UREDBAO UTVRĐIVANJU PROGRAMA PODRŠKE ZA RAZVOJ PREDUZETNIŠTVA ŽENA NA SELU U 2024. GODINI("Sl. glasnik RS", br. 58/2024) |
Ovom uredbom utvrđuje se Program podrške za razvoj preduzetništva žena na selu u 2024. godini, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.
Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PROGRAM
PODRŠKE ZA RAZVOJ PREDUZETNIŠTVA ŽENA NA SELU U 2024. GODINI
Članom 8. Zakona o budžetu Republike Srbije za 2024. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 92/23), u okviru Razdela 21 - Ministarstvo privrede, Glava 21.0, Program 1509 - Podsticaji razvoju konkurentnosti privrede, Funkcija 410 - Opšti ekonomski i komercijalni poslovi i poslovi po pitanju rada, Projekat 4002 - Podrška razvoju preduzetništva, Ekonomska klasifikacija 451 Subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama obezbeđena su sredstva u iznosu od 2.000.000.000,00 dinara. Deo sredstava u iznosu od 30.000.000,00 dinara će u skladu sa članom 61. stav 7. Zakona o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13, 63/13 - ispravka, 108/13, 142/14, 68/15 - dr. zakon, 103/15, 99/16, 113/17, 95/18, 31/19, 72/19, 149/20, 118/21, 118/21 - dr. zakon, 138/22 i 92/23) biti raspoređen na Ekonomsku klasifikaciju 454 - Subvencije privatnim preduzećima, za realizaciju Programa podrške za razvoj preduzetništva žena na selu u 2024. godini (u daljem tekstu: Program).
Sredstva za realizaciju Programa predstavljaju de minimis pomoć. Podsticaji koji se dodeljuju na osnovu Programa predstavljaju namenska bespovratna sredstva, subvenciju, koja su, kao takva, izuzeta od prinudne naplate, shodno članu 48. Zakona o platnom prometu ("Službeni list SRJ", br. 3/02 i 5/03 i "Službeni glasnik RS", br. 43/04, 62/06, 111/09 - dr. zakon, 31/11 i 139/14 - dr. zakon).
Programom se utvrđuju ciljevi, korisnici sredstava, namena sredstava, finansijski okvir, uslovi za dodelu bespovratnih sredstava, način korišćenja sredstava i praćenje realizacije Programa.
Seoskim područjem, u smislu ovog Programa, smatra se područje koje ne spada u urbano područje definisano u Prilogu br. 1, koji je odštampan uz ovaj program i čini njen sastavni deo.
Program sprovodi Ministarstvo privrede (u daljem tekstu: Ministarstvo) u saradnji sa Ministarstvom za brigu o porodici i demografiju.
Opšti cilj Programa je podsticanje razvoja ženskog preduzetništva i održivog ekonomskog razvoja.
Specifični ciljevi Programa su:
1) podsticanje razvoja ženskog preduzetništva u seoskim područjima i
2) podsticanje zapošljavanja u seoskim područjima.
Sredstva opredeljena Programom namenjena su za finansijsku podršku postojećim preduzetnicama, kao i mikro privrednim društvima, koja su registrovana u Agenciji za privredne registre (u daljem tekstu: APR), a čiji je osnivač, zakonski zastupnik, ostali zastupnik i poslovođa žena. U privrednom društvu koje ima više osnivača, minimalni udeo, koji mora biti u vlasništvu jedne ili više žena, je 50%. U privrednom društvu koje ima više zakonskih zastupnika i poslovođa, svi oni moraju biti žene.
Osnivač privrednog subjekta može biti isključivo fizičko lice. Pravo da se prijave na javni poziv imaju i privredni subjekti čiji osnivači su fizička lica koja su strani državljani sa prebivalištem u Republici Srbiji, uz ispunjenje svih ostalih uslova Programa.
Sredstva iz Programa namenjena su za finansiranje nabavke:
1) nove opreme koja se koristi za skladištenje, preradu i pakovanje poljoprivrednih proizvoda i
2) repromaterijala čiji troškovi nabavke mogu da učestvuju do 25% u strukturi ukupnog ulaganja za koja se potražuju sredstva Programa.
Sredstva za realizaciju Programa se ne mogu koristiti za:
1) pokrivanje troškova koji su u vezi sa nabavkom opreme kao što su: carinski i administrativni troškovi, troškovi transporta, špedicije, skladištenja i manipulacije i dr.;
2) refundaciju sredstava za već nabavljenu (avansiranu, plaćenu ili isporučenu) opremu i repromaterijal;
3) zajmove i rate za otplatu kredita, kao i za reprogram kredita;
4) nabavku opreme koju podnosilac zahteva za dodelu bespovratnih sredstava sam proizvodi;
5) ostale troškove koji nisu u skladu sa namenom Programa.
Namena sredstava mora biti u skladu sa prirodom delatnosti privrednog subjekta.
Sredstva po ovom programu ne mogu se koristiti za nabavku opreme prevashodno namenjene daljem iznajmljivanju ili opreme koja radi na principu samousluživanja, kao ni u svrhu špekulativnih radnji.
Sredstva se ne mogu koristiti za nabavku ručnog alata, kao ni vozila.
Troškovi montaže, instaliranja opreme i obuke mogu biti priznati ukoliko su iskazani kao posebne stavke na istoj profakturi.
Oprema koja je predmet Programa, odnosno za čiju se nabavku dodeljuju bespovratna sredstva, ne može biti kupljena od fizičkog lica, osim ako je prodavac opreme preduzetnik.
Oprema ne sme da bude isporučena niti plaćena, delimično ili u celosti pre datuma donošenja rešenja o dodeli bespovratnih sredstava.
