UREDBA

O UTVRĐIVANJU PROGRAMA PODSTICANJA RAZVOJA PREDUZETNIŠTVA KROZ FINANSIJSKU PODRŠKU ZA PREDUZETNIŠTVO ŽENA I ŽENA SAMOHRANIH RODITELJA U 2024. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 58/2024)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Program podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za preduzetništvo žena i žena samohranih roditelja u 2024. godini, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 2

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

PROGRAM
PODSTICANJA RAZVOJA PREDUZETNIŠTVA KROZ FINANSIJSKU PODRŠKU ZA PREDUZETNIŠTVO ŽENA I ŽENA SAMOHRANIH RODITELJA U 2024. GODINI

 

1. PREDMET

Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2024. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 92/23), član 8, u okviru Razdela 21 - Ministarstvo privrede, Glava 21.0, Program 1509 - Podsticaji razvoju konkurentnosti privrede, funkcija 410 - Opšti, ekonomski i komercijalni poslovi i poslovi po pitanju rada, Projekat 4002 - Podrška razvoju preduzetništva, ekonomska klasifikacija 451 - Subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama, opredeljena su sredstva u iznosu od 2.000.000.000,00 dinara, namenjena za sprovođenje projekta Podrška razvoju preduzetništva. Od navedenog iznosa, 100.000.000,00 dinara namenjeno je za sprovođenje Programa podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za preduzetništvo žena i žena samohranih roditelja u 2024. godini (u daljem tekstu: Program).

Sredstva za realizaciju ovog programa predstavljaju de minimis pomoć.

Podsticaji koji se dodeljuju na osnovu ovog programa predstavljaju namenska bespovratna sredstva - subvenciju, koja su, kao takva, izuzeta od prinudne naplate, shodno članu 48. Zakona o platnom prometu ("Službeni list SRJ", br. 3/02 i 5/03 i "Službeni glasnik RS", br. 43/04, 62/06, 111/09 - dr. zakon, 31/11 i 139/14 - dr. zakon).

Programom se utvrđuju ciljevi, korisnici sredstava, namena sredstava, finansijski okvir, uslovi za dodelu bespovratnih sredstava po Programu, način sprovođenja i praćenje sprovođenja Programa.

Program sprovodi Ministarstvo privrede (u daljem tekstu: Ministarstvo) u saradnji sa Fondom za razvoj Republike Srbije (u daljem tekstu: Fond).

Izrazi kojima se označavaju lica u ovom programu odnose se, podjednako, na lica muškog i ženskog pola, bez obzira na to u kojem su gramatičkom rodu izraženi.

2. CILJEVI

Opšti cilj Programa je podsticanje razvoja preduzetništva i održivog ekonomskog razvoja.

Specifični ciljevi programa su:

- podrška preduzetništvu žena;

- povećanje broja privrednih subjekata;

- podsticanje zapošljavanja.

3. KORISNICI SREDSTAVA

Sredstva opredeljena Programom namenjena su za finansijsku podršku novoosnovanim i postojećim preduzetnicama, kao i mikro i malim privrednim društvima, koji su registrovani u Agenciji za privredne registre, a čiji je osnivač, zakonski zastupnik, ostali zastupnik i poslovođa žena. U privrednom društvu koje ima više osnivača, minimalni udeo, koji mora biti u vlasništvu jedne ili više žena, je 50%. U privrednom društvu koje ima više zakonskih zastupnika i poslovođa, svi oni moraju biti žene.

Osnivač privrednog subjekta može biti isključivo fizičko lice. Pravo da se prijave na javni poziv imaju i privredni subjekti čiji osnivači su fizička lica koja su strani državljani sa prebivalištem u Republici Srbiji, uz ispunjenje svih ostalih uslova Programa.

Za sredstva po Programu mogu da konkurišu i podnosioci zahteva koji su registrovani u APR-u od 1. januara 2022. godine pa nadalje, a čiji su osnivači, prethodno, bili osnivači najviše jednog privrednog subjekta, koji je, pre objavljivanja javnog poziva, brisan iz registra ili je još uvek aktivan, ali je osnivač korisnika preneo svoja osnivačka prava na neko drugo lice, koje nije povezano lice sa njim, pre oglašavanja javnog poziva. Ukoliko ima više osnivača privrednog subjekta koji konkuriše, prethodno navedena odredba se odnosi na sve te osnivače.

Žena samohrani roditelj u smislu ovog programa, je majka koja samostalno vrši roditeljsko pravo, pod uslovom:

1) da je otac nepoznat;

2) da je otac preminuo, a nije ostvareno pravo na porodičnu penziju;

3) da je otac postao potpuno i trajno nesposoban za rad, a nije stekao pravo na penziju;

4) da otac nije obavezan da doprinosi izdržavanju deteta;

5) da je otac lišen roditeljskog prava, a nije obavezan da doprinosi izdržavanju deteta;

6) da je otac preminuo, a ostvareno je pravo na porodičnu penziju;

7) da je otac obavezan da doprinosi izdržavanju deteta;

8) da je otac lišen roditeljskog prava, a obavezan je da doprinosi izdržavanju deteta;

9) da je otac na izdržavanju kazne zatvora duže od šest meseci;

10) da otac ne doprinosi izdržavanju deteta, a izvršenje obaveze izdržavanja nije bilo moguće obezbediti postojećim i dostupnim pravnim sredstvima i postupcima.

