PRAVILNIK
O UTVRĐIVANJU STATUSA VOZILA OD ISTORIJSKOG ZNAČAJA

("Sl. glasnik RS", br. 59/2024)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se postupak utvrđivanja statusa, oduzimanja statusa i razvrstavanja vozila od istorijskog značaja (oldtajmera), sadržaj i način vođenja evidencije, kao i izgled i sadržaj potvrde o vozilima od istorijskog značaja i bliži uslovi koje mora da ispuni pravno lice za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja.

Član 2

Vozilo od istorijskog značaja (oldtajmer) je motorno vozilo ili priključno vozilo, koje je proizvedeno ili registrovano pre 30 i više godina, koje je u voznom stanju, održavano u originalnom ili približno originalnom stanju, i kao takvo, predstavlja materijalni spomenik tehničke kulture, tradicije i društvenog nasleđa za koje je utvrđen status vozila od istorijskog značaja, u skladu sa uslovima ovog pravilnika.

Član 3

Pojmovi i definicije korišćene u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) Model vozila je definisan jedinstvenim spoljnim izgledom karoserije i jedinstvenom komercijalnom oznakom jednog tipa vozila;

2) Period je vremensko razdoblje koje započinje godinom početka proizvodnje modela vozila, a završava se nakon 15 godina od godine proizvodnje vozila;

3) FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) je međunarodna nevladina organizacija posvećena očuvanju, zaštiti i promociji vozila od istorijskog značaja i srodne kulture;

4) FIVA identifikaciona karta (u daljem tekstu FIVA karta) je međunarodni dokument standardizovan od strane FIVA-e i koji izdaje ovlašćeni nacionalni predstavnik FIVA-e u određenoj zemlji, koji sadrži identifikaciju, tehničke specifikacije i istoriju određenog vozila u trenutku izdavanja;

5) Savez je savez klubova istorijskih vozila koji ispunjava uslove definisane ovim pravilnikom;

6) Standardno istorijsko vozilo je istorijsko vozilo koje odgovara specifikacijama proizvođača, uz dozvoljene prepravke prema uslovima datim u ovom pravilniku;

7) Replika istorijskog vozila predstavlja kopiju određenog modela istorijskog vozila, proizvedenu van perioda, od strane proizvođača originalnog vozila;

8) Reprodukcija istorijskog vozila predstavlja kopiju određenog modela istorijskog vozila, proizvedenu van perioda, koju nije proizveo proizvođač originalnog vozila.

II UTVRĐIVANJE STATUSA, ODUZIMANJE STATUSA I RAZVRSTAVANJE VOZILA OD ISTORIJSKOG ZNAČAJA (OLDTAJMER), IZGLED I SADRŽAJ POTVRDE O VOZILU OD ISTORIJSKOG ZNAČAJA

Član 4

Utvrđivanje statusa vozila od istorijskog značaja sprovodi se ispitivanjem tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila na osnovu procedure za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja definisane ovim pravilnikom, koja je data u Prilogu 1. - Procedura za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja (u daljem tekstu: ispitivanje) obuhvata:

1) proveru usaglašenosti vozila sa podnetom dokumentacijom;

2) utvrđivanje tehničkih karakteristika vozila;

3) utvrđivanje originalnosti vozila, odnosno očuvanosti vozila u originalnom ili približno originalnom stanju;

4) utvrđivanje funkcionalnosti vozila sa ciljem provere da li je vozilo u voznom stanju.

Postupak vizuelnog pregleda sa ciljem provere originalnosti i očuvanosti vozila i postupak provere funkcionalnosti vozila opisani su u Prilogu 2. - Postupak vizuelnog pregleda i provere funkcionalnosti vozila i njegovih sistema, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Potvrdu o vozilu od istorijskog značaja (u daljem tekstu: Potvrda) izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja (u daljem tekstu: Agencija).

Član 5

Vozila od istorijskog značaja se razvrstavaju u jednu od tri klase, a prema definicijama datim u ovom pravilniku:

1) standardno istorijsko vozilo;

2) replika istorijskog vozila;

3) reprodukcija istorijskog vozila.

Reprodukcija istorijskog vozila može se smatrati vozilom od istorijskog značaja ukoliko ispunjava uslove propisane ovim pravilnikom samo u slučaju da predstavlja kopiju retkog i istorijski značajnog modela vozila, uz saglasnost Agencije.

Član 6

Zahtev za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja (u daljem tekstu: zahtev) podnosi vlasnik vozila ili lice koje on ovlasti Agenciji preko ovlašćenog pravnog lica za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja (u daljem tekstu: ovlašćeno pravno lice). Zahtev za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja (Obrazac 1.) odštampan je uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana podnosi se sledeća dokumentacija:

1) dokumenta koja sadrže tehničke podatke potrebne za registraciju vozila (za prethodno registrovano vozilo - saobraćajnu dozvolu/potvrdu o registraciji/potvrdu o privremenoj registraciji, ukoliko je vozilo registrovano; uverenje iz evidencije u jedinstvenom registru vozila ukoliko je stranka izgubila saobraćajnu dozvolu; za vozilo koje nije bilo registrovano - dokument koji izdaje proizvođač vozila ili njegov ovlašćeni predstavnik ili drugi dokaz iz koga se mogu obezbediti neophodni podaci);

