PRAVILNIK
O VREDNOVANJU RADA SUDIJE I PREDSEDNIKA SUDA

("Sl. glasnik RS", br. 34/2024)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet Pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom (u daljem tekstu: Pravilnik) bliže se uređuju kriterijumi i pokazatelji za vrednovanje rada sudije i predsednika suda, postupak vrednovanja, sastav i način rada Komisije za vrednovanje rada sudije i predsednika suda, kao i druga pitanja od značaja za vrednovanje.

Svrha vrednovanja

Član 2

Svrha vrednovanja rada sudije i predsednika suda je procena, održavanje i unapređenje kvaliteta rada, uz poštovanje nezavisnosti sudije, u cilju jačanja poverenja javnosti u rad sudije i suda.

Predmet vrednovanja

Član 3

Vrednovanje obuhvata sve poslove koje obavlja sudija, odnosno predsednik suda, pri čemu se naročito uzimaju u obzir uslovi rada.

Vrednovanje rada sudije ne obuhvata procenu primene slobodnog sudijskog uverenja u oceni dokaza i tumačenju propisa.

Pravila i principi vrednovanja

Član 4

Vrednovanje se vrši na osnovu javno objavljenih, objektivnih, jedinstvenih i sveobuhvatnih kriterijuma koji se zasnivaju na kvalitativnim, kao i na kvantitativnim pokazateljima.

Kriterijumi i pokazatelji iz stava 1. ovog člana bliže su uređeni zakonom i Pravilnikom.

Postupak vrednovanja zasniva se na principima pravičnosti i jednakosti, uz učešće sudije, odnosno predsednika suda čiji se rad vrednuje.

U postupku vrednovanja sudiji, odnosno predsedniku suda čiji se rad vrednuje obezbeđuje se neposredan pristup izvoru podataka za vrednovanje, pravo na samoprocenu rada, pravo da se izjasni o predlogu odluke o vrednovanju i pravo na pravni lek protiv odluke o vrednovanju.

Sudija i predsednik suda čiji se rad vrednuje

Član 5

Rad sudije i predsednika suda podleže redovnom vrednovanju, osim sudije Vrhovnog suda, predsednika Vrhovnog suda i sudije koji je navršio 60 godina života.

Na osnovu odluke Visokog saveta sudstva (u daljem tekstu: Savet), rad sudije i predsednika suda može biti i vanredno vrednovan.

Predsednik suda vrednuje se po odredbama Pravilnika kao predsednik suda i kao sudija ukoliko obavlja sudijsku funkciju.

Vrednovanje rada sudije i predsednika suda sprovodi se na obrascima koji su sastavni deo ovog pravilnika.

Redovno vrednovanje rada sudije

Član 6

Rad sudije redovno se vrednuje jednom u pet godina.

Redovno vrednovanje rada sudije se vrši na svakih pet godina od stupanja na sudijsku funkciju, odnosno na svakih pet godina od poslednjeg vrednovanja rada.

Rad sudije koji je izabran za predsednika suda redovno se vrednuje po odredbama Pravilnika kojima se uređuje vrednovanje rada sudija.

U slučaju odsustva sudije iz zakonom propisanog razloga rokovi iz stava 2. ovog člana produžavaju se za dužinu trajanja odsustva.

Vanredno vrednovanje rada sudije

Član 7

Rad sudije može biti vanredno vrednovan na osnovu odluke Saveta.

Odluku iz stava 1. ovog člana Savet može doneti po službenoj dužnosti, na obrazloženi predlog predsednika suda ili na obrazloženi zahtev sudije, pod uslovom da je od poslednjeg vrednovanja rada sudije proteklo više od dve godine.

Odredbe st. 1. i 2. ovog člana primenjuju se i na vanredno vrednovanje sudija starijih od 60 godina.

Rad sudije koji je istovremeno i predsednik suda vanredno se vrednuje po odredbama Pravilnika kojima se uređuje vanredno vrednovanje rada sudija.

Redovno vrednovanje rada predsednika suda

Član 8

Rad predsednika suda redovno se vrednuje jednom u pet godina, a najkasnije dve godine pre isteka mandata.

Vanredno vrednovanje rada predsednika suda

Član 9

Rad predsednika suda može biti vanredno vrednovan na osnovu odluke Saveta:

- zbog izbora na funkciju predsednika drugog suda, ako nije redovno vrednovan;

- na obrazloženi predlog predsednika suda višeg stepena;

- na obrazloženi lični zahtev.

Savet može po službenoj dužnosti doneti odluku o vanrednom vrednovanju rada predsednika suda kada je to potrebno radi obavljanja poslova iz nadležnosti Saveta.

Vrednovanje rada sudije koji je izabran za člana Saveta

Član 10

Sudiji koji je izabran za člana Saveta, po prestanku mandata u Savetu, kao odluka o vrednovanju rada uzima se poslednja ocena rada, odnosno poslednja odluka o vrednovanju rada pre izbora za člana Saveta.

Ukoliko rad sudije iz stava 1. ovog člana nije vrednovan pre izbora za člana Saveta, njegov rad će po prestanku mandata biti vrednovan po odredbama pravilnika koji se primenjivao pre njegovog izbora za člana Saveta.

