ODLUKAO UPRAVLJANJU GROBLJIMA, SAHRANJIVANJU I POGREBNOJ DELATNOSTI NA TERITORIJI GRADA LESKOVCA("Sl. glasnik Grada Leskovca", br. 17/2024) |
Ovom odlukom uređuju se način i uslovi obavljanja komunalnih delatnosti, upravljanje grobljima i sahranjivanje i pogrebne delatnosti na teritoriji grada Leskovca, prava i obaveze javnog komunalnog preduzeća koje obavlja komunalne delatnosti upravljanja grobljima i sahranjivanje i pogrebnu delatnost, kao i prava i obaveze korisnika, odnosno zakupca grobnog mesta i izvođača zanatskih radova na grobljima, finansiranje i način vršenja nadzora nad obavljanjem navedenih komunalnih delatnosti, drugi poslovi u skladu sa zakonom, kao i druga pitanja od značaja za obavljanje ovih komunalnih delatnosti.
Upravljanje grobljima i sahranjivanje (u daljem tekstu: upravljanje grobljima) je: upravljanje i održavanje groblja; održavanje grobnog mesta i naplata naknade za održavanje grobnog mesta; obezbeđivanje, davanje u zakup i prodaja uređenih grobnih mesta; pokopavanje i ekshumacija posmrtnih ostataka, kremiranje i ostavljanje pepela pokojnika; održavanje objekata koji se nalaze u sklopu groblja (mrtvačnica, kapela i dr.); održavanje pasivnih grobalja i spomen-obeležja.
Pogrebna delatnost je preuzimanje i prevoz posmrtnih ostataka umrlog od mesta smrti, odnosno mesta na kome se nalazi umrla osoba (stan, zdravstvena ustanova, instituti za sudsku medicinu i patologiju, ustanove socijalne zaštite i druga mesta) i prevoz do mesta određenog posebnim propisom (patologije, sudske medicine, groblja, krematorijuma, aerodroma, poslovnog prostora pogrebnog preduzeća u kom postoje propisani uslovi za smeštaj i čuvanje pokojnika), organizacija sahrane i ispraćaja posmrtnih ostataka sa pribavljanjem potrebne dokumentacije za organizaciju prevoza i sahranjivanja, čuvanje posmrtnih ostataka u rashladnom uređaju i pripremanje pokojnika za sahranjivanje. Upravljanje i održavanje groblja, u smislu ove odluke, obuhvata uređivanje groblja, opremanje prostora za sahranjivanje, izgradnju, podizanje, opremanje i održavanje saobraćajnih i drugih površina, instalacija, objekata i uređaja na groblju, održavanje čistoće i reda, kao i druge poslove koji su u vezi sa obavljanjem navedenih komunalnih delatnosti.
Groblje, u smislu ove Odluke je komunalna površina koja je urbanističkim planom određena za groblje namenjeno za sahranjivanje umrlih, kao i svi objekti i uređaji koji se nalaze na tom zemljištu, a služe za sahranjivanje, uređivanje i korišćenje groblja.
Groblje u upotrebi mora da ispunjava uslove propisane zakonom.
Groblje se mora uređivati i održavati u skladu sa važećim urbanističkim planom, Planom uređenja i održavanja groblja i sanitarnim propisima.
Sahranjivanje umrlih lica može se vršiti samo na groblju koje je u upotrebi.
Urbanističkim planom utvrđuju se lokacija i pravila za uređenje i izgradnju površina i objekata javne namene neophodnih za vršenje pogrebne delatnosti (kapela, administracija, radni i službeni deo, komercijalne usluge, oproštajno ceremonijalni trg za ispraćaj), komunalnih uređaja i instalacija, spoljnih i unutrašnjih saobraćajnica, parkinga, zaštitnog zelenila, kao i za određivanje grobnih mesta, izgradnju grobnica i drugih spomen objekata i podizanje spomenika.
Prilikom određivanja zemljišta za groblje mora se posebno voditi računa o zaštiti izvorišta za snabdevanje vodom, objekata za snabdevanje vodom za piće, geološkom sastavu tla sa povoljnim pedološkim sastavom - oceditost, prozračnost, stabilnost, rastresitost, sanitarnim i drugim uslovima propisanim za podizanje groblja, kao i odgovarajućoj konfiguraciji terena prikladnoj za sahranjivanje, bez prevelikih nagiba i zadržavanja površinske vode.
Groblje ili deo groblja se stavlja van upotrebe na osnovu odluke Skupštine grada Leskovca, kada je urbanističkim planom određena druga namena zemljišta.
Obaveštenje o odluci iz stava 1. ovog člana objaviće se na internet stranici grada Leskovca, internet stranici Preduzeća, kao i u sredstvima javnog informisanja od lokalnog značaja, gde će se pozvati sva zainteresovana lica da u roku od 6 meseci od dana objavljivanja obaveštenja podnesu pismeni zahtev Preduzeću za prenos posmrtnih ostataka umrlog lica u novo grobno mesto koje obezbeđuje Preduzeće.
Ako u roku iz stava 2. ovog člana ne bude podnet pismeni zahtev Preduzeću za prenos posmrtnih ostataka umrlog lica u novo grobno mesto, pronađeni posmrtni ostaci pokopaće se u poseban zajednički grob ili grobnicu (osarijum).
II NAČIN I USLOVI OBAVLJANJA KOMUNALNE DELATNOSTI UPRAVLJANJE GROBLJIMA I POGREBNA DELATNOST
Upravljanje grobljima i pogrebnu delatnost na grobljima određenim za groblja u upotrebi na teritoriji naseljenog mesta Leskovac obavlja Javno komunalno preduzeće "Komunalac" Leskovac, koje je osnovano za obavljanje navedenih komunalnih delatnosti (u daljem tekstu: Preduzeće).
Groblja u upotrebi kojima upravlja Javno komunalno preduzeće "Komunalac" Leskovac su "Špitaljsko", "Svetoilijsko" i "Novo groblje" u Vučju.
U obuhvatu Generalnog urbanističkog plana Leskovca su groblje u Rudaru, groblje u Bobištu, groblje u Bratmilovcu i groblje u Donjem Sinkovcu. Tim grobljima ne upravlja Javno komunalno preduzeće "Komunalac" Leskovac.
Javno komunalno preduzeće može da preuzme upravljanje i drugim grobljima na teritoriji grada Leskovca, u skladu sa Programom koji donosi Gradsko veće grada Leskovca i u skladu sa Zakonom i odlukama Skupštine grada Leskovca, kada budu obezbeđeni urbanističko-planski, organizacioni, materijalni, tehničko-sanitarni i drugi uslovi.
