PRAVILNIK
O PRIPREMI I DOSTAVLJANJU MATERIJALA GRADONAČELNIKU GRADA NIŠA

("Sl. list grada Niša", br. 93/2024)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se način postupanja gradskih uprava Grada Niša, kao i drugih subjekata koji pripremaju i dostavljaju materijale Gradonačelniku, radi razmatranja i odlučivanja o pitanjima iz nadležnosti Gradonačelnika Grada Niša (u daljem tekstu: Gradonačelnik).

Član 2

Materijale koji se dostavljaju Gradonačelniku radi razmatranja i odlučivanja o pitanjima iz nadležnosti Gradonačelnika pripremaju gradske uprave u okviru svog delokruga rada u skladu sa zakonom.

Materijale mogu pripremati i ustanove, javna preduzeća i druge službe čiji je osnivač Grad Niš, i to:

- na zahtev Gradonačelnika,

- na zahtev gradske uprave u čijem delokrugu je oblast, odnosno delatnost za koju je Grad osnovao ustanovu, javno preduzeće, odnosno službu ili

- po sopstvenoj inicijativi, kada je pitanje na koje se materijal odnosi od značaja za obavljanje delatnosti ustanove, javnog preduzeća, odnosno službe.

Član 3

Materijali, u smislu ovog pravilnika, su:

- opšti akti (pravilnici, uputstva i drugi akti kojima se uređuje određena oblast, kada je to na osnovu posebnih propisa u nadležnosti Gradonačelnika),

- pojedinačni akti (rešenja, zaključci i drugi akti kojima se rešava o pravima, obavezama, pravnim interesima konkretnog pravnog subjekta ili prihvata/usvaja konkretan predlog), kao i

- studijsko-analitički akti (programi, izveštaji, studije, projekti, analize, informacije, ugovori i drugi materijali koje gradske uprave, odnosno ustanove, javna preduzeća ili druge službe koje je osnovao Grad, pripremaju za Gradonačelnika.

Član 4

Pod nacrtom akta, u smislu odredaba ovog pravilnika, podrazumeva se akt, koji priprema obrađivač iz člana 2. ovog pravilnika i dostavlja Gradonačelniku, kao predlagaču, radi utvrđivanja predloga akta, koji se potom upućuje drugom nadležnom organu na usvajanje, prihvatanje, donošenje ili davanje saglasnosti.

Pod predlogom akta, u smislu odredaba ovog pravilnika, podrazumeva se akt koji za Gradonačelnika, kao donosioca akta (kada je u njegovoj nadležnosti donošenje pravnog akta), priprema obrađivač iz člana 2. ovog pravilnika.

II PRIPREMA NACRTA, ODNOSNO PREDLOGA AKTA

Član 5

Akt se priprema u skladu sa ovim pravilnikom i Jedinstvenom metodologijom pravila za izradu propisa ("Službeni glasnik RS", br. 21/2010).

Uz akt, u formi priloga, dostavlja se prateći materijal - kopija akata od značaja za postupanje Gradonačelnika.

Druga pravna lica (ustanove, javna preduzeća i dr.) dostavljaju akte Gradonačelniku iz njegove nadležnosti preko nadležne gradske uprave i prilikom pripreme i dostavljanja primenjuju odredbe ovog pravilnika.

U slučaju da akt nije prosleđen Gradonačelniku preko nadležne gradske uprave, odmah se prosleđuje istoj, sa napomenom da je potrebno da se o predmetnom aktu, odnosno sadržaju predmeta, gradska uprava u okviru svog delokruga rada dopisom izjasni Gradonačelniku.

Ukoliko nakon izvršene formalno-pravne provere gradska uprava utvrdi da akt koji se dostavlja Gradonačelniku, ispunjava uslove u smislu ovog pravilnika, predlog akta sa obrazloženjem i pratećim materijalom od značaja za donošenje odmah se prosleđuje Gradonačelniku.

Član 6

Gradske uprave i drugi obrađivači iz člana 2. ovog pravilnika, dužni su da blagovremeno dostavljaju akte na nadležnost Gradonačelniku, a u slučaju hitnosti postupanja naznače u dostavnom aktu rok za donošenje akta i posledice propuštanja tog roka.

