LISTA INDIKATORA
ZA PREPOZNAVANJE OSNOVA SUMNJE DA SE RADI O PRANJU NOVCA ILI FINANSIRANJU TERORIZMA KOD DAVALACA FINANSIJSKOG LIZINGA

1. Ovom listom indikatora utvrđuju se indikatori za prepoznavanje lica i/ili transakcija za koje postoje osnovi sumnje da se radi o pranju novca ili finansiranju terorizma a koje su davaoci finansijskog lizinga, osnovani u smislu zakona kojim se uređuje finansijski lizing, dužni da unesu u svoje liste indikatora, u skladu s članom 69. stav 1. Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma.

2. Pri utvrđivanju da li postoji osnov sumnje da se radi o pranju novca ili finansiranju terorizma, davalac finansijskog lizinga dužan je da primenjuje najmanje sledeće indikatore:

1) stranka - primalac lizinga predaje zahtev za finansiranje predmeta lizinga koji sadrži nepotpune ili netačne podatke sa očiglednom namerom da se prikriju osnovne informacije u vezi sa identitetom ili poslovnom aktivnošću stranke;

2) stranka - primalac lizinga predaje zahtev za finansiranje predmeta lizinga koji se ne čini opravdanim u smislu namene predmeta lizinga ili u odnosu na poslovnu aktivnost stranke (postoji očigledna disproporcija između veličine investicije i vrste posla primaoca lizinga ili lizing koji se uzima po ugovoru o finansiranju predmeta lizinga nije po svom tipu primeren poslovnoj aktivnosti stranke ili poslovnoj aktivnosti kojom stranka namerava da se bavi);

3) stranka - primalac lizinga u zahtevu za finansiranje predmeta lizinga davaocu lizinga dostavlja ponudu u kojoj se taj predmet nudi po ceni koja značajno odstupa od njegove realne tržišne vrednosti;

4) stranka - primalac lizinga izabrala je isporučioca predmeta lizinga koji nije poznat ni kao proizvođač ni kao ovlašćeni prodavac robe koja je predmet lizinga, a naročito ako je isporučilac sa of-šor destinacije ili iz države u kojoj se ne primenjuju standardi u oblasti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma ili iz države u kojoj su na snazi stroži propisi o poverljivosti i tajnosti bankarskih i poslovnih podataka;

5) stranka - primalac lizinga po ugovoru koji je zaključila s lizing kompanijom često vrši plaćanja iz različitih filijala iste banke ili raznih banaka, tj. s računa različitog od onog koji je naveden u ugovoru o lizingu;

6) stranka - primalac lizinga navodi da ne može da ispunjava svoje ugovorne obaveze, zbog čega uplate dospelih rata po ugovoru za nju vrši drugo fizičko ili pravno lice;

7) poslovi lizinga kada treće lice pruža jemstvo primaocu lizinga i kada nije jasna veza između primaoca lizinga i lica koje jemstvo nudi, kao ni razlozi zbog kojih ga nudi, a posebno ako jemstvo daje pravno ili fizičko lice koje, u slučaju aktiviranja jemstva, sredstva transferiše sa of-šor destinacija ili iz država u kojima se ne primenjuju propisi iz oblasti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma;

8) poslovi lizinga u kojima postoji odredba o reotkupu predmeta lizinga od strane isporučioca predmeta lizinga, a isporučilac taj predmet nudi po netržišnim uslovima (cena ispod/iznad realne cene na tržištu), posebno kada isporučilac predmeta lizinga nije odranije poznat toj lizing kompaniji;

9) stranka - primalac lizinga podnosi zahtev za odobrenje finansiranja predmeta lizinga i pritom za potvrdu boniteta podnosi dokumente u kojima se navode ostali prihodi ili jemstvo na bazi garancije za koju je pokriće obezbedila banka ili treće lice koji su sumnjivog boniteta ili sa of-šor destinacije ili iz države u kojoj se ne sprovode propisi za sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma;

10) stranka - primalac lizinga bez valjanog razloga nudi veće učešće za finansiranje predmeta lizinga iako davalac lizinga to izričito ne zahteva;

11) stranka - primalac lizinga je novonastalo, brzorastuće privredno društvo s niskim osnivačkim kapitalom, koje posluje sa sumnjivim kapitalom;

12) stranka - primalac lizinga potpisuje ugovor za odobravanje finansiranja predmeta lizinga u pratnji lica koje očigledno nadzire njeno ponašanje, što navodi na sumnju da se radi o stranci koja je "paravan osoba".