Pogrebnu delatnost, osim Preduzeća, mogu obavljati i drugi privredni subjekti, koji ispunjavaju uslove propisane Uredbom Vlade Republike Srbije o načinu i uslovima za otpočinjanje obavljanja komunalnih delatnosti.
Uređivanje i održavanje grobalja u drugim naseljenim mestima na teritoriji grada Leskovca obavlja komunalno preduzeće, odnosno drugi privredni subjekt kome grad poveri obavljanje ovih poslova. Ukoliko grad ne poveri uređivanje i održavanje mesnog groblja komunalnom preduzeću, odnosno drugom privrednom subjektu, o njegovom uređivanju i održavanju staraju se Saveti mesnih zajednica tih naseljenih mesta, uz stručnu podršku nadležnog odeljenja Gradske uprave i Gradskog pravobranilaštva grada Leskovca.
Uređivanje i održavanje grobalja u drugim naseljenim mestima na teritoriji grada Leskovca obavlja se u skladu sa urbanističkim planom, planom uređenja groblja i drugim planskim i strateškim dokumentima razvoja grada.
Jedinica lokalne samouprave ne može doneti odluku o poveravanju poslova sahranjivanja, uređivanja i održavanja groblja koje je u svojini crkve ili verske zajednice, bez saglasnosti te crkve ili verske zajednice.
Za obavljanje komunalne delatnosti upravljanje grobljima i sahranjivanje, kao i pogrebne delatnosti, Preduzeće, odnosno drugi privredni subjekt koji obavlja navedenu delatnost mora da ispunjava uslove propisane Uredbom Vlade Republike Srbije o načinu i uslovima za otpočinjanje obavljanja komunalnih delatnosti.
Upravljanje grobljima i održavanje grobalja ("Špitaljsko", "Svetoilijsko" i "Novo groblje" u Vučju) Preduzeće obavlja u skladu sa godišnjim Programom uređivanja i održavanja grobalja u upotrebi koji je sastavni deo godišnjeg programa poslovanja Preduzeća, koji donosi nadležni organ Preduzeća, a na koji saglasnost daje osnivač.
Program iz stava 1. naročito sadrži vrstu, obim i dinamiku radova kao i visinu sredstava potrebnih za njegovu realizaciju.
Preduzeće je u obavezi da ima službu za prevoz pokojnika (u daljem tekstu: Dežurna služba), koja će intervenisati po pozivu nadležnih organa, svakog dana, 24 sata neprekidno.
Dežurna služba interveniše u slučajevima zadesne smrti na javnom mestu, ubistva, samoubistva, saobraćajne nesreće i u drugim slučajevima po proceni organa po čijem pozivu se interveniše.
Dežurna služba prilikom intervencije vrši i asanaciju terena, a lice iz stava 2. ovog člana prevozi do kapele ili sudske medicine, odnosno do mesta predviđenog posebnim propisom.
1. Uređivanje i održavanje grobalja
Groblje se mora uređivati i održavati u skladu sa sanitarnim i drugim propisima, aktima iz člana 3. ove odluke, kao i urbanističkim planom i Planom uređenja groblja, koji donosi Preduzeće.
Pod uređivanjem i održavanjem groblja, u smislu ove Odluke, smatra se:
- pripremanje prostora unutar groblja u skladu sa njegovom namenom;
- izgradnja, opremanje i održavanje objekata na groblju koji služe obavljanju sahranjivanja, odnosno pogrebnih delatnosti (mrtvačnice, kapele, čuvarske kućice, sanitarne prostorije, javne česme, prostorije za pripremu pokojnika za sahranjivanje i sl.);
- uređivanje i održavanje puteva i staza unutar groblja;
- uređivanje i održavanje prostora između grobnih mesta (ali ne i samih grobnih mesta i obeležja na njima, o čijem se održavanju staraju isključivo njihovi korisnici);
- uređivanje i održavanje zelenih površina na groblju;
- uklanjanje snega i leda sa puteva i staza unutar groblja;
- sakupljanje i odnošenje smeća;
- obavljanje drugih poslova koji su u vezi sa uređivanjem i održavanjem groblja. Pored delatnosti iz stava 2. ovog člana, pod uređivanjem i održavanjem groblja podrazumeva se i održavanje reda na groblju. Groblja se mogu proširivati do granica utvrđenih urbanističkim planom.
Groblje čine površine za sahranjivanje - grobna polja, interne saobraćajnice, parking i staze, komemorativni plato - oproštajni trg, objekti za vršenje pogrebnih i pratećih delatnosti i zelenilo.
Površina za sahranjivanje je podeljena na grobna polja u kojima se predviđa sahranjivanje u grobnom mestu. Grobna polja se sastoje od grobnih mesta u grobnim redovima. Svako polje mora da ima direktan pristup pešačkim stazama i internim saobraćajnicama i ima svoju oznaku. Broj grobnih mesta u grobnom polju zavisi od potrebe i zahteva korisnika, tipa grobnih mesta, u zavisnosti od različitih načina organizovanja sahranjivanja.
Osnovni elemenat sadržaja groblja, odnosno grobnih polja je grobno mesto koje funkcionalno predstavlja mesto za ukop.
Grobnim mestom, u smislu ove Odluke, smatraju se grob i grobnica.
Parcele i grobna mesta moraju biti numerisani.
Dimenzije grobnog mesta uslovljene su njegovom tipologijom.
Dozvoljena su porodična grobna mesta za sahranjivanje dve osobe, kao najčešći vid sahranjivanja, dimenzija 2,0 x 2,4 m; za jedno umrlo lice je 1,1 x 2,4 m; za tri umrla lica je 2,9 x 2,4 m; za četiri umrla lica je 3,8 x 2,4 m. Bruto dimenzija grobnice povećava se za 10-15 cm, na sve tri strane od spoljne ivice zida, na strani gde je spomenik, povećanje je do 30cm. Gabarit grobnog mesta - grobnice sa proširenjima iznosi: dvojna grobna mesta 2,3 x 2,8 m; pojedinačna grobna mesta 1,4 x 2,8 m; trojna grobna mesta 3,2 x 2,8 m; za četiri umrla lica iznosi 5 x 2,8 m.
Grobna mesta formiraju grobne redove, koji su razdvojeni pešačkim stazama, mogu biti jednostruki ili dvostruki, u zavisnosti od pristupačnosti grobnim mestima i ne smeju biti duži od 60m. Između redova grobnih mesta su prilazne staze širine 1,2-1,5m, što čini i razmak između grobnih redova, a rastojanje između grobnih mesta (bočni razmak) je minimum 0,5 m. Bočni razmak je neophodan i ima funkciju kao prilazna pešačka staza ka grobnicama.
