ODLUKAO OSNIVANJU BUDŽETSKOG FONDA ZA ENERGETSKU EFIKASNOST ("Sl. list grada Užica", br. 16/2024) |
Ovom odlukom osniva se Budžetski fond za energetsku efikasnost grada Užica (u daljem tekstu: Budžetski fond) i uređuje: svrha Budžetskog fonda, vreme za koje se osniva, nadležni organ uprave odgovoran za upravljanje Budžetskim fondom, izvori finansiranja, način korišćenja sredstava iz Budžetskog fonda, kao i druga pitanja od značaja realizaciju finansiranja mera energetske efikasnosti i aktivnosti za njihovo sprovođenje sredstvima iz Budžetskog fonda.
Budžetski fond se osniva radi evidentiranja finansiranja efikasnog korišćenja energije na teritoriji grada Užica.
Vreme na koje se osniva Budžetski fond
Budžetski fond se osniva na neodređeno vreme.
Izvori sredstava za finansiranje Budžetskog fonda
Sredstva za finansiranje Budžetskog fonda obezbeđuju se:
1) iz aproprijacija u budžetu grada Užica za tekuću godinu;
2) donacija;
3) drugih javnih prihoda.
II ORGANIZACIJA RADA BUDŽETSKOG FONDA
Budžetskim fondom upravlja Gradska uprava nadležna za poslove energetskog menadžmenta grada Užica.
Stručno-administrativno tehnički poslovi
Osnivanje i stručno-administrativno tehničke poslove u vezi sa Budžetskim fondom, koji obuhvataju i otvaranje Budžetskog fonda kao evidencionog računa vrši Gradska uprava za finansije grada Užica.
Energetski menadžer grada Užica organizuje i učestvuje u pripremi planskih akata kojima se uređuje način korišćenja sredstava Budžetskog fonda i priprema izveštaje o realizaciji sredstava Budžetskog fonda.
Predmet finansiranja Budžetskog fonda je primena mera energetske efikasnosti i aktivnosti na njihovom sprovođenju koje se finansiraju ili sufinansiraju u skladu sa Zakonom, ovom odlukom i drugim propisima.
Aktivnosti na sprovođenju mera energetske efikasnosti se odnose naročito na:
1) primenu mera energetske efikasnosti u sektorima proizvodnje, distribucije i potrošnje energije;
2) podsticanje razvoja sistema energetskog menadžmenta;
3) promovisanje i sprovođenje energetskih pregleda objekata/zgrada, proizvodnih procesa i usluga;
4) promovisanje razvoja energetskih usluga na tržištu Republike Srbije;
5) podsticanje proizvodnje električne i toplotne energije iz obnovljivih izvora za sopstvene potrebe;
6) podizanje svesti o značaju i efektima sprovođenja mera energetske efikasnosti;
7) smanjenje energetskog siromaštva;
8) ostale aktivnosti koje za cilj imaju efikasnije korišćenje energije.
Grad Užice u planskim aktima koje donosi utvrđuje ostale aktivnosti iz tačke 7. ovog člana koje će se finansirati iz Budžetskog fonda.
Ciljevi planiranja finansiranja iz Budžetskog fonda
Prilikom planiranja finansiranja iz Budžetskog fonda utvrđuju se ciljevi energetske efikasnosti i uštede energije grada Užica u skladu sa ciljevima uštede energije koje definiše Vlada, mere politike energetske efikasnosti grada Užica, kao i konkretne mere energetske efikasnosti grada Užica primenom kojih će se ti ciljevi ostvariti.
Sveobuhvatnost planiranja finansiranja
Planiranje finansiranja iz Budžetskog fonda ostvaruje se Programom energetske efikasnosti i Planom energetske efikasnosti.
