ODLUKA
O TEHNIČKOM REGULISANJU SAOBRAĆAJA NA PODRUČJU GRADA BORA

("Sl. list grada Bora", br. 27/2024)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom uređuju se uslovi i mere u pogledu bezbednosti i tehničkog regulisanja saobraćaja na javnim saobraćajnim površinama na području grada Bora (u daljem tekstu: Grad).

Član 2

Javnim saobraćajnim površinama u smislu odredaba ove odluke smatraju se: ulice, opštinski i nekategorisani putevi, parking prostori, pešačke staze, pešački prelazi u nivou i drugi prelazi, ostrva za regulisanje i razdvajanje saobraćajnog toka, autobuska i taksi stajališta, terminali javnog gradskog saobraćaja i slične površine (u daljem tekstu: saobraćajne površine).

Član 3

Saobraćaj na saobraćajnim površinama dozvoljen svim kategorijama učesnika u saobraćaju pod jednakim uslovima i u granicama propisanim zakonom, utvrđenim režimom saobraćaja i ovom odlukom.

Član 4

Na saobraćajnim površinama ne smeju se preduzimati bilo kakve radnje ili delatnosti koje mogu da ih oštete ili da ugroze bezbednost učesnika u saobraćaju i onemoguće normalno odvijanje saobraćaja, osim u slučaju opasnosti, izvođenja radova ili u drugim prilikama propisanim zakonom i drugim propisima.

Deo saobraćajne površine na kojoj su nastala oštećenja koja se ne mogu odmah otkloniti ili na kojoj se izvode radovi, ili je zabranjena za saobraćaj, mora biti vidljivo obeležena postavljanjem odgovarajućih saobraćajnih znakova i branika kako ne bi bila ugrožena bezbednost i/ili normalno odvijanje saobraćaja.

Član 5

Saobraćajnim površinama na području Grada upravlja JKP za stambene usluge "Bor" Bor (u daljem tekstu: upravljač puta).

Član 6

U cilju ostvarivanja i razvijanja preventivnih i drugih aktivnosti u ostvarivanju saradnje i usklađenosti obavljanja poslova na unapređenju bezbednosti saobraćaja, Gradsko veće grada Bora obrazuje koordinaciono telo - Telo za koordinaciju poslova bezbednosti saobraćaja (u daljem tekstu: Telo).

Član 7

Skupština grada Bora donosi Strategiju i Godišnji plan bezbednosti saobraćaja na putevima na teritoriji grada Bora u skladu sa nacionalnom strategijom bezbednosti saobraćaja na putevima.

Gradsko veće grada Bora podnosi Skupštini grada Bora izveštaj o stanju bezbednosti saobraćaja na području Grada najmanje 2 puta godišnje.

Predlog izveštaja sastavlja Telo.

Član 8

Pod tehničkim regulisanjem saobraćaja podrazumevaju se mere i akcije kojim se utvrđuje režim saobraćaja u redovnim uslovima i uslovima izvođenja radova na putu i to:

- usmeravanje i vođenje saobraćaja,

- upravljanje brzinama u funkciji gustine saobraćajnog toka,

- ograničenje brzine u funkciji stanja kolovoza i vremenskih uslova,

- određivanje jednosmernih puteva i ulica,

- utvrđivanje puteva i ulica u kojima se zabranjuje saobraćaj ili saobraćaj određene vrste vozila,

- ograničenje brzine kretanja za sve ili pojedine kategorije vozila,

- određivanje prostora za parkiranje i zaustavljanje vozila,

- snabdevanje, usmeravanje i preusmeravanje korisnika,

- određivanje mesta za zaustavljanje vozila za snabdevanje,

- dozvoljena ukupna masa vozila,

- određivanje bezbednog i efikasnog načina regulisanja saobraćaja na raskrsnicama,

- lokacija autobuskih stajališta,

- određivanje taksi stajališta i

- dozvoljena osovinska opterećenja radi zaštite saobraćajnih površina i životne sredine i slično.

