ZAKLJUČAKO USVAJANJU STRATEŠKOG PLANA ZA BORBU PROTIV PREVARA I UPRAVLJANJE NEPRAVILNOSTIMA U POSTUPANJU SA FINANSIJSKIM SREDSTVIMA EVROPSKE UNIJE U REPUBLICI SRBIJI ZA PERIOD 2024-2026. GODINE("Sl. glasnik RS", br. 48/2024) |
1. Usvaja se Strateški plan za borbu protiv prevara i upravljanje nepravilnostima u postupanju sa finansijskim sredstvima Evropske unije u Republici Srbiji za period 2024-2026. godine, koji je sastavni deo ovog zaključka.
2. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".
STRATEŠKI PLAN
ZA BORBU PROTIV PREVARA I UPRAVLJANJE NEPRAVILNOSTIMA U POSTUPANJU SA FINANSIJSKIM SREDSTVIMA EVROPSKE UNIJE U REPUBLICI SRBIJI ZA PERIOD 2024-2026. GODINE
Jedan od glavnih strateških ciljeva Republike Srbije je punopravno članstvo u Evropskoj uniji. Kako bi se navedeni cilj ostvario neophodno je, između ostalog, dostizanje standarda Evropske unije, uspostavljanje vladavine prava, unapređenje institucionalnog okvira, kao i ekonomski razvoj i napredak države. S tim u vezi, a imajući u vidu preuzete obaveze, Republika Srbija sprovodi reforme i preduzima neophodne mere, a sve u cilju ostvarenja zadovoljavajućih rezultata u procesu evropskih integracija. U okviru tog procesa, svim državama kandidatima za članstvo, Evropska unija pruža savetodavnu i finansijsku pomoć, kroz različite pretpristupne mehanizme.
Republika Srbija je, u cilju efikasne i efektivne upotrebe navedene finansijske pomoći, preuzela obavezu da osigura odgovorno korišćenje iste i da uspostavi sistem kontrole kako bi se potencijalne nepravilnosti i prevare pravovremeno uočile.
Kako bi unapredila oblast zaštite finansijskih interesa Evropske unije, Vlada je, na predlog Ministarstva finansija, 26. oktobra 2017. godine, donela Strategiju za suzbijanje nepravilnosti i prevara u postupanju sa finansijskim sredstvima Evropske unije u Republici Srbiji za period 2017-2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 98/17 - u daljem tekstu: Strategija 2017-2020) sa pratećim akcionim planom. Strategija 2017-2020. je predstavljala dokument koji prvi put u Republici Srbiji oblast zaštite finansijskih interesa Evropske unije, a samim tim i sopstvenih finansijskih interesa, tretira na celovit i temeljan način definisanjem oblasti primene, povezivanjem širokog kruga državnih organa koji kroz saradnju i razmenu informacija doprinose efikasnijem postupanju sa identifikovanim nepravilnostima i sumnjama na prevaru.
Nakon implementacije Strategije 2017-2020, 21. oktobra 2021. godine, Vlada je, takođe na predlog Ministarstva finansija, donela Zaključak 05 broj 48-9638/2021-1 kojim je usvojen Strateški plan za borbu protiv prevara i upravljanje nepravilnostima u postupanju sa finansijskim sredstvima Evropske unije u Republici Srbiji za period 2021-2023. godine ("Službeni glasnik RS", broj 99/21 - u daljem tekstu Strateški plan 2021-2023).
Svrha Strateškog plana 2021-2023. bila je unapređenje već uspostavljenih mehanizama, koji bi, na efikasniji način, doveli do ispunjenja zadatih ciljeva, uz efektivnu alokaciju finansijskih i kadrovskih resursa.
Oba dokumenta, Strategija 2017-2020. i Strateški plan 2021-2023, su implementirana putem realizacije aktivnosti od strane Odeljenja za suzbijanje nepravilnosti i prevara u postupanju sa finansijskim sredstvima Evropske unije (AFKOS) - (u daljem tekstu: AFKOS) i institucija koje imaju predstavnike u Mreži za borbu protiv prevara i upravljanje nepravilnostima u postupanju sa finansijskim sredstvima Evropske unije (u daljem tekstu: AFKOS Mreža).
Članovi i zamenici članova AFKOS Mreže su imenovani predstavnici sledećih institucija:
- Ministarstva finansija;
- Ministarstva unutrašnjih poslova (u daljem tekstu: MUP);
- Ministarstva pravde;
- Ministarstva za evropske integracije;
- Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede;
- Vrhovnog javnog tužilaštva;
- Agencije za sprečavanje korupcije; i
- Kancelarije za reviziju sistema upravljanja sredstvima Evropske unije.
U cilju održanja postignutog nivoa zaštite finansijskih interesa Evropske unije (u daljem tekstu: EU) i kontinuiteta politike u vezi sa jačanjem pojedinačnih mehanizama, obezbeđen je dalji strateški pristup kroz usvajanje Strateškog plana za borbu protiv prevara i upravljanje nepravilnostima u postupanju sa finansijskim sredstvima Evropske unije u Republici Srbiji za period 2024-2026. godine (u daljem tekstu: Strateški plan 2024-2026). Procesom kreiranja Strateškog plana 2024-2026. upravljao je AFKOS, saglasno članu 50. Zakona o potvrđivanju Okvirnog sporazuma o finansijskom partnerstvu između Republike Srbije koju zastupa Vlada Republike Srbije i Evropske komisije o pravilima za sprovođenje finansijske pomoći Evropske unije Republici Srbiji u okviru instrumenta za pretpristupnu pomoć IPA III ("Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", broj 6/22).
Imajući u vidu da je jedan od zadataka AFKOS Mreže izrada strateškog dokumenta i akcionog plana za njegovo sprovođenje, konsultacije sa članovima iste sprovedene su prilikom vrednovanja učinaka Strateškog plana 2021-2023, sagledavanja promena koje treba postići u narednom periodu, kao i prilikom kreiranja teksta Strateškog plana 2024-2026. Rezultati ex - post i ex - ante analize prethodili su definisanju ciljeva, mera i aktivnosti za ostvarenje istih, kao i preporuka za poboljšanje u svim fazama ciklusa borbe protiv prevara.
