ODLUKAO LOKALNOM OMBUDSMANU GRADA SUBOTICE("Sl. list grada Subotice", br. 8/2024) |
Ovom odlukom se uređuju nadležnost i ovlašćenja, način postupanja i postupak odlučivanja, izbor i prestanak dužnosti, kao i druga pitanja od značaja za rad Lokalnog ombudsmana Grada Subotice (u daljem tekstu: Lokalni ombudsman).
Svi pojmovi u ovoj odluci upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.
Nadležnost Lokalnog ombudsmana
Lokalni ombudsman štiti prava građana/ki i pravnih lica od nezakonitog i nepravilnog rada organa uprave i javnih službi Grada Subotice, kada su povređeni propisi Grada Subotice (u daljem tekstu: Grad).
Lokalni ombudsman ne može uzeti u razmatranje zahtev za pokretanje postupka koji se odnosi na rad Skupštine grada Subotice, Gradskog veća Grada Subotice, osim ako postupa kao drugostepeni organ u upravnom postupku, i Gradonačelnika.
Lokalni ombudsman je nezavisan i samostalan u svom radu i za svoj rad odgovara samo Skupštini grada Subotice u skladu sa ovom odlukom (u daljem tekstu: Skupština).
Nezavisnost u obavljanju nadležnosti
Lokalni ombudsman ne može biti pozvan na odgovornost ili biti kažnjen za izneto mišljenje ili radnje preduzete u obavljanju svojih nadležnosti utvrđenih ovom odlukom.
Inicijativa za pokretanje postupka pred Lokalnim ombudsmanom
Lokalni ombudsman postupa povodom pritužbe građana/ki i pravnih lica koji tvrde da su im aktom organa uprave povređena ljudska prava i slobode i na sopstvenu inicijativu.
Lokalni ombudsman je dužan da vodi postupak nepristrasno.
Pravni osnov za postupanje Lokalnog ombudsmana
U vršenju poslova iz svoje nadležnosti, Lokalni ombudsman postupa na osnovu Ustava, potvrđenih međunarodnih ugovora, opšteprihvaćenih pravila međunarodnog prava, zakona, propisa Grada, načela pravičnosti, jednakosti i morala.
Lokalnog ombudsmana, na predlog Gradonačelnika, bira Skupština, većinom glasova od prisutnog broja odbornika.
Mandat Lokalnog ombudsmana traje šest godina, a isto lice može biti ponovo birano.
Za Lokalnog ombudsmana može se postaviti ugledno i politički nepristrasno lice, koje je državljanin Republike Srbije, diplomirani pravnik sa položenim pravosudnim ispitom ili položenim državnim stručnim ispitom za rad u organima uprave, ima najmanje deset godina radnog iskustva na pravnim poslovima, koji poznaje jezike koji su u službenoj upotrebi na teritoriji Grada Subotice.
Lokalni ombudsman ima dva zamenika.
Zamenici Lokalnog ombudsmana obavljaju poslove iz nadležnosti Lokalnog ombudsmana u njegovom odsustvu, kao i na osnovu ovlašćenja Lokalnog ombudsmana.
Zamenike Lokalnog ombudsmana na predlog Lokalnog ombudsmana bira Skupština većinom glasova od prisutnog broja odbornika, na mandatni period od šest godina, ako ispunjavaju uslove iz člana 9. ove odluke.
Isto lice može biti ponovo birano za zamenika Lokalnog ombudsmana.
Lokalni ombudsman i zamenici Lokalnog ombudsmana pre stupanja na dužnost polažu zakletvu koja glasi:
"Izjavljujem da ću svoju dužnost vršiti savesno i nepristrasno u skladu sa Ustavom, Zakonom i Statutom Grada Subotice i da ću štititi prava i sloboda građana/ki, poštujući princip jednakosti pred Zakonom."