Ne smatra se ženom samohranim roditeljem, u smislu Programa, majka koja je samostalno vršila roditeljsko pravo, po prestanku ranije bračne, odnosno vanbračne zajednice, a zasnovala je novu bračnu, odnosno vanbračnu zajednicu.

4. NAMENA SREDSTAVA

Sredstva opredeljena Programom namenjena su za:

- kupovinu mašina/opreme/alata, nove računarske opreme, softverske licence, vozila (uključujući i mopede na električni pogon) koja su u funkciji obavljanja delatnosti i služe za prevoz opreme za rad, sopstvenih proizvoda, repromaterijala i sirovina i drugih transportnih sredstava uključenih u proces proizvodnje i pružanje usluga (novih ili polovnih, ne starijih od pet godina). Ukoliko je mašina/oprema/alat/vozilo polovno, neophodno je dostaviti dokaze o vlasništvu odnosno načinu sticanja svojine, dokaze da je mašina/oprema/alat/vozilo plaćena u celosti, karticu osnovnih sredstava vlasnika mašine/opreme/alata/vozila, procenu vrednosti sudskog veštaka (sa liste sudskih veštaka Fonda) i izjavu vlasnika da je spreman da je otuđi. Ukoliko je prodavac polovne mašine/opreme/alata/vozila, koja je predmet kupovine i finansiranja po ovom programu, privredni subjekat ovlašćen za promet/trgovinu polovnih i remontovanih mašina/opreme/alata/vozila, može se prihvatiti ponuda bez procene vrednosti ovlašćenog sudskog veštaka. Mašina/oprema/alat/vozilo, koje je predmet finansiranja, u skladu sa ovim programom, odnosno za čiju se nabavku dodeljuju bespovratna sredstva, ne može biti kupljeno od fizičkog lica, osim ako je preduzetnik;

- tekuće održavanje i adaptaciju poslovnog i/ili proizvodnog prostora do iznosa od 1.000.000,00 dinara od ukupnih sredstava za investiranje, bez obzira da li je objekat u kome se sprovode aktivnosti tekućeg održavanja i adaptacije u zakupu ili u vlasništvu podnosioca zahteva;

- operativne troškove, koji mogu da učestvuju najviše do 25% u strukturi ukupnog ulaganja za koja se potražuju sredstva Programa. Struktura operativnih troškova definisana je u Uputstvu o sprovođenju Programa, koje će biti objavljeno na internet sajtu Ministarstva: www.privreda.gov.rs, Fonda: www.fondzarazvoj.gov.rs i Portalu preduzetništva www.preduzetnistvo.gov.rs sa Programom i ostalom konkursnom dokumentacijom.

Sredstva Programa ne mogu se koristiti za nabavku opreme u svrhu špekulativnih radnji.

Sredstva Programa se mogu odobriti i uplatiti podnosiocu zahteva isključivo ukoliko se, na osnovu raspoloživih informacija, može zaključiti da podnosilac zahteva i sva povezana lica imaju dobru poslovnu reputaciju.

Izvođač radova i dobavljač opreme ne može biti povezano lice sa korisnikom sredstava po Programu u smislu Zakona o privrednim društvima ("Službeni glasnik RS", br. 36/11, 99/11, 83/14 - dr. zakon 5/15, 44/18, 95/18, 91/19 i 109/21) i Zakona o bankama ("Službeni glasnik RS", br. 107/05, 91/10 i 14/15). Izvođač radova i dobavljač opreme mora biti preduzetnik ili privredno društvo.

Sredstva po ovom programu ne mogu se koristiti u svrhu obavljanja sledećih delatnosti razvrstanih prema Uredbi o klasifikaciji delatnosti ("Službeni glasnik RS", broj 54/10):

1. Sektor A Poljoprivreda, šumarstvo i ribarstvo;

2. Sektor B Rudarstvo;

3. U okviru sektora C Prerađivačka industrija, grana 12.0 proizvodnja duvanskih proizvoda, oblast 19 Proizvodnja koksa i derivata nafte, Grupa 20.51

Proizvodnja eksploziva, grana 20.60 Proizvodnja veštačkih vlakana, grupa 24.10. Proizvodnja sirovog gvožđa, čelika i ferolegura, grupa 24.46 Proizvodnja nuklearnog goriva, grupa 25.40 Proizvodnja oružja i municije, grupa 30.40. Proizvodnja borbenih vojnih vozila;

4. Sektor D Snabdevanje električnom energijom, gasom, parom i klimatizacija;

5. Sektor E Snabdevanje vodom; Upravljanje otpadnim vodama, kontrolisanje procesa uklanjanja otpada i slične aktivnosti;

6. Sektor F Građevinarstvo;

7. Sektor G Trgovina na veliko i trgovina na malo; popravka motornih vozila i motocikala, osim grane 45.2 Održavanje i popravka motornih vozila;

8. U okviru sektora H Saobraćaj i skladištenje, grupa 52.10 Skladištenje;

9. U okviru Sektora J Informisanje i komunikacije, grupa 62.02 Konsultantske delatnosti u oblasti informacione tehnologije;

