UREDBA

O UTVRĐIVANJU PROGRAMA PODRŠKE RAZVOJU STARIH I UMETNIČKIH ZANATA I POSLOVA DOMAĆE RADINOSTI U 2024. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 58/2024)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Program podrške razvoju starih i umetničkih zanata i poslova domaće radinosti u 2024. godini, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 2

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

PROGRAM
PODRŠKE RAZVOJU STARIH I UMETNIČKIH ZANATA I POSLOVA DOMAĆE RADINOSTI U 2024. GODINI

 

1. PREDMET

Članom 8. Zakona o budžetu Republike Srbije za 2024. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 92/23), u okviru Razdela 21 - Ministarstvo privrede, Glava 21.0, Program 1509 - Podsticaji razvoju konkurentnosti privrede, Funkcija 410 - Opšti ekonomski i komercijalni poslovi i poslovi po pitanju rada, Projekat 4002 - Podrška razvoju preduzetništva, Ekonomska klasifikacija 451 Subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama, obezbeđena su sredstva u iznosu od 2.000.000.000,00 dinara. Deo sredstava u iznosu od 10.000.000,00 dinara će u skladu sa članom 61. stav 7. Zakona o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13, 63/13 - ispravka, 108/13, 142/14, 68/15 - dr. zakon, 103/15, 99/16, 113/17, 95/18, 31/19, 72/19, 149/20, 118/21, 138/22, 118/21 - dr. zakon 92/23) biti raspoređen na Ekonomsku klasifikaciju 454 - Subvencije privatnim preduzećima, za realizaciju Programa podrške razvoju starih i umetničkih zanata i poslova domaće radinosti u 2024. godini (u daljem tekstu: Program).

Sredstva za realizaciju Programa predstavljaju de minimis pomoć.

Podsticaji koji se dodeljuju na osnovu Programa predstavljaju namenska bespovratna sredstva, subvenciju, koja su, kao takva, izuzeta od prinudne naplate, shodno članu 48. Zakona o platnom prometu ("Službeni list SRJ", br. 3/02 i 5/03 i "Službeni glasnik RS", br. 43/04, 62/06, 111/09 - dr. zakon, 31/11 i 139/14 - dr. zakon).

Programom se utvrđuju ciljevi, namena sredstava, način realizacije i praćenje realizacije Programa. Izrazi kojima se u Programu označavaju lica odnose se podjednako na lica muškog i ženskog pola bez obzira na to u kojem su gramatičkom rodu izraženi.

Program sprovodi Ministarstvo privrede (u daljem tekstu: Ministarstvo).

2. CILJEVI

Cilj Programa jeste očuvanje i unapređenje starih i umetničkih zanata kao i poslova domaće radinosti u svrhu ukupnog razvoja preduzetništva i povećanja konkurentnosti.

3. NAMENA SREDSTAVA

Sredstva opredeljena Programom namenjena su kao podrška privrednim subjektima koji obavljaju poslove koji se smatraju starim i umetničkim zanatima, odnosno poslovima domaće radinosti na osnovu Pravilnika o određivanju poslova koji se smatraju starim i umetničkim zanatima, odnosno poslovima domaće radinosti, načinu sertifikovanja istih i vođenju posebne evidencije izdatih sertifikata ("Službeni glasnik RS", broj 56/12).

Sredstva opredeljena Programom namenjena su za:

1. finansiranje kupovine nove opreme. Pod opremom podrazumeva se proizvodna oprema i oprema uključena u proizvodni proces. Oprema koja je predmet finansiranja mora biti namenjena za profesionalnu upotrebu prilikom izrade proizvoda i pružanja usluga u skladu sa delatnošću privrednog subjekta.

2. finansiranje kupovine repromaterijala. Pod kupovinom repromaterijala podrazumeva se kupovina sirovina i poluproizvoda koje treba preraditi ili doraditi do konačnog proizvoda, koji mora biti u skladu sa delatnošću privrednog subjekta.