Tekst zakletve na bunjevačkom jeziku glasi:
"Izjavljivam da ću svoju dužnost vršit savisno i nepristrasno u skladu sa Ustavom, Zakonom i Statutom Varoši Subatice i da ću štitit prava i slobode građana/ki, poštujuć princip jednakosti prid Zakonom."
Tekst zakletve na mađarskom jeziku glasi:
"Kijelentem, hogy kötelezettségeimet lelkiismeretesen és elfogulatlanul, az Alkotmánnyal, a törvénnyel és Szabadka Város Alapszabályával összhangban fogom végezni, és hogy védeni fogom a polgárok jogait és szabadságát, tiszteleben tartva a törvény előtti egynelőség elvét."
Tekst zakletve na hrvatskom jeziku glasi:
"Prisežem da ću svoju dužnost vršiti savjesno i nepristrano u skladu s Ustavom, zakonom i Statutom Grada Subotice i da ću štiti prava i slobode građana/ki poštujući princip jednakosti pred Zakonom".
Lokalni ombudsman i zamenici Lokalnog ombudsmana polažu zakletvu pred Skupštinom.
Funkcija Lokalnog ombudsmana i zamenika Lokalnog ombudsmana nespojiva je sa vršenjem bilo koje druge javne funkcije ili profesionalne delatnosti, sa članstvom u političkim partijama i bavljenjem drugom delatnošću i poslom koji bi mogao da utiče na njegovu samostalnost i nezavisnost.
Danom stupanja na dužnost prestaju sve druge funkcije i delatnosti i članstvo Lokalnog ombudsmana u političkim partijama.
Lokalnom ombudsmanu i zamenicima Lokalnog ombudsmana prestaje dužnost:
1) istekom mandata ako ne bude ponovo izabran,
2) na lični zahtev,
3) trajnim gubitkom poslovne sposobnosti,
4) ispunjenjem uslova za starosnu penziju,
5) ako izgubi državljanstvo Srbije,
6) razrešenjem i
7) u slučaju smrti.
Skupština konstatuje prestanak funkcije Lokalnog ombudsmana odnosno zamenika Lokalnog ombudsmana.
Lokalni ombudsman, odnosno zamenici Lokalnog ombudsmana razrešavaju se dužnosti ako:
1) ne prestane ili počne da obavlja funkciju, delatnost ili posao iz člana 12. ove odluke,
2) ako bude pravosnažno osuđen za krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora od najmanje šest meseci.
Odluku o razrešenju dužnosti Lokalnog ombudsmana, odnosno zamenika Lokalnog ombudsmana donosi Skupština većinom glasova.
Postupak za razrešenje Lokalnog ombudsmana, odnosno zamenika Lokalnog ombudsmana pokreće se na predlog Gradonačelnika, a za razrešenje zamenika Lokalnog ombudsmana i na inicijativu Lokalnog ombudsmana.
Lokalni ombudsman je ovlašćen da kontroliše poštovanje prava građana i pravnih lica, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa uprave i javnih službi Grada, ako se radi o povredi propisa i opštih akata grada.
