UREDBA

O UTVRĐIVANJU PROGRAMA RAZVOJA ŠIROKOPOJASNE KOMUNIKACIONE INFRASTRUKTURE U RURALNIM I NERAZVIJENIM PODRUČJIMA REPUBLIKE SRBIJE ZA PERIOD 2024-2026. GODINE

("Sl. glasnik RS", br. 68/2024)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Program razvoja širokopojasne komunikacione infrastrukture u ruralnim i nerazvijenim područjima Republike Srbije za period 2024-2026. godine, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 2

Podsticajne mere za unapređenje tržišta elektronskih komunikacija koje se odnose na razvoj širokopojasne infrastrukture u ruralnim i nerazvijenim područjima Republike Srbije za period 2024-2026. godine, kao i način njihovog sprovođenja, utvrđene su Programom iz člana 1. ove uredbe.

Član 3

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

PROGRAM RAZVOJA ŠIROKOPOJASNE KOMUNIKACIONE INFRASTRUKTURE U RURALNIM I NERAZVIJENIM PODRUČJIMA REPUBLIKE SRBIJE ZA PERIOD 2024-2026. GODINE

I. Izvor sredstava

Sredstva za sprovođenje Programa razvoja širokopojasne komunikacione infrastrukture u ruralnim i nerazvijenim područjima Republike Srbije za period 2024-2026. godine (u daljem tekstu: Program) obezbeđena su Zakonom o potvrđivanju Ugovora o zajmu (Projekat izgradnje širokopojasne komunikacione infrastrukture u ruralnim predelima 2) između Republike Srbije i Evropske banke za obnovu i razvoj ("Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", broj 1/22).

II. Namena sredstava

Programske aktivnosti sprovodi ministarstvo nadležno za oblast elektronskih komunikacija (u daljem tekstu: Ministarstvo), u cilju unapređenja širokopojasne komunikacione infrastrukture kroz izgradnju nedostajuće pristupne infrastrukture u ruralnim naseljima i kroz povezivanje javnih ustanova i domaćinstava na širokopojasnu mrežu.

III. Sprovođenje Programa

Program se sprovodi u cilju zajedničke izgradnje širokopojasne komunikacione infrastrukture u ruralnim predelima gde ne postoji ekonomski interes privrednih subjekata za izgradnju širokopojasne infrastrukture u Republici Srbiji ("bele i sive zone"), uključujući povezivanje javnih ustanova i domaćinstava u ruralnim predelima, na način i pod uslovima bliže definisanim u ovom delu Programa.

Zajednička izgradnja realizovaće se kroz dva segmenta, i to:

- backhaul mreža, koja predstavlja deo širokopojasne mreže koja povezuje mrežu za pristup sa core mrežom i koja ne omogućava direktan pristup krajnjim korisnicima. To je deo mreže u kome se agregira saobraćaj krajnjih korisnika, a čiju će izgradnju finansirati Ministarstvo;

- mreža za pristup, koja predstavlja deo širokopojasne mreže koja povezuje backhaul mrežu sa objektima ili uređajima krajnjih korisnika i može da bude fiksna ultrabrza mreža za pristup ili mobilna mreža za pristup, a čiju će izgradnju finansirati privredni subjekt izabran na Javnom pozivu. Fiksna ultrabrza mreža za pristup je fiksna mreža za pristup koja pruža usluge širokopojasnog pristupa sa brzinama od najmanje 100 Mb/s na tehnološki neutralnoj osnovi. Mobilna mreža za pristup je bežična mreža koja omogućava povezanost krajnjih korisnika na bilo koju lokaciju unutar područja pokrivenosti signalom mobilne mreže i koja je zasnovana na jednom ili više IMT standarda.