Program energetske efikasnosti
Program energetske efikasnosti (u daljem tekstu: Program), pored elemenata propisanih zakonom kojim se uređuje planski sistem Republike Srbije, naročito sadrži:
1) planirani cilj ušteda energije, u skladu sa propisom donetim od strane Vlade;
2) planirane mere politike energetske efikasnosti;
3) pregled i procenu godišnjih energetskih potreba grada Užica, uključujući i ustanove i javna preduzeća čiji je osnivač i zgrade koje koriste, kao i procenu energetskih svojstava objekata;
4) plan aktivnosti radi sprovođenja mera energetske efikasnosti koje će obezbediti efikasno korišćenje energije, i to:
(1) plan energetske sanacije i održavanja javnih objekata koje koriste organi grada Užica, javne službe i javna preduzeća čiji je osnivač grad Užice,
(2) planove unapređenja energetskih sistema komunalnih usluga (sistem daljinskog grejanja, sistem daljinskog hlađenja, vodosnabdevanja, obezbeđenja javnog osvetljenja, upravljanje komunalnim otpadom, gradski i prigradski prevoz putnika i drugo),
(3) planirane mere energetske efikasnosti;
5) nosioce, rokove i procenu očekivanih rezultata svake od mera energetske efikasnosti, kojima se predviđa ostvarivanje planiranog cilja;
6) izveštaj o rezultatima sprovođenja prethodnog programa energetske efikasnosti grada Užica;
7) sredstva potrebna za sprovođenje programa, izvore i način njihovog obezbeđivanja.
Program može biti donet i kao sastavni deo drugog planskog dokumenta grada Užica koji se donosi na tri godine, u kom slučaju mora sadržati sve elemente navedene u stavu 1. ovog člana.
Ukoliko Program donosi obuhvata zaštićeno područje, donosi se po prethodno pribavljenoj saglasnosti ministarstva nadležnog za poslove zaštite životne sredine.
Plan energetske efikasnosti (u daljem tekstu: Plan) detaljnije razrađuje mere energetske efikasnosti i aktivnosti za njihovo sprovođenje iz Programa, a sadrži naročito:
1) mere energetske efikasnosti i aktivnosti kojima se ostvaruje efikasno korišćenje energije;
2) nosioce i rokove za sprovođenje planiranih aktivnosti;
3) očekivane rezultate za svaku od mera, odnosno aktivnosti;
4) izvore i način obezbeđivanja finansiranja aktivnosti predviđenih za sprovođenje planiranih mera energetske efikasnosti iz člana 11. stav. 3 ove oduke;
5) izveštaj o realizaciji prethodnog plana energetske efikasnosti.
Plan može biti donet i kao sastavni deo drugog planskog dokumenta grada Užica koji se donosi na godinu dana, u kom slučaju mora sadržati sve elemente navedene u stavu 1. ovog člana.
V FINANSIRANJE SREDSTVIMA IZ BUDŽETSKOG FONDA
Finansiranja iz Budžetskog fonda mogu biti: finansiranje u celini i sufinansiranje.
Finansiranje u celini je finansiranje mera energetske efikasnosti i aktivnosti za njihovo sprovođenje, koje se finansiraju u potpunosti iz Budžetskog fonda.
Sufinansiranje je finansiranje mera energetske efikasnosti i aktivnosti za njihovo sprovođenje, koje se finansiraju delimično iz Budžetskog fonda, a delimično:
1) sredstvima Uprave za finansiranje i podsticanje energetske efikasnosti,
2) budžeta Republike Srbije;
3) budžeta autonomne pokrajine;
4) fondova Evropske unije, multilateralnih i drugih fondova za borbu protiv klimatskih promena (Globalni fond za zaštitu životne sredine, Zeleni klimatski fond, i dr.) i drugih međunarodnih fondova;
5) donacija, poklona, priloga, pomoći i slično;
6) sredstvima privatnih partnera kroz projekte javno-privatnih partnerstava;
7) kredita međunarodnih finansijskih institucija;
8) drugih izvora u skladu sa zakonom.
Korišćenje sredstava iz Budžetskog fonda
Korišćenje sredstava iz Budžetskog fonda ostvaruje se u skladu sa planskim aktima iz čl. 11. i 12. ove odluke.
Sredstva Budžetskog fonda mogu se koristiti za realizaciju mera energetske efikasnosti i aktivnosti za njihovo sprovođenje:
1) za potrebe organa, organizacija i javnih službi grada Užica ili
2) za potrebe fizičkih lica sa prebivalištem na teritoriji gradu Užica (u daljem tekstu: Drugi korisnici sredstava Budžetskog fonda).
3) Sredstva iz člana 13. stav 3 tačka 5 koristiće se isključivo za finansiranje mera zamene ložnih uređaja i energetske sanacije objekata socijalno ugroženih domaćinstava.
Finansiranje mera energetske efikasnosti i aktivnosti za sprovođenje ovih mera za potrebe organa, organizacija i javnih službi grada Užica iz Budžetskog fonda, ostvaruju se na osnovu odluke gradonačelnika grada Užica.