Odluka o vrednovanju rada

Član 11

Odluka o vrednovanju rada donosi se na osnovu sveobuhvatne analize i procene sposobnosti i rezultata rada sudije, odnosno predsednika suda, prema kriterijumima i pokazateljima propisanim zakonom i Pravilnikom.

Odluka o vrednovanju rada sudije, odnosno predsednika suda mora biti obrazložena.

Rad sudije vrednuje se sa: "izvanredno vrši sudijsku funkciju", "uspešno vrši sudijsku funkciju", "zadovoljavajuće vrši sudijsku funkciju", ili "nezadovoljavajuće vrši sudijsku funkciju".

Rad predsednika suda vrednuje se sa: "izvanredno vrši funkciju predsednika suda", "uspešno vrši funkciju predsednika suda", "zadovoljavajuće vrši funkciju predsednika suda", ili "nezadovoljavajuće vrši funkciju predsednika suda".

Odluka o vrednovanju koristi se u skladu sa zakonom.

Odluka o vrednovanju nije dostupna javnosti.

Pravnosnažna odluka o vrednovanju upisuje se u lični list sudije.

II KRITERIJUMI, POKAZATELJI I IZVORI PODATAKA ZA VREDNOVANJE RADA SUDIJE I PREDSEDNIKA SUDA

Osnovni kriterijumi za vrednovanje rada sudije

Član 12

Vrednovanje rada sudije vrši se na osnovu sledećih osnovnih kriterijuma: stručno znanje i sposobnost njegove primene; sposobnost analitičkog mišljenja i rešavanja pravnog pitanja; sposobnost za donošenje odluke u primerenom roku; veština vođenja rasprave i saslušavanja; sposobnost usmenog i pismenog izražavanja i argumentovanja; sposobnost organizovanja sudijskog posla; sposobnost obavljanja zadatka rukovodećeg mesta, ako je sudija imenovan na takvo mesto; preuzimanje dodatnog posla i zaduženja.

Pokazatelji za pojedine kriterijume

Član 13

Pokazatelji kriterijuma stručno znanje i sposobnost njegove primene su:

- poznavanje i primena odgovarajućeg materijalnog, procesnog i sudsko-organizacionog prava;

- korišćenje pravila logičkog zaključivanja prilikom primene pravne norme na konkretno činjenično stanje;

- zakonitost i pravilnost donetih odluka izražena brojem potvrđenih, preinačenih, ukinutih i poništenih odluka u postupku po redovnom ili vanrednom pravnom leku, odnosno brojem odluka u kojima je utvrđena povreda ljudskog ili manjinskog prava u postupku po ustavnoj žalbi pred Ustavnim sudom i u postupku pred Evropskim sudom za ljudska prava, u odnosu na ukupan broj rešenih predmeta;

- nepostupanje po nalogu suda koji odlučuje o pravnom leku;

- broj rasprava i pretresa otvorenih u postupku pred drugostepenim sudom, u odnosu na ukupan broj predmeta protiv kojih je izjavljen redovan pravni lek.

Pokazatelji kriterijuma sposobnost analitičkog mišljenja i rešavanja pravnog pitanja su:

- prepoznavanje činjenica i dokaza koji su od značaja za odlučivanje u konkretnoj pravnoj stvari;

- jasno i sažeto prikazivanje činjeničnih i pravnih pitanja;

- zauzimanje jasnih stavova u odnosu na pitanja koja su od značaja za predmet postupka.

Pokazatelji kriterijuma sposobnost za donošenje odluke u primerenom roku su:

- rešavanje predmeta po redosledu prijema i stepenu hitnosti u skladu sa zakonom i Sudskim poslovnikom;

- rešavanje starih predmeta;

- ažurnost u postupanju;

- stepen savladavanja priliva;

- dužina trajanja postupka;

- broj osnovanih pritužbi na dužinu trajanja postupka;

- broj usvojenih prigovora i žalbi zbog povrede prava na suđenje u razumnom roku do koje je došlo usled postupanja sudije čiji se rad vrednuje;

- izrada odluka u propisanim rokovima, a najduže do 60 radnih dana;

- postignuti obim rada sudije,

pri čemu se uzima u obzir priliv predmeta, prosečan broj rešenih predmeta u odeljenju suda u kom sudija radi, složenost predmeta, postupanje sudije u više materija, uslovi rada i druge okolnosti od značaja za donošenje odluke u primerenom roku.

Pokazatelji kriterijuma veština vođenja rasprave i saslušavanja su:

- blagovremeno zakazivanje ročišta i postupanje u predmetu;

- preduzimanje drugih radnji u cilju ispunjavanja procesnih uslova za održavanje ročišta;

- usmeravanje toka postupka na rešavanje spornih činjeničnih i pravnih pitanja;

- poštovanje procesnih prava stranaka i učesnika u postupku;

- staranje o poštovanju procesne discipline i sprečavanju zloupotrebe procesnih ovlašćenja;

- broj osnovanih pritužbi na postupanje sudije.