Osnovni modul za sahranjivanje je dvojno grobno mesto dimenzija 3 x 3 m. Modularna mera za groblja kojima upravlja JKP "Komunalac" Leskovac iznosi 3 x 3 m (9m2). Mera može biti i manja, tako da iznosi od 2,8 x 2,8 m (7,98 m2), ukoliko su pešačke staze - proširenja sa strane manje širine. U grobljima u drugim naseljenim mestima kojima ne upravlja JKP "Komunalac" Leskovac, osnovni modul za sahranjivanje je dvojno grobno mesto dimenzija od 2,8 x 2,8 m (7,98m2) do 3 x 3 m (9m2).
Između grobnih redova mora ostati površina dovoljne širine za formiranje pešačko-kolske staze. Ukoliko se posmatra širina grobnog mesta sa stazom između redova, onda to grobno mesto iznosi 2,8-3,0 x 4,0-4,2 m. Gabarit grobnog mesta - grobnice sa bočnim proširenjima za pojedinačna grobna mesta iznosi 1,9 x 2,8 m, odnosno sa stazama između redova 1,9 x 4 m; trojna grobna mesta modularna mera iznosi 3,7 x 2,8 m, odnosno sa stazama 3,7 x 4 m; za četiri umrla lica iznosi 5,5 x 2,85 m, odnosno sa stazama 5,5 x 4 m.
Grobna mesta za klasičan ukop se mogu obraditi sa poklopnom nadgrobnom pločom ili kao uređena travnata površina i površina prekrivena sitnim tucanikom. Dozvoljeno je postavljanje svih vrsta nadgrobnih ploča i spomenika, uz poštovanje tradicionalnih načina obeležavanja grobova. Postavljanje različitih nadgrobnih spomenika i verskih obeležja je dozvoljeno, a nije obavezno. Širina nadgrobnog spomenika je uslovljena tipom grobnog mesta, za pojedinačna grobna mesta su 60cm, a za dvojna grobna mesta su do 120 cm. Preporuka je da visina ne bude veća od 1,0 m iznad grobne ploče, odnosno 1,2 m od kote terena (maksimalno do 1,5 m). Na prostoru za sahranjivanje nije dozvoljena izgradnja bilo kakvih drugih objekata (male kapele i sl.), kao ni nadstrešnica nad grobnim mestima.
Minimalna dubina groba do gornje ivice kovčega iznosi 1,0 m, tako da se ukupna dubina ukopavanja za klasičan ukop definiše na 1,6-1,9 m u odnosu na kotu terena, odnosno minimalno 0,5 m iznad najviše kote podzemne vode. Dubina grobnog mesta je u zemljanim grobovima najmanje 1,8 m. Kod zemljanih grobova treba osigurati najmanje 0,8 m zemlje iznad kovčega. Grobno mesto može biti ograđeno niskom transparentnom ogradom maksimalne visine do 0,6m. Grobna mesta su orijentisana u pravcu istok-zapad, sa sugerisanim dozvoljenim odstupanjem u pravcu istok-jugoistok i istok-severo-istok, kako bi se dispozicija grobnih mesta prilagodila verskom konceptu sahranjivanja različitih veroispovesti. Svako grobno mesto mora imati neposredan pristup na pešačku komunikaciju. U okviru groblja može se planirati deo za posebne vrste ukopa i druge verske konfesije.
Grobna mesta su orijentisana u pravcu istok-zapad, sa sugerisanim dozvoljenim odstupanjem u pravcu istok-jugoistok i istok-severoistok, kako bi se dispozicija grobnih mesta prilagodila verskom konceptu sahranjivanja različitih veroispovesti. Svako grobno mesto mora imati neposredan pristup na pešačku komunikaciju. U okviru groblja može se planirati deo za posebne vrste ukopa i druge verske konfesije.
Preporučen je ortogonalan raspored grobnih mesta radi optimalne iskorišćenosti zemljišta, uz jednostavnije obeležavanje i ozelenjavanje međuprostora.
Raspored grobnih mesta, redosled popunjavanja i vođenje evidencije grobnih mesta određuje upravljač groblja, mesna zajednica ili nadležna institucija kome je poverena ta delatnost. Grobna mesta su u modularnom sistemu grobnih polja i treba da imaju svoju oznaku u okviru groblja.
Izgradnja grobnica, podizanje nadgrobnog spomenika i drugih spomen - obeležja na groblju vrši se u skladu sa urbanističkim planom.
Grobna mesta uređuju se i održavaju u skladu sa Planom uređenja.
Groblja - spomenici kulture na grobljima uređuju se i održavaju na način utvrđen propisima o zaštiti kulturnih dobara.
Groblje mora biti ograđeno, a po potrebi i čuvano.
Izgradnja i rekonstrukcija interne saobraćajnice, parkinga i staza, platoa za komemoraciju - oproštajnog trga, objekata za vršenje pogrebnih i pratećih delatnosti, urbanog mobilijara, zelenila, postojeće i planirane infrastrukture, vrši se u skladu sa urbanističkim planom.
Navedeni uslovi sadržani u ovom članu odnose se na proširenje postojećih grobalja ili formiranje novih grobalja, dok postojeća groblja i ona koja su u realizaciji, zadržavaju grobna mesta u okviru svojih gabarita, kao i druge uslove uređenja na osnovu kojih su formirana.
Grobne parcele ili izdvojena grobna mesta, Preduzeće izdaje u zakup na vreme od 10 godina, koji period predstavlja obavezni rok počivanja.
Izuzetno, davaoci usluga mogu zaključiti ugovor o zakupu grobne parcele nezavisno od prijave sahranjivanja kao zakup za života, samo u slučajevima teže bolesti ili kada se radi o licu starijem od 65 godina, koje nema grobnu parcelu.
Uz zahtev se podnose odgovarajući dokazi o postojanju ovih okolnosti a ugovor može zaključiti samo to lice ili lice koje je po zakonu dužno da se stara o sahranjivanju umrlog.
Grobno mesto koje je dato u zakup ne može biti predmet pravnog prometa.
Naknada za korišćenje grobne parcele, odnosno grobnog mesta, kao i naknada za održavanje groblja, plaća se mesečno do isteka zakupa, koji se može obnoviti.
Davaoci usluga određuju naknadu za građevinsko uređenje parcela, grobnih mesta, cenu iskopa i prenosa posmrtnih ostataka i posebnih usluga po zahtevu stranke.
Na groblju se mora održavati red i mir.