Privredni subjekti koji ispune uslove Programa mogu ostvariti pravo na finansiranje 100% vrednosti ukupnog ulaganja, uključujući porez na dodatu vrednost.
Maksimalan iznos odobrene bespovratne pomoći ne može biti veći od 500.000,00 dinara, niti manji od 300.000,00 dinara. Učešće troškova repromaterijala u strukturi ukupnog ulaganja za koje se potražuju sredstva Programa ne može biti veće od 25%.
Ukoliko je vrednost investicije veća od maksimalnog iznosa bespovratne pomoći, privredni subjekt će navedenu razliku do pune vrednosti investicije moći da obezbedi iz sopstvenih sredstava. U slučaju da korisnik bespovratnih sredstava učestvuje u nabavci opreme/repromaterijala sa sopstvenim sredstvima, u obavezi je da prvo izvrši uplatu sopstvenih sredstava dobavljaču. U tom slučaju, bespovratna sredstva će biti isplaćena nakon dostavljenog dokaza o izvršenoj uplati sopstvenog učešća.
Nabavna vrednost opreme je nabavna cena opreme, sa uključenim troškovima poreza na dodatu vrednost, montaže, instalacije i obuke, iskazana u profakturi koja ne uključuje troškove transporta, kao ni bilo koje druge troškove koji su u vezi sa nabavkom opreme.
Nabavna cena opreme u profakturi domaćih dobavljača mora biti iskazana u dinarima. U slučaju nabavke proizvodne opreme iz inostranstva, neto vrednost iskazana u stranoj valuti u profakturi, preračunava se prema srednjem kursu Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: NBS) na dan izdavanja profakture.
Sve eventualne kasnije nastale negativne kursne razlike u slučaju nabavke opreme iz inostranstva snosi podnosilac zahteva.
6. USLOVI ZA DODELU BESPOVRATNIH SREDSTAVA
Pravo na korišćenje bespovratnih sredstava imaju privredni subjekti iz odeljka 3. KORISNICI SREDSTAVA koji ispunjavaju sledeće uslove:
1) da su podneli popunjen Zahtev za dodelu bespovratnih sredstava sa neophodnom dokumentacijom;
2) da su registrovani u APR u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata, najkasnije do 31. decembra 2023. godine;
3) dokaz za obavljanje delatnosti za koju se nabavlja oprema, i to:
3.1 slike pogona i postojećih mašina;
3.2 karticu osnovnih sredstava, na dan 31. decembar 2023. godine na kojima je obeležena oprema koja se koristi za obavljanje delatnosti koja se dokazuje i za koju su dostavljene slike. Preduzetnici koji nemaju zakonsku obavezu da imaju karticu osnovnih sredstava mogu da dostave Popisnu listu na dan 31. decembar 2023. godine;
3.3 tri fakture za isporučen sopstveni proizvod, iz prethodne dve godine, od kupca sa kojim nisu u grupi povezanih lica;
4) da nad njima nije pokrenut stečajni postupak ili postupak likvidacije;
5) da su izmirili dospele obaveze javnih prihoda;
6) da su u većinskom privatnom vlasništvu;
7) da privrednu delatnost za čiju realizaciju se sredstva potražuju, obavljaju u seoskom području definisanom u Prilogu br. 1;
8) da obavljaju delatnost koja prema aktuelnoj klasifikaciji spada u SEKTOR C - prerađivačka industrija, OBLAST 10 - Proizvodnja prehrambenih proizvoda;
9) da u tekućoj fiskalnoj godini i u prethodne dve godine (odnosno u 2024, 2023. i 2022. godini) zajedno sa povezanim licima nisu primili državnu pomoć i de minimis pomoć čija bi visina, zajedno sa traženim bespovratnim sredstvima, prekoračila iznos od 23.000.000,00 dinara;
10) da nisu u teškoćama prema sledećoj definiciji:
Privredni subjekt u teškoćama je privredni subjekt koji nije sposoban da sopstvenim sredstvima, sredstvima svojih vlasnika/akcionara ili poverilaca ili sredstvima iz drugih izvora na tržištu spreči gubitke i koji bi, bez intervencije države, kratkoročno ili srednjoročno, ugrozili njegov opstanak.
Privredni subjekt je u teškoćama:
- ako je odgovornost za njegove dugove ograničena, a izgubio je više od polovine osnovnog kapitala, od čega je u poslednjih 12 meseci izgubio više od četvrtine osnovnog kapitala;
- ako najmanje jedno lice neograničeno odgovara za njegove dugove, a u finansijskim izveštajima prikazano je da je njegov kapital smanjen za više od polovine, od čega je u poslednjih 12 meseci izgubljeno više od četvrtine kapitala;
- ako ispunjava uslove za otvaranje stečajnog postupka.
Privredni subjekt je u teškoćama i ako nije ispunjen nijedan uslov iz stava 1. ove tačke, ako postoje očigledni pokazatelji koji ukazuju na to da je u teškoćama, kao što su: rast gubitaka, smanjenje ukupnog prihoda, rast zaliha, višak kapaciteta, smanjenje novčanih tokova, rast duga, porast troškova kamata i pad ili nulta neto vrednost imovine. U najvećim teškoćama je privredni subjekt koji je nesposoban za plaćanje (insolventan) ili nad kojim je otvoren stečajni postupak.