Gradska uprava priprema akt iz svoje nadležnosti:

- po sopstvenoj inicijativi;

- na inicijativu Gradonačelnika;

- na inicijativu pomoćnika Gradonačelnika i

- na inicijativu drugih organa, odnosno lica, koji u skladu sa zakonom ili aktima nadležnih organa Grada mogu inicirati donošenje akata.

Gradske uprave po sopstvenoj inicijativi pripremaju akte, u skladu sa obavezama i rokovima utvrđenim zakonom ili drugim opštim aktima, kao i u zavisnosti od konkretnih pitanja koja su od značaja za fizička ili pravna lica na teritoriji Grada Niša (u daljem tekstu: Grad) ili za rad i funkcionisanje organa Grada.

Pre upućivanja akta Gradonačelniku, gradska uprava je dužna da o izradi akta upozna člana Gradskog veća ili pomoćnika Gradonačelnika, zaduženog za oblast na koju se akt odnosi, odnosno glavnog urbanistu ili energetskog menadžera, ako se akt odnosi na oblast iz njihovog delokruga rada.

Član 7

Za blagovremenu pripremu i dostavu, kao i zakonitost akata u skladu sa važećim propisima i odredbama ovog pravilnika, odgovoran je načelnik gradske uprave, odnosno rukovodilac službe.

Član 8

Nacrt, odnosno predlog opšteg akta priprema se u formi u kojoj ga Gradonačelnik utvrđuje, odnosno donosi i sadrži preambulu, normativni deo (pravne odredbe) i obrazloženje, koji moraju biti pripremljeni u skladu sa metodologijom.

Nacrt, odnosno predlog pojedinačnog akta priprema se sa preambulom, izrekom i obrazloženjem.

Uz izveštaj, program, plan i slično, mora biti pripremljen i nacrt akta (sa obrazloženjem) kojim se isti usvaja, ako je u delokrugu rada Gradonačelnika.

Obrazloženje pravnog akta obavezno sadrži elemente propisane Jedinstvenom metodologijom pravila za izradu propisa, a naročito:

1. pravni osnov za donošenje akta;

2. razloge za donošenje akta, u okviru kojih mogu da budu navedeni problemi koje akt treba da reši, ciljevi koji se aktom postižu i slično;

3. objašnjenje osnovnih pravnih instituta i pojedinačnih rešenja;

4. procenu finansijskih sredstava potrebnih za sprovođenje akta;

5. razloge za donošenje akta po hitnom postupku, ako je za donošenje akta predložen hitan postupak;

6. razloge zbog kojih se predlaže da akt stupi na snagu pre osmog dana od dana objavljivanja i

7. pregled odredaba važećeg akta koje se menjaju, odnosno dopunjuju ukoliko se priprema nacrt/predlog akta o izmeni/dopuni važećeg akta.

Kada se akt odnosi na postupak javnih nabavki, isti mora sadržati elemente propisane zakonom, podzakonskim aktima i biti pripremljen u skladu sa utvrđenim obrascima, uputstvima i pozitivnim propisima koji se odnose na oblast javnih nabavki i da sadrži tehničku specifikaciju javnih nabavki kao prilog.

Član 9

Akt se priprema uz poštovanje sledećih vizuelno - tehničkih standarda:

- u fontu teksta "Arial", veličina fonta 12, bez proreda između redova i stavova, vodeći računa o načelima korespondencije i tačnom mestu pisanja elemenata (delova) akta; Veličina fonta 11 može se koristiti kod dela akta "Obrazloženje";

- na vrhu stranice, na sredini, ispisuje se naziv akta velikim slovima;

- prored, odnosno razmak i to jednostruki, praviti u tekstu, između naziva akta i označavanja člana, odnosno između naziva glave/odeljka/pododeljka i označavanja člana; između označavanja člana i stava 1. svakog člana; a može se praviti i u tekstu člana između alineja ili tačaka (kod taksativnog ili drugog navođenja);

- u pogledu poravnanja teksta i to: horizontalno centriranje teksta koristiti kod naslova akta, numeracije članova akta; obostrano poravnanje teksta (tekst jednako poravnat duž leve i desne margine) u celom aktu, sa uvučenim prvim redom svakog stava, kao i naziva glave, podglave, odeljka i pododeljka;

