LISTA INDIKATORA
ZA PREPOZNAVANJE OSNOVA SUMNJE DA SE RADI O PRANJU NOVCA ILI FINANSIRANJU TERORIZMA KOD DRUŠTAVA ZA UPRAVLJANJE DOBROVOLJNIM PENZIJSKIM FONDOM

1. Ovom listom indikatora utvrđuju se indikatori za prepoznavanje lica i/ili transakcija za koje postoje osnovi sumnje da se radi o pranju novca ili finansiranju terorizma a koje su društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondom, osnovana u smislu zakona kojim se uređuju dobrovoljni penzijski fondovi i penzijski planovi (u daljem tekstu: društva za upravljanje), dužna da unesu u svoje liste indikatora, u skladu s članom 69. stav 1. Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma.

2. Pri utvrđivanju da li postoji osnov sumnje da se radi o pranju novca ili finansiranju terorizma, društvo za upravljanje dužno je da primenjuje najmanje sledeće indikatore:

1) stranka koja je član dobrovoljnog penzijskog fonda (u daljem tekstu: fond) jeste nezaposleno fizičko lice koje vrši uplatu doprinosa za sebe po ugovoru o članstvu, isključivo uplaćujući novac, i to jednokratno u velikom iznosu ili sukcesivno na mesečnom, tromesečnom ili polugodišnjem nivou, odnosno prema ugovorenoj dinamici ulaganja;

2) stranka je fizičko lice koje se obavezalo da uplaćuje novac fondu u korist brojnih članova fonda, s kojima pritom nije ni u kakvom srodstvu;

3) stranka koja je član fonda - domaće ili strano fizičko lice starosti blizu 58 godina - vrši velike uplate novca u fond, s najavom da će celokupan ulog povući čim navrši 58 godina (minimalna starosna granica za povlačenje) iako se i dalje očekuje povoljan trend rasta vrednosti investicione jedinice;

4) stranke obveznici uplate doprinosa - pravna lica, poslodavci ili organizatori - vrše velike uplate doprinosa za fizička lica blizu 58 godina starosti, s najavom da će povući celokupan ulog čim navrše 58 godina (minimalna starosna granica za povlačenje) iako se i dalje očekuje povoljan trend rasta vrednosti investicione jedinice;

5) stranke - domaća i strana fizička i pravna lica, odnosno obveznici uplate uplaćuju doprinose u fond u korist članova fonda koji su vrlo blizu maksimalne starosne granice kada je moguće povlačenje sredstava iz penzijskog fonda (70 godina);

6) stranka koja je član fonda pokušava da dođe do sredstava iz fonda pre navršene 58. godine života podnošenjem dokumenata na nerealne iznose za troškove lečenja ili falsifikovanih dokumenata u vezi s trajnom nesposobnošću za rad, kako bi na taj način stekla pravo na povlačenje sredstava i raspolaganje njima;

7) ulaganja doprinosa u korist članova fonda obavlja pravno lice ili poslodavac za koga je utvrđeno, ili se pretpostavlja, da ne zapošljava članove fonda, kao i da članovi fonda nisu osnivači ili rukovodioci u tom pravnom licu;

8) stranka koja je član fonda ili želi da zaključi ugovor s društvom za upravljanje ima lošu reputaciju (npr. iz javno dostupnih informacija može se zaključiti da postoji sumnja da se bavi kriminalnim aktivnostima);

9) stranka koja je član fonda - domaće ili strano fizičko lice - uplaćuje doprinose u fond, u svoje ime ili u ime drugih članova fonda, transferima novca iz banaka sa of-šor destinacija ili iz država u kojima se ne primenjuju standardi u oblasti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma ili iz država u kojima su na snazi stroži propisi o poverljivosti i tajnosti bankarskih i poslovnih podataka;

10) uplate u korist određenih članova vrši novonastalo privredno društvo čije je poslovanje sumnjivo (npr. privredno društvo nije registrovano za delatnost kojom se efektivno bavi);

11) stranka koja je obveznik uplate doprinosa vrši izmenu ugovora o članstvu radi neuobičajeno visokog uvećanja doprinosa;

12) uplate doprinosa koje vrše privredni subjekti s nejasnom vlasničkom strukturom i brojem zaposlenih koji je nesrazmeran obimu posla koji obavljaju;

13) stranka često prenosi sredstva iz fonda u fond;

14) podaci o stvarnom vlasniku stranke - pravnog lica evidentirani u evidenciji stvarnih vlasnika koju vodi za to nadležni organ ili u drugim registrima i evidencijama stvarnih vlasnika u stranim državama razlikuju se od podataka koje je društvo za upravljanje utvrdilo primenom propisanih radnji i mera poznavanja i praćenja stranke, na osnovu čega se može posumnjati u istinitost podataka upisanih u pomenute registre/evidencije;

15) stranka otkazuje zaključenje ugovora nakon što društvo za upravljanje zatraži dodatne podatke, dokumentaciju ili informacije u vezi s članom fonda i obveznikom uplate.

3. Pored indikatora iz tačke 2. ove liste, društvo za upravljanje dužno je da primenjuje i indikatore za prepoznavanje sumnjivih aktivnosti u vezi s finansiranjem terorizma objavljene u Direktivi o objavljivanju indikatora za prepoznavanje sumnjivih aktivnosti u vezi sa finansiranjem terorizma (br. OP-000102-0031/2018, od 21. februara 2018. godine).

4. Pored indikatora iz tač. 2. i 3. ove liste, društvo za upravljanje dužno je da u svoju listu indikatora unese i posebne indikatore, uzimajući u obzir nacionalnu procenu rizika i analizu rizika, a posebno vodeći računa o složenosti i obimu transakcija, neuobičajenom načinu izvršenja, vrednosti ili povezanosti transakcija koje nemaju ekonomski ili pravno osnovanu namenu, odnosno nisu usaglašene ili su u nesrazmeri sa uobičajenim, odnosno očekivanim poslovanjem stranke, kao i o drugim okolnostima koje su povezane sa statusom ili drugim karakteristikama stranke a koje ukazuju na postojanje osnova sumnje na pranje novca ili finansiranje terorizma.

5. Danom početka primene ove liste indikatora prestaje da važi Lista indikatora za prepoznavanje sumnjivih transakcija za društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima (od 3. oktobra 2013. godine), koju je utvrdila Uprava za sprečavanje pranja novca.

6. Društvo za upravljanje dužno je da primenjuje ovu listu indikatora počev od 1. marta 2024. godine.

7. Ova lista indikatora objavljuje se na internet prezentaciji Narodne banke Srbije i dostavlja se Upravi za sprečavanje pranja novca, radi objavljivanja na njenoj internet prezentaciji.