10. Sektor K Finansijske delatnosti i delatnost osiguranja;

11. Sektor L Poslovanje nekretninama;

12. U okviru Sektora M Stručne, naučne, inovacione i tehničke delatnosti, grana 69.1 pravni poslovi, oblast 70 Upravljačke delatnosti; savetovanje u vezi sa upravljanjem, oblast 73 Reklamiranje i istraživanje tržišta, grupa 74.90 Ostale stručne, naučne i tehničke delatnosti;

13. Sektor N Administrativne i pomoćne uslužne delatnosti, osim grane 77.21 Iznajmljivanje i lizing opreme za rekreaciju i sport, oblasti 79 Delatnost putničkih agencija, tur-operatora, usluge rezervacije i prateće aktivnosti, oblasti 81 Usluge održavanja objekata i okoline i oblasti 82 Kancelarijsko-administrativne i druge pomoćne poslovne delatnosti;

14. U okviru Sektora R Umetnost; Zabava i rekreacija, oblast 92 Kockanje i klađenje;

15. Sektor S Ostale uslužne delatnosti, osim oblasti 95 Popravka računara i predmeta za ličnu upotrebu i upotrebu u domaćinstvu i oblasti 96 Ostale lične uslužne delatnosti;

16. Sektor T Delatnost domaćinstava kao poslodavca; Delatnost domaćinstava koja proizvode robu i usluge za sopstvene potrebe;

17. organizovanje igara na sreću, lutrija i sličnih delatnosti;

18. proizvodnja i promet bilo kog proizvoda ili aktivnosti, koje se, prema domaćim propisima ili međunarodnim konvencijama i sporazumima, smatraju zabranjenim.

Izuzetno, sredstvima Programa se može finansirati trgovinska delatnost, koja u sebi ima određeni stepen obrade. (više detalja u vezi sa delatnostima koje imaju u sebi određeni stepen obrade data su u Uputstvu o sprovođenju Programa, koje će biti objavljeno na internet sajtu Ministarstva: www.privreda.gov.rs, Fonda: www.fondzarazvoj.gov.rs i Portalu preduzetništva: www.preduzetnistvo.gov.rs sa Programom i ostalom konkursnom dokumentacijom);

Sredstva po ovom programu ne mogu se koristiti ni za projekte privrednih subjekata iz ostalih sektora, ako ne doprinose ostvarivanju ciljeva programa.

Sredstva po ovom programu ne mogu se koristiti za refundiranje troškova u okviru aktivnosti koje su bile započete ili završene pre podnošenja zahteva.

5. FINANSIJSKI OKVIR

Ukupno raspoloživa bespovratna sredstva za realizaciju ovog programa su 100.000.000,00 dinara. Opredeljena sredstva Fonda za kreditiranje privrednih subjekata po ovom programu su 100.000.000,00 dinara.

Privredni subjekti koji zadovolje uslove Programa mogu ostvariti pravo na finansijsku podršku u vidu bespovratnih sredstava u iznosu do 50% vrednosti ulaganja, odnosno do 55% vrednosti ulaganja za privredne subjekte čiji osnivači su žene samohrani roditelji.

Preostali iznos investicionog ulaganja privrednih društava i preduzetnika finansiraće se iz sopstvenih sredstava ili iz kredita Fonda pod sledećim uslovima:

Odnos 50%-50%

Iznos za pravna lica i preduzetnike

Bespovratna sredstva

Kredit

Ukupno

Minimalni

200.000,00 dinara

200.000,00 dinara

400.000,00 dinara

Maksimalni

3.000.000,00 dinara

3.000.000,00 dinara

6.000.000,00 dinara

Odnos 55%-45% - grupacija: samohrane majke

Iznos za pravna lica i preduzetnike

Bespovratna sredstva

Kredit

Ukupno

Minimalni

220.000,00 dinara

180.000,00 dinara

400.000,00 dinara

Maksimalni

3.300.000,00 dinara

2.700.000,00 dinara

6.000.000,00 dinara

Izuzetno, privrednim subjektima koji obavljaju uslužne delatnosti u okviru kojih poslovanje ne zahteva veći iznos sredstava, mogu se odobriti bespovratna sredstva u iznosu do 1.500.000,00 dinara, odnosno do 1.650.000,00 dinara za žene samohrane roditelje (više detalja u vezi sa uslužnim delatnostima za koje će se ograničavati iznosi, data su u Uputstvu o sprovođenju Programa, koje će biti objavljeno na internet sajtu Ministarstva: www.privreda.gov.rs, Fonda: www.fondzarazvoj.gov.rs i Portalu preduzetništva: www.preduzetnistvo.gov.rs sa Programom i ostalom konkursnom dokumentacijom).

Podnosioci zahteva imaju mogućnost da deo vrednosti projekta finansiraju sopstvenim sredstvima. Takođe, ukoliko je vrednost odobrenih sredstava manja od vrednosti traženih sredstava, podnosilac zahteva mora, ukoliko prihvati rešenje o dodeli bespovratnih sredstava i odluku o dodeli kreditnih sredstava, iznos do pune vrednosti investicionog ulaganja finansirati iz sopstvenih sredstava.