- postavke margine teksta potrebno je definisati, odnosno poravnati tako da one iznose gornja i donja margina 2,00 cm, a leva i desna margina 2,50 cm;

- funkciju naglašavanja teksta "Bold" i funkciju podvlačenja teksta "Underline" koristiti umereno, isključivo po načelima struke, radi naglašavanja ili posebnog isticanja reči ili rečenice, odnosno naslova ili podnaslova;

- ako akt sadrži više strana, strane se numerišu u futeru - u donjem delu stranice i to na sredini strane, veličina fonta ista ili manja od ostalog teksta akta;

- ukoliko akt sadrži zaglavlje, isto se stavlja u gornji levi ugao akta, ispod grba Republike Srbije i sadrži naziv Republike Srbije, zatim naziv Grada Niša, naziv uprave ili organa Grada, broj akta, datum akta i sedište organa;

- potpis ovlašćenog lica stavlja se sa desne strane na kraju teksta akta i to u praznini koja se ostavlja između naziva funkcije-položaja i imena i prezimena potpisnika akta;

- numerički podaci, ukoliko se prikazuju u većem obimu, iskazuju se u odgovarajućim tabelama;

- ukoliko priroda stvari ne zahteva drugačije, jednocifreni brojevi se pišu slovima, a dvocifreni ciframa.

III PRIBAVLJANJE MIŠLJENJA, ODNOSNO SAGLASNOSTI U POSTUPKU PRIPREME AKTA

Član 10

U postupku pripreme akta gradska uprava, odnosno nadležni organ pribavlja i dostavlja Gradonačelniku:

- mišljenje gradske uprave nadležne za finansije, ukoliko je za realizaciju predloženog akta potrebno obezbeđivanje i korišćenje finansijskih sredstava iz budžeta Grada (u mišljenju nadležna gradska uprava potvrđuje da su u okviru naznačenog razdela, glave, programa, funkcije, programske aktivnosti/projekta, ekonomske klasifikacije i aproprijacije, obezbeđena odnosno planirana sredstva za konkretnu namenu, da je angažovanje predloženog iznosa u skladu sa finansijskim planom nadležnog organa i da je obračunati iznos u skladu sa finansijskim, posebno poreskim propisima, odnosno daje izveštaj/podatke o korišćenju ranije odobrenih sredstava budžeta Grada i drugo);

- mišljenje Pravobranilaštva Grada Niša, ukoliko se stvaraju ugovorne obaveze za Grad, a u cilju zaštite imovinskih prava i interesa Grada (ukoliko se akt odnosi na davanje saglasnosti za zaključenje ugovora ili nekog drugog pravnog posla);

- mišljenje gradske uprave nadležne za javne nabavke, odnosno saglasnost na postupak javne nabavke ukoliko se nacrt/predlog akta odnosi na sprovođenje postupka javne nabavke koja se finansira iz sredstava budžeta Grada (da li je nabavka planirana, da li je nacrt/predlog akta u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast javnih nabavki i drugo).

U slučaju da je zakonom, Statutom Grada ili drugim propisom utvrđeno da se akt donosi uz mišljenje ili prethodnu saglasnost republičkog ili drugog nadležnog organa Grada, organ koji priprema nacrt, odnosno predlog akta, dužan je da pribavi mišljenje, odnosno saglasnost nadležnog organa pre dostave materijala Gradonačelniku.

Ukoliko gradska uprava ili služba ne postupi po datom mišljenju ili ga ne prihvati, dužna je da Gradonačelniku, uz dobijeno mišljenje dostavi i pisano obrazloženje razloga o neprihvatanju istog.

Član 11

Nadležni organi, odnosno lica za davanje mišljenja dužna su da zatraženo mišljenje daju najkasnije u roku od pet radnih dana od prijema zahteva.

Izuzetno, kada za razmatranje pojedinih akata postoji neodložna potreba ili da bi se izbegle štetne posledice koje mogu nastati po interese Grada i građana, nadležni organi, odnosno lica iz stava 1. ovog člana, dužni su da daju mišljenje o aktu najkasnije narednog radnog dana od dana kada su primili zahtev.

IV DOSTAVLJANJE AKTA

Član 12

Dostavljanje akata pripremljenih u skladu sa odredbama ovog pravilnika vrši se u pisanom obliku.