2) fotokopija Jedinstvene carinske isprave ili dokaz da je započet carinski postupak (uz original na uvid) i inostranu saobraćajnu dozvolu ukoliko se vozilo uvozi kao upotrebljavano;

3) ispravu kojom se potvrđuje pravo svojine, ako vozilo nije prethodno registrovano na ime lica navedenog u zahtevu;

4) FIVA identifikaciona karta (ako je izdata i važeća) ili ostala dokumenta na osnovu kojih se mogu utvrditi tehničke karakteristike vozila, usaglašenost vozila sa originalnim stanjem, izvršene izmene ili poboljšanja konstrukcije i činjenice koje se odnose na istorijske događaje ili osobe koje su povezane sa predmetnim vozilom;

5) fotografije vozila (spoljašnjost, unutrašnjost, motorni prostor) u stanju u kom se nalazi u trenutku podnošenja zahteva;

6) dokazi o sprovedenim ispitivanjima prepravki na vozilu, ukoliko ih je bilo;

7) U slučaju reprodukcije istorijskog vozila, dokaz o sprovedenom ispitivanju pojedinačno proizvedenog, odnosno prepravljenog vozila, u zavisnosti od načina na koji je reprodukcija izrađena. Dokazom o sprovedenom ispitivanju u inostranstvu se može smatrati i evidencija o sprovedenom ispitivanju u saobraćajnoj dozvoli.

Pri ispitivanju se može koristiti i druga relevantna dokumentacija za utvrđivanje činjenica vezanih za vozilo koje je predmet ispitivanja.

Član 7

Ispitivanje sprovodi Agencija ili pravno lice koje ona ovlasti, pri čemu u postupku ispitivanja učestvuje tehnička komisija.

Tehničku komisiju čine tri stručna lica za utvrđivanje statusa vozila od istorijskog značaja (u daljem tekstu: stručna lica).

Spisak stručnih lica sačinjava Agencija i vodi ga u elektronskoj formi.

Na spisku stručnih lica se, pored predstavnika Agencije, mogu nalaziti i predstavnici ovlašćenih pravnih lica i saveza, na osnovu predloga i potvrde o specifičnim znanjima koje za svoje članove izdaje ovlašćeno pravno lice, odnosno savez.

Sastav tehničke komisije određuje Agencija izborom članova komisije sa spiska stručnih lica, tako da ovlašćena pravna lica i savezi ne mogu imati više od po jednog predstavnika.

U slučaju da ispitivanje sprovodi ovlašćeno pravno lice, u sastavu tehničke komisije mora se nalaziti jedan predstavnik Agencije ili ovlašćenog pravnog lica.

Član 8

Vozilo koje se ispituje mora biti kompletno, čisto, bez značajnih oštećenja i u voznom stanju.

Član 9

Pri ispitivanju tehnička komisija sprovodi sledeće aktivnosti:

1) pregled dostavljene dokumentacije, koja se odnosi na predmetni tip/varijantu/verziju, odnosno model vozila;

2) identifikaciju vozila;

3) vizuelni pregled vozila (spoljašnjosti, unutrašnjosti i sistema vozila) u skladu sa zapisnikom o ispitivanju vozila tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja;

4) proveru funkcionalnosti vozila i njegovih sistema u skladu sa zapisnikom o ispitivanju, a koja može uključiti i vožnju vozila;

5) odgovarajuća merenja (masa i dimenzija), ukoliko je potrebno;

6) fotografisanje vozila i njegovih identifikacionih oznaka;

7) utvrđivanje tehničkih karakteristika, originalnosti, očuvanosti i funkcionalnosti vozila;

8) utvrđivanje klase istorijskog vozila;

9) donošenje zaključka o statusu vozila od istorijskog značaja.

Opis aktivnosti ispitivanja navedenih u tač. 2)-7) stava 1. ovog člana dat je u Prilogu 1. ovog pravilnika.

Član 10

Na osnovu popunjenog i potpisanog zapisnika o ispitivanju tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja, ovlašćeno pravno lice sačinjava izveštaj o ispitivanju tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja koji se dostavlja Agenciji.

Zapisnik o ispitivanju tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja (Obrazac 2.) i Izveštaj o ispitivanju tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja (Obrazac 3.) odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.

Član 11

Izveštaj o ispitivanju tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja (u daljem tekstu: izveštaj o ispitivanju) sadrži zaključak o statusu vozila od istorijskog značaja koji se donosi na osnovu mišljenja članova tehničke komisije prema utvrđenoj saobraznosti vozila sa dokumentacijom, tehničkim karakteristikama, originalnosti, očuvanosti i funkcionalnosti.

U okviru zapisnika o ispitivanju tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja (u daljem tekstu: zapisnik o ispitivanju vozila) članovi tehničke komisije mogu potpisati pozitivno ili negativno mišljenje o statusu vozila od istorijskog značaja. Ukoliko je mišljenje negativno, napomene na osnovu kojih je formirano negativno mišljenje moraju biti jasno navedene.