Pokazatelji kriterijuma sposobnosti usmenog i pismenog izražavanja i argumentovanja su:

- korišćenje jasnog i razumljivog jezika u usmenom i pisanom izražavanju;

- sažeto izražavanje bez nepotrebnog ponavljanja;

- pisanje sudske odluke jezikom koji je razumljiv za stranke u postupku.

Pokazatelji kriterijuma sposobnosti organizovanja sudijskog posla su:

- efikasno planiranje i korišćenje radnog vremena;

- efikasno planiranje i korišćenje ljudskih resursa, uz poštovanje integriteta drugih sudija, pomoćnika, pripravnika i drugih zaposlenih u sudu, koje se pretpostavlja, osim ako postoje dokazi o suprotnom;

- određivanje prioriteta i održavanje kvaliteta rada pod većim opterećenjem poslom;

- blagovremeno postupanje po predlozima stranaka i učesnika i drugim primljenim podnescima;

- broj meritornih odluka;

- broj drugih odluka donetih u predmetu (vraćanje inicijalnog akta na ispravku ili dopunu, rešenje o nenadležnosti, rešenje o preinačenju tužbe, rešenje o učešću umešača, rešenje o privremenoj meri, rešenje o predlogu za vraćanje u pređašnje stanje, rešenje o prekidu i nastavku postupka, rešenje o predlogu za ponavljanje postupka, rešenje o troškovima postupka, rešenje o oslobađanju od sudske takse, rešenje o prinudnoj naplati sudske takse itd.);

- stručno usavršavanje u funkciji kvalitetnijeg obavljanja sudijske funkcije.

Sposobnost obavljanja zadatka rukovodećeg mesta

Član 14

Pokazatelji sposobnosti obavljanja zadatka rukovodećeg mesta zamenika predsednika suda su:

- tačno, pravilno i uredno obavljanje poslova sudske uprave koji su sudiji povereni u skladu sa Sudskim poslovnikom.

Pokazatelji sposobnosti obavljanja zadatka rukovodećeg mesta predsednika odeljenja i zamenika predsednika odeljenja su:

- godišnji rezultati rada odeljenja;

- tačan, pravilan i blagovremen rad odeljenja.

Pokazatelji sposobnosti obavljanja zadataka rukovodećeg mesta rukovodioca sudske prakse su:

- uredno vođenje registara pravnih shvatanja;

- uredno i pravilno vođenje evidencije i statistika;

- tačan, pravilan i blagovremen rad odeljenja sudske prakse.

Preuzimanje dodatnog posla i zaduženja

Član 15

Pokazatelji kriterijuma preuzimanja dodatnog posla i zaduženja su:

- mentorstvo;

- učešće u stručnom usavršavanju sudija i zaposlenih u sudu u svojstvu predavača;

- učešće u radnim telima za izradu nacrta dokumenata javnih politika, zakona i drugih propisa;

- učešće u komisijama i drugim radnim telima unutar suda;

- učešće u javnim raspravama o propisima koji su od značaja za nezavisnost, nepristranost i funkcionisanje sudske vlasti;

- učešće u projektima međunarodne saradnje;

- obavljanje drugih poslova i zaduženja od značaja za rad suda.

Kriterijumi za vrednovanje rada predsednika suda

Član 16

Vrednovanje rada predsednika suda vrši se na osnovu sledećih kriterijuma: staranje o održavanju nezavisnosti sudija i ugledu suda; sposobnost organizovanja rada suda; sposobnost rukovođenja sudskom upravom; staranje o primeni Sudskog poslovnika; sposobnost za obezbeđivanje pravilnog i blagovremenog rada suda; predstavljanje suda u odnosu sa drugim državnim organima, organizacijama, imaocima javnih ovlašćenja, strankama i učesnicima u postupku; odnos sa javnošću.

Staranje o održavanju nezavisnosti sudija i ugledu suda

Član 17

Pretpostavlja se da predsednik suda ispunjava kriterijum staranja o održavanju nezavisnosti sudija i ugledu suda, u odsustvu dokaza o suprotnom.

Sposobnost organizovanja rada suda

Član 18

Pokazatelji sposobnosti organizovanja rada suda su:

- usvojen Pravilnik o sistematizaciji radnih mesta koji je usklađen sa kadrovskim i finansijskim planom;

- sistematizacija radnih mesta je u skladu sa kadrovskim planom i potrebama suda;

- godišnji raspored poslova je u funkciji efikasnog rada suda;

- ravnomerno raspoređivanje volontera, pripravnika, sudijskih pomoćnika i korisnika početne obuke Pravosudne akademije;

- uspostavljanje i održavanje dobrih međuljudskih odnosa u sudu;

- izbor rukovodilaca u sudu;

- obezbeđivanje jednakih uslova za stručno usavršavanje i napredovanje;

- donošenje i praćenje sprovođenja programa rešavanja starih predmeta;

- realizacija mera iz programa za rešavanje starih predmeta;

- planiranje i predlaganje budžeta za bolji i efikasniji rad suda;

- predlaganje preduzimanja mera nadležnim organima radi poboljšanja rada suda.

Sposobnost rukovođenja sudskom upravom

Član 19

Pokazatelji sposobnosti rukovođenja sudskom upravom su:

- savesno i odgovorno korišćenje raspoloživih resursa;

- zakonito i pravilno finansijsko poslovanje suda;

- kontrola naplate sudske takse.