Član 13

Akti iz člana 12. ovog pravilnika se obavezno dostavljaju uz propratni akt. Propratni akt ima sledeći izgled i sadržinu:

- zaglavlje u gornjem levom uglu, ispod grba Republike Srbije, sadrži naziv Republike Srbije, zatim naziv Grada Niša, naziv uprave ili službe, odnosno drugog nadležnog organa Grada koja akt dostavlja, broj akta, datum akta i sedište;

- na sredini propratnog akta naziv organa - Gradonačelnik Grada Niša;

- tekst u kome se navodi da je nacrt, odnosno predlog akta pripremila nadležna gradska uprava ili drugi nadležni organ, sa navođenjem pravnog osnova kojim je utvrđena nadležnost organa za pripremu i upućivanje, odnosno utvrđivanje i dostavljanje nacrta, odnosno predloga pravnog akta;

- ispod teksta iz alineje treće ovog člana, ispisuje se tačan naziv akta koji se dostavlja, uz navođenje da je isti pripremljen u skladu sa zakonom ili drugim opštim aktima (navesti naziv zakona ili drugog opšteg akta grada) i ovim Pravilnikom;

- ispod teksta iz alineje četvrte ovog člana piše se tekst: Načelnik gradske uprave, rukovodilac službe, odnosno rukovodilac nadležnog organa svojim potpisom garantuje da je dostavljeni nacrt, odnosno predlog akta formalno i materijalno ispravan i navodi njegovo ime, prezime i funkcija, odnosno položaj;

- ispod teksta iz alineje pete ovog člana može se dodati tekst: "Prilog:" (u kome se navodi tačan naziv priloga, odnosno materijala koji se prilaže, a radi dopunjavanja, objašnjenja ili dokazivanja sadržine akta, sa brojem i datumom pod kojim je/su isti zaveden/i)";

- u propratnom aktu se navodi kada se određeni materijal dostavlja radi utvrđivanja predloga, odnosno odlučivanja i donošenja pravnog akta;

- potpis ovlašćenog lica je sa desne strane na kraju teksta propratnog akta i to u praznini koja se ostavlja između naziva funkcije i imena i prezimena potpisnika propratnog akta;

- sa leve strane, nasuprot dela za potpisivanje ovlašćenog lica, stavlja se prazno mesto za potpis službenika koji je obradio, kontrolisao i odobrio predlog akta i to iznad njegovog punog imena i prezimena.

V KONTROLA AKTA

Član 14

Kontrolu da li je akt pripremljen i dostavljen u skladu sa odredbama ovog pravilnika, vrši gradska uprava koja obavlja poslove za potrebe Gradonačelnika.

U slučaju kada akt nije sačinjen ili dostavljen u skladu sa odredbama ovog pravilnika, gradska uprava iz stava 1. ovog člana će obavestiti obrađivača iz člana 2. ovog pravilnika da treba da izvrši usaglašavanje akta ili dopunu materijala i dostavi isti u skladu sa odredbama ovog pravilnika.

Rok za usaglašavanje akta ili dopunu materijala i ponovno dostavljanje ne može biti duži od sedam dana od dana prijema obaveštenja.

Gradska uprava ili drugi obrađivač iz člana 2. ovog pravilnika, izmenjen akt, odnosno dopunjen materijal, ponovo dostavlja Gradonačelniku, uz naznaku u čemu se sastoji izmena akta, odnosno dopuna materijala.

Ukoliko gradska uprava ili drugi obrađivač iz člana 2. ovog pravilnika ne postupi u skladu sa obaveštenjem iz stava 2. ovog člana, gradska uprava koja obavlja poslove za potrebe Gradonačelnika će ukazati da predlog akta i pored obaveštenja i zahteva za usaglašavanje nije pripremljen u skladu sa odredbama ovog pravilnika, uz navođenje u čemu se sastoji neusaglašenost.

Član 15

Odredbe ovog pravilnika shodno primenjuju Kancelarija za lokalni ekonomski razvoj i Pravobranilaštvo Grada Niša kada dostavljaju Gradonačelniku Grada Niša materijale iz njegove nadležnosti.

VI ZAVRŠNE ODREDBE

Član 16

Donošenjem ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu dostavljanja materijala Gradonačelniku Grada Niša ("Službeni list Grada Niša", broj 90/2006).

Član 17

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".