PRAVILNIKO UTVRĐIVANJU PROGRAMA MONITORINGA ZDRAVSTVENE ISPRAVNOSTI PREDMETA OPŠTE UPOTREBE ZA 2024. GODINU("Sl. glasnik RS", br. 61/2024) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se Program monitoringa zdravstvene ispravnosti predmeta opšte upotrebe za 2024. godinu (u daljem tekstu: Program monitoringa), koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:
1) nadležni organ jeste ministarstvo nadležno za poslove zdravlja;
2) ovlašćena laboratorija jeste akreditovana laboratorija koja ima ovlašćenje Ministarstva zdravlja za obavljanje ispitivanja zdravstvene ispravnosti odnosno bezbednosti predmeta opšte upotrebe za potrebe službene kontrole;
3) rizik jeste faktor verovatnoće štetnog uticaja na zdravlje i ozbiljnost tog uticaja, kao posledice postojanja opasnosti;
4) monitoring jeste sistematsko sprovođenje niza planiranih aktivnosti u sistemu javnog zdravlja koje se odnose na merenje, uzimanje uzoraka za ispitivanje i praćenje različitih parametara zdravstvene ispravnosti, odnosno bezbednosti u određenom vremenskom intervalu zbog uvida u zdravstvenu ispravnost, odnosno bezbednost i njihovog mogućeg štetnog uticaja na zdravlje ljudi kao i uvid u pravilnu primenu propisa iz oblasti predmeta opšte upotrebe;
5) službena kontrola jeste kontrola zdravstvene ispravnosti, odnosno bezbednosti predmeta opšte upotrebe u svim fazama proizvodnje i prometa, inspekcijsko uzorkovanje, program monitoringa, kao i nadzor nad sprovođenjem unutrašnje kontrole;
6) neusklađen proizvod jeste proizvod koji nije usaglašen sa zahtevima propisa koji se na njega odnose;
7) opasan proizvod jeste proizvod koji nije bezbedan u smislu zakona o predmetima opšte upotrebe;
8) proizvod koji predstavlja rizik jeste proizvod koji može štetno da utiče na zdravlje ljudi u meri koja prevazilazi ono što se smatra razumnim i prihvatljivim, pod redovnim i razumno predvidljivim uslovima korišćenja datog proizvoda;
9) proizvod koji predstavlja ozbiljan rizik jeste proizvod koji predstavlja svaki rizik koji zahteva hitno postupanje, uključujući i slučajeve kada posledice nisu trenutne;
10) ozbiljan rizik jeste svaki rizik koji zahteva hitno postupanje nadležnih organa, uključujući i rizik čije posledice nisu trenutne, odnosno neposredne, a čija se ozbiljnost procenjuje naročito na osnovu mogućih posledica po zdravlje i bezbednost potrošača i dugih korisnika, kao i na osnovu učestalosti tih posledica;
11) službeni uzorak jeste uzorak predmeta opšte upotrebe, uzet od strane nadležnog inspektora ili ovlašćenog lica;
12) uzorkovanje jeste uzimanje predmeta opšte upotrebe, kako bi se putem ispitivanja utvrdila usaglašenost sa propisima kojima se uređuje zdravstvena ispravnost predmeta opšte upotrebe;
13) uzorak predmeta opšte upotrebe jeste jedna ili više jedinica proizvoda ili deo predmeta ispitivanja, odabran na različite načine iz skupa ili većeg dela skupa, koji je namenjen da obezbedi informaciju o određenoj osobini tog proizvoda ili predmeta ispitivanja, a na osnovu koje će se doneti odluka o tom proizvodu ili predmetu ispitivanja ili o njegovom proizvodnom procesu;
14) proizvodna partija (serija, lot ili šarža) je identifikovana količina predmeta opšte upotrebe za koju je utvrđeno da poseduje zajedničke osobine kao što je poreklo, vrsta, način pakovanja, subjekat koji pakuje proizvode, pošiljalac ili označavanje, a koji su proizvedeni pri neprekinutoj proizvodnji i zbirnom skladištenju pod identičnim uslovima i na određenom mestu u toku jednog proizvodnog perioda;
15) pakovanje jeste proizvod tako upakovan da mu se označeni sastav i količina ne mogu promeniti bez otvaranja ili pri otvaranju, vidno i trajno ošteti ambalažu.
Monitoring iz člana 1. ovog pravilnika obuhvata predmete opšte upotrebe, i to:
1) igračke,
2) kozmetičke proizvode.
