LISTA INDIKATORA
ZA PREPOZNAVANJE OSNOVA SUMNJE DA SE RADI O PRANJU NOVCA ILI FINANSIRANJU TERORIZMA KOD BANAKA

1. Ovom listom indikatora utvrđuju se indikatori za prepoznavanje lica i/ili transakcija za koje postoje osnovi sumnje da se radi o pranju novca ili finansiranju terorizma, a koje su banke, osnovane u smislu zakona kojima se uređuje poslovanje banaka, dužne da unesu u svoje liste indikatora, u skladu s članom 69. stav 1. Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma.

2. Pri utvrđivanju da li postoji osnov sumnje da se radi o pranju novca ili finansiranju terorizma, banka je dužna da primenjuje najmanje sledeće indikatore:

1) gotovinske uplate ili bezgotovinski priliv na račune fizičkih lica i prenos novca u korist trećih lica (pravnih i fizičkih) u zemlji i inostranstvu, pri čemu se može zaključiti da takve transakcije nisu u skladu sa uobičajenom, odnosno očekivanom aktivnošću stranke;

2) polaganje većeg iznosa gotovine kao depozita za dobijanje kredita kada stranka ne može da dokaže poreklo tog novca ili kada postoji nesklad između visine tog iznosa i poslovne aktivnosti stranke, kao i kada postoji neočekivani zahtev stranke da kredit otplati pre roka (ubrzo nakon odobravanja ili nakon kratkog perioda otplate);

3) uplate (gotovinske i bezgotovinske) na račune pravnih lica, a zatim transfer novca s tih računa na račune fizičkih lica, te gotovinsko podizanje tog novca odmah, odnosno u kratkom periodu po prijemu - bez ekonomske ili druge logičke opravdanosti;

4) transakcije po osnovu datih, primljenih i vraćenih avansa koji nisu u skladu s poslovanjem stranke (npr. vraćeni avansi po osnovu nerealizovanih kupoprodajnih ugovora);

5) stranka raspolaže novčanim sredstvima na računima ili vrši transakcije po različitim osnovima koji nisu u skladu s njenim uobičajenim aktivnostima ili profilom;

6) stranka polaže gotovinu i o osnovu tog polaganja daje uvek identičnu izjavu, u čiju se istinitost sumnja, kao i u poreklo tako položenog novca;

7) stranka vrši učestale transakcije po osnovu pozajmice osnivača za likvidnost preduzeća, pri čemu te pozajmice čine većinski izvor finansiranja;

8) transakcije po osnovu zajmova kojima su prethodile uplate velikog iznosa gotovine i koje su izvršene istog ili narednog dana po polaganju gotovine;

9) transakcije po osnovu prometa usluga (npr. konsultantske, marketinške, računovodstvene, usluge posredovanja i sl.) za koje je teško utvrditi tržišnu cenu a koje nisu u skladu sa očekivanom, odnosno uobičajenom aktivnošću stranke;

10) učestali promet u značajnom iznosu s licima iz zemalja u kojima se ne primenjuju standardi iz oblasti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorima, kao i iz zemalja u kojima su na snazi strogi propisi o poverljivosti i tajnosti bankarskih i poslovnih podataka;

11) stranka poseduje veliki broj računa (ili postoji veliki broj ovlašćenih lica po računima) po kojima vrši transakcije s licima iz zemalja u kojima su na snazi stroži propisi o poverljivosti i tajnosti bankarskih podataka;

12) stranka obavlja transakcije s licima iz država za koje je opštepoznato da je proizvodnja i/ili prodaja narkotika zastupljena u velikoj meri (npr. Avganistan, Kolumbija);

13) stranka u poslovanju s bankom prilaže sredstva obezbeđenja (npr. garancije, akreditive, depozite) koja je izdala of-šor banka ili banka sumnjivog boniteta, odnosno banka iz zemlje u kojoj se propisi o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma ne primenjuju adekvatno;

14) stranka, kao nalogodavac ili korisnik novčane doznake, državljanin je zemlje u kojoj se ne primenjuju propisi iz oblasti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma, ili se nalazi na konsolidovanoj listi Komiteta za sankcije na osnovu Rezolucije 1267 Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija, domaćoj listi označenih lica koju je u skladu sa zakonom kojim se uređuje ograničavanje raspolaganja imovinom u cilju sprečavanja terorizma i širenja oružja za masovno uništenje usvojila Vlada Republike Srbije i dr. ili je povezana s licima koja se nalaze na navedenim listama;

15) po pitanjima korišćenja zakupljenih sefova kod banaka angažuju se isključivo ovlašćena lica;

16) funkcioner, članovi njegove porodice ili saradnici (ovlašćena lica po računima) obavljaju neuobičajeno veliki broj transakcija ili često koriste sefove, lično ili preko ovlašćenih lica;

