LISTA INDIKATORAZA PREPOZNAVANJE OSNOVA SUMNJE DA SE RADI O PRANJU NOVCA ILI FINANSIRANJU TERORIZMA KOD PRUŽALACA USLUGA POVEZANIH S VIRTUELNIM VALUTAMA |
1. Ovom listom indikatora utvrđuju se indikatori za prepoznavanje lica i transakcija za koje postoje osnovi sumnje da se radi o pranju novca ili finansiranju terorizma, koje su pružaoci usluga povezanih s virtuelnim valutama, u smislu zakona kojim se uređuje digitalna imovina, dužni da unesu u svoje liste indikatora, u skladu s članom 69. stav 1. Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma (u daljem tekstu: Zakon).
2. Na visok rizik od pranja novca i finansiranja terorizma kod pružalaca usluga povezanih s virtuelnim valutama mogu ukazati sledeće okolnosti:
1) usluga povezana s virtuelnim valutama omogućava izvršenje transakcija s virtuelnim valutama velike ili neograničene vrednosti;
2) usluga povezana s virtuelnim valutama pruža se isključivo pomoću kriptomata ili se kupovina i/ili prodaja virtuelnih valuta vrši isključivo za gotov novac ili anonimni elektronski novac ili proizvode elektronskog novca koji predstavljaju izuzetak od obaveze vršenja radnji i mera poznavanja i praćenja stranke u skladu s članom 16. Zakona;
3) stranka se sumnjivo ili neuobičajeno ponaša, izbegava da daje podatke ili daje nepotpune ili nedovoljne podatke ili podatke koji se čine lažnim ili nedoslednim, uključujući i podatke o licu u čiju korist inicira transakciju s virtuelnim valutama;
4) stranka često menja identifikacione podatke (npr. poslovno ime, prebivalište, odnosno sedište, zastupnika i sl.), uključujući podatke koji se odnose na poslovne aktivnosti i finansijsko stanje stranke;
5) stranka odbija da dostavi lični dokument ili dostavlja lični dokument za koji postoji sumnja da je falsifikovan i/ili izmenjen;
6) kod stranke je, zbog strukture, pravne forme ili složenih i nejasnih odnosa, teško utvrditi identitet njenog stvarnog vlasnika ili lica koja njome upravljaju;
7) stranka vrši transakcije s virtuelnim valutama u vrednostima koje su neznatno manje u odnosu na bilo koja ograničenja vrednosti (limite);
8) stranka vrši transakcije s virtuelnim valutama u vrednostima koje su značajno veće od njenih stvarnih finansijskih mogućnosti (prema raspoloživim podacima o finansijskom stanju stranke);
9) stranka kontinuirano kupuje visokorizičnu (visokovolatilnu) digitalnu imovinu;
10) postoje okolnosti koje ukazuju na to da proizvod koristi jedno ili više lica čiji identitet nije poznat pružaocu usluga povezanih s virtuelnim valutama (npr. proizvod se istovremeno koristi sa nekoliko IP adresa);
11) stranka vrši transakcije s virtuelnim valutama koje uključuju više različitih vrsta virtuelnih valuta ili više novčanih računa ili koristi kriptomat za izvršenje nekoliko transakcija manje vrednosti, kada ne postoji ekonomsko opravdanje za tako nešto (npr. bez obzira na veće naknade za takve transakcije);
12) stranka vrši jednu ili više transakcija s virtuelnim valutama sukcesivno, odnosno učestalo u kratkom periodu (24-72 časa);
13) stranka ima punomoćnika preko koga obavlja transakcije s virtuelnim valutama;
14) stranka očigledno nije upoznata s načinom obavljanja transakcija s virtuelnim valutama i tehnologijom na kojoj se zasniva obavljanje tih transakcija ili je finansijski ranjiva osoba (npr. student, nezaposlena osoba) ili obavlja transakcije velike vrednosti koje nisu u skladu s njenim finansijskim stanjem ili ponašanje stranke nema ekonomsko opravdanje (npr. bez pogovora prihvata izuzetno visoku naknadu), zbog čega postoji opravdana sumnja da stranka ne vrši transakciju u svoje ime i za svoj račun;
