POSLOVNIK

GRADSKE IZBORNE KOMISIJE NIŠ

("Sl. list grada Niša", br. 13/2022 i 44/2024)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim poslovnikom uređuju se organizacija, način rada i odlučivanja Gradske izborne komisije Niš (u daljem tekstu: Komisija), kao i druga pitanja od značaja za rad Komisije.

Član 2

Sedište Komisije je u Nišu, u zgradi Skupštine Grada Niša, Ulica Nikole Pašića broj 24.

Član 3

Komisija ima pečat i štambilj, koji se izrađuju u skladu sa propisima kojima je uređena izrada pečata i štambilja državnih organa.

Pečat Komisije je okruglog oblika, prečnika 32 mm.

Po spoljnom obodu pečata u gornjem delu ispisan je tekst "Republika Srbija", dok je u donjem delu spoljnog oboda pečata ispisan tekst "Niš".

U sledećem unutrašnjem krugu ispisan je tekst: "Grad Niš - Gradska izborna komisija", a u sredini pečata otisnut je grb Republike Srbije.

Tekst je ispisan srpskim jezikom i ćiriličkim pismom.

Štambilj je pravougaonog oblika i ispisan je na srpskom jeziku i ćiriličkim pismom. U prvom redu ispisan je tekst: "Republika Srbija", a u drugom redu: "Grad Niš", u trećem redu: "Gradska izborna komisija", u četvrtom redu prostor za broj predmeta, u petom redu prostor za datum i vreme, a u šestom redu reč: "Niš".

O čuvanju i upotrebi pečata i štambilja staraju se sekretar Komisije i nadležna Gradska uprava Grada Niša.

II SASTAV I ORGANIZACIJA KOMISIJE

Član 4

Komisija radi u stalnom i proširenom sastavu.

Komisiju u stalnom sastavu čine: predsednik Komisije, 10 članova Komisije i njihovi zamenici.

Član 5

Komisija imenuje člana i zamenika člana u proširenom sastavu na predlog podnosilaca proglašenih izbornih lista.

Član, odnosno zamenik člana Komisije u proširenom sastavu ima ista prava i dužnosti kao i član, odnosno zamenik člana Komisije u stalnom sastavu.

Predlog za imenovanje člana i zamenika člana Komisije u proširenom sastavu dostavlja se najkasnije sedam dana pre glasanja.

Učesnici u radu Gradske izborne komisije Niš bez prava odlučivanja

Član 6

Komisija ima sekretara i zamenika sekretara, koji učestvuju u radu komisije bez prava odlučivanja.

Član 7

Radi proučavanja pojedinih pitanja iz svog delokruga, usaglašavanja predloga akata, izveštaja i drugih dokumenata kao i obavljanja pojedinih izbornih radnji, Komisija može da obrazuje radne grupe iz reda svojih članova, učesnika u radu Komisije bez prava odlučivanja i iz reda zaposlenih iz organa Grada Niša, na predlog predsednika i sekretara Komisije.

Osim lica iz stava 1. ovog člana u radnim grupama, po potrebi mogu biti angažovana i druga lica sa kojima predsednik Komisije zaključuje posebne ugovore o vrsti poslova koja ta lica obavljaju u radnim grupama.

Odlukom o obrazovanju radne grupe utvrđuju se sastav i zadaci radne grupe.

Predsednik i sekretar Komisije organizuju i koordiniraju rad radne grupe.

O obezbeđivanju uslova za rad Komisije stara se sekretar Komisije.

III NADLEŽNOSTI GRADSKE IZBORNE KOMISIJE

Član 8

Komisija u okviru nadležnosti utvrđene Zakonom o lokalnim izborima:

1) stara se o zakonitom sprovođenju lokalnih izbora;

2) organizuje tehničku pripremu za lokalne izbore;

3) objavljuje rokovnik za vršenje izbornih radnji;

4) propisuje obrasce za sprovođenje izbornih radnji;

5) imenuje, razrešava i konstatuje prestanak funkcije člana i zamenika člana organa za sprovođenje izbora;

6) donosi rešenje kojim proglašava, odbacuje ili odbija da proglasi izbornu listu, kao i zaključak kojim nalaže podnosiocu izborne liste da otkloni nedostatke izborne liste;

7) donosi rešenje kojim konstatuje da je povučena proglašena izborna lista;

8) donosi rešenje kojim konstatuje da mesto kandidata za odbornika na izbornoj listi ostaje prazno;

9) određuje biračka mesta;

10) obezbeđuje izborni materijal za sprovođenje lokalnih izbora;