Sposobnost za obezbeđivanje pravilnog i blagovremenog rada suda

Član 20

Pokazatelji sposobnosti za obezbeđivanje pravilnog i blagovremenog rada suda su:

- tačna, pravilna i uredna primena Sudskog poslovnika;

- zakonit, pravilan i blagovremen rad svih sudskih odeljenja;

- redovna i pravilna izrada i analiza izveštaja o radu;

- praćenje rada sudskih tumača, sudskih veštaka i sudija porotnika, kao i preduzimanje odgovarajućih mera;

- staranje o blagovremenom izvršenju krivičnih i prekršajnih sankcija;

- blagovremeno rešavanje podnetih pritužbi.

Staranje o sprovođenju Sudskog poslovnika

Član 21

Pokazatelji staranja o sprovođenju Sudskog poslovnika su:

- uredno i pravilno vođenje evidencija i statistika;

- pravovremeno uvođenje novih podupisnika radi ravnomernijeg opterećenja sudija;

- uredno vođenje registra pravnih shvatanja;

- uredno vođenje javnih knjiga u skladu sa posebnim zakonima.

Predstavljanje suda u odnosu sa drugim državnim organima, organizacijama, imaocima javnih ovlašćenja, strankama i učesnicima u postupku

Član 22

Pokazatelji predstavljanja suda u odnosu sa drugim državnim organima, organizacijama, imaocima javnih ovlašćenja, strankama i učesnicima u postupku su:

- delotvorna saradnja suda sa drugim državnim organima, organizacijama i imaocima javnih ovlašćenja;

- dostupnost predsednika suda i sudske uprave za stranke i druge učesnike u postupku.

Odnos sa javnošću

Član 23

Pokazatelji ispunjenosti kriterijuma odnosa sa javnošću su:

- redovno i blagovremeno obaveštavanje javnosti o radu suda;

- redovno i ažurno obaveštavanje medija o radu suda i pojedinim predmetima;

- ažurna izrada i objavljivanje informatora o radu suda;

- ažurna internet stranica suda.

Uslovi rada

Član 24

Prilikom vrednovanja rada sudije uzimaju se u obzir:

- uslovi rada u sudu, a naročito: broj sudija, broj sudijskih pomoćnika i drugog sudskog osoblja u sudu u odnosu na broj sudija, broj kabineta i sudnica u odnosu na broj sudija u sudu, opremljenost suda i rad sudske uprave u sudu i druge okolnosti koje utiču na rad u sudu;

- opterećenost sudija i odeljenja brojem predmeta i brojem starih predmeta;

- obim, vrsta i struktura poslova konkretnog sudije, naročito postupanje u više materija;

- struktura, složenost i priliv predmeta po sudiji;

- broj volontera, pripravnika, sudijskih pomoćnika i korisnika početne obuke Pravosudne akademije;

- samostalno korišćenje kabineta i sudnica;

- rad u višejezičnoj sredini.

Prilikom vrednovanja rada predsednika suda uzima se u obzir:

- broj sudija;

- broj sudijskih pomoćnika i drugog sudskog osoblja u sudu u odnosu na broj sudija;

- broj i struktura zaposlenih u sudskoj upravi;

- opterećenost suda brojem predmeta i brojem starih predmeta, po sudiji i u odgovarajućoj materiji;

- opremljenost suda;

- obim dostupnih finansijskih sredstava.

Umanjenje priliva predmeta

Član 25

Predsednik suda u sudu u kom prema sistematizaciji sudijsku funkciju vrši više od 40 sudija ima pravo da bude oslobođen priliva, osim u predmetima u kojima je po zakonu dužan da postupa kao i u predmetima u kojima to zahtevaju potrebe suda.

Predsednik suda u sudu u kom prema sistematizaciji sudijsku funkciju vrši do 40 sudija ima pravo da mu se priliv predmeta umanji za 50%.

Zameniku predsednika suda, predsedniku sudskog odeljenja, rukovodiocima sudske prakse i predsedniku veća u drugostepenom postupku priliv se umanjuje za 20%.

Predsedniku i članu Komisije, odnosno zameniku predsednika ili člana Komisije, obustavlja se priliv predmeta, za vreme trajanja obuke i tokom sprovođenja postupka vrednovanja.

Sudiji i predsedniku suda priliv se može umanjiti i po drugom osnovu, u skladu sa zakonom, na osnovu obrazložene odluke Saveta.

U slučaju da sudija ili predsednik suda ostvaruje pravo na umanjenje priliva po više osnova propisanih zakonom ili Pravilnikom, imaće pravo na umanjenje samo po jednom osnovu, koji je za njega najpovoljniji.