Pravni okvir Republike Srbije
Prilikom izrade Strateškog plana 2024-2026. razmatrana su sledeća akta, i to:
- Pregovaračka pozicija Republike Srbije za Međuvladinu konferenciju o pristupanju Republike Srbije Evropskoj uniji za poglavlje 32 Finansijski nadzor;
- Pregovaračka pozicija Republike Srbije u okviru Međuvladine konferencije o pristupanju Republike Srbije Evropskoj uniji za Poglavlje 23 Pravosuđe i osnovna prava;
- Pregovaračka pozicija Republike Srbije za Međuvladinu konferenciju o pristupanju Republike Srbije Evropskoj uniji za poglavlje 24 Pravda, sloboda i bezbednost;
- Zakon o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13, 63/13 - ispravka, 108/13, 142/14, 68/15 - dr. zakon, 103/15, 99/16, 113/17, 95/18, 31/19, 72/19, 149/20, 118/21, 118/21 - dr. zakon 138/22 i 92/23);
- Zakon o potvrđivanju Okvirnog sporazuma između Republike Srbije i Evropske komisije o pravilima za sprovođenje finansijske pomoći Evropske unije Republici Srbiji u okviru instrumenta za pretpristupnu pomoć IPA II ("Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", broj 19/14);
- Zakon o potvrđivanju Okvirnog sporazuma o finansijskom partnerstvu između Republike Srbije koju zastupa Vlada Republike Srbije i Evropske komisije o pravilima za sprovođenje finansijske pomoći Evropske unije Republici Srbiji u okviru instrumenta za pretpristupnu pomoć (IPA III);
- Krivični zakonik ("Službeni glasnik RS", br. 85/05, 88/05 - ispravka, 107/05 - ispravka, 72/09, 111/09, 121/12, 104/13, 108/14, 94/16 i 35/19);
- Zakonik o krivičnom postupku ("Službeni glasnik RS", br. 72/11, 101/11, 121/12, 32/13, 45/13, 55/14, 35/19, 27/21 - US i 62/21 - US);
- Zakon o organizaciji i nadležnosti državnih organa u suzbijanju organizovanog kriminala, terorizma i korupcije ("Službeni glasnik RS", br. 94/16 i 87/18 - dr. zakon);
- Zakon o odgovornosti pravnih lica za krivična dela ("Službeni glasnik RS", broj 97/08);
- Uredba o upravljanju programima pretpristupne pomoći Evropske unije u okviru instrumenta za pretpristupnu pomoć (IPA II) za period 2014-2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 10/19);
- Uredba o upravljanju Programima pretpristupne pomoći Evropske unije u okviru instrumenta za pretpristupnu pomoć (IPA III) za period 2021-2027. godine ("Službeni glasnik RS", broj 29/23);
- Uredba o sprovođenju programa prekogranične i transnacionalne saradnje sa državama članicama Evropske unije u Republici Srbiji u okviru instrumenta za pretpristupnu pomoć (IPA II) za period 2014-2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 37/18);
- Uredba o određivanju tela za reviziju sistema upravljanja programima pretpristupne pomoći Evropske unije u okviru instrumenta za pretpristupnu pomoć (IPA II) ("Službeni glasnik RS", broj 86/15);
- Odluka o određivanju odgovornih lica i tela za upravljanje programima pretpristupne pomoći Evropske unije u okviru instrumenta za pretpristupnu pomoć (IPA II) za period 2014-2020. godine ("Službeni glasnik RS", br. 26/19, 90/21, 130/22 i 29/23);
- Odluka o određivanju organa, lica i tela za upravljanje programima pretpristupne pomoći Evropske unije u okviru instrumenta za pretpristupnu pomoć (IPA III) za period 2021-2027. godine ("Službeni glasnik RS", br. 34/23 i 77/23);
- Direktiva o sprovođenju administrativnih provera; i
- Metodološko uputstvo za upravljanje rizicima u vezi sa pojavom nepravilnosti i prevara u postupanju sa finansijskim sredstvima Evropske unije.
Pored navedenih akata, uzeta su u obzir i sledeća strateška dokumenta:
- Strategija reforme javne uprave u Republici Srbiji za period od 2021. do 2030. godine;
- Strategija razvoja pravosuđa za period 2020-2025;
- Strateški plan Agencije za sprečavanje korupcije za period 2023-2027. godine;
- Strategija poljoprivrede i ruralnog razvoja Republike Srbije za period 2014-2024. godine;
- Strategija za borbu protiv pranja novca i finansiranja terorizma za period 2020-2024. godine; i
- Program reforme upravljanja javnim finansijama za period 2021-2025. godine.
Pravni okvir EU
Prilikom izrade Strateškog plana 2024-2026, pored pravnih akata i strateških dokumenata Republike Srbije, razmatran je i pravni okvir EU, odnosno dokumenta koja imaju direktan uticaj na oblast zaštite finansijskih interesa EU.
Glavom II Ugovora o funkcionisanju Evropske unije (Treaty on the Functioning of the European Union), koja se odnosi na Finansijske odredbe, uređena je borba protiv prevara. Članom 325. navedenog ugovora ustanovljena je obaveza EU i država članica da suzbijaju prevare i druge protivpravne aktivnosti usmerene protiv finansijskih interesa EU. Države članice dužne su da, radi suzbijanja prevara koje ugrožavaju finansijske interese EU, preduzimaju iste mere, kao i u slučaju suzbijanja prevara koje štete njihovim sopstvenim finansijskim interesima. Takođe, države članice su u obavezi da koordiniraju svoje delovanje usmereno na zaštitu finansijskih interesa EU, kao i da organizuju redovnu saradnju između nadležnih nacionalnih tela. Pored navedenog, utvrđena je i potreba za donošenjem mera koje imaju za cilj borbu protiv prevara usmerenih protiv finansijskih interesa EU.
Republika Srbija je, kao država kandidat za članstvo u EU, preuzela obavezu usklađivanja svog nacionalnog zakonodavstva sa zakonodavstvom EU, kao i obavezu uspostavljanja svih organa i tela koji su potrebni za pravilnu primenu obaveza koje proizilaze iz članstva.
Uspostavljanje zaštite finansijskih interesa EU predstavlja meru institucionalne nadogradnje kojom Republika Srbija pokazuje spremnost da pruži efikasnu zaštitu sredstvima EU, u jednakoj meri i pod istim tretmanom, kao da je reč o sopstvenim budžetskim sredstvima. Zaštita finansijskih interesa EU predstavlja obavezu svih zemalja članica EU, kao i zemalja koje su u procesu pristupanja EU.
Uredba br. 883/2013 Evropskog parlamenta i Saveta od 11. septembra 2013. godine doneta je u cilju jačanja borbe protiv prevara, korupcije i drugih nezakonitih aktivnosti kojima se ugrožavaju finansijski interesi EU.
