PRAVILNIKO SUFINANSIRANJU MERE ZAMENE POSTOJEĆEG ENERGENTA U INDIVIDUALNIM LOŽIŠTIMA I PRELAZAK NA BIOMASU U CILJU SMANJENJA ZAGAĐENJA VAZDUHA POREKLOM IZ INDIVIDUALNIH IZVORA NA TERITORIJI GRADA VALJEVA U 2024. GODINI("Sl. glasnik grada Valjeva", br. 7/2024) |
Pravilnikom o sufinansiranju mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelazak na biomasu u cilju smanjenja zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora na teritoriji grada Valjeva u 2024. godini (u daljem tekstu: Pravilnik) uređuje se: cilj sprovođenja mere; mera koja se sufinansira i bliži uslovi za raspodelu i korišćenje sredstava; učesnici u realizaciji mere, način njihovog učešća i uloge; način obezbeđivanja finansijskih sredstava, procenat sufinansiranja; način i uslovi prijave na Javni poziv i kriterijumi za selekciju privrednih subjekata; način i uslovi prijave na Javni poziv i kriterijumi za izbor domaćinstava; praćenje realizacije i izveštavanje.
Cilj sprovođenja mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelazak na biomasu jeste smanjenje zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora.
Mera za smanjenje zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora predviđena ovim Pravilnikom sprovodi se kroz saradnju sa privrednim subjektima koji se bave prodajom i ugradnjom kotlova i peći na biomasu, a krajnji korisnici bespovratnih sredstava su domaćinstva na teritoriji grada Valjeva.
Sredstva za sufinansiranje mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelazak na biomasu na teritoriji grada Valjeva obezbeđuju se Odlukom o budžetu grada Valjeva i iz odobrenih sredstava Ministarstva zaštite životne sredine na osnovu sprovedenog Javnog konkursa za dodelu sredstava za sufinansiranje realizacije projekta smanjenja zagađenja vazduha u Srbiji poreklom iz individualnih izvora u 2024. godini.
Sredstva za sufinansiranje mere iz člana 6. ovog Pravilnika dodeljuju se na osnovu Javnog poziva za domaćinstava u najvišem iznosu do 80% od vrednosti ukupne investicije sa PDV-om po pojedinačnoj prijavi, pri čemu je maksimalni iznos odobrenih sredstava po pojedinačnoj prijavi definisan u članu 6.
Odluku o dodeli sredstava građanima donosi Gradsko veće grada Valjeva na predlog Komisije za sprovođenje mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelazak na biomasu u cilju smanjenja zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora na teritoriji grada Valjeva u 2024. godini.
Ukupno planirana sredstva koje grad zajedno sa sredstvima Ministarstva zaštite životne sredine dodeljuje putem Javnog poziva za sufinansiranje mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelazak na biomasu u cilju smanjenja zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora na teritoriji grada Valjeva u 2024. godini iznose 62.500.000,00 dinara, od čega je 12.500.000,00 dinara opredelio grad Valjevo, a 50.000.000,00 dinara Ministarstvo zaštite životne sredine.
Mera za smanjenje zagađenja vazduha koja se sprovodi ovim Pravilnikom je:
- Nabavka i ugradnja kotlova i peći na biomasu (drveni pelet, briket, sečka) za porodične kuće i stanove.
Udeo sredstava podsticaja iznosi 80% od vrednosti ukupne investicije sa PDV-om po pojedinačnoj prijavi, a maksimalno 170.000,00 dinara sa PDV-om.
Sredstva podsticaja dodeljivaće se krajnjim korisnicima (domaćinstvima) kod kojih je postojeće grejanje na ugalj /lož ulje/ mazut ili drvo.
Stepen korisnosti kotla i peći (grejača prostora) na biomasu (drvni pelet, briket, sečka) ne može biti manji od 85%.
Dvojni objekti različitih vlasnika, kao i objekti u nizu tretiraju se kao zasebni objekti.
Prihvatljivi ukupni investicioni troškovi su troškovi sa uračunatim PDV-om i odnose se na nabavku i ugradnju novih kotlova i peći na biomasu.
