciju u učeničkom kulturnom centru, studentskom kulturnom centru i domu kulture su: urednik programa u ustanovi kulture studentskog standarda, organizator programa u ustanovi kulture studentskog standarda, realizator programa u ustanovi kulture studentskog standarda, majstor svetla i tona, scenski majstor.

Broj i struktura zaposlenih u ustanovama učeničkog i studentskog standarda - učeničkog kulturnog centra, studentskog kulturnog centra i domu kulture, utvrđuje se na osnovu:

1. Strateškog plana i programa rada;

2. Broja korisnika usluga - srazmerno broju učenika;

3. Broja korisnika usluga - srazmerno broju studenata koji pohađaju određeni univerzitet;

4. Organizacije rada;

5. Posebnih potreba;

6. Stepena opremljenosti;

7. Raspoloživog prostora i broja objekata (radnih jedinica);

8. Ostalih specifičnosti.

Broj i struktura zaposlenih u Programskoj službi i Službi za tehničku realizaciju programa određuje se prema broju korisnika usluga - studenata koji pohađaju određeni univerzitet, i to:

1) Na univerzitetu koji broji do 40 000 studenata, najmanje 7 izvršilaca, a najviše 12 izvršilaca u Programskoj službi i najmanje 7 izvršilaca, a najviše 12 izvršilaca u Službi za tehničku realizaciju programa;

2) Na univerzitetu koji broji više od 40 000 studenata, najmanje 12 izvršilaca u Programskoj službi i najmanje 12 izvršilaca u Službi za tehničku realizaciju programa.

Ustanova pribavlja dokaz o broju studenata na univerzitetu od nadležnog univerziteta.

Dokaz o broju studenata na univerzitetu sastavni je deo teksta akta o organizaciji i sistematizaciji poslova u ustanovi.

Član 17

Ustanove učeničkog i studentskog standarda uskladiće akte o organizaciji i sistematizaciji poslova sa odredbama ovog pravilnika u roku od 45 dana od dana njegovog stupanja na snagu.

VII STUPANJE NA SNAGU

Član 18

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".