Član 9

Saobraćajno-tehničke mere kojima se uređuje režim saobraćaja na području grada Bora u redovnim uslovima, obuhvataju:

- ograničenje brzine za sve ili pojedine kategorije vozila;

- određivanje prvenstva prolaza;

- određivanje jednosmernih ulica;

- određivanje mesta za obeležene pešačke prelaze;

- određivanje prostora za parkiranje i zaustavljanje vozila;

- određivanje zabrane zaustavljanja i parkiranja;

- usmeravanje tranzitnog saobraćaja;

- određivanje zone zabrane kretanja određene vrste vozila tj. usmeravanje teretnog saobraćaja, usmeravanje traktora, saobraćaja zaprežnih vozila i slično;

- utvrđivanje puteva i ulica namenjenih javnom prevozu putnika;

- određivanje pešačkih zona;

- određivanje zona usporenog saobraćaja;

- određivanje zona "30";

- određivanje zona škole;

- određivanje zona zaštite životne sredine;

- određivanje raskrsnica za postavljanje uređaja za davanje svetlosnih saobraćajnih znakova za regulisanje saobraćaja;

- određivanje bezbednog i efikasnog načina regulisanja saobraćaja na raskrsnicama;

- određivanje raskrsnica sa kružnim tokom saobraćaja

- određivanje slepih ulica i

- ostale saobraćajno-tehničke mere.

Član 10

Stalni režim saobraćaja rešenjem donosi Gradsko veće grada Bora (u daljem tekstu: Gradsko veće), na predlog Odeljenja za privredu i društvene delatnosti (u daljem tekstu: Odeljenje), a uz prethodno pribavljeno mišljenje Tela.

Zahtev za izmenu stalnog režima saobraćaja upravljač puta preko Odeljenja podnosi Gradskom veću. Uz zahtev za izmenu podnosi se saobraćajni projekat promene stalnog režima saobraćaja na koji mišljenje daje Telo.

Za sprovođenje utvrđenog režima saobraćaja mora se izraditi saobraćajni projekat i na putu postaviti saobraćajna signalizacija prema projektu. Gradsko veće daje saglasnost da je projekat izrađen u skladu sa utvrđenim režimom saobraćaja, na predlog Odeljenja, sa prethodno datim mišljenjem Tela.

Ako je put, njegov deo ili putni objekat u takvom stanju da se na njemu ne može odvijati bezbedan saobraćaj, saobraćajni inspektor će narediti da se bez odlaganja preduzmu mere obezbeđenja, a po potrebi može privremeno zabraniti saobraćaj na putu, njegovom delu ili putnom objektu.

Član 11

Upravljač puta obezbeđuje postavljanje i održavanje saobraćajne signalizacije (vertikalna, horizontalna i svetlosna) i saobraćajne opreme.

Upravljač puta je dužan da izradi katastar saobraćajne signalizacije i da redovno vrši ažuriranje katastra.

Član 12

Obeležavanje ulica u naselju koje su delovi državnih puteva u nadležnosti grada Bora mora biti izvedeno na osnovu projekta saobraćajne signalizacije i opreme, koji je urađen od strane pravnog lica ili preduzetnika licenciranog za ovu delatnost i koji je overen od strane ovlašćenog lica sa odgovarajućom licencom.

Član 13

Saobraćajnu signalizaciju čine saobraćajni znakovi, oznake na kolovozu i trotoaru, uređaji za davanje svetlosnih saobraćajnih znakova (u daljem tekstu: semafori), svetlosne i druge oznake na putu.

Saobraćajna signalizacija se postavlja i održava tako da učesnici u saobraćaju mogu na vreme i lako da ih uoče danju, noću i u uslovima smanjene vidljivosti i da blagovremeno postupe u skladu sa njihovim značenjem.

Saobraćajna signalizacija mora se ukloniti, dopuniti ili zameniti, ako njeno značenje ne odgovara izmenjenim uslovima saobraćaja na putu ili zahtevima bezbednosti saobraćaja.

Član 14

Upravljač puta je dužan da redovno vrši pregled ispravnosti puteva, saobraćajne signalizacije, svetlosne saobraćajne signalizacije i odmah otklanja kvarove, radi bezbednosti svih učesnika u saobraćaju.

Član 15

Na javnim saobraćajnim površinama, osim propisane saobraćane signalizacije mogu se postavljati i reklamni panoi, uz prethodno rešenje Odeljenja nadležnog za poslove urbanizma, i to na pet i više metara pored puta, mereno sa spoljne strane ivice puta.

Član 16

Na saobraćajnoj signalizaciji zabranjeno je postavljanje bilo čega što nije u vezi sa značenjem same signalizacije.

Zabranjeno je neovlašćeno postavljanje, uklanjanje, oštećivanje i izmena značenja saobraćajne signalizacije kao i opreme puta.

Zabranjeno je postavljanje tabli, znakova, svetla, stubova ili drugih sličnih predmeta kojima se zaklanja ili umanjuje uočljivost postavljene saobraćajne signalizacije.