Zaključak o statusu vozila od istorijskog značaja u izveštaju o ispitivanju je pozitivan ukoliko su pozitivno mišljenje o statusu vozila od istorijskog značaja potpisala najmanje dva člana tehničke komisije. Zaključak o statusu vozila od istorijskog značaja na osnovu mišljenja članova tehničke komisije navodi se uz napomenu koja se može odnositi na izuzeća od pojedinih tehničkih uslova.

Član 12

Troškove pregleda dokumentacije, ispitivanja i izrade izveštaja o ispitivanju (pozitivnog ili negativnog) i izdavanja Potvrde o vozilu od istorijskog značaja ili duplikata, snosi podnosilac zahteva.

Član 13

Za vozilo za koje je izdata FIVA karta kojoj nije istekao rok važenja, vlasnik vozila ovlašćenom pravnom licu podnosi FIVA kartu i potrebnu dokumentaciju pri čemu nije neophodno dostavljanje preostale dokumentacije navedene u članu 6. stav 2. tačka 4) ovog pravilnika.

Za ispitivanje vozila iz stava 1. ovog člana nije neophodno formirati tehničku komisiju, već predstavnik ovlašćenog pravnog lica kojem je podnet zahtev, a koji se nalazi na spisku stručnih lica, samostalno sprovodi aktivnost identifikacije vozila, a ukoliko smatra da je potrebno sprovodi i ostale aktivnosti predviđene ovim pravilnikom.

Zapisnik o ispitivanju vozila se popunjava samo u delu koji se odnosi na identifikaciju vozila i potencijalne primedbe koje su uočene prilikom pregleda.

Ukoliko prilikom ispitivanja i obrade dokumentacije nisu uočene neusklađenosti i nedostaci, predstavnik ovlašćenog pravnog lica formira pozitivan izveštaj o ispitivanju na osnovu sopstvenog pozitivnog zaključka o statusu vozila od istorijskog značaja.

Ukoliko se prilikom ispitivanja i obrade dokumentacije uoče neusklađenosti i nedostaci, predstavnik ovlašćenog pravnog lica daje predlog tehničke komisije za ispitivanje vozila za nastavak postupka.

Član 14

Na osnovu pozitivnog izveštaja o ispitivanju Agencija izdaje podnosiocu zahteva dva primerka potvrde o vozilu od istorijskog značaja, u skladu sa zakonom.

Potvrda važi deset godina ili do nastanka bitne promene na vozilu, prepravke, promene stanja u pogledu originalnosti, značajnih oštećenja, odnosno narušene očuvanosti.

Potvrda o vozilu od istorijskog značaja (oldtajmer) (Obrazac 4.) odštampana je uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.

Status vozila od istorijskog značaja oduzima se u slučaju nastanka bitne promene na vozilu, prepravke, promene stanja u pogledu originalnosti, značajnih oštećenja i narušenosti očuvanosti vozila.

U slučaju iz stava 4. ovog člana, Agencija pokreće postupak oduzimanja statusa vozila od istorijskog značaja i u skladu sa potrebom postupka sprovodi proceduru iz člana 4. ovog pravilnika.

Na osnovu negativnog mišljenja o statusu vozila od istorijskog značaja odnosno negativnog izveštaja o ispitivanju, Agencija oduzima predmetnom vozilu status vozila od istorijskih značaja.

III SADRŽAJ I NAČIN VOĐENJA EVIDENCIJE O VOZILIMA OD ISTORIJSKOG ZNAČAJA

Član 15

Agencija vodi evidenciju o vozilima od istorijskog značaja u elektronskom odnosno pisanom obliku.

Evidenciju iz stava 1. ovog člana čini:

1) registar ispitivanja;

2) registar izdatih potvrda;

3) dosije ispitivanog vozila.

Registar ispitivanja vozila sadrži:

1) broj upisa u registar;

2) podatke o vlasniku vozila i podnosiocu zahteva;

3) podatke o identifikacionoj oznaci vozila, o vrsti, obliku karoserije, marki i tipu vozila;

4) rezultate i zaključak ispitivanja;

5) prateću fotodokumentaciju vozila;

6) vrstu izveštaja o ispitivanju (pozitivan ili negativan).

Registar izdatih potvrda sadrži:

1) broj Potvrde i datum izdavanja;

2) sadržaj Potvrde.

Dosije ispitivanog vozila sadrži:

1) zahtev za ispitivanje vozila;

2) dokumentaciju o vozilu;

3) zapisnik o ispitivanju vozila;

4) izveštaj o ispitivanju;

5) potvrdu o prijemu zahteva;

6) dokaz o uručenju potvrde o prijemu zahteva (primerak potvrde potpisan od strane podnosioca zahteva, dokaz o otpremanju odnosno dokaz o uručenju);

7) pozive za uređenje zahteva sa dokazima o uručenju u slučaju nepotpunih zahteva ili zahteva sa nedostacima.

Dosije se može arhivirati u pisanoj formi, ili u elektronskom obliku, sa svim zaštitnim merama od gubitaka.