Radi ostvarenja navedenog cilja, Evropska kancelarija za borbu protiv prevara (OLAF) - (u daljem tekstu: OLAF) pruža pomoć državama članicama u organizovanju redovne saradnje između nadležnih nacionalnih tela kako bi aktivnosti koje imaju za cilj zaštitu finansijskih interesa EU bile usklađene. Takođe, OLAF sprovodi administrativne istrage u cilju borbe protiv prevara, korupcije i drugih nezakonitih aktivnosti kojima se šteti finansijskim interesima EU. Prilikom sprovođenja ovih istraga, OLAF ima mogućnost da sprovodi provere i inspekcije na licu mesta, kako u državama članicama EU, tako i u trećim zemljama, kao i u prostorijama međunarodnih organizacija.
Navedene kontrolne aktivnosti OLAF sprovodi na osnovu ovlašćenja koja su Evropskoj komisiji dodeljena Uredbom broj 2185/96, kao i u skladu sa važećim sporazumima o saradnji i međusobnoj pomoći. Tokom provera i inspekcija na licu mesta, OLAF postupa saglasno važećem pravu EU, pravilima i praksama države koja je na zahtev OLAF-a dužna pružiti neophodnu pomoć njegovom osoblju u cilju uspešnog obavljanja kontrolnih aktivnosti.
Članom 12a Uredbe br. 883/2013 propisano je, bez detaljnijeg definisanja mandata, zadataka i institucionalnog okvira, da svaka država članica treba da ustanovi službu za koordinaciju borbe protiv prevara (Anti-fraud coordination service - AFCOS) sa ciljem unapređenja saradnje i razmene informacija sa OLAF-om.
Uredba 2020/2223 Evropskog parlamenta i Saveta od 23. decembra 2020. godine odnosi se na izmenu i dopunu Uredbe br. 883/2013, a u pogledu definisanja novih pravila za dalje jačanje OLAF-a i utvrđivanja načina rada i koordinacije sa Evropskom kancelarijom javnih tužilaca (EPPO). Evropska kancelarija javnih tužilaca (EPPO), uspostavljena Uredbom Saveta 2017/1939, predstavlja prvo nadnacionalno javno tužilaštvo koje će delovati u 22 države članice EU, sa osnovnim ciljem koji se odnosi na sprovođenje istraga i procesuiranje izvršilaca krivičnih dela koja pogađaju finansijske interese EU.
S tim u vezi, Evropska komisija i OLAF objavili su "Guidance note on main tasks and responsibilities of an Anti-Fraud Co-ordination Service (AFCOS)" ("Smernice o glavnim zadacima i odgovornostima Službe za koordinaciju borbe protiv prevara (AFCOS)") koje imaju za cilj pružanje podrške državama prilikom uspostavljanja AFCOS-a i utvrđivanja nadležnosti i delokruga istog. Prema ovom dokumentu, mandat AFCOS-a može se razlikovati od zemlje do zemlje uzimajući u obzir specifičnost svake ponaosob. Minimum utvrđen pomenutim smernicama nalaže da AFCOS unutar zemlje koordinira svim zakonodavnim, administrativnim i istražnim obavezama i aktivnostima u vezi sa zaštitom finansijskih interesa EU, kao i da osigura saradnju sa OLAF-om. Na zahtev OLAF-a, navedena služba pruža potrebnu pomoć pre donošenja odluke o sprovođenju istrage, tokom istrage, kao i nakon sprovođenja iste.
U većini država članica EU, AFCOS je pozicioniran u Ministarstvu finansija, dok se nadležnost i uloga istog razlikuju i variraju od koordinacione uloge do nezavisne službe sa istražnim ovlašćenjima (npr. Fight Against Fraud Department - DLAF, Romania).
Od izuzetne važnosti je primena OLAF-ovih smernica za izradu strateških dokumenata nacionalnih tela za borbu protiv nepravilnosti i prevara u postupanju sa sredstvima EU, koje se razrađuju u navedenom dokumentu, a odnose se na izvršavanje sledećih zadataka:
1. istražne radnje, uključujući razmenu informacija dobijenih u postupcima istraga;
2. preventivno delovanje; i
3. obuke.
Isto tako, uzeti su u obzir i Praktični koraci u izradi Nacionalne strategije za suzbijanje nepravilnosti i prevara u postupanju sa sredstvima EU "Practical steps in the preparation of the National Strategy for combating irregularities and fraud in the handling of EU funds".
Dodatno, za uporednu analizu sagledana je Nacionalna strategija za prevenciju i borbu protiv nepravilnosti i prevara koje utiču na finansijske interese Evropske unije za period 2021-2027. u Republici Bugarskoj ("National Strategy for Preventing And Combating Irregularities and Fraud Affecting the Financial Interests of the European Union over the Period 2021-2027. in Republic of Bulgaria"). Republika Bugarska, kao zemlja članica EU, sa dužim iskustvom u korišćenju fondova EU, definisala je sledeće strateške ciljeve:
1. bolju prevenciju,
2. veću efikasnost u otkrivanju i suzbijanju nepravilnosti i prevara,
3. veću efikasnost istrage, povraćaja novca i sankcije, i
4. unapređenje saradnje sa OLAF-om i nadležnim institucijama EU, drugim državama članicama i trećim zemljama, kao i proaktivno uključivanje u razvoj politika EU.
III. Analiza efekata Strateškog plana 2021-2023.
Metodološki okvir analize
U procesu analize efekata Strateškog plana 2021-2023, učestvovali su, pored predstavnika AFKOS-a, i članovi AFKOS Mreže. Prikupljanje relevantnih podataka radi analize efekata Strateškog plana 2021-2023, kao i analize postojećeg stanja, izvršeno je uz pomoć metodološkog okvira koji sadrži sledeće:
1) izveštaje o sprovedenim aktivnostima iz Strateškog plana 2021-2023, Strategije 2017-2020, kao i relevantna dokumenta koja se odnose na Strateški plan 2021-2023;
2) upitnik za analizu efekata Strateškog plana 2021-2023, namenjen predstavnicima AFKOS-a i članovima AFKOS Mreže, sa 35 pitanja podeljenih u četiri oblasti (relevantnost, efektivnost, efikasnost i održivost);
3) pregled i kvalifikaciju sprovedenih aktivnosti iz Strateškog plana 2021-2023;
4) SWOT analizu kojom su članovi AFKOS Mreže procenili snage, slabosti, mogućnosti i pretnje u delokrugu institucija kojima pripadaju, a prilikom implementacije Strateškog plana 2021-2023;
5) strukturisane intervjue sa članovima AFKOS Mreže, koji su služili za prikupljanje dodatnih podataka za obe analize, predlaganje novih aktivnosti, kao i identifikovanje rizika i načina za njihovo prevazilaženje; i
6) kontinuirane konsultacije sa predstavnicima AFKOS-a.
Ex - post analiza efekata Strateškog plana 2021-2023.