Zabranjeno je postavljati predmete koji svojim oblikom, bojom, izgledom ili mestom postavljanja podražavaju ili liče na saobraćajnu signalizaciju, ili zaslepljuju učesnike u saobraćaju ili odvraćaju njihovu pažnju u meri koja može biti opasna za bezbednost saobraćaja.

II SAOBRAĆAJNO TEHNIČKE MERE

1. Ograničenje brzine kretanja vozila

Član 17

Brzina kretanja vozila u granicama naselja na području grada Bora ograničava se na 50 km/h, sem ukoliko saobraćajnim znakom nije drugačije određeno.

Brzina kretanja vozila na opštinskim putevima izvan granica naselja ograničava se na 80 km/h, ukoliko saobraćajnim znakom nije drugačije određeno.

Brzina kretanja vozila na nekategorisanim putevima ograničava se na 50 km/h, ukoliko saobraćajnim znakom nije drugačije određeno.

2. Zona škole

Član 18

Zona škole je deo puta ili ulice koja se nalazi u neposrednoj blizini škole, i kao takva obeležena je odgovarajućom saobraćajnom signalizacijom.

U zoni škole Gradska uprava naložiće upravljaču puta primenu posebnih tehničkih sredstava za usporavanje saobraćaja, u skladu sa projektom.

Upravljač puta je dužan da primeni posebna tehnička sredstva.

3. Pešačka zona

Član 19

Pešačka zona na teritoriji Grada je deo puta, ulice, odnosno trga ili deo naselja po kome je dozvoljen isključivo saobraćaj pešaka.

Vremenski termin može biti korigovan u zavisnosti od odgovarajućih klimatskih i drugih uslova, a na osnovu posebnog rešenja Odeljenja.

4. Zona usporenog saobraćaja

Član 20

Zona usporenog saobraćaja vozila je deo puta, ulice ili deo naselja u kome kolovoz koriste pešaci i vozila, koja je utvrđen stalnim režimom saobraćaja.

5. Zona "30"

Član 21

Zona "30" je deo puta, ulice ili naselja u kojoj je brzina kretanja vozila ograničena do 30 km/h, koja je utvrđena rešenjem stalnog režima saobraćaja.

6. Zaštita životne sredine

Član 22

Na predlog Kancelarije za zaštitu životne sredine, može se ograničiti ili zabraniti saobraćaj određenih ili svih vrsta motornih vozila na određenoj deonici puta, u vreme kada je zagađenje vazduha prekoračilo propisane normative.

7. Postavljanje tehničkih sredstava za usporavanje saobraćaja

Član 23

Tehničkim sredstvima za usporavanje saobraćaja učesnicima u saobraćaju se fizički ograničava brzina kretanja vozila, odnosno dodatno se upozoravaju da brzina kojom se kreću nije bezbedna.

Fizičke prepreke za usporavanje saobraćaja dozvoljeno je postavljati samo na ulicama i opštinskim putevima u naselju.

Izuzetno, fizičke prepreke za usporavanje saobraćaja mogu se postavljati na državnim i nekategorisanim putevima u zonama škola, vrtića i drugih objekata pored kojih je, radi bezbednosti svih učesnika u saobraćaju, dodatno ograničena dozvoljena brzina u naselju.

Tehnička sredstva za usporavanje saobraćaja upravljač puta postavlja prema projektu odnosno elaboratu na koji saglasnost daje Gradsko veće, na predlog Odeljenja.

Prilikom podnošenja zahteva za postavljanje sredstava za usporavanje saobraćaja potrebno je priložiti projekat.

8. Određivanje prostora za parkiranje i zaustavljanje vozila

Član 24

Parkiranje vozila vrši se na javnim parkinzima, utvrđenim stalnim režimom saobraćaja.

Javno parkiralište mora biti označeno saobraćajnom signalizacijom.

Organizacija, način naplate parkiranja i način davanja na upotrebu javnih saobraćajnih površina za rezervaciju parkirališta, uređuje se posebnom odlukom Skupštine.

Član 25

Teretna vozila nosivosti preko 1000 kg, autobusi, priključna vozila i radne mašine mogu biti parkirana samo na posebnim parkiralištima koja su za tu namenu određena i označena saobraćajnom signalizacijom.

Parkirališta namenjena parkiranju vozila iz stava 1. ovog člana određuju se rešenjem o stalnom režimu saobraćaja.

JKP za stambene usluge "Bor" mora da uredi i obeleži parkirališta iz stava 1. ovog člana.