Finansiranje mera energetske efikasnosti i aktivnosti za njihovo sprovođenje za potrebe Drugih korisnika Budžetskog fonda, ostvaruje se u postupku javnog konkursa za korišćenje sredstava Budžetskog fonda za realizaciju mera energetske efikasnosti grada Užica (u daljem tekstu: Postupak javnog konkursa).
Odluku o sprovođenju javnog poziva u Postupku javnog konkursa donosi Gradsko veće grada Užica.
Ugovor o realizaciji mere energetske efikasnosti
Na osnovu rešenja Komisije za sprovođenje mera energetske sanacije o dodeli sredstava za finansiranje mere energetske efikasnosti podnosiocima prijava koji su ispunili uslove javnog poziva, zaključuje se ugovor između opštine/grada i podnosioca Prijave, kojim se utvrđuje način realizacije mere energetske efikasnosti koja je bila predmet Postupka javnog konkursa.
Realizacija mere energetske efikasnosti sa unapred utvrđenim izvođačem radova
Za realizaciju aktivnosti na sprovođenju mera energetske efikasnosti koje se finansiraju iz Budžetskog fonda za Korisnike sredstava Budžetskog fonda u Postupku javnog konkursa grada Užica mogu odlukom iz člana 14. stav 5. ove odluke utvrditi da se iste izvršavaju sa unapred utvrđenim izvođačima radova.
U javnom pozivu za Postupak javnog konkursa sa unapred utvrđenim izvođačem radova navodi se da je izvođač radova unapred utvrđen i osnovni podaci o unapred utvrđenom izvođaču radova (poslovno ime, odnosno naziv, matični broj) registrovane kod Agencija za privredne registre.
Na osnovu rešenja Komisije za sprovođenje mera energetske sanacije o dodeli sredstava za finansiranje mere energetske efikasnosti podnosiocima prijava koji su ispunili uslove javnog poziva, u slučaju u kom je za realizaciju aktivnosti na sprovođenju mera energetske efikasnosti unapred utvrđen izvođač radova, zaključuje se trojni ugovor između grada Užica, podnosioca Prijave i izvođača radova iz stava 2. ovog člana.
Nadzor nad izvršavanjem ugovorenih radova ugovorom iz stava 3. ovog člana vrši Komisija za sprovođenje mera energetske sanacije imenovana od strane gradonačelnika grada Užica.
Obaveza praćenja realizacije finansiranja iz Budžetskog fonda
Praćenje realizacije mera energetske efikasnosti sprovodi se na sledeći način:
1) aktivnostima nadležnih organa grada Užica utvrđenih u članu 21. ove odluke;
2) stručnim nadzorom ukoliko se radi o aktivnostima sa unapred utvrđenim izvršiocem;
3) izveštavanje Ministarstva nadležnog za poslove energetike, od strane energetskog menadžera grada Užica, u skladu sa propisima.
Obaveza povraćaja uloženih sredstava
Korisnik sredstava Budžetskog fonda dužan je da dodeljena sredstva koristi namenski, na način i u rokovima utvrđenim odlukom iz člana 14. stav 3. ove odluke ili ugovorom o realizaciji mera energetske efikasnosti korišćenjem sredstava iz člana 14. stav 4. ove odluke.
Ako korisnik sredstava Budžetskog fonda dodeljena sredstva ne koristi na način i za svrhu utvrđenu ugovorom o realizaciji mera energetske efikasnosti iz stava 1. ovog člana, dužan je da nenamenski utrošena sredstva vrati Budžetskom fondu, na način utvrđen ovim ugovorom.
VI IZVEŠTAVANJE O KORIŠĆENJU SREDSTAVA BUDŽETSKOG FONDA
Godišnji izveštaj o realizaciji aktivnosti na sprovođenju mera energetske efikasnosti grada Užica koje su finansirane iz Budžetskog fonda, na propisanom obrascu, energetski menadžer grada Užica dostavlja Ministarstvu nadležnom za poslove energetike.
VII PRESTANAK BUDŽETSKOG FONDA
Prestanak Budžetskog fonda urediće se posebnom Odlukom gada Užica, u kojoj će se utvrditi na koji način i iz kojih sredstava će se realizovati finansiranje započetih mera energetske efikasnosti i aktivnosti za sprovođenje ovih mera za potrebe organa, organizacija i javnih službi grada Užica.
VIII NADZOR NAD KORIŠĆENJEM SREDSTAVA BUDŽETSKOG FONDA
Nadzor nad korišćenjem sredstava Budžetskog fonda vrši Gradska uprava nadležna za poslove energetskog menadžmenta grada Užica.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".