IV USLOVI KOJE MORA DA ISPUNI PRAVNO LICE ZA ISPITIVANJE TEHNIČKIH KARAKTERISTIKA I OČUVANOSTI VOZILA OD ISTORIJSKOG ZNAČAJA

Član 16

Agencija može ovlastiti pravno lice da vrši ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja:

1) ako je ovlašćeno kao tehnička služba za kontrolu saobraznosti, u skladu sa propisom koji bliže uređuje postupak i način homologacionih ispitivanja i kontrole saobraznosti;

2) ako je ovlašćeno za ispitivanje vozila, u skladu sa propisom koji bliže uređuje postupak i način ispitivanja vozila;

3) ako ima zaposlena najmanje dva stručna lica iz oblasti vozila (diplomirani mašinski inženjer ili master inženjer mašinstva iz oblasti vozila) koja poseduju specifična tehnička znanja u pogledu ispitivanja vozila u cilju sticanja statusa vozila od istorijskog značaja;

4) ako poseduje odgovarajuću stručnu literaturu o vozilima koja su proizvedena pre 30 i više godina;

5) ako poseduje odgovarajuću računarsku opremu koja omogućava internet povezivanje sa serverom Agencije.

Proveru ispunjenosti uslova za pravno lice koje podnosi zahtev za ovlašćenje za poslove ispitivanja tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja sprovodi Agencija na osnovu zahteva pravnog lica.

Agencija formira Komisiju za ovlašćivanje pravnih lica.

Ispunjenost uslova u pogledu posedovanja ovlašćenja navedenih u stavu 1. tač. 1) i 2) ovog člana dokazuju se odgovarajućim rešenjima o ovlašćivanju pravnog lica koja je izdala Agencija.

Ispunjenost uslova u pogledu specifičnih tehničkih znanja iz oblasti vozila od istorijskog značaja (oldtajmera) zaposlenih lica dokazuje se neposrednim osvedočenjem ispitivanja u prostorijama podnosioca zahteva, odnosno ako je primenljivo na drugim lokacijama.

Nakon završene provere ispunjenosti uslova održava se sastanak Komisije za ovlašćivanje sa podnosiocem zahteva za ovlašćenje i pisanim ili usmenim putem se predočavaju komentari i zaključci uključujući eventualne nesaobraznosti i poziva se podnosilac zahteva da u dogovorenom roku odgovori na iste.

Komisija za ovlašćivanje uzima u obzir odgovore podnosioca zahteva i može po potrebi zatražiti dodatne dokaze o preduzetim aktivnostima, uključujući dodatna, odnosno ponovna osvedočenja.

Ako Agencija utvrdi da su svi zahtevi ispunjeni, sačinjava Izveštaj o ovlašćivanju i Rešenjem ovlašćuje pravno lice kao pravno lice za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja.

Jedan primerak Rešenja sa potpisanim Izveštajem o ovlašćivanju dostavlja se ovlašćenom pravnom licu.

Član 17

Agencija će povući ovlašćenje za ispitivanje vozila od istorijskog značaja ovlašćenom pravnom licu ako se ispitivanje vozila vrši na nepropisan i nesavestan način ili ukoliko prestane da ispunjava neki od uslova iz člana 16. ovog pravilnika.

Član 18

Savez u smislu ovog pravilnika mora da ispunjava sledeće uslove:

1) da je u Agenciji za privredne registre registrovan kao savez najmanje dve godine;

2) da ima najmanje pet registrovanih klubova istorijskih vozila u svom članstvu;

3) da članovi klubova saveza imaju najmanje 50 istorijskih vozila u svom vlasništvu;

4) u svom članstvu ima najmanje dva stručna lica koja poseduju specifična znanja o vozilima koja su proizvedena pre 30 i više godina;

5) poseduje odgovarajuću stručnu literaturu o vozilima koja su proizvedena pre 30 i više godina.

V ZAVRŠNA ODREDBA

Član 19

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", izuzev člana 4. i čl. 6-14. ovog pravilnika, koji počinju da se primenjuju po isteku šest meseci od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.

 

Prilog 1.

PROCEDURA ZA ISPITIVANJE TEHNIČKIH KARAKTERISTIKA I OČUVANOSTI VOZILA OD ISTORIJSKOG ZNAČAJA

Identifikacijom vozila utvrđuju se identifikacioni podaci i to: marka, tip, varijanta/verzija ili model vozila, identifikaciona oznaka vozila, identifikaciona oznaka motora i godina proizvodnje. Ukoliko se godina proizvodnje vozila ne može utvrditi iz dostavljene dokumentacije, ista se može utvrditi na osnovu dodatne dokumentacije koja se odnosi na estetske i druge izmene tokom perioda proizvodnje predmetnog modela vozila.

Vizuelni pregled i provera funkcionalnosti vozila i njegovih sistema sprovodi se za:

1) spoljašnjost vozila;

2) unutrašnjost vozila;

3) noseći sistem;

4) pogonski uređaj - motor;

5) uređaj za prenos snage;

6) uređaj za zaustavljanje;

7) uređaje za oslanjanje;

8) uređaj za upravljanje;

9) uređaje za kretanje;

10) elektro-uređaje i instalaciju;

11) svetlosne i svetlosno-signalne uređaje;

12) ostalu opremu.

Odgovarajuća merenja (masa i dimenzija) sprovode se ukoliko tehnička komisija smatra da je potrebno.