A) Pregled postojećeg stanja dostupnosti širokopojasnog pristupa internetu i analiza potreba za davanjem podsticaja za izgradnju širokopojasne komunikacione infrastrukture u belim zonama ruralnih predela Republike Srbije

Ministarstvo je tokom 2017. i 2018. godine, u saradnji sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD), izradilo detaljnu analizu stanja po pitanju dostupnosti usluge fiksnog širokopojasnog pristupa internetu, kao i studiju kojom su predloženi različiti modeli podsticaja izgradnje fiksne širokopojasne infrastrukture u zavisnosti od geografskih, demografskih, kao i socio-ekonomskih specifičnosti određenih delova teritorije Republike Srbije. Ministarstvo je krajem 2021. godine, izradilo mape dostupnosti usluga fiksnog širokopojasnog pristupa u Republici Srbiji i rezultati su pokazali da u Republici Srbiji postoji nešto više od 290.000 domaćinstava u ruralnim predelima gde ne postoji ekonomski interes privrednih subjekata za izgradnju širokopojasne infrastrukture ("bele i sive zone").

Bele zone predstavljaju područja u kojima ne postoji nijedna fiksna ultrabrza širokopojasna mreža za pristup i ne postoje planovi privrednih subjekata za njenu izgradnju tokom naredne tri godine.

Sive zone predstavljaju sva područja u kojima postoji najviše jedna fiksna ultrabrza širokopojasna mreža za pristup ili postoje planovi privrednih subjekata za izgradnju najviše jedne fiksne ultrabrze mreže za pristup tokom naredne tri godine.

Prepoznato je 1.503 naselja u Republici Srbiji sa 225.180 domaćinstava u kojima je potencijalno opravdana intervencija putem kapitalnih podsticaja, jer u istim ispod 40% domaćinstava ima mogućnost fiksnog širokopojasnog pristupa, kao i 1.323 naselja sa 46.416 domaćinstava u kojima je prepoznata potreba za intervencijom koja bi takođe mogla biti realizovana putem kapitalnih podsticaja.

Tabela 1: Prikaz kategorizacije naselja prema stepenu dostupnosti fiksne širokopojasne infrastrukture

Širokopojasni pristup

Broj naselja

Broj domaćinstava

% od ukupnog broja domaćinstava

Prosečan broj domaćinstava

Potreba za sprovođenjem podsticajne mere

Bez ikakvog fiksnog širokopojasnog pristupa

1.323

46.416

1,79%

35

Postoji

Ispod 40% domaćinstava sa mogućnošću 30 Mb/s+ pristupa

1.503

225.180

8,70%

149,8

Postoji

Između 40% i 60% domaćinstava sa mogućnošću 30 Mb/s+ pristupa

55

22.908

9,25%

416,5

Potencijalno postoji. Neophodno je pratiti stanje i intervenisati po potrebi, a nakon što se završi sa naseljima iz prethodne dve kategorije

Preko 60% domaćinstava sa mogućnošću 30 Mb/s+ pristupa

960

302.910

35,98%

334,2

Ne postoji

Preko 40% domaćinstava sa mogućnošću 100 Mb/s+ pristupa

880

1.991.930

76,93%

2.263

Ne postoji

Rezultati sprovedene analize stanja pokazali su da su podsticajne mere države neophodne kako bi se izgradila infrastruktura i omogućio ravnomeran regionalan razvoj u Republici Srbiji, jer se u regionima sa visokom penetracijom širokopojasnog pristupa javlja značajan uticaj na porast BDP i zapošljavanje. Pozitivan efekat realizacije podsticajnih mera ogleda se, pre svega, kroz razvoj ruralnih oblasti, povezivanje privrednih regiona, razvoj industrijskih zona, kao i povećanje upotrebe novih tehnologija i inovacija u poslovanju i obrazovanju.

Rezultati sprovedene analize stanja u potpunosti su usklađeni sa prioritetnim ciljevima Vlade koji, između ostalog, podrazumevaju poboljšanje i proširenje pristupa obrazovnim mogućnostima za sve učenike u Republici Srbiji i korišćenje digitalnih tehnologija u obrazovanju. Takođe, širokopojasni pristup i pristup informaciono-komunikacionim tehnologijama utiče na brže, sigurnije i efikasnije poslovanje čime se povećava produktivnost preduzeća i smanjuju troškovi poslovanja. To dalje ukazuje i da izgradnja širokopojasnih komunikacionih mreža omogućava zapošljavanje, digitalni masovni rad, kao i porast broja radnih mesta u svim sektorima.

