POSLOVNIK
O RADU KOMISIJE ZA PRAĆENJE PRAVILNE RASPODELE PREDMETA

("Sl. glasnik RS", br. 37/2024)

 

Glava I

UVODNE ODREDBE

Predmet poslovnika

Član 1

Ovim poslovnikom bliže se uređuje obrazovanje, sastav i način rada Komisije za praćenje pravilne raspodele predmeta, kao i druga pitanja od značaja za njen rad.

Značenje izraza

Član 2

Skraćeni izrazi upotrebljeni u ovom poslovniku imaju značenje:

1) "Zakon" ima značenje Zakona o Visokom savetu tužilaštva;

2) "Poslovnik" ima značenje Poslovnika o radu Komisije za praćenje pravilne raspodele predmeta;

3) "Savet" ima značenje Visokog saveta tužilaštva;

4) "Komisija" ima značenje Komisije za praćenje pravilne raspodele predmeta;

5) "Predsednik" ima značenje predsednika Komisije;

6) "Potpredsednik" ima značenje potpredsednika Komisije;

7) "analiza" ima značenje sprovedene analize prikupljenih i obrađenih podataka o raspodeli predmeta nosiocima javnotužilačke funkcije.

Glava II

OBRAZOVANJE, SASTAV I NADLEŽNOST KOMISIJE

Obrazovanje i sastav

Član 3

Komisiju obrazuje Savet, vrši izbor i razrešava njene članove.

Komisija se sastoji od Predsednika, Potpredsednika i članova Komisije.

Komisiju čini pet članova koje bira Savet iz reda javnih tužilaca, na pet godina, uz mogućnost ponovnog izbora.

Članovi Komisije biraju se iz sledećih javnih tužilaštava:

1) jedan iz Vrhovnog javnog tužilaštva;

2) jedan iz apelacionog javnog tužilaštava, Javnog tužilaštva za organizovani kriminal ili Javnog tužilaštva za ratne zločine;

3) jedan iz višeg javnog tužilaštava;

4) dva iz osnovnog javnog tužilaštava.

Član Saveta ne može biti član Komisije.

Nadležnost Komisije

Član 4

Komisija:

1) prikuplja i analizira statističke podatke neophodne za rad Komisije;

2) obaveštava Savet o uočenim nepravilnostima, odnosno odstupanjima od pravilne raspodele predmeta;

3) donosi godišnji izveštaj o svom radu i dostavlja ga Savetu;

4) obaveštava javnost o svom radu;

5) obavlja i druge nadležnosti i poslove određene Zakonom.

Predsednik

Član 5

Komisija ima Predsednika, koji se bira iz reda članova Komisije na pet godina.

Predsednik:

1) predstavlja Komisiju;

2) saziva i predsedava sednicom Komisije;

3) stara se o sprovođenju akata Komisije i da rad Komisije bude u skladu sa zakonom i ovim poslovnikom;

4) potpisuje pismene otpravke odluka i druge akte Komisije;

5) utvrđuje predlog dnevnog reda, određuje izvestioca po tački dnevnog reda i obavlja druge radnje radi pripremanja sednice Komisije;

6) preduzima mere za nesmetano odvijanje sednice;

7) sprovodi odluke za primenu ovog poslovnika;

8) stara se o pravilnom administrativnom radu Komisije i izdaje uputstva koja se odnose na rad Komisije;

9) nadzire vođenje evidencija, spisa i dokumenata Komisije;

10) sprovodi odluke Komisije i vrši druge poslove u skladu sa Zakonom i aktima Saveta i Komisije;

11) vrši druge poslove u skladu sa Zakonom i aktima Saveta i Komisije.

Potpredsednik

Član 6

Komisija ima Potpredsednika, koji se bira iz reda članova Komisije na pet godina.

Potpredsednik obavlja poslove Predsednika u slučaju njegovog odsustva ili sprečenosti.