Sredstva po ovom programu ne mogu se koristiti za:

- promet između povezanih lica;

- troškove prevoza i isporuke;

- troškove uvoza, carine, špedicije;

- plaćanje putem kompenzacije;

- troškove bankarske provizije i bankarske garancije;

- troškove reparacije i rekonstrukcije opreme;

- troškove servisiranja i garancije;

- troškove obuke.

Oprema i repromaterijal koja je predmet Programa, odnosno za čiju se nabavku dodeljuju bespovratna sredstva, ne može biti kupljena od fizičkog lica, osim ako je dobavljač preduzetnik.

4. FINANSIJSKI OKVIR

Bespovratna sredstva se odobravaju za finansiranje troškova kupovine opreme ili repromaterijala na osnovu predračuna, ne starijeg od dana objavljivanja Javnog poziva.

Bespovratna sredstva se odobravaju u visini od najmanje 80.000,00 dinara do najviše 300.000,00 dinara.

Bespovratna sredstva se odobravaju u visini od 100% nabavne vrednosti sa predračuna, uključujući PDV.

U slučaju kada je ukupna vrednost opreme koja se nabavlja viša od 300.000,00 dinara, korisnik preuzima obavezu da finansira razliku sopstvenim učešćem.

5. JAVNI POZIV ZA DODELU BESPOVRATNIH SREDSTAVA

Ministarstvo će, nakon usvajanja Programa, objaviti Javni poziv privrednim subjektima za dodelu bespovratnih sredstava u najmanje jednom dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije.

Javni poziv i prateća dokumentacija biće objavljeni na internet stranici Ministarstva: www.privreda.gov.rs, kao i na Portalu preduzetništva: www.preduzetnistvo.gov.rs.

Prijava na Javni poziv (popunjen obrazac prijave sa neophodnom dokumentacijom) dostavlja se u zatvorenoj koverti na adresu: Ministarstvo privrede, Kneza Miloša 20, 11000 Beograd.

Rok za podnošenje prijava biće definisan Javnim pozivom i ne može biti kraći od 30 dana od dana objavljivanja Javnog poziva.

6. USLOVI ZA DODELU BESPOVRATNIH SREDSTAVA

6.1. Korisnici bespovratnih sredstava

Pravo da se prijave za dodelu bespovratnih sredstava imaju privredni subjekti nosioci sertifikata starih i umetničkih zanata i poslova domaće radinosti koje izdaje Ministarstvo privrede, i to:

1) pravna lica registrovana u APR kao privredna društva ili zadruge do 31. decembra 2023. godine, koja su razvrstana na mikro i mala pravna lica u skladu sa Zakonom o računovodstvu ("Službeni glasnik RS", br. 73/19 i 44/21 - dr. zakon) prema finansijskim izveštajima za 2023. godinu;

2) preduzetnici registrovani u APR-u.

6.2. Uslovi koje mora da ispuni privredni subjekat

Uslovi koje mora da ispuni privredni subjekat:

1) da se radi o aktivnom privrednom subjektu;

2) da je izmirio dospele obaveze javnih prihoda;

3) da u bilo kom periodu u toku tri uzastopne fiskalne godine zaključno sa danom donošenja Rešenja o dodeli bespovratnih sredstava nije primio dozvoljenu de minimis državnu pomoć čija bi visina zajedno sa traženim sredstvima prekoračila iznos od 23.000.000,00 dinara;

4) da za iste namene u prethodnoj ili tekućoj godini nije primio bespovratna sredstva koja potiču iz javnih sredstava;

5) da privredni subjekt nije u teškoćama, prema definiciji privrednog subjekta u teškoćama, u skladu sa članom 2. Uredbe o pravilima za dodelu državne pomoći ("Službeni glasnik RS", br. 13/10, 100/11, 91/12, 37/13, 97/13, 119/14, 23/21 - dr. propis, 62/21 - dr. propis i 99/21 - dr. propis);

6) da nad privrednim subjektom nije pokrenut stečajni postupak i postupak likvidacije, odnosno postupak prinudne likvidacije, shodno Zakonu o stečaju ("Službeni glasnik RS", br. 104/09, 99/11 - dr. zakon, 71/12 - US, 83/14, 113/17, 44/18 i 95/18);