Privredni subjekt koji je osnovan pre manje od tri godine ne smatra se privrednim subjektom u teškoćama, izuzev ako je reč o malom privrednom subjektu koji ispunjava uslove za otvaranje stečajnog postupka;
11) da se na osnovu raspoloživih informacija može zaključiti da podnosilac zahteva i sva povezana lica imaju dobru poslovnu reputaciju, a realizacija investicije ne nosi reputacioni rizik;
12) da se oprema i repromaterijal nabavlja samo od kredibilnog dobavljača. Prodavac opreme mora biti proizvođač opreme, uvoznik ili distributer opreme. Prodavac opreme ne sme biti povezano lice sa korisnikom bespovratnih sredstava u smislu Zakona o privrednim društvima i Zakona o bankama. Ukoliko je oprema domaćeg porekla mora biti nabavljena direktno od proizvođača. Dobavljač opreme mora biti preduzetnik ili privredno društvo;
13) da privredni subjekt ima obezbeđen slobodan prostor i sve uslove za instaliranje i stavljanje u funkciju opreme koja se nabavlja;
14) da privrednom subjektu nije izrečena trajna ili privremena pravnosnažna mera zabrane obavljanja delatnosti u poslednje dve godine;
15) da predmet finansiranja za koji se konkuriše neće biti finansiran delimično ili u celosti iz bilo kog drugog izvora javnih sredstava.
Privredni subjekti koji obavljaju proizvodnu delatnost, a kod APR imaju registrovanu šifru delatnosti različitu od dozvoljenih delatnosti mogu da konkurišu za sredstva po Programu ako dostave dokumentaciju iz stava 1. tačka 3), ovog odeljka, kojom dokazuju da obavljaju jednu od Programom dozvoljenih delatnosti.
Osnivači privrednih subjekata, koji konkurišu za sredstva po Programu, mogu da se obrate akreditovanim regionalnim razvojnim agencijama (u daljem tekstu: ARRA) kako bi prošli besplatnu obuku u vezi sa konkurisanjem po Programu, koju pružaju navedene agencije. Dodatno, korisnik može, ukoliko ima potrebu, da koristi uslugu mentoringa, koju će mu besplatno pružiti najbliža ARRA.
7.1. Podnošenje zahteva za dodelu bespovratnih sredstava
Ministarstvo će, nakon usvajanja Programa, objaviti javni poziv privrednim subjektima za dodelu bespovratnih sredstava u najmanje jednom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije.
Javni poziv, Uputstvo i konkursna dokumentacija, biće objavljeni na internet stranici Ministarstva: www.privreda.gov.rs kao i na Portalu preduzetništva: www.preduzetnistvo.gov.rs.
Privredni subjekti mogu podneti samo jedan zahtev za dodelu bespovratnih sredstava Ministarstvu i to za onu delatnost za koju su dostavili dokaz da je obavljaju.
Nakon prijema i obrade zahteva za dodelu bespovratnih sredstava, ARRA obavljaju terensku kontrolu, kako bi konstatovali da li stanje na terenu kod podnosioca zahteva odgovara navodima u podnetoj konkursnoj dokumentaciji.
Ukoliko se po Javnom pozivu prijavi broj zahteva čiji ukupan iznos traženih sredstava prelazi raspoloživa sredstva za sprovođenje Programa, izbor zahteva će se vršiti na osnovu kriterijuma koji će biti bliže definisani u Uputstvu.
Ministarstvo i Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju zajednički će vršiti promociju Programa.
Komisija za dodelu bespovratnih sredstava (u daljem tekstu: Komisija), koju rešenjem obrazuje ministar privrede, vrši pregledanje, kontrolu formalne ispravnosti i odlučuje o prihvatanju zahteva i dodeli bespovratnih sredstva.
Članovi Komisije se imenuju iz redova zaposlenih u Ministarstvu i Ministarstvu za brigu o porodici i demografiju.
Kriterijumi na osnovu kojih Komisija vrši kontrolu ispravnosti zahteva definisani su u odeljku 6. USLOVI ZA DODELU BESPOVRATNIH SREDSTAVA Programa. U toku postupka odlučivanja o dodeli bespovratnih sredstava koristiće se podaci iz registara i evidencija nadležnih organa: APR, CROSO i Poreska uprava.
Radi potpunijeg sagledavanja ispunjenosti kriterijuma, Komisija može da zatraži dodatnu dokumentaciju, pojašnjenja predloga i izvrši naknadnu verifikaciju podnete dokumentacije. Traženu dopunu privredni subjekt je u obavezi da dostavi Ministarstvu najkasnije sedmog dana od dana kada je primio obaveštenje o potrebnoj dopuni dokumentacije. Ukoliko se tražena dopuna dokumentacije ne dostavi u ovom roku, Komisija će rešenjem odbaciti zahtev.
Komisija može zahtev odobriti u celosti ili delimično, odnosno odbiti ili odbaciti.
Komisija zadržava pravo da ne dodeli bespovratna sredstva, odnosno donese rešenje o odbijanju zahteva u slučaju sumnje u verodostojnost dokumentacije, reputacioni rizik privrednog subjekta, kao i sumnje da se oprema nabavlja u cilju špekulativnih radnji, a ne ostvarivanja specifičnih ciljeva Programa.
Komisija odlučuje o svim naknadnim zahtevima korisnika za izmenama rešenja o dodeli bespovratnih sredstava usled nastupanja nepredviđenih okolnosti. Komisija može odobriti produžetak roka za realizaciju ukupnog ulaganja podržanog programom, koji može biti duži od roka koji je definisan Programom, promenu dobavljača/ izvođača radova ili opreme, ali ne i funkcionalne namene opreme koja je predmet nabavke. U situaciji kada Komisija odlučuje o zahtevu za izmenu rešenja, Komisija ne može da povećava iznos bespovratnih sredstava koji je odobren prvobitnim rešenjem. Ukoliko se izmenom rešenja povećava ukupna vrednost ulaganja, privredni subjekt ima obavezu da razliku u odnosu na prethodnu ukupnu vrednost investicionog ulaganja finansira iz sopstvenih sredstava.