17) učestale transakcije po računima pravnih lica koje znatno odstupaju od uobičajenog poslovanja stranke - pravnog lica (npr. sumnja se da stranka - pravno lice postaje "fiktivni kanal" za distribuciju novca);

18) stranka već duže vreme poseduje "pasivne" (neaktivne) račune, na kojima iznenada ostvaruje novčane prilive koji nisu u skladu s njenim dosadašnjim ili očekivanim poslovanjem, i sa tih računa podiže ili dalje transferiše novac;

19) otvaranje i zatvaranje računa u kratkom periodu, naročito u kombinaciji s prenosom sredstava na račun u drugoj banci;

20) povećan broj transakcija polaganja gotovine po računu stranke - pravnog lica koja po prirodi svog poslovanja ne posluje s gotovinom;

21) stranka učestalo ili isključivo obavlja transakcije na jednake ili zaokružene iznose s poslovnim partnerima po raznim osnovima, što može da ukaže na fiktivnost transakcija;

22) stranka istog dana obavlja više transakcija u različitim ekspoziturama ili u različitim smenama u jednoj ekspozituri, sa očiglednom namerom da pri vršenju transakcija izbegne kontakt sa istim zaposlenima;

23) korišćenje računa fizičkog lica za obavljanje poslovne aktivnosti;

24) stranka ne zna, odbija da pruži ili daje nedovoljno uverljive podatke o prirodi poslovanja stranke - pravnog lica i identitetu stvarnog vlasnika, naročito ako je u pitanju kompleksna vlasnička struktura ili ako su u vlasničkoj i upravljačkoj strukturi česte promene bez jasnog osnova;

25) pri otvaranju računa stranka ne želi da pruži potrebne podatke ili daje falsifikovanu i nepotpunu dokumentaciju koju je teško verifikovati; pri vršenju transakcije stranka nije raspoložena da pruži tražene podatke o korisniku sredstava kome transferiše sredstva ili vrši promenu korisnika na nalogu, previše objašnjava i pokušava da obrazloži zakonitost transakcije ili postavlja pitanja o sistemu kontrole banke ili propisima u oblasti sprečavanja pranja novca;

26) više fizičkih lica otvara račune ili vrši transakcije u prisustvu i po instrukcijama istog fizičkog lica;

27) lice koje je nezaposleno ili o čijoj poslovnoj aktivnosti podaci nisu raspoloživi na svoj račun polaže gotovinu i koristi je za kupovinu luksuzne robe, naročito ako tome prethodi više manjih uplata u kratkom periodu;

28) transferi velikog iznosa sredstava po osnovu prihoda od vlasništva s računa pravnog lica koje je u lošoj finansijskoj situaciji (nema neraspoređenu dobit, posluje s gubicima itd.);

29) učestalo podizanje novca u značajnom iznosu na bankomatima u visokorizičnim zemljama;

30) transakcije za koje su službenici banke na osnovu iskustva ocenili da nisu u skladu sa uobičajenim poslovanjem stranke;

31) zamena veće količine novčanica manjih apoena za novčanice većih apoena, naročito ako je nepoznato čime se stranka bavi;

32) pri odobravanju kredita, garancija ili akreditiva u većem iznosu stranka zahteva da banka stavi hipoteku na imovinu koja nije u njegovom vlasništvu i u čije se poreklo sumnja;

33) garancije koje je stranci dalo treće lice koje nije povezano s njom;

34) stranka (pravno lice ili preduzetnik) ima uglavnom gotovinske transakcije, a ima malo bezgotovinskog prenosa;

35) neuobičajena kupovina i prodaja putničkih čekova;

36) međusobno povezane transakcije nešto ispod limita za prijavljivanje koje u zbiru daju značajan iznos akumuliranih sredstava, a koje se uplaćuju u kratkom periodu bez logičnog razloga za takvo postupanje;

37) polaganje gotovine nešto ispod limita za prijavljivanje ako aktivnosti stranke nakon tog polaganja nisu u skladu s njenom očekivanom ili uobičajenom aktivnošću;

38) podaci o stvarnom vlasniku evidentirani u evidenciji stvarnih vlasnika koju vodi za to nadležni organ ili u drugim registrima i evidencijama stvarnih vlasnika u stranim državama - razlikuju se od podataka koje je banka utvrdila primenom propisanih radnji i mera poznavanja i praćenja stranke, na osnovu čega se može posumnjati u istinitost podataka upisanih u te registre/evidencije;

39) transakcije po osnovu kupovine robe i usluga u većim iznosima koje ne odgovaraju poslovnim aktivnostima koje stranka obavlja;