Za sprovođenje ex - post analize primenjen je upitnik kojim je izvršena analiza efekata Strategije 2017-2020. i koji je, s obzirom na razlike, prilagođen proceni Strateškog plana 2021-2023. Upitnik sadrži 35 pitanja, podeljenih u četiri oblasti (relevantnost, efektivnost, efikasnost i održivost), pruža mogućnost ocene dosadašnje situacije i predlaganja mera za buduću primenu. Navedeni upitnik popunjen je od strane svih članova AFKOS Mreže i predstavnika AFKOS-a, a informacije sadržane u istom daju priliku za poređenje efekata Strateškog plana 2021-2023. sa efektima Strategije 2017-2020.
Grafikon 1: Ukupna ocena učinka Strateškog plana 2021-2023. i Strategije 2017-2020.
Podaci iz prvog grafikona pokazuju da je ocena učinka Strateškog plana 2021-2023.neznatno viša u odnosu na Strategiju 2017-2020. (4,41 prema 4,23). Povećani su rezultati za relevantnost (4,66 prema 4,44), efektivnost (4,01 prema 3,60) i održivost (4,59 prema 4,46), dok su vrednosti za efikasnost zanemarljivo niže (4,39 prema 4,41). Neznatno više vrednosti učinka Strateškog plana 2021-2023. obrazlažu se protekom vremena, u kome su članovi AFKOS Mreže dobro upoznali delokrug i značaj AFKOS-a, svoju ulogu u AFKOS Mreži, kao i aktivnosti koje treba da ostvare. Preporuke date prilikom analize efekata Strategije 2017-2020, u pogledu kriterijuma efektivnosti, posebno su uzete u obzir od strane relevantnih subjekata, što je rezultiralo boljom ocenom ovog kriterijuma u odnosu na druge. Može se izvesti opšti zaključak da proces strateškog planiranja ima pozitivan uticaj na ispunjenje misije u procesu borbe protiv prevara i upravljanja nepravilnostima u postupanju sa finansijskim sredstvima EU.
U nastavku sledi pregled po kriterijumima:
Relevantnost
Grafikon 2: Relevantnost
Uvidom u drugi grafikon može se konstatovati da je srednja ocena odgovora u pogledu relevantnosti Strateškog plana 2021-2023. visoka, (4,66/5), kao i to da je viša u odnosu na Strategiju 2017-2020. što ukazuje da je u oblasti zaštite finansijskih interesa EU, strateško planiranje, kao proces, opravdano. Takođe, prepoznata je neophodnost nastavka politike u vezi sa zaštitom finansijskih interesa EU i daljeg razvoja ove oblasti kao "integralnog dela procesa EU integracija", što je iskazano najvećom ocenom (5,00).
Uključenost organizacija civilnog društva je pozitivnije ocenjena, kao i činjenica da je dokument zasnovan na preporukama OLAF-a, uz povećanje transparentnosti Strateškog plana 2021-2023. Odgovori dostavljeni u pisanoj formi, i pojašnjeni na intervjuima, pokazuju da je neophodno još više raditi na transparentnosti i podizanju svesti u vezi sa zaštitom finansijskih interesa EU.
Imajući u vidu da je većina parametara bolje ocenjena nego kod analize efekata Strategije 2017-2020, primećuje se važnost definisanja prepreka i prepoznavanja rešenja koja se mogu koristiti za novi strateški okvir. To dodatno zahteva praćenje implementacije, kroz redovne analize problema, i proaktivno delovanje na njihovom otklanjanju.
Takođe, navedeno je da se za proces izrade Strateškog plana 2024-2026. iskoriste i strateška dokumenta koja se bave ovom tematikom, kao i to da je potrebno uključenje i drugih aktera kojih se tiče ova oblast, što ostaje, usled kratkog vremenskog roka, preporuka za naredni strateški dokument.
Efektivnost
Grafikon 3: Efektivnost
Analizom dela pitanja iz upitnika koja se odnose na efektivnost uočava se da je srednja ocena dosadašnje implementacije povećana sa 3,60 na 4,01. Primetan je napredak kod tri parametra efektivnosti, dok se kod preostala dva može konstatovati stagnacija.
Efektivnost ciljeva Strateškog plana 2021-2023 ocenjena je posebno, a pregled rezultata dat je u Grafikonu 4.
Efektivnost ciljeva Strateškog plana 2021-2023.
Grafikon 4: Efektivnost ciljeva Strateškog plana 2021-2023.
Iako se prikazani rezultati ne mogu direktno uporediti sa rezultatima ispunjenosti ciljeva Strategije 2017-2020., posredno se može zaključiti da je došlo do poboljšanja u pogledu ispunjenosti ciljeva Strateškog plana 2021-2023. Ocene ispunjenosti posebnih ciljeva Strateškog plana 2021-2023. su više i variraju od 3,29 do 4,22, dok su u Strategiji 2017-2020. imale niži raspon, od 2,57 do 3,25, što ukazuje na bolju ispunjenost ciljeva Strateškog plana 2021-2023. po percepciji članova AFKOS Mreže. Ispunjenost opšteg cilja, koji je redefinisan u Strateškom planu 2021-2023, ocenjena je sa 4,18, kao i kod Strategije 2017-2020.
Evidentan je napredak u delu koji se odnosi na preventivno delovanje i unapređenje procesa ranog otkrivanja prevara, dok sprovođenje istražnih radnji, shodno datim ocenama, zahteva unapređenje. Iako su aktivnosti u okviru posebnog cilja 5, koji se odnosi na podizanje nivoa svesti javnosti, sprovedene, one nisu obuhvatile širu ciljnu grupu i javnost u celini.
Na osnovu razgovora sa predstavnicima AFKOS-a i članovima AFKOS Mreže, zaključeno je, da se mora nastaviti sa aktivnostima koje se odnose na jačanje preventivnog delovanja, ranog otkrivanja prevara i istražnih radnji, kako bi se poboljšali kapaciteti i unapredio sistem zaštite finansijskih interesa EU. Kada se sumiraju ocene i sagledaju komentari anketiranih učesnika u procesu analize efekata, može se konstatovati da je Strateški plan 2021-2023. u potpunosti obuhvatio relevantne oblasti.
Efikasnost
Grafikon 5: Efikasnost
Odgovori u segmentu efikasnosti ukazuju da su izabrani parametri u implementaciji Strateškog plana 2021-2023. ocenjeni srednjom ocenom 4,39/5, što je skoro u istom nivou kao i kod ocene Strategije 2017-2020. Zapažena je adekvatnija utrošenost sredstava i postupanje shodno utvrđenim rokovima, s tim što je Strateškim planom 2021-2023, kao krajnji rok za sprovođenje aktivnosti predviđen poslednji kvartal 2023. godine, što je rezultiralo realizacijom velikog broja aktivnosti u ovom intervalu. Preporučeno je da se aktivnosti u Strateškom planu 2024-2026. predviđaju na godišnjem nivou, a ne trogodišnjem, kao do sada, što će omogućiti frekventnije uočavanje prepreka, njihovo blagovremeno otklanjanje i eventualno utvrđivanje alternativnih rešenja.