Kod nastupanja vanrednih okolnosti (požara, poplava i dr.), usled kojih je došlo do uništenja predmeta finansiranja, korisnik je dužan da o tome obavesti Ministarstvo i dostavi odgovarajuću potvrdu nadležnog organa, osiguravajućeg društva ili nekog drugog pravnog lica kojim se dokazuje nastupanje vanredne okolnosti, dok o eventualnom daljem postupanju u vezi sa prethodno odobrenim zahtevom korisnika odlučuje ministar.
U slučaju kada, nakon donošenja Rešenja, Komisija dođe do saznanja na osnovu kojih se dovodi u sumnju verodostojnost dokumentacije i činjenica, na osnovu kojih je Komisija donela Rešenje o dodeli bespovratnih sredstava, ministar privrede zadržava pravo da po službenoj dužnosti, donese Rešenje kojim će poništiti prethodno doneto rešenje o dodeli bespovratnih sredstava. U slučaju da je ugovor o dodeli bespovratnih sredstava u međuvremenu potpisan sa korisnikom, on će biti raskinut, a korisnik je u obavezi da bez odlaganja izvrši povraćaj bespovratnih sredstava.
Privredni subjekti čije je zahteve Komisija odbila ili odbacila, imaju pravo na žalbu u roku od 15 dana od dana prijema rešenja.
Žalba se podnosi ministru privrede, u skladu sa Uputstvom.
O žalbi odlučuje ministar privrede u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.
7.4. Postupak dodele, ugovaranja i isplate bespovratnih sredstava
Korisnici će uz rešenje o dodeli bespovratnih sredstava dobiti ugovor o dodeli bespovratnih sredstava koji će, nakon potpisivanja, vratiti Ministarstvu. Datumom zaključenja ugovora se smatra onaj datum kada je ugovor potpisan od strane Ministarstva. Smatraće se da su odustali od dodeljenih sredstava oni privredni subjekti koji nisu potpisali ugovor o dodeli bespovratnih sredstava u roku od 15 dana od datuma prijema rešenja i ugovora niti su blagovremeno uložili žalbu na rešenje. U tom slučaju Ministarstvo će doneti rešenje o poništavanju rešenja o dodeli bespovratnih sredstava.
Ugovor o dodeli bespovratnih sredstava naročito sadrži novčani iznos koji se dodeljuje korisniku sredstava, namene za koje se sredstva dodeljuju, način prenosa bespovratnih sredstava, obavezu korisnika da ukoliko sredstva budžeta ne iskoristi namenski mora da ista vrati u skladu sa ugovorom, obavezu korisnika da investiciono ulaganje okonča najkasnije do 30. juna 2025. godine, kao i vremenski okvir u kom privredni subjekt predmet investicionog ulaganja ne sme da otuđi niti isti da u najam.
Uz ugovor se prilaže i blanko solo menica i jedna lična menica privrednog subjekta korisnika bespovratnih sredstava, registrovanu u poslovnoj banci sa meničnim ovlašćenjem, na način i prema uslovima koji su definisani ugovorom, a koja služi kao sredstvo obezbeđenja za dodelu bespovratnih sredstava u slučaju da se utvrdi nenamensko trošenje sredstava ili eventualne zloupotrebe. Nakon isteka roka od jedne godine od zaključenja ugovora, odnosno aneksa ugovora (ukoliko postoji), ukoliko je korisnik sredstava ispunio sve obaveze predviđene ugovorom o bespovratnim sredstvima, na zahtev korisnika, vraćaju se menice koje su bile sredstvo obezbeđenja za bespovratna sredstva.
Po zaključenju ugovora o dodeli bespovratnih sredstava, Ministarstvo će, u roku od 15 dana preneti odobrena bespovratna sredstva na poseban, namenski račun privrednog subjekta.
Nakon donošenja rešenja Komisije rok za nabavku opreme odnosno repromaterijala, koji je naveden u profakturi ne može se menjati osim u posebno opravdanim slučajevima na obrazložen zahtev korisnika. Ukoliko je zahtev opravdan, Komisija donosi rešenje o izmeni prethodno donetog rešenja o dodeli bespovratnih sredstava, a Ministarstvo, u skladu sa tim, potpisuje aneks Ugovora sa krajnjim korisnikom.
7.5. Obaveze korisnika bespovratnih sredstava
Korisnik sredstava je dužan da investiciju za koju su mu odobrena sredstva realizuje po uplati bespovratnih sredstava, a najkasnije do 30. juna 2025. godine.
Korisnik sredstava je u obavezi da sredstva upotrebi u skladu sa namenom za koju su mu odobrena.
Korisnik sredstava ne može u roku od jedne godine od dana zaključenja ugovora, odnosno aneksa ugovora (ukoliko postoji) o dodeli bespovratnih sredstava da:
- obriše iz registra preduzetničku radnju, odnosno pokrene postupak likvidacije ili stečaja privrednog društva,
- otuđi, odnosno proda ili založi predmet nabavke, niti da isti da u zakup.
U slučaju nepoštovanja obaveza definisanih ugovorom o dodeli bespovratnih sredstava, korisnik je u obavezi da vrati odobrena bespovratna sredstva uvećana za zakonsku zateznu kamatu u skladu sa važećim zakonom o zateznoj kamati, koja se obračunava od datuma isplate sredstava korisniku.