Održavanje reda na groblju podrazumeva određivanje načina ponašanja posetilaca, radno vreme groblja za posetioce i za izvođače radova.
Posetioci su dužni da se na groblju ponašaju primereno, kako to odgovara mestu i dužnom poštovanju prema mrtvima.
Posetioci su dužni da se pridržavaju propisanih pravila na groblju.
Obaveza vršioca komunalne delatnosti je da, na vidnom mestu na ulazu u groblje, istakne oglasnu tablu sa odredbama o održavanju reda na groblju i vremenu obavljanja pogrebne delatnosti.
Vršilac komunalne delatnosti može iz opravdanih razloga privremeno zabraniti pristup na groblju, o čemu će dati obaveštenje i isto istaći na ulazu u groblje. Mesne zajednice koje se staraju o uređivanju i održavanju groblja, dužne su da svoje akte kojima donose bliže propise o redu na grobljima, u skladu sa zakonom i ovom Odlukom, obavezno dostave Gradskoj upravi - Odeljenju za komunalno-stambene poslove, saobraćaj i infrastrukturu.
Zadržavanje na groblju dozvoljeno je i to u periodu od 01.04. do 30.09., od 7,00 do 20,00 sati, a u periodu od 01.10. do 31.03., od 7,00 do 16,00 sati.
Pristup na groblju imaju sva lica, sem dece do 10 godina starosti, koja moraju biti u pratnji odraslog lica.
Na groblju je zabranjeno:
1. Preskakati ogradu, gaziti zelene površine, lomiti i kidati cveće i druge zasade;
2. Protivpravno uzimati cveće i druge predmete sa grobnih mesta, gaziti, prljati i skrnaviti grobna mesta;
3. Nanositi štetu nadgrobnim spomenicima i drugim objektima i predmetima na grobnim mestima;
4. Narušavati mir na groblju;
5. Voziti bicikle, motocikle i druga motorna vozila, ako to nije određeno posebnom dozvolom vršioca komunalne delatnosti;
6. Uvoditi životinje;
7. Na stazama, putevima i zelenim površinama stvarati nečistoću, bacati uvele vence, cveće i druge predmete;
8. Ostavljati hranu na grobnim mestima, groblju i konacima;
9. Obavljati fotografisanje u vidu zanata i vršiti druge usluge bez odobrenja vršioca komunalne delatnosti;
10. Prodavati ma kakvu robu bez odobrenja vršioca komunalne delatnosti;
11. Ulaziti pre i zadržavati se posle određenog vremena u krugu groblja;
12. Lov na groblju;
13. Paljenje sveća na grobnom mestu izvan kućišta za sveće i na mestima na kojima paljenje sveća može izazvati požar;
14. Nasilno uklanjanje rampi koje sprečavaju ulazak vozila u groblje;
15. Nanošenje šteta ogradi na groblju;
16. Pokrivanje grobne parcele i zatvaranje sa sve četiri strane, montažnim i drugim građevinskim materijalom, bez saglasnosti vršioca komunalne delatnosti;
17. Izvođenje radova na oivičenju grobne parcele, podizanju spomenika ili predmeta protivno uslovima iz ove Odluke ili bez odobrenja vršioca komunalne delatnosti;
18. Vršiti rekonstrukciju grobnice bez odobrenja;
19. Činiti sve druge radnje koje nanose štetu ili čine ruglo na groblju;
20. Preduzimati druge radnje koje su aktom vršioca komunalne delatnosti zabranjene.
Na groblju je zabranjeno podizanje i postavljanje obeležja i drugih oznaka koje nisu u vezi sa sahranjenim licima na groblju.
Zabranjeno je postavljanje obeležja na grobnicama, spomenicima i spomen-obeležjima koji izgledom, znacima i natpisom vređaju patriotska, verska, nacionalna ili druga osećanja građana.
Zabranjena je izrada obeležja i znakova za obeležavanje grobova i spomenika iz stava 1. i 2. ovog člana.
O uređivanju i održavanju grobnih parcela i grobnih mesta staraju se zakupci i lica po njihovom ovlašćenju.
Ukoliko se grobna parcela ili grobno mesto ne održava na način određen ovom Odlukom, vršilac komunalne delatnosti posle pismene opomene izvršiće potrebno uređenje i održavanje, a protivvrednost će naplatiti od zakupca grobne parcele ili grobnog mesta.
Zakupci mogu poveriti uređivanje i održavanje grobnih parcela i grobnih mesta vršiocu komunalne delatnosti, uz utvrđenu naknadu.
Za napuštene grobne parcele za koje se zakupac ne javi u roku od 3 meseca od dana objavljivanja poziva u sredstvima javnog informisanja i ličnog obaveštavanja zakupca parcele ili njegovih naslednika, vršilac komunalne delatnosti ima pravo da, po isteku tog roka, takve parcele izdaju u zakup drugim licima.
Na grobljima se mogu izvoditi radovi u vezi sa podizanjem, prepravkom ili uklanjanjem spomenika, spomen obeležja i drugi radovi koji spadaju u zanatske radove kao i građevinski radovi, u skladu sa urbanističkim planom groblja i propisanom redu na groblju.
Zanatske i građevinske radove na groblju mogu da izvode privredno društvo, odnosno drugo pravno lice ili preduzetnik koji su upisani u odgovarajući registar za građenje objekta, odnosno za izvođenje radova (u daljem tekstu: izvođači radova), uz prethodno pribavljeno odobrenje vršioca komunalne delatnosti.
Grobna parcela može biti oivičena soklom od betona koja ne može biti viša od 0,20 m. U zavisnosti od konfiguracije terena, a u slučaju kada sve strane betonske sokle ne mogu biti iste visine, grobna parcela može biti oivičena soklom od betona koja na zapadnoj strani ne može biti viša od 0,20 m.
Uz zahtev za izvođenje radova iz člana 17. stav 1. ove Odluke, prilaže se skica radova i dokaz o zakupu parcela.
Spomenici i drugi predmeti mogu se prenositi sa jednog grobnog mesta na drugo samo po odobrenju vršioca komunalne delatnosti.
Ako su spomenik ili drugi predmeti postavljeni bez odobrenja vršioca komunalne delatnosti ili protivno uslovima iz ove Odluke, komunalni inspektor naložiće obustavljanje radova na postavljanju do pribavljanja odobrenja, odnosno uklanjanje objekta ili predmeta ili usklađivanje sa uslovima predviđenim ovom Odlukom. Rok za pribavljanje odobrenja ne može biti duži od 5 dana.