Održivost
Grafikon 6: Održivost
Srednja ocena u oblasti održivosti je takođe visoka (4,59/5). Odgovori upućuju na to da je AFKOS unapredio koordinacionu ulogu (sa 4,40 na 4,78) što ne isključuje potrebu za održavanjem visokog nivoa u narednom periodu. Takođe, poboljšani su mehanizmi u pogledu dugotrajne održivosti i koristi od Strateškog plana 2021-2023, dok je neznatno niža ocena u vezi sa institucionalnim kapacitetom posledica fluktuacije kadrova.
Analizom rizika razmatran je način funkcionisanja sistema zaštite finansijskih interesa EU po fazama ciklusa borbe protiv prevara. Za potrebe ove analize uzete su u obzir tri osnovne faze, i to:
- faza preventivnog delovanja na zaštiti finansijskih interesa EU;
- faza ranog otkrivanja, prijavljivanja i postupanja po nepravilnostima i sumnjama na prevaru; i
- faza sprovođenja istražnih radnji u vezi sa zloupotrebom finansijskih sredstava EU, praćenja sudskih postupaka i povraćaja finansijskih sredstava u budžet Republike Srbije.
Takođe, uzeta je u obzir i međuinstitucionalna koordinacija i saradnja, koja prožima sve faze u domenu saradnje relevantnih institucija. Pomenutim postupkom identifikovani su i opisani rizici sa mogućim uzrocima i sprovedena je kvalitativna analiza i procena ukupne izloženosti riziku.
Tabela 1: Ocena ukupne izloženosti rizicima po fazama ciklusa borbe protiv prevara
Redni broj |
Opis rizika |
Ukupna izloženost riziku |
|
Preventivno delovanje na zaštiti finansijskih interesa EU |
|
1. |
Neadekvatno postavljanje prioriteta zadacima u vezi sa zaštitom finansijskih interesa EU, kao i nedovoljno utvrđena odgovornost lica u procesu. |
srednja |
2. |
Neprepoznavanje slabosti u procesu upravljanja finansijskim sredstvima EU ili zloupotrebljena znanja o slabostima. |
srednja |
3. |
Nedovoljno poznavanje propisa, procedura, projektnog ciklusa, kao i nedostatak iskustva zaposlenih i novozaposlenih u procesu upravljanja finansijskim sredstvima EU. |
srednja |
4. |
Neblagovremeno praćenje procesa implementacije odobrenih projekata (umesto od samog početka prati se u odmaklim fazama). |
srednja |
5. |
Nedovoljna informisanost javnosti, kao i korisnika i potencijalnih korisnika finansijskih sredstava EU o potrebi i važnosti namenskog korišćenja tih sredstava i suzbijanja nepravilnosti i prevara. |
visoka |
|
Rano otkrivanje, prijavljivanje i postupanje po nepravilnostima i sumnjama na prevaru |
|
6. |
Zanemarljiv broj prijava nepravilnosti koje podnose zaposleni u sistemu upravljanja finansijskim sredstvima EU. |
srednja |
7. |
Smanjen broj prijava nepravilnosti iz eksternih izvora. |
visoka |
8. |
Nedovoljna informisanost javnosti o potrebi i važnosti prijavljivanja potencijalnih zloupotreba nastalih prilikom korišćenja finansijskih sredstava EU. |
visoka |
9. |
Nedovoljno razvijena struktura za izveštavanje kroz interne informacione sisteme kao i kroz Informacioni sistem za upravljanje nepravilnostima (IMS). |
srednja |
10. |
Nedovoljno transparentan i javnosti vidljiv način prijavljivanja nepravilnosti i sumnji na prevaru. |
visoka |
11. |
Neblagovremena razmena informacija o uočenim nepravilnostima odnosno crvenih signala u postupku kontrole unutar sistema. |
srednja |
|
Sprovođenje istražnih radnji u vezi sa zloupotrebom finansijskih sredstava EU, praćenje sudskih postupaka i povraćaja finansijskih sredstava u budžet Republike Srbije |
|
12. |
Neadekvatna i/ili neblagovremena reakcija odgovornih tela na prijavljene nepravilnosti i sumnje na prevaru. |
visoka |
13. |
Neblagovremena razmena informacija i nedovoljno poznavanje metodologije rada OLAF-a. |
visoka |
14. |
Usporavanje procesa podizanja optužnica usled nedovoljnog poznavanja važećih pravila EU, nedostatka izvornih dokumenata na srpskom jeziku i ograničenih prevodilačkih resursa. |
visoka |
15. |
Nedovoljno razvijen mehanizam za povraćaj nenamenski utrošenih sredstava u budžet Republike Srbije. |
visoka |
16. |
Nedostatak razvijene svesti zaposlenih u sistemu lokalne samouprave o obavezi povraćaja nenamenski utrošenih sredstava u budžet Republike Srbije. |
visoka |
Analiza rizika u pogledu načina funkcionisanja sistema zaštite finansijskih interesa EU ukazala je da postoji značajan prostor za unapređenje mera i mehanizama u svim fazama ciklusa borbe protiv prevara, a što je pretočeno u mere i aktivnosti za ostvarenje opšteg i posebnih ciljeva u okviru Strateškog plana 2024-2026.
V. Vizija i ciljevi Strateškog plana 2024-2026.
Vizija
Jaka i stabilna pozicija Republike Srbije u pogledu pregovora o članstvu, kao i korišćenja finansijske pomoći EU u narednim programskim periodima.
Opšti cilj
Podizanje zaštite finansijskih interesa EU na viši nivo, putem angažovanja relevantnih institucija Republike Srbije, a kroz sve faze ciklusa borbe protiv prevara.
Posebni ciljevi
Na temelju analiza postojećeg stanja, prethodno postignutih rezultata i prioriteta za delovanje putem novog strateškog dokumenta izdvojeni su posebni ciljevi, i to:
1. jačanje preventivnog delovanja na zaštiti finansijskih interesa EU;
2. unapređenje procesa ranog otkrivanja prevara, prijavljivanja i postupanja po prijavljenim nepravilnostima i sumnjama na prevaru; i
3. unapređenje procesa sprovođenja istražnih radnji u vezi sa zloupotrebom finansijskih sredstava EU, praćenja sudskih postupaka i praćenja povraćaja finansijskih sredstava u budžet Republike Srbije.