U slučaju da nastupi nemogućnost ispunjenja ugovora, za koju ne odgovara nijedna ugovorna strana, pristupiće se sporazumnom raskidu ugovora kojim će strane regulisati posledice raskida, primenom odredaba Zakona o obligacionim odnosima ("Službeni list SFRJ", br. 29/78, 39/85, 45/89 - USJ i 57/89, "Službeni list SRJ", broj 31/93 i "Službeni glasnik RS", broj 18/20) kojima je uređen institut nemogućnosti ispunjenja.
Korisnik sredstava je u obavezi da blagovremeno dostavi Ministarstvu, za potrebe kontrole, dokaze za proveru utroška odobrenih bespovratnih sredstava, kao i da u periodu od godinu dana od zaključenja ugovora, odnosno aneksa ugovora (ukoliko postoji), za potrebe namenske kontrole, obezbedi sve neophodne uslove i dokumentaciju.
Korisnik sredstava je dužan da, u slučaju nastupanja nepredviđenih okolnosti koje su dovele do odstupanja od uslova definisanih u rešenju o dodeli bespovratnih sredstava, dostavi zahtev za izmenu prvobitno odobrenog rešenja ili zahtev za odustajanje od prvobitno odobrenog rešenja (u celosti ili delimično) i da elektronskim putem o tome obavesti Ministarstvo, nakon čega Komisija odlučuje o predmetnom zahtevu.
Korisnik sredstava je u obavezi da Ministarstvu, ARRA i Komisiji za kontrolu državne pomoći, u cilju praćenja korišćenja sredstava, omogući nadzor u svakoj fazi realizacije aktivnosti tako što će u svakom momentu biti omogućena kontrola realizacije aktivnosti i uvid u finansijsku dokumentaciju.
Ukoliko se na zakazanoj terenskoj kontroli za utvrđivanje namenskog korišćenja odobrenih i dodeljenih sredstava ne pojavi osnivač, ugovor će biti raskinut.
8. PRAĆENJE REALIZACIJE PROGRAMA
Neposredno nakon završene nabavke opreme od strane privrednog subjekta, u cilju provere namenskog utroška sredstava, ARRA vrši terensku kontrolu.
Korisnik sredstava dužan je da po završetku aktivnosti dostavi Ministarstvu svu dokumentaciju za pravdanje sredstava čiji će sadržaj biti detaljno definisan ugovorom. Navedena dokumentacija mora biti dostavljena Ministarstvu do 31. oktobar 2025. godine.
Ministarstvo će po završetku svih aktivnosti dostaviti izveštaj o realizaciji Programa Vladi radi informisanja.
SPISAK URBANIH NASELJA U REPUBLICI SRBIJI
|
Urbano naselje |
Ukupan broj stanovnika |
Ukupan broj stanova |
Kriterijumi |
Jedinica lokalne samouprave |
||
Centar JLS |
Popis stanovništva |
Banja |
|||||
1. |
Ada |
9564 |
4600 |
* |
* |
|
Ada |
2. |
Aleksandrovac |
6228 |
2367 |
* |
* |
|
Aleksandrovac |
3. |
Aleksinac |
16685 |
6885 |
* |
* |
|
Aleksinac |
4. |
Alibunar |
3007 |
1319 |
* |
* |
|
Alibunar |
5. |
Apatin |
17411 |
7489 |
* |
* |
|
Apatin |
6. |
Aranđelovac |
24797 |
10750 |
* |
* |
* |
Aranđelovac |
7. |
Arilje |
6763 |
2658 |
* |
* |
|
Arilje |
8. |
Babušnica |
4601 |
1765 |
* |
|
|
Babušnica |
9. |
Bajina Bašta |
9148 |
3506 |
* |
* |
|
Bajina Bašta |
10. |
Banatski Karlovac |
5082 |
3541 |
|
* |
|
Alibunar |
11. |
Banja |
566 |
141 |
|
|
* |
Novi Pazar |
12. |
Banja |
/ |
/ |
|
* |
|
Istok |
13. |
Banja Koviljača |
5151 |
2833 |
|
* |
* |
Loznica |
14. |
Barajevo |
9158 |
4573 |
|
* |
|
Beograd |
15. |
Batočina |
5804 |
2273 |
* |
|
|
Batočina |
16. |
Bač |
5399 |
2295 |
* |
* |
|
Bač |
17. |
Bačka Palanka |
28239 |
10404 |
* |
* |
|
Bačka Palanka |
18. |
Bačka Topola |
14573 |
6277 |
* |
* |
|
Bačka Topola |
19. |
Bački Jarak |
5687 |
1947 |
|
* |
|
Temerin |
20. |
Bački Petrovac |
6155 |
2841 |
* |
* |
|
Bački Petrovac |
21. |