9. Usmeravanje teretnog saobraćaja

Član 26

Usmeravanje i zabrana kretanja teretnih vozila regulisana je posebnom odlukom.

10. Utvrđivanje puteva i ulica namenjenih javnom prevozu putnika

Član 27

Saobraćaj autobusa u javnom gradskom i prigradskom saobraćaju na teritoriji grada Bora, dozvoljen je duž ulica i opštinskih puteva koji su određenim stalnim režimom saobraćaja.

Autobusima u međumesnom prevozu putnika, zabranjen je saobraćaj u svim ulicama na teritoriji Grada, osim u ulicama: Nikole Kopernika, Nade Dimić, Zeleni bulevar, Moše Pijade, Nikole Pašića.

11. Određivanje lokacija taksi stajališta

Član 28

Taksi stajališta na teritoriji grada Bora određena su rešenjem o stalnom režimu saobraćaja.

12. Održavanje sportskih i drugih priredbi

Član 29

Zabranjeno je održavanje sportskih ili drugih priredbi na putu.

Izuzetno, sportska ili druga priredba na putu se može održati kada Policijska uprava Bor izda dozvolu za njeno održavanje.

Ukoliko je prilikom održavanja sportskih ili drugih priredbi na putu potrebno obustaviti saobraćaj ili izvršiti druge izmene u režimu saobraćaja, dozvola se izdaje uz prethodno pribavljeno rešenje Odeljenja i saglasnost upravljača puta.

Član 30

O korišćenju ulica u gradu za obuku vozača odobrenje izdaje upravljač puta.

Korišćenje ulica u smislu stava 1.ovog člana vrši se uz naknadu, koju utvrđuje upravljač puta.

13. Posebni uslovi regulisanja saobraćaja i sistema bezbednosti saobraćaja

Član 31

Organ nadležan za poslove policije ima ovlašćenje za snimanje saobraćaja, u svrhu dokumentovanja saobraćajnih prekršaja, ponašanja učesnika u saobraćaju, praćenja bezbednosti i protočnosti saobraćaja.

Gradska uprava grada Bora može, uz prethodno pribavljenu saglasnost organa nadležnog za poslove policije, da ovlasti upravljača puta, javno preduzeće i ustanovu za snimanje saobraćaja u svrhu iz prethodnog stava.

Nadležna organizaciona jedinica MUP-a RS može dati predlog za određene izmene u tehničkom regulisanju saobraćaja i to u pogledu preduzimanja konkretnih mera za sprečavanje saobraćajnih nezgoda i njenih posledica.

Član 32

Deo puta na kome su nastale prepreke, odnosno oštećenja, koje se ne mogu odmah ukloniti, odnosno otkloniti ili na kome se izvode radovi, ili obavljaju drugi poslovi (održavanje priredbe i sl.), mora biti obeležen propisanom saobraćajnom signalizacijom, a učesnici u saobraćaju obezbeđeni postavljanjem zapreka.

Za postavljanje saobraćajne signalizacije iz stava 1. ovog člana mora se izraditi saobraćajni projekat, osim u slučajevima izvođenja hitnih radova koji ne traju duže od 24 sata.

Saobraćajni projekat rešenjem odobrava Gradsko veće.

Upravljač puta dužan je da obezbedi postavljanje saobraćajne signalizacije na delu puta na kome su nastala oštećenja ili prepreke koje se ne mogu odmah otkloniti i da obezbedi učesnike u saobraćaju.

Izvođač radova, odnosno obavljanja drugih poslova na putu dužan je da pre početka radova postavi saobraćajnu signalizaciju i obezbedi mesto na kome se izvode radovi, odnosno obavljaju drugi poslovi na putu i da istu održava u propisanom stanju tokom izvođenja radova, a nakon završetka radova da istu ukloni. O postavljanju, odnosno uklanjanju saobraćajne signalizacije izvođač radova je obavezan da obavesti Policijsku upravu Bor.

Saobraćaj se može privremeno zabraniti ako se radovi ili drugi poslovi koji se obavljaju (održavanje priredbe i sl.) ne mogu izvesti bez obustave saobraćaja ili ako se saobraćaj bez toga ne može bezbedno odvijati.

Član 33

Odeljenje Gradske uprave nadležno za poslove urbanizma dužno je da u postupku izdavanja odobrenja shodno Zakonu o planiranju i izgradnji objekata, pribavi mišljenje upravljača puta za izdavanje uslova za priključak na saobraćajnu mrežu.