Monitoring iz člana 1. ovog pravilnika obuhvata predmete opšte upotrebe koji su proizvedeni na teritoriji Republike Srbije i predmete opšte upotrebe koji su uvezeni na teritoriju Republike Srbije, i to u objektima za promet predmeta opšte upotrebe na malo.
Program monitoringa priprema se na osnovu analize rizika uzimajući u obzir sledeće elemente:
1) postojećeg stanja u sistemu zdravstvene ispravnosti predmeta opšte upotrebe, uključujući i podatke o zdravstveno neispravnim predmetima opšte upotrebe na lokalnom tržištu, u regionu i iz uvoza;
2) podataka o proizvodnji i prometu predmeta opšte upotrebe;
3) podataka o ranije utvrđenim neusklađenostima tokom službenih kontrola predmeta opšte upotrebe;
4) informacija iz Sistema brze razmene informacija za neprehrambene proizvode (Rapid alert system for non-food consumer products/RAPEX) i iz Sistema za brzo obaveštavanje i uzbunjivanje za hranu (Rapid alert system for food and feed/RASFF).
Program monitoringa sprovodi se u cilju:
1) utvrđivanja nivoa kontaminenata i učestalosti njihove pojave u predmetima opšte upotrebe;
2) prikupljanja podataka iz monitoringa koji se koriste za analizu rizika, za pojedine vrste predmeta opšte upotrebe i na taj način doprinose povećanju zaštite zdravlja ljudi i drugih interesa potrošača;
3) provere važećih standarda i maksimalno dozvoljenih količina propisanih za pojedine vrste predmeta opšte upotrebe.
Program monitoringa sadrži:
1) potrebna sredstva za finansiranje Programa monitoringa;
2) mere koje će se preduzeti u slučaju prisustva fizičkih, hemijskih i bioloških kontaminenata i drugih neusklađenosti;
3) strukturu organa i organizacija za sprovođenje programa;
4) druge parametre od značaja za sprovođenje Programa monitoringa, i to:
(1) Plan monitoringa, kojim se određuje vrsta analiza na osnovu procenjene opasnosti, vrsta predmeta opšte upotrebe koja će se analizirati i ukupan broj uzoraka,
(2) uzimanje, obeležavanje, čuvanje i transport uzoraka,
(3) ispitivanje uzoraka u laboratoriji,
(4) način izveštavanja.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PROGRAM
MONITORINGA ZDRAVSTVENE ISPRAVNOSTI PREDMETA OPŠTE UPOTREBE ZA 2024. GODINU
I. Potrebna sredstva za finansiranje Programa monitoringa
Za sprovođenje Programa monitoringa zdravstvene ispravnosti predmeta opšte upotrebe, sredstva su obezbeđena delom u budžetu Republike Srbije za 2024. godinu, na razdelu 27 - Ministarstvo zdravlja, Program 1801 - Uređenje i nadzor u oblasti zdravstva, Programska aktivnost 0003 - Sanitarni nadzor, ekonomska klasifikacija 465 - Ostale dotacije i transferi, u okviru iznosa od 27.000.000 dinara. Naime, u toku 2024. godine vršene su isplate po dospelim fakturama koje su se odnosile na plan monitoringa zdravstvene ispravnosti predmeta opšte upotrebe iz prethodne godine. Iz razloga što je ugovor sa nosiocima programa potpisan u julu prethodne godine, fakture su dostavljane krajem prošle i početkom ove godine, tako da do sada realizovana sredstva u 2024. godini, na ovoj poziciji, se odnose na fakture iz prethodne godine.
Ukupan iznos potrebnih sredstava za 2024. godinu, za Program monitoringa zdravstvene ispravnosti predmeta opšte upotrebe je delom obezbeđen u okviru iznosa od 27.000.000 dinara, dok će razlika do ukupnog iznosa potrebnih sredstava biti obezbeđena putem preusmeravanja aproprijacije do 10%, u skladu sa članom 61. stav 7. Zakona o budžetskom sistemu.
II. Mere koje će se preduzeti u slučaju prisustva fizičkih, hemijskih i bioloških kontaminenata i drugih neusaglašenosti
U slučaju da se utvrdi prisustvo fizičkih, hemijskih i bioloških kontaminenata, odnosno neusaglašenosti sa propisanim vrednostima i drugih neusaglašenosti, nadležni organ sprovodi i to:
1) aktivnosti kako bi se osiguralo da subjekat u poslovanju predmetima opšte upotrebe ispravi nedostatak, uzimajući u obzir prirodu neusaglašenosti i prethodne slučajeve neusaglašenosti istog subjekta u poslovanju;
2) mere, uključujući uzimanje službenog uzorka, za koje se smatra da su potrebne kako bi se osigurala zdravstvena ispravnost predmeta opšte upotrebe ili usaglašenost sa propisima o predmetima opšte upotrebe;
3) zabrane prometa;
4) mere kojima se privremeno zabranjuje upotreba objekta, prostorija, opreme na određeni vremenski period;
5) druge mere i preduzimaju druge odgovarajuće radnje.