Prava i dužnosti člana Komisije

Član 7

Član Komisije ima pravo da:

1) učestvuje u radu i odlučivanju Komisije;

2) učestvuje u raspravi na sednicama Komisije i postavlja pitanja o radu Komisije;

3) bude obavešten o svim pitanjima potrebnim za vršenje funkcije člana Komisije;

4) mu bude blagovremeno dostavljen materijal za sednicu Komisije;

5) mu se obezbedi uvid u celokupne spise Komisije;

6) ukazuje Komisiji na povredu ovog poslovnika i da traži da se o povredi Komisija izjasni;

7) preko sekretara Saveta izdaje naloge Administrativnoj kancelariji u okviru poslova koji su mu povereni;

8) ostvaruje i druga prava u skladu sa zakonom, aktima Saveta i ovim poslovnikom.

Član Komisije dužan je da:

1) deluje savesno, u skladu sa principima profesionalne etike i načelima postupanja propisanih aktima Saveta;

2) blagovremeno prijavi i navede razloge za odsustvo sa sednice;

3) bez odlaganja obavesti Komisiju o postojanju razloga koji mogu da dovedu u sumnju njegovu nepristrasnost.

Osnov prestanka funkcije i razrešenje

Član 8

Funkcija Predsednika, Potpredsednika i člana Komisije prestaje na lični zahtev, razrešenjem sa funkcije Predsednika, Potpredsednika ili člana ili prestankom funkcije javnog tužioca.

Povreda ovlašćenja i načela predviđenih zakonom i poslovnikom predstavlja osnov za razrešenje Predsednika, Potpredsednika ili člana.

Predlog za razrešenje može podneti svaki član Komisije, kao i svaki član Saveta.

Administrativna kancelarija Saveta

Član 9

Sekretar Saveta određuje lice ili lica za pružanje stručne podrške radu Komisije iz reda zaposlenih u Administrativnoj kancelariji Saveta, radi prikupljanja, obrade i analize statističkih podataka relevantnih za praćenje raspodele predmeta nosiocima javnotužilačke funkcije.

Administrativna kancelarija Saveta pruža administrativnu pomoć Komisiji kao radnom telu Saveta, u skladu sa zakonom, Poslovnikom o radu Saveta i drugim propisima.

Glava III

NAČIN RADA KOMISIJE

Priprema za održavanje sednice

Član 10

Komisija, uz podršku Administrativne kancelarije Saveta, prikuplja, obrađuje i analizira statističke podatke o raspodeli predmeta nosiocima javnotužilačke funkcije.

Administrativna kancelarija Saveta blagovremeno dostavlja rezultate sprovedene statističke analize članovima Komisije, kao pripremu za održavanje sednice.

Sednica Komisije

Član 11

Komisija na sednicama razmatra rezultate sprovedene analize i odlučuje o potrebi da se o rezultatima analize obavesti Savet.

Redovne sednice Komisije se održavaju tromesečno, a po potrebi se mogu održati i vanredne sednice na inicijativu člana Komisije ili člana Saveta.

Sednicu Komisije zakazuje Predsednik, u skladu sa odredbama Poslovnika o radu Saveta.

O pripremi i dostavljanju materijala za sednicu stara se Administrativna kancelarija Saveta.

U radu sednice učestvuje lice iz člana 9. stav 1. ovog poslovnika, a mogu učestvovati i druga lica po odobrenju Predsednika Komisije.

Potrebna većina za održavanje sednice

Član 12

Sednica Komisije se održava ako su prisutna najmanje tri člana Komisije.

Javnost sednice

Član 13

Sednice Komisije su javne.

Javnost sednice se obezbeđuje blagovremenim obaveštavanjem javnosti o održavanju sednice.

Sednici mogu da prisustvuju zainteresovana lica i predstavnici sredstava javnog informisanja koji se Administrativnoj kancelariji prijave najkasnije 24 časa pre početka sednice, do broja raspoloživih mesta, a prema redosledu prijavljivanja.

Komisija može da odluči da radi u sednici zatvorenoj za javnost, u celini ili u delu, ako to nalažu interesi javnog reda, zaštite tajnosti podataka, nacionalne bezbednosti, morala i interesi maloletnika.