Lokalni ombudsman obavlja sledeće poslove:
1) prima i ispituje pritužbe, koje se odnose na povredu prava građana od strane organa uprave i javnih službi Grada iz člana 2. ove odluke,
2) postupa po sopstvenoj inicijativi u svakom slučaju gde postoji sumnja da organ uprave i javne službe Grada iz člana 2. ove odluke krše prava građana,
3) prati stanje ostvarivanja prava građana u Gradu,
4) daje savete i mišljenja o pitanjima iz svoje nadležnosti,
5) sastavlja godišnji izveštaj o ostvarivanju i poštovanju prava građana,
6) vrši periodične preglede i inspekcije rada organa lokalne samouprave iz člana 2. ove odluke,
7) ostvaruje neposrednu saradnju sa republičkim organima i deluje kao posrednik između područnih organa državne uprave i nosilaca javnih ovlašćenja iz delokruga Republike Srbije i građana, na teritoriji Grada,
8) inicira pokretanje disciplinskog postupka protiv zaposlenog u organu uprave i javnoj službi koji je neposredno odgovoran za povredu prava građana,
9) obaveštava nadležne organe, ako utvrdi da u radnjama funkcionera ili zaposlenog u lokalnom organu uprave i javne službe ima elemenata krivičnog, prekršajnog ili drugog kažnjivog dela,
10) inicira i podstiče obrazovanje o ljudskim pravima u svim oblastima života,
11) sarađuje i razmenjuje iskustva sa drugim institucijama Lokalnog ombudsmana i ombudsmana i drugim organima i organizacijama koji se bave zaštitom i unapređenjem ljudskih prava u zemlji i inostranstvu,
12) sarađuje sa medijima,
13) posreduje u mirnom rešavanju sporova vezanih za kršenje ljudskih prava na teritoriji Grada,
14) ima pravo da prisustvuje svim sednicama Skupštine i njenih tela i ima pravo da učestvuje u skupštinskoj raspravi kada se raspravlja o pitanjima iz njegove nadležnosti,
15) daje inicijativu za pokretanje postupka ocene ustavnosti i zakonitosti pred Ustavnim sudom i predlaže nadležnim organima Grada donošenje novih i promenu postojećih propisa i drugih akata iz njihove nadležnosti,
16) obavlja druge poslove u skladu sa zakonom, propisima Grada i ovom odlukom.
Obavezni prijem Lokalnog ombudsmana
Svi organi Grada i javnih službi Grada dužni su da prime Lokalnog ombudsmana i zamenike Lokalnog ombudsmana na njihov zahtev odmah, a najkasnije u roku od sedam dana od dana upućivanja zahteva.
Obaveze uprave i javnih službi
Na zahtev Lokalnog ombudsmana uprava i javne službe Grada dužne su da daju podatke i informacije od značaja za vršenje njegovih ovlašćenja.
Državna, službena, poslovna i profesionalna tajna
Lokalni ombudsman i zamenici Lokalnog ombudsmana su dužni da čuvaju državnu, službenu, poslovnu i profesionalnu tajnu do kojih su došli u vršenju funkcije, kao i po prestanku mandata.
Lokalni ombudsman i zamenici Lokalnog ombudsmana uživaju imunitet kao i odbornici Skupštine.
Inicijativa za pokretanje postupka
Lokalni ombudsman postupa na sopstvenu inicijativu ili po pritužbi lica koje smatra da mu je aktom ili radnjom organa uprave i javnih službi Grada iz člana 2. ove odluke povređeno neko pravo.
Pritužba se može podneti kada su iscrpljena redovna pravna sredstva ili kada protiv akta na koji se pritužba odnosi ne postoji redovno pravno sredstvo, osim ako se utvrdi da su iz objektivnih razloga propušteni rokovi za ulaganje pravnog sredstava ili bi za podnosioca mogla nastupiti velika i nepopravljiva šteta ako bi se sačekalo okončanje postupka po pravnom sredstvu.
Bilo koje lice koje smatra da mu je aktom ili radnjom organa uprave iz člana 2. ove odluke povređeno neko od ljudskih prava može uputiti pritužbu Lokalnom ombudsmanu.
Pritužba u ime lica iz stava 1. ovog člana može podneti njegov naslednik, zakonski zastupnik ili punomoćnik.
Pritužbu u ime lica iz stava 1. ovog člana može podneti i udruženje građana ili nevladina organizacija, uz suglasnost tog lica.
Pritužbe se podnosi u pismenom obliku, bez posebne forme, uključujući sve oblike elektronske komunikacije ili usmeno na zapisnik kod Lokalnog ombudsmana i ne podleže plaćanju takse.