7) da nad preduzetnikom nije pokrenut postupak gubitka svojstva preduzetnika u smislu Zakona o privrednim društvima ("Službeni glasnik RS", br. 36/11, 99/11, 83/14 - dr. zakon, 5/15, 44/18, 95/18, 91/19 i 109/21);

8) da poslovni računi privrednih subjekata nisu blokirani od dana podnošenja prijave na Javni poziv;

9) da se oprema i repromaterijal nabavlja samo od kredibilnog dobavljača. Dobavljač ne sme biti povezano lice sa korisnikom bespovratnih sredstava u smislu Zakona o privrednim društvima ("Službeni glasnik RS", br. 36/11, 99/11, 83/14 - dr. zakon, 5/15, 44/18, 95/18, 91/19 i 109/21);

10) da su podneli popunjen zahtev za dodelu bespovratnih sredstava sa potrebnom dokumentacijom koja će biti definisana u Javnom pozivu;

11) da su dostavili slike radionice u kojoj se obavlja delatnost.

Učesnik na Javnom pozivu može podneti samo jednu prijavu.

7. POSTUPAK DODELE BESPOVRATNIH SREDSTAVA

Ministar rešenjem obrazuje Komisiju za dodelu bespovratnih sredstava (u daljem tekstu: Komisija).

Članovi Komisije se imenuju iz redova zaposlenih u Ministarstvu.

U slučaju saznanja da se nalazi u sukobu interesa, član Komisije je dužan da o tome odmah obavesti ostale članove Komisije i da se izuzme iz daljeg rada Komisije.

Komisija vrši pregledanje, kontrolu formalne ispravnosti zahteva i donosi rešenje o prihvatanju zahteva i dodeli bespovratnih sredstva.

Komisija može da zatraži dodatnu dokumentaciju, pojašnjenja predloga i izvrši naknadnu verifikaciju podnete dokumentacije.

Komisija, takođe odlučuje o svim naknadnim zahtevima korisnika za izmenama Rešenja o dodeli bespovratnih sredstava usled nastupanja nepredviđenih okolnosti. Komisija može odobriti promenu vrednosti, dobavljača ili opreme/repromaterijala, ali ne i funkcionalne namene opreme/repromaterijala koja je predmet finansiranja. U situaciji kada Komisija odlučuje o zahtevu za izmenu rešenja, Komisija ne može da povećava iznos bespovratnih sredstava koji je odobren prvobitnim rešenjem.

Ukoliko se izmenom rešenja povećava ukupna vrednost opreme/repromaterijala koja se nabavlja, privredni subjekt ima obavezu da razliku u odnosu na prethodnu ukupnu vrednost opreme/repromaterijala finansira iz sopstvenih sredstava.

Spisak odobrenih zahteva se objavljuje na internet stranici Ministarstva.

8. KRITERIJUMI ZA OCENU PRIJAVA

Komisija odobrava dodelu bespovratnih sredstava na osnovu podnete dokumentacije i kriterijuma:

R.b.

KRITERIJUMI

 

Bodovi

1.

Stepen razvijenosti JLS u kojoj se nalazi sedište / registrovana poslovna jedinica učesnika Javnog poziva

40 - 60% (izrazito nedovoljno razvijene JLS)

10

60 - 80%

7

80 - 100%

3

> 100% (iznad republičkog proseka)

1

2.

Procenjeni uticaj subvencije na povećanje obima proizvodnje

Oprema i repromaterijal

15

Oprema

10

Repromaterijal

5

3.

Učešće žena u vlasništvu

Preduzetnica / 50% - 100% vlasnica privrednog društva

5

Vlasnica 0 - 49%

1

4.

Broj zaposlenih na neodređeno vreme na dan 30. jun 2024. godine, ne uključujući osnivača

više od 5 zaposlenih

10

od 3 do 5 zaposlenih

5

od 1 do 2 zaposlena

3

0 (samo osnivač je obveznik obaveznog soc. osiguranja)

1

5.

