PRAVILNIK

O BLIŽIM USLOVIMA ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA U ZDRAVSTVENIM USTANOVAMA

("Sl. glasnik RS", br. 68/2024)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se bliži uslovi za ostvarivanje programa vaspitno-obrazovnog rada sa decom na bolničkom lečenju (u daljem tekstu: Program) koji ostvaruje predškolska ustanova u odgovarajućim zdravstvenim ustanovama.

Član 2

Kao sastavni deo predškolskog programa predškolske ustanove, Program se ostvaruje u skladu sa Osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja.

U ostvarivanju Programa uvažavaju se specifičnosti rada sa decom na bolničkom lečenju, kao što su: specifične potrebe dece; karakteristike radnog okruženja, odnosno prostorno-vremenska organizacija u zdravstvenoj ustanovi; struktura vaspitne grupe (u daljem tekstu: bolnička grupa); dužina boravka dece; vrste i načini pružanja zdravstvene podrške detetu; načini ostvarivanja saradnje sa porodicom i zdravstvenim osobljem u bolnici.

Član 3

Godišnjim planom rada predškolska ustanova utvrđuje broj bolničkih grupa i okvirni broj dece, kao i vreme realizacije Programa u skladu sa propisima kojima se uređuje predškolsko vaspitanje i obrazovanje i organizacijom rada odgovarajuće zdravstvene ustanove u kojoj se Program ostvaruje.

Za dete uzrasta od pet i po do šest i po godina, ustanova koja ostvaruje Program dužna je da obezbedi uslove za pohađanje pripremnog predškolskog programa u zdravstvenoj ustanovi, u skladu sa zakonom.

Dete koje odsustvuje iz predškolske ustanove zbog lečenja u zdravstvenoj ustanovi, ne može biti ispisano iz predškolske ustanove bez saglasnosti roditelja, odnosno drugog zakonskog zastupnika bez obzira na trajanje bolničkog lečenja, osim ukoliko je preporuka pedijatra ili lekara specijaliste drugačija.

Član 4

Ostvarivanje Programa ima za cilj podršku dobrobiti deteta kroz usmerenost na razvijanje kvaliteta odnosa (sigurnosti, poverenja, kontinuiteta, uvažavanja, učešća, balansa i uključenosti) i načine učešća dece u realnom kontekstu vaspitno-obrazovne prakse koja se ostvaruje u zdravstvenoj ustanovi.

Vaspitač podržava različite načine zajedničkog učešća i učenja osetljivošću na detetove potrebe i kapacitete i usklađivanjem sa detetom kroz fleksibilan, individualizovani pristup.

Vaspitač obezbeđuje različite situacije i prilike za igru, istraživanje i učenje i omogućava deci izbore sredstava, materijala, načina učešća i izražavanja uvažavajući procenu nadležnih lica u zdravstvenoj ustanovi i subjektivnu procenu deteta.

Član 5

Mesto ostvarivanja Programa je bolnička soba u kojoj je dete, kao i čekaonica, hol, prostor za obedovanje, terasa, dvorište, igraonica ili drugo mesto koje je obezbeđeno od strane lica nadležnih u zdravstvenoj ustanovi, u cilju ostvarivanja programa.

Vaspitač, uz saglasnost nadležnih lica u zdravstvenoj ustanovi i u konsultacijama sa decom i porodicom, strukturira prostor za ostvarivanje Programa.

U uređenju sredine za učenje, vaspitač posebnu pažnju posvećuje izboru materijala i sredstava u cilju kreiranja prijatnog, sigurnog i podsticajnog okruženja za decu. Svi materijali i sredstva koja se koriste u vaspitno-obrazovnom radu moraju biti odgovarajući za dete i bolničku sredinu i ne smeju ometati sprovođenje zdravstvenih intervencija i rad zaposlenih u zdravstvenoj ustanovi.

Član 6

U cilju kvalitetnog ostvarivanja Programa, u zavisnosti od tipa zdravstvene ustanove i zdravstvenog stanja deteta, uspostavljaju se odgovarajući mehanizmi saradnje između zdravstvene ustanove, porodice deteta i predškolske ustanove.

Predškolska ustanova koja ostvaruje Program:

1) obezbeđuje materijalno-tehničku podršku za ostvarivanje Programa u smislu nabavke opreme, didaktičkog i potrošnog materijala;

2) sarađuje i obezbeđuje razmenu relevantnih informacija o detetu upisanom u drugu predškolsku ustanovu sa roditeljem, odnosno drugim zakonskim zastupnikom deteta i predškolskom ustanovom u kojoj je dete upisano u cilju obezbeđivanja kontinuiteta vaspitno-obrazovnog procesa;

3) sarađuje i obezbeđuje razmenu relevantnih informacija o detetu koje nije upisano ni u jednu predškolsku ustanovu sa roditeljem, odnosno drugim zakonskim zastupnikom;

4) podstiče saradnju i održavanje veza sa predškolskom ustanovom u kojoj je dete upisano, stvara prilike za uzajamno informisanje o dešavanjima u vrtiću i organizuje zajedničke aktivnosti (posete, video snimci, onlajn komunikacija i sl.) u meri koja obezbeđuje poštovanje najboljeg interesa deteta na bolničkom lečenju;

5) razvija partnerstvo sa porodicom deteta na bolničkom lečenju, omogućavajući različite načine uključivanja porodice u skladu sa potrebama i mogućnostima roditelja i procedurama nadležne zdravstvene ustanove;

6) osmišljava prilike i načine predstavljanja programa roditeljima, odnosno drugim zakonskim zastupnicima dece i zaposlenima u zdravstvenoj ustanovi, stručnoj i široj javnosti u cilju zastupanja i promovisanja prava deteta na kvalitetno vaspitanje i obrazovanje.

Član 7

Praćenje i vrednovanje ostvarivanja programa obavlja se u skladu sa propisima kojima se uređuje ostvarivanje i razvijanje predškolskog programa, način vođenja evidencije i pedagoške dokumentacije u predškolskoj ustanovi, kao i vrednovanje kvaliteta rada ustanova.

Član 8

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o posebnom programu ostvarivanja vaspitno-obrazovnog rada u odgovarajućim zdravstvenim ustanovama ("Službeni glasnik RS", broj 124/12).

Član 9

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".