Uslovi dodele kredita Fonda:

1. Krediti Fonda po ovom programu odobravaće se u skladu sa Programom Fonda i ovim programom;

2. Rok otplate do pet godina, u okviru koga je grejs period do jedne godine. Rok otplate kredita ne može biti kraći od tri godine od dana zaključenja ugovora uključujući i grejs period. U slučaju otplate kredita u roku koji je kraći od tri godine privredni subjekt je dužan da vrati i bespovratna sredstva;

3. Kamatna stopa je u skladu sa kamatnom stopom iz Programa Fonda važećim na dan raspisivanja javnog poziva;

4. Obezbeđenje kredita:

- garancija poslovne banke i/ili

- hipoteka prvog reda na nepokretnostima, koja se u slučaju iznosa kredita do 1.000.000,00 dinara može uzeti samo na predlog klijenta umesto drugog sredstva obezbeđenja i/ili

- hipoteka na poljoprivrednom, šumskom zemljištu ili građevinskom zemljištu (uključujući i gradsko građevinsko zemljište) za iznos kredita do 500.000,00 dinara, a deo kredita iznad ovog iznosa mora se obezbediti drugim instrumentima obezbeđenja i/ili

- ugovorno jemstvo pravnih lica i preduzetnika i/ili

- zaloga na postojećoj / budućoj opremi za iznos kredita do 1.000.000,00 dinara, s tim da pojedinačna vrednost opreme koja se zalaže ne bude manja od 100.000,00 dinara, a deo kredita iznad ovog iznosa mora se obezbediti drugim instrumentima obezbeđenja i/ili

- ugovorno jemstvo fizičkog lica za iznos kredita do 2.000.000,00 dinara a deo kredita iznad ovog iznosa mora se obezbediti drugim instrumentima obezbeđenja i

- menica i menično ovlašćenje dužnika.

Jemstvo povezanog pravnog lica ili preduzetnika sa podnosiocem zahteva, ne može biti osnovno obezbeđenje kredita.

U slučaju gde ima više osnivača, svi osnivači moraju da daju lične menice, osim onih koji imaju ispod 5% učešća u vlasništvu ili su strani državljani.

Tržišna vrednost navedenih instrumenata obezbeđenja u odnosu na iznos kredita mora da bude 1,2:1.

Fond će za sve kredite naplaćivati proviziju za obradu zahteva, u visini od 0,3% od iznosa odobrenog kredita, jednokratno.

6. USLOVI ZA DODELU BESPOVRATNIH SREDSTAVA PO PROGRAMU

Uslovi koje moraju da ispune podnosioci zahteva:

1. da su podneli popunjen zahtev za kredit i zahtev za dodelu bespovratnih sredstava sa potrebnom dokumentacijom Fondu;

2. da je zahtev za kreditna sredstva prethodno predložen za odobrenje od strane Fonda;

3. da su podneli original profakture/predmera/predugovora/ugovora/ponude po kojoj se izvršava investiciono ulaganje, izdate nakon raspisivanja javnog poziva, i ne stariji od 30 dana od dana podnošenja zahteva;

4. da su upisani u registar Agencije za privredne registre;

5. da je osnivač privrednog subjekta istovremeno i zaposlen na neodređeno vreme u tom privrednom subjektu, a ukoliko postoji više osnivača, potrebno je da su svi fizička lica i da bar jedan od osnivača ispunjava ovaj uslov;

6. da nad njima nije pokrenut stečajni postupak ili postupak likvidacije;

7. da su regulisali dospele obaveze javnih prihoda;

8. da podnosilac zahteva i povezana lica nemaju dospelih a neizmirenih obaveza prema Fondu i drugim državnim poveriocima;

9. da su u većinskom privatnom vlasništvu i da nisu u grupi povezanih lica u smislu Zakona o privrednim društvima i Zakona o bankama, u kojoj su neki od članova velika pravna lica u skladu sa Zakonom o računovodstvu ("Službeni glasnik RS", br. 73/19 i 44/21 - dr. zakon), prema finansijskim izveštajima za 2022. godinu, odnosno za 2023. godinu nakon objavljivanja finansijskih izveštaja za 2023. godinu;

10. da kod podnosioca zahteva koji je registrovan u APR-u od 1. januara 2022. godine pa nadalje osnivač/osnivači i /ili odgovorno lice nije direktor/zastupnik, član, osnivač ili član organa upravljanja drugog privrednog subjekta ili zastupnik ogranka drugog privrednog subjekta niti je u rukovodstvu udruženja koje ima istu ili sličnu delatnost kao i podnosilac zahteva, koje se nalazi se na istoj adresi kao podnosilac zahteva i koje ostvaruje prihod od prodaje roba i usluga na tržištu;

11. ukoliko osnivač podnosioca zahteva koji je registrovan u APR-u do 31. decembra 2021. godine ima u vlasništvu više privrednih subjekta, sredstva po ovom programu može da dobije samo po osnovu jednog privrednog subjekta;

12. da je osnivač, koji ima 60 i više godina starosti, priložio, pored sredstava obezbeđenja u skladu sa ovim programom, polisu životnog osiguranja ili obezbedio jemstvo fizičkog lica;

13. da u tekućoj fiskalnoj godini i u prethodne dve godine (odnosno u 2024, 2023. i 2022. godini) zajedno sa povezanim licima nisu primili državnu pomoć i de minimis pomoć čija bi visina, zajedno sa traženim bespovratnim sredstvima i delom državne pomoći sadržane u kreditu Fonda, prekoračila iznos od 23.000.000,00 dinara;