Vršilac komunalne delatnosti dužan je da uredno vodi i čuva evidenciju o izdatim odobrenjima za postavljanje spomenika i drugih predmeta na parceli i groblju.
Na grobnim mestima je dozvoljeno saditi travu, cveće i ukrasno šiblje niskog rasta ukoliko to nije protivno urbanističkom planu.
Venci sa grobnog mesta moraju se ukloniti u roku od 50 dana od dana sahranjivanja, u protivnom vršilac komunalne delatnosti ukloniće vence o trošku korisnika grobnog mesta.
Izgradnja, odnosno rekonstrukcija grobnice može se vršiti na zahtev zakupca koji je dužan da podnese skicu objekta i dokaz o zakupu grobnog mesta.
Ako se vrši rekonstrukcija grobnice bez odobrenja, komunalni inspektor izdaće nalog za obustavljanje radova do pribavljanja odobrenja.
Rok za pribavljanje odobrenja ne može biti duži od 5 dana.
Radovi na tekućem održavanju spomenika i spomen - obeležja mogu se izvoditi bez posebnog odobrenja iz člana 17. stav 2. ove Odluke, a pod tekućim održavanjem smatra se zamena slike, urezivanje i bojenje slova, popravka pojedinih elemenata spomenika i spomen - obeležja, zamena drvenih simbola (krst, tabla, piramida i sl.).
Za preduzimanje bilo kakve radnje na spomeniku ili drugom predmetu na grobnici ili grobu koji ima svojstvo spomenika kulture, potrebno je prethodno pribaviti saglasnost Zavoda za zaštitu spomenika kulture.
Vršilac komunalne delatnosti dužan je da dozvoli izvođenje zanatskih i građevinskih radova na groblju, ukoliko se oni izvode na način i pod uslovima predviđenim ovom Odlukom.
Izvođač radova na groblju dužan je da:
1. Prijavi izvođenje radova na groblju uz prilaganje skice objekta, odnosno spomenika i saglasnost zakupca grobnog mesta, vršiocu komunalne delatnosti koji izdaje odobrenje za izvođenje radova;
2. Građevinski materijal stalno drži uredno i složen, a zemlju osigura da se ne rasipa;
3. Obezbedi prolaz za pešake i to tako da se ne ometa pristup i kretanje posetioca groblja i prolaz motornih vozila, a posebno obezbedi bezbednost lica i sigurnost susednih objekata;
4. Za vreme izvođenja radova površinu koju koristi kao i prilazne puteve i staze, mora održavati i uredno čistiti i po potrebi polivati rastresiti materijal kako bi se sprečilo stvaranje prašine;
5. Građevinski materijal drži uredno u slučaju prekida ili zastoja u izvođenju radova i dovede mesto izvođenja radova u uredno stanje odmah, a najkasnije u roku od 3 dana od dana prekida ili zastoja;
6. Nakon isteka roka iz tačke 5. ovog člana, odmah ukloni građevinski materijal do stvaranja uslova za nastavak izvođenja radova;
7. Građevinski materijal ukloni odmah po završetku radova, a mesto izvođenja radova dovede u uredno-prvobitno stanje, u stanje u koje je to mesto bilo pre izvođenja radova, očišćenog i po potrebi opranog;
8. Radove obavlja u vreme koje odredi vršilac komunalne delatnosti;
9. Za prevoz materijala koristi one staze i puteve čijim korišćenjem neće naneti štetu grobovima i grobnicama i drugim objektima i instalacijama na groblju;
10. Ako prilikom izvođenja radova pronađe predmete od vrednosti mora bez odlaganja predati vršiocu komunalne delatnosti, što se konstatuje zapisnikom;
11. Ako prilikom izvođenja radova pronađe delove sanduka, kosti i sl., mora ih zakopati na istom mestu;
12. Točeća mesta na vodovodu mora posle upotrebe zatvoriti, a alat ne sme prati na česmi;
13. Ne izvodi radove za vreme državnih, verskih praznika i nedeljom;
14. Postupa po odredbama ove Odluke kojima se bliže određuju uslovi, način i rokovi u vezi izvođenja radova na groblju. Kada izvođač radova ne postupi u skladu sa stavom 2. ovog člana, tačke 5, 6, 7. i 9, vršilac komunalne delatnosti upozoriće ga da je dužan da mesto izvođenja radova dovede u prvobitno stanje i nadoknadi eventualno nastalu štetu, a u suprotnom će vršilac komunalne delatnosti to odmah učiniti na njegov trošak.
Vršilac komunalne delatnosti može zabraniti izvođenje radova na groblju ili pojedinim delovima groblja u određene dane ili određeno doba godine, u cilju održavanja reda na groblju.
Izvođača radova, koji se ne pridržava odredbi člana 22. stav 2. ove Odluke, ili drugih odredaba o redu na groblju, vršilac komunalne delatnosti dužan je da prijavi Gradskoj upravi - Odeljenju za inspekcijske poslove grada Leskovca - Komunalnoj inspekciji.
Sahranjivanje umrlih može se vršiti samo na groblju.
Sahranjivanje se obavlja na groblju koje je u upotrebi, na način propisan Zakonom i ovom Odlukom. Pod sahranjivanjem, u smislu ove Odluke, smatra se pokopavanje posmrtnih ostataka umrlog, odnosno ostavljanje pepela nakon spaljivanja posmrtnih ostataka na određena mesta, kao i druge radnje koje se u tom cilju preduzimaju.
Groblje na kome će se izvršiti sahranjivanje određuje se prema prebivalištu u času smrti ili na zahtev ovlašćenog lica porodice umrlog.
Sahranjivanje se vrši u skladu sa odgovarajućim sanitarnim propisima, a na način koji odgovara pijetetu prema umrlom, dostojanstvu mesta na kome on počiva, i uz poštovanje osećanja srodnika umrlog i drugih osoba koje su bile bliske sa umrlim.
Sahranjivanje umrlih lica vrši se na grobljima koja se nalaze na teritoriji Leskovca, odnosno drugog naseljenog mesta u kome je umrlo lice imalo poslednje mesto prebivališta, ukoliko ovom odlukom nije drugačije propisano. Umrlo lice se može sahraniti i na drugom groblju ako je za života izrazilo takvu želju, odnosno ako je takvu želju izrazilo lice koje je u obavezi da obezbedi njegovo sahranjivanje, a umrli za života nije izrazio želju gde će biti sahranjen, uz uslov da postoji za to obezbeđeno grobno mesto, odnosno da postoji mogućnost obezbeđenja grobnog mesta.