Bela Palanka |
8143 |
3420 |
* |
|
|
Bela Palanka |
22. |
Bela Crkva |
9080 |
4293 |
* |
* |
|
Bela Crkva |
23. |
Beli Potok |
3621 |
1329 |
|
* |
|
Beograd |
24. |
Beograd |
1166763 |
593101 |
* |
* |
|
Beograd |
25. |
Beočin |
7839 |
3037 |
* |
* |
|
Beočin |
26. |
Bečej |
23895 |
10204 |
* |
* |
* |
Bečej |
27. |
Blace |
5253 |
2302 |
* |
|
|
Blace |
28. |
Bogatić |
6488 |
2509 |
* |
|
|
Bogatić |
29. |
Bojnik |
3100 |
1179 |
* |
|
|
Bojnik |
30. |
Boljevac |
3333 |
1587 |
* |
* |
|
Boljevac |
31. |
Bor |
34160 |
14606 |
* |
* |
|
Bor |
32. |
Borča |
46086 |
16948 |
|
* |
|
Beograd |
33. |
Bosilegrad |
2624 |
1164 |
* |
|
|
Bosilegrad |
34. |
Brestovac |
2690 |
2392 |
|
|
* |
Bor |
35. |
Brus |
4636 |
1844 |
* |
|
|
Brus |
36. |
Bujanovac |
18067 |
6701 |
* |
|
* |
Bujanovac |
37. |
Valjevo |
58932 |
23617 |
* |
* |
|
Valjevo |
38. |
Varvarin |
2169 |
948 |
* |
|
|
Varvarin |
39. |
Velika Plana |
16088 |
6578 |
* |
|
|
Velika Plana |
40. |
Veliko Gradište |
5825 |
3565 |
* |
* |
|
Veliko Gradište |
41. |
Vitina |
/ |
/ |
* |
|
|
Vitina |
42. |
Vladimirci |
1662 |
746 |
* |
|
|
Vladimirci |
43. |
Vladičin Han |
8030 |
3008 |
* |
* |
|
Vladičin Han |
44. |
Vlasotince |
15882 |
5372 |
* |
|
|
Vlasotince |
45. |
Vranje |
55138 |
19863 |
* |
* |
|
Vranje |
46. |
Vranjska Banja |
5347 |
1838 |
|
* |
* |
Vranje |
47. |
Vrbas |
24112 |
8833 |
* |
* |
|
Vrbas |
48. |
Vrdnik |
3092 |
2194 |
|
|
* |
Irig |
49. |
Vrnjačka Banja |
10065 |
8118 |
* |
|
* |
Vrnjačka Banja |
50. |
Vršac |
36040 |
15217 |
* |
* |
|
Vršac |
51. |
Vučitrn |
/ |
/ |
* |
|
|
Vučitrn |
52. |
Vučje |
2865 |
1056 |
|
* |
|
Leskovac |
53. |
Gamzigrad |
683 |
374 |
|
|
* |
Zaječar |
54. |
Gadžin Han |
1223 |
679 |
* |
|
|
Gadžin Han |
55. |
Glogovac |
/ |
/ |
* |
|
|
Glogovac |
56. |
Gnjilane |
/ |
/ |
* |
|
|
Gnjilane |
57. |
Golubac |
1653 |
1120 |
* |
|
|
Golubac |
58. |
Gornja Trepča |
556 |
986 |
|
|
* |
Čačak |
59. |
Gornji Milanovac |
24216 |
9527 |
* |
* |
|
Gornji Milanovac |
60. |
Grdelica |
2136 |
829 |
|
* |
|
Leskovac |
61. |
Grocka |
8441 |
4843 |
|
* |
|
Beograd |
62. |
Despotovac |
4197 |
2240 |
* |
* |
|
Despotovac |
63. |
Dečani |
/ |
/ |
* |
|
|
Dečani |
64. |
Dimitrovgrad |
6278 |
2767 |
* |
|
|
Dimitrovgrad |
65. |
Dobanovci |
8503 |
3006 |
|
* |
|
Beograd |
66. |
Doljevac |
1657 |
621 |
* |
|
|
Doljevac |
67. |
Donji Milanovac |
2410 |
1401 |
|
* |
|
Majdanpek |
68. |
Dragaš |
/ |
/ |
|
* |
|
Gora |
69. |
Đakovica |
/ |
/ |
* |
|
|
Đakovica |
70. |
Žabalj |
9161 |
3444 |
* |
* |
|
Žabalj |
71. |
Žabari |
1174 |
778 |
* |
|
|
Žabari |
72. |
Žagubica |
2590 |
1475 |
* |
|
|
Žagubica |
73. |
Žitište |
2903 |
1183 |
* |
* |
|
Žitište |
74. |
Žitorađa |
3370 |
1144 |
* |
|
|
Žitorađa |
75. |
Zaječar |
38165 |
15574 |
* |
* |
|
Zaječar |
76. |
Zvečan |
/ |
/ |
* |
|
|
Zvečan |
77. |
Zlatibor |
2821 |
6347 |
|
* |
|
Čajetina |
78. |
Zrenjanin |
76511 |
32089 |
* |
* |
|
Zrenjanin |
79. |
Zubin Potok |
/ |
/ |
* |
|
|
Zubin Potok |
80. |
Ivanjica |
11715 |
4203 |
* |
* |
* |
Ivanjica |
81. |
Inđija |
26025 |
9632 |
* |
* |
|
Inđija |
82. |
Irig |
4415 |
2228 |
* |
* |
|
Irig |
83. |
Istok |
/ |
/ |
* |
|
|
Istok |
84. |
Jagodina |
37282 |
17827 |
* |
* |
|
Jagodina |
85. |
Jaša Tomić |
2373 |
1251 |
|
* |
|
Sečanj |
86. |
Jošanička Banja |
1036 |
592 |
|
* |
* |
Raška |
87. |
Kanjiža |
9871 |
4539 |
* |
* |
* |
Kanjiža |
88. |
Kačanik |
/ |
/ |
* |
|
|
Kačanik |
89. |
Kačarevo |