Neprihvatljivi troškovi - troškovi koji neće biti finansirani Javnim pozivom su:
1) troškovi nabavke i ugradnje kotlova i peći koji nastanu pre prvog obilaska Komisije za sprovođenje mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelaska na biomasu;
2) troškovi koji su u vezi sa nabavkom opreme: carinski i administrativni troškovi;
3) troškovi u vezi sa odobravanjem i sprovođenjem kreditnog zaduženja: troškovi odobravanja kredita, troškovi kamata, troškovi kreditnog biroa, troškovi osiguranja kredita i sl;
4) refundacija troškova za već nabavljenu opremu i izvršene usluge (plaćene ili isporučene);
5) troškovi za nabavku opreme koju krajnji korisnik sam proizvodi ili usluge koje izvršava;
6) drugi troškovi koji nisu u skladu sa merom zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelaska na biomasu.
Direktni korisnici sredstava za realizaciju mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelazak na biomasu u cilju smanjenja zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora na teritoriji grada Valjeva u 2024. godini su privredni subjekti koji se bave prodajom i ugradnjom kotlova i peći na biomasu.
Privredni subjekti su dužni da krajnjim korisnicima isporuče i ugrade nove kotlove i peći na biomasu u skladu sa odredbama ugovora i u dogovorenim rokovima.
Krajnji korisnici bespovratnih sredstava su domaćinstva na teritoriji grada Valjeva.
III IMENOVANJE I NADLEŽNOSTI KOMISIJE
Gradsko veće grada Valjeva donosi Rešenje o obrazovanju Komisije za sprovođenje mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelazak na biomasu u cilju smanjenja zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora na teritoriji grada Valjeva u 2024. godini (u daljem tekstu: Komisija).
Javne pozive za sufinansiranje mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelazak na biomasu u ime grada Valjeva sprovodi Komisija, koju Gradsko veće grada Valjeva formira Rešenjem o obrazovanju komisije (u daljem tekstu: Rešenje).
Rešenjem o obrazovanju komisije utvrđuju se: broj članova Komisije, osnovni podaci o članovima Komisije (ime i prezime, zanimanje), osnovni zadaci i druga pitanja od značaja za rad Komisije.
Osnovni zadaci Komisije naročito obuhvataju:
- pripremu konkursne dokumentacije za privredne subjekte i domaćinstva (Javni poziv, obrazac prijave, i drugo);
- oglašavanje Javnih poziva i prateće dokumentacije na oglasnoj tabli i zvaničnoj internet stranici grada Valjeva;
- prijem i kontrola prispelih prijava;
- utvrđivanje ispunjenosti uslova za izbor prijavljenih privrednih subjekata na Javnom pozivu za direktne korisnike;
- utvrđivanje ispunjenosti uslova za sufinansiranje mere zamene postojećeg energenta u domaćinstvima;
- objavljivanje liste direktnih korisnika i krajnjih korisnika na oglasnoj tabli i zvaničnoj internet stranici grada Valjeva;
- razmatranje i odlučivanje o podnetim prigovorima na rešenja o ispunjenosti uslova za izbor privrednog subjekta za sprovođenje mere zamene postojećeg energenta u domaćinstvima i rešenja o ispunjenosti uslova za dodelu bespovratnih sredstava krajnjim korisnicima;
- donošenje rešenja kojim se utvrđuje ispunjenost uslova za dodelu sredstava i obaveštava podnosioca prijave;
- izrada predloga Ugovora o sprovođenju mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelazak na biomasu.
Komisija je nezavisna u svom radu.
Terenski rad Komisije obuhvata najmanje dva najavljena obilaska, i to:
- pre dostave kotla i peći i njihove ugradnje, prilikom evaluacije prijave radi ocene početnog stanja objekta i verodostojnosti podataka iz podnete prijave, kao i opravdanost predloženog zahteva;
- nakon sprovedene ugradnje kotla ili peći radi utvrđivanja činjeničnog stanja po prijavi završetka radova.
Prilikom terenskog obilaska Komisija na licu mesta vrši pregled podnetih zahteva, uz obavezno prisustvo podnosioca zahteva, sačinjava se Zapisnik u dva primerka, pri čemu jedan primerak ostaje podnosiocu prijave, a drugi zadržava Komisija.
Komisija je dužna da prilikom posete utvrdi da li postoje indicije o nezakonitim radnjama ili grubom kršenju ugovornih obaveza i zatraži postupanje u skladu sa odredbama ugovora i zakonskim okvirom.