VI. Mere za ostvarivanje ciljeva
Imajući u vidu da ispunjenje posebnih ciljeva predstavlja preduslov za ostvarivanje opšteg cilja, pratećim planom aktivnosti predviđene su mere, kao skup međusobno povezanih aktivnosti, čije sprovođenje će biti povereno nadležnim institucijama.
Saglasno utvrđenim posebnim ciljevima, predviđene su, u okviru istih, sledeće mere:
1. Jačanje preventivnog delovanja na zaštiti finansijskih interesa EU:
Mera 1.1 - Podizanje kapaciteta ljudskih resursa u okviru preventivnog delovanja na zaštiti finansijskih interesa EU (usvajanje znanja iz oblasti podrške EU, upravljanja projektima i praćenja implementacije projekata);
Mera 1.2 - Unapređenje internih procedura u oblasti preventivnog delovanja na zaštiti finansijskih interesa EU;
Mera 1.3 - Razvijanje saradnje i razmene informacija u sferi preventivnog delovanja na zaštiti finansijskih interesa EU, a samim tim i finansijskih interesa Republike Srbije;
Mera 1.4 - Izmena i/ili usklađivanje pravnog okvira radi jačanja preventivnog delovanja na zaštiti finansijskih interesa EU;
Mera 1.5 - Podizanje nivoa svesti o značaju zaštite finansijskih interesa EU i finansijskih interesa Republike Srbije i prijavljivanja nepravilnosti i sumnji na prevaru unutar i van sistema; i
Mera 1.6 - Povećanje vidljivosti o značaju zaštite finansijskih interesa EU i finansijskih interesa Republike Srbije kod drugih zainteresovanih strana, javnosti i potencijalnih subjekata koji prijavljuju nepravilnosti unutar i van sistema.
2.Unapređenje procesa ranog otkrivanja prevara, prijavljivanja i postupanja po prijavljenim nepravilnostima i sumnjama na prevaru:
Mera 2.1 - Razvijanje saradnje i razmene informacija u oblasti ranog otkrivanja prevara;
Mera 2.2 - Podizanje kapaciteta AFKOS-a radi unapređenja procesa ranog otkrivanja prevara; i
Mera 2.3 - Podizanje kapaciteta ljudskih resursa unutar sistema u okviru procesa ranog otkrivanja prevara za uočavanje i detektovanje pouzdanih i validnih signala nepravilnosti i procenu značaja prijavljenih informacija.
3. Unapređenje procesa sprovođenja istražnih radnji u vezi sa zloupotrebom finansijskih sredstava EU, praćenja sudskih postupaka i praćenja povraćaja finansijskih sredstava u budžet Republike Srbije:
Mera 3.1 - Unapređenje saradnje i razmene informacija u sprovođenju istražnih radnji;
Mera 3.2 - Podizanje kapaciteta ljudskih resursa radi unapređenja sprovođenja istražnih radnji;
Mera 3.3 - Izmena i/ili usklađivanje pravnog okvira u cilju unapređenja sprovođenja istražnih radnji;
Mera 3.4 - Izmena i/ili usklađivanje organizacione strukture radi unapređenja sprovođenja istražnih radnji; i
Mera 3.5 - Poboljšanje materijalno-tehničkih kapaciteta institucija nadležnih za sprovođenje istražnih radnji.
VII. Institucije uključene u proces sprovođenja aktivnosti, praćenje i izveštavanje o ostvarenim rezultatima
Ostvarivanje ciljeva i otklanjanje uočenih rizika konkretizovano je kroz pojedine korake, odnosno aktivnosti utvrđene planom aktivnosti koji čini sastavni deo Strateškog plana 2024-2026.
Sprovođenje Strateškog plana 2024-2026. u nadležnosti je AFKOS-a i institucija koje imaju imenovane predstavnike u AFKOS Mreži. Navedene institucije su planom aktivnosti određene za nosioce pojedinačnih aktivnosti, a praćenje sprovođenja Strateškog plana 2024-2026. u nadležnosti je AFKOS-a i predstavlja kontinuiranu aktivnost. O svim realizovanim aktivnostima AFKOS informiše AFKOS Mrežu putem redovnih sastanaka.
Ministarstvo finansija - AFKOS izveštava Vladu svakih šest meseci o sprovođenju ciljeva i aktivnosti iz Strateškog plana 2024-2026. Prilikom izrade ovih izveštaja, institucije određene za nosioce pojedinačnih aktivnosti, pisanim putem, izveštavaju AFKOS o realizaciji aktivnosti za koje su zadužene.
VIII. Finansijska sredstva potrebna za usvajanje Strateškog plana 2024-2026.
Za postupak usvajanja Strateškog plana 2024-2026. nisu potrebna finansijska sredstva.
Plan aktivnosti sadrži skup mera i aktivnosti koje je potrebno preduzeti radi ostvarenja predviđenih ciljeva. Pored navedenog, istim su utvrđene institucije zadužene za sprovođenje aktivnosti, organi partneri u sprovođenju aktivnosti, rokovi za sprovođenje aktivnosti, izvori finansiranja, kao i pokazatelji.
Plan aktivnosti čini sastavni deo ovog dokumenta.