11) utvrđuje oblik, izgled i boju glasačkih listića i kontrolnog lista za proveru ispravnosti glasačke kutije;

12) utvrđuje broj glasačkih listića koji se štampa, kao i broj rezervnih glasačkih listića;

13) odobrava štampanje glasačkih listića i vrši nadzor nad njihovim štampanjem;

14) uređuje način primopredaje izbornog materijala pre i posle glasanja;

15) daje informacije biračima o tome da li je u izvodu iz biračkog spiska evidentirano da su glasali na izborima;

16) dostavlja podatke organima nadležnim za prikupljanje i obradu statističkih podataka;

17) odlučuje o prigovorima, u skladu sa Zakonom;

18) utvrđuje na sednici preliminarne rezultate lokalnih izbora za sva biračka mesta koja su obrađena u roku od 24 časa od zatvaranja biračkih mesta;

19) utvrđuje rezultate izbora, donosi i objavljuje ukupan izveštaj o rezultatima izbora;

20) podnosi skupštini izveštaj o sprovedenim izborima;

21) obavlja i druge poslove predviđene propisima.

Član 9

Komisija u okviru nadležnosti utvrđene Zakonom o izboru narodnih poslanika:

1) organizuje tehničku pripremu za izbore;

2) imenuje, razrešava i konstatuje prestanak funkcije članova i zamenika članova organa za sprovođenje izbora, u skladu sa zakonom;

3) određuje biračka mesta, u skladu sa zakonom;

4) odlučuje o zahtevima za poništavanje glasanja na biračkom mestu zbog nepravilnosti tokom sprovođenja glasanja;

5) prima izborni materijal od Republičke izborne komisije i predaje ga biračkim odborima;

6) preuzima izborni materijal od biračkih odbora po završetku glasanja;

7) pruža podršku biračkim odborima prilikom sprovođenja glasanja;

8) obaveštava Republičku izbornu komisiju o toku glasanja;

9) donosi zbirni izveštaj o rezultatima glasanja sa biračkih mesta koja se nalaze na njenoj teritoriji;

10) obavlja druge poslove u skladu sa zakonom, aktima Republičke izborne komisije i drugim propisima.

IV PRAVA I OBAVEZE

Predsednik Komisije

Član 10

Predsednik Komisije:

- predstavlja Komisiju,

- saziva i predsedava sednicama Komisije,

- potpisuje akte Komisije,

- organizuje i koordinira rad radne grupe odnosno stručnog i administrativno-tehničkog tima,

- odobrava službena putovanja u zemlji,

- stara se o tome da Komisija svoje poslove obavlja blagovremeno i u skladu sa propisima,

- stara se o primeni ovog poslovnika i

- obavlja druge poslove utvrđene zakonom i ovim poslovnikom.

Predsednik Komisije može da ovlasti sekretara Komisije da potpisuje akte Komisije koja se odnose na pitanja operativnog karaktera.

Zamenik predsednika Komisije

Član 11

Zamenik predsednika Komisije obavlja dužnosti predsednika Komisije u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti za obavljanje funkcije, a može da obavlja i poslove za koje ga predsednik Komisije ovlasti.

Članovi Komisije

Član 12

Članovi Komisije imaju pravo i dužnost:

- da redovno prisustvuju sednicama Komisije,

- da učestvuju u raspravi o pitanjima koja su na dnevnom redu sednice Komisije i glasaju o svakom predlogu o kome se odlučuje na sednici,

- da obavljaju sve dužnosti i zadatke određene od strane Komisije.

Sekretar Komisije

Član 13

Sekretar Komisije:

- priprema sednice Komisije,

- koordinira rad članova i zamenika članova Komisije,

- organizuje i koordinira rad radne grupe odnosno stručnog i administrativno-tehničkog tima,

- pomaže predsedniku Komisije u obavljanju poslova iz njegove nadležnosti,

- stara se o pripremi predloga akata koje donosi Komisija i obavlja druge poslove u skladu sa zakonom, ovim poslovnikom i nalozima predsednika Komisije.

Član 14

Komisija je samostalna u svom radu i radi na osnovu zakona i propisa donetih na osnovu zakona.

Rad Komisije je javan.

Sednice Komisije

Član 15

Komisija radi na sednici kojoj prisustvuje većina od ukupnog broja članova Komisije u stalnom, odnosno proširenom sastavu.

Sednice Komisije se, po pravilu, održavaju u sedištu Komisije.

Sazivanje sednice Komisije

Član 16

Komisija radi u sednicama.