Izvori podataka za vrednovanje rada sudija

Član 26

Izvori podataka za vrednovanje rada sudija su:

- statistika o radu sudije;

- statistika o radu suda;

- izveštaj o radu suda;

- evidencije suda o osnovanim pritužbama, usvojenim prigovorima i žalbama zbog povrede prava na suđenje u razumnom roku do koje je došlo usled postupanja sudije čiji se rad vrednuje;

- podaci o stručnom usavršavanju koji su upisani u lični list sudije i sertifikati koje dostavi sam sudija;

- samoprocena i razgovor sa sudijom;

- neposredan uvid u pravnosnažno okončane predmete u kojima je sudija postupao kao sudija pojedinac ili sudija izvestilac u periodu za koji se vrši vrednovanje, pri čemu pet predmeta bira sam sudija, a pet predmeta bira Komisija u skladu sa članom 37. ovog pravilnika;

- neposredan uvid i u druge predmete po potrebi;

- prisustvo ročištu, odnosno sednici veća, osim većanju i glasanju.

Izvori podataka za vrednovanje rada predsednika suda su:

- godišnji izveštaj o radu suda;

- izveštaj o radu sudske uprave;

- godišnji raspored poslova u sudu i osnovani prigovori na godišnji raspored poslova u sudu;

- izveštaji iz evidencija;

- izveštaj revizora;

- izveštaj kontrola i nadzora;

- informator o radu suda;

- internet stranica suda;

- samoprocena i razgovor sa predsednikom suda.

III ORGANI ZA SPROVOĐENJE POSTUPKA VREDNOVANJA

Komisija za vrednovanje rada sudije i predsednika suda

Član 27

Rad sudije i predsednika suda vrednuje Komisija za vrednovanje rada sudije i predsednika suda (u daljem tekstu: Komisija).

Komisiju čine po tri člana iz reda sudija, pri čemu sudija suda višeg stepena vrednuje rad sudije i predsednika suda nižeg stepena.

Za potrebe vrednovanja rada sudije i predsednika suda sastav Komisije je sledeći:

- Komisije koje vrednuju rad sudije i predsednika apelacionog suda, Upravnog suda, Prekršajnog apelacionog suda i Privrednog apelacionog suda sastavljene su od troje sudija Vrhovnog suda;

- Komisije koje vrednuju rad sudije i predsednika osnovnog i višeg suda sastavljene su od troje sudija apelacionog suda;

- Komisije koje vrednuju rad sudije i predsednika privrednog suda sastavljene su od troje sudija Privrednog apelacionog suda;

- Komisije koje vrednuju rad sudije i predsednika prekršajnog suda sastavljene su od troje sudija Prekršajnog apelacionog suda.

Savet može imenovati više komisija za vrednovanje rada sudija.

Prilikom imenovanja članova Komisije, Savet će se starati o tome da u njihov sastav ulaze sudije koje postupaju u materijama u kojima postupa sudija čiji se rad vrednuje.

Zamenici predsednika i članova Komisije

Član 28

Predsednik i članovi Komisije imaju zamenike.

Zamenici predsednika i članova Komisija zamenjuju predsednika, odnosno člana Komisije u slučaju sprečenosti ili nemogućnosti predsednika ili člana Komisije da učestvuje u postupku vrednovanja.

Uslovi i postupak imenovanja članova Komisije i njihovih zamenika

Član 29

Članovi Komisije i zamenici članova Komisije imenuju se na osnovu javnog poziva koji upućuje Savet.

Savet poziv dostavlja sudskim upravama onih sudova iz kojih se mogu imenovati članovi Komisije i njihovi zamenici i objavljuje ga na svojoj internet stranici.

Za člana Komisije i zamenika člana može se imenovati sudija:

- koji obavlja sudijsku funkciju najmanje 12 godina;

- čiji rad je na svakom vrednovanju vrednovan najvišom ocenom;

- protiv koga nije podnet predlog za vođenje disciplinskog postupka.

Savet imenuje članove Komisije i zamenike članova Komisije u roku od petnaest dana od isteka roka označenog u javnom pozivu.

Savet određuje predsednika Komisije i zamenika predsednika Komisije.

U slučaju da se postupak propisan odredbama st. 1−4. ovog člana ne okonča imenovanjem potrebnog broja članova Komisije i njihovih zamenika, imenovanje preostalih članova Komisije i njihovih zamenika Savet će izvršiti na predlog predsednika sudova iz čijih redova se imenuju članovi Komisije, odnosno njihovi zamenici.

Trajanje mandata članova Komisije i njihovih zamenika

Član 30

Član Komisije i zamenik člana Komisije imenuje se na pet godina i može se ponovo imenovati.

Obuka za sprovođenje postupka vrednovanja

Član 31

Program obuke za sprovođenje postupka vrednovanja rada sudije i predsednika suda propisuje Savet posebnim aktom, a obuku sprovodi Pravosudna akademija.

Predavače za obuku iz stava 1. ovog člana određuje Savet.

Obuka iz stava 1. ovog člana okončava se u roku od dva meseca od imenovanja članova Komisije.

Uspešno završena obuka iz stava 1. ovog člana upisuje se u lični list sudije.

Nezavisnost i nepristrasnost Komisije

Član 32

Komisija je nezavisna i nepristrasna u svom radu.

Zahtev za izuzeće predsednika i člana Komisije, može podneti predsednik odnosno član Komisije, sudija i predsednik suda čiji se rad vrednuje, iz razloga koji su Poslovnikom propisani za izuzeće člana Saveta.

O zahtevu za izuzeće odlučuje predsednik Saveta.