Fotografisanje vozila i njegovih identifikacionih oznaka podrazumeva fotografisanje najmanje:

1) vozila vrste M, N, O i R - spoljašnjosti vozila iz sva četiri ugla, unutrašnjosti vozila sa vozačeve i suvozačeve strane kroz otvorena vrata, motornog prostora sa leve i desne strane, prtljažnog prostora, pneumatika sa vidljivim oznakama i instrument table u celini;

2) vozila vrste L -spoljašnjosti vozila iz sva četiri ugla i sa bočnih strana, pneumatika sa vidljivim oznakama i instrument table u celini;

3) identifikacione oznake vozila i motora i proizvođačke tablice (ako postoji);

4) drugih elementa koji su važni za ocenu statusa vozila od istorijskog značaja koji se odnose na njegove tehničke karakteristike, originalnost i očuvanost (vizuelni i tehnički nedostaci, neusaglašeni delovi itd.).

Fotografije vozila u digitalnom formatu sastavni su deo dosijea vozila i dostavljaju se uz izveštaj elektronskim putem Agenciji.

Utvrđivanje tehničkih karakteristika, originalnosti i očuvanosti vozila tehnička komisija sprovodi na osnovu dostavljene i raspoložive dokumentacije, pregleda vozila i provere funkcionalnosti vozila i njegovih sistema.

Prilog 2.

POSTUPAK VIZUELNOG PREGLEDA I PROVERE FUNKCIONALNOSTI VOZILA I NJEGOVIH SISTEMA

1. Opšte

Ukupan izgled vozila treba u što većoj meri da odgovara originalnom stanju. Ukoliko neki deo na vozilu nije dostupan i ne može da se proizvede, taj deo može da se zameni delom koji odgovara periodu i to se mora dokumentovati.

Sve prepravke na vozilu moraju biti verifikovane uverenjem ili drugim odgovarajućim dokumentom nadležne institucije u zemlji u kojoj je prepravka izvršena, odnosno u kojoj je prepravljeno vozilo bilo registrovano.

Prepravke vozila u celosti (koje se odnose na karoseriju, odnosno nadgradnju i kabinu) nisu dozvoljene, osim ako su izvedene u skladu sa izvedbama iz perioda, što se mora dokumentovati. Dozvoljena je prepravka u okviru istog tipa vozila koja podrazumeva drugi oblik i namenu karoserije ukoliko su definisani dokumentacijom proizvođača. Na primer, dozvoljena je prepravka kupea u kabriolet ili putničkog u teretno vozilo. Takođe, dozvoljena je prepravka koja je izvršena i odobrena na vozilu pre više od 30 godina ukoliko je vozilo kao takvo bilo registrovano (primer: teretno vozilo staro 60 godina je prepravljeno pre 40 godina u specijalno vatrogasno vozilo). Neke prepravke koje unapređuju bezbednost saobraćaja su dozvoljene (ugradnja sigurnosnih pojaseva, releja i savremenijih izvedbi sijalica farova). Vozila za sportska takmičenja mogu da se smatraju vozilima od istorijskog značaja samo ako su se svojevremeno koristila za takmičenja, a očuvani su izgled i konstrukcija tog vozila. U izuzetnim slučajevima, Agencija može odobriti i prepravke vozila koje odstupaju od navedenih, ako je prepravka u cilju održanja tehničke kulture i istorijskog nasleđa.

2. Spoljašnjost vozila

Spoljašnjost vozila podrazumeva vidljive spoljne površine vozila i površine karoserije ili kabine koje su vidljive kada su vrata i poklopci vozila otvoreni, ali ne obuhvata površine koje bi postale vidljive tek nakon uklanjanja delova sa vozila (ukrasnih obloga, poklopaca od plastike ili drugog materijala itd.), kao ni pod vozila i unutrašnje delove blatobrana. Spoljašnjost vozila mora biti kompletna, ne sme biti u lošem stanju, ali se ne zahteva ni idealno (fabričko) stanje. Korišćeni ton boje treba da bude što približniji tonu boje proizvođača za taj model vozila. Korišćenje dve ili više boja, kao i reklamni natpisi, dozvoljeni su ukoliko se dokaže da odgovaraju originalnoj izvedbi iz perioda. Oštećenje premaza ne sme biti značajno. Svako oštećenje premaza mora se zabeležiti u polje za napomene. Površinska korozija može biti prisutna na vozilima koja su očuvana sa originalnim premazom, ali ne sme biti dubinske korozije (uključujući neravnine) i rupa od korozije. Delovi karoserije ("krila", poklopac motora, vrata, amblemi, branici, lajsne i druga spoljna oprema) moraju biti originalni ili zamenjeni delovima koji odgovaraju originalnim. Nije dozvoljeno koristiti zavarene veze umesto vijčanih, na primer, ili obrnuto. Stakla moraju odgovarati propisima iz perioda ili strožim. Značajno oštećenje stakala nije dozvoljeno. Dozvoljen je samo originalni izgled vozačkih ogledala ili izgled u skladu sa periodom (ukoliko originalno vozačko ogledalo nije dostupno).