Sednicu Komisije saziva predsednik Komisije, a u slučaju njegove sprečenosti ili odsutnosti, njegov zamenik.

Zamenik predsednika, zamenik sekretara i zamenici članova Komisije učestvuju u radu Komisije u slučaju odsutnosti lica koje oni zamenjuju.

Predsednik Komisije može da odloži čas, odnosno dan početka sednice Komisije, o čemu blagovremeno obaveštava članove Komisije, s tim što je dužan da na početku sednice obrazloži takav postupak.

Član 17

Poziv za sednicu Komisije dostavlja se po pravilu članovima Komisije elektronskom poštom.

Poziv za sednicu sadrži dan, čas i mesto održavanja sednice i predlog dnevnog reda.

Izuzetno, u slučaju hitnosti sednica se može sazvati telefonskim putem, a materijal za sednicu dostaviti članovima pre početka sednice.

U slučaju sprečenosti da prisustvuje sednici, član Komisije je dužan da obavesti sekretara Komisije i svog zamenika.

Rad na sednici

Član 18

Sednicom predsedava predsednik Komisije, odnosno u njegovom odsustvu zamenik predsednika Komisije.

U slučaju da je predsednik sprečen da predsedava sednicom ili mora da napusti sednicu, sednicom predsedava zamenik predsednika.

Sednici, na poziv predsednika Komisije, mogu da prisustvuju i da učestvuju u radu i predstavnici državnih organa i službi, ukoliko se na sednici razmatraju pitanja iz njihovog delokruga, o čemu predsedavajući obaveštava članove Komisije na početku sednice.

Sednici Komisije mogu da prisustvuju i zaposleni u organima Grada Niša, koje odrede predsednik i sekretar Komisije.

Utvrđivanje dnevnog reda sednice

Član 19

Nakon što predsedavajući konstatuje da sednici prisustvuje dovoljan broj članova Komisije potreban za punovažan rad i odlučivanje, pristupa se utvrđivanju dnevnog reda sednice Komisije.

Dnevni red sednice Komisije predlaže predsednik Komisije.

Svaki član Komisije može da podnese predlog za izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda sednice Komisije.

O predlozima za izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda odlučuje se bez rasprave, redom kojim su predlozi izneti na sednici.

Predlogom za dopunu dnevnog reda mora da bude formulisana tačka dnevnog reda koja se predlaže. Uz predlog za dopunu dnevnog reda dostavlja se i predlog akta koji bi se razmatrao u okviru predložene tačke dnevnog reda.

Predsednik Komisije može na samoj sednici, prilikom utvrđivanja dnevnog reda, predloži izmenu ili dopunu dnevnog reda koji je predložio u pozivu sednice, pri čemu je dužan da obrazloži predložene izmene i dopune.

Nakon izjašnjavanja o predlozima za izmenu, odnosno dopunu predloženog dnevnog reda, Komisija glasa o utvrđivanju dnevnog reda u celini.

Tok sednice

Član 20

Na sednici se radi po tačkama utvrđenog dnevnog reda.

Na predlog predsedavajućeg, Komisija može da odluči da se objedini rasprava o više tačaka dnevnog reda.

Pre otvaranja rasprave po tački dnevnog reda, o predmetu tačke dnevnog reda koju je predložio predsednik Komisije, Komisiju izveštava predsednik Komisije, član Komisije kojeg je odredio predsednik Komisije (izvestilac) ili sekretar Komisije.

O predmetu tačke dnevnog reda koja je na dnevnom redu na predlog člana Komisije, Komisiju izveštava član Komisije koji je predložio tačku dnevnog reda i koji predlaže način postupanja Komisije.

Na predlog predsedavajućeg ili člana Komisije, Komisija može da odluči da se vreme za raspravu svakog od učesnika, po određenoj tački dnevnog reda, ograniči na pet minuta.

Održavanje reda na sednici

Član 21

Predsedavajući se stara o redu na sednici Komisije i daje reč članovima Komisije prijavljenim za učešće u raspravi.

Odlučivanje

Član 22

Pošto utvrdi da je rasprava po tački dnevnog reda iscrpljena, predsedavajući zaključuje raspravu o tački dnevnog reda, nakon čega se prelazi na odlučivanje.

Komisija donosi odluke većinom glasova svih članova Komisije u stalnom, odnosno proširenom sastavu.

Ukoliko je izneto više predloga u okviru jedne tačke dnevnog reda, predsedavajući stavlja na glasanje predloge redom kojim su izneti.

Ukoliko za usvajanje predloga ne glasa većina od ukupnog broja članova i zamenika članova Komisije, smatraće se da je predlog odbijen.