B) Cilj i način realizacije izgradnje širokopojasne komunikacione infrastrukture u belim i sivim zonama ruralnih predela Republike Srbije

Realizaciju aktivnosti na izgradnji širokopojasne komunikacione infrastrukture u belim i sivim zonama ruralnih predela Republike Srbije sprovodiće Ministarstvo.

Cilj Programa je zajednička izgradnja širokopojasne komunikacione infrastrukture u "belim ili sivim zonama" u Republici Srbiji kako bi se podsticajima države izgradila komunikaciona infrastruktura koja će omogućiti dostupnost širokopojasnog pristupa i povezivanje na internet škola, odnosno javnih ustanova, mesnih zajednica i drugih objekata republičkih i organa lokalne samouprave (u daljem tekstu: objekti javne namene), kao i domaćinstava na definisanim teritorijama u okolini objekata javne namene.

Program će se sprovoditi u skladu sa pravilima dodele državne pomoći1.

_______
1 1. Zakon o kontroli državne pomoći ("Službeni glasnik RS", broj 73/19) i Uredba o pravilima za dodelu državne pomoći ("Službeni glasnik RS", br. 13/10, 100/11, 91/12, 37/13, 97/13, 19/14, 23/21 - dr. uredbe, 62/21 - dr. uredbe, 99/21 - dr. uredba, 20/23 - dr. uredba, 43/23 - dr. uredba i 48/23 - dr. uredba).
2. Smernice Evropske komisije za državnu pomoć za širokopojasne mreže (2023/C 36/01);
3. Uredba Evropske komisije broj 651/2014 od 17. juna 2014. godine o proglašavanju određenih kategorija državne pomoći usklađenim sa zajedničkim tržištem u primeni čl. 107. i 108. Ugovora (o funkcionisanju EU) Uslovi za realizaciju Programa podrazumevaju sledeće:

1) da se radi o beloj ili sivoj zoni, odnosno da na definisanoj teritoriji ne postoji više od jedne fiksne ultrabrze širokopojasne mreže za pristup;

2) da ne postoji investicioni plan jednog ili više privrednih subjekata elektronskih komunikacija za izgradnjom fiksne ultrabrze širokopojasne mreže uz mogućnost davanja državnih podsticaja i u oblastima u kojima postoje trenutna ili planirana privatna ulaganja, ukoliko takva ulaganja nisu dovoljna za postizanje ciljeva Programa;

3) da se podsticajem države za izgradnju širokopojasne komunikacione mreže mora omogućiti značajno novo ulaganje u izgradnju mreže za pristup i nove mogućnosti na tržištu i značajno poboljšanje u pogledu dostupnosti širokopojasnih usluga, kapaciteta, brzina i konkurencije, u korist krajnjih korisnika;

4) da se omogući veleprodajni pristup širokopojasnoj mreži svim zainteresovanim privrednim subjektima pod poštenim, transparentnim i nediskriminatornim uslovima, kako bi se povećao izbor i konkurencija i istovremeno izbeglo stvaranje dominantnog položaja;

5) sprovođenje transparentnog i nediskriminatornog postupka odnosno Javnog poziva kojim će se minimizirati podsticaji države i koji će biti dodeljeni privrednom subjektu koji dostavi ekonomski najpovoljniju ponudu;

6) vođenje centralizovane baze podataka o izgrađenoj širokopojasnoj komunikacionoj infrastrukturi u skladu sa Zakonom o elektronskim komunikacijama ("Službeni glasnik RS", broj 35/23, u daljem tekstu: Zakon).