14. da nisu koristili sredstva po programima finansijske podrške, i to: Program podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za početnike u poslovanju u 2022. ("Službeni glasnik RS", broj 4/22), Program podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za početnike u poslovanju i mlade u 2023. godini ("Službeni glasnik RS", broj 43/23) i Program podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za žensko preduzetništvo u 2023. godini ("Službeni glasnik RS", br. 65/23 i 70/23 - ispravka);

15. da nisu u teškoćama. Privredni subjekt koji je osnovan pre manje od tri godine ne smatra se privrednim subjektom u teškoćama, izuzev ako je reč o malom ili srednjem privrednom subjektu koji ispunjava uslove za otvaranje stečajnog postupka;

16. da kod podnosioca zahteva koji je registrovan u APR-u od 1. januara 2022. godine pa nadalje pretežna delatnost privrednog subjekta ili šifra ogranka upisana u Agenciji za privredne registre odgovara delatnosti koja se finansira iz ovog programa;

17. da su statusne promene, promene osnivača i promene zastupnika privrednog subjekta koji konkuriše, kao i privrednog subjekta u kome je osnivač podnosioca zahteva ranije imao vlasništvo, bio zastupnik ili član organa upravljanja, izvršene pre oglašavanja Javnog poziva;

18. da je kod podnosioca zahteva koji je registrovan u APR-u od 1. januara 2022. godine osnivač privrednog subjekta ujedno i njegov zakonski zastupnik, a ukoliko ima više osnivača privrednog subjekta, jedan od osnivača mora da bude zakonski zastupnik tog privrednog subjekta.

Osnivači privrednih subjekata, koji konkurišu za sredstva po Programu, mogu da se obrate akreditovanim regionalnim razvojnim agencijama kako bi prošli besplatnu obuku za započinjanje poslovanja i kako bi im se pružila savetodavna i tehnička pomoć u vezi sa konkurisanjem po Programu, koju pružaju navedene agencije po Programu podrške regionalnom razvoju i razvoju preduzetništva koji se realizuje kroz standardizovani set usluga koji sprovode akreditovane regionalne razvojne agencije u 2024. godini.

U toku postupka odlučivanja o dodeli bespovratnih sredstava koristiće se podaci iz registara i evidencija nadležnih organa: Agencije za privredne registre, Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja i Poreske uprave.

7. NAČIN REALIZACIJE PROGRAMA

Ministarstvo raspisuje javni poziv za podnošenje zahteva za dodelu bespovratnih sredstava, koji se objavljuje u najmanje jednom dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije.

Javni poziv, uputstvo o načinu sprovođenja Programa, kojim su detaljnije razrađeni uslovi Programa, konkursna dokumentacija kao i informacija o uslovima kredita kod Fonda, biće objavljeni na internet sajtu Ministarstva: www.privreda.gov.rs, Fonda: www.fondzarazvoj.gov.rs i Portalu preduzetništva: www.preduzetnistvo.gov.rs.

Javni poziv je otvoren dok iznos traženih bespovratnih sredstava ne premaši iznos raspoloživih sredstava za sprovođenje Programa za 35%, koliki je prosečan procenat odbijenih kao i odustalih zahteva pre rešavanja u prethodnim godinama, a najkasnije do 31. decembra 2024. godine. Zahtev za dodelu bespovratnih sredstava se podnosi, istovremeno, sa zahtevom za kredit Fondu i to dostavljanjem popunjenog objedinjenog obrasca za prijavu, kao i prateće dokumentacije kojom se dokazuje ispunjenost uslova iz ovog programa.

Fond će primati isključivo zahteve privrednih subjekata koji zadovoljavaju sve uslove Programa i koji su predali neophodnu konkursnu dokumentaciju.

Privredni subjekti mogu podneti samo jedan zahtev za dodelu bespovratnih sredstava po ovom programu kod Fonda. Drugi zahtev može biti podnet u periodu trajanja javnog poziva, tek nakon prijema obaveštenja da je privrednom subjektu prvobitan zahtev odbijen.

Nakon prijema i obrade zahteva za dodelu bespovratnih sredstava i zahteva za kredit, Fond ocenjuje podneti kreditni zahtev privrednog subjekta. Rok za obradu kreditnog zahteva privrednog subjekta kod Fonda je najviše 20 dana, nakon čega privredni subjekt treba da bude obavešten ukoliko je potrebno dopuniti dokumentaciju u određenom roku.

Nakon prijema i obrade zahteva za dodelu bespovratnih sredstava i zahteva za kredit, akreditovane regionalne razvojne agencije (u daljem tekstu: ARRA) obavljaju terensku kontrolu, kako bi konstatovali da li stanje na terenu kod podnosioca zahteva odgovara navodima u podnetoj konkursnoj dokumentaciji.

Informacije o svim primljenim zahtevima za dodelu sredstava, sa predlogom za odobrenje ili odbijanje kreditnog zahteva uz obrazloženje razloga odobrenja ili odbijanja i uz svu potrebnu dokumentaciju, Fond dostavlja Komisiji za dodelu bespovratnih sredstava (u daljem tekstu: Komisija), koju rešenjem, obrazuje ministar privrede.