Lica koja su preminula na teritoriji grada Leskovca, gde su privremeno boravila van mesta svog prebivališta, sahranjuju se na teritoriji grada Leskovca samo u slučaju da ne može da se obezbedi njihovo sahranjivanje u mestu poslednjeg prebivališta, odnosno u drugom mestu.
U slučajevima kada se ne zna prebivalište umrlog, kada umrli nema srodnike ili oni odbijaju da ga sahrane, ovlašćeno lice izvršiće sahranjivanje na teret grada Leskovca, u najbližem naselju koje ima groblje.
Srodnik ili lice koje je po zakonu ili ovlašćenju porodice umrlog dužno da se stara o sahranjivanju umrlog, obavezno je da odmah po utvrđivanju smrti, podnese pismeni ili usmeni zahtev vršiocu komunalne delatnosti za izdavanje u zakup grobne parcele, odnosno za raskop grobnog mesta radi sahranjivanja, uz prilaganje dokaza o smrti (potvrde o smrti, dozvole za sahranu, sprovodnica i dr.).
Sahranjivanje se može izvršiti najranije po isteku 24 časa od momenta nastupanja smrti da bi se na vreme mogao pripremiti grob ili grobnica, sahrana se mora prijaviti najmanje 12,00 sati ranije.
Vršilac komunalne delatnosti sa podnosiocem zahteva iz člana 25. stav 1. ove Odluke, zaključuju ugovor o zakupu grobne parcele na obavezni rok počivanja od 10 godina.
Potvrdom o ukopu i dozvolom za sahranu, vršilac komunalne delatnosti odobrava pokop u grobno mesto ako je parcela već zakupljena, i u potvrdu unosi lične podatke umrlog, određuje čas pokopa, a ako na groblju postoji mrtvačnica i podatak o vremenu prenosa umrlog u mrtvačnicu.
Ugovorom iz stava 1. ovog člana, utvrđuje se visina naknade za zakup i održavanje grobnog mesta, obavezni rok počivanja i rok za koji se vrši zakup kao i međusobna prava i obaveze nakon isteka roka počivanja.
Kada se sahranjivanje obavlja na grobljima u drugim naseljenim mestima gde poslovi sahranjivanja nisu povereni Preduzeću, već se o uređivanju i održavanju groblja stara mesna zajednica, sahranjivanje se prijavljuje predstavniku mesne zajednice, a u roku iz člana 25. stav 2. ove Odluke. Na osnovu potvrde o smrti i dozvole za sahranu, mesna zajednica odobrava i određuje vreme sahrane na grobljima u sporazumu sa licem koje je prijavilo sahranu i istovremeno određuje grobno mesto za sahranjivanje.
Vršilac komunalne delatnosti dužan je da uredno vodi i čuva evidenciju o zaključenim ugovorima o zakupu grobnih parcela i o potvrdama o raskopu grobnog mesta.
Prenos posmrtnih ostataka od mesta gde se nalaze do mrtvačnice obavlja vršilac pogrebne delatnosti i to specijalnim vozilima uređenim za tu namenu.
Posmrtni ostaci umrlog u Zdravstvenoj ustanovi obavezno se prenose do mrtvačnice na groblju ako se sahranjivanje vrši u naseljenom mestu Leskovac, a ako se sahranjivanje vrši izvan naseljenog mesta Leskovac, posmrtni ostaci se prenose do tog mesta.
Posmrtni ostaci umrlih čuvaju se u mrtvačnici do vremena određenog za sahranu ako na groblju postoji mrtvačnica, a u ostalim naseljenim mestima gde nema mrtvačnice odnosno njihov prenos nije poveren Preduzeću, posmrtni ostaci umrlog prenose se i čuvaju do sahranjivanja, na mesto koje odredi porodica, srodnik ili lice koje je po zakonu ovlašćeno da se stara o sahranjivanju umrlog, nakon čega se prenose do grobnog mesta na uobičajen način.
Sahranjivanje posmrtnih ostataka na grobljima van naseljenog mesta Leskovac vršiće se na uobičajen način.
U jedno grobno mesto može se pokopati samo jedno lice, osim u slučaju kada se istovremeno vrši ukop majke i novorođenčeta ili blizanaca do 5 godina starosti.
Na zahtev ili uz saglasnost zakupca grobne parcele, u jedno grobno mesto porodične parcele mogu se pokopati i dva umrla lica koja su članovi uže porodice zakupca, na različitim nivoima i to tako što se prvi ukop vrši na dubini od 2,00 m, a drugi na dubini od 1,20 m, o čemu vršilac komunalne delatnosti izdaje odobrenje. Vršilac komunalne delatnosti dužan je da vodi i čuva evidenciju o izdatim odobrenjima iz stava 2. ovog člana.
Ukoliko se vrši sahranjivanje umrlog koji nema srodnike ili druga lica dužna da se staraju o sahranjivanju, ukop se vrši na delu groblja na kome su izdvojena grobna mesta bez formiranih parcela. Sahranjivanje na izdvojenom grobnom mestu može se vršiti i na zahtev srodnika ili lica koja su po zakonu ili ovlašćenju porodice dužna da se staraju o sahranjivanju.
Sahranjivanje neidentifikovanih umrlih lica obavlja vršilac komunalne delatnosti u roku od 3 dana od prenosa umrlog u mrtvačnicu, odnosno sahranjivanje tih lica izvršiće se na osnovu akta nadležnog organa, kojim je utvrđena činjenica da je lice neidentifikovano.
Zakupci imaju pravo da, po isteku obaveznog roka počivanja od 10 godina, produže rok počivanja pod uslovima utvrđenim ugovorom sa vršiocem komunalne delatnosti. Vršilac komunalne delatnosti dužan je da šest meseci pre isteka roka odnosno produženog roka počivanja, obavesti zakupce o pravu da produže rok počivanja.
Ako u roku od jedne godine po proteku obaveznog roka počivanja, zakupci ne zaključe ugovor o zakupu, odnosno pismeno izjave da ne žele da produže rok počivanja i ukoliko grobno mesto nema svojstvo spomen - grobnog mesta, vršilac komunalne delatnosti preneće posmrtne ostatke u zajedničku grobnicu.
Nadgrobne spomenike i druge predmete iz grobova, odnosno grobnica vršilac komunalne delatnosti ukloniće i o tome obavestiti korisnike grobova, odnosno grobnica i odrediti rok u kome su dužni da preuzmu nadgrobne spomenike odnosno druge uklonjene predmete i to u roku koji ne može biti kraći od 3 (tri) dana.