Plan aktivnosti
Opšti cilj: Podizanje zaštite finansijskih interesa EU na viši nivo, putem angažovanja relevantnih institucija Republike Srbije, a kroz sve faze ciklusa borbe protiv prevara |
||||||||
Posebni cilj 1. Jačanje preventivnog delovanja na zaštiti finansijskih interesa EU |
||||||||
Mera 1.1 Podizanje kapaciteta ljudskih resursa u okviru preventivnog delovanja na zaštiti finansijskih interesa EU (usvajanje znanja iz oblasti podrške EU, upravljanja projektima i praćenja implementacije projekata) |
||||||||
Aktivnosti |
Nadležne institucije |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za sprovođenje aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Pokazatelji |
|||
2024. |
2025. |
2026. |
||||||
1.1.1 |
Održavanje obuka i radionica u cilju podizanja kapaciteta svih relevantnih učesnika u procesu upravljanja sredstvima EU sa fokusom na prioritizaciju zadataka i odgovornosti pojedinaca |
Ministarstvo finansija - Sektor za upravljanje sredstvima Evropske unije |
Ministarstvo finansija - Sektor za ugovaranje i finansiranje programa iz sredstava Evropske unije, AFKOS |
K4 |
K2 |
K4 |
Donatorska sredstva |
Sprovedene obuke i radionice |
1.1.2 |
Treninzi i radionice prilagođene zahtevima i potrebama zaposlenih u Kancelariji za reviziju sistema upravljanja sredstvima Evropske unije, na teme: prevencije i detekcije prevara i forenzičko računovodstvo |
Kancelarija za reviziju sistema upravljanja sredstvima Evropske unije |
Twinning light projekat EUD |
K4 |
/ |
/ |
Donatorska sredstva EU |
Broj sati edukacije po zaposlenom |
1.1.3 |
Održavanje radionica za korisnike projekata finansiranih iz programa evropske teritorijalne saradnje sa državama članicama EU u Republici Srbiji u okviru IPA III, a u cilju jačanja kapaciteta korisnika za samostalno sprovođenje projektnih aktivnosti radi obezbeđivanja sveobuhvatnije zaštite finansijskih interesa EU, kao i sopstvenih budžeta korisnika |
Ministarstvo za evropske integracije |
Upravljačka tela programa evropske teritorijalne saradnje, Zajednički sekretarijati, Ministarstvo finansija - AFKOS |
K4 |
K4 |
K4 |
postojeći kapaciteti: |
Broj održanih radionica |
Mera 1.2 Unapređenje internih procedura u oblasti preventivnog delovanja na zaštiti finansijskih interesa EU |
||||||||
Aktivnosti |
Nadležne institucije |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za sprovođenje aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Pokazatelji |
|||
2024. |
2025. |
2026. |
||||||
1.2.1 |
Donošenje Priručnika o procedurama za rad Nacionalnog organa i Priručnika o procedurama za rad Kontrolnog tela u Republici Srbiji za programe evropske teritorijalne saradnje sa državama članicama EU koji se sprovode po modelu deljenog upravljanja u okviru IPA III |
Ministarstvo za evropske integracije |
/ |
K2 |
/ |
/ |
Izvor 1: |
Donet Priručnik o procedurama za rad Nacionalnog organa, kao i Priručnik o procedurama za rad Kontrolnog tela |
Mera 1.3 Razvijanje saradnje i razmene informacija u sferi preventivnog delovanja na zaštiti finansijskih interesa EU, a samim tim i finansijskih interesa Republike Srbije |
||||||||
Aktivnosti |
Nadležne institucije |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za sprovođenje aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Pokazatelji |
|||
2024. |
2025. |
2026. |
||||||
1.3.1 |
Uspostavljanje softverske platforme za razmenu podataka i informacija iz oblasti upravljanja nepravilnostima |
Ministarstvo finansija - Sektor za ugovaranje i finansiranje programa iz sredstava Evropske unije |
Ministarstvo finansija - Sektor za upravljanje sredstvima Evropske unije, AFKOS |
/ |
K3 |
/ |
Budžetska sredstva |
Uspostavljena softverska platforma |
1.3.2 |
Održavanje regionalne radionice službenika za nepravilnosti |
Ministarstvo finansija - Sektor za ugovaranje i finansiranje programa iz sredstava Evropske unije |
Ministarstvo finansija - Sektor za upravljanje sredstvima Evropske unije, AFKOS |
K4 |
/ |
/ |
Izvor 1: budžetska sredstva i |
Održana radionica |
Mera 1.4 Izmena i/ili usklađivanje pravnog okvira radi jačanja preventivnog delovanja na zaštiti finansijskih interesa EU |
||||||||
Aktivnosti |
Nadležne institucije |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za sprovođenje aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Pokazatelji |
|||
2024. |
2025. |
2026. |
||||||
1.4.1 |
Sprovođenje obuka za javne funkcionere u oblasti prijave i provere imovine i rešavanja o sukobu interesa tako da sadrže i segment zaštite finansijskih interesa EU |
Agencija za sprečavanje korupcije |
Ministarstvo finansija, AFKOS |
K4 |
K4 |
K4 |
Budžetska sredstva |
Sprovedene obuke za javne funkcionere |
1.4.2 |
Sprovođenje obuka o primeni Metodologije za procenu rizika korupcije u propisima za ovlašćene predlagače propisa tako da sadrže i segment zaštite finansijskih interesa EU |
Agencija za sprečavanje korupcije |
Ministarstvo finansija, AFKOS |
K4 |
K4 |
K4 |
Budžetska sredstva |
Sprovedene obuke |
1.4.3 |
Usvajanje Uredbe o sprovođenju programa evropske teritorijalne saradnje sa državama članicama EU |
Ministarstvo za evropske integracije |
Republički sekretarijat za zakonodavstvo |
K3 |
/ |
/ |
Izvor 1: |
Usvojena Uredba o sprovođenju programa evropske teritorijalne saradnje sa državama članicama EU |
Mera 1.5 Podizanje nivoa svesti o značaju zaštite finansijskih interesa EU i finansijskih interesa Republike Srbije i prijavljivanja nepravilnosti i sumnji na prevaru unutar i van sistema |
||||||||
Aktivnosti |
Nadležne institucije |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za sprovođenje aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Pokazatelji |
|||
2024. |
2025. |
2026. |
||||||
1.5.1 |
Upoznavanje predstavnika lokalnih samouprava, kao korisnika sredstava EU, sa značajem pravilnog trošenja istih i posledicama kršenja odredaba relevantnih propisa i ugovora |
Ministarstvo finansija - AFKOS |
Ministarstvo za evropske integracije i Ministarstvo finansija - Sektor za ugovaranje i finansiranje programa iz sredstava Evropske unije |
K4 |
/ |
K3 |
Budžetska sredstva |
Održana radionica |
1.5.2 |
Radionica za zaposlene u Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede koji učestvuju u sprovođenju IPA projekata na temu podizanja nivoa svesti o značaju zaštite finansijskih interesa EU i finansijskih interesa Republike Srbije i prijavljivanja nepravilnosti i sumnji na prevaru unutar sistema |
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede |
Organi unutar Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede |
K3 |
K2 |
/ |
Budžetska sredstva |