Procenjeni uticaj subvencije na razvoj starih i umetničkih zanata i poslova domaće radinosti u Republici Srbiji

Veliki

10

Srednji

5

Mali

2

Maksimalan broj bodova

50

 

9. UGOVOR O DODELI BESPOVRATNIH SREDSTAVA

Na osnovu rešenja, Ministarstvo privrede sa Korisnikom bespovratnih sredstava zaključiće ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze.

Korisnik bespovratnih sredstava dužan je da prilikom zaključenja ugovora, dostavi kao sredstvo obezbeđenja, jednu blanko solo menicu i jednu ličnu menicu, registrovanu u poslovnoj banci sa meničnim ovlašćenjem.

Isplata bespovratnih sredstava vrši se nakon zaključenja ugovora. U slučaju da korisnik bespovratnih sredstava učestvuje u nabavci opreme/repromaterijala sa sopstvenim sredstvima, u obavezi je da prvo izvrši uplatu sopstvenih sredstava dobavljaču. Nakon dostavljenog dokaza o izvršenoj uplati, Ministarstvo će isplatiti bespovratna sredstva.

10. ŽALBA

Privredni subjekti čije je zahteve Komisija odbila imaju pravo na žalbu u roku od 15 dana od dana prijema rešenja.

Žalba se podnosi ministru privrede, neposredno ili preporučenom poštom, na adresu Ministarstvo privrede, Kneza Miloša 20, 11000 Beograd.

O žalbi odlučuje ministar u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.

11. OBAVEZE KORISNIKA BESPOVRATNIH SREDSTAVA

Korisnik bespovratnih sredstava dužan je da:

- opremu vidljivo označi (ukoliko je predmet nabavke oprema) nalepnicom koju preuzima od Ministarstva;

- sredstva iskoristi namenski;

- kupovinu opreme/repromaterijala za koje su mu odobrena bespovratna sredstva završi odmah po uplati bespovratnih sredstava a najkasnije do 31. marta 2025. godine;

- omogući monitoring od strane Ministarstva tokom 12 meseci od potpisivanja ugovora;

- obezbedi da poslovni račun nije blokiran od dana podnošenja zahteva do dana donošenja rešenja.

Nakon donošenja rešenja Komisije dobavljač, oprema/repromaterijal koji je naveden u predračunu i vrednost ne mogu se menjati osim u posebno opravdanim slučajevima na obrazložen zahtev korisnika.

U tom slučaju korisnik mora da uputi Komisiji zahtev za izmenu rešenja. Ukoliko korisnik traženu izmenu izvrši bez prethodne saglasnosti Komisije smatraće se da je nenamenski iskoristio sredstva.

Ukoliko je zahtev opravdan, Komisija donosi rešenje o izmeni prethodno donetog rešenja o dodeli bespovratnih sredstava i potpisuje aneks Ugovora sa krajnjim korisnikom.

12. PRAĆENJE REALIZACIJE PROGRAMA

U cilju praćenja realizacije Programa, korisnik bespovratnih sredstava obavezan je da Ministarstvu dostavi najkasnije do 15. aprila 2025. godine:

1) izvode računa iz banaka o plaćanju,

2) fakture,

3) slike opreme i repromaterijala u radionici.

Ministarstvo kao davalac bespovratnih sredstava zadržava pravo da od Korisnika bespovratnih sredstava, prema potrebi, zatraži dodatnu dokumentaciju i informacije.

Stanje na terenu može da se proverava i tokom 12 meseci od dana potpisivanja ugovora, a kontrolu sprovodi ovlašćeno lice Ministarstva.

Ukoliko Ministarstvo u postupku kontrole, utvrdi nepravilnosti koje se ne mogu rešiti sporazumno, odnosno nepridržavanje ugovora ili neke druge zloupotrebe, dostaviće privrednom subjektu obaveštenje o raskidu ugovora. Ministarstvo će privrednom subjektu koji ne izvrši povraćaj sredstava u predviđenom roku aktivirati menice kao sredstvo obezbeđenja za dodelu bespovratnih sredstava.

Ministarstvo će, po zaključenju svih ugovora, dostaviti Vladi finalni izveštaj o realizaciji radi informisanja.