Član 34

Odbačena vozila ne smeju se ostavljati na putu, drugoj javnoj površini ili na prostoru na kome je dozvoljeno zaustavljanje i parkiranje vozila.

Uklanjanje odbačenih vozila vrši se na način i po postupku utvrđenim skupštinskom odlukom kojom se uređuje javno parkiranje.

III NADZOR

Član 35

Inspekcijski nadzor nad primenom ove odluke i drugih akata donetih na osnovu ove odluke, kao i komunalno-policijske poslove vrši organizaciona jedinica Gradske uprave za inspekcijske poslove preko ovlašćenih inspektora za saobraćaj (u daljem tekstu: inspektor) i organizaciona jedinica Gradske uprave za poslove komunalne milicije preko komunalnih milicajaca (u daljem tekstu: komunalni milicajac), u skladu sa ovlašćenjima koja imaju na osnovu odluka skupštine grada Bora i zakona.

Član 36

Inspektor ima pravo i dužnost da proverava:

1. da li se na saobraćajnim površinama preduzimaju bilo kakve radnje ili delatnosti koje mogu da ih oštete ili da ugroze bezbednost učesnika u saobraćaju ili onemogućavaju normalno odvijanje saobraćaja (član 4. stav 1);

2. da li je deo saobraćajne površine na kojoj su nastala oštećenja koja se ne mogu odmah otkloniti ili na kojoj se izvode radovi, ili je zabranjena za saobraćaj vidljivo obeležena postavljanjem odgovarajućih saobraćajnih znakova i branika (član 4. stav 2);

3. da li je za sprovođenje utvrđenog režima saobraćaja izrađen saobraćajni projekat i na putu postavljena saobraćajna signalizacija prema projektu (član 10);

5. da li je postavljena saobraćajna signalizacija u funkciji, u skladu sa članom 13. ove odluke;

6. da li je neovlašćeno postavljena, uklonjena, oštećena ili izmenjeno značenje saobraćajne signalizacije kao i opreme puta (član 16);

7. da li je postavljena tabla, znak, svetlo, stub ili slični predmet kojim se zaklanja ili umanjuje uočljivost postavljene saobraćajne signalizacije (član 16);

8. da li je postavljen predmet koji svojim oblikom, bojom, izgledom ili mestom postavljanja podražava ili liči na saobraćajnu signalizaciju, ili zaslepljuje učesnike u saobraćaju ili odvraća njihovu pažnju u meri koja može biti opasna za bezbednost saobraćaja (član 16);

9. da li su tehnička sredstva za usporavanje saobraćaja postavljena shodno članu 23. ove odluke;

10. da li se zaustavljanje i parkiranje vozila na saobraćajnim površina odvija shodno članovima 24. i 25. ove odluke;

12. da li se saobraćaj autobusa u javnom gradskom i prigradskom saobraćaju, u međumesnom i vanlinijskom prevozu putnika odvija shodno članu 27. ove odluke.

Član 37

U vršenju inspekcijskog nadzora inspektor je ovlašćen da postupa u skladu sa datim ovlašćenjima.

U vršenju komunalno-milicijskih poslova komunalni milicajac postupa u skladu sa datim ovlašćenjima.

Član 38

Protiv rešenja inspektora može se izjaviti žalba Gradskom veću grada Bora u roku od osam dana od dana dostavljanja, u skladu sa zakonom.

IV KAZNENE ODREDBE

Član 39

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 70.000 dinara kazniće se fizičko lice koje:

1. postupa suprotno članu 4. ove odluke,

2. postupa suprotno članu 16. ove odluke,

3. postupa suprotno članu 25. ove odluke,

5. postupa suprotno članu 27. ove odluke,

6. postupa suprotno čl. 29. ove odluke,

7. postupa suprotno članu 32. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kažnjava se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kažnjava se preduzetnik novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 30.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kažnjava se fizičko lice novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000 dinara.

V ZAVRŠNE ODREDBE

Član 40

O postavljanju i adekvatnom održavanju potrebne saobraćajne signalizacije u smislu odredaba ove Odluke staraće se JKP za stambene usluge Bor iz Bora, a u skladu sa saobraćajno - tehničkom i projektnom dokumentacijom.

Član 41

Saobraćajno - tehnička i projektna dokumentacija koju je obavezno da obezbedi JKP za stambene usluge Bor sadrži elemente propisane članom 5., odnosno članom 72. Pravilnika o saobraćajnoj signalizaciji.

Član 42

Rešenje o stalnom režimu saobraćaja biće doneto u roku od 3 meseca od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 43

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Bora".