Ako se korisnik groba, odnosno grobnice ne odazove pozivu, ili ako obaveštenje u smislu stava 4. ovog člana iz bilo kojih razloga nije moguće uručiti, vršilac komunalne delatnosti dužan je da uklonjeni nadgrobni spomenik čuva najmanje šest meseci po njegovom uklanjanju, a po isteku ovog roka nadgrobni spomenik se može prodati putem javne licitacije a sredstva dobijena od prodaje, po odbitku ovih nastalih troškova imaju se deponovati kod nadležnog suda.
Na pismeni zahtev ili uz pismenu saglasnost porodice, srodnika ili lica koje je po zakonu ili po ovlašćenju porodice umrlog dužno da se stara o sahranjivanju, može se dozvoliti iskop i prenos posmrtnih ostataka u drugi grob ili grobno mesto pre isteka propisanog roka počivanja.
Uz zahtev za iskop i prenos posmrtnih ostataka, prilažu se izvod iz matične knjige umrlih, ugovor o zakupu, potvrda o ukopu i potvrda davaoca usluga o obezbeđenju grobnog mesta. Rešenje o iskopu i prenosu posmrtnih ostataka izdaje Gradska uprava - Odeljenje za komunalno-stambene poslove, saobraćaj i infrastrukturu.
Troškove iskopa i prenosa posmrtnih ostataka, prenosa spomenika i drugih predmeta sa tih grobnih mesta, snose lica iz stava 1. ovog člana.
Vršilac komunalne delatnosti kome je povereno obavljanje ove komunalne delatnosti, dužan je da uređuje i održava groblja, da vodi evidenciju o sahranjenim licima, vremenu sahranjivanja, grobnim parcelama, grobnim mestima, grobnim i drugim spomen-obeležjima, kao i drugim objektima i instalacijama koje pripadaju groblju.
Evidenciju iz stava 1. ovog člana, za groblja iz člana 5. stav 6. ove Odluke, vodi mesna zajednica.
Ekshumacija je iskopavanje posmrtnih ostataka umrlih lica.
Ekshumacija se može vršiti:
- posle proteka roka obaveznog počivanja, odnosno produženog roka počivanja;
- posle proteka roka obaveznog počivanja, a na zahtev korisnika grobnog mesta, odnosno porodice, radi sahranjivanja posmrtnih ostataka na drugom mestu;
- po nalogu nadležnog organa, u skladu sa posebnim propisima,
- radi privođenja groblja drugoj nameni, a u skladu sa urbanističkim planom odnosno odlukom Skupštine grada Leskovca;
- radi sahranjivanja posmrtnih ostataka na drugom mestu kod privremenog sahranjivanja;
- radi kremiranja već sahranjenih posmrtnih ostataka po želji članova uže porodice;
- u drugim slučajevima određenim posebnim propisima.
U slučaju ekshumacije, porodica, srodnici, naslednici i druga zainteresovana lica imaju pravo da posmrtne ostatke umrlog smeste u drugo grobno mesto.
Ekshumaciju vrši Preduzeće, na zahtev članova uže porodice ili ovlašćenog organa, a po pribavljenom odobrenju sanitarnog inspektora, odnosno drugog nadležnog organa, u skladu sa posebnim propisima.
Ekshumaciji obavezno prisustvuju podnosilac zahteva za ekshumaciju, odnosno ovlašćeno lice nadležnog organa koji je naložio ekshumaciju i zaposleni iz Preduzeća.
Ekshumacija posmrtnih ostataka u cilju njihovog prenošenja ne može se vršiti u vremenu od 1. maja do 30. septembra, ako od dana sahranjivanja do dana ekshumacije nije proteklo pet godina.
Izuzetno, iz opravdanih razloga, nadležni organ može odobriti ekshumaciju u periodu drugačijem od stava 2. ovog člana.
Ekshumacija se ne može vršiti u periodu od godinu dana od dana sahranjivanja, izuzev po nalogu nadležnog organa.
Prilikom ekshumacije vodi se računa o pijetetu umrlog.
Troškove ekshumacije snosi lice, odnosno organ, po čijem zahtevu, odnosno nalogu, se ona vrši.
Izuzetno, troškovi ekshumacije koja se vrši radi privođenja groblja drugoj nameni padaju na teret budžeta grada Leskovca.
V KONTINUIRANO IZJAŠNJAVANJE KORISNIKA O KVALITETU PRUŽANJA KOMUNALNE USLUGE
Preduzeće je dužno da jednom godišnje sprovede postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga iz ove Odluke, u trajanju od najmanje 30 dana.
Javni poziv za izjašnjavanje iz stava 1. ovog člana, Preduzeće objavljuje u sredstvima javnog informisanja od lokalnog značaja, kao i na zvaničnoj internet stranici grada Leskovca i svojoj internet stranici.
Izjašnjavanje se može organizovati i elektronskim putem.
Preduzeće je dužno da u roku od 15 dana od dana završetka izjašnjavanja dostavi Gradskom veću grada Leskovca izveštaj o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga.
Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika komunalnih usluga takvi da većina korisnika nije zadovoljna pruženom komunalnom uslugom, Gradsko veće pokreće postupak preispitivanja rada Preduzeća, i nalaže mu da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika u roku od 90 dana.
Ukoliko Preduzeće ne otkloni nedostatke iz stava 5. ovog člana, Gradsko veće o tome obaveštava Skupštinu grada Leskovca, koja dalje postupa u skladu sa Zakonom o komunalnim delatnostima.
VI FINANSIRANJE KOMUNALNIH DELATNOSTI
Izvori sredstava za obavljanje i razvoj komunalne delatnosti upravljanje grobljima i sahranjivanje obezbeđuju se iz:
- prihoda od pružanja komunalnih usluga,
- prihoda budžeta Grada,
- namenskih sredstava drugih nivoa vlasti i
- drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Za grob korisnik plaća naknadu za korišćenje i održavanje groblja.
Za grobnicu i uređeno grobno mesto zakupac plaća zakupninu i naknadu iz stava 1. ovog člana.
Cene usluga sahranjivanja, kao i naknade za korišćenje i održavanje grobalja koje pruža Preduzeće, utvrđuje Nadzorni odbor Preduzeća, uz saglasnost Gradskog veća grada Leskovca.
VII NAČIN OBEZBEĐIVANJA KONTINUITETA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI UPRAVLJANJA GROBLJIMA I POGREBNE USLUGE
Preduzeće je dužno da svoj rad i poslovanje organizuje tako da komunalne delatnosti obavlja u propisanom obimu, vrsti i kvalitetu.
