PRAVILNIK
O NAČINU ODREĐIVANJA OBAVEZE PRUŽANJA USLUGA UNIVERZALNOG SERVISA, NIVOU DETALJNOSTI I NAČINU OBJAVLJIVANJA PODATAKA O PONUDI USLUGA UNIVERZALNOG SERVISA

("Sl. glasnik RS", br. 61/2024)

1. Predmet

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuje način određivanja obaveze pružanja usluga univerzalnog servisa, nivo detaljnosti i način objavljivanja ažurnih podataka o ponudi usluga univerzalnog servisa, koje je privredni subjekt određen za pružanje usluga univerzalnog servisa dužan da učini javno dostupnim, uključujući naročito podatke o geografskoj dostupnosti, cenama, uslovima pristupa i korišćenja i o kvalitetu usluga univerzalnog servisa.

2. Način izbora privrednog subjekta za pružanje usluga univerzalnog servisa

Član 2

Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (u daljem tekstu: Regulator), kada na osnovu rezultata geografskog pregleda rasprostranjenosti širokopojasnih mreža, ukoliko su dostupni, i/ili drugih dokaza utvrdi da se dostupnost usluga univerzalnog servisa ne može omogućiti u uobičajenim komercijalnim okolnostima ili putem drugih instrumenata javne politike, određuje, putem javnog konkursa, jednog ili više privrednih subjekata sa obavezom pružanja usluga univerzalnog servisa (u daljem tekstu: pružaoci usluga), na delu ili celoj teritoriji Republike Srbije, vodeći računa da usluge univerzalnog servisa budu dostupne svim krajnjim korisnicima na teritoriji Republike Srbije, nezavisno od geografske lokacije.

Regulator, najkasnije tri meseca pre raspisivanja javnog konkursa za izbor pružalaca usluga univerzalnog servisa (u daljem tekstu: javni konkurs), objavljuje na svojoj veb prezentaciji obaveštenje o nameri raspisivanja javnog konkursa.

3. Javni konkurs

Član 3

Javni konkurs sadrži:

1) predmet javnog konkursa;

2) uslove koje podnosilac prijave na javni konkurs (u daljem tekstu: podnosilac prijave) mora da ispuni;

3) sadržaj i način podnošenja prijave na javni konkurs;

4) potrebnu dokumentaciju koju podnosilac prijave podnosi na javni konkurs;

5) proceduru za podnošenje pitanja koja se tiču javnog konkursa;

6) rok za podnošenje prijave na javni konkurs, koji ne može biti kraći od 60 dana od dana raspisivanja javnog konkursa;

7) kriterijume za razmatranje i vrednovanje prijava na javni konkurs;

8) rok za donošenje odluke po raspisanom javnom konkursu;

9) podatke o kontakt osobi zaduženoj za davanje obaveštenja o javnom konkursu.

Regulator u javnom konkursu objavljuje i način nadoknade prekomernih neto troškova za pružanje usluga univerzalnog servisa.

Regulator objavljuje javni konkurs u sredstvima javnog informisanja i na svojoj veb prezentaciji.

4. Postupanje Regulatora po podnetim prijavama

Član 4

Regulator odbacuje prijavu na javni konkurs ako:

1) sadrži nepotpune ili netačne podatke, odnosno nepotpunu dokumentaciju, ako podnosilac prijave i u naknadno određenom roku od sedam dana ne dopuni prijavu, odnosno ne dostavi tačne podatke ili potpunu dokumentaciju;

2) je podneta nakon isteka roka za podnošenje prijave na javni konkurs.

Regulator objavljuje na svojoj veb prezentaciji, listu svih podnosilaca prijave čije su prijave uredne i blagovremene, u roku od 15 dana od dana isteka roka za podnošenje prijave na javni konkurs.

Regulator donosi odluku kojom određuje jednog ili više privrednih subjekata iz člana 2. ovog pravilnika na objektivan, javan, nediskriminatoran i proporcionalan način, uz što manje narušavanje konkurentnosti na tržištu, tako da se zaštiti javni interes, obezbedi efikasnost i ekonomičnost u pružanju usluga univerzalnog servisa, odnosno tako da obim utvrđenih obaveza ne predstavlja prekomerno opterećenje za te privredne subjekte.

Regulator u "Službenom glasniku Republike Srbije" i na svojoj veb prezentaciji objavljuje odluku iz stava 3. ovog člana, bez odlaganja, a najkasnije u roku od 15 dana od dana donošenja odluke.

5. Određivanje pružalaca usluga

Član 5

Izbor pružalaca usluga se vrši na osnovu podataka iz prijave i kriterijuma za razmatranje i vrednovanje prijava na javni konkurs.

Ukoliko se na javni konkurs prijavi samo jedan privredni subjekt za sve delove teritorije Republike Srbije, on će biti određen za pružaoca usluga na celoj teritoriji Republike Srbije, ukoliko ispunjava sve uslove javnog konkursa.

Ukoliko se na javni konkurs za pružanje usluga univerzalnog servisa za određeni deo teritorije Republike Srbije, prijavi samo jedan privredni subjekt, on će biti određen za pružaoca usluga na tom delu teritorije Republike Srbije za koje se prijavio, ukoliko ispunjava sve uslove javnog konkursa.

Ukoliko se prijavi više privrednih subjekata koji ispunjavaju sve uslove javnog konkursa, izbor jednog ili više pružalaca usluga će se izvršiti na osnovu prijava i kriterijuma za razmatranje i vrednovanje prijava na javni konkurs.