15) stranka je povezana s kriminalnim aktivnostima na osnovu javno dostupnih informacija;
16) radnje i mere poznavanja i praćenja stranke poverene su trećem licu;
17) stranka vrši transakcije s virtuelnim valutama u vezi sa uslugama koje su povezane s visokim rizikom od finansijskog kriminala (npr. klađenje preko interneta);
18) stranka ili lice u čiju korist stranka inicira izvršenje transakcije s virtuelnim valutama ima prebivalište ili boravište, odnosno sedište ili obavlja poslovnu aktivnost u državi čiji je pravni i institucionalni okvir takav da postoji visok stepen rizika od pranja novca i finansiranja terorizma;
19) stranka je pružalac usluga povezanih s virtuelnim valutama ili drugom digitalnom imovinom iz države čijim propisima nisu uređeni poslovanje s digitalnom imovinom i licenciranje ili registracija pružalaca usluga povezanih s digitalnom imovinom, niti je uspostavljen nadzor nad pružaocima usluga povezanih s digitalnom imovinom, ili države čiji je pravni i institucionalni okvir takav da postoji visok stepen rizika od pranja novca i finansiranja terorizma, ili takav pružalac usluga povezanih s virtuelnim valutama ili drugom digitalnom imovinom učestvuje u izvršenju transakcije s virtuelnim valutama;
20) u izvršenju transakcije s virtuelnim valutama učestvuje pružalac usluga povezanih s virtuelnim valutama ili drugom digitalnom imovinom iz druge države koji svojim strankama pruža usluge povezane s virtuelnim valutama koje posredno ili neposredno omogućavaju prikrivanje identiteta stranke, odnosno koji vrši transakcije s takvim virtuelnim valutama;
21) stranka je lice koje omogućava decentralizovano trgovanje virtuelnim valutama, odnosno trgovanje bez učešća pružaoca usluga povezanih s virtuelnim valutama (peer to peer - P2P transakcije);
22) transakcija s virtuelnim valutama uključuje korišćenje tzv. unhosted novčanika (novčanika virtuelnih valuta kod kojih stranka ima potpunu kontrolu nad privatnim ključevima);
23) transakcija s virtuelnim valutama uključuje korišćenje adrese virtuelnih valuta koja se pojavljuje na javnim forumima povezanim sa kriminalnim aktivnostima;
24) postoje neslaganja između IP adrese koja je povezana sa nalogom stranke i IP adrese s koje se iniciraju transakcije;
25) stranka ili stvarni vlasnik stranke je of-šor pravno lice ili lice stranog prava;
26) stranka je lice koje uspostavlja poslovni odnos u nameri da zaobiđe međunarodne mere ograničenja koje se primenjuju u Republici Srbiji u skladu sa odlukom Vlade Republike Srbije ili lice koje namerava da obavlja ili obavlja transakcije sa označenim licima u smislu zakona kojim se uređuje ograničenje raspolaganja imovinom u cilju sprečavanja terorizma i širenja oružja za masovno uništenje;
27) stranka odustaje od transakcije, odnosno uspostavljanja poslovnog odnosa nakon što je saznala da mora da se identifikuje;
28) neuobičajeno veliki obim ili vrednost transakcija u odnosu na transakcije koje stranka redovno vrši;
29) transakcije koje mogu ukazati na povezanost sa nabavkom oružja, opreme i tehnologije za proizvodnju oružja za masovno uništenje, uključujući transakcije lica iz zemlje koja je označena kao visokorizična za nabavku tog oružja, ili na trgovinu predmetima dvostruke namene u smislu propisa Republike Srbije ili propisa Evropske unije.
3. Ova lista indikatora objavljuje se na internet prezentaciji Narodne banke Srbije i dostavlja se Upravi za sprečavanje pranja novca radi objavljivanja ove liste na internet prezentaciji te uprave.