Održana radionica za podizanje nivoa svesti o značaju zaštite finansijskih interesa EU i finansijskih interesa Republike Srbije i prijavljivanja nepravilnosti i sumnji na prevaru unutar sistema |
Mera 1.6 Povećanje vidljivosti o značaju zaštite finansijskih interesa EU i finansijskih interesa Republike Srbije kod drugih zainteresovanih strana, javnosti i potencijalnih subjekata koji prijavljuju nepravilnosti unutar i van sistema |
||||||||
Aktivnosti |
Nadležne institucije |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za sprovođenje aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Pokazatelji |
|||
2024. |
2025. |
2026. |
||||||
1.6.1 |
Izrada promotivnog materijala za potrebe kampanje i postavljanje istog na vidljivom mestu u prostorijama lokalnih samouprava |
Ministarstvo finansija - AFKOS |
/ |
K3 |
/ |
/ |
Budžetska sredstva |
Postavljen promotivni materijal |
1.6.2 |
Izrada internet stranice AFKOS-a |
Ministarstvo finansija - AFKOS |
Ministarstvo finansija - Odsek za odnose ministarstva sa javnošću |
K3 |
/ |
/ |
Budžetska sredstva |
Izrađena internet stranica AFKOS-a |
Posebni cilj 2. Unapređenje procesa ranog otkrivanja prevara, prijavljivanja i postupanja po prijavljenim nepravilnostima i sumnjama na prevaru |
||||||||
Mera 2.1 Razvijanje saradnje i razmene informacija u oblasti ranog otkrivanja prevara |
|
|||||||
Aktivnosti |
Nadležne institucije |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za sprovođenje aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Pokazatelji |
|||
2024. |
2025. |
2026. |
||||||
2.1.1 |
Održavanje obuka inspektorima Budžetske inspekcije u cilju unapređenja saradnje i razmene informacija |
Ministarstvo finansija - AFKOS |
Ministarstvo finansija - Sektor za budžetsku inspekciju |
/ |
K1 |
/ |
Budžetska sredstva |
Održane obuke |
Mera 2.2 Podizanje kapaciteta AFKOS-a radi unapređenja procesa ranog otkrivanja prevara |
|
|||||||
Aktivnosti |
Nadležne institucije |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za sprovođenje aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Pokazatelji |
|||
2024. |
2025. |
2026. |
||||||
2.2.1 |
Jačanje kapaciteta AFKOS-a kvantitativno i kvalitativno |
Ministarstvo finansija - AFKOS |
Ministarstvo finansija - Sekretarijat |
K4 |
K4 |
K4 |
Budžetska sredstva |
Povećan broj zaposlenih i sprovedeno usavršavanje postojećih i novozaposlenih kadrova |
Mera 2.3 Podizanje kapaciteta ljudskih resursa unutar sistema u okviru procesa ranog otkrivanja prevara za uočavanje i detektovanje pouzdanih i validnih signala nepravilnosti i procenu značaja prijavljenih informacija |
|
|||||||
Aktivnosti |
Nadležne institucije |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za sprovođenje aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Pokazatelji |
|||
2024. |
2025. |
2026. |
||||||
2.3.1 |
Izrada i objavljivanje brošure (na sajtu Kancelarije za reviziju sistema upravljanja sredstvima Evropske unije), obrada najčešćih slučajeva (anonimna) nepravilnosti i prevara utvrđenih u postupcima revizije, uzročno posledična veza kod nedostatka prevencije i nastanka nepravilnosti i prevare |
Kancelarija za reviziju sistema upravljanja sredstvima EU |
/ |
/ |
K3 |
/ |
Budžetska sredstva |
Izrađena i objavljena brošura |
2.3.2 |
Obuke i radionice u cilju sertifikacije učesnika za oblast poznavanja procesa upravljanja nepravilnostima i ranog otkrivanja prevara |
Ministarstvo finansija - |
Ministarstvo finansija - |
K4 |
/ |
/ |
Izvor 1: budžetska sredstva i |
Održane obuke i radionice |
Posebni cilj 3. Unapređenje procesa sprovođenja istražnih radnji u vezi sa zloupotrebom finansijskih sredstava EU, praćenja sudskih postupaka i praćenja povraćaja finansijskih sredstava u budžet Republike Srbije |
||||||||
Mera 3.1 Unapređenje saradnje i razmene informacija u sprovođenju istražnih radnji |
|
|||||||
Aktivnosti |
Nadležne institucije |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za sprovođenje aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Pokazatelji |
|||
2024. |
2025. |
2026. |
||||||
3.1.1 |
Održavanje regionalne konferencije |
Ministarstvo finansija - AFKOS |
Vrhovno javno tužilaštvo, MUP, AFKOS Mreža i OLAF |
/ |
K2 |
/ |
Donatorska sredstva |
Održana regionalna konferencija |
3.1.2 |
Održavanje sastanka sa predstavnicima OLAF-a u cilju jačanja saradnje i razmene informacija |
Ministarstvo finansija - AFKOS |
MUP |
K3 |
/ |
/ |
Budžetska sredstva |
Održan sastanak |
Mera 3.2 Podizanje kapaciteta ljudskih resursa radi unapređenja sprovođenja istražnih radnji |
||||||||
Aktivnosti |
Nadležne institucije |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za sprovođenje aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Pokazatelji |
|||
2024. |
2025. |
2026. |
||||||
3.2.1 |
Održavanje obuka tužiocima, pravobraniocima i pripadnicima MUP-a u vezi sa zaštitom finansijskih interesa EU |
Ministarstvo finansija - AFKOS |
Ministarstvo za evropske integracije i Ministarstvo finansija - Sektor za ugovaranje i finansiranje programa iz sredstava Evropske unije |
K4 |
K3 |
K3 |
Budžetska sredstva |
Održane obuke |
Mera 3.3 Izmena i/ili usklađivanje pravnog okvira u cilju unapređenja sprovođenja istražnih radnji |
||||||||
Aktivnosti |
Nadležne institucije |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za sprovođenje aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Pokazatelji |
|||
2024. |
2025. |
2026. |
||||||
3.3.1 |
Izrada Tabele usklađenosti krivičnog zakonodavstva sa Direktivom 1371/17 |
Ministarstvo pravde |
/ |
K4 |
/ |
/ |
Budžetska sredstva |
Izrađena tabela usklađenosti |
Mera 3.4 Izmena i/ili usklađivanje organizacione strukture radi unapređenja sprovođenja istražnih radnji |
||||||||
Aktivnosti |
Nadležne institucije |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za sprovođenje aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Pokazatelji |
|||
2024. |
2025. |
2026. |
||||||
3.4.1 |
Formiranje posebne organizacione jedinice MUP-a u čiji delokrug spadaju zloupotrebe vezane za raspolaganje sredstvima EU |
MUP |
/ |
/ |
K1 |
/ |
Budžetska sredstva |
Formirana posebna organizaciona jedinica MUP-a |
Mera 3.5 Poboljšanje materijalno-tehničkih kapaciteta institucija nadležnih za sprovođenje istražnih radnji |
||||||||
Aktivnosti |
Nadležne institucije |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za sprovođenje aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Pokazatelji |
|||
2024. |
2025. |
2026. |
||||||
3.5.1 |
Nabavljanje opreme i korišćenje iste u svrhu unapređenja istraga, koje bi se vodile po konkretnom predmetu (informatička, kancelarijska i sredstva veze) |
MUP |
/ |
/ |
K1 |
/ |
Budžetska sredstva |
Nabavljena oprema |