U pritužbi se navode:
1) lični podaci podnosioca (ime, prezime, adresa),
2) naziv organa uprave na čiji se rad odnosi,
3) okolnosti konkretnog slučaja,
4) činjenice i dokazi koji potkrepljuju navode iz zahteva i
5) podaci o tome koja pravna sredstva je podnosilac već koristio.
Stručna služba Lokalnog ombudsmana pruža podnosiocima pomoć u sastavljanju i podnošenju pritužbe.
Pritužba se podnosi u roku od godinu dana od dana dostavljanja konačnog upravnog akta, odnosno od preduzimanja poslednjeg akta na koju se pritužba odnosi.
Pritužba se može podneti pre nastupanja konačnosti akta ako bi čekanje na konačni upravni akt za podnosioca značilo nenadoknadivu štetu, odnosno opasnost od povrede ljudskih prava.
Pritužba se podnosi na srpskom jeziku ili na jeziku nacionalne manjine koji je u službenoj upotrebi na teritoriji Grada.
Postupak pred Lokalnim ombudsmanom je besplatan za podnosioca pritužbe.
Postupak pred Lokalnim ombudsmanom nije javan.
Lokalni ombudsman je dužan da i nakon prestanka mandata čuva tajnost podataka do kojih je došao u svom radu.
Rok za postupanje po predstavci
Lokalni ombudsman je dužan da postupi po pritužbi u roku od 30 dana od podnošenja pritužbe.
Lokalni ombudsman može odbaciti pritužbu ako utvrdi:
1) da ne sadrži podatke na osnovu kojih se podnosilac može sa sigurnošću odrediti (anonimni zahtev),
2) da ne sadrži druge propisane podatke, a podnosilac ne otkloni te nedostatke ni u primerenom naknadnom roku,
3) da se odnosi na rad republičkih ili pokrajinskih organa,
4) da se odnosi na rad Skupštine ili Gradonačelnika,
5) da je podneta posle proteka roka iz člana 25. ove odluke,
6) da se radi o ponovljenoj pritužbi koja ne sadrži nove navode i činjenice koje ih potkrepljuju,
7) da podnosilac pritužbe nije iskoristio redovna pravna sredstva protiv akta na koji se pritužba odnosi, osim ako se utvrdi da su iz objektivnih razloga propušteni rokovi za ulaganje redovnog pravnog sredstva ili da bi za podnosioca zahteva mogla nastupiti velika i nepopravljiva šteta ako bi se sačekalo na okončanje postupka po pravnom sredstvu.
U situaciji iz tačke 1. stava 1. ovog člana Lokalni ombudsman može pokrenuti postupak po sopstvenoj inicijativi ako pritužba ukazuje na to da postoje ozbiljni razlozi za pokretanje postupka. Ako se radi o razlogu iz tačke 3. stava 1. ovog člana Lokalni ombudsman će uputiti pritužbu Republičkom zaštitniku građana ili Pokrajinskom ombudsmanu.
Lokalni ombudsman može da odluči da pokrene postupak i u slučaju iz tačke 5. stava 1. ovog člana ako oceni da okolnosti slučaja na koji se pritužba odnosi, težina posledice ili druge okolnosti opravdavaju pokretanje postupka.
Ako odbaci pritužbu, osim kad je zahtev anoniman, Lokalni ombudsman će u pismenom obliku obrazložiti razloge za njegovo odbacivanje i podnosiocu pritužbe dati savet o drugim mogućnostima za ostvarivanje zaštite.
Ako ne odbaci pritužbu, Lokalni ombudsman pokreće postupak i o tome obaveštava podnosioca pritužbe i organ uprave na čije postupanje se odnosi pritužba.
O pritužbi koja ispunjava uslove za postupanje Lokalni ombudsman obaveštava funkcionera koji rukovodi upravom, odnosno javnom službom na čiji se postupanje pritužba odnosi.
Funkcioner je dužan da se u roku od 15 dana izjasni o pritužbi.