Zapisnik

Član 23

O radu na sednici Komisije sačinjava se zapisnik.

Zapisnik sadrži glavne podatke o radu na sednici, naročito o predlozima o kojima se odlučivalo, sa imenima učesnika u raspravi, o odlukama, zaključcima i drugim aktima koji su na sednici doneti, kao i o rezultatima svih glasanja na sednici.

Nakon usvajanja, zapisnik potpisuju predsedavajući i sekretar.

O sačinjavanju i čuvanju zapisnika stara se sekretar Komisije.

Postupanje po prigovorima

Član 24

O prigovorima koji su upućeni Komisiji nacrt rešenja po prigovoru priprema nadležna Gradska uprava Grada Niša odnosno radna grupa.

Komisija je dužna da u roku od 72 časa od prijema prigovora donese i objavi rešenje o prigovoru.

Prigovor i rešenje o prigovoru Komisija objavljuje na veb-prezentaciji Republičke izborne komisije i na internet stranici Komisije.

Član 25

U postupku po prigovorima, o pitanjima koja nisu izričito uređena zakonom, Komisija shodno primenjuje odredbe Zakona o opštem upravnom postupku.

Član 26

Komisija može posebnim aktom da odredi i zaduži člana Komisije za proučavanje pojedinih pitanja delokruga Komisije, izrade predloga akata, izveštaja i drugih dokumenata, kao i obavljanja pojedinih izbornih radnji između sednica: prijem kandidatura, provera izbornog materijala, koordinacija i edukcija članova biračkih odbora i slično.

Za rad i obavljanje poslova iz prethodnog stava, članu Komisije pripada naknada koja se utvrđuje posebnom odlukom Komisije.

Izvornici i prepisi akata komisije

Član 27

Izvornikom akta smatra se tekst akta usvojen na sednici Komisije, sačinjen u propisanom obliku, potpisan od predsedavajućeg i overen pečatom Komisije.

O sačinjavanju i čuvanju izvornika stara se sekretar Komisije.

V JAVNOST RADA

Član 28

Rad Komisije je javan.

Komisija obezbeđuje javnost rada:

- objavljivanjem akata i informacija o radu Komisije na veb-prezentaciji Republičke izborne Komisije (u daljem tekstu: veb-prezentacija) i internet stranici Komisije.

- omogućavanjem akreditovanim predstavnicima sredstava javnog informisanja da prisustvuju sednicama Komisije,

- omogućavanjem zainteresovanim domaćim, stranim i međunarodnim organizacijama i udruženjima (posmatrači) da prate rad Komisije tokom izbornog postupka,

- objavljivanjem akata Komisije u "Službenom listu Grada Niša", u skladu sa ovim poslovnikom,

- izdavanjem saopštenja za javnost i održavanjem konferencija za medije i davanjem izjava za medije, u skladu sa ovim poslovnikom,

- kao i na drugi način kojim se obezbeđuje javnost rada Komisije.

Objavljivanje akata Komisije

Član 29

Odluke Komisije objavljuju se na veb-prezentaciji Republičke izborne komisije i na internet stranici Komisije bez odlaganja, a najkasnije u roku od 24 časa od završetka sednice na kojoj su akti doneti, u skladu sa zakonom.

Na veb-prezentaciji mora biti naznačen datum i vreme objavljivanja akta.

Akti Komisije mogu se objaviti u "Službenom listu Grada Niša" i na internet stranici Komisije u skladu sa zakonom i drugim propisima.

O objavljivanju akata stara se sekretar Komisije.

Ispravka akta objavljenog u "Službenom listu Grada Niša"

Član 30

Ukoliko tekst akta objavljenog u "Službenom listu Grada Niša" nije saglasan izvorniku akta, ispravku daje sekretar Komisije.

Ispravka iz stava 1. ovog člana objavljuje se na isti način kao i akt koji se ispravlja.

Prečišćen tekst opšteg akta Komisije

Član 31

Komisija može da ovlasti sekretara Komisije da utvrdi prečišćen tekst opšteg akta Komisije.

Ovlašćenje za utvrđivanje prečišćenog teksta opšteg akta može da bude sadržano u aktu kojim se menja opšti akt ili u posebnom zaključku koji donosi Komisija.

Prečišćen tekst opšteg akta objavljuje se u "Službenom listu Grada Niša" ako je i opšti akt objavljen u "Službenom listu Grada Niša".