Komisija vrši pregledanje, kontrolu ispravnosti zahteva i njegovu ocenu i donosi rešenje o prihvatanju zahteva i dodeli bespovratnih sredstva, prema redosledu prijema formalno ispravnih zahteva, ili o odbijanju zahteva. Komisija odlučuje o svim naknadnim zahtevima korisnika za izmenama, usled nastupanja neplaniranih okolnosti. Ukoliko se izmenama usled nastupanja neplaniranih okolnosti ne utiče na promenu namene sredstava ili povećanja iznosa odobrenih bespovratnih sredstava, o istim u roku od tri godine može odlučivati Fond, ali će Fond redovno izveštavati Ministarstvo o nastalim izmenama. Zamena dobavljača je moguća samo usled više sile (klijent mora da dostavi pismeno obaveštenje od dobavljača da nije u mogućnosti da isporuči mašinu/opremu/alat/vozilo) i samo za mašinu/opremu/alat/vozilo koja ima istu namenu kao i za onu za koju su sredstva odobrena. Izuzetno klijent može podneti zahtev za promenu namene mašine/opreme/alata/vozila koja je u funkciji obavljanja delatnosti, uz adekvatno obrazloženje o kome odlučuje Komisija. Ukoliko klijent izvrši izmenu bez prethodne saglasnosti Komisije ili Fonda, smatraće se da je nenamenski upotrebio dodeljena sredstva i ugovor će biti raskinut.

Ukoliko podnosilac zahteva izvrši zamenu poslovnog prostora, nakon podnošenja dokumentacije, o kojoj Fond nije prethodno obavešten i nije dostavljen nov ugovor o zakupu, ili tu zamenu izvrši nakon terenske kontrole, zahtev za dodelu bespovratnih sredstava će biti odbijen.

Komisija za dodelu bespovratnih sredstava po Programu podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za preduzetništvo žena i žena samohranih roditelja u 2024. godini odlučuje kako o zahtevima podnetim po ovom programu, tako i o svim eventualnim zahtevima za izmenama usled nastupanja naknadnih neplaniranih okolnosti (uključujući i okolnosti nastale usled promena odredaba zakona, podzakonskih akata i odluka državnih organa i institucija), po Programu podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za žene preduzetnice i mlade u 2021. i 2022. godini i Programu podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za žensko preduzetništvo u 2023. godini.

Radi potpunijeg sagledavanja kvaliteta predložene aktivnosti i verodostojnosti podataka, Komisija za dodelu bespovratnih sredstava može da zatraži dodatnu dokumentaciju, pojašnjenja predloga i izvrši naknadnu verifikaciju podnete dokumentacije. Ukoliko se, na zakazanoj prethodnoj terenskoj kontroli, ne pojavi osnivač privrednog subjekta, koji je podneo zahtev, zahtev neće moći da se pozitivno reši. Ukoliko se prethodnom terenskom kontrolom utvrdi da se na terenu već nalazi mašina/oprema/alat/vozilo koja je predmet finansiranja po ovom programu, bez obzira da li je ista plaćena ili ne dobavljaču, zahtev za dodelu bespovratnih sredstava će biti odbijen.

Kod podnosioca zahteva koji je registrovan u APR-u od 1. januara 2022. godine pa nadalje ukoliko se utvrdi da je zahtev za dodelu bespovratnih sredstava podneo privredni subjekat čiji osnivač je lice koje je u srodstvu (suprug, supruga, deca, rođeni sestra i brat, roditelji) sa licem koje se već bavi istom ili srodnom delatnošću kojom se bavi i osnivač podnosioca zahteva, smatraće se da je to nastavak sprovođenja postojeće porodične delatnosti i zahtev za dodelu bespovratnih sredstava neće biti odobren. U situaciji ako je ženi preminuo suprug, rođeni brat ili sestra, dete ili roditelj ona može naslediti njihov privredni subjekat i konkurisati za sredstva po ovom programu. Komisija zadržava pravo da ne dodeli bespovratna sredstva odnosno donese rešenje o odbijanju zahteva u slučaju sumnje da korisnik ne nabavlja sredstva u svoje ime i za svoj račun, u slučaju sumnje u verodostojnost dokumentacije, u slučaju sumnje u reputacioni rizik privrednog subjekta i povezanih lica, kao i u slučaju sumnje da se sredstva nabavljaju u cilju špekulativnih radnji, a ne ostvarivanja specifičnih ciljeva Programa.

Kriterijumi na osnovu kojih Komisija vrši kontrolu ispravnosti i ocenjivanje zahteva definisani su u odeljcima 3, 4. i 5. ovog programa.

Administrativno-tehničku podršku radu Komisije pruža Fond.

Rešenje o prihvatanju ili odbijanju zahteva za dodelu bespovratnih sredstva Komisija dostavlja Fondu. Rešenje o prihvatanju zahteva i dodeli bespovratnih sredstava mora da sadrži obaveštenje korisnika da mu se dodeljuje de minimis pomoć.

U roku od osam dana od dana donošenja Odluke Upravnog odbora Fonda o kreditu, Fond o odluci o kreditu i rešenju o dodeli bespovratne pomoći obaveštava privredni subjekat, a u roku do 60 dana od dana dostavljanja odluke i rešenje, zaključuje ugovor o dodeli bespovratnih sredstava i ugovor o kreditu sa privrednim subjektom.