U slučaju poremećaja ili prekida u obavljanju komunalne delatnosti usled više sile, ili drugih razloga koji nisu mogli da se predvide, odnosno spreče, Preduzeće je obavezno da odmah, bez odlaganja, o tome obavesti Gradsku upravu, kao i da istovremeno preduzme mere na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno prekida i to:
1. radno angažuje zaposlene na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u obavljanju komunalne delatnosti upravljanje grobljima i pogrebne usluge i
2. preduzme i druge mere koje utvrde nadležni organi.
VIII NAČIN POSTUPANJA I OVLAŠĆENJA ORGANA GRADA U SLUČAJU PREKIDA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI UPRAVLJANJA GROBLJIMA I POGREBNE USLUGE
U slučaju poremećaja ili prekida u obavljanju komunalne delatnosti usled više sile, ili drugih razloga koji nisu mogli da se predvide, odnosno spreče, štrajka zaposlenih u Preduzeću i u ostalim slučajevima poremećaja ili prekida u obavljanju delatnosti, Gradsko veće grada Leskovca preduzima operativne i druge neophodne mere kojima će se obezbediti uslovi za nesmetano obavljanje komunalne delatnosti upravljanje grobljima i pogrebne usluge, u skladu sa Zakonom i odlukama Skupštine grada Leskovca.
U slučajevima iz člana 40. ove Odluke, Preduzeće je obavezno da, istovremeno sa preduzimanjem mera, obavesti Gradsku upravu o razlozima poremećaja ili prekida, kao i o preduzetim merama.
Kada Gradska uprava primi obaveštenje iz člana 41. ove odluke, dužna je da bez odlaganja o tome obavesti Gradsko veće i:
1. odredi red prvenstva i način obavljanja komunalne delatnosti upravljanja grobljima i pogrebne usluge,
2. naredi mere za zaštitu komunalnih i drugih objekata i uređaja i imovine Preduzeća koja služi za obavljanje komunalne delatnosti upravljanja grobljima i pogrebne usluge,
3. preduzme mere za otklanjanje nastalih posledica i druge potrebne mere i
4. utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid u obavljanju komunalne delatnosti upravljanja grobljima i pogrebne usluge, kao i odgovornost za naknadu učinjene štete.
Nadzor nad primenom odredaba ove Odluke i nad zakonitošću rada vršioca komunalne delatnosti, vrši Gradska uprava grada Leskovca, preko nadležnog Odeljenja. U postupku nadzora, nadležno Odeljenje Gradske uprave grada Leskovca ima pravo da neposredno izvrši kontrolu obavljanja komunalne delatnosti, i to da li se komunalna delatnost obavlja po uslovima i na način koji su određeni ovom Odlukom, kao i da o tome od vršioca komunalne delatnosti zatraži pismenu informaciju.
Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove Odluke i nad obavljanjem komunalne delatnosti vrši komunalni inspektor u skladu sa zakonom.
U vršenju inspekcijskog nadzora, komunalni inspektor može naložiti licu izvršavanje utvrđenih obaveza i preduzimanje mera za otklanjanje nedostataka.
Komunalni inspektor je, pored ovlašćenja utvrđenih u zakonu, ovlašćen i dužan da:
1. donese nalog o uklanjanju obeležja ili drugih oznaka koja nisu u vezi sa sahranjenim licima na groblju,
2. donese nalog o uklanjanju natpisa ili drugih obeležja odnosno, oznaka na grobovima i grobnicama kojima se vređaju patriotska, verska, nacionalna i druga osećanja građana,
3. preduzima i druge mere u skladu sa zakonom i ovom Odlukom.
Vršilac komunalne delatnosti, odnosno drugi privredni subjekt, dužan je da komunalnom inspektoru omogući nesmetano obavljanje nadzora, da mu bez odlaganja stavi na raspolaganje i uvid potrebnu dokumentaciju, druge dokaze i izjasni se o činjenicama koje su od značaja za vršenje nadzora.
Postupak za izdavanje naloga i preduzimanje mera pokreće se po službenoj dužnosti ili na osnovu predstavke Preduzeća ili drugog pravnog ili fizičkog lica.
Za prekršaje propisane ovom odlukom, komunalni inspektor, odnosno komunalni milicionar izdaje prekršajni nalog u skladu sa zakonom.
Poslove komunalne milicije obavlja komunalni milicionar.
Komunalni milicionar u obavljanju poslova komunalne milicije, pored zakonom utvrđenih ovlašćenja, ovlašćen je da podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka, izda prekršajni nalog za prekršaje propisane ovom Odlukom i podnese prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo.
Ukoliko komunalni milicionar, u obavljanju poslova komunalne milicije, uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.
Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 dinara, kazniće se za prekršaj javno komunalno preduzeće, odnosno pravno lice koje obavlja komunalnu delatnost, ako:
1. Ne sačini Program uređivanja i održavanja groblja, grobne parcele i grobnog mesta, član 6.;
2. Ne postupi po obavezi iz člana 7.;
3. Ne uređuje i ne održava groblje, član 8.;
4. Ne izvrši numerisanje grobnih parcela i grobnih mesta, član 9. stav 5.;
5. Ne donese akt o održavanju reda na groblju i isti ne istakne na vidno mesto, član 12. stav 5.;
6. Ako ne preduzme mere u cilju zabrane podizanja spomenika i drugih grobnih znakova i posebnog obeležavanja grobova iz člana 15.;
7. Ne postupi po obavezi iz člana 18. stav 5.;
8. Ne dozvoli izvođenje radova na groblju, član 22. stav 1.;
9. Ne postupi po obavezi iz člana 23. stav 2.;
10. Ne postupi po obavezi iz člana 26. stav 5.;
11. Ne postupi po obavezi iz člana 28. stav 3.;
12. Ne postupi po obavezi iz člana 30. stav 2. i 5.;
13. Ne postupi po obavezi iz člana 32.;
14. Ne postupi po obavezi iz člana 36. stav 1.;
15. Ne postupi po obavezi iz člana 39.;
16. Ne postupi po obavezi iz člana 40.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u javno komunalnom preduzeću, odnosno u pravnom licu koje obavlja komunalnu delatnost novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik koji obavlja komunalnu delatnost novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 dinara, kazniće se za prekršaj izvođač zanatskih radova na groblju, ako:
1. Postupi suprotno zabrani iz člana 14.;
2. Postupi suprotno odredbi člana 22. stav 2. i 3.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se odgovorno lice kod izvođača radova novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 dinara, kazniće se za prekršaj fizičko lice, ako:
1. Postupi suprotno zabrani iz člana 14.;
2. Postupi suprotno zabrani iz člana 15.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o sahranjivanju i grobljima ("Službeni glasnik grada Leskovca", br. 18/09 i 20/11).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Leskovca".