40) transakcija koja uključuje neprofitne ili humanitarne organizacije a koja nema očigledan osnov ili gde ne postoji veza između svrhe te organizacije i same transakcije;

41) stranka na račun prima male iznose, koje kumulira, a zatim daje nalog za kupovinu nepokretnosti ili robe visoke vrednosti (plemenitih metala, umetničkih predmeta i sl.) ili prenosi velike iznose na drugi račun;

42) stranka otkazuje planiranu transakciju nakon što banka zatraži dokumentaciju u vezi s tom transakcijom;

43) sumnja se da se transakcija vrši u korist treće strane, čiji identitet nije utvrđen;

44) kupovina ili prodaja nepokretnosti po ceni koja znatno odstupa od njene tržišne vrednosti;

45) učestale transakcije prenosa novca po osnovu prometa nepokretnosti koje nisu u skladu s prirodom poslovnog odnosa, odnosno delatnošću stranke;

46) učestale transakcije prenosa sredstava po osnovu zajmova između više pravnih lica, koja se nakon integracije na jednom računu prenose na ime kupovina udela u pravnom licu;

47) stranka kao osnov za izvršenje transakcije prilaže dokumentaciju za koju se sumnja da je falsifikovana ili da nije verodostojna jer sadrži značajne greške i nelogičnosti;

48) polaganje većih iznosa gotovine sa značajnim brojem falsifikovanih ili nepodobnih novčanica;

49) javno dostupne informacije o stranci, njenom stvarnom vlasniku, zastupniku, ugovornim stranama, poslovnim i ličnim aktivnostima - u suprotnosti su s podacima i informacijama koje je stranka dala banci;

50) stranka koja je funkcioner, na osnovu ovlašćenja, otvara račun na ime trećeg lica, na koji redovno polaže novac;

51) stranka koja je funkcioner izbegava da pruži informacije o poreklu sredstava koja su predmet transakcije;

52) stranka je pravno lice koje je registrovano na istoj adresi na kojoj su registrovana i brojna druga pravna lica, što ukazuje na korišćenje usluge poštanskog sandučeta (post office) ili adrese masovne registracije;

53) stranka - pravno lice ima nominalnog (formalnog) direktora koji je zajednički za više pravnih lica, naročito ako ta pravna lica potiču iz različitih država ili obavljaju različite delatnosti;

54) podaci i informacije o stvarnom vlasniku stranke koja je pravno lice pribavljeni iz pismene izjave zastupnika, prokuriste ili punomoćnika i stvarnog vlasnika pravnog lica - nisu u saglasnosti s podacima i informacijama do kojih se došlo uvidom u dokumentaciju koju je to pravno lice dostavilo ili iz javno dostupnih izvora informacija;

55) nakon posete sefu, stranka često na račun polaže gotovinu u iznosu ispod definisanog za obaveštavanje nadležnog organa;

56) ugovor o sefu zaključen je s privrednim subjektom čije poslovne aktivnosti ne ukazuju na potrebu korišćenja sefa;

57) učestale uplate i isplate gotovine po osnovu otkupa sekundarnih sirovina bez odgovarajuće propratne dokumentacije;

58) transakcije prema priređivačima posebnih igara na sreću u igračnicama i priređivačima igara na sreću preko sredstava elektronske komunikacije koje nisu u skladu sa očekivanom, odnosno uobičajenom aktivnošću, odnosno nisu srazmerne uobičajenim prihodima stranke;

59) učestalo izvršavanje platnih transakcija povezanih s digitalnom imovinom koje ne vrše pružaoci usluga u vezi s digitalnom imovinom koji imaju odgovarajuću dozvolu Narodne banke Srbije ili Komisije za hartije od vrednosti;

60) stranka ne pruža uverljiva objašnjenja o tome kako je stekla virtuelne valute koje su predmet transakcije;

61) stranka - pravno lice ili preduzetnik vrši platne transakcije radi prodaje/kupovine virtuelnih valuta sa stranim pružaocima usluga povezanih s virtuelnim valutama bez podnošenja dokumentacije o tome da su virtuelne valute evidentirane u evidenciji imalaca virtuelnih valuta koju vodi Narodna banka Srbije;

62) stranka predaje na uvid samo kopije identifikacionih isprava, a nakon zahteva za dostavljanje originala tih isprava - odustaje od zaključenja ugovora ili izvršenja transakcije;

63) stranka bez ekonomskih razloga otvara veliki broj računa i/ili vrši veliki broj transakcija između svojih računa;

64) stranka - fizičko lice neograničeno raspolaže sredstvima s više računa drugih fizičkih ili pravnih lica po kojima je ovlašćena;