Obaveze gradskih organa i javnih službi
Svi gradski organi i javne službe su dužni da Lokalnom ombudsmanu, na njegov zahtev, stave na raspolaganje sve podatke i obaveštenja iz svoje nadležnosti, bez obzira na nivo tajnosti dokumenta i da mu omoguće da sprovede postupak ispitivanja.
Organi i javne službe su dužni da bez odlaganja dostave Lokalnom ombudsmanu, na njegov zahtev, kopije svih traženih spisa i dokumenata.
Lokalni ombudsman ima pristup svim prostorijama u kojima se obavljaju aktivnosti gradskih organa i javnih službi.
Lokalni ombudsman može da uzima usmene i pismene izjave od izabranih, imenovanih i postavljenih lica i zaposlenih u organima grada i javnim službama kada je to potrebno za razjašnjenje slučaja i utvrđivanje činjeničnog stanja.
Lica iz stava 4. koja Lokalni ombudsman pozove radi razjašnjenja slučaja i utvrđivanja činjeničnog stanja dužna su da se odazovu pozivu.
Organ od koga je Lokalni ombudsman pismeno zatražio podatke, obaveštenja i objašnjenja dužan je da mu te podatke dostavi u roku koji on odredi, a koji ne može biti duži od 15 dana.
Ako organ ne postupi u skladu sa zahtevom Lokalnog ombudsmana iz stava 1. ovog člana, on će o tome obavestiti organ koji vrši nadzor nad njegovim radom.
Druga lica koja raspolažu saznanjima o slučaju
Lokalni ombudsman može da uzme usmenu ili pismenu izjavu od svakog lica za koje osnovano pretpostavlja da raspolaže saznanjima o okolnostima slučaja koji istražuje.
Pozvano lice je dužno da se odazove pozivu Lokalnog ombudsmana.
Ukoliko Lokalni ombudsman utvrdi da nema povrede prava ili drugih nepravilnosti u radu uprave odnosno radu javne službe, pismeno obaveštava o tome podnosioca pritužbe i upravu, odnosno javnu službu čiji je rad bio predmet kontrole.
Mišljenja, predlozi i preporuke
Ako Lokalni ombudsman u postupku utvrdi postojanje povrede prava lica ili druge nepravilnosti u radu organa uprave, sačiniće odgovarajuće mišljenje, predlog i preporuke i o tome obavestiti organ uprave na čiji se rad to odnosi.
Organ uprave kome je Lokalni ombudsman uputio mišljenje, predlog ili preporuku dužan je da obavesti Lokalnog ombudsmana o merama koje je preduzeo najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema mišljenja, predloga ili preporuke.
Ako organ uprave ne obavesti Lokalnog ombudsmana o tome šta je preduzeo ili ako Lokalni ombudsman smatra da preduzete mere nisu odgovarajuće, o nepostupanju organa uprave će obavestiti organ koji vrši nadzor nad njegovim radom, Skupštinu, Gradonačelnika i Gradsko veće.
Ako se ni tada ne postupi po preporuci Lokalni ombudsman može da obavesti javnost putem sredstava javnog informisanja.
Sadržina mišljenja, predloga i preporuke
U svom mišljenju, predlogu i preporuci iz člana 34. ove odluke Lokalni ombudsman može da:
1) predloži organu uprave da ponovo sprovede postupak uz uvažavanje njegovih preporuka,
2) predloži organu uprave da licu naknadi štetu koju je pretrpelo zbog nezakonitog rada organa uprave,
3) predloži organu uprave da privremeno obustavi izvršenje konačnog upravnog akta,
4) predloži pokretanje disciplinskog postupka protiv službenog lica u organu uprave za koje je utvrđeno da je odgovorno za kršenje prava građana ili koje je ometalo postupak pred Lokalnim ombudsmanom,
5) obavesti nadležnog tužioca o postojanju elemenata prekršajne ili krivične odgovornosti službenog lica radi pokretanja odgovarajućeg postupka,
6) predloži nadležnom organu da pokrene postupak za razrešenje funkcionera Grada ako je u njegovom radu ustanovio nepravilnost koja je dovela do teških i sistematskih kršenja ljudskih prava i sloboda,
7) da preporuke i predloge organima uprave za unapređenje njihovog rada i odnosa sa građanima.