Internet stranica Komisije

Član 32

Komisija ima svoju internet stranicu na kojoj se objavljuju opšti akti Komisije, izveštaji o rezultatima izbora, informacije o održanim sednicama Komisije i saopštenja za javnost, kao i druge informacije i dokumenta koji nastaju u radu ili u vezi sa radom Komisije, a od značaja su za informisanje javnosti.

O ažuriranju internet stranice Komisije stara se sekretar Komisije.

Konferencija za medije i izjave za medije

Član 33

O radu Komisije javnost obaveštava predsednik Komisije ili član kojeg predsednik za to ovlasti, putem konferencija za medije i izjava za medije.

Sekretar Komisije je ovlašćen da daje izjave o tehničkim aspektima rada Komisije i sprovođenja izbora.

VI ZAŠTITA PODATAKA O LIČNOSTI

Član 34

Članovi i zamenici članova Komisije i ostala lica angažovana na obavljanju poslova za potrebe Komisije, dužni su da u svom radu postupaju u skladu sa propisima kojima je uređena zaštita podataka o ličnosti.

VII FINANSIJSKO POSLOVANJE

Član 35

Sredstva za rad Komisije i ostalih organa za sprovođenje izbora, izborni materijal i druge troškove sprovođenja izbora obezbeđuju se u budžetu Grada Niša.

Komisija donosi finansijski plan potrebnih sredstava za redovan rad i troškove sprovođenje izbora i izveštaj o utrošenim sredstvima za redovan rad i sprovođenje izbora.

O pripremi predloga finansijskog plana, realizaciji i izveštavanju iz stava 2. ovog člana stara se sekretar Komisije.

Nalogodavci za isplatu sredstava iz stava 1. ovog člana su predsednik ili sekretar Komisije.

Član 36

Predsednik, sekretar, članovi Komisije imaju pravo na naknadu za rad.

Visina naknade za rad u Komisiji utvrđuje se posebnom odlukom Komisije.

Zaposleni i druga lica, angažovani u radnoj grupi imaju pravo na naknadu za rad koju posebnom odlukom određuju predsednik i sekretar Komisije.

Nalogodavac za isplatu sredstava iz ovog člana je predsednik ili sekretar Komisije.

VIII DOKUMENTACIJA O RADU KOMISIJE

Član 37

Na kancelarijsko i arhivsko poslovanje Komisije primenjuju se propisi kojima se uređuju kancelarijsko poslovanje i arhivsko poslovanje.

Komisija propisuje način čuvanja, rukovanja i korišćenja izbornog materijala.

Komisija utvrđuje listu kategorija registratorskog materijala s rokovima čuvanja, u skladu sa zakonom.

IX IZMENE I DOPUNE POSLOVNIKA

Član 38

Pravo predlaganja izmena ili dopuna Poslovnika Komisije ima svaki član Komisije.

Predlog odluke za izmenu ili dopunu Poslovnika Komisije podnosi se u pismenom obliku.

Predlog odluke iz stava 2. ovog člana predsednik Komisije uvršćuje u predlog dnevnog reda sednice Komisije u što kraćem roku.

X PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 39

Prve lokalne izbore koji budu raspisani nakon stupanja na snagu ovog Poslovnika, sprovodi Gradska izborna komisija Niš u čiji stalni sastav, osim predsednika, 10 članova i njihovih zamenika koji se imenovani na predlog odborničkih grupa, ulazi još po jedan član i zamenik člana koje imenuje Republička izborna komisija na predlog predsednika Narodne skupštine, a mandat im traje dok ukupan izveštaj o rezultatima lokalnih izbora ne postane konačan.

Komisija učestvuje u sprovođenju prvih izbora za narodne poslanike nakon stupanja na snagu ovog Poslovnika, u čiji stalni sastav, osim predsednika, 10 članova i njihovih zamenika koji se imenovani na predlog odborničkih grupa, ulazi još po jedan član i zamenik člana koje imenuje Republička izborna komisija na predlog predsednika Narodne skupštine, a mandat im traje dok zbirni izveštaj o rezultatima glasanja ne postane konačan.

Član 40

Stupanjem na snagu ovog poslovnika prestaje da važi poslovnik Gradske izborne komisije ("Službeni list Grada Niša", broj 20/2020).

Član 41

Ovaj poslovnik se objavljuje u "Službenom listu Grada Niša", na veb-prezentaciji Republičke izborne Komisije i internet stranici Komisije.

Član 42

Pitanja od značaja za rad Komisije koja nisu uređena ovim poslovnikom, urediće se shodnom primenom odredaba zakona i drugih opštih akata.

Član 43

Ovaj poslovnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".