U slučaju da se na javni konkurs ne javi ni jedan privredni subjekt, Regulator određuje privrednog subjekta koji ima kontrolu nad infrastrukturom čiji obim ne može lako da se replicira i koji ima najveći broj korisnika javne govorne usluge na fiksnoj lokaciji na teritoriji Republike Srbije (u daljem tekstu: inkambent) za pružaoca usluga univerzalnog servisa na delu ili celoj teritoriji Republike Srbije. Regulator će odrediti inkambenta i u slučajevima navedenim u st. 2. i 3. ovog člana, odnosno ukoliko privredni subjekti koji su se prijavili ne ispunjavaju sve uslove javnog konkursa.

Član 6

Pružaoci usluga se određuju na period od pet godina.

Regulator u okviru stručnog nadzora proverava postupanje pružalaca usluga u vezi sa propisanim obavezama i analizira pružanje usluga univerzalnog servisa u Republici Srbiji, uključujući kvalitet i cene pružanja tih usluga, najmanje jednom tokom perioda od tri godine, počev od dana donošenja odluke kojom se određuje pružalac usluge.

Izvršenu analizu iz stava 2. ovog člana Regulator objavljuje na svojoj veb prezentaciji.

U slučaju otuđenja mreže za pristup pružaoca usluge, Regulator postupa u skladu sa članom 63. Zakona o elektronskim komunikacijama ("Službeni glasnik RS", broj 35/23, u daljem tekstu: Zakon).

6. Objavljivanje podataka

Član 7

Pružaoci usluga su u obavezi da, na svojoj veb prezentaciji i u svojim poslovnicama učine javno dostupnim ažurne podatke o ponudi usluga univerzalnog servisa, kao i načinu podnošenja zahteva za navedene usluge, geografskoj dostupnosti, cenama, uslovima pristupa i korišćenja (uključujući ograničenja) i o kvalitetu usluga univerzalnog servisa.

Član 8

Pružaoci usluga su dužni da ažurne podatke o naseljenim mestima u delovima teritorije Republike Srbije u kojima pružaju usluge univerzalnog servisa objave na način definisan u članu 7. ovog pravilnika.

Obaveza objavljivanja podataka odnosi se i na rokove u kojima će se realizovati usluge univerzalnog servisa.

Rokovi iz stava 2. ovog člana objavljuju se za svako od naseljenih mesta u kojima se ova usluga pruža.

Član 9

Pružaoci usluga su u obavezi da usluge univerzalnog servisa pružaju po istoj ceni svim korisnicima univerzalnog servisa koji koriste iste javne elektronske komunikacione mreže, osim kategorijama korisnika za koje se primenjuju posebni tarifni paketi.

Pružaoci usluga su u obavezi da učine javno dostupnim, na način definisan u članu 7. ovog pravilnika, sledeće podatke o ponudama usluga univerzalnog servisa:

1) cenu inicijalnog pristupa mreži/usluzi;

2) cenu mesečne pretplate i besplatni saobraćaj uključen u pretplatu za usluge univerzalnog servisa;

3) način tarifiranja i cene poziva po kategorijama;

4) način tarifiranja prenosa podataka za uslugu pristupa internetu van mesečne pretplate;

5) način tarifiranja usluge univerzalnog servisa za osobe sa invaliditetom i socijalno ugrožene kategorije;

6) i druge pogodnosti koje ima u svojoj ponudi.

Takođe, pružaoci usluga su dužni da objave i podatke o poslovnicama/veb prezentaciji/brojevima telefona/ imejl adresama putem kojih:

1) osobe sa invaliditetom mogu da dobiju informacije o ponudi terminalne opreme prilagođene različitim vrstama invaliditeta;

2) socijalno ugrožene kategorije mogu da se prijave za ostvarivanje svojih prava.

Član 10

Usluge univerzalnog servisa pružaju se u skladu sa Zakonom i podzakonskim aktom kojim su uređeni opšti uslovi za obavljanje delatnosti elektronskih komunikacija po režimu opšteg ovlašćenja.

Usluge univerzalnog servisa pružaju se sa istim kvalitetom svim korisnicima iste javne elektronske komunikacione mreže, u skladu sa Zakonom i podzakonskim aktom kojim su, između ostalog, bliže uređeni parametri kvaliteta elektronskih komunikacionih usluga.

Kvalitet usluga univerzalnog servisa može biti ispod propisanog, uz pisanu saglasnost korisnika. Pružalac usluga u obavezi je da odredi i dostavi Regulatoru, dinamiku razvoja mreže, tako da korisnicima omogući pristup uslugama univerzalnog servisa, sa propisanim nivoom kvaliteta, najkasnije 12 meseci od početka pružanja usluga.

Cena usluge univerzalnog servisa, u periodu navedenom u stavu 3. ovog člana, mora biti prilagođena kvalitetu i nivou pružene usluge.

Član 11

Pružaoci usluga su u obavezi da najmanje jednom godišnje vrše proveru kvaliteta pružanja usluga univerzalnog servisa, da rezultate tih merenja dostavljaju Regulatoru, kao i da ih objavljuju na svojoj veb prezentaciji, u skladu sa Zakonom i podzakonskim aktima kojim se uređuju parametri kvaliteta javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga.

7. Završna odredba

Član 12

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. januara 2025. godine.