3. Unutrašnjost vozila

Unutrašnjost vozila mora biti kompletna, u dobrom stanju i čista. Sedišta, nasloni za ruke, presvlake unutrašnjosti, kontrolna tabla, komande, pod i ostali elementi enterijera (na primer, ručke na vratima, zaptivke na vratima, unutrašnje vozačko ogledalo, štitnici od sunca, ručice za prozore, zavese, unutrašnja svetla, pepeljare itd.) moraju biti originalni ili restaurirani približno originalu. To se odnosi i na materijale, boje, ali i stil izrade unutrašnjosti. Značajna oštećenja, neodgovarajuće kombinacije boja i materijala, kao i dodaci koji ne odgovaraju periodu takođe su nedozvoljeni. Dozvoljeno je saniranje detalja (šavovi na tkanini, koži, presvlakama). Vrši se i vizuelni pregled instrumenata i indikatora na kontrolnoj tabli. Dodatni merni instrumenti moraju biti u skladu sa periodom. U vozilu može biti prisutno moderno ozvučenje pod uslovom da odgovara unutrašnjosti vozila i da ne ometa vizuelni izgled. Dozvoljeno je naknadno postavljanje sigurnosnih pojaseva.

4. Noseći sistem

Noseći sistem treba da bude originalan bez ikakvih improvizacija i korišćenja alternativnih materijala. Na nosećem sistemu ne sme da bude značajnijih tragova korozije, vidljivih deformacija i naprslina. Dozvoljeni su savremeni premazi koji štite noseći sistem od korozije. Naknadne prepravke nosećeg sistema u odnosu na originalni model vozila su dozvoljene ako za cilj imaju dobijanje posebne izvedbe modela vozila iz predmetnog perioda (što se mora i dokazati).

5. Pogonski uređaj - motor

Motor mora biti u ispravnom stanju. Može biti originalan ili preuzet iz istog modela vozila. Ukoliko se motor menja motorom drugačijih tehničkih karakteristika (radni ciklus, zapremina, snaga), obavezna je i zamena menjačkog prenosnika prenosnikom koji odgovara novougrađenom motoru. Zamena motora drugim tipom u nekim slučajevima može zahtevati i druge prepravke na vozilu (na primer, zamenu doboš kočnica disk kočnicama), u skladu sa originalnom izvedbom vozila sa tipom motora koji je ugrađen.

Ukoliko se za pripremu smeše koristi karburator, moguća je njegova zamena karburatorom drugog tipa koji približno odgovara zapremini i snazi predmetnog motora. Upotreba izduvnog sistema od nerđajućeg čelika je dozvoljena samo ako nisu narušene karakteristike buke. Ugradnja uređaja i opreme za pogon vozila alternativnim gorivom je dozvoljena ukoliko ne narušava spoljni izgled vozila.

6. Uređaj za prenos snage

Dozvoljena je samo originalna izvedba uređaja za prenos snage koju je proizvođač vozila predvideo uz odgovarajući motor. Moguće je izvršiti zamenu manuelnog menjača automatskim i obratno i to u izvedbama koje je proizvođač predvideo uz predmetni motor. Isto važi i za glavni prenosnik sa diferencijalom.

7. Uređaj za zaustavljanje

Osim originalne izvedbe uređaja za zaustavljanje, mogu se prihvatiti i prepravke sa jednokružnog na dvokružni prenosni mehanizam, sa mehaničkog na hidraulički prenosni mehanizam, kao i zamena doboš kočnica odgovarajućim disk kočnicama ukoliko su ih kasnije izvedbe istog modela vozila posedovale.

8. Uređaji za oslanjanje

Dozvoljena je isključivo originalna izvedba bez mogućnosti promene rastojanja nosećeg sistema u odnosu na podlogu.

9. Uređaj za upravljanje

Dozvoljena je samo originalna izvedba uređaja za upravljanje ili izvedba koja odgovara modelu vozila. Uz ispunjenost uslova propisanu odredbama Priloga 2. tačka 1) stav 2) dozvoljene su sledeće prepravke: zamena točka upravljača (volana) izvedbom u skladu sa periodom ili naknadna ugradnja servo-uređaja.

10. Uređaji za kretanje

Ukoliko je moguće, dimenzije pneumatika i točkova moraju odgovarati onima koje je proizvođač predvideo za predmetni model vozila, a ukoliko nije, koriste se pneumatici dimenzija koje najpribližnije odgovaraju originalnim. Dozvoljena je zamena dijagonalnih pneumatika radijalnim. Izgled točkova mora odgovarati periodu.

11. Elektro-uređaji i instalacija

Električne komponente motora koje treba pregledati su: starter, generator, razvodnik, kablovi, svećice, releji. U nedostatku originalnih delova, dozvoljena je upotreba delova koji svojim karakteristikama i izgledom odgovaraju originalima. Pregled ostale električne instalacije podrazumeva, između ostalog, instrumente na kontrolnoj tabli, priključke, provodnike, releje, osigurače, upaljače, grejače stakala, elektromotor brisača i prskalica. Prepravka električne instalacije radnog napona od 6 V na radni napon od 12 V je dozvoljena ako se izvrši na propisan način.