III. Struktura organa i organizacija za sprovođenje programa
Program monitoringa sprovodi ministarstvo nadležno za poslove zdravlja preko instituta i zavoda za javno zdravlje u saradnji sa sanitarnom inspekcijom.
Laboratorijska ispitivanja iz Programa monitoringa vrše ovlašćene laboratorije instituta i zavoda za javno zdravlje.
IV. Drugi parametri od značaja za sprovođenje Programa monitoringa
Plan monitoringa kojim se određuje vrsta analiza, vrsta predmeta opšte upotrebe koja će se analizirati, broj uzoraka koji će se koristiti prilikom analize, dat je u Tabeli 1 - Plan monitoringa predmeta opšte upotrebe za 2024. godinu.
Tabela 1. Plan monitoringa predmeta opšte upotrebe za 2024. godinu
Plan monitoringa predmeta opšte upotrebe za 2024. godinu |
||||||
Instituti i zavodi za javno zdravlje (mreža) |
||||||
Redni broj |
Predmet ispitivanja |
Opasnost |
Mesto uzorkovanja |
Ukupan broj uzoraka |
Dinamika uzorkovanja po kvartalima (K) u 2024. godini |
Parametri ispitivanja |
1. |
Igračke od polimernog materijala |
Nepravilnosti u deklaraciji, odstupanje od postojanosti boja, sadržaja omekšivača |
Promet, uključujući magacine gotovih proizvoda proizvođača |
1074 |
2,3,4 |
Pregled deklaracije (naziv i vrsta igračke, navod serije, navod serijskog broja ili broja modela, navod imena i adrese proizvođača i uvoznika, navod upozorenja i uputstva za upotrebu i održavanje na srpskom jeziku, navod adekvatnosti za uzrast, navod srpskog znaka usaglašenosti); fizička i mehanička svojstva; sadržaj ftalata ((DEHP (Di etil heksil ftalat), BBP (Benzil butil ftalat), DBP (Di butil ftalat), DnOP (di-n-oktil ftalat), DINP (Di izononil ftalat), DIDP (Di izodecil ftalat), DIBP (Di izobutil ftalat)) |
2. |
Kozmetički proizvodi koji duže ostaju na koži |
Nepravilnosti u deklaraciji, odstupanje od sadržaja konzervanasa, mikrobiološka neispravnost |
Promet, uključujući magacine gotovih proizvoda proizvođača |
298 |
2,3,4 |
Pregled deklaracije (uključuje i uvid u sastav u pogledu supstanci čija je upotreba zabranjena u kozmetičkim proizvodima i supstanci koje kozmetički proizvodi ne smeju da sadrže izuzev pod navedenim ograničenjima i uslovima); sadržaj konzervanasa (Na-benzoat, K-sorbat, fenoksietanol, metilparaben, etilparaben, propilparaben, butilparaben, metil-izo-tiazolinon, hlor-metil-izo-tiazolinon), ukupan broj aerobnih mezofilnih bakterija, ukupan broj kvasnica i plesni, Staphylococcus aureus, Pseudomonas aeruginosa, E. coli, Candida albicans |
3. |
Kozmetički proizvodi koji se posle kraćeg vremena odstranjuju sa kože |
Nepravilnosti u deklaraciji, odstupanje od sadržaja konzervanasa, mikrobiološka neispravnost |
Promet, uključujući magacine gotovih proizvoda proizvođača |
250 |
2,3,4 |
pregled deklaracije (uključuje i uvid u sastav u pogledu supstanci čija je upotreba zabranjena u kozmetičkim proizvodima i supstanci koje kozmetički proizvodi ne smeju da sadrže izuzev pod navedenim ograničenjima i uslovima); sadržaj konzervanasa (Na-benzoat, K-sorbat, fenoksietanol, metilparaben, etilparaben, propilparaben, butilparaben, metil-izo-tiazolinon, hlor-metil-izo-tiazolinon), ukupan broj aerobnih mezofilnih bakterija, ukupan broj kvasnica i plesni, Staphylococcus aureus, Pseudomonas aeruginosa, E. coli, Candida albicans |
2. Uzimanje, obeležavanje, čuvanje i transport uzorka
2.1. Određivanje broja uzoraka, vrste ispitivanja i načina izveštavanja
Broj uzoraka i vrstu ispitivanja na nivou upravnog okruga, određuje nadležni organ u skladu sa Tabelom 1. ovog programa. Izveštaj o sprovođenju Plana monitoringa dostavlja se nadležnom organu na kvartalnom nivou u formi zbirne tabele čija je sadržina data u Tabeli 2 - Izveštaj o sprovođenju Plana monitoringa predmeta opšte upotrebe.