Komisija prati realizaciju mere i vrši kontrolu njene realizacije. Praćenje realizacije mere obuhvata:
- obavezu direktnog/krajnjeg korisnika sredstava da obaveštava Komisiju o realizaciji mere, u rokovima određenim ugovorom i da omogući Komisiji da izvrši uvid u relevantnu dokumentaciju nastalu u toku realizacije aktivnosti;
- prikupljanje informacija od direktnog/krajnjeg korisnika sredstava;
- druge aktivnosti predviđene ugovorom;
- pripremu izveštaja o napretku i obaveštavanje nadležnih organa i javnosti.
Sredstva Budžeta Grada za sufinansiranje mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelazak na biomasu dodeljuju se u skladu sa odredbama ovog Pravilnika.
Raspodela sredstava iz stava 1. ovog člana obuhvata raspisivanje Javnog poziva za privredne subjekte, kontrolu formalne ispravnosti, kompletnosti prijava, ispunjenosti uslova za izbor direktnih korisnika i formiranje liste direktnih korisnika, kao i raspisivanje Javnog poziva za krajnje korisnike, kontrolu formalne ispravnosti, kompletnosti prijava, ispunjenosti uslova, donošenje akta o izboru krajnjih korisnika, realizaciju i izveštavanje.
Javni poziv za direktne korisnike (privredne subjekte)
Odluku o raspisivanju Javnog poziva za izbor direktnih korisnika donosi Gradsko veće grada Valjeva.
Javni poziv za izbor direktnih korisnika sprovodi Komisija.
Prijava podrazumeva podnošenje dokumentacije u roku koji je utvrđen Javnim pozivom, a podnosi se Komisiji.
Javni poziv iz stava 1. ovog člana se obavezno objavljuje na internet stranici Grada, a najava Javnog poziva i u lokalnim medijima.
Na Javnom pozivu mogu učestvovati privredni subjekti koji vrše isporuku i ugradnju kotlova i peći na biomasu i ispunjavaju sledeće uslove:
- da su upisani u registar APR-a, a registrovani su kao privredna društva i preduzetnici najmanje dve godine od dana podnošenja prijave,
- da nad njima nije pokrenut stečajni postupak ili postupak likvidacije,
- da imaju ateste za materijale i proizvode.
- i druge uslove u skladu sa javnim pozivom.
Sadržaj Javnog poziva za direktne korisnike (privredne subjekte)
Javni poziv iz člana 14. ovog Pravilnika sadrži:
1) pravni osnov za raspisivanje Javnog poziva,
2) cilj sprovođenja mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelaska na biomasu na teritoriji grada Valjeva,
3) predmet i kriterijum,
4) uslove za učešće na Javnom pozivu,
5) dokumentaciju koju podnosilac mora podneti uz prijavni obrazac,
6) ispunjenost uslova iz Javnog poziva,
7) način i rok podnošenja prijave,
8) način objavljivanja Odluke o učešću privrednih subjekata u sufinansiranju mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelaska na biomasu po javnom pozivu.
Prijava na Javni poziv za direktne korisnike (privredne subjekte)
Prijava koju na Javni poziv podnosi privredni subjekt sadrži prijavni obrazac sa priloženom dokumentacijom.
Prijava koju na Javni poziv podnosi privredni subjekt sadrži naročito:
- opšte podatke o privrednom subjektu;
- drugu dokumentaciju u skladu sa Javnim pozivom.
Utvrđivanje ispunjenosti uslova za dodelu sredstava
Komisija utvrđuje ispunjenost uslova za izbor privrednog subjekta za sprovođenje mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelaska na biomasu na osnovu pregleda podnete dokumentacije iz člana 17.
Utvrđivanje liste privrednih subjekata
Komisija Rešenjem utvrđuje ispunjenost uslova i obaveštava privrednog subjekta.
Na rešenje iz stava 1. ovog člana kojim je utvrđeno da nisu ispunjeni uslovi za izbor privrednog subjekta za sprovođenje mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelaska na biomasu, privredni subjekat ima pravo prigovora Komisiji u roku od osam dana od dana donošenja Rešenja.
Komisija je dužna da odluči po prigovorima iz stava 2. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.
U slučaju odbijanja prigovora iz stava 2. ovog člana privredni subjekat ima pravo da podnese prigovor Gradskom veću u roku od 8 dana od dana prijema odluke po prigovoru iz stava 2. ovog člana.
Gradsko veće je dužno da odluči po prigovorima iz stava 4. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.
Odluka Gradskog veća je konačna.