12. Svetlosni i svetlosno-signalni uređaji

Svetlosni i svetlosno-signalni uređaji moraju biti ispravni i što približnije odgovarati originalnim. Ukoliko vozilo nije fabrički opremljeno pokazivačima pravca ili drugim svetlosnim i svetlosno-signalnim uređajima (stop svetla i sl.), moguće ih je naknadno ugraditi (ali nije obavezno). U tom slučaju svetlosni i svetlosno-signalni uređaji moraju biti ugrađeni na takav način da se mogu ukloniti kako bi se vozilo vratilo u prvobitno stanje bez ikakve promene konstrukcije vozila.

13. Ostala oprema vozila

Ostala oprema vozila treba da odgovara periodu i obuhvata, na primer, klima-uređaj, opremu za vozila posebne namene i slično.

 

Obrazac 1

ZAHTEV ZA ISPITIVANJE TEHNIČKIH KARAKTERISTIKA I OČUVANOSTI VOZILA OD ISTORIJSKOG ZNAČAJA

 

Podnosilac zahteva

 

Adresa

 

Broj telefona

 

Adresa elektronske pošte (imejl adresa)

 

 

Marka (komercijalni naziv proizvođača)

 

Tip / varijanta / verzija (model)

 

Komercijalna oznaka

 

Identifikaciona oznaka vozila

 

Godina proizvodnje

 

Br. pređenih kilometara [km]

 

Boja vozila

 

 

Vrsta vozila

 

Broj točkova

 

Broj osovina

 

Br. mesta za stajanje

 

Broj mesta za sedenje

 

 

 

Tipska oznaka motora

 

Identifikaciona oznaka motora

 

Pogonsko gorivo

 

Radna zapremina motora [cm3]

 

Snaga motora [kW]

 

 

Dužina* [mm]

 

Širina* [mm]

 

Visina* [mm]

 

Masa vozila spremnog za vožnju* [kg]

 

Najveća dozvoljena masa* [kg]

 

Dimenzije pneumatika

 

 

 

 

 

Dokumentacija priložena uz zahtev

 

Saobraćajna dozvola

 

Potvrda proizvođača, odnosno njegovog predstavnika ili dokaz iz koga se mogu obezbediti neophodni
podaci

 

Carinska deklaracija

 

Inostrana saobraćajna dozvola

 

Fotografije vozila

 

Dokaz o uplati troškova ispitivanja

 

FIVA karta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Datum

 

Potpis podnosioca zahteva

 

Mesto

 

* ukoliko podatak nije poznat, nije potrebno uneti

Obrazac 2

ZAPISNIK
O ISPITIVANJU TEHNIČKIH KARAKTERISTIKA I OČUVANOSTI VOZILA OD ISTORIJSKOG ZNAČAJA

br. ______________

 

Mesto ispitivanja

 

Datum ispitivanja

 

 

Ime i prezime člana komisije

Organizacija

I1

 

 

I21

 

 

I31

 

 

 

Podnosilac zahteva

 

Adresa

 

 

Marka (komercijalni naziv proizvođača)

 

Tip / varijanta / verzija (model)

 

Komercijalna oznaka

 

Identifikaciona oznaka vozila

 

Godina proizvodnje

 

Br. pređenih kilometara očitanih sa odometra [km]

 

Boja vozila

 

Klasa istorijskog vozila

 

 

Vrsta vozila

 

Ozn. obl. karoserije

 

Broj osovina

 

Broj točkova

 

Broj mesta za sedenje

 

Br. mesta za stajanje

 

 

Tipska oznaka motora

 

Identifikaciona oznaka motora

 

Pogonsko gorivo

 

Radna zapremina motora [cm3]

 

Snaga motora [kW]

 

 

Dužina [mm]

 

Širina [mm]

 

Visina [mm]

 

Masa vozila spremnog za vožnju [kg]

 

Najveća dozvoljena masa [kg]

 

Dimenzije pneumatika

 

 

 

 

 

Ostali ugrađeni uređaji i oprema

 

 

 

 

 

 

 

Izvršena prepravka

Datum prepravke

Država u kojoj je izvršena prepravka

Verifikacija prepravke
(izveštaj, uverenje...)

 

 

 

 

       
       
       
       

 

Dokumentacija korišćenja prilikom ispitivanja (P - podnosilac dostavio, K - komisija obezbedila)

Izvor

 

P

K

 

P

K

 

P

K

 

P

K

 

P

K

 

Podaci o istorijatu vozila i prethodnim vlasnicima (ukoliko je relevantno)

 

 

 

 

Predmet ispitivanja

Ocena komisije (ü - zadovoljava, X - ne zadovoljava)

Funkcionalnost1

Originalnost1

Očuvanost1

I1

I2

I3

I1

I2

I3

I1

I2

I3

D

Usaglašenost vozila sa dokumentacijom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U1

Spoljašnjost vozila

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U2

Unutrašnjost vozila

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U3

Noseći sistem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U4

Pogonski uređaj - motor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U5

Uređaj za prenos snage

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U6

Uređaj za zaustavljanje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U7

Uređaji za oslanjanje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U8

Uređaj za upravljanje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U9

Uređaji za kretanje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U10

Elektro-uređaji i instalacija

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U11

Svetlosni i svetlosno-signalni uređaji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U12

Ostala oprema

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ukupna ocena

 

 

 

 

Predmet isp.1

Član(ovi) komisije1

Napomena1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mišljenja članova komisije