2.2 Uzimanje uzoraka
Uzimanje uzoraka predmeta opšte upotrebe za potrebe sprovođenja monitoringa obavlja sanitarna inspekcija u saradnji sa ovlašćenim laboratorijama instituta/zavoda za javno zdravlje za ispitivanje uzoraka u okviru monitoringa predmeta opšte upotrebe. Službeni uzorak uzima se u skladu sa uslovima koji su propisani u ovom odeljku. U slučaju da se utvrdi prisustvo mikrobioloških, hemijskih i bioloških opasnosti, sprovodi se službena kontrola. Uzorci za mikrobiološka ispitivanja uzimaju se aseptično pomoću sterilnog pribora, u sterilne posude/sterilne kese, vodeći računa da ne dođe do kontaminacije uzorka iz okoline i/ili sa površine ambalaže. Uzorci za hemijska ispitivanja pakuju se u pakovanja koja su hemijski neutralna.
2.3 Obeležavanje uzoraka
Predmeti opšte upotrebe uzorkovani u monitoringu se obeležavaju odgovarajućom oznakom i dostavljaju institutu/zavodu za javno zdravlje na analizu, uz Zapisnik, čija je sadržina data u Tabeli 3 - Zapisnik o uzimanju uzoraka predmeta opšte upotrebe.
U institutu/zavodu za javno zdravlje se prilikom prijema uzorka na analize popunjava zapisnik o prijemu uzorka, čija je sadržina data u Tabeli 4 - Popunjeni zapisnik o prijemu uzorka dostavlja se sanitarnom inspektoru koji je sproveo uzorkovanje.
2.4. Čuvanje i transport svih vrsta uzoraka
Čuvanje i transport uzoraka do početka laboratorijskih ispitivanja treba da bude takav da ne dođe do promena integriteta uzorka, kontaminacije uzorka, promene njegovih senzorskih karakteristika. Uzorci za mikrobiološka ispitivanja transportuju se na način da transportna posuda i/ili vozilo za transport održavaju temperaturu do +4 °C. Transport i čuvanje uzoraka do početka ispitivanja u laboratoriji sprovodi se u skladu sa dobrom laboratorijskom praksom.
2.5. Uzorkovanje u prometu na malo
Uzorkovanje predmeta opšte upotrebe u prometu na malo vrši se uzimanjem uzorka koga čini jedna jedinica originalno zapakovanog predmeta opšte upotrebe ili količina koja je potrebna za vršenje određenih ispitivanja.
3. Ispitivanje uzoraka predmeta opšte upotrebe
Ispitivanje uzoraka predmeta opšte upotrebe u okviru Programa monitoringa vrši se u institutima/zavodima za javno zdravlje. Rezultati ispitivanja se dostavljaju nadležnom organu bez odlaganja, a najkasnije do 14 dana od dana uzorkovanja. U toku sprovođenja Programa monitoringa metode koje se koriste za ispitivanje uzoraka moraju biti akreditovane i/ili validovane u skladu sa zahtevima propisa kojim se uređuje zdravstvena ispravnost/bezbednost predmeta opšte upotrebe.
Institut za javno zdravlje Srbije je dužan da na osnovu rezultata sprovedenog Programa monitoringa, dostavi Ministarstvu izveštaj o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe na teritoriji Republike Srbije sa stručnom analizom i predlogom mera, najkasnije do 31. jula tekuće godine za prvih šest meseci i do 31. januara naredne godine za prethodnu godinu.
PRILOZI:
Tabela 2. Izveštaj o sprovođenju Plana monitoringa predmeta opšte upotrebe
R. br. uzorka |
Datum uzorkovanja |
Mesto uzorkovanja |
Naziv i adresa subjekta u poslovanju hranom |
Predmet ispitivanja (vrsta uzorka) |
Vrsta ispitivanja (opasnosti) |
Broj službenih uzoraka |
Utvrđene neusaglašenosti |
Preduzete mere |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabela 3. Zapisnik o uzimanju uzoraka predmeta opšte upotrebe
Tabela 4. Zapisnik o prijemu uzorka u institut/zavod za javno zdravlje