Komisija formira listu direktnih korisnika koji su na osnovu Rešenja iz stava 1. ispunili uslove iz Javnog poziva i objavljuje je bez odlaganja (ili u roku od jednog dana) na internet stranici: www.valjevo.rs.
Izmena i dopuna liste iz stava 7. ovog člana se vrši po potrebi.
Lista iz stava 7. ovog člana će važiti do završetka projekta "Smanjenja zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora zamenom kotlova u domaćinstvima na ekološki prihvatljiv energent na teritoriji grada Valjeva" (u daljem tekstu: Projekat smanjenja zagađenja vazduha), o čemu će Komisija blagovremeno obavestiti direktne korisnike.
Domaćinstva koja ostvare pravo na sufinansiranje mogu nabaviti dobra i usluge isključivo od direktnih korisnika navedenih u listi iz stava 7. ovog člana.
Javni poziv za dodelu bespovratnih sredstava krajnjim korisnicima (domaćinstva)
Odluku o raspisivanju Javnog poziva za dodelu bespovratnih sredstava krajnjim korisnicima donosi Gradsko veće grada Valjeva.
Javni poziv za dodelu bespovratnih sredstava domaćinstvima sprovodi Komisija.
Domaćinstva - učesnici Javnog poziva podnose prijavu Komisiji. Prijava podrazumeva podnošenje konkursne dokumentacije u roku koji je utvrđen Javnim pozivom.
Javni poziv iz stava 1. ovog člana se obavezno objavljuje na oglasnoj tabli Gradske uprave grada Valjeva i zvaničnoj internet stranici Grada, a najava Javnog poziva i u lokalnim medijima.
Konkursna dokumentacija sadrži:
1) Javni poziv
2) prijavni obrazac sa listom potrebnih dokumenata.
Pravo učešća na Javnom pozivu imaju domaćinstva, koja ispunjavaju sledeće uslove:
1) da je podnosilac prijave:
- vlasnik objekta, ili
- ako podnosilac prijave nije vlasnik, onda da podnosilac prijave ima prijavu boravka na adresi objekta za koji podnosi prijavu, i tada je potrebno uz prijavu podneti pisanu saglasnost vlasnika objekta.
2) da je objekat nastanjen i uz prijavu priložiti kopiju računa za električnu energiju gde se vidi da je potrošnja električne energije u objektu u prethodnom mesecu minimalno 30 kWh.
3) ne prihvataju se troškovi nabavke kotla koji nastanu pre prvog obilaska Komisije za pregled i ocenu podnetih zahteva za sufinansiranje mere za smanjenje zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora.
4) i drugi uslovi u skladu sa Javnim pozivom za domaćinstva.
Ukoliko postoji više od jednog vlasnika porodične kuće, odnosno stana, potrebno je dostaviti saglasnost ostalih vlasnika prilikom prijave.
Ukoliko podnosilac prijave nije vlasnik porodične kuće, odnosno stana, potrebno je dostaviti saglasnost vlasnika.
Sadržaj Javnog poziva za krajnje korisnike (domaćinstva)
Javni poziv iz člana 20. ovog Pravilnika sadrži:
1) pravni osnov za raspisivanje Javnog poziva,
2) cilj sprovođenja mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelazak na biomasu na teritoriji grada Valjeva,
3) predmet i visina bespovratnih sredstava za sufinansiranje,
4) korisnici sredstava,
5) uslove za učešće na Javnom pozivu,
6) dokumentaciju koju podnosilac mora podneti uz prijavni obrazac,
7) način i rok podnošenja prijave,
8) postupak odobravanja sredstava,
9) način objavljivanja Odluke o ostvarivanju prava na bespovratna sredstva domaćinstvima za sprovođenje mere za smanjenje zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora po Javnom pozivu.
Prijava na Javni poziv za krajnje korisnike (domaćinstva)
Prijava koju na Javni poziv podnosi domaćinstvo sadrži naročito:
1) prijavni obrazac za sufinansiranje mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelazak na biomasu u cilju smanjenja zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora na teritoriji grada Valjeva u 2024. godini sa popunjenim podacima o stanju grejnog sistema objekta;
2) fotokopija ili očitana lična karta za podnosa prijave;
3) fotokopiju računa za utrošenu električnu energiju za stambeni objekat za koji se konkuriše za poslednji mesec, radi dokaza da se živi u prijavljenom stambenom objektu (minimalna potrošnja električne energije ne može biti manja od 30 kWh mesečno);
4) predmer i predračun/profaktura za opremu sa ugradnjom;
5) druga dokumentacija u skladu sa Javnim pozivom.