Sprovođenje Programa obuhvata sledeće korake:

1) objavljivanje, na veb prezentaciji Ministarstva, spiska svih lokacija koje su kandidati za zajedničku izgradnju širokopojasne komunikacione infrastrukture, u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove uredbe;

2) pripremu, raspisivanje i sprovođenje Javnog poziva u cilju odabira privrednog subjekta i uspostavljanja saradnje Ministarstva i privrednog subjekta u oblasti zajedničke izgradnje širokopojasne komunikacione infrastrukture u ruralnim predelima Republike Srbije;

3) izgradnju zajedničke širokopojasne komunikacione infrastrukture u ruralnim predelima Republike Srbije.

Za realizaciju ovog programa Ministarstvo će raspisati Javne pozive za učešće privrednih subjekata na zajedničkoj izgradnji širokopojasne komunikacione infrastrukture u ruralnim predelima Republike Srbije. S obzirom da se Program realizuje na celoj teritoriji Republike Srbije, Javnim pozivima može biti obuhvaćen jedan ili više objekata javne namene sa pripadajućim domaćinstvima i pravnim licima sa sedištem na teritoriji definisanoj Javnim pozivom (naselje ili deo naselja, više naselja itd.). Javni poziv biće sproveden u skladu sa Programom, na transparentan, ravnopravan i nediskriminatoran način.

Pravo učešća na Javnom pozivu imaju svi privredni subjekti koji obavljaju ili su ovlašćeni da obavljaju delatnost elektronskih komunikacija u Republici Srbiji sa izuzetkom privrednih subjekata koji se nalaze u postupku povraćaja državne ili de minimis pomoći, kao i privrednih subjekata koji su bili u teškoćama u skladu sa propisima o kontroli državne pomoći.

Javni poziv:

1) sadrži uslove koje privredni subjekti moraju da ispune za učestvovanje na Javnom pozivu;

2) definiše način prijavljivanja, potrebnu dokumentaciju, kao i rok za podnošenje prijava za zajedničku izgradnju širokopojasne komunikacione infrastrukture (u daljem tekstu: prijava), koji ne može biti kraći od 30 dana od dana objavljivanja Javnog poziva na veb prezentaciji Ministarstva i na portalu e-Uprava;

Kriterijumi za vrednovanje i rangiranje u postupku odabira prijava privrednih subjekata koji će učestvovati u zajedničkoj izgradnji širokopojasne komunikacione infrastrukture su navedeni u Tabeli 2.

KRITERIJUMI ZA VREDNOVANJE I RANGIRANJE

Kriterijum racionalnosti
backhaul mreže

Način rangiranja i vrednovanja

Maksimalan broj pondera

- da je projektom predviđena i tačno definisana početna tačka prisustva optičke mreže2 od koje je potrebno izgraditi backhaul segment;
- da je projektom jasno definisana dužina backhaul segmenta (mereno vazdušnom linijom) od početne tačke do geokoordinata škole odnosno objekta javne namene definisanog u Javnom pozivu;

- operator koji u prijavi ponudi najkraće vazdušno rastojanje za izgradnju backhaul segmenta dobiće maksimalan broj pondera;
- prilikom vrednovanja i rangiranja primenjuje se sledeća formula:
- Broj pondera = (dužina najkraćeg segmenta prijavljenog za konkretno naselje/dužina segmenta iz prijave) * 100

100

Tabela 2

Za potrebe sprovođenja Javnog poziva Ministarstvo obrazuje stručnu Komisiju (u daljem tekstu: Komisija) i svojim aktom bliže uređuje sastav, broj članova i druga pitanja značajna za rad Komisije. Komisija utvrđuje Listu vrednovanja i rangiranja prijava privrednih subjekata (u daljem tekstu: Lista) u roku od 30 dana od dana isteka roka za podnošenje prijava. Lista se objavljuje na internet stranici Ministarstva. Ministarstvo donosi Odluku o izboru prvorangirane prijave privrednog subjekta koji će učestvovati na zajedničkoj izgradnji širokopojasne komunikacione infrastrukture u ruralnim predelima Republike Srbije (u daljem tekstu: Odluka). Odluka se objavljuje na internet stranici Ministarstva.