U slučaju da privredni subjekat koristi sopstvena sredstava umesto kreditnih, Fond o rešenju o dodeli bespovratne pomoći obaveštava privredni subjekat u roku od 15 dana od dana donošenja rešenja na Komisiji, a u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja, zaključuje ugovor o dodeli bespovratnih sredstava sa privrednim subjektom.

Datumom zaključenja ugovora se smatra onaj datum kada je ugovor potpisan od strane ovlašćenog lica Fonda. Privredni subjekti koji nisu potpisali ugovor o dodeli bespovratnih sredstava, u predviđenom roku, smatraće se da su odustali od dodeljenih bespovratnih sredstava kao i od kredita kod Fonda, ukoliko su konkurisali za kredit. Ukoliko privredni subjekt ne potpiše ugovor o kreditu sa Fondom, ugovor o dodeli bespovratnih sredstava zaključen sa Fondom smatra se ništavim i obrnuto, izuzev u slučaju da korisnik koristi sopstvena sredstva umesto kreditnih sredstava.

Ugovor o dodeli bespovratnih sredstava mora da sadrži novčani iznos koji se dodeljuje korisniku sredstava, namene za koje se sredstva dodeljuju, obavezu Fonda da prenese odobrena bespovratna sredstva na namenski račun korisnika, obavezu korisnika da investiciono ulaganje završi najkasnije u roku od 12 meseci od zaključenja Ugovora o dodeli bespovratnih sredstava, obavezu korisnika da predmete investicije vidljivo označi nalepnicom koju preuzima od Ministarstva, obavezu korisnika da, ukoliko sredstva budžeta ne iskoristi namenski ili prekrši uslove Programa, mora navedena sredstva da vrati u skladu sa Ugovorom, kao i vremenski okvir u kom privredni subjekat ne sme da se izbriše iz Agencije za privredne registre, ne sme da se otuđi ili izda u zakup predmet investicionog ulaganja, ne sme da se raskine radni odnos osnivača privrednog subjekta na neodređeno vreme u tom privrednom subjektu, ne sme da se promeni osnivač i zakonski zastupnik (osim u smrtnim slučajevima, slučajevima sprečenosti za rad usled teže bolesti i drugim izuzetnim vanrednim okolnostima) i u kom privredni subjekat mora da bude aktivan i da uredno podnosi finansijske izveštaje.

Uz ugovor o dodeli bespovratnih sredstava, prilaže se i blanko menica korisnika i blanko menice osnivača (izuzev ukoliko je osnivač strano fizičko lice) koja služi kao sredstvo obezbeđenja za dodeljena bespovratna sredstava u slučaju da se utvrdi nenamensko trošenje sredstava, kršenje uslova Programa ili eventualne zloupotrebe. Nakon isteka roka od tri godine od zaključivanja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava, ukoliko je klijent ispunio sve obaveze predviđene ugovorom o bespovratnim sredstvima, na zahtev, vraćaju se menice koje su bile sredstvo obezbeđenja za bespovratna sredstva

U slučaju raskida ugovora, usled nenamenskog trošenja sredstava, kršenja uslova Programa ili zloupotreba, korisnik je u obavezi da vrati kako kreditna tako i bespovratna sredstva u ostavljenom roku. Ukoliko to ne učini, na osnovu proglašenja obaveza dospelim, pokreće se postupak prinudne naplate pri čemu zatezna kamata počinje da se obračunava od datuma proglašenja dospelim obaveza po isplaćenim sredstvima.

Korisnik sredstava je u obavezi da, pored kredita Fondu, vrati i odobrena bespovratna sredstva, u slučaju da, u roku do tri godine od dana zaključenja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava sa Fondom:

1. obriše iz registra preduzetničku radnju, odnosno pokrene postupak likvidacije ili stečaja privrednog društva;

2. otuđi predmet investicionog ulaganja ili isti da u zakup;

3. raskine radni odnos osnivača privrednog subjekta na neodređeno vreme u tom privrednom subjektu;

4. izvrši promenu osnivača i zastupnika, osim u smrtnim slučajevima, slučajevima sprečenosti za rad usled teže bolesti i drugim izuzetnim vanrednim okolnostima (uslovi pod kojima je ovo bliže uređeno dati su u Uputstvu o sprovođenju Programa, koje će biti objavljeno na internet sajtu Ministarstva: www.privreda.gov.rs, Fonda: www.fondzarazvoj.gov.rs i Portalu preduzetništva www.preduzetnistvo.gov.rs, sa Programom i ostalom konkursnom dokumentacijom);

5. nije privredno aktivan i ne dostavlja uredno finansijske izveštaje.

Ukoliko korisnik navedene radnje izvrši posle navedenog roka od tri godine, a za vreme trajanja kredita, neće biti u obavezi da vrati odobrena bespovratna sredstva.

Ukoliko se na zakazanoj terenskoj kontroli za utvrđivanje namenskog korišćenja odobrenih i dodeljenih sredstava ne pojavi osnivač, ugovor će biti raskinut.

Korisnik može da izvrši promenu u osnivačkoj strukturi u periodu do tri godine od dana zaključivanja ugovora takvu da prvobitan osnivač ostaje, ali se dodaje i drugi osnivač, ukoliko taj drugi osnivač ispunjava sve uslove iz Uredbe kao i prvi osnivač.