Odlučivanje

Član 14

Komisija donosi odluke većinom glasova od ukupnog broja članova Komisije.

Dnevni red i prikupljanje informacija

Član 15

Predsednik predlaže dnevni red sednice.

Član Komisije je ovlašćen da predloži izmenu ili dopunu dnevnog reda ili dopunu materijala i prikupljanje dodatnih obaveštenja.

Član Komisije, čiji je predlog za dopunu dnevnog reda usvojen, po pravilu je izvestilac po toj tački dnevnog reda.

Predsedavanje i otvaranje sednice

Član 16

Sednicom predsedava Predsednik, a u slučaju njegove sprečenosti Potpredsednik.

Predsednik otvara sednicu Komisije i utvrđuje da li postoji potrebna većina za održavanje sednice.

Rasprava

Član 17

Posle usvajanja dnevnog reda, Predsednik otvara raspravu po svakoj tački dnevnog reda pojedinačno.

Rasprava počinje izlaganjem izvestioca.

Izvestilac je dužan da objektivno i nepristrasno iznese pravno i činjenično stanje i da predloži Komisiji odluku o tački dnevnog reda.

Članovi Komisije imaju pravo da učestvuju u raspravi.

Predsednik daje reč prema redosledu prijavljivanja.

Rasprava se smatra okončanom kada se više niko ne javlja za reč.

Po okončanoj raspravi, Predsednik stavlja na glasanje predlog izvestioca.

Ako neko od članova Komisije stavi predlog drugačiji od predloga izvestioca, Predsednik taj predlog stavlja na glasanje pre glasanja o predlogu izvestioca.

Odlučivanje

Član 18

Komisija odlučuje javnim glasanjem.

Glasanje o svakom predlogu vrši se dizanjem ruke za predlog ili protiv predloga.

Predsednik zaključuje glasanje i saopštava rezultat.

Član Komisije ima pravo da izdvoji mišljenje, koje može da dostavi u pisanoj formi, najkasnije osam dana od dana održavanja sednice na kojoj se glasalo o predlogu. Izdvojeno mišljenje izneto u pisanoj formi sastavni je deo zapisnika.

Održavanje reda na sednici

Član 19

Predsednik se stara o održavanju reda na sednici.

Predsednik opominje člana Komisije ili drugo prisutno lice koje ometa rad Komisije na sednici.

Ako opomenuto lice nastavi da ometa rad na sednici, na predlog člana Komisije, Komisija donosi odluku o njegovom udaljenju sa sednice.

Lice prema kome je doneta odluka o udaljenju obavezno je da odmah po donošenju odluke napusti prostoriju u kojoj se sednica Komisije održava.

Mera udaljenja odnosi se samo na sednicu Komisije na kojoj je izrečena.

Povreda poslovnika

Član 20

Član Komisije ima pravo da na sednici ukaže na povredu ovog poslovnika i da zahteva da se Komisija o tome izjasni.

Zaključivanje sednice

Član 21

Nakon okončanja rasprave i odlučivanja po svim tačkama dnevnog reda i ukoliko se niko više ne javlja za reč, Predsednik zaključuje sednicu.

Odlaganje i prekid sednice

Član 22

Sednica se odlaže ukoliko nije prisutna potrebna većina za održavanje sednice ili ako nije ispunjen neki drugi uslov za njeno održavanje.

Sednica se prekida ako se ne može održati red, ako u toku sednice prestane da postoji neki uslov neophodan za njeno održavanje, radi kraćeg odmora ili konsultacija o pojedinom pitanju.

Sednicu odlaže i prekida Predsednik.

Sednica može biti prekinuta i odlukom Komisije.