Administrativna i tehnička pomoć u radu Komisije

Član 33

Administrativnu i tehničku pomoć u radu Komisije pruža sud u čijem sedištu se vrši vrednovanje.

Troškove puta i boravka članova Komisije u sedištu suda u kome se vrši vrednovanje snosi Savet.

Za organizaciju puta i boravka iz stava 2. ovog člana zadužena je Administrativna kancelarija Saveta.

Uputstvo o postupanju Komisije

Član 34

Savet donosi Uputstvo o postupanju Komisije prilikom vrednovanja rada sudije i predsednika suda.

IV POSTUPAK VREDNOVANJA

Plan sprovođenja postupka vrednovanja

Član 35

Savet najkasnije do 31. januara tekuće godine određuje sudije i predsednike sudova čiji rad će biti redovno vrednovan u narednih godinu dana.

Komisija u roku od dve nedelje od donošenja odluke Saveta iz stava 1. ovog člana donosi plan sprovođenja postupka vrednovanja.

Plan sprovođenja postupka redovnog vrednovanja sadrži: ime i prezime sudije i predsednika suda čiji se rad vrednuje, sud u kom vrši funkciju, datum početka postupka redovnog vrednovanja za svakog sudiju i predsednika suda, period u kome će se postupak vrednovanja okončati, kao i rokove za preduzimanje radnji svih učesnika u postupku vrednovanja.

Plan sprovođenja postupka redovnog vrednovanja Komisija dostavlja Savetu.

Plan sprovođenja postupka redovnog vrednovanja objavljuje se na internet stranici Saveta.

Komisija obaveštava predsednika suda u kome se obavlja vrednovanje, sudiju, odnosno predsednika suda čiji rad se vrednuje, o početku postupka vrednovanja i dostavlja plan sprovođenja postupka vrednovanja.

Pravo sudije na prigovor

Član 36

Sudija ima pravo da predsedniku suda podnese prigovor na tačnost i potpunost podataka na osnovu kojih se vrši vrednovanje, u roku od osam dana od dana dostavljanja materijala.

Prigovor sudije iz stava 1. ovog člana dostavlja se i Komisiji.

Ukoliko prigovor iz stava 1. ovog člana nije izjavljen, predsednik suda o tome obaveštava Komisiju.

Predsednik suda dužan je da o prigovoru iz stava 1. ovog člana odluči u roku od osam dana od dana prijema prigovora.

Izbor predmeta koji će se koristiti u postupku vrednovanja

Član 37

Sudija je dužan da odredi pet pravnosnažno okončanih predmeta koji će se koristiti u postupku vrednovanja, u roku od osam dana od isteka roka za podnošenje prigovora iz člana 36. ovog pravilnika, odnosno u roku od osam dana od dana dostavljanja odluke o prigovoru.

U roku iz stava 1. ovog člana sudija je dužan da dostavi sertifikate i druge izvore podataka koji nisu upisani u lični list sudije i u druge evidencije, a koji mogu biti od značaja za vrednovanje.

U roku iz stava 1. ovog člana Komisija je dužna da odredi pet pravnosnažno okončanih predmeta koji će se koristiti u postupku vrednovanja i o tome obavesti sudiju.

Dužnosti predsednika suda u postupku vrednovanja

Član 38

Predsednik suda je dužan da obezbedi uslove za nesmetan rad Komisije, a naročito da na zahtev Komisije:

- dostavi Komisiji i sudiji čiji se rad vrednuje izveštaje i druge materijale na osnovu kojih se vrši vrednovanje, za celokupan period za koji se vrši vrednovanje;

- obezbedi prostoriju i tehničku podršku za obavljanje razgovora sa sudijom, odnosno predsednikom suda čiji se rad vrednuje;

- omogući Komisiji neposredan uvid u predmete koji se koriste u postupku vrednovanja, kao i prisustvo Komisije na ročištu, odnosno sednici veća.

Razgovor sa sudijom i predsednikom suda

Član 39

Razgovor sa sudijom, odnosno predsednikom suda čiji rad se vrednuje obavlja se u sudu u kom sudija vrši sudijsku funkciju.

U razgovoru sudija, odnosno predsednik suda iznosi samoprocenu svog rada za period za koji se vrši vrednovanje i ukazuje na okolnosti koje smatra značajnim za vrednovanje svog rada.

O razgovoru sa sudijom, odnosno predsednikom suda Komisija sačinjava zapisnik.

Na zahtev sudije, odnosno predsednika suda čiji se rad vrednuje, razgovor se tonski snima.

Tonski snimak iz stava 4. ovog člana mogu preslušavati članovi Komisije, sudija, odnosno predsednik suda čiji se rad vrednuje, kao i članovi Saveta u postupku po žalbi protiv odluke o vrednovanju.

Tonski snimak iz stava 4. ovog člana čuva se u Administrativnoj kancelariji Saveta do narednog vrednovanja, a najduže pet godina, na način uređen propisima kojima se uređuje čuvanje arhivske građe.

Prisustvo ročištu i sednici veća

Član 40

Komisija prisustvuje ročištu, odnosno sednici veća sudije čiji se rad vrednuje i unosi zapažanja u zapisnik.