I1

I21

I31

POZITIVNO

POZITIVNO

POZITIVNO

NEGATIVNO

NEGATIVNO

NEGATIVNO

 

 

 

1 Ne popunjava se u slučaju kada se ispitivanje sprovodi bez učešća komisije prema članu 13. stav 2.

Obrazac 3

IZVEŠTAJ O ISPITIVANJU TEHNIČKIH KARAKTERISTIKA I OČUVANOSTI VOZILA OD ISTORIJSKOG ZNAČAJA

br. __________

 

Mesto ispitivanja

 

Datum ispitivanja

 

 

Ime i prezime člana komisije

Organizacija

I1

 

 

I21

 

 

I31

 

 

 

Podnosilac zahteva

 

Adresa

 

 

Marka (komercijalni naziv proizvođača)

 

Tip / varijanta / verzija (model)

 

Komercijalna oznaka

 

Identifikaciona oznaka vozila

 

Godina proizvodnje

 

Br. pređenih kilometara očitanih sa odometra [km]

 

Boja vozila

 

Klasa istorijskog vozila

 

 

Vrsta vozila

 

Ozn. obl. karoserije

 

Broj osovina

 

Broj točkova

 

Broj mesta za sedenje

 

Br. mesta za stajanje

 

 

Tipska oznaka motora

 

Identifikaciona oznaka motora

 

Pogonsko gorivo

 

Radna zapremina motora [cm3]

 

Snaga motora [kW]

 

 

Dužina [mm]

 

Širina [mm]

 

Visina [mm]

 

Masa vozila spremnog za vožnju [kg]

 

Najveća dozvoljena masa [kg]

 

Dimenzije pneumatika

 

 

 

 

 

Ostali ugrađeni uređaji i oprema

 

 

 

 

 

 

 

Izvršena prepravka

Datum prepravke

Država u kojoj je izvršena prepravka

Verifikacija prepravke
(izveštaj, uverenje...)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Predmet ispitivanja

Ocena komisije (ü - zadovoljava, X - ne zadovoljava)

Funkcionalnost1

Originalnost1

Očuvanost1

I1

I2

I3

I1

I2

I3

I1

I2

I3

D

Usaglašenost vozila sa dokumentacijom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U1

Spoljašnjost vozila

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U2

Unutrašnjost vozila

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U3

Noseći sistem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U4

Pogonski uređaj - motor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U5

Uređaj za prenos snage

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U6

Uređaj za zaustavljanje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U7

Uređaji za oslanjanje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U8

Uređaj za upravljanje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U9

Uređaji za kretanje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U10

Elektro-uređaji i instalacija

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U11

Svetlosni i svetlosno-signalni uređaji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U12

Ostala oprema

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ukupna ocena

 

 

 

 

Napomena

 

 

 

Mišljenja članova komisije

Član komisije I1

Član komisije I21

Član komisije I31

POZITIVNO

POZITIVNO

POZITIVNO

NEGATIVNO

NEGATIVNO

NEGATIVNO

 

Zaključak o statusu vozila od istorijskog značaja

 

1 Ne popunjava se u slučaju kada se ispitivanje sprovodi bez učešća komisije prema članu 13. stav 2.

Potpis:

 

Mesto:

 

Datum:

 

 

Obrazac 4

POTVRDA O VOZILU OD ISTORIJSKOG ZNAČAJA
(OLDTAJMER)

br. ________________

 

Podnosilac zahteva:

 

Adresa:

 

 

Marka (komercijalni naziv proizvođača):

 

Tip / varijanta / verzija (model):

 

Komercijalna oznaka:

 

Identifikaciona oznaka vozila:

 

Godina proizvodnje:

 

Br. pređenih kilometara očitanih sa odometra [km]:

 

Boja vozila:

 

Klasa istorijskog vozila:

 

 

Vrsta vozila:

 

Ozn. obl. karoserije:

 

Broj osovina:

 

Broj točkova:

 

Broj mesta za sedenje:

 

Br. mesta za stajanje:

 

 

Tipska oznaka motora:

 

Identifikaciona oznaka motora:

 

Pogonsko gorivo:

 

Radna zapremina motora [cm3]:

 

Snaga motora [kW]:

 

 

Dužina [mm]:

 

Širina [mm]:

 

Visina [mm]:

 

Masa vozila spremnog za vožnju [kg]:

 

Najveća dozvoljena masa [kg]:

 

Dimenzije pneumatika:

 

 

 

 

Napomena

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotografija 1.

Fotografija 2.

 

 

 

 

 

Fotografija 3.

Fotografija 4.

Za vozila vrste M, N, O i R:
Fotografija 1 - Prednji deo vozila pod uglom od 45° na strani vozača
Fotografija 2 - Zadnji deo vozila pod uglom od 45°, dijagonalno u odnosu na stranu vozača
Fotografija 3 - Unutrašnjost vozila fotografisana sa vozačeve strane kroz otvorena vrata
Fotografija 4 - Unutrašnjost vozila fotografisana sa suvozačeve strane kroz otvorena vrata

Za vozila vrste 1.:
Fotografija 1 - Desni bok vozila
Fotografija 2 - Levi bok vozila
Fotografija 3 - Prednji deo vozila
Fotografija 4 - Zadnji deo vozila