Zapisnik sa sednice

Član 23

Na sednici Komisije vodi se zapisnik koji sadrži:

1) redni broj sednice;

2) mesto, datum i vreme održavanja sednice;

3) broj prisutnih članova Komisije, njihova imena, kao i imena i funkcije drugih prisutnih lica koja učestvuju u radu Komisije;

4) konstataciju da li je prisutan broj članova Komisije potreban za održavanje sednice;

5) dnevni red sednice;

6) sadržinu rasprave po svakoj tački dnevnog reda;

7) podatke o preduzetim merama povodom održavanja reda na sednici i o licima kojima su mere izrečene;

8) način i rezultat glasanja po svim tačkama dnevnog reda povodom kojih se donosi odluka Komisije;

9) izuzeta i izdvojena mišljenja članova Komisije povodom odluka po pojedinim tačkama dnevnog reda;

10) podatke o prekidu sednice;

11) podatke o vremenu završetka sednice;

12) druge podatke sa sednice za koje se oceni da su od značaja.

Nacrt zapisnika blagovremeno se dostavlja svim članovima Komisije.

Usvajanje zapisnika

Član 24

Zapisnik sa prethodne sednice usvaja se, po pravilu, do završetka naredne sednice Komisije.

Član Komisije ima pravo da stavi primedbe na zapisnik, pismeno pre sednice ili usmeno na sednici na kojoj se usvaja zapisnik, o čijoj osnovanosti se Komisija izjašnjava glasanjem.

Predsednik konstatuje da je zapisnik usvojen bez primedbi, sa prihvaćenim izmenama ili da nije usvojen.

Usvojeni zapisnik potpisuje Predsednik.

Zapisnik sa sednice se objavljuje na internet stranici Saveta.

Za čuvanje zapisnika odgovoran je sekretar Saveta.

Odluke Komisije

Član 25

Komisija donosi obrazloženu odluku u roku od pet dana od dana održavanja sednice Komisije i dostavlja je Savetu.

Nacrt odluke Komisije priprema Administrativna kancelarija Saveta.

Javnost odluke

Član 26

Odluka Komisije je javna.

Informacija o održanoj sednici i odluci Komisije objavljuje se na internet stranici Saveta.

Izuzeće

Član 27

Predsednik, Potpredsednik i član Komisije moraju se, bez odlaganja, sami izuzeti iz rasprave i odlučivanja koji se tiču njih samih, krvnih srodnika u pravoj liniji do bilo kog stepena srodstva, krvnih srodnika u pobočnoj liniji do četvrtog stepena, srodnika po tazbini do drugog stepena, supružnika, vanbračnog ili emotivnog partnera, staratelja, hranitelja, usvojioca i usvojenika, kao i kada postoje druge okolnosti koje izazivaju sumnju u njegovu nepristrasnost.

Član Komisije ne mora da se izuzme iz rasprave i odlučivanja po pitanjima koja se odnose na njega, ukoliko se razmatranje i odlučivanje odnosi na raspored poslova u okviru Komisije.

Član Komisije je dužan da bez odlaganja obavesti Komisiju o sukobu interesa koji može nastati u toku rada.

Član Komisije ima pravo da traži izuzeće drugog člana Komisije i dužan je da zahtev obrazloži.

Član Komisije o čijem se izuzeću odlučuje može učestvovati u raspravi o zahtevu za izuzeće, ali ne i u glasanju.

Komisija donosi odluku o izuzeću.

Član Komisije koji je izuzet ne može učestvovati u postupku ili raspravi koja se odnosi na pitanje zbog kojeg je izuzet.

Godišnji izveštaj o radu

Član 28

Godišnji izveštaj o radu Komisije sadrži prikaz godišnjih aktivnosti Komisije, uključujući statistički prikaz sprovedenih analiza raspodele predmeta i utvrđenih nepravilnosti, odnosno odstupanja od pravilne raspodele.

Komisija razmatra i usvaja godišnji izveštaj o radu za prethodnu godinu i dostavlja ga Savetu najkasnije do 31. januara tekuće godine radi uključenja u Godišnji izveštaj Saveta.

Glava V

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Prva sednica Komisije

Član 29

Prvu sednicu Komisije saziva i njome predsedava najstariji član Komisije.

Na prvoj sednici Komisije vrši se izbor Predsednika i Potpredsednika.

Stupanje na snagu

Član 30

Ovaj poslovnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Napomene

Redakcija je zadržala numeraciju odeljaka kako je objavljena u “Sl. glasniku RS", br. 37/2024.