7100 |
2481 |
|
* |
|
Pančevo |
90. |
Kikinda |
38065 |
15807 |
* |
* |
|
Kikinda |
91. |
Kladovo |
8869 |
4565 |
* |
|
|
Kladovo |
92. |
Klina |
/ |
/ |
* |
|
|
Klina |
93. |
Knić |
2181 |
1128 |
* |
|
|
Knić |
94. |
Knjaževac |
18404 |
7630 |
* |
|
|
Knjaževac |
95. |
Kovačica |
6259 |
2740 |
* |
* |
|
Kovačica |
96. |
Kovin |
13515 |
5465 |
* |
* |
|
Kovin |
97. |
Kosjerić |
3992 |
1643 |
* |
* |
|
Kosjerić |
98. |
Kosovo Polje |
/ |
/ |
* |
|
|
Kosovo Polje |
99. |
Kosovska Kamenica |
/ |
/ |
* |
|
|
Kosovska Kamenica |
100. |
Kosovska Mitrovica |
/ |
/ |
* |
|
|
Kosovska Mitrovica |
101. |
Kostolac |
9569 |
3655 |
|
* |
|
Požarevac |
102. |
Koceljeva |
4182 |
1823 |
* |
|
|
Koceljeva |
103. |
Kragujevac |
150835 |
61631 |
* |
* |
|
Kragujevac |
104. |
Kraljevo |
64175 |
25570 |
* |
* |
|
Kraljevo |
105. |
Krupanj |
4429 |
1804 |
* |
* |
|
Krupanj |
106. |
Kruševac |
58745 |
24205 |
* |
* |
|
Kruševac |
107. |
Kula |
17866 |
7039 |
* |
* |
|
Kula |
108. |
Kuršumlija |
13200 |
5297 |
* |
|
|
Kuršumlija |
109. |
Kučevo |
3944 |
2204 |
* |
|
|
Kučevo |
110. |
Lazarevac |
26006 |
9684 |
|
* |
|
Beograd |
111. |
Lajkovac |
3249 |
1434 |
* |
* |
|
Lajkovac |
112. |
Lapovo |
7143 |
2952 |
* |
|
|
Lapovo |
113. |
Lebane |
9272 |
3629 |
* |
|
|
Lebane |
114. |
Leposavić |
/ |
/ |
* |
|
|
Leposavić |
115. |
Leskovac |
60288 |
22449 |
* |
* |
|
Leskovac |
116. |
Lešak |
/ |
/ |
|
* |
|
Leposavić |
117. |
Lipljan |
/ |
/ |
* |
|
|
Lipljan |
118. |
Loznica |
19212 |
8514 |
* |
* |
|
Loznica |
119. |
Lukovo |
275 |
145 |
|
|
* |
Kuršumlija |
120. |
Lučani |
3387 |
1382 |
* |
* |
|
Lučani |
121. |
Ljig |
3226 |
1514 |
* |
* |
* |
Ljig |
122. |
Ljubovija |
3929 |
1498 |
* |
|
|
Ljubovija |
123. |
Majdanpek |
7699 |
4018 |
* |
* |
|
Majdanpek |
124. |
Mali Zvornik |
4407 |
1882 |
* |
* |
|
Mali Zvornik |
125. |
Mali Iđoš |
4890 |
2421 |
* |
* |
|
Mali Iđoš |
126. |
Malo Crniće |
724 |
387 |
* |
|
|
Malo Crniće |
127. |
Mataruška Banja |
2950 |
1218 |
|
* |
* |
Kraljevo |
128. |
Mačvanska Mitrovica |
3873 |
1487 |
|
* |
|
Sremska Mitrovica |
129. |
Medveđa |
2860 |
1173 |
* |
|
|
Medveđa |
130. |
Merošina |
905 |
307 |
* |
|
|
Merošina |
131. |
Mionica |
1620 |
742 |
* |
* |
|
Mionica |
132. |
Mladenovac |
23609 |
9803 |
|
* |
|
Beograd |
133. |
Mol |
6009 |
2840 |
|
* |
|
Ada |
134. |
Negotin |
16882 |
8395 |
* |
|
|
Negotin |
135. |
Niš |
183164 |
83608 |
* |
* |
|
Niš |
136. |
Niška Banja |
4380 |
2130 |
|
* |
* |
Niš |
137. |
Nova Varoš |
8795 |
3505 |
* |
* |
|
Nova Varoš |
138. |
Nova Crnja |
1509 |
840 |
* |
|
|
Nova Crnja |
139. |
Novi Bečej |
13133 |
5802 |
* |
* |
|
Novi Bečej |
140. |
Novi Kneževac |
6960 |
3016 |
* |
* |
|
Novi Kneževac |
141. |
Novi Pazar |
66527 |
17679 |
* |
* |
|
Novi Pazar |
142. |
Novi Sad |
231798 |
118762 |
* |
* |
|
Novi Sad |
143. |
Novo Brdo |
/ |
/ |
* |
|
|
Novo Brdo |
144. |
Obilić |
/ |
/ |
* |
|
|
Obilić |
145. |
Obrenovac |
25429 |
10355 |
|
* |
|
Beograd |
146. |
Ovča |
2742 |
902 |
|
* |
|
Beograd |
147. |
Ovčar Banja |
122 |
73 |
|
|
* |
Čačak |
148. |
Opovo |
4527 |
1729 |
* |
* |
|
Opovo |
149. |
Orahovac |
/ |
/ |
* |
|
|
Orahovac |
150. |
Osečina |
2704 |
1097 |
* |
|
|
Osečina |
151. |
Ostružnica |
4218 |
1574 |
|
* |
|
Beograd |
152. |
Odžaci |
8811 |
3771 |
* |
* |
|
Odžaci |
153. |
Palić |
7771 |
3226 |
|
* |
* |
Subotica |
154. |
Pančevo |
76203 |
32431 |
* |
* |
|
Pančevo |
155. |
Paraćin |
25104 |
10594 |
* |
* |