V ODLUKA O VREDNOVANJU

Obrazložen predlog odluke o vrednovanju rada sudije

Član 41

Komisija, nakon razgovora sa sudijom i preduzetih radnji u postupku vrednovanja, analizira sve podatke od značaja za postupak vrednovanja i izrađuje obrazložen predlog odluke o vrednovanju.

Komisija vrši i obrazlaže vrednovanje rada sudije po svakom osnovnom kriterijumu pojedinačno za ceo period vrednovanja, sa "izvanredno vrši sudijsku funkciju", "uspešno vrši sudijsku funkciju", "zadovoljavajuće vrši sudijsku funkciju", ili "nezadovoljavajuće vrši sudijsku funkciju".

Rad sudije koji je po svakom primenjenom kriterijumu vrednovan sa "izvanredno vrši sudijsku funkciju", vrednuje se sa "izvanredno vrši sudijsku funkciju".

Rad sudije koji je po kriterijumu "stručno znanje i sposobnost njegove primene" ili "veština vođenja rasprave i saslušavanja" vrednovan sa "zadovoljavajuće vrši sudijsku funkciju", vrednuje se sa "zadovoljavajuće vrši sudijsku funkciju".

Rad sudije koji je po bilo koja tri ili više kriterijuma vrednovan sa "zadovoljavajuće vrši sudijsku funkciju", vrednuje se sa "zadovoljavajuće vrši sudijsku funkciju".

Rad sudije koji je po kriterijumu "stručno znanje i sposobnost njegove primene" ili "veština vođenja rasprave i saslušavanja" vrednovan sa "nezadovoljavajuće vrši sudijsku funkciju", vrednuje se sa "nezadovoljavajuće vrši sudijsku funkciju".

Rad sudije koji je po bilo koja tri ili više kriterijuma vrednovan sa "nezadovoljavajuće vrši sudijsku funkciju", vrednuje se sa "nezadovoljavajuće vrši sudijsku funkciju".

U svim ostalim slučajevima rad sudije vrednuje se sa "uspešno vrši sudijsku funkciju".

Obrazložen predlog odluke o vrednovanju rada predsednika suda

Član 42

Komisija, nakon razgovora sa predsednikom suda i preduzetih radnji u postupku vrednovanja, analizira sve podatke od značaja za postupak vrednovanja i izrađuje obrazložen predlog odluke o vrednovanju.

Komisija vrši i obrazlaže vrednovanje rada predsednika suda po svakom kriterijumu pojedinačno za ceo period vrednovanja, sa "izvanredno vrši funkciju predsednika suda", "uspešno vrši funkciju predsednika suda", "zadovoljavajuće vrši funkciju predsednika suda", ili "nezadovoljavajuće vrši funkciju predsednika suda".

Rad predsednika suda koji je po svakom kriterijumu vrednovan sa "izvanredno vrši funkciju predsednika suda", vrednuje se sa "izvanredno vrši funkciju predsednika suda".

Rad predsednika suda koji je po bilo koja dva kriterijuma vrednovan sa "zadovoljavajuće vrši funkciju predsednika suda" vrednuje se sa "zadovoljavajuće vrši funkciju predsednika suda".

Rad predsednika suda koji je po bilo kom kriterijumu vrednovan sa "nezadovoljavajuće vrši funkciju predsednika suda", vrednuje se sa "nezadovoljavajuće vrši funkciju predsednika suda".

U svim ostalim slučajevima rad predsednika suda vrednuje se sa "uspešno vrši funkciju predsednika suda".

Dostavljanje predloga odluke o vrednovanju, pravo na izjašnjenje i izrada pisanog otpravka odluke o vrednovanju

Član 43

Nakon izrade obrazloženog predloga odluke o vrednovanju, Komisija ovaj predlog i materijale koji su korišćeni u postupku vrednovanja dostavlja sudiji, odnosno predsedniku suda čiji se rad vrednuje.

Sudija, odnosno predsednik suda čiji se rad vrednuje ima pravo da se u pisanom obliku izjasni o predlogu odluke o vrednovanju, u roku od petnaest dana od dana dostavljanja predloga odluke.

U pisanom izjašnjenju sudija, odnosno predsednik suda čiji se rad vrednuje može pružiti dodatna objašnjenja u vezi sa okolnostima na osnovu kojih je izvršeno vrednovanje.

Komisija u roku od petnaest dana od prijema izjašnjenja iz stava 3. ovog člana izrađuje pisani otpravak odluke o vrednovanju i dostavlja ga Savetu i sudiji, odnosno predsedniku suda čiji se rad vrednuje.

Pisani otpravak odluke o vrednovanju rada sudije, odnosno predsednika suda, se izrađuje u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak o delovima i sadržini rešenja u pisanom obliku.

Pravo na žalbu i pokretanje upravnog spora

Član 44

Protiv odluke o vrednovanju rada sudija, odnosno predsednik suda čiji se rad vrednuje može izjaviti žalbu Savetu u roku od 15 dana od dana dostavljanja odluke.

Po prijemu žalbe, Savet određuje za izvestioca izbornog člana iz reda sudija, po mogućstvu iz iste materije kao sudija čiji se rad vrednuje.