Protiv navedene odluke, nezadovoljni privredni subjekat može izjaviti žalbu u skladu sa propisom kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Međusobna prava i obaveze Ministarstva i privrednih subjekata čije su prijave odabrane u okviru sprovedenog Javnog poziva uređuju se Ugovorom koji se zaključuje u cilju realizacije Programa zajedničke izgradnje širokopojasne komunikacione infrastrukture u ruralnim predelima Republike Srbije. Ugovorni odnos Ministarstva i privrednog subjekta zasniva se na načelima zaštite javnog interesa, efikasnosti, transparentnosti, jednakog i pravičnog tretmana, slobodne tržišne utakmice, proporcionalnosti, zaštite životne sredine, autonomije volje i ravnopravnosti ugovornih strana.3

______
2 Početna tačka prisustva optičke mreže je geokoordinatna tačka na kojoj operator već ima izgrađenu mrežu ili do koje će izgraditi mrežu tako da bude podobna za priključenje na backhaul segment.
3 Značenje i sadržina ovih načela definisana je u zakonu kojim se uređuje javno-privatno partnerstvo.

Ugovorom se naročito uređuju sledeća pitanja i rokovi od značaja za zajedničko sprovođenje programskih aktivnosti:

1. rokovi za izgradnju backhaul mreže;

2. rok u kojem se privredni subjekt obavezuje da na definisanoj teritoriji izgradi mrežu za pristup. Ministarstvo Javnim pozivom uređuje procenat domaćinstava na definisanoj teritoriji kojima privredni subjekt mora obezbediti dostupnost usluge širokopojasnog pristupa sa određenim unapred definisanim parametrima kvaliteta;

3. ustupanje izgrađene širokopojasne komunikacione infrastrukture (u javnom vlasništvu) na korišćenje izabranom privrednom subjektu na period od 25 godina, uz obavezu privrednog subjekta da tokom celokupnog perioda izgrađenu infrastrukturu održava i da omogući kontinuirano pružanje elektronskih komunikacionih usluga u skladu sa Zakonom;

4. obaveza privrednog subjekta da tokom celokupnog perioda od 25 godina omogući veleprodajnu uslugu pristupa na najmanje 50% izgrađenog kapaciteta;

5. obaveza privrednog subjekta da tokom celokupnog perioda od 25 godina pruža uslugu veleprodajnog pristupa svim zainteresovanim privrednim subjektima, pod poštenim, transparentnim i nediskriminatornim uslovima;

6. obaveza privrednog subjekta da, u toku perioda važenja Ugovora, obezbedi, bez naknade, dostupnost usluge fiksnog ultrabrzog pristupa sa brzinom ne manjom od 100 Mb/s objektima javne namene navedenim u Javnom pozivu;

7. rokovi, parametri kvaliteta i uslovi za priključenje i pružanje usluga krajnjim korisnicima;

8. obaveza privrednog subjekta da Ministarstvu omogući praćenje realizacije Programa u toku celokupnog perioda važenja ugovora.

Pre otpočinjanja sprovođenja Javnog poziva, Ministarstvo će u skladu sa članom 30. Zakona o kontroli državne pomoći ("Službeni glasnik RS", broj 73/19) Komisiji za kontrolu državne pomoći podneti prijavu državne pomoći koja će sadržati jasne, dalje aktivnosti u pogledu derivatnih akata propisanih Programom, a naročito nacrt Javnog poziva, ugovora i drugih akata čiji je pravni osnov propisan Programom. Postupak Javnog poziva biće otpočet nakon dobijanja mišljenja, odnosno rešenja kojim Komisija ocenjuje usklađenost sa pravilima o dodeli državne pomoći, odnosno kojim potvrđuje ispunjenost kriterijuma za dodelu državne pomoći.