|
Paraćin |
156. |
Petrovaradin |
14810 |
15651 |
|
* |
|
Petrovaradin |
157. |
Petrovac na Mlavi |
7447 |
3898 |
* |
|
|
Petrovac na Mlavi |
158. |
Peć |
/ |
/ |
* |
|
|
Peć |
159. |
Pećinci |
2581 |
905 |
* |
|
|
Pećinci |
160. |
Pinosava |
3151 |
1132 |
|
* |
|
Beograd |
161. |
Pirot |
38785 |
15109 |
* |
* |
|
Pirot |
162. |
Plandište |
3825 |
1532 |
* |
|
|
Plandište |
163. |
Podujevo |
/ |
/ |
* |
|
|
Podujevo |
164. |
Požarevac |
44183 |
19908 |
* |
* |
|
Požarevac |
165. |
Požega |
13153 |
5052 |
* |
* |
|
Požega |
166. |
Preševo |
3080 |
1673 |
* |
|
|
Preševo |
167. |
Priboj |
14920 |
5883 |
* |
* |
|
Priboj |
168. |
Prizren |
/ |
/ |
* |
|
|
Prizren |
169. |
Prijepolje |
13330 |
4740 |
* |
* |
|
Prijepolje |
170. |
Priština |
/ |
/ |
* |
|
|
Priština |
171. |
Prokuplje |
27333 |
10882 |
* |
* |
|
Prokuplje |
172. |
Prolom |
131 |
537 |
|
|
* |
Kuršumlija |
173. |
Ražanj |
1245 |
578 |
* |
|
|
Ražanj |
174. |
Rača |
2603 |
1102 |
* |
|
|
Rača |
175. |
Raška |
6590 |
2468 |
* |
|
|
Raška |
176. |
Rekovac |
1587 |
901 |
* |
|
|
Rekovac |
177. |
Resavica |
2035 |
913 |
|
* |
|
Despotovac |
178. |
Ruma |
30076 |
11584 |
* |
* |
|
Ruma |
179. |
Svilajnac |
9198 |
4927 |
* |
* |
|
Svilajnac |
180. |
Svrljig |
7553 |
2975 |
* |
|
|
Svrljig |
181. |
Sevojno |
7101 |
2664 |
|
* |
|
Užice |
182. |
Senta |
18704 |
9283 |
* |
* |
|
Senta |
183. |
Sečanj |
2107 |
949 |
* |
|
|
Sečanj |
184. |
Sijarinska Banja |
376 |
292 |
|
* |
* |
Medveđa |
185. |
Sjenica |
14060 |
4240 |
* |
* |
|
Sjenica |
186. |
Smederevo |
64175 |
25832 |
* |
* |
|
Smederevo |
187. |
Smederevska Palanka |
23601 |
10344 |
* |
|
* |
Smederevska Palanka |
188. |
Sokobanja |
7982 |
4776 |
* |
|
* |
Sokobanja |
189. |
Sombor |
47623 |
20033 |
* |
* |
|
Sombor |
190. |
Srbica |
/ |
/ |
* |
|
|
Srbica |
191. |
Srbobran |
12009 |
5035 |
* |
* |
|
Srbobran |
192. |
Sremska Kamenica |
12273 |
6480 |
|
* |
|
Novi Sad |
193. |
Sremska Mitrovica |
37751 |
15415 |
* |
* |
|
Sremska Mitrovica |
194. |
Sremski Karlovci |
8750 |
4902 |
* |
* |
|
Sremski Karlovci |
195. |
Stara Pazova |
18602 |
6710 |
* |
* |
|
Stara Pazova |
196. |
Starčevo |
7473 |
2734 |
|
* |
|
Pančevo |
197. |
Subotica |
97910 |
43518 |
* |
* |
|
Subotica |
198. |
Suva Reka |
/ |
/ |
* |
|
|
Suva Reka |
199. |
Surdulica |
10888 |
3991 |
* |
* |
|
Surdulica |
200. |
Surčin |
18205 |
6489 |
|
* |
|
Beograd |
201. |
Temerin |
19661 |
7045 |
* |
* |
|
Temerin |
202. |
Titel |
5294 |
2386 |
* |
|
|
Titel |
203. |
Topola |
4973 |
2170 |
* |
|
|
Topola |
204. |
Trgovište |
1767 |
708 |
* |
|
|
Trgovište |
205. |
Trstenik |
15282 |
6364 |
* |
|
|
Trstenik |
206. |
Tutin |
10094 |
2948 |
* |
|
|
Tutin |
207. |
Ćićevac |
4667 |
2178 |
* |
|
|
Ćićevac |
208. |
Ćuprija |
19471 |
9055 |
* |
* |
|
Ćuprija |
209. |
Ub |
6191 |
2692 |
* |
* |
|
Ub |
210. |
Užice |
52646 |
21115 |
* |
* |
|
Užice |
211. |
Umka |
5272 |
1973 |
|
* |
|
Beograd |
212. |
Uroševac |
/ |
/ |
* |
|
|
Uroševac |
213. |
Futog |
18641 |
5758 |
|
* |
|
Novi Sad |
214. |
Crvenka |
9001 |
3429 |
|
* |
|
Kula |
215. |
Crna Trava |
434 |
412 |
* |
|
|
Crna Trava |
216. |
Čajetina |
3336 |
1333 |
* |
|
|
Čajetina |
217. |
Čačak |
73331 |
29575 |
* |
* |
|
Čačak |
218. |
Čoka |
4028 |
1869 |
* |
* |
|
Čoka |
219. |
Šabac |
53919 |
23982 |
* |
* |
|
Šabac |
220. |
Šid |
14893 |
6094 |
* |
* |
|
Šid |
221. |
Štimlje |
/ |
/ |
* |
|
|
Štimlje |
222. |
Štrpce |
/ |
/ |
* |
|
|
Štrpce |