65) više lica je ovlašćeno za raspolaganje sredstvima na računu fizičkog lica ili pravnog lica koje nema zaposlene ili ima mali broj zaposlenih, a između ovlašćenih lica ne postoji uočljiva veza (npr. porodični odnos);

66) stranka obavlja veliki broj transakcija ili obavlja transakcije u velikim iznosima, a na početku i kraju dana nema sredstva na računu ili je iznos na kraju dana isti kao na početku dana;

67) stranka otvara depozitni račun ili račun s ciljem štednje, a zatim s tog računa u kratkom periodu obavlja veliki broj transakcija kao primalac plaćanja ili platilac;

68) stranka koja je pravno lice ili preduzetnik podnosi zahtev za gašenje računa, a nema otvoren nijedan račun u drugoj banci (u tom slučaju banka ne treba da joj ugasi račun);

69) stranka podiže novčana sredstva odmah nakon što ih je deponovala kod banke, bez jasnog opravdanja za takvo ponašanje;

70) stranka ima česte prilive iz različitih stranih država na račun povezan s platnom karticom;

71) stranka često koristi platnu karticu u području u kojem se odvijaju terorističke aktivnosti ili u državama koje podržavaju terorističke aktivnosti;

72) više stranaka koristi iste brojeve telefona i/ili adrese za naizgled nepovezane transakcije;

73) sa zastupnikom ili vlasnikom stranke pravnog lica s kontrolnim učešćem u vlasništvu te stranke nije moguće stupiti u kontakt;

74) zastupnik stranke nema aktivnu ulogu u poslovanju stranke;

75) promena zastupnika/akcionara/vlasnika u stranci - pravnom licu ubrzo nakon osnivanja tog pravnog lica, kao i njihova česta promena bez opravdanog razloga;

76) sedište stranke se često menja bez očiglednog razloga;

77) izjašnjenje o razlozima odsustva stranke (fizičkog lica, kao i lica ovlašćenog za zastupanje pravnog lica ili lica stranog prava) kada poslovni odnos uspostavlja punomoćnik - nepotpuno je i neadekvatno ili sadrži samo formalno obrazloženje tog odsustva (npr. "zbog sprečenosti" i sl.);

78) isto lice ovlašćeno je za uspostavljanje poslovnog odnosa ili vršenje transakcija kod više stranaka;

79) transakcija ili međusobno povezane transakcije nisu karakteristične za poslovnu ili ličnu aktivnost stranke (npr. svrha, vrsta i obim transakcije), objašnjenja koja je stranka dala nisu verodostojna ili izazivaju sumnju ili stranka odbija da pruži dalje informacije ili dokumentaciju u vezi s transakcijom;

80) stranka obavlja transakcije velike vrednosti s malim brojem saradnika;

81) transakcija uključuje dva pravna lica koja imaju iste zastupnike, akcionare ili stvarne vlasnike;

82) stranka dobija zajam od trećih lica bez ikakvog pratećeg ugovora o zajmu, jemstva ili redovnog obračuna kamate;

83) transakcija uključuje prenos hartija od vrednosti koje glase na donosioca putem vantržišne prodaje;

3. Pored indikatora iz tačke 2. ove liste, banka je dužna da primenjuje i indikatore za prepoznavanje sumnjivih aktivnosti u vezi s finansiranjem terorizma objavljene u Direktivi o objavljivanju indikatora za prepoznavanje sumnjivih aktivnosti u vezi sa finansiranjem terorizma (br. OP-000102-0031/2018, od 21. februara 2018. godine).

4. Pored indikatora iz tač. 2. i 3. ove liste, banka je dužna da u svoju listu indikatora unese i posebne indikatore, uzimajući u obzir nacionalnu procenu rizika i analizu rizika, a posebno vodeći računa o složenosti i obimu transakcija, neuobičajenom načinu izvršenja, vrednosti ili povezanosti transakcija koje nemaju ekonomski ili pravno osnovanu namenu, odnosno koje nisu usaglašene ili su u nesrazmeri sa uobičajenim, odnosno očekivanim poslovanjem stranke, kao i o drugim okolnostima koje su povezane sa statusom ili drugim karakteristikama stranke a koje ukazuju na postojanje osnova sumnje na pranje novca ili finansiranje terorizma.

5. Danom početka primene ove liste indikatora prestaje da važi Direktiva o objavljivanju indikatora za prepoznavanje sumnje da se radi o pranju novca ili finansiranju terorizma (br. OP-000102-0011/2014, od 30. juna 2014. godine).

6. Banke su dužne da primenjuju ovu listu indikatora počev od 1. marta 2024. godine.

7. Ova lista indikatora objavljuje se na internet prezentaciji Narodne banke Srbije i dostavlja se Upravi za sprečavanje pranja novca, radi objavljivanja na njenoj internet prezentaciji.