Po zaključenju ugovora o dodeli bespovratnih sredstava i nakon uspostavljanja svih instrumenta obezbeđenja po ugovoru o kreditu, Fond će, u roku od 15 dana od dana uspostavljanja instrumenata obezbeđenja, uplatiti odobrena bespovratna sredstva direktno na namenski račun korisnika, a na osnovu zahteva korisnika i validne dokumentacije za puštanje sredstava. U slučaju da privredni subjekat koristi sopstvena sredstva umesto kreditnih, Fond će, u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava, uplatiti odobrena bespovratna sredstva direktno na namenski račun korisnika, a na osnovu zahteva korisnika i validne dokumentacije za puštanje sredstava.

Fond na svojoj internet stranici objavljuje listu svih podnetih zahteva kao i listu svih kandidata kojima su odobrena bespovratna sredstva.

7.1. Postupak po žalbi i zahtevu za postupanje u posebnim okolnostima

Kandidati čije je zahteve za bespovratna sredstva Komisija odbila imaju pravo na žalbu u roku od 15 dana od dana prijema rešenja.

Žalba se podnosi ministru privrede, neposredno ili preporučenom poštom, na adresu Ministarstvo privrede, Kneza Miloša 20, 11000 Beograd.

O žalbi odlučuje ministar privrede u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.

Privredni subjekat može podneti zahteve za promenu osnivača u periodu kraćem od tri godine od dana zaključenja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava, u smrtnim slučajevima, slučajevima sprečenosti za rad usled teže bolesti i drugim izuzetnim vanrednim okolnostima, o čemu odlučuje ministar privrede. U slučaju odobrene promene osnivača privredni subjekat nema obavezu da vrati bespovratna sredstava. Ministar privrede odlučuje i o zahtevima za zamenu osnivača po programima iz prethodnih godina, a za koje nije pokrenut postupak prinudne naplate.

Izuzetno, ukoliko dođe do nastupanja vanrednih okolnosti (požara, poplava i dr.), u periodu do tri godine, od dana zaključenja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava, gde je došlo do uništenja predmeta finansiranja, klijent može podneti zahtev za otpis bespovratnih sredstava, ukoliko nije u mogućnosti da naplati sredstva preko osiguranja, o kome odlučuje ministar privrede (uslovi pod kojima je ovo uređeno bliže je dato u Uputstvu o sprovođenju Programa, koje će biti objavljeno na internet sajtu Ministarstva: www.privreda.gov.rs, Fonda: www.fondzarazvoj.gov.rs i Portalu preduzetništva www.preduzetnistvo.gov.rs, sa Programom i ostalom konkursnom dokumentacijom).

7.2. Ugovor o realizaciji programa

Po usvajanju Programa, Ministarstvo će sa Fondom potpisati ugovor o komisionu koji se odnosi na realizaciju Programa, kojim će na Fond biti preneta obaveza prikupljanja i obrade zahteva privrednih subjekata za dodelu bespovratnih sredstava, obaveza zaključivanja ugovora o korišćenju bespovratnih sredstava sa privrednim subjektima, prethodne terenske kontrole, kontrole namenskog korišćenja bespovratnih sredstava i poštovanja uslova Programa u periodu do tri godine od dana zaključenja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava sa Fondom i redovnog izveštavanja Ministarstva kao i izveštavanja o eventualnim nepravilnostima i zloupotrebama.

Ministarstvo će, po zaključenju ugovora sa Fondom, preneti celokupna sredstva za realizaciju ovog programa Fondu na podračun za posebne namene, grupa podračuna 724 - Računi za posebne namene fondova Republike Srbije kod Uprave za trezor, u skladu sa ugovorom o realizaciji Programa.

8. PRAĆENJE REALIZACIJE PROGRAMA

Nadzor i kontrolu namenskog korišćenja sredstava vrši Fond. U realizaciji kontrole namenskog korišćenja sredstava tehničku pomoć Fondu pružaju ARRA.

Korisnik sredstava dužan je da Ministarstvu, Fondu, ARRA i Komisiji za kontrolu državne pomoći u svakom trenutku, od podnošenja zahteva do isteka tri godine od zaključenja ugovora, omogući terensku kontrolu i uvid u dokumentaciju potrebne radi potpunijeg sagledavanja zahteva i kontrole realizacije investicionog projekta.

Fond će kvartalno dostavljati izveštaje o realizaciji i kontroli sprovođenja Programa Ministarstvu u naredne četiri godine od datuma potpisivanja poslednjeg ugovora sa privrednim subjektom, a Ministarstvo će, nakon isteka četiri godine od datuma potpisivanja poslednjeg ugovora, dostaviti finalni izveštaj o realizaciji Programa radi informisanja Vladi.

Fond će u periodu do mesec dana od dana potpisivanja poslednjeg ugovora sa korisnikom sredstava po Programu dostaviti izveštaj o realizaciji Programa Ministarstvu. Ministarstvo će izveštaj radi informisanja dostaviti Vladi.

Fond će sva neutrošena sredstva u roku od deset dana od podnošenja Izveštaja o realizaciji programa preneti u budžet Republike Srbije, sem ukoliko Vlada posebnim aktom ne rasporedi sredstva za realizaciju programa za iste namene.