13) podaci o stvarnom vlasniku pravnog lica evidentirani u evidenciji stvarnih vlasnika koju vodi za to nadležni organ ili u drugim registrima i evidencijama stvarnih vlasnika u stranim državama - razlikuju se od podataka koje je davalac finansijskog lizinga utvrdio primenom propisanih radnji i mera poznavanja i praćenja stranke, na osnovu čega se može posumnjati u istinitost podataka upisanih u pomenute registre/evidencije;

14) stranka - primalac lizinga otkazuje zaključenje ugovora o finansijskom lizingu nakon što davalac finansijskog lizinga zatraži dodatnu dokumentaciju u vezi sa identitetom stranke ili predmetom lizinga;

15) javno dostupne informacije o stranci - primaocu lizinga, njenom stvarnom vlasniku i zastupniku u suprotnosti su s podacima i informacijama koje je stranka dala davaocu finansijskog lizinga;

16) stranka - primalac lizinga predaje na uvid samo kopije identifikacionih isprava, a nakon zahteva za dostavljanje originala tih isprava - odustaje od zaključenja ugovora o finansijskom lizingu;

17) stranka - primalac lizinga podnosi zahtev za odobravanje lizinga na bazi garancije koju je izdala ili za koju je pokriće obezbedila banka sa of-šor destinacije, iz države koja je poznata po proizvodnji i/ili prometu narkotika ili iz države u kojoj se ne primenjuju ili se nedovoljno primenjuju standardi u oblasti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma;

18) stranka - primalac lizinga bez razloga ustupa ugovor o finansijskom lizingu drugom korisniku lizinga pred sam kraj otplate ugovora;

19) stranka - primalac lizinga vraća predmet lizinga uz insistiranje da se taj predmet da na lizing ili proda drugom pravnom ili fizičkom licu, koje stranka želi da odredi;

20) sumnja se da je stranka označeno lice u skladu sa zakonom kojim se uređuje ograničavanje raspolaganja imovinom u cilju sprečavanja terorizma i širenja oružja masovnog uništenja (konsolidovana lista Komiteta za sankcije na osnovu Rezolucije 1267 Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija, domaća lista označenih lica koju je usvojila Vlada Republike Srbije i dr.) ili da je lice povezano s licima koja se nalaze na navedenim listama;

21) stranka - primalac lizinga je pravno lice kome je, zbog složene vlasničke strukture, teško utvrditi identitet stvarnog vlasnika;

3. Pored indikatora iz tačke 2. ove liste, davalac finansijskog lizinga dužan je da primenjuje i indikatore za prepoznavanje sumnjivih aktivnosti u vezi s finansiranjem terorizma objavljene u Direktivi o objavljivanju indikatora za prepoznavanje sumnjivih aktivnosti u vezi sa finansiranjem terorizma (br. OP-000102-0031/2018, od 21. februara 2018. godine).

4. Pored indikatora iz tač. 2. i 3. ove liste, davalac finansijskog lizinga dužan je da u svoju listu indikatora unese i posebne indikatore, uzimajući u obzir nacionalnu procenu rizika i analizu rizika, a posebno vodeći računa o složenosti i obimu transakcija, neuobičajenom načinu izvršenja, vrednosti ili povezanosti transakcija koje nemaju ekonomski ili pravno osnovanu namenu, odnosno nisu usaglašene ili su u nesrazmeri sa uobičajenim, odnosno očekivanim poslovanjem stranke, kao i o drugim okolnostima koje su povezane sa statusom ili drugim karakteristikama stranke a koje ukazuju na postojanje osnova sumnje na pranje novca ili finansiranje terorizma.

5. Danom početka primene ove liste indikatora prestaje da važi Lista indikatora za prepoznavanje sumnjivih transakcija za davaoce finansijskog lizinga (od 1. februara 2010. godine), koju je utvrdila Uprava za sprečavanje pranja novca.

6. Davaoci finansijskog lizinga dužni su da primenjuju ovu listu indikatora počev od 1. marta 2024. godine.

7. Ova lista indikatora objavljuje se na internet prezentaciji Narodne banke Srbije i dostavlja se Upravi za sprečavanje pranja novca, radi objavljivanja na njenoj internet prezentaciji.