Savet je dužan da o žalbi odluči u roku od 60 dana od dana prijema žalbe.

Odlučujući o žalbi Savet može da potvrdi ili preinači odluku Komisije.

Protiv odluke Saveta iz stava 4. ovog člana može se pokrenuti upravni spor.

Pravnosnažna odluka o vrednovanju rada upisuje se u lični list sudije.

Postupak vanrednog vrednovanja rada sudije

Član 45

Na postupak vanrednog vrednovanja rada sudije shodno se primenjuju odredbe Pravilnika kojima se uređuje redovno vrednovanje.

Postupak vrednovanja rada predsednika suda

Član 46

Na postupak vrednovanja rada predsednika suda shodno se primenjuju odredbe Pravilnika kojima se uređuje postupak vrednovanja rada sudija.

Upućivanje sudije na obaveznu obuku i pokretanje postupka za razrešenje predsednika suda

Član 47

Savet donosi odluku o upućivanju sudije na obaveznu obuku radi otklanjanja nedostataka u njegovom radu u sledećim slučajevima:

- ako je sudija vrednovan sa "nezadovoljavajuće vrši sudijsku funkciju"

- ako sudija nije vrednovan sa "nezadovoljavajuće vrši sudijsku funkciju", a prilikom vrednovanja je po nekom od kriterijuma vrednovan sa "nezadovoljavajuće vrši sudijsku funkciju".

Izuzetno od stava 1. ovog člana, na obrazložen predlog Komisije, Savet može doneti odluku o upućivanju sudije na obaveznu obuku i ako je sudija vrednovan sa "zadovoljavajuće vrši sudijsku funkciju".

Ukoliko rad predsednika suda bude vrednovan ocenom "nezadovoljavajuće vrši funkciju predsednika suda", pokreće se postupak za razrešenje u skladu sa zakonom.

Korišćenje podataka dobijenih u postupku vrednovanja

Član 48

Podatke dobijene u postupku vrednovanja Savet može koristiti za obavljanje poslova iz svoje nadležnosti.

Shodna primena zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak

Član 49

Na sva pitanja koja nisu uređena zakonom i Pravilnikom shodno se primenjuju odredbe zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak.

IV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Stupanje na snagu i početak primene Pravilnika

Član 50

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. januara 2026. godine.

Poslednja ocena rada sudije i predsednika suda ostaje na snazi do redovnog ili vanrednog vrednovanja u skladu sa ovim pravilnikom.

Prestanak važenja ranijeg pravilnika

Član 51

Danom početka primene ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o kriterijumima, merilima, postupku i organima za vrednovanje rada sudija i predsednika sudova ("Službeni glasnik RS", br. 81/14, 142/14, 41/15 i 7/16).

 

Obrazac broj 1.

VREDNOVANJE RADA SUDIJE

IME I PREZIME ________________________________________

SUD U KOM VRŠI FUNKCIJU _____________________________

USLOVI RADA __________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

DRUGI PODACI KOJI SU OD ZNAČAJA ZA POSTUPAK VREDNOVANJA

_________________________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

KRITERIJUM

VREDNOVANJE

Stručno znanje i sposobnost njegove primene

 

Sposobnost analitičkog mišljenja i rešavanja pravnog pitanja

 

Sposobnost za donošenje odluke u primerenom roku

 

Veština vođenja rasprave i saslušavanja

 

Sposobnost usmenog i pismenog izražavanja i argumentovanja

 

Sposobnost organizovanja sudijskog posla

 

Sposobnost obavljanja zadatka rukovodećeg mesta, ako je sudija imenovan na takvo mesto

 

Preuzimanje dodatnog posla i zaduženja

 

ODLUKA O VREDNOVANJU _______________________________

DATUM ___________

 

KOMISIJA

 

_____________________

 

_____________________

 

_____________________

 

Obrazac broj 2.

VREDNOVANJE RADA PREDSEDNIKA SUDA

IME I PREZIME ________________________________________

SUD U KOM VRŠI FUNKCIJU _____________________________

USLOVI RADA __________________________________________

_______________________________________________________

_______________________________________________________

_______________________________________________________

_______________________________________________________

DRUGI PODACI KOJI SU OD ZNAČAJA ZA POSTUPAK
VREDNOVANJA __________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

KRITERIJUM

VREDNOVANJE

Staranje o održavanju nezavisnosti sudija i ugledu suda

 

Sposobnost organizovanja rada suda

 

Sposobnost rukovođenja sudskom upravom

 

Sposobnost za obezbeđivanje pravilnog i blagovremenog rada suda

 

Staranje o sprovođenju Sudskog poslovnika

 

Predstavljanje suda u odnosu sa drugim državnim organima, organizacijama, imaocima javnih ovlašćenja, strankama i učesnicima u postupku

 

Odnos sa javnošću

 

ODLUKA O VREDNOVANJU _______________________________

DATUM ____________

 

KOMISIJA

 

_____________________

 

_____________________

 

_____________________

Napomene

Redakcija je zadržala numeraciju odeljaka kako je objavljeno u "Sl. glasniku RS", br. 34/2024.