Pravo učešća na Javnom pozivu nemaju:
- domaćinstva čije je postojeće grejanje na prirodni gas, pelet, električnu energiju ili daljinski sistem grejanja;
- vlasnici posebnih delova stambeno-poslovnog objekata koji ne služe za stanovanje.
Utvrđivanje ispunjenosti uslova za dodelu sredstava
Komisija utvrđuje ispunjenost uslova za dodelu bespovratnih sredstava na osnovu pregleda podnete dokumentacije iz člana 23. ovog Pravilnika.
Odobravanje bespovratnih sredstava za finansiranje projekta smanjenja zagađenja vazduha
Komisija Rešenjem utvrđuje ispunjenost uslova za dodelu sredstava i obaveštava podnosioca prijave.
Na Rešenje iz stava 1. ovog člana kojim je utvrđeno da nisu ispunjeni uslovi za dodelu bespovratnih sredstava, podnosilac prijave ima pravo prigovora Komisiji u roku od osam dana od dana donošenja rešenja.
Komisija je dužna da odluči po prigovorima iz stava 2. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.
U slučaju odbijanja prigovora iz stava 2. ovog člana podnosilac prijave ima pravo da podnese prigovor Gradskom veću u roku od 8 dana od dana prijema odluke po prigovoru iz stava 2. ovog člana.
Gradsko veće je dužno da odluči po prigovorima iz stava 4. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.
Odluka Gradskog veća je konačna.
Gradsko veće grada Valjeva na osnovu predloga Komisije donosi Odluku o dodeli bespovratnih sredstava krajnjim korisnicima za sprovođenje mere zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelazak na biomasu, na osnovu koje se zaključuju trojni ugovori između Grada, krajnjih korisnika i direktnih korisnika koji će izvoditi radove.
Odluka Gradskog veća biće objavljena na zvaničnoj internet stranici Grada: www.valjevo.rs.
Grad će vršiti prenos sredstava isključivo privrednim subjektima, a ne domaćinstvima, nakon što domaćinstvo uplati privrednom subjektu celokupnu svoju obavezu i nakon završetka realizacije projekta smanjenja zagađenja vazduha, odnosno nakon izvedenih radova na objektu.
Uslov da se prenesu sredstva privrednom subjektu iz stava 1. ovog člana je izveštaj Komisije o obilasku objekta nakon završenih radova koji treba da utvrdi da li su radovi izvedeni kako je predviđeno predmerom i predračunom koji je domaćinstvo predalo prilikom prijave na ovaj Javni poziv.
V PRAĆENJE REALIZACIJE MERE ZAMENE POSTOJEĆEG ENERGENTA U INDIVIDUALNIM LOŽIŠTIMA I PRELAZAK NA BIOMASU
Komisija priprema Završni izveštaj o sprovedenoj meri zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelazak na biomasu u cilju smanjenja zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora na teritoriji grada Valjeva u 2024. godini i podnosi ga Gradskom veću.
Javnost se informiše o realizaciji mere preko lokalnih medija i internet stranice Grada.
Završni izveštaj o sprovedenoj meri zamene postojećeg energenta u individualnim ložištima i prelazak na biomasu u cilju smanjenja zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora na teritoriji grada Valjeva u 2024. godini posebno sadrži informacije o sprovedenim aktivnostima i utrošenim finansijskim sredstvima, uočene nedostatke u implementaciji aktivnosti i njihove uzroke, podnosi se Gradskom veću i objavljuje na internet stranici.
Direktni korisnici sredstava koji izvode radove na zameni postojećeg energenta u individualnim ložištima dužni su da Komisiji, u svakom momentu, omoguće kontrolu realizacije aktivnosti i uvid u svu potrebnu dokumentaciju.
Podaci i akti koje Komisija objavljuju na zvaničnoj internet stranici Grada Valjeva, moraju se objaviti i na oglasnoj tabli Grada.
Gradska uprava grada Valjeva ima obavezu da čuva kompletnu dokumentaciju nastalu u postupku sufinansiranja mere iz ovog Pravilnika u skladu sa važećim propisima.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom donošenja i biće objavljen na zvaničnoj internet stranici Grada Valjeva.
Ovaj Pravilnik objaviti u "Službenom glasniku grada Valjeva".