Postupanje po sopstvenoj inicijativi
Članovi od 27. do 35. ove odluke odnose se i na postupanje Lokalnog ombudsmana po sopstvenoj inicijativi.
Lokalni ombudsman podnosi Skupštini jednom godišnje, najkasnije do kraja marta za prethodnu godinu, izveštaj o svom radu, u kome iznosio opštu ocenu o radu organa lokalne samouprave sa stanovišta stanja zaštite ljudskih prava i sloboda, uočene propuste i mere i postupke koje predlaže za njihovo otklanjanje.
Izveštaj sadrži naročito broj i strukturu pritužbi, opštu ocenu rada organa uprave sa stanovišta primene propisa, uočene propuste i preporuke za njihovo otklanjanje, kao i kritike i pohvale pojedinim organima uprave i funkcionerima.
Izveštaj može da sadrži i inicijativu za izmenu ili donošenje pojedinih propisa radi otklanjanja nedostataka i efikasnijeg rada organa uprave.
Lokalni ombudsman po potrebi može podnositi posebne izveštaje Skupštini kojima ukazuje na naročito ozbiljne slučajeve povrede prava građana, sistematska kršenja ljudskih prava ili na probleme u radu organa lokalne samouprave.
Na zahtev Lokalnog ombudsmana, Skupština će staviti na dnevni red izveštaje iz članova 40. i 41. ove odluke i raspravljati o njima na prvoj narednoj sednici.
O izveštajima Lokalnog ombudsmana se ne odlučuje, već samo raspravlja.
Izveštaji Lokalnog ombudsmana se objavljuju u "Službenom listu Grada Subotice" i na veb sajtu Grada.
VI ORGANIZACIJA POSLOVA I SREDSTVA ZA RAD
Lokalni ombudsman može da obrazuje stručnu službu za obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova.
Lokalni ombudsman podnosi nacrt predloga akta o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta, Načelniku gradske uprave, koji će biti sastavni deo objedinjenog predloga Pravilnika koji usvaja Gradsko veće.
Lokalni ombudsman može poveriti određenim stručnim saradnicima da vrše određena ovlašćenja u njegovo ime.
O pravima iz radnog odnosa zaposlenih kod Lokalnog ombudsmana odlučuje ombudsman.
Sredstva za rad Lokalnog ombudsmana obezbeđuju se u budžetu Grada.
Obim i strukturu predlaže Lokalni ombudsman.
Nadležni organ Grada je dužan da u predlog odluke u budžetu uvrsti minimum troškova koje u svom predlogu utvrdi Lokalni ombudsman.
Lokalni ombudsman, njegovi zamenici i zaposleni imaju pravo na platu, druga prava po osnovu rada u skladu sa propisima o radnim odnosima i platama u organima lokalne samouprave.
Za obračun i isplatu plate Lokalnog ombudsmana i zamenika Lokalnog ombudsmana primenjuje se koeficijent utvrđen za načelnika Gradske uprave.
Plate, naknade i druga lična primanja zaposlenih kod Lokalnog ombudsmana utvrđuju se na osnovu koeficijenta za obračun i isplatu plate za zaposlena lica u Gradskoj upravi, u skladu sa njihovim zvanjem regulisano opštim aktom o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o Lokalnom ombudsmanu ("Službeni list opštine Subotica", br. 7/14 i 35/19).
Lica koja su do stupanja na snagu ove odluke izabrana za Lokalnog ombudsmana i njegovih zamenika, ostaju na funkciji do isteka svojih mandata i mogu biti ponovo izabrani u skladu sa ovom odlukom.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".